Möte 2020-11-24
-
1
Val av justerare samt justeringsdag
-
a) Regionala supercykelstråk (TN-2019-3247)
(20 min)
Håkan Thulin, avdelningschef, stadsutvecklingsavdelningen
Siri Larsson Lindersköld, stadsutvecklingsavdelningen
Ludvig Widestam, Region Skåne
b) Förändrade villkor för miljöparkeringsförbud (TN-2019-4234)
(15 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef, avdelningen för offentlig miljö
Joakim Florén, avdelningen för offentlig miljö
Joel Jönsson, avdelningen för offentlig miljö
c) Redovisning av regler för friköp av tomträtt (TN-2020-3548)
(20 min)
Sarah von Liewen, avdelningschef, fastighetsavdelningen
d) Uppdrag budget 2020 – Utveckla ett stråk kopplat till svenska serietecknare och serieskolan längs den del av Friisgatan som löper mellan Norra Skolgatan och Folkets park (TN-2020-1037)
(10 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef, avdelningen för offentlig miljö
Agneta Sallhed Canneroth, avdelningen för offentlig miljö
e) Drift- och underhållsentreprenader 2021 – avtal med Servicenämnden (TN-2019-2889)
(20 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef, avdelningen för offentlig miljö
Anna Kanschat, avdelningen för offentlig miljö
Lars Johansson, avdelningen för offentlig miljö
f) Objektsgodkännande för projekt 8993 Entré, Dp 5350 (TN-2020-2497)
(10 min)
Håkan Thulin, avdelningschef, stadsutvecklingsavdelningen
Anne Richthoff, stadsutvecklingsavdelningen
-
Magnus Olsson (SD) har i Kommunfullmäktige väckt motion med förslag om att berörda nämnder ska ges i uppdrag att ta fram förslag på hur informationstavlor på lekplatser kan utformas, liksom att Tekniska nämnden eller annan lämplig nämnd ska ges i uppdrag att verkställa förslaget. Kommunstyrelsen har överlämnat motionen till Tekniska nämnden för yttrande.
Fastighets- och gatukontoret kommer senast 2020-12-31 att ha satt upp informationstavlor på samtliga Malmö stads 240 lekplatser.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Helena Grahn (M) och Tony Rahm (M) har i Kommunfullmäktige väckt motion med förslag om att Kommunfullmäktige ska besluta att uppdra åt Tekniska nämnden att utreda var i Malmö fruktträd, grönsaker och bärbuskar kan planteras.
Tekniska nämnden har att yttra sig över motionen.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Helena Grahn (M) och Tony Rahm (M) har i Kommunfullmäktige väckt motion med förslag om att ge Tekniska nämnden i uppdrag att utreda var man kan placera ut flytande oaser, samt att utreda lämpliga utformning av dessa.
Tekniska nämnden har att yttra sig över motionen.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har överlämnat motion av Helena Grahn (M) och Tony Rahm (M) om folkbildning längs stranden, då med fokus på nedskräpningsfrågan, till Tekniska nämnden för yttrande.
Fastighets- och gatukontoret är positiv till förslaget att testa förslaget inför nästa strandsäsong för att kunna öka medvetenhet kring nedskräpningsfrågor. Det finns bra förutsättningar för att testa ett initiativ som liknar Vellinge kommuns och som kan integreras med Malmös renhållningskampanjer eller strandstädningsaktiviteter.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
7
Motion av Anders Andersson (V) om att Malmö stad i huvudsak ska äga lokalerna för välfärdsverksamheten, STK-2020-343
Tekniska nämnden har att yttra sig över en motion från Anders Andersson (V) om att Malmö stad i huvudsak ska äga lokalerna för välfärdsverksamheten, det vill säga lokaler för till exempel skolor, LSS-boenden och äldreboenden, i stället för att förhyra dem.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Motion har framställts angående behovet att ur trafiksäkerhetsperspektiv enkelrikta samtliga idag dubbelriktade cykelbanor där dessa finns på båda sidor av gatan. Motionen framför även behovet av att utbilda Malmös cyklister avseende basala trafikregler genom en trafikkampanj.
