Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering av protokollet

  2. Tekniska nämnden har att besluta om budget för avfallsverksamheten för 2026. Ärendet har beretts av tekniska nämndens avfallsdelegation.

     

    Budgeterad omsättning för 2026 uppgår till 308,4 mkr, vilket innebär en minskning med 0,4 mkr jämfört med budget 2025. Taxeintäkterna minskar till följd av färre tömningar samt en övergång till digitala låssystem. Samtidigt förväntas intäkterna öka med anledning av helårseffekt på tilläggsavgift för hög kapacitet av restavfall. Ersättningen från Naturvårdsverket ökar, vilket kan hänföras till ett ökat antal anslutna hushåll samt högre ersättningsnivåer. De totala kostnaderna för 2026 beräknas uppgå till 320,8 mkr, vilket är en ökning med 9,9 mkr jämfört med föregående års budget. Kostnadsökningen är i första hand kopplad till nya entreprenörsavtal, vilket medför högre kostnader för insamling i både flerbostadshus, verksamheter och villor. Utöver detta tillkommer nya kostnader för insamling av förpackningar, då det nuvarande auktorisationssystemet löper ut i november 2026. Budgeterat resultat för 2026 visar ett underskott på 14,0 mkr. Det ackumulerade överskottet från tidigare år beräknas uppgå till 36,0 mkr vid utgången av 2025. För att hantera det budgeterade underskottet för 2026 och samtidigt minska det ackumulerade överskottet, föreslås en mindre höjning av avfallstaxan. Beslut om denna justering fattas i ett separat taxeärende.

     

    Ärendet kompletteras med muntlig föredragning av VA Syd.

  3. Tekniska nämnden har att besluta om förslag till taxa för avfallsverksamheten för 2026 vilket därefter ska överlämnas till kommunfullmäktige för antagande. Ärendet har beretts av tekniska nämndens avfallsdelegation för beslut i tekniska nämnden.

    Den idag gällande avfallstaxan antogs av kommunfullmäktige i Malmö den 20 november 2024, att gälla från och med den 1 januari 2025.

     

    Den budget som är framtagen för avfallsverksamheten 2026 visar ett underskott om 14,0 mkr som behöver hanteras. Avfallsverksamheten beräknas vid utgången av 2025 ha ett ackumulerat överskott om 36,0 mkr. Förslaget innefattar en taxehöjning som uppgår till 7,9 mkr. Det innebär ett förväntat underskott om 6,1 mkr år 2026. Det resterande ackumulerade överskottet föreslås användas som en reserv då det fortfarande råder osäkerhet kopplat till det kommunala övertagandet av förpackningsinsamlingen.

     

     I tillägg möjliggör ett kvarvarande ackumulerat överskott en stabilare taxeutveckling för kommande år. Förslaget till ny avfallstaxa för 2026 är i sin helhet redovisat i bilaga 1. Den nuvarande avfallstaxan för 2025 redovisas i bilaga 2 för jämförelse. Taxehöjningen är i huvudsak en följd av de förändringar som inträffar när det nuvarande systemet med auktoriserad fastighetsnära insamling av förpackningar och returpapper upphör och ersätts med abonnemang via VA SYD, med start den 9 november 2026. Förändringarna i den nya avfallstaxan kommer därmed nästan uteslutande att påverka flerbostadshus och verksamheter med kärlabonnemang. Den ersättning som tidigare utgått till fastighetsägare för att täcka deras kostnader för insamling av förpackningar föreslås upphöra samtidigt som nya taxor införs för insamling av förpackningar och returpapper. För att främja goda förutsättningar för källsortering införs ett bonussystem baserat på tillgänglig kapacitet för insamling av papper och plast. På befintligt tjänsteutbud innebär taxeförslaget i genomsnitt oförändrad avgift. Dock föreslås en sänkning av avgiften för matavfallsinsamling för flerbostadshus och verksamheter som ytterligare styrmedel för att förbättra sorteringen. Därtill justeras tilläggsavgiften för hämtning bakom låst dörr för dessa kundgrupper för att öka incitamentet att byta till digitalt låssystem. Utöver detta föreslås ett antal mindre justeringar.

