Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) ”Mer Malmö åt alla” i höst - kommunikation om stadsutveckling och i entreprenadprojekt

    (20 min)

    Annika Abrahamsson, avdelningsschef kommunikationsavdelningen

    Julia Janson Thorfinn, enhetschef kommunikationsavdelningen

     

    b) Skarvproblematiken i staden

    (15 min)

    Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö

    Mats Wirén, ekolog avdelningen för offentlig miljö

  3. Kommunstyrelsen har, till tekniska nämnden för remiss, översänt granskningsversioner av de nationella havsplanerna från Havs- och vattenmyndigheten.

     

    En havsplan ska ge vägledning kring vad som är den bästa användningen av havet ur ett helhetsperspektiv. Särskilt fokus har i de aktuella havsplanerna lagts på att möjliggöra ytterligare energiutvinning till havs.

     

    I tekniska nämndens yttrande över samrådet av havsplanerna var nämnden positiv till utpekandet av Lillgrund och Sjollen som allmänt intresse för energiutvinning. Vidare önskade nämnden att Öresundsmetron skulle pekas ut som utredningsområde samt att ett nationellt förfarande för sammanhängande kustskydd skulle utvecklas och redovisas.

     

    Den, för Malmö mest påtagliga förändringen mellan samråd och granskning är att Sjollen inte längre är utpekad för energiutvinning.

    Bilagor

  4. Stadskontoret har till tekniska nämnden och miljönämnden översänt en remiss från Klimat- och näringsdepartementet om förslag till ändringar i avfallsförordningen av hur trädgårds- och parkavfall får hanteras. Det föreslås också att kravet på dispens för förbränning av utsorterat trädgårds- och parkavfall vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort.

    Förvaltningen har överlämnat remissen till VA SYD som ansvarar för insamling av kommunalt avfall för Malmö stad. VA SYD har överlämnat ett yttrande till tekniska nämnden. Förvaltningen föreslår tekniska nämnden att översända remissyttrandet till kommunstyrelsen såsom nämndens eget.

    Bilagor

  5. Naturvårdsverket föreslår ändringar i lagen om nedskräpningsavgifter. Dels föreslås att begreppet ”släppa ut på marknaden” ändras till ”tillhandahålla”, avseende plastförpackningar. Vidare föreslås ordningen för utbetalning av ersättning till kommunerna ändras så att Naturvårdsverket i förväg beräknar hur mycket varje kommun ska ha, och betalar ut detta belopp till kommunerna, istället för att ett belopp beräknat på antalet folkbokförda i kommunen, som sedan betalas tillbaka om det inte förbrukas.

     

    Fastighets- och gatukontoret föreslår att tekniska nämnden tillstyrker såväl förslaget om ändring av terminologi som förslaget om ändring av system för fördelning.

    Bilagor

  6. Naturvårdsverket har på remiss skickat förslag till nationell avfallsplan och avfallsförebyggande program. Kommunstyrelsen har skickat remissen vidare till tekniska nämnden för direktbesvarande till Naturvårdsverket. Ärendet har överlämnats till VA SYD som inkommit med synpunkter. Förvaltningen har även tagit fram synpunkter.

    Bilagor

  7. Tekniska nämnden har fått möjlighet att lämna synpunkter över förslag till ändring och anpassningar av utvalda paragrafer i jordabalken för att kunna möjliggöra att överlåtelser av fast egendom ska kunna ske elektroniskt samt för att möjliggöra elektroniska ansökningar i inskrivningsärenden.

     

    Vidare har tekniska nämnden fått möjlighet att lämna synpunkter över förslag om statlig förköpslag och kommunal förköpslag. Dessa förslag skulle ge staten möjlighet att utöva förköpsrätt av fastigheter för det civila och militära försvaret, och kommunen möjlighet att utöva förköpsrätt av fastigheter för att motverka organiserad brottslighet.

     

    Tekniska nämnden har också fått möjlighet att lämna synpunkter på Lantmäteriets rapport ”Digitala rättshandlingar på fastighetsrättens område”. Lantmäteriet har föreslagit ändringar som möjliggör att även andra rättshandlingar på det fastighetsrättsliga området kan upprättas elektroniskt. Lantmäteriet har även föreslagit en digital infrastruktur för upprättandet av sådana elektroniska rättshandlingar.

