Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) Revisorerna informerar om sitt uppdrag

    (15 min)

    Christer Ekelund, revisorskollegiet

    Berit Sjövall, revisorskollegiet

    Ann-Mari Ek, revisionsdirektör

     

    b) Inventering av sol- och vindelsproduktion

    (20 min)

    Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen

    Ann Häger, utvecklingssamordnare fastighetsavdelningen

    Christian Röder, utvecklingssamordnare stadsutvecklingsavdelningen

     

    c) Återrapportering om missförhållande i ett arbetsrelaterat sammanhang

    (5 min)

    Eva Nilsson Lundqvist, stadsjurist kvalitets- och kansliavdelningen

     

    d) Vattentjänstplan

    (20 min)

    Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen

    Pär Svensson, strateg fastighetsavdelningen

    Tim Delshammar, strateg VA Syd

     

    Nedanstående muntlig föredragning ges i samband med beslutspunkt 8.

    e) Reviderad taxa för upplåtelser på offentlig plats

    Henrik Gunèe, ingenjör avdelningen för offentlig miljö

  3. Tekniska nämnden lämnar ekonomisk prognos 2024 till kommunstyrelsen den 22 maj 2024. Rapportering har skett enligt given mall i Stratsys. Ekonomisk prognos innehåller resultatprognos samt prognos för investeringar.

    Bilagor

  4. Fastighets- och gatukontoret lämnar ekonomisk prognos 2024 till stadskontoret den 22 maj 2024. Rapportering har skett enligt given mall i Stratsys. Ekonomisk prognos innehåller resultatprognos samt prognos för investeringar

    Bilagor

  5. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har till Malmö stad för remiss översänt betänkandet av utredningen "En enklare hantering av vattenfrågor vid planläggning och byggande", (SOU 2023:72). Kommunstyrelsen har för yttrande översänt remissen till tekniska nämnden, miljönämnden och stadsbyggnadsnämnden.

    Betänkandet syftar till att förenkla processerna av vattenrelaterade frågor inom planläggning och byggande. Betänkandet utgår från en analys av nuvarande förutsättningar och ger utifrån den förslag på författningsändringar i relevant lagstiftning, primärt plan- och bygglagen (PBL), miljöbalken (MB) samt lagen om allmänna vattentjänster (LAV). Syftet med författningsändringarna är att säkerställa att miljökvalitetsnormer för vatten efterlevs, att dagvatten hanteras hållbart och att dricksvattenförsörjningen tryggas.

    Genom att föreslå enklare regelverk och processer ska betänkandet medföra att det ska bli lättare för kommuner och andra inblandade parter att navigera i lagstiftningen och därmed främja en mer hållbar hantering av Sveriges vattenresurser.

    Tekniska nämnden välkomnar betänkandets intentioner men har även ett antal synpunkter och förslag.

    Bilagor

  6. Trafikverket har skickat Riksintresseprecisering för Malmö flygplats på remiss till bland andra Malmö stad. Riksintressepreciseringen redovisar de anspråk som följer med riksintresset i form av påverkansområden och markanspråk. Den ska tjäna som ett underlag för kommunernas fysiska planering och tillståndsprövning samt för andra myndigheters handläggning som berör riksintresset. Den kan också ses som ett kunskapsunderlag avseende luftfarten.

     

    Malmö flygplats är ett riksintresse för kommunikationsanläggningar enligt 3 kap 8§ miljöbalken och ska skyddas mot åtgärder som påtagligt försvårar tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningen. För att tillkomst eller utnyttjande av riksintresset inte ska försvåras måste ytterligare områden beaktas när ny bebyggelse eller markanvändning planeras. Det kan handla om områden som påverkas av buller från flygplatsen eller områden där höga objekt skulle kunna utgöra hinder för landande eller startande flygplan eller störa ut flygtekniska system.

     

    Trafikverket har i samverkan med länsstyrelsen i Skåne samt med stöd av flygplatsoperatören Swedavia och Svedala kommun, tagit fram en uppdatering av den precisering av riksintresset som togs fram 2013. I uppdateringen av Malmö flygplats har Trafikverket bedömt att det inte längre finns något behov av en parallellbana på grund av ökad kapacitet på Kastrups flygplats. Men det finns fortfarande behov av en förlängning av befintlig bana.