Fastighets- och gatukontoret har genomfört en kunskapsinhämtning gällande enkelriktade cykelbanor, samt tagit fram utformningsriktlinjer avseende korsningsutformning och anslutningar till befintliga cykelbanor. Detta arbete visar tydligt på behovet av en utformning som stödjer det önskvärda beteendet (enkelriktad cykeltrafik). Att enbart omreglera befintlig infrastruktur, sätta upp skyltning och måla anvisad körriktning, riskerar snarare att skapa otydlighet än förändra ett för Malmöcyklisten invant beteende. Omreglering av befintlig infrastruktur skulle även behöva stödjas av ombyggnation av korsningar och anslutningar till övriga cykelstråk. Fastighets- och gatukontoret rekommenderar att ett införande av enkelriktade banor görs med försiktighet (test med utvärdering), på väl valda platser och där utformningen ges särskild omsorg för att erhålla önskvärt beteende. Principen om enkelriktade banor har utretts för bland annat Davidshallsgatan, och kommer vidare att utredas inom olika projekt inom Storstadspaketet. Erfarenheter av detta projekt och kommande nybyggnation inom Storstadspaketet bör sedan återföras i förvaltningen, innan beslut fattas om en eventuell större omvandling av befintlig cykelinfrastruktur, vilket i sådant fall även bör omfatta större ombyggnationer av korsningar och anslutningar.
Det ligger inte inom förvaltningens grunduppdrag att utbilda malmöborna om trafikregler.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
9
Motion av Charlotte Bossen (C) och Anton Sauer (C) angående omvandling av Malmöfestivalen, STK-2020-854
Charlotte Bossen (C) och Anton Sauer (C) föreslår i en motion att Kommunfullmäktige ska uppdra åt Tekniska nämnden att utreda hur Malmöfestivalen kan förändras för att decentraliseras och på ett tydligare sätt spegla Malmö, involvera fler delar av staden och i större utsträckning involvera det lokala kultur- och förenings- och näringslivet.
Malmöfestivalen utvärderas kontinuerligt och prövar ständigt nya sätt för genomförandet samt genomgår ständigt kvalitativa förbättringar i syfte att lyfta stadens kultur-, närings- och föreningsliv. En decentraliserad festival skulle innebära risken att tappa den stora breda publiken och påverka besöksnäringen och därmed även de stora ekonomiska intäkter som festivalen genererar. Med den koncentrerade placeringen av festivalen utgör den ett samlat stadsarrangemang som också uppfyller en hög säkerhetsnivå och involverar många lokala kultur- och föreningsaktörer.
Med de motiveringar som framgår av ärendet föreslås att motionen anses vara besvarad.
Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
484kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret har i uppdrag att arbeta efter riktlinjer för tillgänglighet på lekplatser och lekmiljöer för alla Malmös medborgare. Fastighets- och gatukontoret arbetar löpande med upprustning av befintliga lekplatser. I detta arbete är tillgänglighetsanpassning en av flera parametrar som påverkar design och innehåll. Fastighets- och gatukontoret följer framtagna riktlinjer för tillgänglighet på lekplatser och i lekmiljöer. I detta arbete ingår att ha kontakt med alla berörda brukargrupper inklusive berörda intresseorganisationer när det gäller tillgänglighetsfrågor. Alltså, i takt med att fler lekplatser byggs eller rustas upp, ska dessa också tillgänglighetsanpassas.
I den uppdaterade informationen om temalekplatser på malmo.se finns information om tillgängliga gungor och om toaletter. Arbetet med att uppdatera befintlig lekplatskarta genomförs löpande och information om tillgänglighet kommer att tillföras denna vid kommande uppdatering.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
11
Remiss från Infrastrukturdepartementet – Tidsfrister och kontaktpunkt för att främja produktionen av förnybar energi, STK-2020-1372
Kommunstyrelsen har översänt Infrastrukturdepartementets promemoria Tidsfrister och kontrapunkt för att främja produktionen av förnybar energi (I2020/00279) till Tekniska nämnden för yttrande. Promemorian inbegriper förslag till ny lag och en ny förordning på området. Lagen och förordningen som föreslås innehåller närmare bestämmelser om tidsfrister för vissa tillståndsförfaranden vid produktion av förnybar el, liksom närmare bestämmelser om en kontaktpunkt för vissa tillståndsförfaranden vid produktion av förnybar energi. Tidsfristerna avser ärenden som rör tillstånd för uppförande, uppgradering och drift av anläggningar för produktion av förnybar el och av utrustning för anslutning av sådana anläggningar till elnätet.
