Möte 2019-10-23
-
1
Val av justerare samt justeringsdag
-
a) Trafikkonsekvenser för Malmö till följd av Skånetrafikens satsningar 2019–2020 (Malmöpendeln m.m.)
Jesper Carlberg, Skånetrafiken
Ulf Welin, Skånetrafiken
Martin Westerberg, Skånetrafiken
(20 min)
b) Ny renhållningsordning 2021–2030
Linda Göransson, VA SYD
Karin Wikström, VA SYD
Maria Levin, VA SYD
(15 min)
-
3
Informationspunkter tekniska nämnden 2019 - skriftliga
-
Intern kontroll är ett av de sätt Malmö stad använder för att säkra och utveckla verksamheternas kvalitet. En god intern kontroll ger förutsättningar för en effektiv användning av skattepengarna och en bättre service till medborgarna.
Tekniska nämnden beslutar varje år om en internkontrollplan som är baserad på en riskanalys som förvaltningen gjort för året. Den interna kontrollplanen innehåller ett urval av områden som ska granskas. Resultatet rapporteras till tekniska nämnden. Tekniska nämnden beslutade den 20 februari 2019, § 42, att anta intern kontrollplan för 2019. I planen angavs att tre granskningar skulle redovisas till nämnden i oktober. Granskningarna vid denna uppföljning omfattar kvaliteten på återkoppling till Malmöbon vid synpunktslämnande, rutiner för försäkring av byggnader samt rutiner för anställdas bisysslor. Granskningsresultatet visar behov av åtgärder för de tre granskningsområdena.
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
LiMa ska upprätta Lokalbehovsplan 2021-2030 för Malmö och har begärt att nämnderna rapporterar sina lokalbehovsplaner till LiMa. Nämnden ska årligen till kommunstyrelsen lämna en bedömning av behov av lokaler i ett tioårsperspektiv. I det kommungemensamma lokalförsörjningsreglementet framgår att nyttjande nämnd/förvaltning utifrån upprättade verksamhetsplaner årligen ska redovisa ett långsiktigt lokalbehovsprogram till stadens lokalförsörjningsfunktion, LiMa.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret föreslår tekniska nämnden besluta att begära överföring från kommunstyrelsens anslag till förfogande för år 2019 och 2020 baserat på driftkonsekvenser för aktivering av investeringar till och med 2019-09-30.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Inför starten av trafik med Malmöpendeln på kontinentalbanan i december 2018 ingick Malmö stad och Region Skåne ett avtal om tillköp av trafik. Enligt detta avtal ska Malmö stad senast den 30 november 2019 meddela Skånetrafiken vilket turutbud som ska trafikera Malmöpendeln under trafikåret 2021.
Bilagor
-
Avfallsverksamhetens budget för 2020 visar ett underskott på 8,5 mnkr. En höjning av avfallstaxan föreslås med i genomsnitt 2,4 %, vilket motsvarar 5,5 mnkr på årsbasis. För att täcka resterande underskott om 3,0 mnkr föreslås att tidigare överskott utnyttjas. Största höjningen föreslås på kärltömning för flerfamiljshus och verksamheter med täta hämtningsintervall för att uppmuntra till färre transporter. Även på fyrfacks- och trädgårdskärl föreslås en liten höjning.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
762kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
-
Avfallsverksamheten inom VA SYD har gjort ett förslag till budget för 2020. Intäkterna förväntas öka med 13 mnkr i jämförelse med budget 2019, vilket framför allt beror på att antalet kärlabonnemang ökar samt att vi kommer få mer intäkter från försäljning av förpackningsmaterial från fyrfackskärl. Kostnaderna förväntas öka med 15 mnkr, vilket främst beror på högre insamlingskostnader vid fler abonnenter, byte av entreprenader, samt nytt insamlingssätt vid byte till fyrfackskärl för villor. Även dyrare inköpskostnader av matavfallspåsar påverkar kostnaderna negativt. Sammantaget visar budgeten ett underskott på -8,5 mnkr, vilket kan hanteras antingen genom att höja avfallstaxan eller genom att utnyttja avsättningen från tidigare överskott.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
762kb Ladda ner dokument
-
-
Tekniska nämnden har av kommunstyrelsen ombetts yttra sig över en remiss angående Nulägesbild av Malmö stads insatser mot hedersproblematik. Remissinstanserna ombeds ta ställning till ett antal förslag på insatser i Malmö stads fortsatta arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck. Förvaltningen lyfter särskilt frågan om att säkerställa tillgången till bostäder för personer som behöver lämna hedersproblematik som kopplar till förslaget att säkra att det finns adekvata skyddsinsatser.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktigeledamot Anders Olin (SD) har i motion föreslagit att kommunfullmäktige beslutar om två uppdrag; dels att ta fram en konsekvensanalys gällande elförsörjningen vid en 50 %-ig övergång till elfordon, dels att ta fram en plan för laddinfrastruktur i Malmö.