     

    Fastighets- och gatukontoret bedömer att förslaget som möjliggör att rättshandlingar på det fastighetsrättsliga området kan slutas elektroniskt kommer innebära positiva effekter för fastighets- och gatukontorets arbete, förutsatt att det tekniska förfarandet är tillförlitligt och säkert.

     

    Vad gäller förslaget till kommunal förköpsrätt ser fastighets- och gatukontoret betydande brister i lagförslaget, bland annat vad gäller nytta, effektivitet och rättssäkerhet. För att förslaget ska kunna leda till en nytta av någon betydelse skulle ändringar av förslaget införas avseende bl.a. informationsöverföring mellan myndigheter och kommuner, kriterierna för att tillämpa förköp, samt en ersättning som motsvarade kommunernas faktiska kostnader för åtgärderna.

    Bilagor

  8. Kommunstyrelsen har översänt Trafikverkets remiss rörande revideringar för sektorsbeskrivning inklusive kriterier för utpekande av riksintressen för trafikslagens anläggningar.

     

    Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande vari framförs att Trafikverkets arbete är välkomnat då det ger möjlighet till en samlad och mer flexibel bedömning jämfört med dagens kriterier. Om den kommande översynen av riksintressen som Trafikverket avser att göra för kommunikationer innebär ändringar av riksintresse för hamnen förutsätter Tekniska nämnden att detta görs i nära och tidigt samarbete med Malmö stad.

    Bilagor

  9. Region Skåne har inkommit till kommunstyrelsen med aktualitetsprövning för Regionplan för Skåne mandatperioden 2022–2026. Region Skåne vill veta vilka kommunala intressen som kommunen vill redovisa till Region Skåne inför aktualitetsprövning. Frågan gäller kommunala intressen som kan ha mellankommunal, regional betydelse eller ha inverkan på möjligheterna att genomföra Regionplan för Skåne 2022–2040.

     

    Sammanfattningsvis anser förvaltningen att regionplanen i huvudsak är aktuell men behöver uppdateras och förtydligas i ett antal frågor. Dessa gäller bland annat att förtydliga framtids- och utvecklingsperspketivet med grund i Skånes utmaningar och frågor som kommunerna inte enskilt kan lösa. Perspektiv som Öresundsintegration, minskad arbetslöshet och utsatthet, samt minskad klimatpåverkan och klimatanpassning bör vara grundläggande.

    Bilagor

  10. Stadskontoret har på uppdrag av kommunfullmäktige gett ett förslag på riktlinjer för intern prissättning och förslaget har skickats på remiss till stadens nämnder. Förvaltningen föreslår att nämnden ställer sig positiv till de föreslagna riktlinjerna med önskemål om några förtydligande bland annat kring hur riktlinjerna förhåller sig till lagar, förordningar och principer.

     

    Bilagor

  11. En motion har inkommit där det föreslås att kommunfullmäktige ska ge tekniska nämnden i uppdrag att återkomma till kommunfullmäktige med förslag på en reviderad markanvisningspolicy där trygghetsboenden undantas från kraven på upplåtelse av lägenheter till bostadssociala ändamål och att tillgängliggöra lägenheter för personer som uppbär ekonomiskt bistånd.

     

    I fastighets- och gatukontorets förslag till yttrande föreslås att motionen avslås då det redan är möjligt att göra sådana undantag som föreslås i motionen i nu gällande markanvisningspolicy.

    Bilagor

  12.   12

    Redovisning av kommunfullmäktiges uppdrag om att genomföra en översyn av färdtjänstregelverket

  13. Centerpartiet föreslår i nämndinitiativ inlämnat vid tekniska nämndens sammanträde 28 maj 2024 att tekniska nämnden ger fastighets- och gatukontoret i uppdrag att utreda förutsättningarna att uppdatera taxan för användning av offentlig plats med avgiftsfria zoner för evenemang och försäljning, med inspiration från Stockholm W-taxa och att återkomma till tekniska nämnden med förslag på lämpliga platser som skulle kunna avgiftsbefrias enligt beskrivningen ovan.