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
-
Stefan Plath (SD) har vid Tekniska nämndens sammanträde den 20 oktober väckt initiativ avseende att elsparkcyklar ska placeras på lämplig plats. Plath (SD) föreslår i initiativet att Tekniska nämnden ska besluta att i yttranden till Polismyndigheten angående upplåtelse av offentlig plats till aktörer som tillhandahåller friflytande mobilitetstjänster av eldrivna enpersonsfordon, alltid tillföra att upplåtelse villkoras med minst ett av följande krav:
- Att fordonen som verksamheten avser är utrustade med teknisk utrustning som omöjliggör parkering och framförande inom de områden där förbud råder för aktuell fordonstyp.
- Att fordonen måste återlämnas på en viss plats efter uthyrningen.
Tekniska nämnden beslutade vid sammanträdet ifråga, § 373, att överlämna ärendet till Tekniska nämndens arbetsutskott för beredning. Tekniska nämndens arbetsutskott har i sin tur berett ärendet, detta vid dess sammanträde den 10 november 2020, § 132.Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
Nuvarande drift- och underhållsavtal löper ut 2021-03-31. Fastighets- och gatukontorets har tagit fram en överenskommelse i samarbete med Serviceförvaltningen, vars ändamål är att ligga till grund för nya driftentreprenader som startar i Malmö stads egen regi från och med 2021-04-01.
Den övergripande överenskommelsen omfattar samtliga entreprenadområden, det vill säga Västra 2.0, Naturvårdsområden, Norra 2.0, Östra 2.0 och Södra 2.0.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret föreslår att ett eventuellt uppdrag till förvaltningen att utreda konceptet sommartorg skulle kunna lyftas till nämndens budgetarbete för 2021. Syftet skulle vara att bättre förstå hur sommartorg kan komplettera och/eller vidareutveckla stadens befintliga utbud av funktioner och vistelsemiljöer och identifiera en eller flera lämpliga platser för genomförande under perioden 2022–2024.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
15
Efterskänkning av samtliga avgifter för upplåtelse av offentlig plats för mark, kategori 1-byggnader, försäljningsplatser och uteserveringar för 2020
Med anledning av rådande covid-19-pandemi beslutade Kommunfullmäktige den 3 september 2020, § 175, att bemyndiga Tekniska nämnden att efterskänka avgifterna för uteserveringar under perioden mars–maj 2020. Tekniska nämnden beslutade den 30 oktober, då per delegationsbeslut av dess ordförande, att verkställa nämnda efterskänkning.
Tekniska nämnden beslutade därefter den 21 oktober 2020, även då per delegationsbeslut av dess ordförande, att bevilja anstånd med avgift för samtliga tillståndshavare inom kategori 1 i taxa för offentlig plats, detta till och med 2020-12-31, detta framförallt i syfte att slippa administrera nödvändiga återbetalningar i det fall Kommunfullmäktiges beslut om efterskänkning skulle utsträckas till att omfatta hela året.
Kommunfullmäktige beslutade så den 29 oktober 2020, § 222, att uppdra åt Tekniska nämnden att efterskänka/återbetala samtliga avgifter för upplåtelse av offentlig plats för mark, kategori 1-byggnader, försäljningsplatser och uteserveringar för 2020, och att finansiera kostnaden ur årets prognostiserade resultat för kommunen.
Föreliggande ärende avser därmed verkställande av Kommunfullmäktiges beslut enligt ovan.
Beräknad kostnad för efterskänkning av samtliga avgifter för upplåtelse av offentlig plats 2020 uppgår till 15 486 192 kr.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
689kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
693kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser redovisning av de tester av så kallade fimpzoner som genomförts under 2020.
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
17
Uppdrag budget 2020 – Utveckla ett stråk kopplat till svenska serietecknare och serieskolan längs den del av Friisgatan som löper mellan Norra Skolgatan och Folkets park
Tekniska nämnden har uppdragit åt Fastighets- och gatukontoret att utveckla ett stråk kopplat till svenska serietecknare och serieskolan längs den del av Friisgatan som löper mellan Norra Skolgatan och Folkets park.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av Tekniska nämnden har delområdena Solbacken, Lorensborg, Borgmästaregården och Heleneholms parkeringsförutsättningar utretts som en del av en större utredning gällande översyn av parkering i staden. Delområdena har olika bebyggelsekaraktär, parkeringsmöjligheter och parkeringsbeteenden.
