Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet
Budgetskrivelsen utgör tekniska nämndens underlag till kommunstyrelsen inför beredning av förslag till budget som föreläggs kommunfullmäktige. Budgetskrivelsen fokuserar på det som tekniska nämnden vill poängtera inför beredningen av budget 2026 med plan för 2027–2028. För investeringarna har rapporten ett längre tidsperspektiv (2026 med plan för 2027–2031).
Bilagor
Remiss Landsbygds- och infrastrukturdepartementet -Transportstyrelsens rapport Ett ökat hamnskydd - Redovisning av regeringens uppdrag att genomföra en analys av hamnskyddsdirektivets bestämmelser
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har på remiss översänt Transportstyrelsens förslag till ny struktur för hamnskyddet i Sverige till bland andra Malmö stad. Tekniska nämnden har fått ärendet för yttrande till kommunstyrelsen. Förvaltningen har tagit fram förslag på yttrande.
Bilagor
Till Malmö kommun har inkommit delbetänkande (SOU 2025:40) Säkrare tivoli, Delbetänkande av Utredningen om en stärkt tillsyn av tivolin och en översyn av vissa uppgifter som utförs av Polismyndigheten.
Förvaltningen menar att delbetänkandets avsikt att överföra polisiära uppgifter till Konsumentverket inte är till fördel för kommunerna. I ärendet redogörs för förvaltningens synpunkter.
Bilagor
Remiss Klimat- och näringslivsdepartementet - En skärpt miljöstraffrätt och ett effektivt sanktionssystem (SOU 2025:14)
Utredningen har lämnat ett antal förslag om reformer inom miljöstraffrättens område. Utöver vandelsprövning (bedömning av sökandes lämplighet) innan en tillstånds- eller anmälningspliktig verksamhet inleds och en höjning av straffsatsen för vissa brott, föreslår utredningen även en så kallad växling av ett antal straffbestämmelser till miljösanktionsavgifter. Vidare föreslås miljöstraffätten brytas ut från miljöbalken och i stället regleras i en egen lag, i syfte att höja miljöstraffrättens dignitet.
Fastighets- och gatukontoret föreslår att nämnden tillstyrker förslag om vandelsprövning, skärpning av straff för miljöbrott m.fl., införande av ett nytt avfallsbrott, en växling från straff till sanktionsavgift för ett antal olika handlingar som idag är straffbelagda. I övrigt föreslår fastighets- och gatukontoret att tekniska nämnden ska lämna utredningen utan synpunkt.
Bilagor
Kommunstyrelsen har för yttrande översänt bifogad remissversion av ett nytt näringslivsprogram för Malmö.
Malmö stads nuvarande näringslivsprogram ”Ett starkt och hållbart näringsliv
– näringslivsprogram för ökad tillväxt, fler växande företag och jobb för
Malmöbor 2017-2022” antogs av kommunfullmäktige 2017. I budget 2024 angav kommunfullmäktige att ett nytt näringslivsprogram ska tas fram.
Näringslivsprogrammet visar på en önskvärd position för Malmö som näringslivsstad och tillväxtmotor år 2050. I programmet finns också ambitioner och mål för åren 2025-2029.
Bilagor
Remiss - Samordning av evenemang inom Malmö stad och framtagande av evenemangspolicy (STK-2024-1342)
Kommunstyrelsen uppdrog i oktober 2024 åt stadskontoret att tillsammans med berörda förvaltningar och i samverkan med Destinationssamverkan Malmö återkomma med förslag till evenemangspolicy för Malmö stad. Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att utan eget ställningstagande sända framtaget förslag på remiss till bland annat tekniska nämnden. Arbetet med framtagandet av förslaget har även presenterats för kulturnämnden, fritidsnämnden och tekniska nämndens arbetsutskott.
I förslaget finns förslag till principer som ska vägleda hur Malmö ska etableras som en evenemangsstad i världsklass, bland annat genom en varierad evenemangsportfölj som håller staden levande året runt och genom att attrahera och värva evenemang som matchar stadens mål och stärker Malmös identitet. I remissversionen finns även förslag på ansvarsfördelning i syfte att förtydliga det gemensamma uppdraget och målen för evenemangsarbetet.
Bilagor
Anfal Mahdi (V) föreslår att laddstationer för cykelbatterier införs i stadens offentliga rum. Förslaget syftar till att förenkla för Malmöborna att välja klimatvänliga färdsätt.