     

    Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande där tekniska nämnden inte har några invändningar mot bedömningarna.

    Bilagor

  7. Idéburet offentligt partnerskap (IOP) är en samverkansmodell mellan idéburen och offentlig sektor med syfte att hantera någon form av samhällsutmaning. Sedan 28 december 2021 finns ett IOP mellan föreningen Växtvärket och fastighets- och gatukontoret. Samverkan genom IOP-avtalet har under våren 2024 utvärderats av fastighets- och gatukontoret och förvaltningen föreslår utifrån utvärderingen att IOP-avtalet med föreningen Växtvärket ska förlängas.

     

    Bilagor

  8. Kommunfullmäktige beslutade den 28 september 2017 (§ 217 STK-2016-1345) att anta taxor för upplåtelse på offentlig plats. En större revidering gjordes den 26 september 2019 (§ 199 STK-2019-894). Mindre justeringar och tillägg har sedan gjorts bland annat avseende avgifter för elsparkcyklar och grävavgifter och nu finns behov av en ny revidering. Taxan reglerar avgifter för upplåtelse av offentlig plats genom polistillstånd, torgavtal enligt torghandelsstadgan, upplåtelser under mark i enlighet med Jordabalken samt handläggning av grävningstillstånd och tillfälliga trafikregleringar.

     

    Denna revidering innehåller förtydligande av texter, mindre ändringar av avgifter samt en ny reglering i de allmänna bestämmelserna avseende extraordinär händelse som den senaste pandemin ligger till grund för. Dokumentet har fått en ny layout för att det lättare ska kunna göras tillgänglighetsanpassat vid publicering på webben.

     

    I taxan finns sedan 2019 riktlinjer för upplåtelser på offentlig plats kopplat till varje upplåtelsetyp. Riktlinjerna ersätter tidigare antagen policy för upplåtelser av offentlig plats från 2011-11-24. Något formellt beslut om att policyn ska upphöra att gälla har dock aldrig fattats varför Tekniska nämnden nu föreslås besluta om detta.

    Bilagor

  9. Syftet med detta projekt är bygga bort flaskhalsar i järnvägsanläggningen i Malmö hamnområde. Åtgärderna genomförs för att öka framkomligheten och undvika konflikt mellan färje- och järnvägstrafiken.

     

    Projektet är den första etappen av totalt fyra i planerad utbyggnad för att bygga bort flaskhalsar och öka kapaciteten i järnvägssystemet. Järnvägstrafiken förväntas öka inom två år så att driftkostnaden för investeringen täcks av de ökade intäkterna från vagnsavgifterna.

     

    Investeringsutgiften uppgår till 15,0 mnkr brutto i januari månads och 2024 år prisläge. Inga inkomster är aktuella under genomförandet. Driftkonsekvensen uppgår till ca -1,3 mnkr.

     

    Bilagor

  10. Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för färdigställande av allmän platsmark, till en beräknad bruttoutgift om 2,3 mnkr. Den totala investeringsutgiften för hela projektet blir därmed 4,8 mnkr.

    För projektet finns ett objektsgodkännande som antogs i TN 2020-03-24. I det uppskattades intäkterna till 3,1 mnkr och utgifterna till 3,1 mnkr i 2019 års prisläge.

    Bilagor

  11. Markreservation av ett område inom del av fastigheterna Skolan 1, Hamnen 21:138 och Hamnen 21:147 för huvudsakligen bostadsbyggnation, inom utbyggnadsområdet Citadellsfogen. Reservationen omfattar ca 6 900 m² BTA.

    Bilagor

  12. Markreservation av ett område inom del av fastigheten Innerstaden 9:173 till Malmö kommuns parkeringsaktiebolag (P-Malmö) för uppförande av ett mobilitetshus inom Stadionområdet etapp 2, Idrottskvarteret.

    Tekniska nämnden beslutade 23 april 2024 att bordlägga ärendet.

    Bilagor

  13. Ärendet avser ett markanvisningsavtal med OBOS Nya Hem Mark AB, org.nr. 559305–0957, och Klarabo Sverige AB, org.nr. 559029–2727, avseende fastigheterna Konventet 1 och Produkten 1 inom exploateringsprojektet Öster om mässan, i Hyllie.

