Val av justerare samt tid för justering av protokollet
Fastighets- och gatukontoret har, för tekniska nämndens räkning upprättat delårsrapport för förvaltning fastighets och gatukontoret (037) för perioden januari–augusti 2025 i enligt med stadskontorets anvisningar. Delårsrapporten omfattar uppföljning av verksamhet och ekonomi.
Bilagor
Rapporten innehåller den andra deluppföljningen av tekniska nämndens internkontrollplan 2025. Internkontrollplanen bygger på fastighets- och gatukontorets riskanalys och innehåller både direktåtgärder och granskningar.
Bilagor
Remiss Landsbygds- och infrastrukturdepartementet - Boverkets rapport Lättnader i kraven på byggnader vid ändring och ombyggnad (2025:12), STK-2025-1092
Kommunstyrelsen har översänt Boverkets rapport Lättnader i kraven på byggnader vid ändring och ombyggnad 2025:12 till bland annat tekniska nämnden för samråd. Rapporten presenterar förslag till ändringar i plan- och bygglagen. Bland annat gäller ändringarna att resurshushållning ska kunna vara grund för att lättnader i krav vid ombyggnad eller ändring av byggnad. Lättnaderna skulle innebära utökade undantag från krav på tillgänglighet och hiss i vissa byggnadstyper (vindsvåningar, suterräng).
Fastighets- och gatukontoret föreslår att nämnden ställer sig positiv till förslagen att resurshushållning framhävs för ett mer cirkulärt byggande och användande av befintliga byggnader. Förvaltningen föreslår dock att nämnden framhåller några synpunkter gällande vad förslagen kan komma innebära för tillgänglighet och bostadsanpassning.
Bilagor
Remiss Klimat- och näringslivsdepartementet - Genomförande av delar av det omarbetade energieffektivitetsdirektivet, STK-2025-1107
I den remitterade promemorian ”Genomförandet av delar av det omarbetade energieffektivitetsdirektivet” lämnas förslag som huvudsakligen syftar till att genomföra delar av EU:s omarbetade energieffektivitetsdirektiv. Direktivet ska i huvudsak vara genomfört den 11 oktober 2025. Bland annat föreslås en ny lag som ersättning för den nuvarande lagen om energikartläggning i stora företag.
Förvaltningen föreslår att tekniska nämnden ställer sig bakom promemorian ”Genomförandet av delar av det omarbetade energieffektivitetsdirektivet”, men vill lyfta några synpunkter.
Bilagor
Remiss Landsbygds- och infrastrukturdepartementet - Ny lag om kollektivtrafikskydd och Uppdrag att ta fram underlag för ett nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafikskydd, STK-2025-1122
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har översänt remiss av promemorian ”En ny lag om kollektivtrafikskydd” och Uppdrag att ta fram underlag för ett nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafikskydd för yttrande. Den föreslagna lagen är inriktad på ett systematiskt och proaktivt skyddsarbete inom kollektivtrafik på väg, järnväg, vatten, spårväg eller med tunnelbana. Lagen ska säkerställa ett enhetligt och systematiskt arbete för att skydda kollektivtrafiken mot allvarliga olagliga handlingar.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande som bifogas ärendet.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat remiss om nationellt förbud mot tiggeri till tekniska nämnden för yttrande. Remissen är även skickad till arbetsmarknads- och socialnämnden.
Avseende nationellt förbud mot tiggeri har utredningen kommit fram till att ett nationellt förbud mot tiggeri inte behövs, eftersom tiggeriet har minskat och inte längre utgör ett samhällsproblem. I stället bedöms lokala ordningsföreskrifter vara en tillräcklig lösning. Fastighets- och gatukontoret instämmer i detta och lyfter samtidigt fram riskerna med ett nationellt förbud, såsom inskränkningar i mänskliga rättigheter och negativa konsekvenser för utsatta personer. Dessutom har utredaren identifierat angränsningssvårigheter vid tillämpning.