     

    I nuvarande taxa för upplåtelse av offentlig plats finns möjlighet att bevilja avgiftsfrihet för anordnande av avgiftsfria aktiviteter (exempelvis riktade mot barn) som i praktiken innebär att ytan blir avgiftsfri.

     

    Fastighets- och gatukontorets bedömning är att det kan vara värt att utreda om och hur taxan för upplåtelse av offentlig plats kan stimulera och skapa incitament för aktivitet och närvaro på utvalda platser med syftet att skapa trygghet och en mer levande stadsmiljö. Förvaltningens bedömning är att utredningen ska vara öppen även för andra lösningar än avgiftsbefrielse och att nämndinitiativet anses besvarad med detta.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade den 13 augusti att föreslå tekniska nämnden besluta att uppdra till förvaltningen att utreda om och hur taxan för upplåtelse av offentlig plats kan stimulera och skapa incitament för aktivitet och närvaro på utvalda platser med syftet att skapa trygghet och en mer levande stadsmiljö, samt att föreslå tekniska nämnden besluta att bifalla nämndinitiativet med detta utredningsuppdrag.

     

     

    Bilagor

  14. I nämndinitiativ till tekniska nämnden föreslår Vänsterpartiet att fastighets- och gatukontoret ges i uppdrag att utreda förutsättningar och att identifiera gator med potential att främja barns rörelsefrihet för att omvandlas till lekbara gaturum och att i arbetet involvera civilsamhället och ideella organisationer som Växtvärket.

     

    Bilagor

  15. Det har framkommit att användning av lustgas i berusningssyfte — utöver att det har miljö- och hälsoskadliga effekter — utgör ett ordnings- och säkerhetsproblem. I syfte att upprätthålla den allmänna ordningen föreslås att en ny paragraf om att förbjuda användning av lustgas i berusningssyfte, inom ett avgränsat område, införs i den lokala ordningsstadgan.

     

    För fullständig redogörelse för föreslagna ändringar hänvisas till redogörelse för ärendet, stadgetext och bilagd karta.

     

    En revidering av den lokala ordningsstadgan kräver, förutom antagande av tekniska nämnden och kommunfullmäktige, även länsstyrelsens godkännande. Ett godkännande, likväl som ett beslut från länsstyrelse att upphäva antagna ändringar, ska anslås på Malmö kommuns anslagstavla.

     

    Ärendet behöver hanteras skyndsamt med beslut i kommunfullmäktige den 26 september då förtäring av lustgas har blivit ett reellt ordningsproblem och att ett förbud brådskar för att upprätthålla den allmänna ordningen. Förvaltningen föreslår därför nämnden att beslutet justeras omedelbart.

    Bilagor

  16. Samverkansorganisationen Klagshamn lyser har den 14 maj 2024 inkommit med en förfrågan där de ansöker om utökat samverkansstöd om 120 tkr från tekniska nämnden för att utreda en framtida placering av en byakrog i Klagshamn.

     

    Fastighets- och gatukontoret har utrett ansökan och bedömer att ansökan inte kan beviljas. Bedömningen grundas på att utredning av en byakrog, som enskild näringsverksamhet, inte faller inom ramen samverkansstödet eller tekniska nämndens verksamhetsområde. Föreningen har sedan tidigare blivit beviljade bidrag för verksamhetsåret på 300 tkr för aktiviteter under verksamhetsåret 2024 (TN-2023-1352)

     

    Förvaltningen ser dock positivt på utveckling av området och har tidigare svarat föreningen Klaghamn lyser på en fråga om lokalisering av en byakrog. Förvaltningen föreslår en befintlig byggnad i Klagshamns hamns för utveckling av restaurangverksamhet vilket överensstämmer med gällande detaljplan, se ärende (TN-2023-2568).

     

    Klagshamn lyser har en viktig roll i att samordna och engagera civilsamhället i området och förvaltningen välkomnar en ny ansökan om samverkansstöd inför 2025.

