Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering av protokollet

  2.  

    a) Eurovisionarbetet

    (15 min)

    Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö

    Karin Karlsson, huvudprojektledare Eurovision

    Lotta Ström, projektledare avdelningen för offentlig miljö

    Felicia Fredriksson, projektledare avdelningen för offentlig miljö


    b) Träd i staden - en lägesbild

    (20 min)

    Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen

    Ann Häger, utvecklingssamordnare fastighetsavdelningen

    Patrick Bellan, ekolog avdelningen för offentlig miljö

    Agneta Sallhed Canneroth, enhetschef avdelningen för offentlig miljö

     

    c) Stadionområdet

    (30 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Britt-Marie Fagerström, projektledare stadskontoret

     

    d) Fördjupad översiktsplan Öresundsmetrons planeringsinriktning

    (20 min)

    Josephine Nellerup, strateg stadsbyggnadskontoret

    Annika Reischmann, planeringssekreterare stadsbyggnadskontoret

     

  3. Tekniska nämnden beslutade på sitt sammanträde den 30 januari 2024 om en budget för fastighets- och gatukontoret för år 2024. I enlighet med stadskontorets och Malmö stads tidplan ska budgeten kompletteras med kommunfullmäktigemål, indikatorer och kommunfullmäktigeuppdrag senast den 31 mars 2024.

     

    Kommunfullmäktige beslutade hösten 2023 om nya målomården och kommunfullmäktigemål för tekniska nämnden. Fastighets- och gatukontoret har i denna uppdaterade budget tagit fram förslag på planering utifrån de nya målen samt indikatorerna som mäter måluppfyllelsen för perioden 2024-2026.

     

    Planeringskommentaren till kommunfullmäktigemålen innehåller en planering av nämndens bidrag till kommunfullmäktigemålet för innevarande år liksom för perioden fram till 2026. Nämnden ska motivera valet av bidrag och hur det förväntas leda till förflyttning mot kommunfullmäktigemålet för innevarande år. Nämnden ska även ange önskad förflyttning för valda bidrag i form av indikatorer som har ett målvärde. Indikatorerna kan vara både kvalitativa och kvantitativa.

     

    Förslaget till budget innehåller även uppdragsbeskrivning för tre kommunfullmäktigeuppdrag.

    Bilagor

  4. Tekniska nämnden har 2024-02-26 beslutat i samband med godkännande av årsanalysen att förvaltningen ska återkomma med en rapport avseende 2023 rörande en analys av kommunens tillgångar i Malmö hamn i följande tre huvudområden; upplåtelsen till Copenhagen Malmö Port, CMP, verksamhet i övrig hamninfrastruktur, bland annat Malmö Industrial Park och kommande utveckling och planer för de områden som CMP kommer att lämna 2027 samt att årsanalysen ska innehålla en miljöuppföljning.

     

    Förvaltningen har tagit fram en tilläggsrapport som återfinns i bilaga.

     

    Bilagor

  5. Förvaltningen rekommenderar nämnden att föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen eftersom det redan pågår många utredningar och initiativ inom området minskad biltrafik. Resultatet av dessa arbeten bör först vägas samman för att sedan kunna komma fram till lämpliga åtgärder.

    Bilagor

  6. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en utbyggnad och omvandling av området söder om ut mot Amiralsgatan intill station Rosengård. Nya kvarter för centrumverksamhet, bostäder och tillhörande parkeringshus ska kunna uppföras. De allmänna platserna ska utvecklas och i anslutning till stationsområdet möjliggörs även en publik byggnad, vars syfte är att genom dess utformning, placering och innehåll fungera som en mötesplats och destination i området.

     

    Vidare är syftet att möjliggöra omvandling av Amiralsgatan enligt storstadspaketets satsning på kollektivtrafiken för Malmöexpressen linje 5. Detaljplanen syftar också till att möjliggöra nödvändiga skyfalls- och dagvattenåtgärder.

