Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) Masterplan för Folkets Park

    (30 min)

    Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö

    Anna Månsdotter, sektionschef serviceförvaltningen

    Therese Herrman, enhetschef avdelningen för offentlig miljö

    Erik Löfvander, projektledare avdelningen för offentlig miljö

     

    b) Nämndsbudgetuppdrag - Analys av volymbehovet av biokol

    (15 min)

    Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen

    Ann Häger, utvecklingssamordnare fastighetsavdelningen

     

    c) Nämndsbudgetuppdrag - Verktyg och insatser för bostadsbyggande

    (20 min)

    Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen

    Martin Hedenmo, strateg fastighetsavdelningen

     

    d) Nämndsbudgetuppdrag - Finansieringsmodell för lokaler till kultur och föreningsliv

    (15 min)

    Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen

    Kajsa Hallén Rue, markstrateg fastighetsavdelningen

    Kristoffer Nilsson, strateg kvalitet- och kansliavdelningen

     

    Nedanstående muntlig föredragning ges vid beslutspunkt:

    13. Förslag om att avaktualisera styrdokument

    Maria Hultin, avdelningschef kvalitet- och kansliavdelningen

    Daniel Svärd, strateg kvalitet- och kansliavdelningen

  3. Förslaget syftar till att utöka och effektivisera möjligheterna att ändra befintliga detaljplaner. Någon förändring av lämplighetsprövningen föreslås inte vilket innebär att risken för negativa konsekvenser för miljö och människors hälsa inte ökar vilket bedöms som nödvändigt och positivt.

     

    Förslaget är ett viktigt steg i digitalisering av detaljplaner och innebär att efterföljande processer och plantolkning förenklas. Detta är mycket positivt för förvaltningen som ofta är beroende av plantolkning, plangränser och annan data från detaljplaner i efterföljande genomförande.

     

    Sammanfattningsvis ses förslaget som ett positivt steg mot en mer flexibel och effektiv samhällsbyggnadsprocess, samtidigt som det betonar vikten av att ta hänsyn negativa konsekvenser för miljö och människors hälsa i enlighet med Plan- och bygglagens syfte.

     

    Förvaltningen har inget att invända mot remissens förslag.

    Bilagor

  4. Naturvårdsverket föreslår att målgruppen för att söka statligt stöd till laddinfrastruktur utvidgas så att stöd även kan lämnas för laddinfrastruktur hos hantverksfirmor, budbils- och transportfirmor samt av taxibilar. Stödet kommer också att kunna ges till besöksparkering vid till exempel hotell, campinganläggningar eller andra utflyktsmål. Kommuner och kommunala bolag har också rätt att söka stödet. Ansöknings- och prövningsförfarandet föreslås också bli förenklat. Fastighets- och gatukontoret föreslår tekniska nämnden att ställa sig positiv till Naturvårdsverkets förslag och har inget ytterligare att framföra.

    Bilagor

  5. Kommunfullmäktige har skickat ” Motion Anders Andersson (V) och Tobias Petersson (V) – Återvinn Stadion” till tekniska nämnden för yttrande.

     

    Fastighets- och gatukontorets bedömning är att serviceförvaltningen redan har ett pågående arbete för att inventera och utreda vilka delar av stadionbyggnaden som kan återvinnas eller återbrukas. De anläggningsprojekt som fastighets- och gatukontoret kommer utföra inom Stadionområdet kommer ske före det att rivning av stadionbyggnaden påbörjas. Därmed ser förvaltningen för egen del inga självklara användningsområden inom Stadionområdet för den betong som eventuellt kan återvinnas eller återbrukas, men är positiv till att samverka om det finns andra områden där materialet lämpar sig. Då arbetet med att utreda möjligheter att återvinna betong från stadionbyggnaden redan är igång, anser förvaltningen att uppdraget är pågående och att motionen är besvarad

    Bilagor

  6. Tekniska nämnden har tagit emot en motion av Bo Mats Brogren (M) om utveckling av en blandad stad. Motionären föreslår att utreda möjligheterna att:

    • ge MKB direktiv att upplåta hyreshus till ombildning till bostadsrätter i socioekonomiskt svaga område för blandad stad med minskad segregation.
    • MKB ges direktiv att genom försäljning av delar av befintligt bestånd skapa förutsättningar till finansiering av bostadshus i nyproduktion i ytterområden.