    Bilagor

  14. Förlängning av byggnadsskyldigheten för Malmö Rätan 1.

    Bilagor

  15. Förvaltningen har 2022-06-02, efter beslut i tekniska nämnden, sagt upp tomträtten till fastigheten Malmö Hammaren 10 för upphörande vid avtalstidens utgång 2024-06-30. Uppsägningen föranleddes av att det 2020 antogs en översiktsplan för södra Kirseberg och Östervärn, där kv Hammaren utpekades som utbyggnadsområde för bostäder, samhällsservice och handel m.m.

    Mark- och miljödomstolen har i dom fastslagit att lösesumman för tomträttshavarens byggnader ska uppgå till 14 200 000 kronor. Avtal har nu ingåtts inför upphörandet av tomträtten.

    Bilagor

  16. Förslag om nya avgälder för tomträtter upplåtna för flerbostadshus, att gälla från och med 2026.

    Bilagor

  17.   18

    Anmälningar för kännedom

  1. Kommunfullmäktige beslutade den 28 september 2017 (§ 217 STK-2016-1345) att anta taxor för upplåtelse på offentlig plats. En större revidering gjordes den 26 september 2019 (§ 199 STK-2019-894). Mindre justeringar och tillägg har sedan gjorts bland annat avseende avgifter för elsparkcyklar och grävavgifter och nu finns behov av en ny revidering. Taxan reglerar avgifter för upplåtelse av offentlig plats genom polistillstånd, torgavtal enligt torghandelsstadgan, upplåtelser under mark i enlighet med Jordabalken samt handläggning av grävningstillstånd och tillfälliga trafikregleringar.

     

    Denna revidering innehåller förtydligande av texter, mindre ändringar av avgifter samt en ny reglering i de allmänna bestämmelserna avseende extraordinär händelse som den senaste pandemin ligger till grund för. Dokumentet har fått en ny layout för att det lättare ska kunna göras tillgänglighetsanpassat vid publicering på webben.

     

    I taxan finns sedan 2019 riktlinjer för upplåtelser på offentlig plats kopplat till varje upplåtelsetyp. Riktlinjerna ersätter tidigare antagen policy för upplåtelser av offentlig plats från 2011-11-24. Något formellt beslut om att policyn ska upphöra att gälla har dock aldrig fattats varför Tekniska nämnden nu föreslås besluta om detta.

    Bilagor

  2. Ärendet avser ett markanvisningsavtal med OBOS Nya Hem Mark AB, org.nr. 559305–0957, och Klarabo Sverige AB, org.nr. 559029–2727, avseende fastigheterna Konventet 1 och Produkten 1 inom exploateringsprojektet Öster om mässan, i Hyllie.

    Bilagor

  3. Förvaltningen har 2022-06-02, efter beslut i tekniska nämnden, sagt upp tomträtten till fastigheten Malmö Hammaren 10 för upphörande vid avtalstidens utgång 2024-06-30. Uppsägningen föranleddes av att det 2020 antogs en översiktsplan för södra Kirseberg och Östervärn, där kv Hammaren utpekades som utbyggnadsområde för bostäder, samhällsservice och handel m.m.

    Mark- och miljödomstolen har i dom fastslagit att lösesumman för tomträttshavarens byggnader ska uppgå till 14 200 000 kronor. Avtal har nu ingåtts inför upphörandet av tomträtten.

    Bilagor

  4. Centerpartiet föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att tekniska nämnden ska ge fastighets- och gatukontoret i uppdrag att utreda förutsättningarna att uppdatera taxab för användning av allmän plats med avgiftsfria zoner för evenemang och försäljning, med inspiration från Stockholm w-taxa, samt att återkomma till tekniska nämnden med förslag på lämpliga platser som skulle kunna avgiftsbefrias enligt beskrivningen i nämndinitiativet.

    Nämndinitiativet handlar om platser i staden som saknar folkliv, platser som ofta rör sig om så kallade wasted places, undanskymda biytor i staden som är svåra att utnyttja rationellt. I Stockholm har man en speciell, avgiftsfri zon för dessa platser, w-taxa.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.