     

    Tekniska nämndens beredning beslutade den 12 mars om ett tillägg i förslag till yttrande avseende Torg 1.

    Bilagor

  7. Detaljplanens syfte är att göra det möjligt med byggnation kring Persborg station i form av nya bostäder, lokaler för verksamheter, förskola, mobilitetshus och allmän plats som kan bidra till att sammanlänka stationens bägge sidor och stärka kopplingen med närområdet.

     

    Vidare syftar detaljplanen till att tillgodose dagvatten- och skyfallslösningar inom planområdet.

    Bilagor

  8. Tekniska nämnden har fått yttra sig över revisionskollegiets granskning av kommunens bostadsförsörjningsansvar. Fastighets- och gatukontoret konstaterar att ingen särskild anmärkning riktas mot hur tekniska nämnden uppfyller sitt ansvar inom Malmö stads bostadsförsörjningsprogram. Tekniska nämnden föreslås prioritera styrning och uppföljning tillsammans med berörda nämnder för att genomföra Malmö stads bostadsförsörjningsprogram.

    Bilagor

  9. Trafikverket har upprättat ett förslag till vägplan för ombyggnad av väg E6 på delen Västra Klagstorp – Petersborg i Malmö kommun som nu är på granskning. Förutom avseende allmänintresset berörs Malmö stad i egenskap av fastighetsägare till mark som behöver tas i anspråk för ombyggnaden av vägen.

    Bilagor

  10. Sverigedemokraterna föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden ska besluta att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att även i större utsträckning prioritera gångytor i snöröjning- och halkbekämpningsarbetet.

    Förvaltningen arbetar med en översyn av alla gångbanor som förvaltningen är ansvarig för att vinterdrifta. Översynen kommer att vara klar under sommaren 2024 och förväntas att leda till att fler gångbanor kommer att registreras. Förvaltningen vill dela upp gångbanorna i prioritet 1 och 2 för att säkerställa att gångbanor prioriteras rätt och att tidskravet uppfylls. Förvaltningen ser inte behovet av ytterligare åtgärder i nuläget.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade den 5 mars att föreslå tekniska nämnden besluta att nämndinitiativet anses besvarat.

    Bilagor

  11. Sverigedemokraterna föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden ska besluta att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att i samråd med serviceförvaltningen utreda möjligheterna att verka för en större andel miljöparkering i Malmö under dagtid och att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att i samråd med serviceförvaltningen utreda möjligheterna att förkorta och effektivisera andelen timmar miljöparkering i Malmö.

    Förvaltningen ser inte ett tydligt behov av den omfattande utredning som föreslås i nämndinitiativet då bedömningen är att systemet idag fungerar, att fyra timmars städning är fullt rimligt och att den stora majoriteten av medborgarna är nöjda med hur det fungerar idag. Det uppstår ibland önskemål om enskilda trimningsåtgärder, både från entreprenör och medborgaren, detta hanterar förvaltningen i det dagliga linjearbetet.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade den 5 mars att föreslå tekniska nämnden att avslå nämndinitiativet.

    Bilagor

  12. Vänsterpartiet föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden ska besluta att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att undersöka möjligheter att förvärva fastigheten Bordsvisan 1/ Lindängen Centrum. Vänsterpartiet menar att staden bedriver för lokalsamhället viktiga verksamheter i fastigheten som utgör centret.

     

    Förvaltningen har i början av 2024 startat upp ett arbete i syfte att utreda om ett förvärv av Lindängen centrum skulle vara möjligt för staden. Det som föreslås i nämndinitiativet kommer att hanteras inom ramen för det arbetet.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade den 5 mars att föreslå tekniska nämnden besluta att anse nämndinitiativet besvarat.

    Bilagor

  13. Vänsterpartiet föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden ska besluta att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att starta upp ett ”Grönare Möllan 2.0-projekt” med prioritering av de områden som ännu inte har gynnats av trädplantering och uteserveringar samt att utvidga arbetet till mer än bara träd och påbörja ett samarbete med andra aktörer för att öka andelen planteringar av buskar, perenner och andra växter i hela området.