Parkering Malmö håller på att starta upp ett test av laddskåp för elcykelbatterier. Förvaltningen rekommenderar att resultatet från detta test inväntas innan ytterligare insatser genomförs gällande laddstationer för elcykelbatterier.
Bilagor
Remiss - Motion Anton Sauer (C) och Martin Molin (C) om att förbättra för cyklister på Kalendegatan, STK-2025-295
En motion har inkommit till kommunfullmäktige om att ge tekniska nämnden uppdrag att anpassa Kalendegatan, Malmborgsgatan och Göran Olsgatan för cyklister.
Förvaltningen ser att cykelstråket i Kalendegatan, Malmborgsgatan och Göran Olsgatan idag fyller en viktig funktion att koppla ihop Malmö C och södra innerstaden men även fördela cykeltrafiken till och inom centrum från övriga Malmö. Denna funktion gör cykelstråket till det mest använda i centrum av cyklister. Kalendegatan kommer vara ett lika viktigt cykelstråk även i framtiden då det saknas attraktiva alternativ.
Kalendegatan mfl är idag reglerade som gågata eller gångfartsområde. Den befintliga utformningen, med längsgående indelning av ytor med olika beläggningsmaterial, uppmuntrar till en uppdelning av trafikanter i gatan vilket stärker funktionen som cykelstråk. Den befintliga beläggningen är dålig och förekomsten av motorfordon i gatorna är problematisk för oskyddade trafikanter.
Ett projekt för att förbättra beläggningen på stråket finns i förvaltningens investeringsportfölj men är inte planerat att genomföras under innevarande budgetperiod. Förvaltningen kommer i samband med att beläggningen förbättras, utreda förändringar i stråkets utformning och reglering som stärker cykelstråket och samtidigt tillgodoser god standard för gående. Vidare kommer förekomsten av motorfordon i stråket utredas.
Bilagor
Mats Billberg Johansson (V) och Halimo Bashir Abdi (V) föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden beslutar om att ett lokalt förbud mot att använda moped, oavsett klassificering, införs på cykelbanorna i staden, samt att montera tilläggsskyltar, där så är lämpligt, med texten “ej moped” på cykelbanorna.
Bakgrunden är att man vill begränsa tillgången till cykelbanorna för motorfordon och varutransporter till förmån för fotgängare och cyklister.
Tekniska nämnden beslutade 29 april 2025 att överlämna nämndinitiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning.
Fastighets- och gatukontorets trafikregleringsenhet har gjort en utredning av förbud mot moped klass II på cykelbanor i Malmö. Utredningen blev klar 28 april 2025. Utifrån ett helhetsperspektiv av utredningen har förvaltningen kommit fram till att inte ha förbud på alla cykelbanor och att fasa ut befintliga förbud.
Förvaltningen föreslog arbetsutskottet att tekniska nämnden avslår nämndinitiativet.
Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade 3 juni att föreslå tekniska nämnden besluta att befintliga mopedförbud på cykelvägar ska behållas, att ge förvaltningen i uppdrag att utreda hur en bättre trafikkultur kan åstadkommas på stadens cykelbanor, samt att avslå nämndinitiativet.
Bilagor
Uppdrag från tekniska nämnden - utreda om och hur taxan för offentlig plats kan skapa trygghet och en mer levande stadsmiljö
Tekniska nämnden beslutade den 27 augusti 2024 att uppdra till förvaltningen att utreda om och hur taxan för upplåtelse av offentlig plats kan stimulera och skapa incitament för aktiviteter och närvaro på utvalda platser med syfte att skapa trygghet och en mer levande stadsmiljö. Detta mot bakgrund av nämndinitiativ om att införa avgiftsfrihet, taxa w, för viss upplåtelse av offentlig plats.
Fastighets- och gatukontoret har utifrån detta utrett frågan och kommit fram till följande. Med tanke på att erfarenheterna från Stockholm inte kan påvisa att införande av taxa w är en åtgärd som i sig varken genererar ökad aktivitet eller en upplevelse av trygghet samt att Malmö redan idag har flera avgiftsbefriade kategorier och även en betydligt lägre avgiftsnivå, bedömer förvaltningen att det inte finns skäl att införa liknande modell i Malmö.
Bilagor
Som svar på en motion av Kay Wictorin (C) och Martin Molin (C) om småhus i Limhamns norra hamn lämnade tekniska nämnden ett yttrande i juni (TN-2023-324).