Bilagor
Remiss Justitiedepartementet - Straffrättsliga åtgärder mot korruption och tjänstefel (SOU 2025:87), STK-2025-1151
Stadskontoret har gett tekniska nämnden i uppdrag, att i likhet med de flesta andra nämnderna inom staden, lämna yttrande över Remiss Justitiedepartementet - Straffrättsliga åtgärder mot korruption och tjänstefel (SOU 2025:87).
Förvaltningen delar i stort utredningens förslag.
Bilagor
Remiss Klimat- och näringslivsdepartementet , skyddet genom nationell fridlysning anpassas till arternas skyddsbehov och andra angelägna intressen
Regeringen föreslår ändringar av de nationella fridlysningsbestämmelserna i en promemoria som skickades ut i juli i år. Det övergripande syftet med förändringarna är att ge starkare skydd till de mest hotade arterna samtidigt som reglerna inte i onödan ska försvåra för verksamheter som skogsbruk eller annan markanvändning. Genom att införa skyddskategorier får akut och starkt hotade arter ett mer omfattande skydd – inklusive deras livsmiljöer och känsliga perioder. Arter som inte klassas som akut eller starkt hotade kan få ett svagare skydd eller helt tas bort från fridlysningslistan. Införande av generella undantag för exempelvis jord- och skogsbruk kan minska den faktiska hänsynen till biologisk mångfald i praktiken.
Bilagor
Transportstrategi för hållbar tillgänglighet i hela Skåne beskriver den långsiktiga inriktningen för utvecklingen av Skånes transportsystem. Strategin ska vara vägledande för beslut och prioriteringar inom transportplanering och kollektivtrafik. Målet med strategin är att skapa ett hållbart och tillgängligt transportsystem i hela Skåne.
Transportstrategin anger mål och ställningstaganden för transportsystemets utveckling och är en områdesstrategi kopplad till Skånes regionala utvecklingsstrategi, Det öppna Skåne. Tillsammans med Regionplan för Skåne bidrar den till att genomföra den regionala utvecklingsstrategin.
Transportstrategin styr Region Skånes utvecklingsarbete och vägleder de skånska kommunerna samt andra aktörer. Strategin utgör även ett underlag för påverkansarbete för att utveckla Skåne till en tillgänglig och konkurrenskraftig region.
Förvaltningen har tagit fram förslag till yttrande som kompletterar det gemensamma yttrande som sedan tidigare tagits fram av MalmöLundregionen.
Ärendet kompletteras med muntlig föredragning av Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen.
Bilagor
Region Skåne har tagit fram förslag till regional transportinfrastrukturplan för Skåne 2026–2037. Planen pekar ut riktningen och satsningarna som ska bidra till ett sammanbundet Skåne och skapa förutsättningar för mobilitet och tillgänglighet i hela regionen. Planen innehåller en preliminär ram på 7 382 miljoner kronor.
Förvaltningen har tagit fram förslag till yttrande som kompletterar det gemensamma yttrande som tagits fram av MalmöLundregionen.
Ärendet kompletteras med muntlig föredragning av Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism på remiss.
Kommunstyrelsen gav stadskontoret i oktober 2022 i uppdrag att ta fram förslag till två handlingsplaner; en för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism och en för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism.
Kommunfullmäktige beslutade i juni 2024 att anta Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism. För att skapa ett effektivt och samlat arbete mot olika former av rasism så är utgångspunkten att stadens planer mot rasism ska ha samma grundstruktur.
Efter att Plan mot islamofobi och antimuslimsk rasism antogs, så har Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism skickats på remiss till stadens nämnder och helägda bolag i oktober 2024. Remissversionen av Plan mot afrofobi och antisvart rasism utgick då från samma grundstruktur som den redan antagna Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism.