    Tekniska nämnden har fått ett budgetuppdrag från kommunfullmäktige att utreda och genomföra insatser för ett tryggare, trafiksäkrare och grönare Möllevången. En av de föreslagna åtgärderna som förvaltningen vill utreda är hur mer grönska kan bidra till ökad attraktivitet, trygghet samt ekologisk hållbarhet. Inom ramen för budgetuppdraget arbetar förvaltningen med att utreda ett grönare Möllevången.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade den 5 mars att föreslå tekniska nämnden besluta att anse nämndinitiativet besvarat.

    Bilagor

  14. Vänsterpartiet föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden ska besluta att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att utreda förutsättningar för en konstgjord urban badplats i Citadellshamnen samt att redovisa sådant förslag för beslut i tekniska nämnden.

     

    Förvaltningen bedömer att Citadellshamnen som plats inte är lämplig för en urban badplats, bottensedimentet och vattendjupet gör det olämpligt att anlägga en badplats i Citadellshamnen.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade den 5 mars att föreslå tekniska nämnden att avslå nämndinitiativet.

    Bilagor

  15. Moderaterna föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden ska besluta att uppdra åt fastighets- och gatukontoret att utreda möjligheten att förstärka vinterväghållningen genom att handla upp förstärkningsresurser när inte stadens egna anställda hinner med. Tekniska nämnden förslås även besluta om att fastighets- och gatukontoret ska öka antalet kontroller av att anlitad entreprenör fullgör sina skyldigheter eller om dessa inte är tydliga förtydliga dem samt att fastighets- och gatukontoret påpekar för dem som förvaltar byggnader på kommunal mark att de också ansvarar för att gångbanorna utanför fasaden är halkbekämpade.

    Förvaltningen utvärderar vinterväghållningen kontinuerligt med utföraren både gällande kapacitet och utveckling av digital uppföljning och utveckling av egenkontroller av utfört arbete. Utifrån det arbete som pågår på förvaltningen föreslår därför förvaltningen att nämndinitiativet avslås.

     

    Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade den 5 mars att föreslå tekniska nämnden att avslå nämndinitiativet.

    Bilagor

  16. Ett behov av aktualisering och revidering av Masterplan för Malmö hamn har identifierats inom förvaltningen.

     

    Bakgrunden är förändringar i omvärlden liksom ökade krav på energieffektivitet och klimatomställning. Sveriges kommande NATO-medlemskap ställer nya krav på hamnarna i Sverige. Malmö hamn är en Core-hamn och därmed finns krav på energieffektivitet och exempelvis landström. Utfyllnaden väster om Norra hamnen av ”näsan” och flytten av hamnen norrut fortsätter. I och med det behövs fortsatta investeringar i infrastruktur.

     

    Kommunfullmäktige pekar ut en inriktning för det fortsatta arbetet med Malmö hamn i Malmö stads budget 2024:

     

    ”I ett tufft ekonomiskt läge ska Malmö stad göra vad kommunen kan för att fler företag etablerar sig, trivs och expanderar. Det sker till exempel genom att både planera för nya och förtäta befintliga verk-samhetsområden i enlighet med de inriktningar som slagits fast i Malmö stads översiktsplan, och genom att utveckla Malmö Industrial Park till ett nav för hållbar energi och infrastruktur. Arbetet med att göra Copenhagen Malmö Port till en av de mest hållbara hamnarna i världen fortsätter.”

    Bilagor

  17. Ärendet avser att godkänna objektsgodkännandet för flytt av en gång- och cykelbana i Svågertorpsparken i Svågertorps verksamhetsområde.

  18. Objektsgodkännande angående fler träd vid Torrdockan i Varvsstaden och ett minnesmärke i mark från varvstiden. Totala utgifter 12,3 mnkr och en genomförandetid från 2025 till 2032.

    Bilagor

  19. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för mindre investeringar i fastighetsbeståndet år 2024, projektnr 0154, till en beräknad bruttoutgift om 12,5 mnkr.