I yttrandet åtog sig förvaltningen att uppdatera lokaliseringsstudien Bygga på vatten från 2011 utifrån nuvarande förutsättningar. Delar av dokumentet är inte längre aktuellt.
Bygga på vatten beslutades av tekniska nämnden 2011 och har såldes varit ett dokument som förvaltningen arbetat efter i frågor avseende lokalisering på vatten. Förvaltningen gör dock bedömningen att en lokaliseringsstudie inte behöver beslutas av nämnden utan utgör ett underlag som förvaltningen använder vid eventuella inkomna förfrågningar.
Bifogat ärendet finns en utredning med en uppdaterad lokaliseringsstudie för nämndens kännedom som fastighets- och gatukontoret avser arbeta efter i de fall det inkommer förfrågningar gällande upplåtelser av bostadsbåtar längs Malmös kajer.
Bilagor
Fastighets- och gatukontoret föreslår tekniska nämnden att begära överföring från kommunstyrelsens anslag till förfogande för år 2025 och 2026, baserat på driftkonsekvenser för aktivering av investeringar till och med 2025-05-31.
Bilagor
För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd/medlemsavgift för samverkan ska de insända en verksamhetsberättelse samt redovisning av hur medel använts under 2024.
BID Sofielund är en ideell förening som arbetar med lokal samverkan och utveckling. Fastighets- och gatukontoret har under 2024 erlagt samverkansstöd/medlemsavgift på 750 000 kronor.
Dessa medel har använts för att i samarbete med lokala aktörer bidra till en positiv utveckling av Sofielund.
Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.
Bilagor
För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd/medlemsavgift för samverkan ska de insända en verksamhetsberättelse samt redovisning av hur medel använts under 2024.
Bid Möllevången är en ideell förening som arbetar med lokal samverkan och utveckling. Fastighets- och gatukontoret har under 2024 erlagt samverkansstöd/medlemsavgift på 750 000 kronor.
Dessa medel har använts för att i samarbete med lokala aktörer bidra till en positiv utveckling av Möllevången.
Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.
Bilagor
Objektsgodkännandet gäller projektet ”Trafiksäkerhetsåtgärder 2026-2028”. Projektet omfattar åtgärder med syfte att öka trafiksäkerheten för främst oskyddade trafikanter vid obevakade övergångsställen. Målet är att dämpa hastigheten på platser där många oskyddade trafikanter rör sig för att minska risken för att en allvarlig olycka ska inträffa. Projektet omfattar tre år och har en budget på totalt 15 miljoner kronor över hela projekttiden.
Bilagor
Projektet Tillgänglighetsåtgärder 2026-2028 syftar till att förbättra tillgängligheten och användbarheten i Malmö genom åtgärder på allmän plats. Projektet avser vara kommunövergripande, på allmän plats. Föreslagen budget är 4 miljoner per år under en treårsperiod med en totalsumma på 12 miljoner kronor.
Bilagor
Projektet har flera olika syften som tillsammans bidrar till målet om fler kollektivtrafikresenärer och i förlängningen ett attraktivare, effektivare, säkrare, tillgängligare och miljövänligare trafiksystem. Detta genom att genomföra åtgärder för att:
Utgifterna bedöms uppgå till 17 mnkr brutto och 8,5 mnkr netto.
Driftskonsekvensen beräknas till 1,36 mnkr brutto och 725 tkr netto per år.
Bilagor
Objektsgodkännandet gäller för projektet 9915 Trafiktrygghetsåtgärder 2026–2028. Projektet omfattar mindre ombyggnader med syfte att öka trafiktryggheten i Malmö. Åtgärderna som utförs inom trafiktrygghetsarbetet syftar till att skapa en trygg, lugn och förutsägbar trafikmiljö för framför allt fotgängare och cyklister på allmän plats i hela Malmö.
Projektet omfattar tre år och har en total budget på 12 mnkr.
Bilagor
Ärendet avser ansökan för renovering av 200 m kaj i Varvsstaden samt byggnation av en G/C-bro vid Solhöjdsparken. Även anläggandet av en mindre park och bevarandet av en travers utmed kajstråket ingår i projektet. Beräknad bruttoutgift om 103 mnkr.
Bilagor
I december 2019 antog kommunfullmäktige Översiktsplan för Nyhamnen – Fördjupning av Översiktsplan för Malmö. FGK avser att söka detaljplan tillsammans med aktörer med arbetsnamnet Polstjärnan inom Nyhamnsområdet.