     

    Ärendet kompletteras med muntlig föredragning av VA Syd.

  4. Stadsrevisionen genomförde våren 2024 en fördjupad granskning av styrning och uppföljning av färdtjänsten i Malmö stad och ansåg att det fanns tillräcklig styrning och uppföljning av verksamhetsområdet, men att det fanns otydligheter i rollfördelningen mellan tekniska nämnden och servicenämnden.

    Tekniska nämnden yttrade sig, 2024-10-22, § 216, och framförde att nämnden arbetade med att analysera förbättringsområden och strukturera arbetet med färdtjänsten i Malmö stad i samverkan med servicenämnden.

    Tekniska nämnden lämnar nu ett uppföljande yttrande till stadsrevisionen.

    Bilagor

  5. Motionen föreslår en sammanbindning av befintliga motionsslingor för att främja rekreation. Dessa ska binda samman rekreationsområden och kollektivtrafiknoder. Motionen föreslår även att plattor och asfalterade ytor ersätts med grus.

    Att binda samman befintliga motionsslingor är positivt. En översyn av befintliga slingor är påbörjad och i samband med det arbetet kommer vi att göra tillägg och kan därmed se över möjligheten att binda samman vissa slingor.

    Att byta plattytor eller asfalterade ytor mot grus innebär en ökad skötsel och därför prioriteras grusade stråk främst i parkmiljöer. Hårdgjorda ytor är också att föredra ur tillgänglighetsaspekt.

    Fastighets- och gatukontoret föreslår tekniska nämnden att föreslå kommunfullmäktige att motionen anses besvarad.

    Bilagor

  6. Stadskontoret har skickat ut en motion på remiss till fyra nämnder, däribland tekniska nämnden. Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) föreslår i motionen att kommunfullmäktige beslutar att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda inrättandet av en funktion som företagsombud i Malmö stad.

    Förvaltningen instämmer i att det är angeläget att staden prioriterar näringslivet och underlättar för fler etableringar. I detta är en viktig del att skapa kontaktvägar och på olika vis stödja företag, i enlighet med det som förslaget beskriver.

    Det finns dock befintliga instanser, vilka är avsedda att fungera som en brygga mellan företagen och kommunen. Förvaltningen menar därför att det i första hand bör vara dessa som förstärks, och att det säkerställs att de delar som lyfts i motionen finns på plats.

    Bilagor

  7. Det har inkommit en motion om att hantera råttproblematiken i Malmö. I motionen föreslås att miljönämnden och tekniska nämnden får i uppdrag att samverka och utreda de mest effektiva råttbekämpningsmedel som går att uppbringa och att tekniska nämnden får i uppdrag att vidta alla de effektiva åtgärder som krävs för att kraftigt minska råttbeståndet i Malmö.

     

    Fastighets- och gatukontoret arbetar kontinuerligt för att minska råttbeståndet. Nya metoder testas, såsom fällor under papperskorgar och råttjakt med hundar. Samarbete och förebyggande åtgärder så att råttor inte har tillgång till föda är en nyckel i arbetet för att minska råttor. Samarbete sker med andra aktörer i staden.

     

    Fastighets- och gatukontoret arbetar enligt motionens intentioner och föreslår därför att motionen ska anses besvarad.

    Bilagor

  8. Tekniska nämnden har remitterats en motion från Centerpartiet där det föreslås att Malmö ska införa en så kallad Malmömeter: en princip som innebär att alla verksamheter i bottenplan, som caféer, restauranger, butiker och liknande, får rätt att använda en (1,0) meter av trottoaren närmast sin fasad för enklare möblering eller utsmyckning – utan krav på särskilt tillstånd eller avgift – så länge trottoaren är minst tre (3,0) meter bred.

    Malmö stad har sedan flera år tillbaka etablerade principer för avgiftsfri användning av trottoaryta på allmän platsmark i anslutning till verksamheter. Måttet 60 cm är valt utifrån praktiska och funktionella förutsättningar. En utökning till 1,0 meter skulle till exempel inte möjliggöra ytterligare bord eller stolar på ett ändamålsenligt sätt.