    Bilagor

  20. Projektet syftar till att genomföra kompletterande åtgärder i dagvattenanläggning i Swede Harbour för att uppfylla CMPs miljötillstånd.

    Ombyggnaden beräknas uppgå till 1,5 mnkr brutto i 2023 års och november månads prisläge. Några inkomster är inte aktuella. Driftkonsekvensen uppgår till -115 tkr brutto och 5 tkr netto. Projektet bedöms rymmas inom den budgeterade ramen.

     

    Bilagor

  21. Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för en entré och mötesplats vid Ribersborgsstigen i anslutning till nya dansbanan och Kallbadhuset, till en beräknad bruttoutgift om 4,4 mnkr. Den totala investeringsutgiften för hela projektet blir därmed 14,5 mnkr, och driftkonsekvenser på 910 tkr.

    Bilagor

  22. Markreservation för del av Gulmåran 1 i Malmö för att utreda förutsättningarna för att möjliggöra kulturbokaler i form av ateljéer, studios och bostäder.

    Bilagor

  23. Förlängning av markreservation på del av fastigheten Malmö Bunkeflo 6:8 för en parkerings- och mobilitetsanläggning motsvarande cirka 13 200 kvm BTA för 400 parkeringsplatser samt övriga funktioner.

    Bilagor

  24. Ingånget exploateringsavtal avseende fastigheterna Malmö Arbetsmyran 1 m.fl., avstyckat från Malmö Toarp 2:14 och 2:10, avses överlåtas på Toarp Fastighetsutveckling AB som träder in som ny huvudexploatör. Två exploatörer från exploateringsavtalet kvarstår som parter. Ny säkerhet i form av bankgaranti för avtalsförpliktelserna ställs av Toarp Fastighetsutveckling AB.

  25. Förlängning av byggnadsskyldigheten avseende Guldstekeln 4 som ägs av Stefan Rosengren Fastighet 2 AB och som avser bygga en kontors- och lagerlokal.

    Bilagor

  26. Fastigheterna Malmö Stettin 13 och 18 ägs av Forenede Care AB. Fastigheterna som är belägna i centrala Malmö, inhyrs av arbetsmarknads- och socialnämnden för verksamhet med socialt boende/nattvila. Fastighetsägaren har aviserat avsikt att försälja fastigheterna. Arbetsmarknads- och socialnämnden uttrycker ett långsiktigt behov av den specifika verksamheten och har genom beslut godkänt överenskommelse om lokalnyttjande och därmed åtagit sig att betala de kostnader som uppkommer av ett kommunalt förvärv av fastigheterna.

     

    Bilagor

  27. Försäljning av fastigheten Galoppen 1 för etablering av lokaler för kontor, lager och produktion.

    Bilagor

  28.   28

    Redovisning av delegerade beslut/anmälningsärenden Tekniska nämnden 2024

  29.   29

    Anmälningar för kännedom

  1. Tekniska nämnden beslutade på sitt sammanträde den 30 januari 2024 om en budget för fastighets- och gatukontoret för år 2024. I enlighet med stadskontorets och Malmö stads tidplan ska budgeten kompletteras med kommunfullmäktigemål, indikatorer och kommunfullmäktigeuppdrag senast den 31 mars 2024.

     

    Kommunfullmäktige beslutade hösten 2023 om nya målomården och kommunfullmäktigemål för tekniska nämnden. Fastighets- och gatukontoret har i denna uppdaterade budget tagit fram förslag på planering utifrån de nya målen samt indikatorerna som mäter måluppfyllelsen för perioden 2024-2026.

     

    Planeringskommentaren till kommunfullmäktigemålen innehåller en planering av nämndens bidrag till kommunfullmäktigemålet för innevarande år liksom för perioden fram till 2026. Nämnden ska motivera valet av bidrag och hur det förväntas leda till förflyttning mot kommunfullmäktigemålet för innevarande år. Nämnden ska även ange önskad förflyttning för valda bidrag i form av indikatorer som har ett målvärde. Indikatorerna kan vara både kvalitativa och kvantitativa.