Inför ansökan om detaljplan har fastighets- och gatukontoret tillsammans med samtliga aktörer arbetat fram en avsiktsförklaring för att fastlägga ett antal principiella ramar och villkor för detaljplaneprocessen och genomförandet av detaljplanen. Frågor som regleras i avtalet är bl a kostnads- och avtalshanteringar.
Bilagor
Exploateringsavtal avseende fastigheten Kranen 5 har tagits fram i syfte att reglera genomförandet av detaljplan dp 5767. I avtalet regleras bland annat marköverföring och uttag av gatukostnader.
Bilagor
Ärendet omfattar en markreservation om ca 40 000 m2 för kontor, logistik- och lagerverksamhet i Malmö Industrial Park, Malmö hamnområde, inom del av fastigheten Hamnen 22:164.
Bilagor
Ärendet omfattar en markreservation om ca 50 000 m2 för kontor, logistik- och lagerverksamhet i Malmö Industrial Park, Malmö hamnområde, inom del av fastigheten Hamnen 22:164.
Bilagor
Markreservation avseende fastigheten Signalhornet 1 och del av fastigheten Limhamn 11:149 för bostads och centrumbebyggelse.
Bilagor
Ärendet utdraget och flyttat till tekniska nämnden 26 augusti.
Fastigheten Malmö Spindeln 2 ägs av Malmö kommun och är upplåten med tomträtt till Nyfosa Spindeln 2 Fastighets AB. Genom upprättat förslag till tilläggsavtal till gällande tomträttsavtal mellan Malmö kommun och Nyfosa Spindeln 2 Fastighets AB utvidgas ändamålet för tomträtten till fastigheten Malmö Spindeln 2 till att, utöver vad som anges i gällande tomträttsavtal, även omfatta möjligheten att bedriva vård- och läkarmottagning. Tomträttshavaren har beviljats permanent bygglov och detaljplanen har vunnit laga kraft i januari innevarande år.
Bilagor
Bilagor
a) Årets Malmöfestival
(15 min föredragning plus 10 min frågor)
Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö
Helena Cedrins, projektledare avdelningen för offentlig miljö
Peter Lind, projektledare avdelningen för offentlig miljö
Erland Weerasinghe, enhetschef avdelningen för offentlig miljö
b) Klimatrådslaget
(10 min föredragning plus 10 min frågor)
Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen
Anna Bernstad, enhetschef fastighetsavdelningen
Christina Widerstrand, utvecklingssekreterare fastighetsavdelningen
c) Råttbekämpning / råttfällor
(10 min föredragning plus 10 min frågor)
Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö
Shoshana Iten, planerare avdelningen för offentlig miljö
Liliana Ravanshad, landskapsingenjör avdelningen för offentlig miljö
d) Utökat objektsgodkännande Börshusets nya kajer, projekt 6101
(10 min föredragning plus 10 min frågor)
Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö
Torbjörn Björnfors, ingenjör avdelningen för offentlig miljö
Nedanstående muntliga föredragningar ges vid beslutspunkt:
21. Avsiktsförklaring avseende samarbete för utveckling av Nyhamnen
Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Sven Gustafsson, exploateringschef stadsutvecklingsavdelningen
Kretsloppsplanen är ett lagstadgat styrdokument för Burlövs kommun och Malmö stad. Den anger färdplanen mot en klimatneutral resurs- och avfallshantering och hur kommunerna avser att uppfylla nationella, regionala och lokala mål inom avfallsområdet. Ett av planens huvudsyften är att förhindra farligt avfall från att spridas vidare i kretsloppet.
Under 2024 pågick ett översynsarbete av Kretsloppsplanen. Den reviderade Kretsloppsplanen antogs av kommunfullmäktige i Burlövs kommun den 7 april 2025. Tekniska nämnden beslutade den 24 februari att godkänna revideringsförslaget av nu gällande Renhållningsordning 2021–2030 (Kretsloppsplanen och Föreskrifter för avfallshantering), samt att överlämna revideringsförslaget till kommunfullmäktige för antagande. Ärendet kommer att beslutas av kommunfullmäktige den 18 juni.
Tekniska nämndens avfallsdelegation beslutade den 2 juni 2025 att för egen del godkänna rapport: Uppföljning 2024 Kretsloppsplan 2021-2030 samt att överlämna förslaget till tekniska nämnden för vidare handläggning.