    Bilagor

  17. Ärendet avser objektsgodkännande för projektet Söder om MIS (Malmö International School) i sydvästra Hyllie, i syfte att genomföra detaljplan 5759 för delar av fastigheterna Hyllie 7:4 och Bunkeflo 10:1. Investeringsutgifterna beräknas till 23 mnkr.

    Bilagor

  18. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för genomförande av detaljplan 5672 Fosie 165:266 för att möjliggöra ny kvartersmark för verksamheter och kontor om 9 200 kvm som förväntas bidra med cirka 50-100 nya arbetstillfällen. Den totala investeringen för projektet beräknas till 11, 3 mnkr. Driftkonsekvenserna beräknas till 290 tkr brutto.

     

    Bilagor

  19. Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för ombyggnader av hållplatser för linje 9. Projektet har en beräknad bruttoutgift om 30 mnkr vilket ryms inom ramen för kollektivtrafikobjekt linje 9 inom Ramavtal 8 – Storstad Malmö. Den totala investeringsutgiften (projektnettot) för hela projektet för staden blir därmed 15 mnkr. Tekniska nämndens trafikutskott informerades om behovet av ett utökat objektsgodkännande den 4 juni i år.

    Bilagor

  20. Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för utbyggnad av allmän platsmark enligt Dp 5460 som vann laga kraft i slutet av 2021. Objektsgodkännandet antogs i TN 2021-02-10, intäkterna uppskattades då till 54 mnkr och utgifterna till 22,3 mnkr. Under 2022/2023 detaljprojekterades den allmänna platsmarken inom kvarteret, i samband med detta konstaterades att kalkylen från objektsgodkännandet överstigs.

     

    Baserat på kalkylen från detaljprojekteringen, samt en indexuppräkning av befintliga kalkyl från objektsgodkännandet, uppskattas den nya projektprognosen till 40,7 mnkr.

    Bilagor

  21. Under 2025 löper 63 tomträttsavtal ut för fastigheter upplåtna för småhus. Tomträttshavarna föreslås erbjudas att teckna nya tomträttsavtal enligt gällande lagstiftning.

    Bilagor

  22. Fastighets- och gatukontoret föreslår att tomträttsavgäld för nästkommande avgäldsperiod för fastigheten Rönnskär 3 i bifogad tabell upplåten med tomträtt för industri, ska fastställas till i angivet belopp.

    Bilagor

  23. Förslag till tillägg till tomträttsavtal för Malmö Brandnävan 1 (ändrat ändamål), Malmö Brandnävan 2 (ändrat ändamål och ändrad avgäld) och Malmö Svedjenävan 4 (ändrat ändamål) på grund av planerad ny detaljplan för fastigheterna.

    Bilagor

  24.   26

    Anmälningar för kännedom

  1. Kommunstyrelsen har, till tekniska nämnden för remiss, översänt granskningsversioner av de nationella havsplanerna från Havs- och vattenmyndigheten.

     

    En havsplan ska ge vägledning kring vad som är den bästa användningen av havet ur ett helhetsperspektiv. Särskilt fokus har i de aktuella havsplanerna lagts på att möjliggöra ytterligare energiutvinning till havs.

     

    I tekniska nämndens yttrande över samrådet av havsplanerna var nämnden positiv till utpekandet av Lillgrund och Sjollen som allmänt intresse för energiutvinning. Vidare önskade nämnden att Öresundsmetron skulle pekas ut som utredningsområde samt att ett nationellt förfarande för sammanhängande kustskydd skulle utvecklas och redovisas.

     

    Den, för Malmö mest påtagliga förändringen mellan samråd och granskning är att Sjollen inte längre är utpekad för energiutvinning.

    Bilagor

  2. Region Skåne har inkommit till kommunstyrelsen med aktualitetsprövning för Regionplan för Skåne mandatperioden 2022–2026. Region Skåne vill veta vilka kommunala intressen som kommunen vill redovisa till Region Skåne inför aktualitetsprövning. Frågan gäller kommunala intressen som kan ha mellankommunal, regional betydelse eller ha inverkan på möjligheterna att genomföra Regionplan för Skåne 2022–2040.