    Fastighets och gatukontoret föreslår därför att motionen avslås.

    Bilagor

  9. Stadskontoret har skickat en motion på remiss. Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) föreslår i motionen att kommunfullmäktige beslutar att ge kommunstyrelsen i uppdrag att i samverkan med berörda nämnder utarbeta ett samlat åtgärdspaket med förenklade regler och åtgärder som kan stimulera företagstillväxt och jobbskapande i Malmö.

     

    Fastighets- och gatukontoret instämmer i motionens andemening, att behovet av växande företag och ett jobbskapande näringsliv är stort, samt att regelverk kan ses över. Fastighets- och gatukontoret anser att frågan redan hanteras inom ramen för Näringslivsprogram för Malmö, som är under framtagande.

    Bilagor

  10. En motion om att ta bort förbud för garage under markplan i Nyhamnen har skickats på remiss till tekniska nämnden. Motionen är även skickad till miljönämnden och stadsbyggnadsnämnden.

     

    Fastighets- och gatukontoret menar att det inte finns något generellt beslut kring ett förbud till underjordiska garage i Nyhamnen utan detta kommer att prövas i varje detaljplan.

     

    Vidare förs det fram i motionen att det inte är ekonomiskt försvarbart att använda denna värdefulla tomtmark till mobilitetshus samt att klimatpåverkan från betong minskat avsevärt och att återvunnen betong kan användas. Förvaltningen menar att frågan är komplex och innefattar frågeställningar kopplat till klimat, mobilitet, grundvatten och kustskydd samt även möjligheten att omvandla byggnader och anläggningar till en annan användning i framtiden.

     

    Mobilitetshus är att föredra, snarare än underjordiska garage, då de bidrar till en hållbar mobilitet och möjlighet till minskad bilanvändning. Slutligen kan även mobilitetshus omvandlas till annan användning i framtiden och de bidrar även till en mer levande stadsmiljö.

     

    Bilagor

  11. Tekniska nämnden har fått en motion på remiss. I motionen föreslår motionären att kommunfullmäktige ska besluta att Malmö stad ska inrätta ett kommunalt byggbolag. Motionen har även remitterats till servicenämnden och stadsbyggnadsnämnden.

     

    Motionären menar att om Malmö stad har ett eget byggbolag så har organisationen större kontroll över byggprocesser. Detta leder i sin tur till ett ansvar kring bostadsförsörjningen som skapar större möjligheter att motverka segregationen samt bygga bostäder som har rimliga hyror även i nyproduktion.

     

    Fastighets- och gatukontorets bedömning är att det finns utmaningar i att starta ett kommunalt byggbolag och att det är få saker som tyder på att ett kommunalt byggbolag verkligen skulle kunna innebär lägre byggkostnader. Förvaltningen arbetar med att göra det enklare för att fler byggaktörer ska bygga bostäder i Malmö och på det sättet öka konkurrensen på byggmarknaden och även skapa billigare bostäder.

    Bilagor

  12. En motion har inkommit där det föreslås att kommunfullmäktige ska inrätta ett oberoende råd för nattlivet. Förslaget innebär att ett sådant råd ska samla aktörer från näringsliv, kultursektor, civilsamhälle och relevanta myndigheter, i syfte att stärka samverkan och utveckla ett tryggt, tillgängligt och hållbart nattliv. Rådet ska också arbeta strategiskt med att undanröja hinder, ta tillvara möjligheter och bidra till en ökad samordning mellan stadens förvaltningar. Ett levande och välfungerande nattliv är en viktig framtidsfråga för hela staden.


    I motionen föreslås att kommunfullmäktige ska besluta:

    att inrätta ett oberoende råd för nattlivet i Malmö med uppdrag att samla aktörer från näringsliv, kultursektor, civilsamhälle och relevanta myndigheter i syfte att stärka samverkan och främja ett tryggt, tillgängligt och hållbart nattliv. Föreslaget innebär:

    • att ge rådet i uppdrag att identifiera hinder, föreslå lösningar och fungera som länk mellan stadens förvaltningar och berörda aktörer inom kvälls- och nattverksamhet.
    • att rådet ska utveckla en samlad strategi för ett mångsidigt, tryggt och ekonomiskt hållbart nattliv i Malmö.
    • att undersöka förutsättningarna att inrätta en nattlivskoordinator med uppdrag att främja och utveckla stadens nattliv i nära dialog med berörda aktörer.

