Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare samt tid för justering av protokollet
Remiss Klimat- och näringslivsdepartementet - Bättre förutsättningar för klimatanpassning (SOU 2025:51)
Malmö stad har under flera år bedrivit ett påverkansarbete på nationell nivå och har uppmanat regeringen att tillsätta en statlig utredning för förbättrad lagstiftning och tydlighet när det gäller ansvar, finansiering och ägande av klimatanpassningsåtgärder. 2024 tillsattes den statliga utredningen Ett samhälle anpassat till klimatförändringarna (Dir.2024:31) vilket lett fram till betänkandet Bättre förutsättningar för klimatanpassning som nu är på remiss. Kommunstyrelsen har för yttrande översänt remissen till tekniska nämnden, stadsbyggnadsnämnden, miljönämnden och servicenämnden.
I betänkandet lämnas elva förslag till förändringar i befintlig lagstiftning. Vidare föreslås flera olika uppdrag, med syfte att skapa bättre förutsättningar för genomförandet av klimatanpassningsåtgärder. Tekniska nämnden välkomnar betänkandet och lämnar en rad synpunkter, för att lagförslagen ska bli än mer relevanta så att Sveriges klimatanpassning kan realiseras.
Bilagor
Remiss Klimat- och näringslivsdepartementet - Regelförenkling för viss avfallsbehandling, STK-2025-1007
Regeringen föreslår att möjlighet att anmäla materialåtervinning av farligt avfall i samma organisation där avfallet uppkom ska införas. Detta innebär en regelförenkling i förhållande till dagens tillståndskrav. Fastighets- och gatukontoret bedömer att förändringen är positiv, eftersom den kan leda till en högre återvinningsgrad och färre transporter, och föreslår därför att tekniska nämnden tillstyrker förslaget.
Bilagor
Remiss Finansdepartementet - Ändring av kravet på befordringstid i den samhällsomfattande posttjänsten, STK-2025-1047
Regeringskansliet har skickat ut en promemoria på remiss med förslag på ändring av kravet på befordringstid i den samhällsomfattande posttjänsten.
Förslaget innebär i korthet att kravet på befordringstid inom den samhällsomfattande posttjänsten ändras så att minst 85 procent av de inrikes brev som lämnas in för tredagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid ska ha delats ut inom tre påföljande arbetsdagar och minst 97 procent inom fem påföljande arbetsdagar.
Ändringarna görs i postförordningen (2010:1049).
Förordningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
I nu gällande förordning är kravet att minst 95 procent av de inrikes brev som har lämnats in för tvådagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid ska ha delats ut inom två påföljande arbetsdagar, oavsett var i landet breven har lämnats in.
Som bakgrund till den föreslagna förändringen anges framförallt att den svenska postmarknaden befinner sig under ett stort förändringstryck. Sedan år 2000 har två av tre fysiska brev ersatts av digital kommunikation i Sverige. Beräkningar visar att de brevvolymer som Postnord hanterar kommer att fortsätta att sjunka och kan komma att motsvara cirka en tredjedel av dagens nivå om fem år. Minskande brevvolymer får stora konsekvenser för den samhällsomfattande posttjänstens förmåga till självfinansiering. Genom att gå över till elektronisk kommunikation kan betydande kostnadsbesparingar uppnås, samtidigt som informationsöverföringen blir snabbare. Många företag och offentliga aktörer har redan kommit långt i övergången till digital kommunikation.
I förslaget till yttrande föreslås att tekniska nämnden menar att det är viktigt att posttjänsten och postutdelning i Sverige fungerar bra. Inte minst då nämnden är beroende av ingående- och utgående post för att genomföra sitt grunduppdrag. För den enskilde medborgaren kan ett ärende vara avgörande på olika sätt i vardagen och tekniska nämnden menar att målsättningen bör vara att post och allmänna handlingar delas ut dagen efter den skickas.
Bilagor
Stadsbyggnadsnämnden har tagit fram och skickat ut ett samrådsförslag ”Mer malmöitisk arkitektur” som en konkretisering av Arkitekturstaden Malmö som antogs
i kommunfullmäktige 2018. Samrådsförslaget konkretiserar och lyfter frågeställningar från Arkitekturstaden Malmö för att förtydliga stadens önskemål om att det byggda, genom att vara platsbaserat, ska bidra till att stärka stadens identitet. Dokumentet riktar sig i första hand till de aktörer som deltar i stadens omvandling och förtätning.
