Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) Rosengård

    (25 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Maria Linge, exploateringsingenjör stadsutvecklingsavdelningen

     

    b) Färjeterminalen

    (20 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Sven Gustafsson, exploateringschef stadsutvecklingsavdelningen

    Kristoffer Nilsson, strateg kvalitet och kansliavdelningen

  3. Fastighets- och gatukontoret har, för tekniska nämndens räkning upprättat delårsrapport för fastighets- och gatukontoret 037 för perioden januari–augusti 2024 i enligt med stadskontorets anvisningar.

     

    Delårsrapporten omfattar uppföljning av mål, uppdrag, verksamhet och ekonomi. I bilaga ett finns även uppföljning av åtaganden och nämndsuppdrag för 2024 och i bilaga två uppföljning av objektsgodkännanden.

    Bilagor

  4. Fastighets- och gatukontoret har, för tekniska nämndens räkning upprättat delårsrapport för förvaltning hamnanläggningar (014) för perioden januari–augusti 2024 i enligt med stadskontorets anvisningar. Delårsrapporten omfattar uppföljning av verksamhet och ekonomi.

    Bilagor

  5. Detta ärende innehåller andra deluppföljningen av tekniska nämndens internkontrollplan 2024. Internkontrollplanen bygger på fastighets- och gatukontorets riskanalys och innehåller både direktåtgärder och granskningar.

     

    Av årets plan framgår att status för direktåtgärderna avseende kännedom om mutor och jäv samt överlämnande av relationshandlingar ska redovisas vid denna deluppföljning, vilket görs i bifogad rapport.

     

    Granskningen av förvaltningens efterlevnad av miljöbalkens krav på egenkontroller skulle redovisas vid denna deluppföljning. Förvaltningen ber dock om förlängd utredningstid med slutredovisning i samband med internkontrollplanens årsuppföljning.

     

    Bilagor

  6. Skånetrafiken har tagit fram ett förslag till regelverk för serviceresor. Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne har beslutat om att skicka förslaget på remiss till Skånes kommuner utan eget ställningstagande. Kommunstyrelsen har uppdragit åt tekniska nämnden att yttra sig utifrån nämndens ansvar för färdtjänsten.

     

    Fastighets- och gatukontoret har tagit fram ett förslag till yttrande. I förslaget till yttrande fångar förvaltningen upp Skånetrafikens varumärkesresa och arbete med samsyn och gemensam kultur och ”ett Skånetrafiken”. Detta genom att kommentera integrering mellan trafikslag där Skånetrafiken exempelvis nu går fram med ett regelverk för serviceresor som ersätter separata regelverk för färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor. Språkbruk och kundinformation är även det en del i integreringen såväl som möjligheten till en samordnad resekedja mellan olika trafikslag.

     

    Fastighets- och gatukontoret föreslår tekniska nämnden att anta förslaget som sitt eget och skicka yttrandet till kommunstyrelsen.

    Bilagor

  7. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att etablera andra etappen av ett verk-samhetsområde i anslutning till Yttre Ringvägen i Fortuna Hemgården. Planförslaget innefattar storskalig industri, småskaliga verksamheter, nya gator, parkytor och naturmark.

    Bilagor

  8. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra en byggnad för bostäder och centrumändamål samt möjliggöra en breddning av Bennets väg.

    Bilagor

  9. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra byggnader och anlägga ytor för nya funktioner relaterade till idrott, utbildning och evenemang i Stadionområdets norra del. De nya funktionerna innebär att Stadionområdet kan få en bredare verksamhet och stärka sin position i ett nationellt perspektiv. Detaljplanen syftar även till att värna områdets gröna kvaliteter.

     

    Planförslaget har varit utsänt för samråd under tiden 10 januari – 14 februari 2024.

    Aktuellt yttrande rör granskningshandlingarna.

    Bilagor

  10. E.ON Energiinfrastruktur AB planerar för ett nytt kraftvärmeverk i Norra hamnen. Syftet med avgränsningssamrådet är att informera om planerna och inhämta synpunkter och inspel inför den miljökonsekvensbeskrivning som verksamhetsutövaren kommer att ta fram. Fastighets- och gatukontoret bedömer att det planerade kraftvärmeverket är positivt för Malmö, både ur ett energistrategiskt som miljöstrategiskt perspektiv. Inför kommande miljökonsekvensbeskrivning är det angeläget att anläggningen utvecklas i enlighet med den gemensamt framtagna avsiktsförklaring som tecknats mellan tekniska nämnden, Malmö stad och E.ON.