Förvaltningen föreslår att områdena får boendeparkering enligt taxa E, som har en högtids- och lågtidstaxa, detta för att stärka boendeparkörernas möjlighet att hitta plats i närområdet samt för att prioritera korttidsparkering och angöring i enlighet med Malmö stads policy och norm för mobilitet och parkering 2020.
Bilagor
-
Förvaltningen Hamnanläggningar (014) överfördes från Kommunstyrelsen till Tekniska nämnden 1 september 2017 (STK-2017-589). För fjärde året i rad har Kommunstyrelsen beslutat att Tekniska nämnden ska inkomma med en lägesrapport avseende överföring av hamnägarrollen. Kommunfullmäktige beslutade i maj 2020 om ett tillägg till befintligt nyttjanderättsavtal mellan Malmö stad och Copenhagen-Malmö Port AB. Det nya tillägget skapar goda förutsättningar för det fortsatta arbetet med utvecklingen av hamnområdet.
De investeringarna i nya hamnanläggningar som skett i Malmö hamn under de senaste 10–15 åren har varit betydande och är långsiktigt hållbara. Här finns en outnyttjad kapacitet. De ytor som finns i Norra Hamnen tillsammans med de utfyllnader som planeras skapar goda förutsättningar för framtida utveckling och tillväxt. Tekniska nämnden beslutade i juni 2020 om en masterplan, en utvecklingsplan för hamnen. Kopplat till masterplanen finns en handlingsplan med konkreta åtgärder och aktiviteter för utvecklingen av Malmö hamn. Dessa åtgärder och aktiviteter kommer att integreras i de årliga budgeterna för Tekniska nämnden/Fastighets- och gatukontoret (037) och Hamnförvaltningar (014) de kommande åren. På detta sätt finns både en långsiktig planering utifrån masterplanen samt ett årligt ställningstagande och prioritering gentemot övrig planerad verksamhet och budget.
Med dessa sista steg föreslås Tekniska nämnden anse överföringen av hamnägarrollen från Kommunstyrelsen till Tekniska nämnden vara slutförd. Planering och uppföljning föreslås därför framöver integreras i det ordinarie planerings- och uppföljningsarbetet.
Bilagor
-
610kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige gav 2019-11-20, inom ramen för Malmö stads budget 2020, i uppdrag till Stadsbyggnadsnämnden, Tekniska nämnden, Servicenämnden och Förskolenämnden ”att se över nuvarande norm kring hur stadens grönytor i större utsträckning kan samnyttjas med syfte att möta behovet av lekytor för förskolan”. Uppdraget ingår i avsnitt "Stadsutveckling och klimat".
Lämpligheten av att planera för del av friytan förlagd till parkmark hör ihop med bedömning av närhet till park, parkens storlek och lämplighet, och den egna gårdens förutsättningar att fungera som huvudsaklig friyta. Den egna gården används trots allt mycket, för de yngre barnen och ofta för alla barn under eftermiddagen.
Det finns flera fina exempel på förskolor som samnyttjar park på ett sätt som utvecklar verksamhetens kvalitet. Det går däremot inte att med det underlag som arbetet funnit hitta övertygande belägg för att fördelarna med samnyttjande av park för förskola (med syfte att minska behovet av friyta på egen gård) överväger nackdelarna. Om man trots det vill öka andelen samnyttjande, behöver flera andra aspekter utredas för att ge ett mer komplett beslutsunderlag.
Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
I syfte att skydda en samhällskritisk och utsatt verksamhet föreslås Tekniska nämnden fatta beslut om att fortsatt möjliggöra ensamresor i färdtjänsten, detta med anledning av covid-19.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
698kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
22
Utredning av möjligheter till ändrad ansvarsfördelning för genomförande, ägande, drift och finansiering av laddinfrastruktur mellan parterna i Ramavtal 8 – Storstad Malmö, Storstadspaketet
Enligt Ramavtal 8 – Storstad ansvarar Malmö stad för den infrastruktur, inklusive eventuell laddinfrastruktur, som behövs utmed sträckningarna för de åtta eldrivna stadsbusslinjerna som ingår i avtalets kollektivtrafikobjekt. I november 2019 gav Tekniska nämnden förvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten att ändra ansvarsfördelning för genomförande, ägande, drift och finansiering av laddinfrastruktur mellan parterna i Ramavtal 8 – Storstad Malmö och återkomma med rapport och förslag till handlingsplan. Målet med ändrad ansvarsfördelning är att minimera gränssnittsproblematiken.