Dokumentet Mer malmöitisk arkitektur förhåller sig i första hand till de tre teser som rör ”form” av arkitekturstadens nio teser. Syftet är att stärka det malmöitiska, platsbaserade och sinnliga i arkitektur och stadsbyggnad. Dokumentet är uppbyggt i tre kapitel där vart och ett fyller ett pedagogiskt syfte och tillsammans bildar en berättelse.
Målsättningen med samrådet och de olika aktiviteterna är att få frågan om det platsbaserade belyst från fler infallsvinklar och identifiera behov och frågeställningar hos olika berörda aktörer. Utifrån det som framkommer under samrådsperioden revideras och vidareutvecklas förslaget.
Tekniska nämnden arbetar under 2025 fram ett förslag på inriktningar för sin egen verksamhet avseende gestaltning. I förslaget till yttrande nämns att fokus på det malmöitiska, lokala och platsbaserade som föreslås i samrådshandlingen går hand i hand med tekniska nämndens syn på framtida gestaltning i Malmö. Det gäller även större fokus på klimatomställning, återbruk och större inslag av grönska i vår stadsmiljö. Tekniska nämndens grunduppdrag innebär ett ansvarstagande för allmän platsmark och offentliga rum där gestaltningen av dem måste prioriteras och planeras tidigt i stadsutvecklingsprocesser. Genom detta ansvar, och särskilt ansvaret för allmän platsmark, arbetar tekniska nämnden till stora delar utifrån de sex dimensioner som föreslås i samrådshandlingen.
Bilagor
Remiss - Motion Anton Sauer (C) - Sälj Malmös alla småhustomter via bostadsplattformar, STK-2025-433
Anton Sauer (C) föreslår att Malmö stad avvecklar tomtkön och i stället säljer tomter via mäklare och etablerade bostadsplattformar.
Tomtkön hade som ursprungligt syftet att erbjuda billiga tomter och förtur till vissa grupper, men idag måste tomter säljas till marknadspris och förtur ges inte. Kösystemet är resurskrävande och antalet tomter är mycket få jämfört med de många sökande. I nuläget pågår inga detaljplaner för nya småhustomter på stadens mark och det finns inom en överskådlig framtid inga planer att påbörja några. Med tanke på den prioriterade inriktningen i översiktsplanen har stadsbyggnadsnämnden varit restriktiva till att påbörja och prioritera detaljplaner för småhus.
Fastighets- och gatukontoret föreslår att tekniska nämnden ger förvaltningen i uppdrag att utreda förutsättningarna för att antingen avveckla eller behålla och vidareutveckla tomtkön. Utredningen ska bland annat analysera de ekonomiska konsekvenserna av en eventuell avveckling.
Förvaltningen föreslår att motionen besvaras med det utredningsuppdrag tekniska nämnden gett fastighets- och gatukontoret.
Bilagor
Det har inkommit en motion från Vänsterpartiet om att ta fram en trädplan för Malmö. Förvaltningen uppfattar att det sedan tidigare finns en politisk vilja att öka grönskan och antalet träd i staden, som tagit sig uttryck dels genom kommunfullmäktiges mål, dels i andra politiskt antagna styrdokument. Dock saknas en tydlighet i hur målkonflikter och prioritering gentemot andra intressen ska hanteras. I avsaknad på en aktuell grönplan arbetar fastighets- och gatukontoret kontinuerligt utifrån andra politiskt antagna styrdokument med att öka grönskan och antalet träd i staden.
Bilagor
Mats Billberg Johansson (V) och Halimo Bashir Abdi (V) föreslog i nämndinitiativ till tekniska nämnden, inskickat 27 april 2025, att nämnden beslutar om att ett lokalt förbud mot att använda moped, oavsett klassificering, införs på cykelbanorna i staden, samt att montera tilläggsskyltar, där så är lämpligt, med texten “ej moped” på cykelbanorna.
Bakgrunden var att man ville begränsa tillgången till cykelbanorna för motorfordon och varutransporter till förmån för fotgängare och cyklister.
Tekniska nämnden beslutade 16 juni 2025 att befintliga mopedförbud på cykelvägar ska behållas, att ge förvaltningen i uppdrag att utreda hur en bättre trafikkultur kan åstadkommas på stadens cykelbanor, samt att avslå nämndinitiativet.