Bilagor
-
252kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
13
Motion av Helena Grahn (M) och Tony Rahm (M) om projekt för minskad plast och mer grönt, STK-2019-944
Helena Grahn (M) och Tony Rahm (M) har den 19 juni 2019 inkommit med motion om projekt för minskad plast och mer grönt. Motionen föreslår att ge tekniska nämnden i uppdrag att undersöka möjligheten att genomföra projekt för minskad plast och mer grönt enligt konceptet Recycled Island Foundation.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
-
Det har inkommit en motion angående nikotinkaninen, en kampanj som genomförts av SYSAV tillsammans med bland annat Lund, Ystad och Trelleborg och som med så kallad nudging gett mycket goda resultat när det gäller att minska nedskräpning av cigarettfimpar. Motionärerna föreslår att tekniska nämnden uppdras att undersöka möjligheten för Malmö att arbeta med nikotinkaninen alternativt en egen variant, nikotingripen.
Fastighets- och gatukontoret har på uppdrag av tekniska nämnden utrett nikotinkaninen, samt nikotingripen.
Förvaltningen driver sedan flera år ett systematiskt arbete med återkommande kommunikationskampanjer kring renhållning, i samverkan med bland annat serviceförvaltningen. Kampanjerna drivs med ett större perspektiv där vi jobbar med helheten och med vår Malmöidentitet för att öka igenkänningsfaktorn. Det finns en vinst i att fortsätta det påbörjade arbetet.
Bilagor
-
323kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret ansvarar för underhållet av stadens gator och syftet är att vidmakthålla statusen på anläggningarna. Detta gör vi genom ett årligt beläggningsprogram. Investeringsutgiften för detta är 55 miljoner årligen. Prisläget är stabilt då detta genomförs i en redan upphandlad entreprenad. Genomförande tiden är 2020–2022.
Beläggningsreinvesteringarna grundar sig på beläggningsinventering utförd under 2017, inventeringen innefattar alla beläggningar förutom trottoarer i villaområden. Kostnad för åtgärd av dessa gångbanor är medtaget i kalkylen.
Beläggningsinventeringen visar att behovet för bärighetsförstärkningar och reinvesteringar i asfaltbeläggningar fortsatt är stort och på sikt ökande. Anledningarna till detta är att fordonsparken har blivit tyngre genom åren och trafikmängden har ökat, men förtätningen medför också att körfälten blir smalare där flera trafikslag ska få plats på samma yta vilket gör att trafiken går i samma spår. Ledningsombyggnaderna har också ökat under de senaste åren och detta påverkar beläggningarna negativt.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
-
16
Objektsgodkännande för projekt nr 6520 Provisoriska åtgärder på Eriksfältsgatan och Lindängsvägen MalmöExpressen-linje 8
MalmöExpressen-linje 8 (MEX linje 8) ingår som ett av stråken i Sverigeförhandlingen - Ramavtal 8 - Storstad Malmö (Storstadspaketet).
MEX linje 8 kommer att gå mellan Lindängen och Västra Hamnen via Malmö C. Stråket Lindängen-Malmö C har en god resandeutveckling och kommer även fortsättningsvis att ha det, delvis på grund av nya utbyggnadsområden och förtätningar längs med stråket.
Trafikstart är planerad till december 2021, men då planeras bara vissa delar av sträckan vara ombyggda. Resterande åtgärder på linjen planeras att byggas fram till år 2029.