Teknikutvecklingen går framåt, vilket banar väg för bussar som laddas uteslutande i depåerna och laddinfrastruktur utmed linjesträckningarna kommer i regel inte att behövas. Behov av tilläggsladdning på enstaka platser utmed linjesträckningarna kan dock uppstå i framtiden, vilket gör det relevant att fortsätta att utreda möjligheten till ändrad ansvarsfördelning för laddinfrastrukturen. Med valet att framöver ha depåladdade bussar, har frågan om finansiering av laddinfrastruktur i depåerna initierats av Region Skåne och därför finns ett scenario med laddinfrastruktur på depå med i utredningen.
I utredningen har fyra scenarier utretts och värderats. Scenario 1, med laddinfrastruktur på depå, förordas då det ger tydligast ansvarsfördelning där Region Skåne beställer, bekostar och äger laddinfrastrukturen samt marken den står på. I de fall laddinfrastruktur behöver etableras utmed linjerna förordar förvaltningen scenario 4, vilket innebär en minskad gränssnittsproblematik samtidigt som det ger tydliga incitament för regionen att optimera teknikval och antal laddningsanläggningar.
De förordade scenarierna medför behov av kompletterande överenskommelser i förhållande till storstadsavtalet.
Ärendet avser redovisning av genomförd utredning i rubricerat ärende, samt förslag till handlingsplan.
Bilagor
-
360kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Storstadspaketet innebär en kraftfull satsning på en hållbar stadsutveckling i ett växande Malmö. Terminalerna – Malmö C, Gustav Adolfs torg, Södervärn och Värnhem – är knutpunkter som är gemensamma för flera av kollektivtrafikstråken i storstadspaketet. Samtliga fyra terminaler kommer, i enlighet med avtalet, att trafikeras av 24 meter långa elektrifierade bussar med hög kapacitet och hög framkomlighet enligt konceptet MalmöExpressen (MEX). Terminalerna Malmö C, Gustav Adolfs torg och Södervärn berörs även av cykelåtgärder i avtalet.
Idéstudien för terminalerna syftar till att kartlägga förutsättningar, ta fram statistik och data, identifiera vilka aspekter som det bör tas särskild hänsyn till i det fortsatta arbetet, presentera övergripande förslag på ny utformning samt till att identifiera behov av fördjupade utredningar. Idéstudien kommer att vara underlag i den kommande planeringen av terminalerna.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
43mb Ladda ner dokument
-
-
24
Objektsgodkännande för projekt 3007 Södra och Mellersta Holma, samt del av projekt 3380, Storstadspaketet, Dp 5546 och Dp 5588
Ansökan avser objektsgodkännande för utbyggnad av kvartersmark och allmän platsmark inom projekt 3007 Södra och Mellersta Holma, samt del av projekt 3380 inom Storstadspaketet, Dp 5546 och Dp 5588.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Objektgodkännandet avser exploateringsprojekt 7020 Härbärget, i Hyllie. Projektet syftar till att möjliggöra uppförandet av blandad stadsbebyggelse med offentliga vistelsemiljöer och mötesplatser, samt med kontor, bostäder och arbetsplatser. Projektet syftar även till att färdigställa den sista pusselbiten i stadsmiljön kring Hyllie stationstorg.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för utbyggnad av allmän platsmark samt försäljning och förvärv av kvartersmark inom Dp 5615. Allmän platsmark inom projektområdet omfattar en utbyggnad av mindre lokalgator, torg, mark för förskola, Gottorps allé, bostadsnära park och grönstråk, del av en stadsdelpark innehållande gång- och cykelstråk med en större fördröjningsdamm för hantering av dagvatten och skyfall, liksom en fortsatt utveckling av Ekostråket.
Bilagor
-
Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för utbyggnad av allmän platsmark inom Dp 5350 samt ett antal tillkommande åtgärder utanför Dp 5350. Projektområdet utgörs av Entréplatsen framför köpcentret Entré och ombyggnad av gång- och cykelväg längs Pilgatan och Fredsgatan samt trädplanteringar och regnbäddar längs Ringgatan.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad är i behov av att förbättra tillgängligheten till stadsnaturen och samtidigt utveckla naturvårdsarbetet.