     

    Förvaltningen förslår i sitt förslag till yttrande att kommunfullmäktige avslår motionen. Förvaltningen menar i sitt förslag till yttrande att det inte ingår i MKB:s uppdrag att underlätta tillskottet av bostadsrätter. Hyresgästerna har inget självklart intresse att deras lägenheter ombildas till bostadsrätter och Malmö stad har andra sätt att främja en blandad stad. MKB behöver inte detta tillskott till sin finansiering. MKB förväntas bygga oavsett konjunkturläge. Finansiering av byggande av nya hyresrätter ska inte vara beroende av försäljning av bostäder.

    Bilagor

  7. Tekniska nämnden har beretts möjlighet att svara på en motion från Vänsterpartiet om införande av Ungdomsbiljett i Malmö Stad, för ungdomar mellan 13-19 års ålder.

     

    Ungdomsbiljetten är en biljett som Skånetrafiken tillhandahåller för ett valt åldersspann. Biljetten ger tillgång till resande i hela Skåne hela året, dygnet runt, mot en fast kostnad för kommunen per ungdom per år.

     

    Tekniska nämnden föreslås föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen, med hänvisning till risken att trafik i huvudsak överflyttas från cykel till kollektivtrafiken, vilket riskerar öka trängseln i rusningstrafik i Malmö tätort, och därmed försämra resandet och restiderna för det stora flertalet malmöbor.

    Bilagor

  8. Kommunfullmäktige har skickat ” Motion Emma-Lina Johansson (V) om normbrytande liv i Malmö stad” till tekniska nämnden för yttrande. I motionen föreslås:

    • Att kommunfullmäktige uppdrar åt kommunstyrelsen att ta fram en rapport, med rekommendationer, om hur det är att leva ett normbrytande liv i Malmö samt att rapporten och rekommendationerna tas fram genom samverkan med akademin och civilsamhället.
    • Att de rekommendationer en sådan rapport tar fram omvandlas till en plan för hur Malmö stad ska arbeta för att förbättra hbtqia+personers livsvillkor i Malmö.

     

    Fastighets- och gatukontorets bedömning:

    Stadskontoret leder implementeringsarbetet av Malmö stads policy för mänskliga rättigheter. Staden har även ett systematiskt arbetsmiljöarbete inom mångfald och inkludering. En viktig del av detta arbete är att sammanställa kunskapsunderlag om olika gruppers behov som förvaltningarna kan arbeta vidare med och utforma åtgärder som utifrån respektive nämnds uppdragsområde.

    Sammanfattningsvis är fastighets- och gatukontoret positiv till ett uppdaterat kunskapsunderlag kring hbtqia+personers livsvillkor i Malmö men det bör ingå som en del av stadens befintliga systematik och struktur för rättighetsfrågor och inte som en separat utredning och handlingsplan som motionen föreslår. Förvaltningen förespråkar ett sammanhållet och samordnat arbete med mänskliga rättigheter och rekommenderar därför nämnden att föreslå att motionen avslås.

    Bilagor

  9. Håkan Ask (SD) föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden beslutar att ge förvaltningen i uppdrag att utöka nudistbadet med ytterligare yta och buskage i väster, samt ge förvaltningen i uppdrag att beskära buskarna ut mot vattnet och utöka strandremsan med sand.

     

    Bakgrunden till nämndinitiativet är ett ökat intresse för nudism och naturism de senaste åren, med allt fler som känner sig trygga i sig själva. Denna ökning har också märkts av i Malmö av människor som solar, badar och socialiserar på Ribersborgs nudistbad.

     

    Förvaltningen är positiv till att utveckla nudistbadet men utifrån nuvarande besöksantal och att förvaltningen redan har vidtagit åtgärder i form av beskärning är bedömningen att nudistbadet har tillräckligt med yta. Brygga och glacis hanteras i ordinarie verksamhet utifrån underhåll och teknisk livslängd. Förvaltningen följer utvecklingen.

     

    Förvaltningen föreslår att nämndinitiativet anses besvarat med de åtgärder som vidtagits gällande buskage och den hantering som görs inom ordinarie verksamhet utifrån underhåll och teknisk livslängd.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade 2 december 2024 att föreslå tekniska nämnden besluta att nämndinitiativet anses besvarat med de åtgärder som vidtagits gällande buskage och den hantering som görs inom ordinarie verksamhet utifrån underhåll och teknisk livslängd.