Av remissyttrandena framgick att det finns behov av att förtydliga planernas struktur, särskilt vad gäller ansvarsfördelning och målsättningar för att skapa förutsättningar för ett effektivt genomförande. Stadskontoret ser också ett behov av att utveckla strukturens utformning i linje med Malmö stads riktlinjer för styrdokument. Med bakgrund i detta har en ny version av Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism tagits fram och som föreslås gälla för perioden 2026 till 2029.
Fastighets- och gatukontorets bedömning är att det är positivt att det tas fram en plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism och att den tar avstamp i stadens Policy för mänskliga rättigheter. Det behövs ett effektivt och samlat arbete mot olika former av rasism från Malmö stads sida. Därför är det positivt med den föreslagna förändringen av ansvars- och målstruktur.
Det är också bra att nämnder och helägda bolag ska ta fram en handlingsplan på det sättet som det beskrivs remissförslaget till planen. Dock bör uppföljning av nämndens arbete bör ske inom ramen för den ordinarie uppföljningsprocessen i delårsrapport och årsanalys.
Bilagor
Bostadsförsörjning är ett kommunalt grunduppdrag i enlighet med gällande lagstiftning.
Enligt Lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar är det varje kommuns ansvar att med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Detta program utgör Malmö stads riktlinjer för bostadsförsörjningen. Ett program definieras i Malmö stad som ett strategiskt dokument för ett visst område som pekar ut långsiktiga mål, och som därför inte behandlar praktiskt genomförande.
Riktlinjer för bostadsförsörjning ska enligt lagen innehålla kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet, planerade insatser för att nå målen samt hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen. Riktlinjerna ska grunda sig på en analys av bostadsbeståndet, behoven och bostadsmarknaden i kommunen. Lagstiftningen stadgar att riktlinjer ska antas av kommunfullmäktige under varje mandatperiod.
Detta bostadsförsörjningsprogram ersätter gällande Bostadsförsörjningsprogram 2022–2026. För implementering och samordning av insatser och åtgärder samt uppföljning ansvarar respektive nämnd och förvaltning genom årlig verksamhetsplanering.
Bilagor
Ett förslag till revidering av policy för mobilitet och parkering är remitterat av stadsbyggnadskontoret. Fastighets- och gatukontoret ställer sig bakom intentionerna och huvuddragen i policyn avseende parkering och mobilitetsåtgärder. Styrdokumentet visar en framåtsyftande färdriktning och speglar Malmö som en stad i framkant inom mobilitet och parkering. Fastighets- och gatukontoret vill emellertid lämna övergripande synpunkter på struktur, innehåll och process.
Bilagor
Miljönämndens har skickat förslag till nya lokala miljöföreskrifter för Malmö stad på remiss. Efter inkomna synpunkter från remissinstanserna sammanställs en ny version av de lokala miljöföreskrifterna som sedan kommer att behandlas av miljönämnden och översändas till kommunfullmäktige.
Bakgrunden är att regeringen har beslutat om ändringar i avfallsförordning (2020:614) som avser hantering av trädgårds- och parkavfall. Ändringarna innebär att ett bemyndigande i 40 § 8 p förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som kommuner använt för att meddela föreskrifter om eldning i de lokala miljö-och hälsoskyddsföreskrifterna upphör den 30 december 2025. De lokala föreskrifterna behöver därför upphävas senast detta datum. Nya lokala föreskrifter för eldning av trädgårdsavfall kommer att meddelas med stöd av avfallsförordningen. Detta kommer att göras i ett separat ärende. Parallellt med denna ändring har miljönämnden gjort en genomgång av samtliga paragrafer i de lokala miljöföreskrifterna, främst med språkliga förtydliganden och förenklingar.
Fastighets- och gatukontoret menar att delar av det remitterade förslaget bör förtydligas i vissa avseenden. De gäller särskilt att hänvisning till lag och förordning i angivna fall bör ses över. Vidare att Sveriges Kommuner och Regioners skrift Lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön i högre grad kan användas som utgångspunkt och exempel för formuleringar av Malmö stads lokala miljöföreskrifter.