Genom naturvårdsarbetet förbättras möjligheterna att utnyttja olika ekosystemtjänster, den biologiska mångfalden kan säkras och tillgängligheten till naturen kan öka. Att ha god tillgång till och kunna utnyttja olika ekosystemtjänster har stor samhällsnytta.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Inför trafikstart av MalmöExpressen på linje 8 har Malmö stad enligt överenskommelse med Region Skåne åtagit sig att genomföra ett antal provisoriska åtgärder för att möjliggöra trafikering med 24 meter långa MalmöExpressen-fordon. Osäkerheter kring behovet av utbyggnad av laddinfrastruktur och framdrift av detaljplaner vid Lindängens centrum gjorde att åtgärder vid denna ändhållplats inte ingick i objektsgodkännande för projekt 6520. Då dessa osäkerheter nu undanröjts föreslås att hållplatsåtgärder och åtgärder vid cirkulationsplats vid Lindängens centrum läggs till i detta projekt.
Vidare har förvaltningen, sedan överenskommelsen beslutades, gjort en ny bedömning gällande vilka åtgärder som bör finansieras med investeringsmedel istället för att direkt belasta driftsramen. Därför föreslås att ytterligare några av Malmö stads åtaganden enligt överenskommelsen också läggs till i detta projekt. Det gäller i denna del införande av busskörfält mellan Lindängens centrum och Docentgatan, samt justeringar av korsningen Stora Nygatan/Djäknegatan.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
398kb Ladda ner dokument
-
30
Objektsgodkännande för projekt Parkeringsautomater delområde Fridhem, Västervång och Mellanheden 2020–2021
Ärendet avser ansökan för objektsgodkännande för inköp och uppsättning av parkeringsautomater i delområde Fridhem, Västervång och Mellanheden till följd av beslut om införande av boendeparkering i området, detta till en kostnad om 2 200 tkr och driftskonsekvens 500 tkr.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
927kb Ladda ner dokument
-
-
En offentlig toalett har tidigare tillhandahållits av JC Decaux, inom avtalet för reklam, till platsen vid Norra Vallgatan bakom St. Gertrud. Avtalet med Malmö stad gick ut 2018 och toaletten monterades bort av JC Decaux. Fastighets- och Gatukontoret föreslår nu tekniska nämnden att sätta upp en ny prefabricerad toalettbyggnad. Den nya toalettens placering är central, då den servar förbipasserande med buss, bil eller till fots längs Norra Vallgatan innanför Östra Hamnkanalen. Många utländska turistbussar stannar på bussparkeringen i vägrenen av Norra Vallgatan. Placeringen är samtidigt inom bekvämt avstånd från Drottningtorget.
Syftet med projektet är att skapa bättre service för besökarna i området kring Drottningtorget och promenadstråket längs Östra Hamnkanalen samt öka tryggheten vid en populär central plats i Malmös innerstaden. Toalettbyggnad beräknas vara färdigställd sommaren 2021 och ska innehålla två toalettutrymmen, varav ett är anpassat för rörelsehindrade.
Investeringsutgifterna uppgår till -1 600 tkr brutto och är upptagna i 2020 års och juli månads prisläge. Inga inkomster bedöms bli aktuella. Driftkonsekvenserna, brutto som netto, uppgår till -170 tkr. Projektet ryms inom den begärda årsramen för kategorin.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet omfattar en markreservation till Castellum, om cirka 15 000 m2 tomtyta, för en ny verksamhetslokal på del av fastigheterna Lockarp 24:1 och Lockarp 8:2.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
782kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser en förlängning av Riksbyggens nuvarande markreservation omfattande totalt cirka 50 bostäder på kommunal mark inom Holma.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser en förlängning av Utopias nuvarande markreservation omfattande totalt cirka 50 bostäder på kommunal mark inom Holma.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
35
Upplåtelse med tomträtt av fastigheten Hamnen 22:192 i Hamnen, Malmö, Dp 5602, projekt 5015, samt tillhörande försäljning av byggnad
Ärendet avser upplåtelse med tomträtt av fastigheten Malmö Hamnen 22:192, samt tillhörande försäljning av på fastigheten befintlig Q-märkt magasinsbyggnad M1 med stort renoveringsbehov.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
617kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Fastigheten Malmö Diagnosen 1 i Sege Park upplåts med tomträtt för uppförande av flerbostadshus.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
679kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet omfattar ett markanvisningsavtal till Specialfastigheter Sverige AB om cirka 13 000 m2 tomtyta för ny polisstation på fastigheten Eneryda 1 i Vintrie park.
Bilagor
-
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
693kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
766kb Ladda ner dokument
-
910kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-