     

    Motionen har skickats till arbetsmarknads- och socialnämnden, kulturnämnden, miljönämnden, servicenämnden och tekniska nämnden.

     

    Fastighets- och gatukontorets bedömning är att det är positivt att ytterligare förbättra och stärka samarbetet inom kommunen gentemot aktörer från näringsliv, kultursektor, civilsamhälle och ha en fortsatt dialog med nattlivets aktörer. Möjligheten att bygga vidare och stärka befintliga strukturer och former bör undersökas vid sidan av att inrätta nya. Inom Malmö stad är det i första hand är kommunstyrelsen och stadskontoret som ansvariga för samordning av dessa frågor rörande näringsliv, kultursektor och civilsamhälle.

     

    Kommunfullmäktige föreslås därför avslå motionen.

    Bilagor

  13. Gunilla Ryd (V) och Tobias Petersson (V) har i motion ställd till kommunfullmäktige föreslagit att införande av trängselskatt i Malmö ska utredas.

    Med tanke på de problem som skapas av trafikträngsel under de mest intensiva pendlingstimmarna, in och ut ur staden, men även på vissa stråk inom staden, anser fastighets- och gatukontoret att om trängselskatt införs kan det vara ett av alla de verktyg förvaltningen kan titta på för att hantera trafikströmmar i, från och till staden. En eventuell trängselskatt beslutas av riksdagen.

    Bilagor

  14. Fastighets- och gatukontoret föreslår tekniska nämnden att begära överföring från kommunstyrelsens anslag till förfogande för år 2025 och 2026, baserat på driftkonsekvenser för aktivering av investeringar till och med 2025-09-30

    Bilagor

  15. I syfte att skapa bättre överskådlighet samt ändamålsenliga och kvalitetssäkrade processer för samverkansuppdraget, har förvaltningen sett över samverkansmodellens processer och arbetssätt under året. Översynen har skett utifrån vårens erfarenheter kring process för ansökan och rapportering av stöd, samverkansorganiseringarnas önskemål samt Malmö stads regler och riktlinjer för stöd till idéburen sektor. Utifrån dessa områden föreslås ett antal justeringar.

    De föreslagna justeringarna handlar bland annat om villkor för hur länge en insatsorganisering kan erhålla stöd, beräkningsgrund för stödnivåer samt ändrade tidpunkter för ansökan och redovisning för att i högre grad anpassa efter organiseringarnas förutsättningar och följa verksamhetsåret. Utöver detta föreslås ett tydliggörande av nämndens totala ram för samverkansstöd årligen, och en tydligare struktur för återrapportering till nämnden. Föreslagna justeringar bedöms inte påverka samverkansmodellens omfattning eller inriktning, utan fokuserar på att säkerställa att det finns ett mer ändamålsenligt arbetssätt och en struktur som kan stärka effekterna av samverkansuppdraget. 

    För att bättre kunna hantera ansökningar inför kommande år, samt uppföljningen av stöd för innevarande år, lyfter förvaltningen dessa förslag för beslut som ett separat ärende.

    Ärendet kompletteras med muntlig föredragning av Anna Bernstad, enhetschef.

    Bilagor

  16. Nu gällande tillköpsavtal för trafikering med Malmöpendeln på kontinentalbanan löper ut den siste december 2026. Malmö stad och Region Skåne har nått en överenskommelse om att denna trafik från och med den 1 januari 2026 ska bekostas av Region Skåne. Då nu gällande tillköpsavtal gäller till och med december 2026 behöver en uppsägning av avtalet göras.

    Bilagor

  17. I budgeten för 2023 fick tekniska nämnden i uppdrag av kommunfullmäktige att se över färdtjänstregelverket. Uppdraget mynnade ut i förslag från tekniska nämnden om ändrade regleringar i form av riktlinjer och avgifter. Kommunfullmäktige beslutade 2025-01-30 att anta förslagen. Detta ärende berör förändringar i de antagna regleringarna.