Vidare kan de föreslagna ändringar i paragraferna om gatumusik och camping anses gå utöver kommunens bemyndigande och/eller kan anses utgöra obefogad inskränkning i den enskildes frihet.
Bilagor
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga planområdet med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor och centrumfunktioner. Detaljplanen möjliggör även för ny allmän platsmark i form av ett parkstråk med små fristående byggnader längs med den västra kajen. Syftet är vidare att koppla samman planområdet med övriga delar av Nyhamnen genom att möjliggöra för nya gator, gång- och cykelvägar. I detaljplanen tas hänsyn till kulturhistoriska värden som befintliga byggnader, siktlinjer och gröna områden genom att planförslaget utgår ifrån platsens historia.
Bilagor
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra en ny friidrotts- och fotbollsanläggning (ny stadion) på Malmö Stadions plats. Detaljplanen ska även säkra nödvändiga fria ytor kring anläggningen.
En ny anläggning med plats för uppdaterade funktioner innebär att Stadionområdet kan stärka sin position som destination för idrott och evenemang, såväl nationellt som internationellt.
Detaljplanens mål är att i så hög utsträckning som möjligt värna Stadionområdets gröna kvaliteter.
Bilagor
Remiss - Motion Mats Brogren (M) om internationell arkitekttävling för Nyhamnen för att sätta Malmö på arkitekturkartan, STK-2025-1020
Tekniska nämnden har fått en motion på remiss.
I motionen, som även skickats till stadsbyggnadsnämnden, föreslås att kommunfullmäktige ska ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att planera för en internationell arkitekttävling med målet att etablera Nyhamnen som Europas mest attraktiva stadsdel och därigenom sätta Malmö på arkitekturkartan. Ett av huvudargumenten med en sådan tävling är att uppnå arkitektonisk verkshöjd i den framtida stadsdelen.
Fastighets- och gatukontoret skriver i förslaget till yttrande att Nyhamnen ska byggas med hög kvalitet och en potential att bli Europas mest attraktiva och levande stadsdel.
Sedan kommunfullmäktige antog den fördjupade översiktsplanen för Nyhamnen 2019 har arbete pågått vidare med planering och exploatering av stadsdelen. Processen präglas av höga ambitioner för kvalitet i arkitektur- och stadsbyggnadsfrågor. Därför bör det inte göras någon arkitekttävling för hela stadsdelen.
Fastighets- och gatukontorets bedömning är att det är bättre att genomföra arkitekttävlingar – och använda andra verktyg såsom jämförelseförfarande – inom de olika detaljplanerna och kopplat till de större parkrummen.
Bilagor
I förslag till sammanträdestider för tekniska nämnden 2026 har hänsyn tagits till beslutade sammanträdestider för regionfullmäktige, kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens beredning. Inga sammanträden är föreslagna under sportlov, påsklov eller höstlov.
Tekniska nämndens arbetsutskott respektive trafikutskott fastställde 2 september sina sammanträdestider för 2026.
I bilagda kalender för 2026 är samtliga beslutade sammanträden inlagda samt förvaltningens förslag till sammanträdestider för tekniska nämnden.
Förvaltningens förslag till sammanträdestider 2026:
Tekniska nämnden kl. 9.00-15.00 |
Tekniska nämnden Informationstillfälle kl. 9-12 |
Tekniska nämndens Beredning kl. 9.00-10.30 |
Tisdag 27 januari |
|
Tisdag 20 januari |
Måndag 23 februari |
|
Torsdag 12 februari |
Tisdag 24 mars |
Onsdag 11 mars |
Tisdag 17 mars |
Tisdag 28 april |
|
Tisdag 21 april |
Tisdag 26 maj |
Onsdag 20 maj |
Tisdag 19 maj |
Måndag 15 juni |
|
Tisdag 9 juni |
Tisdag 25 augusti |
|
Tisdag 18 augusti |
Måndag 28 september |
Onsdag 16 september |
Tisdag 22 september |
Måndag 19 oktober |
|
Tisdag 13 oktober |
Måndag 23 november |
Onsdag 11 november |
Tisdag 17 november |
Måndag 14 december |
|
Onsdag 9 december |
Tekniska nämndens budgetkonferens föreslås till 29-30 januari 2026.