    Bilagor

  10. I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2025-2026 för tekniska nämnden. I budget 2018 beslutade Kommunfullmäktige att samtliga nämnder ska redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar (över tröskelvärdet) och hållbarhetskrav samt behov av innovativa inköpsplaner. Denna plan ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt, vilken kommer att antas i kommunstyrelsen.

    Bilagor

  11. Malmö stad upprättar årligen en lokalbehovsplan. Tekniska nämnden ska utifrån sina lokalbehov fram till 2036 upprätta och besluta en lokalbehovsplan 2026-2035.

    Bilagor

  12. Reinvesteringar är vanligt förekommande i fastighets- och gatukontorets verksamhet och föranleds vanligen av underhåll som komponentutbyte. Reinvesteringar utförs på befintliga anläggningar som initialt varit föremål för beslut om investering, exempelvis i form av objektsgodkännande.

     

    Behov att delegera beslutanderätten inför nästa budgetår (2025) har framförts både från nämnd och förvaltning.

     

    Bilagor

  13. I arbetet med tekniska nämndens internkontrollplan 2023 identifierades en risk att förvaltningens styrande och stödjande dokument inte är uppdaterade och aktuella. I uppföljningen av intern kontrollplanen angavs ett antal åtgärder och förbättringsförslag som en följd av den granskning och analys som gjordes under 2023. En av åtgärderna är att göra en fördjupad granskning av styrdokumentsbanken där dokument antagna innan 2017 listas och dess aktualitet prövas utifrån om dokumentet ska revideras, uppdateras eller tas bort.

     

    Fastighets- och gatukontoret har identifierat ett antal styrdokument som är antagna av tekniska nämnden och som förvaltningen menar har förlorat sin aktualitet. Tekniska nämnden beslutade i maj 2024 om Reviderad taxa för upplåtelser på offentlig plats (TN-2024-708) och upphävde då även Policy för upplåtelser av offentlig plats från 2011-11-24.

     

    De andra dokumenten är Program för odling på allmän plats i Malmö stad (2014), Stadsodling på allmän plats i Malmö (2016), Lekplatsprogrammet (2006), Program för aktiva mötesplatser (2015), Program hundrastområden (2010) och Gångstråksplanen (2014). Dessa dokument anses inaktuella och förvaltningen föreslår att dokumenten avaktualiseras av tekniska nämnden där de antagits.

     

    Att avaktualisera dokumenten innebär inte att arbete upphör inom de respektive områdena som dokumenten berör. Senare arbetsmaterial som tagits fram inom flera områdena ersätter delar av dokumenten. Det finns också delar av dokumenten som ligger inom förvaltningens ansvar och som har eller ska integreras i förvaltningens arbetssätt, interna riktlinjer och rutiner, eller i investeringsstyrningen.


    Mål, ekonomi och planerad verksamhet planeras och beslutas i tekniska nämndens budget varje år. På så vis görs en prioritering på årlig basis kring vad som ska göras.

    Bilagor

  14. Idéburet offentligt partnerskap (IOP) är en samverkansmodell mellan idéburen och offentlig sektor med syfte att hantera någon form av samhällsutmaning. Sedan 28 december 2021 finns ett IOP mellan föreningen Växtvärket och fastighets- och gatukontoret. Samverkan genom IOP-avtalet har under våren 2024 utvärderats av fastighets- och gatukontoret och tekniska nämnden beslutade 28-05-2024 (TN-2024-1005) att IOP-avtalet med föreningen Växtvärket förlängs med tre år. Överenskommelsen om partnerskap avser perioden 2025-01-01 – 2027-12-31. Avtalet ersätter tidigare IOP-avtal samt skötselavtal mellan parterna.

    Bilagor

  15. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2024.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2025.

     

    Hyllie Citysamverkan är en icke vinstdrivande ekonomisk förening som arbetar med lokal samverkan och utveckling. Fastighets- och gatukontoret har under 2024 erlagt samverkansstöd på 500 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  16. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2024.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2025.

     

    Samverkansorganiseringen på Sevedsplan är en icke vinstdrivande samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan och aktivering av sommartorget på Seved. Fastighets- och gatukontoret har under 2024 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  17. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2024.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2025.

     

    Rosengård samverkan och mobilisering är en icke vinstdrivande samverkansorganisering som arbetar med lokal samverkan och utveckling. Fastighets- och gatukontoret har under 2024 erlagt samverkansstöd på 500 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

     

    Bilagor

  18. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2024.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2025.