    Bilagor

  11. Tekniska nämndens arbetsutskott och trafikutskott består av vardera tre ordinarie ledamöter och fem ersättare, detta i enlighet med delegationsordning för tekniska nämnden Malmö stad. I reglemente för Malmö tekniska nämnd anges inte arbetsformer för utskott.

     

    Kommunfullmäktige beslutade den 29 augusti 2024 att anta nytt reglemente för stadens nämnder att gälla från 1 oktober 2024. I reglementet anges i 3 kap. Arbetsformer 3§: Nämnden får inrätta ett eller flera utskott. Ett utskott ska bestå av tre ledamöter och tre ersättare.

     

    Till följd av beslut om nytt reglemente behöver tekniska nämnden göra ett nytt val av ledamöter och ersättare till nämndens arbetsutskott respektive trafikutskott att gälla från 1 oktober 2024 och resterande mandatperiod.

     

    Samtliga ersättare deltar vid respektive utskotts sammanträden.

    Bilagor

  12. I förslag till sammanträdestider för tekniska nämnden 2025 har hänsyn tagits till beslutade sammanträdestider för regionfullmäktige, kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens beredning.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott respektive trafikutskott fastställde 2024-09-03 sina sammanträdestider för 2025.

     

    Inga sammanträden är föreslagna under sportlov, påsklov eller höstlov.

     

    I bilagda kalender för 2025 är samtliga beslutade sammanträden inlagda samt förvaltningens förslag till sammanträdestider för tekniska nämnden.

    Förvaltningens förslag till sammanträdestider 2025:

     

    Tekniska nämnden

    kl. 9.00-15.00

    Tekniska nämnden

    Informationstillfälle kl. 9-12

    Tekniska nämndens

    Beredning kl. 9.00-10.30

    Tisdag 28 januari

     

    Tisdag 21 januari

    Måndag 24 februari

     

    Torsdag 13 februari

    Tisdag 25 mars

    Onsdag 19 mars

    Tisdag 18 mars

    Tisdag 29 april

     

    Tisdag 22 april

    Tisdag 27 maj

    Onsdag 14 maj

    Tisdag 20 maj

    Måndag 16 juni

     

    Onsdag 11 juni

    Tisdag 26 augusti

     

    Tisdag 19 augusti

    Måndag 29 september

    Onsdag 17 september

    Tisdag 23 september

    Tisdag 21 oktober

     

    Tisdag 14 oktober

    Tisdag 25 november

    Onsdag 19 november

    Tisdag 18 november

    Måndag 15 december

     

    Måndag 8 december

     

    Bilagor

  13. Dagens taxenivåer för parkeringsavgifter följer en trappa mellan taxa A till taxa F. Idag är dock taxa D och E identiska. För att skapa en mer logisk trappa för parkeringsavgifterna föreslår förvaltningen att högtaxan för Taxa D föreslås justeras från 10 kr i timmen till 15 kr i timmen.

    Bilagor

  14. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för genomförande av detaljplan 5760, Husie 172:75 m.fl. för att möjliggöra utbyggnad av allmän platsmark (gata, park och gc-väg) inom planerad bostadsbebyggelse. Den totala investeringen för projektet beräknas till 11 mnkr. Driftkonsekvenserna beräknas till 850 tkr (brutto och netto).

    Bilagor

  15. Exploateringsavtal avseende fastigheten Husie 172:75 m. fl.

    Bilagor

  16.   17

    Förlängning av byggnadsskyldighet inom projektet 7322, Söder om badhuset, Plasket 1

  17. Fastigheten Malmö Slottshagen 4 ägs av Malmö kommun och är upplåten med tomträtt till Tobias Grahn.

     

    Enligt gällande tomträttsavtal har kommunen rätt att göra en ny beräkning av den årliga tomträttsavgälden vart tionde år. Den nya årliga avgälden är beräknad av kommunens värderare till 66 580 kr, vilket motsvarar 210 kr/m2 BOA och 130 kr/m2 LOA. Den nya avgälden står angiven i tilläggsavtalet och gäller under kommande 10-årsperiod från och med den 1 januari 2026.