Bilagor
Firmatecknare, inom tekniska nämndens verksamhetsområde, för fastighets- och gatukontoret, under kalenderåren 2023 - 2026
Firmatecknare är en civilrättslig term som regleras i aktiebolagslagen (2005:551) och lagen (2018:672) om ekonomiska föreningar. Termen finns inte i kommunallagen. Det förekommer dock att privata företag, statliga myndigheter med flera kräver underskrift av någon behörig företrädare som betecknas firmatecknare. Tekniska nämnden har därför utsett vissa tjänstepersoner som nämndens firmatecknare.
Tekniska nämnden beslutade 10 januari 2023 att utse fastighets- och gatudirektören Tobias Nilsson, hans ställföreträdare, enhetschefen för ekonomienheten Jörgen Jepson, hans ställföreträdare, samt stadsjuristerna Christine Andersson, Pontus Eriksson, Eva Nilsson Lundqvist och Else Welinder anställda till firmatecknare, inom tekniska nämndens verksamhetsområde, för fastighets- och gatukontoret, under kalenderåren 2023 – 2026.
Sedan tekniska nämnden fattade beslutet har tre av stadsjuristerna avslutat sin anställning och två stadsjurister har anställts, varför nytt beslut behöver fattas i ärendet.
Bilagor
En fullmakt är en förklaring av fullmaktsgivaren att fullmaktshavaren har rätt att handla på fullmaktsgivarens vägnar, inom fullmaktens gränser. Tekniska nämnden har, genom en så kallad rättegångsfullmakt, förordnat vissa tjänstepersoner att föra nämndens talan inför domstol och myndighet. Tjänstepersonerna har även rätt att sätta annan i sitt ställe. Rättegångsfullmakten ger också behörighet att ta emot och underteckna delgivning i myndighetsärenden.
Tekniska nämnden har den 10 januari 2023 § 5, den 27 februari 2023 § 42 och den 26 februari 2024 § 52 lämnat rättegångsfullmakt till:
fastighets- och gatudirektör Tobias Nilsson, hans ställföreträdare, enhetschef Benny Nilsson, tf. enhetschef Madelene Strand, samt envar av stadsjuristerna Christine Andersson, August Borssén, Göran Dahlander, Pontus Eriksson, Angelica Friberg, Anneli Hogart Palm, Anna Johansson, Eva Nilsson Lundqvist, Tove Rosengren, Susanna Sellberg, Jennie Sjöwall, Else Welinder och Barbro Yngveson.
Med anledning av personalomsättning samt att några stadsjurister lämnat sina tjänster för andra tjänster inom fastighets- och gatukontoret, föreligger behov av att revidera beslut om rättegångsfullmakt. Huvudlinjen i förslaget är att det, förutom direktören och dennes ställföreträdare, är stadsjuristerna som ska ha rättegångsfullmakt. Förslaget innebär dock att undantag görs för enhetschef Madelene Strand (chef för enheten för fastighetsjuridik och värdering) och sektionschef Pontus Eriksson (sektionschef på affärsenheten) som båda har juristbakgrund och behov av att kunna företräda nämnden inför domstol och myndigheter.
Bilagor
Denna information utgör årlig återrapportering av arbetet med bidragsfinansierad utredning av markföroreningar. Skrivelsen innehåller bakgrund samt en kort beskrivning av pågående projekt.
Bilagor
Tekniska nämnden beslutade i februari att fastighets- och gatukontoret i uppdrag att påbörja arbetet med gestaltning av Malmö stadsmiljö som sätter riktning och tar ett helhetsgrepp kring gestaltningen av både befintliga och nya stadens offentliga rum.