     

    Have it all är en icke vinstdrivande ekonomisk förening som arbetar med lokal samverkan och utveckling. Fastighets- och gatukontoret har under 2024 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd samt att föreningens arbete under 2024 har utvecklats.

    Bilagor

  19. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2024.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2025.

     

    Samverkansorganisering Klagshamn lyser är en icke vinstdrivande samverkan som arbetar med lokal utveckling och aktivering av det offentliga rummet. Fastighets- och gatukontoret har under 2024 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan. Enligt ekonomiska redovisningen har föreningen uppvisat ett överskott, vilket kommer att regleras i samband med ansökan för 2025.

    Bilagor

  20. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde.

     

    2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns att få i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020 samt justerade 2024.

     

    Malmö Hyllie Citysamverkan är en organisation som servar boende, kontorsanställda, besökare och fastighetsutvecklare i Hyllie. Ekonomiska föreningen Malmö Hyllie Citysamverkan har inkommit med en ansökan 2024-11-01 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell och har ansökt om 2,5 miljoner kr för 2025.

     

    Fastighets- och gatukontoret föreslår att nämnden beviljar samverkansstöd om 300 000 kr för föreningen, eftersom beloppet för samverkansstöd utan medlemskap högst kan uppgå till 300 000 kr och då förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  21. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde.

    2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budget uppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 har insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns att få intensifieras i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020 samt justerade 2024.

     

    Rosengårds Samverkan och mobilisering är en samverkansorganisering som består av lokala aktörer som har gått ihop för att utveckla Rosengård. Samverkansorganiseringen som består av Rosengård Fastighets, MKB, Zig Zag, Trygg Malmö med flera samarbetar tillsammans för en tryggare och trivsammare Rosengård.

     

    Rosengård samverkan och mobilisering har inkommit med en ansökan 2024-11-01 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2025.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 300 000 kr för samverkansorganiseringen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  22. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämnden verksamhetsområde. 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns att få i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020 samt justerade 2024.

     

    Ekonomiska föreningen Have it all har inkommit med en ansökan 2024-11-01 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell och har ansökt om 300 000 kr för att fortsatt utveckla Västra Hamnen tillsammans med sina medlemmar.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 300 000 kronor för föreningen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  23. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 har insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns intensifierats i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020.

     

    Samverkansorganiseringen Klagshamn lyser där Klagshamn Byalaget, IFK Klagshamn, Peab, bostadsrättföreningarna Kalkbrännaren och Kalkbrottet samt lokala företag ingår har inkommit med en ansökan 2024-11-1 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell och har ansökt om 220 000 kr för att fortsätta utveckla Klagshamn.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstöd om 212 500 kronor för föreningen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen

    Bilagor

  24. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde.

    2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns att få i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020 samt justerade 2024.

     

    Kirsebergs samverkan är en samverkansorganisering som består av lokala aktörer som har gått ihop för att utveckla det offentliga rummet med Kirsebergstorget samt Beijerspark i fokus.

     

    Kirsebergs samverkan bestående av Bulltofta SIF, Stena Fastigheter, Östervärns SIF, MKB, Hyresgästföreningen, Coop Kirseberg, Rädda Barnen, Backa Kåken, Ikano Bostad. har inkommit med en ansökan 2024-10-28 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2025.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 300 000 kr för samverkansorganiseringen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  25. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde.

    2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns att få i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020 samt justerade 2024.

     

    Lorensborg och Bellevuegårdens samverkan är en samverkansorganisering som består av lokala aktörer som har gått ihop för att utveckla sina områden.

     

    Lorensborg och Bellevuegårdens samverkan har inkommit med en ansökan 2024-10-28 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2024.

     

    Samverkansorganiseringen som består av aktörer som MKB, Stena Fastigheter, HSIF Lorensborg, Fryshuset, Hyresgästföreningen Lorensborg, Hyresgästföreningen Bellevuegården, MFF, Malmö Squash klubb, MAI, ICA Bellevuegården och Stadionkyrkan samarbetar tillsammans för att öka tryggheten och trivseln genom lokal samverkan.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 300 000 kr för samverkansorganiseringen ansökan uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  26. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde.

    2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budget uppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 har insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns att få intensifieras i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020 samt justerade 2024.