I ett nytt nämndinitiativ, inskickat 14 juli 2025 föreslår Mats Billberg Johansson (V) och Halimo Bashir Abdi (V) att tekniska nämnden svarar positivt på Cykelfrämjandets tre punkter och snarast tillgodoser dess krav. De tre punkterna framförs av tre företrädare från Cykelfrämjandet Malmö-Lund i debattartikel i Sydsvenska Dagbladet 10 juli 2025. I debattartikeln kritiseras tekniska nämndens beslut om att inte införa ett generellt förbud mot mopeder på cykelbanor.
De tre krav som framförs i debattartikeln och som Vänsterpartiet föreslår att tekniska nämnden svarar positivt på är:
- Utreder hur mopeder påverkar tryggheten, människors hälsa, miljön och framkomligheten på stadens cykelbanor.
- Förbjuder fordon med förbränningsmotorer på stadens cykelbanor.
- Hänvisar alla mopeder till vägbanorna där hastigheten är begränsad till 30 km/h.
Bilagor
Tekniska nämnden beslutade 10 januari 2023 att till tekniska nämndens avfallsdelegation 2023-2026 välja Andréas Schönström (S), Isabel Enström (MP) och Petter Naef (M) till ordinarie ledamöter och Yvonne Köhler Olsson (S), Karl Philip Nilsson (L), och Henrik Malmberg (C) till ersättare.
Isabel Enström (MP) inkom den 18 maj 2025 med avsägelse av uppdraget som ledamot i avfallsdelegationen och Tekniska nämnden beslutade den 27 maj 2025 att välja Lucas Karlsson (MP) som ny ledamot.
Henrik Malmberg (C) har den 2 juli 2025 inkommit med avsägelse för uppdraget som ersättare i avfallsdelegationen från 1 september 2025.
Tekniska nämnden har därför att välja ny ersättare till avfallsdelegationen från den 1 september.
Moderaterna och Centerpartiet har nominerat Karin Olsson (M).
Bilagor
Sommaren 2022 beslutade riksdagen om ett tillägg i lag (2006:412) om allmänna vattentjänster. Tillägget innebär att det ska finnas en vattentjänstplan, antagen av kommunfullmäktige i varje kommun. Kommunfullmäktige ska minst vart fjärde år pröva om vattentjänstplanen är aktuell med hänsyn till behovet av allmänna vattentjänster. En vattentjänstplan är inte bindande utan ska vara vägledande. I Malmös fall syftar vattentjänstplanen, utöver att uppfylla lagkrav, även till att vara ett samlande och orienterande planeringsdokument rörande vattentjänster samt regnvattenhantering. Vattentjänstplanen kommer att utgöra ett kunskapsunderlag till nästkommande översiktsplan samtidigt som den, inom vissa frågeställningar bidrar med en ökad detaljeringsgrad av den gällande översiktsplanen.
Vattentjänstplanen innehåller inga nya beslut utan redovisar bedömt behov av VA-utbyggnad, beskrivning av nuläge och behov av åtgärder inom den befintliga VA-anläggningen samt antagna strategier kopplat till dag- och skyfallshantering. Planens tidsperspektiv är tolv år, men vissa åtgärder har en längre genomförandetid. Aktuell vattentjänstplan har inte bedömts ha någon betydande miljöpåverkan.
Vattentjänstplanen ställdes ut på samråd kring årsskiftet 2024/2025 och därefter på granskning 29 april till 30 maj 2025. Inkomna yttranden från granskningen samt bemötande av dessa återfinns i granskningsutlåtandet. Efter granskningen har förslaget till vattentjänstplan reviderats och ska, i enlighet med lagen om allmänna vattentjänster, skickas till kommunfullmäktige för beslut om antagande.
Ärendet kompletteras med muntlig föredragning av Pär Svensson, strateg fastighetsavdelningen och Tim Delshammar, strateg VA Syd.
Bilagor
Ärendet utdraget.
Projektet syftar till att leva upp till Säkerhetsskyddslagens krav om att skydda CMPs (Copenhagen Malmö Port) egen verksamhet. CMP har för avsikt att avgränsa sig inom skyddsobjektet Energihamnen genom att sätta stängsel och grindar runt kajer. På så vis tar CMP ansvar och kan kontrollera sin verksamhet till 100% vad gäller tillträde och bevakning.