Bakgrunden var ett identifierat ett behov av ett tydliggörande kring nämndens och förvaltningens arbete med gestaltning i och av stadsmiljön och särskilt allmän platsmark.
Nämndens uppdrag enligt reglementet innebär ett ansvar i alla delar av processen kring gestaltningen av stadens rum: planeringen, dialog, platsutvecklingen, gestaltningen, utförandet, aktiveringen och förvaltningen. I de tidiga skeendena och i aktiveringen sker arbetet tillsammans med flera förvaltningar medan utförandet och förvaltningen alltid ansvaras för och utförs av fastighets- och gatukontoret.
Fastighets- och gatukontoret har tagit fram ett förslag på ett övergripande dokument, Inriktning för gestaltning av Malmös stadsmiljö, som sätter riktning och tar ett helhetsgrepp kring gestaltningen av både befintliga och nya stadens offentliga rum. Dokumentet innehåller förslag på tekniska nämndens inriktningar och tydliggör ställningstaganden. Hållbarhets- och miljöaspekten är en viktig del av framtidens stad och i gestaltningen av den.
Fastighets- och gatukontoret föreslår att dokumentet skickas på remiss under perioden 2025-10-01 tom 2026-01-07 enligt det bifogade remissmissivet.
Bifogat i dokumentet finns en bilaga med goda exempel på väl gestaltad livsmiljö som fastighets- och gatukontoret tagit fram som inspiration.
Fastighets- och gatukontoret arbetar vidare med ett antal fördjupningsuppdrag som syftar till att stärka gestaltningsperspektivet i förvaltningens interna arbetssätt och processer. Detta arbete är ett led i att implementera inriktningarna och gör det även möjligt att följa upp inriktningarna på sikt. Fördjupningsuppdragen handlar om att stärka gestaltningsperspektivet i upphandlingar samt i förvaltningens arbetssätt och processer. Vidare att stärka förvaltningsperspektivet i gestaltningsfrågor och arbeta mer långsiktigt men även använda möjligheten att genomföra tester i stadsmiljön.
Bilagor
På initiativ av tekniska nämndens arbetsutskott 12 augusti 2026 återkommer fastighets- och gatukontoret till tekniska nämnden för beslut om utredningsuppdrag samt användningen av Tallriken som arrangemangsplats under 2026.
Bakgrunden till ärendet är de skador som uppkommit på gräsmattan på Tallriken i Pildammsparken efter sommarens fyra större arrangemang samt ett av arbetsutskottet identifierat behov av arbetsutskottet om en översyn av listan över arrangemangsplatser i Malmö samtidigt som det bör övervägas att klassificera vilken typ av arrangemang och storlek på detta som ska tillåtas på respektive plats.
Förvaltningen föreslår därför nämnden att besluta om utredningsuppdrag samt att i avvaktande av utredningen och dess förslag på åtgärder inte använda Tallriken som arrangemangsplats under 2026.
Bilagor
Malmö stad har genom fritidsförvaltningen 2001 ingått ett avtal med JC Decaux om upplåtelse av reklamskyltar mot engångsersättning att disponera mark för reklamskyltar på Malmö stads mark. Ett internt upplåtelseavtal tecknades därefter mellan fritidsförvaltningen och dåvarande gatukontoret då de flesta av skyltarna placerades på allmän plats och gatukontoret, senare fastighets- och gatukontoret, har därefter hanterat formalia kring upplåtelse av skyltarna. Denna typ av avtal är enligt Jordabalken 7:5 inte bindande längre än 25 år och avisering om uppsägning behöver göras.
Bilagor
Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för färdigställande av allmän plats i direkt anslutning till detaljplan Dp 5127. Objektsgodkännandet gäller iordningsställande av den norra delen av Luftvärnsgatan som avgränsar till fastigheten för grundskoleverksamhet, Luftvärnet 1, till en beräknad bruttoutgift om 1,6 mnkr.