På sträckan Eriksfältsgatan och Lindängsvägen planeras omfattande så kallade fasad till fasadåtgärder att genomföras 2024–2025, dvs. efter trafikstart av MEX linje 8. De befintliga hållplatserna (åtta stycken) på sträckan är dock inte anpassade till MalmöExpress-bussar (24 meters dubbelledade bussar) och de är dessutom i dåligt skick samt uppfyller ej tillgänglighetskraven, så hållplatserna behöver byggas om/rustas upp så att MalmöExpress-bussar kan trafikera sträckan. Samt att anlägga ett övergångsställe i nivå med Eriksfältsgatan för att förbättra tillgängligheten vid de hållplatslägen som ska byggas om. Detta blir provisoriska åtgärder tills fasad till fasadåtgärderna genomförs 2024–2025. Förstudie har ännu inte tagits fram för fasad till fasadombyggnader och därför är det i dagsläget oklart hur mycket av de provisoriska åtgärderna som bibehållas när de permanenta åtgärderna görs.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser objektsgodkännande för erosionsskydd vid färjeläge i Norra Hamnen. CMP har begärt investeringsmedel för att uppföra erosionsskyddet vilket upphandlas och utförs av CMP. Kommunen blir ägare av anläggningen. Kostnader för ränta och avskrivningar kommer att regleras genom ett separat finansieringsavtal med CMP innan investeringen påbörjas.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet omfattar en markreservation till Rechon Life Science AB om ca 15 000 m2 tomtyta för nya verksamhetslokaler på del av fastigheterna Lockarp 24:1 och Lockarp 8:2.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
814kb Ladda ner dokument
-
-
Försäljning av fastigheten Hoven 1 i Malmö, för uppförande av kontor och lager.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
829kb Ladda ner dokument
-
-
20
Nya tomträttsavtal som ersätter ändliga avtal avseende fastigheterna Jylland 5, Rosenborg 3 och Ryttmästaren 15
Nya upplåtelser av tomträtt avseende flerbostadsfastigheterna Jylland 5, Rosenborg 3 och Ryttmästaren 15, för vilka de ändliga tomträttsavtalen löper ut i september 2020 respektive 2019.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
733kb Ladda ner dokument
-
-
21
Nya tomträttsavtal som ersätter ändliga avtal avseende Bonden 9, 10 och 13, Herden 2 och 3, Körkarlen 4, 8 och 13 samt Åkervindan 7
Nya tomträttsavtal avseende småhusfastigheterna Bonden 9, 10 och 13, Herden 2 och 3, Körkarlen 4, 8 och 13 samt Åkervindan 7, för vilka de ändliga tomträttsavtalen löper ut i april 2020.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
623kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret förslår att tomträttsavgäld för nästkommande avgäldsperiod för i bifogad förteckning angivna tomträtter för industriändamål, ska fastställas till i förteckningen angivna belopp.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Ledamot Susanna Lundberg (V) har vid tekniska nämndens sammanträde den 25 september 2019 väckt initiativ rörande reglering av elscootrar, detta avseende framförande och parkering av desamma. Tekniska nämnden beslutade vid sammanträdet i fråga, § 239, att överlämna initiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning.
Fastighets- och gatukontoret har, bland annat till följd av tekniska nämndens trafikutskotts beslut § 23, den 4 september 2019, men även till följd av befintlig delegation, haft en ökad beredskap för fordonsflyttning av elscootrar under september månad. Mellan den 13 september 2019 och den 3 oktober 2019 har antalet elscootrar som flyttats i enlighet med lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall, respektive förordningen (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall, uppgått till 125 stycken.
Då elscooter i dag klassificeras som cykel finns inte möjlighet till ytterligare reglering som inte också har motsvarande inverkan på framförande såväl som parkering av vanliga cyklar i staden. Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) har den 3 oktober 2019 låtit meddela att Transportstyrelsen givits i uppdrag att, till i mars 2021, utreda en eventuell omklassificering av elscootern, vilket i så fall, på sikt, skulle kunna möjliggöra ytterligare åtgärder för tekniska nämnden att vidta för att stävja problemet.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Ledamot Susanna Lundberg (V) har vid tekniska nämndens sammanträde den 25 september 2019 väckt initiativ rörande en uppdaterad cykelstrategi. Tekniska nämnden beslutade vid sammanträdet i fråga, § 238, att överlämna initiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning.
Frågan om cykeltrafik som initiativet rör hanteras i dagsläget i tekniska nämndens budget, detta med hänvisning till det ramavtal som föreligger inom Storstadspaketet såväl som med hänvisning till den av kommunfullmäktige fastställda transportpolitiska målsättningen för Malmö stad, liksom i stadens trafik- och mobilitetsplan.
-
138kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Ledamot Susanna Lundberg (V) har vid tekniska nämndens sammanträde den 25 september 2019 väckt initiativ rörande kunskapsunderlaget kring nedskräpning och felanmälning. Tekniska nämnden beslutade vid sammanträdet i fråga, § 237, att överlämna initiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning. Ansvar för renhållning och annan skötsel av den gemensamma marken i Malmö åligger tekniska nämnden, detta enligt § 7 i av kommunfullmäktige antaget reglemente.
Fastighets- och gatukontoret har, å nämndens vägnar, uppdragit åt den egna organisationen att, tillsammans med upphandlade privata entreprenörer, utföra denna renhållning, med angivet tillsynsansvar för specificerade geografiska ansvarsområden. Malmö stad tillhandahåller också via sitt kontaktcenter en väl utbyggd möjlighet för stadens invånare att själva felanmäla observerad nedskräpning eller andra fel, vilket når förvaltningen eller berörd entreprenör för åtgärd, efter registrering i förvaltningens ärendehanteringssystem för detta ändamål. Därtill pågår ett fortlöpande samarbete med kommunalförbundet VA SYD respektive Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI) i syfte att utveckla och förbättra stadens avfallshantering, för att på så vis kunna reducera förekommande nedskräpning.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-