     

    Ärendet kompletteras med muntlig föredragning av färdtjänstkoordinator Christoffer Nilsson.

    Bilagor

  18. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för trädplanteringar och trädvitaliseringar, till en beräknad bruttoutgift om 28 mnkr.

    Bilagor

  19. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för genomförande av detaljplan Bunkeflostrand 1:31 m.fl. Dp 5785 för att möjliggöra för bostadsbebyggelse i form av radhus, parhus, friliggande enbostadshus och flerbostadshus samt tillhörande allmän plats. Den totala investeringen för projektet beräknas till 8,2 mnkr. Driftkonsekvenserna beräknas till 600 tkr brutto och netto.

    Bilagor

  20. Ärendet avser objektsgodkännande för utbyggnad av spår och ytor för kombiterminalen inom Copenhagen Malmö Port AB (CMP) nyttjanderättsområde i Norra hamnen inom projekt 9350.

     

    Bilagor

  21. Ärendet utgått.

  22. Ärendet avser en förlängning av en markreservation för cirka 25 bostäder samt en lokal på fastigheten Louisedal 1 i Malmö.

    Bilagor

  23. Ärendet avser ett tilläggsavtal till markanvisningsavtal med Goldcup 21173 AB (under ändring till ByggVesta Hyllie AB) org. nr 559537–1351, inom del av fastigheten Bunkeflo 6:8 (blivande Väderkvarnen 2), exploateringsprojekt Öster om Hyllievångsparken i Hyllie.

    Bilagor

  24. Förlängning av byggnadsskyldigheten inom fastigheterna Malmö Trädplantan 2 och Malmö Östra Sjukhuset 7 i Sege Park.

    Bilagor

  25. Fastighets- och gatukontoret föreslår att tomträttsavgäld för nästkommande avgäldsperiod för i bifogad förteckning angivna tomträtter för industriändamål, ska fastställas till förteckningen angivna belopp.

     

    Ärendet och övriga tomträttsärenden kompletteras med muntlig föredragning av fastighetsvärderare Markus Rembring, Emma Edetun och Albin Chrisensson samt enhetschef Linnéa Lindkvist.

    Bilagor

  26. Förslag om nya avgälder för tomträtter upplåtna för flerfamiljshus, att gälla från och med 2027.

    Bilagor

  27. Förslag om nya avgälder för tomträtter upplåtna med småhus med löptid från och med 1 januari 2027. Ett ärende för samma tomträtter var uppe och beslutades i Tekniska nämnden den 24 februari 2025. Med anledning av översynen av den så kallade ”Smyrnadomen” så har dessa avgälder på nytt setts över. Med anledning av översynen förslås ny riktlinje för beräkning av avgälden för tomträtterna upplåtna med småhus med löptid från 2027.

    Bilagor

  28. Under 2025 löper 61 tomträttsavtal ut för fastigheter upplåtna för småhus. Tomträttshavarna föreslås erbjudas att teckna nya tomträttsavtal enligt gällande lagstiftning. Ett ärende för samma tomträtter var uppe och beslutades i Tekniska nämnden den 27 augusti 2024. Med anledning av översynen av den så kallade ”Smyrnadomen” föreslås ny riktlinje för beräkning av avgälden för tomträtterna upplåtna med småhus.

    Bilagor

  29. Fastigheten Malmö Bronsspannen 12 ägs av Malmö kommun och är upplåten med tomträtt till Areco Bronsspannen AB, vilket genom upprättat förslag till köpeavtal friköper tomträtten för en köpeskilling om 10 249 000 kronor.

    Bilagor

  30. Fastigheten Malmö Östra Kattarp 180:56, bestående av äldre gårdsbyggnader och ca 8 000 kvm mark, försäljs via fastighetsmäklare för 4 500 000 kronor.

    Bilagor

  31. Fastigheten Lund Kalthus 1:3 ägs av Malmö kommun och är upplåten med tomträtt till Ulf Tommy Svensson, som genom upprättat förslag till köpeavtal friköper tomträtten till en köpeskilling om 628 550 kronor.

    Bilagor

  32. Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.