    Samverkansorganiseringen Ekostaden Augustenborg bestående av MKB, Gnistan, Boendegruppen, Växtvärket samt hyresgästföreningen har inkommit med en ansökan 2024-10-31 i och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2025.

    Samverkan Ekostaden Augustenborgs fokus är att genom samverkan med Malmö stad skapa en bilfri och hållbar stadsdel i Malmö. Genom att främja alternativa transporter siktar samverkan på att förbättra miljön och öka trivseln i området, detta genom demokratiska processer och långsiktiga lösningar i utvecklingen av Ekostaden 3.0.

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 300 000 kr för samverkansorganiseringen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Fastighets- och gatukontoret ser positivt på aktörernas idé om att långsiktigt minska biltrafiken i Augustenborg. Förvaltningen har noggrant övervägt projektidén om att etablera en bilfri gata 2025 och kommit fram till det tyvärr inte är möjligt att genomföra under det kommande året. Förvaltningen råder Augustenborgs samverkan att ansöka om blomlådor som hastighetssänkande åtgärd 2025 och välkomnar en ny ansökan 2026.

    Bilagor

  27. Malmö stad ska till Skånetrafiken meddela eventuella förändringar i turutbudet senast den 31 januari inför varje trafikårs start. Inför trafikåret 2026 som påbörjas i december 2025 behöver således eventuella förändringar meddelas den 31 januari 2025.

     

    Förvaltningen bedömer att samma turutbud som beslutats för trafikåret 2025, det vill säga en tur per halvtimme och riktning, motsvarande 33 dubbelturer dagligen, bör fortsätta under trafikåret 2026.

     

    Bruttokostnaden för det föreslagna turutbudet bedöms bli ca 32 mnkr. Intäkterna bedöms uppgå till ca 6 mnkr. Det innebär att nettokostnaden för Malmöpendeln bedöms uppgå till 26 mnkr under 2025.

    Bilagor

  28.   28

    Objektsgodkännande för Kapacitetshöjande åtgärder i cykelinfrastruktur 2025-2027,projekt 9921

  29. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännandet för att genomföra åtgärder på kvartersmark samt utbyggnad av ny allmän plats inom detaljplan Louisedal 1 och del av fastigheten Käglinge 1:16 i Käglinge i Malmö (Dp 5617). Detaljplanen möjliggör för ny bebyggelse inom projekt 5339, Louisedal gård. Investeringsutgiften beräknas till 16,5 mnkr.

    Bilagor

  30. Förlängning av markreservation avseende fastigheten Degeln 5 och del av fastigheten Innerstaden 4:3 för kontorsutveckling.

    Bilagor

  31. Förlängning av markreservation för Handkrattan 1 till Riksbyggen för byggnation av cirka 150 bostäder inom projekt 3007 Holma södra och mellersta.

    Bilagor

  32. Granitor har sedan 2022-03-29 fram till och med 2024-12-31 ett markanvisningsavtal avseende del av fastigheten Utställningen 1. Markanvisningsavtalet föreslås nu förlängas till och med 2025-12-31.

    Bilagor

  33. Förlängning av byggnadsskyldigheten avseende Guldstekeln 4 som ägs av Stefan Rosengren Fastighet 2 AB och som avser bygga ett kontor.

    Bilagor

  34. Fastighets- och gatukontoret föreslår att tomträttsavgäld för nästkommande avgäldsperiod för i bifogad förteckning angivna tomträtter för industriändamål, ska fastställas till i förteckningen angivna belopp.

    Bilagor

  35. På grund av att tiden för avgäldsreglering för de aktuella tomträtterna för småhus-, flerfamiljshus- och industriändamål utgår 2024-12-31 och att tomträttshavarna ännu inte godkänt regleringen, finns behov av att nämnden delegerar rätt att träffa tilläggsavtal till gällande tomträttsavtal avseende dessa tomträtter till direktören för fastighets- och gatukontoret.

    Bilagor

  36. Förvaltningen har förberett ett förslag till yttrande om rapporten En konkurrenskraftig drönarbransch i Sverige. Förvaltningen är försiktigt skeptisk till drönarbranschens utbredning i staden men är ändå överens med rapportens förslag om att kommunen behöver förbereda sig på förekomsten av obemannade drönare och hantera frågor kring luftrummet och inte minst platser för start och landning.