     

    Förslaget till budget innehåller även uppdragsbeskrivning för tre kommunfullmäktigeuppdrag.

    Bilagor

  2. Förvaltningen rekommenderar nämnden att föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen eftersom det redan pågår många utredningar och initiativ inom området minskad biltrafik. Resultatet av dessa arbeten bör först vägas samman för att sedan kunna komma fram till lämpliga åtgärder.

    Bilagor

  3. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en utbyggnad och omvandling av området söder om ut mot Amiralsgatan intill station Rosengård. Nya kvarter för centrumverksamhet, bostäder och tillhörande parkeringshus ska kunna uppföras. De allmänna platserna ska utvecklas och i anslutning till stationsområdet möjliggörs även en publik byggnad, vars syfte är att genom dess utformning, placering och innehåll fungera som en mötesplats och destination i området.

     

    Vidare är syftet att möjliggöra omvandling av Amiralsgatan enligt storstadspaketets satsning på kollektivtrafiken för Malmöexpressen linje 5. Detaljplanen syftar också till att möjliggöra nödvändiga skyfalls- och dagvattenåtgärder.

     

    Tekniska nämndens beredning beslutade den 12 mars om ett tillägg i förslag till yttrande avseende Torg 1.

     

    Ärendet kompletteras genom muntlig föredragning av Karin Caesar, trafikplanerare, gällande förslaget om mittförlagda busskörfält och hållplats på Amiralsgatan.

    Bilagor

  4. Detaljplanens syfte är att göra det möjligt med byggnation kring Persborg station i form av nya bostäder, lokaler för verksamheter, förskola, mobilitetshus och allmän plats som kan bidra till att sammanlänka stationens bägge sidor och stärka kopplingen med närområdet.

     

    Vidare syftar detaljplanen till att tillgodose dagvatten- och skyfallslösningar inom planområdet.

    Bilagor

  5. Trafikverket har upprättat ett förslag till vägplan för ombyggnad av väg E6 på delen Västra Klagstorp – Petersborg i Malmö kommun som nu är på granskning. Förutom avseende allmänintresset berörs Malmö stad i egenskap av fastighetsägare till mark som behöver tas i anspråk för ombyggnaden av vägen.

    Bilagor

  6. Ett behov av aktualisering och revidering av Masterplan för Malmö hamn har identifierats inom förvaltningen.

     

    Bakgrunden är förändringar i omvärlden liksom ökade krav på energieffektivitet och klimatomställning. Sveriges kommande NATO-medlemskap ställer nya krav på hamnarna i Sverige. Malmö hamn är en Core-hamn och därmed finns krav på energieffektivitet och exempelvis landström. Utfyllnaden väster om Norra hamnen av ”näsan” och flytten av hamnen norrut fortsätter. I och med det behövs fortsatta investeringar i infrastruktur.

     

    Kommunfullmäktige pekar ut en inriktning för det fortsatta arbetet med Malmö hamn i Malmö stads budget 2024:

     

    ”I ett tufft ekonomiskt läge ska Malmö stad göra vad kommunen kan för att fler företag etablerar sig, trivs och expanderar. Det sker till exempel genom att både planera för nya och förtäta befintliga verk-samhetsområden i enlighet med de inriktningar som slagits fast i Malmö stads översiktsplan, och genom att utveckla Malmö Industrial Park till ett nav för hållbar energi och infrastruktur. Arbetet med att göra Copenhagen Malmö Port till en av de mest hållbara hamnarna i världen fortsätter.”

    Bilagor

  7. Markreservation för del av Gulmåran 1 i Malmö för att utreda förutsättningarna för att möjliggöra kulturbokaler i form av ateljéer, studios och bostäder.

    Bilagor

  8. Försäljning av fastigheten Galoppen 1 för etablering av lokaler för kontor, lager och produktion.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.