Projektets totala utgifter uppgår till 2,5 mnkr, i 2025 års och mars månads prisläge. Några inkomster bedöms inte vara aktuella. Driftkonsekvensen beräknas det första året till -190 tkr brutto och 0 kr netto.
Projektet är tänkt att genomföras under 2025 och ryms inom årets investeringsram.
Bilagor
Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för genomförandet av detaljplan 5557 som vann laga kraft 2020-01-10. Syftet med projektet är att omvandla ett verksamhetsområde i kollektivtrafik- och servicenära läge till blandade stadskvarter som bland annat möjliggör för uppförandet av cirka 400 nya bostäder samt anläggning av anslutande allmänna gator.
Beslut om objektsgodkännande för projektet fattades av tekniska nämnden i oktober 2021 (TN-2020-2587). Beslutet innebar ett godkännande av en investeringsutgift för projektet om 6 mnkr och driftkostnader om 390 tkr (brutto). Aktualisering av kalkyler i samband med detaljprojekteringen visar att de bedömda utgifterna för projektet överstiger den kalkyl som gjordes i samband med beslut om objektsgodkännande.
Projektets totalram beräknas till detta utökade objektsgodkännande uppgå till totalt 16 mnkr. De bedömda inkomsterna som består av gatukostnadsersättning från privat exploatör beräknas till 13,5 mnkr, vilket ger ett projektnetto om -2,5 mnkr. Driftkonsekvenserna som projektet ger upphov till har ökat till ca 1,2 mnkr brutto per år. Investeringsutgifterna och inkomsterna är bedömda i prisläge februari 2025.
Bilagor
Markreservation inom del av fastigheten Hyllie 4:3 i Hyllie. Reservationen sker efter utvärdering av de intresseanmälningar som inkommit vid ett jämförelseförfarande i Öster om Hyllievångsparken.
Markanvisningsavtal avseende fastigheten Handluckraren 1, projekt 3007 Södra och Mellersta Holma, Dp 5546
Ärendet avser ett markanvisningsavtal med Hemsö Fastighets AB avseende fastigheten Handluckraren 1 för uppförande av en parkerings- och mobilitetsanläggning inom exploateringsprojekt 3007 Södra och Mellersta Holma.
Bilagor
Markanvisningsavtal till ByggVesta inom del av fastigheterna Hyllie 4:3 och Bunkeflo 6:8 i Hyllie, Öster om Hyllievångsparken projekt 7346, Dp 5685
Ärendet avser ett markanvisningsavtal med ByggVesta AB, org.nr. 556807-4149, inom del av fastigheterna Hyllie 4:3 och Bunkeflo 6:8 inom exploateringsprojekt Öster om Hyllievångsparken, i Hyllie.
Bilagor
Förlängning av markanvisningsavtal avseende fastigheterna Spannmålet 18 och 19 i Tygelsjö, projekt 1006
Förlängning av markanvisningsavtal för Spannmålet Fastighet AB på fastigheterna Spannmålet 18 och 19 i Tygelsjö fram till och med 31 augusti 2026.
Bilagor
Förlängning av byggnadsskyldigheten inom fastigheten Malmö Centralköket 2, projekt 1058 Sege Park
Förlängning av byggnadsskyldigheten inom fastigheten Malmö Centralköket 2 i Sege Park.
Bilagor
Förlängning av byggnadsskyldigheten inom fastigheten Malmö Solgången 2 i Sege Park.
Bilagor
Fastigheten Malmö Revolversvarven 11 ägs av Malmö kommun och är upplåten med tomträtt till Pipsvarven AB, vilket genom upprättat förslag till köpeavtal friköper tomträtten för en köpeskilling om 13 175 000 kronor.
Bilagor
Bilagor
Bilagor
a) Policy och norm för mobilitet och parkering
(15 min plus 15 min frågor)
Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Jonas Standar, trafikplanerare stadsbyggnadskontoret
Karin Caesar, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen
b) Övergripande arbete med gestaltning av Malmös stadsmiljö
(10 min plus 10 min frågor)
Maria Hultin, avdelningschef kvalitets- och kansliavdelningen
Daniel Svärd, strateg kvalitets- och kansliavdelningen
Kristoffer Nilsson, strateg kvalitets- och kansliavdelningen
Nedanstående muntlig föredragning ges vid beslutspunkt:
10. Antagande av vattentjänstplan för Malmö stad
(15 min plus 10 min frågor)
Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen
Pär Svensson, strateg fastighetsavdelningen