    Bilagor

  37. Syftet med detaljplanen är:

    • Att möjliggöra bostäder i form av småhusbebyggelse och flerbostadshus.
    • Att utveckla den befintliga gården genom att möjliggöra bostäder, kontor, besöksanläggningar, tillfällig vistelse och vård.
    • Att möjliggöra en östvästlig gata från Tygelsjövägen samt ett område med natur i planområdets sydvästra hörn.

    Tekniska nämndens presidium beslutade den 3 december att överlämna ärendet till tekniska nämnden för beslut.

    Bilagor

  1. Tekniska nämnden har beretts möjlighet att svara på en motion från Vänsterpartiet om införande av Ungdomsbiljett i Malmö Stad, för ungdomar mellan 13-19 års ålder.

     

    Ungdomsbiljetten är en biljett som Skånetrafiken tillhandahåller för ett valt åldersspann. Biljetten ger tillgång till resande i hela Skåne hela året, dygnet runt, mot en fast kostnad för kommunen per ungdom per år.

     

    Tekniska nämnden föreslås föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen, med hänvisning till risken att trafik i huvudsak överflyttas från cykel till kollektivtrafiken, vilket riskerar öka trängseln i rusningstrafik i Malmö tätort, och därmed försämra resandet och restiderna för det stora flertalet malmöbor.

    Bilagor

  2. Kommunfullmäktige har skickat ” Motion Emma-Lina Johansson (V) om normbrytande liv i Malmö stad” till tekniska nämnden för yttrande. I motionen föreslås:

    • Att kommunfullmäktige uppdrar åt kommunstyrelsen att ta fram en rapport, med rekommendationer, om hur det är att leva ett normbrytande liv i Malmö samt att rapporten och rekommendationerna tas fram genom samverkan med akademin och civilsamhället.
    • Att de rekommendationer en sådan rapport tar fram omvandlas till en plan för hur Malmö stad ska arbeta för att förbättra hbtqia+personers livsvillkor i Malmö.

     

    Fastighets- och gatukontorets bedömning:

    Stadskontoret leder implementeringsarbetet av Malmö stads policy för mänskliga rättigheter. Staden har även ett systematiskt arbetsmiljöarbete inom mångfald och inkludering. En viktig del av detta arbete är att sammanställa kunskapsunderlag om olika gruppers behov som förvaltningarna kan arbeta vidare med och utforma åtgärder som utifrån respektive nämnds uppdragsområde.

    Sammanfattningsvis är fastighets- och gatukontoret positiv till ett uppdaterat kunskapsunderlag kring hbtqia+personers livsvillkor i Malmö men det bör ingå som en del av stadens befintliga systematik och struktur för rättighetsfrågor och inte som en separat utredning och handlingsplan som motionen föreslår. Förvaltningen förespråkar ett sammanhållet och samordnat arbete med mänskliga rättigheter och rekommenderar därför nämnden att föreslå att motionen avslås.

    Bilagor

  3. Håkan Ask (SD) föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden beslutar att ge förvaltningen i uppdrag att utöka nudistbadet med ytterligare yta och buskage i väster, samt ge förvaltningen i uppdrag att beskära buskarna ut mot vattnet och utöka strandremsan med sand.

     

    Bakgrunden till nämndinitiativet är ett ökat intresse för nudism och naturism de senaste åren, med allt fler som känner sig trygga i sig själva. Denna ökning har också märkts av i Malmö av människor som solar, badar och socialiserar på Ribersborgs nudistbad.

     

    Förvaltningen är positiv till att utveckla nudistbadet men utifrån nuvarande besöksantal och att förvaltningen redan har vidtagit åtgärder i form av beskärning är bedömningen att nudistbadet har tillräckligt med yta. Brygga och glacis hanteras i ordinarie verksamhet utifrån underhåll och teknisk livslängd. Förvaltningen följer utvecklingen.

     

    Förvaltningen föreslår att nämndinitiativet anses besvarat med de åtgärder som vidtagits gällande buskage och den hantering som görs inom ordinarie verksamhet utifrån underhåll och teknisk livslängd.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade 2 december 2024 att föreslå tekniska nämnden besluta att nämndinitiativet anses besvarat med de åtgärder som vidtagits gällande buskage och den hantering som görs inom ordinarie verksamhet utifrån underhåll och teknisk livslängd.