    I samband med översynen av avgälden har noterats att ändamålet i tomträttsavtalet enbart anger ”bostadsändamål”. Utöver bostäder finns det dock lokal för verksamhet, i byggnad inne på gården, på fastigheten. Mot denna bakgrund kompletteras ändamålet genom tilläggsavtalet och får lydelsen: ”bostadsändamål och handel”.

    Bilagor

  1. Fastighets- och gatukontoret har, för tekniska nämndens räkning upprättat delårsrapport för fastighets- och gatukontoret 037 för perioden januari–augusti 2024 i enligt med stadskontorets anvisningar.

     

    Delårsrapporten omfattar uppföljning av mål, uppdrag, verksamhet och ekonomi. I bilaga ett finns även uppföljning av åtaganden och nämndsuppdrag för 2024 och i bilaga två uppföljning av objektsgodkännanden.

    Bilagor

  2. Skånetrafiken har tagit fram ett förslag till regelverk för serviceresor. Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne har beslutat om att skicka förslaget på remiss till Skånes kommuner utan eget ställningstagande. Kommunstyrelsen har uppdragit åt tekniska nämnden att yttra sig utifrån nämndens ansvar för färdtjänsten.

     

    Fastighets- och gatukontoret har tagit fram ett förslag till yttrande. I förslaget till yttrande fångar förvaltningen upp Skånetrafikens varumärkesresa och arbete med samsyn och gemensam kultur och ”ett Skånetrafiken”. Detta genom att kommentera integrering mellan trafikslag där Skånetrafiken exempelvis nu går fram med ett regelverk för serviceresor som ersätter separata regelverk för färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor. Språkbruk och kundinformation är även det en del i integreringen såväl som möjligheten till en samordnad resekedja mellan olika trafikslag.

     

    Fastighets- och gatukontoret föreslår tekniska nämnden att anta förslaget som sitt eget och skicka yttrandet till kommunstyrelsen.

    Bilagor

  3. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att etablera andra etappen av ett verk-samhetsområde i anslutning till Yttre Ringvägen i Fortuna Hemgården. Planförslaget innefattar storskalig industri, småskaliga verksamheter, nya gator, parkytor och naturmark.

    Bilagor

  4. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra en byggnad för bostäder och centrumändamål samt möjliggöra en breddning av Bennets väg.

    Bilagor

  5. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra byggnader och anlägga ytor för nya funktioner relaterade till idrott, utbildning och evenemang i Stadionområdets norra del. De nya funktionerna innebär att Stadionområdet kan få en bredare verksamhet och stärka sin position i ett nationellt perspektiv. Detaljplanen syftar även till att värna områdets gröna kvaliteter.

     

    Planförslaget har varit utsänt för samråd under tiden 10 januari – 14 februari 2024.

    Aktuellt yttrande rör granskningshandlingarna.

    Bilagor

  6. E.ON Energiinfrastruktur AB planerar för ett nytt kraftvärmeverk i Norra hamnen. Syftet med avgränsningssamrådet är att informera om planerna och inhämta synpunkter och inspel inför den miljökonsekvensbeskrivning som verksamhetsutövaren kommer att ta fram. Fastighets- och gatukontoret bedömer att det planerade kraftvärmeverket är positivt för Malmö, både ur ett energistrategiskt som miljöstrategiskt perspektiv. Inför kommande miljökonsekvensbeskrivning är det angeläget att anläggningen utvecklas i enlighet med den gemensamt framtagna avsiktsförklaring som tecknats mellan tekniska nämnden, Malmö stad och E.ON.

    Bilagor

  7. Dagens taxenivåer för parkeringsavgifter följer en trappa mellan taxa A till taxa F. Idag är dock taxa D och E identiska. För att skapa en mer logisk trappa för parkeringsavgifterna föreslår förvaltningen att högtaxan för Taxa D föreslås justeras från 10 kr i timmen till 15 kr i timmen.

    Bilagor

  8. Markreservation av ett område inom del av fastigheten Innerstaden 9:173 till Malmö kommuns parkeringsaktiebolag (P-Malmö) för uppförande av ett mobilitetshus inom Stadionområdet etapp 2, Idrottskvarteret.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.