     

    Sammanfattningsvis anser förvaltningen att regionplanen i huvudsak är aktuell men behöver uppdateras och förtydligas i ett antal frågor. Dessa gäller bland annat att förtydliga framtids- och utvecklingsperspketivet med grund i Skånes utmaningar och frågor som kommunerna inte enskilt kan lösa. Perspektiv som Öresundsintegration, minskad arbetslöshet och utsatthet, samt minskad klimatpåverkan och klimatanpassning bör vara grundläggande.

    Bilagor

  3. En motion har inkommit där det föreslås att kommunfullmäktige ska ge tekniska nämnden i uppdrag att återkomma till kommunfullmäktige med förslag på en reviderad markanvisningspolicy där trygghetsboenden undantas från kraven på upplåtelse av lägenheter till bostadssociala ändamål och att tillgängliggöra lägenheter för personer som uppbär ekonomiskt bistånd.

     

    I fastighets- och gatukontorets förslag till yttrande föreslås att motionen avslås då det redan är möjligt att göra sådana undantag som föreslås i motionen i nu gällande markanvisningspolicy.

    Bilagor

  4. Det har framkommit att användning av lustgas i berusningssyfte — utöver att det har miljö- och hälsoskadliga effekter — utgör ett ordnings- och säkerhetsproblem. I syfte att upprätthålla den allmänna ordningen föreslås att en ny paragraf om att förbjuda användning av lustgas i berusningssyfte, inom ett avgränsat område, införs i den lokala ordningsstadgan.

     

    För fullständig redogörelse för föreslagna ändringar hänvisas till redogörelse för ärendet, stadgetext och bilagd karta.

     

    En revidering av den lokala ordningsstadgan kräver, förutom antagande av tekniska nämnden och kommunfullmäktige, även länsstyrelsens godkännande. Ett godkännande, likväl som ett beslut från länsstyrelse att upphäva antagna ändringar, ska anslås på Malmö kommuns anslagstavla.

     

    Ärendet behöver hanteras skyndsamt med beslut i kommunfullmäktige den 26 september då förtäring av lustgas har blivit ett reellt ordningsproblem och att ett förbud brådskar för att upprätthålla den allmänna ordningen. Förvaltningen föreslår därför nämnden att beslutet justeras omedelbart.

    Bilagor

  5. Samverkansorganisationen Klagshamn lyser har den 14 maj 2024 inkommit med en förfrågan där de ansöker om utökat samverkansstöd om 120 tkr från tekniska nämnden för att utreda en framtida placering av en byakrog i Klagshamn.

     

    Fastighets- och gatukontoret har utrett ansökan och bedömer att ansökan inte kan beviljas. Bedömningen grundas på att utredning av en byakrog, som enskild näringsverksamhet, inte faller inom ramen samverkansstödet eller tekniska nämndens verksamhetsområde. Föreningen har sedan tidigare blivit beviljade bidrag för verksamhetsåret på 300 tkr för aktiviteter under verksamhetsåret 2024 (TN-2023-1352)

     

    Förvaltningen ser dock positivt på utveckling av området och har tidigare svarat föreningen Klaghamn lyser på en fråga om lokalisering av en byakrog. Förvaltningen föreslår en befintlig byggnad i Klagshamns hamns för utveckling av restaurangverksamhet vilket överensstämmer med gällande detaljplan, se ärende (TN-2023-2568).

     

    Klagshamn lyser har en viktig roll i att samordna och engagera civilsamhället i området och förvaltningen välkomnar en ny ansökan om samverkansstöd inför 2025.

    Bilagor

  6. Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för ombyggnader av hållplatser för linje 9. Projektet har en beräknad bruttoutgift om 30 mnkr vilket ryms inom ramen för kollektivtrafikobjekt linje 9 inom Ramavtal 8 – Storstad Malmö. Den totala investeringsutgiften (projektnettot) för hela projektet för staden blir därmed 15 mnkr. Tekniska nämndens trafikutskott informerades om behovet av ett utökat objektsgodkännande den 4 juni i år.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.