    Bilagor

  4. Idéburet offentligt partnerskap (IOP) är en samverkansmodell mellan idéburen och offentlig sektor med syfte att hantera någon form av samhällsutmaning. Sedan 28 december 2021 finns ett IOP mellan föreningen Växtvärket och fastighets- och gatukontoret. Samverkan genom IOP-avtalet har under våren 2024 utvärderats av fastighets- och gatukontoret och tekniska nämnden beslutade 28-05-2024 (TN-2024-1005) att IOP-avtalet med föreningen Växtvärket förlängs med tre år. Överenskommelsen om partnerskap avser perioden 2025-01-01 – 2027-12-31. Avtalet ersätter tidigare IOP-avtal samt skötselavtal mellan parterna.

    Bilagor

  5. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde.

    2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budget uppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 har insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns att få intensifieras i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020 samt justerade 2024.

     

    Rosengårds Samverkan och mobilisering är en samverkansorganisering som består av lokala aktörer som har gått ihop för att utveckla Rosengård. Samverkansorganiseringen som består av Rosengård Fastighets, MKB, Zig Zag, Trygg Malmö med flera samarbetar tillsammans för en tryggare och trivsammare Rosengård.

     

    Rosengård samverkan och mobilisering har inkommit med en ansökan 2024-11-01 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2025.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 300 000 kr för samverkansorganiseringen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  6. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde.

    2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns att få i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020 samt justerade 2024.

     

    Lorensborg och Bellevuegårdens samverkan är en samverkansorganisering som består av lokala aktörer som har gått ihop för att utveckla sina områden.

     

    Lorensborg och Bellevuegårdens samverkan har inkommit med en ansökan 2024-10-28 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2024.

     

    Samverkansorganiseringen som består av aktörer som MKB, Stena Fastigheter, HSIF Lorensborg, Fryshuset, Hyresgästföreningen Lorensborg, Hyresgästföreningen Bellevuegården, MFF, Malmö Squash klubb, MAI, ICA Bellevuegården och Stadionkyrkan samarbetar tillsammans för att öka tryggheten och trivseln genom lokal samverkan.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 300 000 kr för samverkansorganiseringen ansökan uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  7. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde.

    2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budget uppdrag att stimulera till samverkan (BID) med kommunen i Malmös lokalområden. Under 2022 har insatserna att kommunicera möjligheterna till samverkan och vilket stöd som finns att få intensifieras i enlighet med den modell för samverkansstöd som tekniska nämnden beslutade 2020 samt justerade 2024.

    Samverkansorganiseringen Ekostaden Augustenborg bestående av MKB, Gnistan, Boendegruppen, Växtvärket samt hyresgästföreningen har inkommit med en ansökan 2024-10-31 i och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2025.

    Samverkan Ekostaden Augustenborgs fokus är att genom samverkan med Malmö stad skapa en bilfri och hållbar stadsdel i Malmö. Genom att främja alternativa transporter siktar samverkan på att förbättra miljön och öka trivseln i området, detta genom demokratiska processer och långsiktiga lösningar i utvecklingen av Ekostaden 3.0.

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 300 000 kr för samverkansorganiseringen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Fastighets- och gatukontoret ser positivt på aktörernas idé om att långsiktigt minska biltrafiken i Augustenborg. Förvaltningen har noggrant övervägt projektidén om att etablera en bilfri gata 2025 och kommit fram till det tyvärr inte är möjligt att genomföra under det kommande året. Förvaltningen råder Augustenborgs samverkan att ansöka om blomlådor som hastighetssänkande åtgärd 2025 och välkomnar en ny ansökan 2026.

    Bilagor

  8. Granitor har sedan 2022-03-29 fram till och med 2024-12-31 ett markanvisningsavtal avseende del av fastigheten Utställningen 1. Markanvisningsavtalet föreslås nu förlängas till och med 2025-12-31.

    Bilagor

  9. Förlängning av byggnadsskyldigheten avseende Guldstekeln 4 som ägs av Stefan Rosengren Fastighet 2 AB och som avser bygga ett kontor.

    Bilagor

  10. Syftet med detaljplanen är:

    • Att möjliggöra bostäder i form av småhusbebyggelse och flerbostadshus.
    • Att utveckla den befintliga gården genom att möjliggöra bostäder, kontor, besöksanläggningar, tillfällig vistelse och vård.
    • Att möjliggöra en östvästlig gata från Tygelsjövägen samt ett område med natur i planområdets sydvästra hörn.

    Tekniska nämndens presidium beslutade den 3 december att överlämna ärendet till tekniska nämnden för beslut.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.