Bilagor
Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för att genomföra åtgärder på ny och befintlig allmän plats för att möjliggöra utveckling enligt Dp 5408, till en beräknad investeringsutgift om 10,2 mnkr. Projektet omfattar privat mark och möjliggör nybyggnation av cirka 25 friliggande villor och radhus.
Anledningen till att kalkylen för objektsgodkännandet överstigs är behovet av arkeologiska undersökningar, vilket inte fanns med i den ursprungliga kalkylen. Exploateringsavtal finns vilket reglerar gatukostnadsersättningen, där framgår att alla kostnader för arkeologi ska tas av exploatören.
Exploateringsavtal för detaljplan DP 5408 godkändes i Tekniska nämnden 2021-04-27. Det ursprungliga objektsgodkännandet godkändes i Tekniska nämnden 2022-10-27.
Bilagor
Objektsgodkännande för projekt 5.1 (3334) Hållplatsombyggnader med mera, inom linje 5, Storstadspaketet
Detta objektsgodkännande omfattar ombyggnader av hållplatser längs Östra Varvsgatan, Amiralsgatan och Stenkällevägen för att uppnå dagens tillgänglighetskrav. Projektet innefattar också framkomlighetsåtgärder för att förbättra angöring vid hållplatser, ny beläggning samt fler träd och grönska. Vidare omfattar projektet även upprustning ett befintligt hastighetssäkrat övergångsställe och anläggning av ett nytt hastighetssäkrat övergångsställe. Slutligen innefattar projektet en sammanslagning av två hållplatser.
Den totala investeringen för projektet beräknas till 30 mnkr, medan de bedömda inkomsterna för kollektivtrafik genom statlig medfinansiering enligt Ramavtal 8 i Sverigeförhandlingen uppgår till 15 mnkr, vilket ger ett projektnetto om 15 mnkr. Driftskonsekvenserna för detta projekt är beräknat till 2,4 mnkr brutto och 1,3 mnkr netto.
Bilagor
Projektet har flera olika syften som tillsammans bidrar till målet om fler kollektivtrafikresenärer och i förlängningen ett attraktivare, effektivare, säkrare, tillgängligare och miljövänligare trafiksystem. Detta genom att genomföra åtgärder för att:
Utgifterna bedöms uppgå till 17 mnkr brutto och 8,5 mnkr netto.
Driftskonsekvensen beräknas till 1,36 mnkr brutto och 725 tkr netto per år.
Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för färdigställande av naturmark genom komplettering och utveckling av befintligt gång- och cykelstråk samt omkringliggande naturmark mellan bostadsområde och naturreservat. Beräknad bruttoutgift om 22 mnkr.
Bilagor
Markanvisningsavtal avseende fastigheten Handräfsan 3, projekt 3007 Södra och Mellersta Holma, Dp 5546
Ärendet avser markanvisningsavtal med Stadsbron Fastigheter AB avseende fastigheten Malmö Handräfsan 3 i Holma för uppförande av flerbostadshus inom exploateringsprojekt 3007 Södra och Mellersta Holma.
Bilagor
Markanvisningsavtalet inom fastigheten Malmö Dagrummet 1 i Kirseberg omfattar ca 7 750 m2 BTA bostäder i en befintlig byggnad och i nyproduktion.
Bilagor
Markanvisningsavtal avseende Konventet 1 och Produkten 1, inom Öster om mässan, Dp 5530, projekt 7363
OBOS och KlaraBo har tillsammans sedan 2024-05-28 ett markanvisningsavtal avseende fastigheterna Konventet 1 och Produkten 1 för byggnation av bostäder. Tiden för markanvisningen löper ut 2025-09-30. Markanvisningsavtalet föreslås nu förlängas till och med 2025-12-31.
Bilagor
Bemyndigande till TN inför 2 tomträttsavtal överstigande 30 Mkr inom exploateringsprojekt 7363 Öster om mässan
Del av kommunens fastigheter, del av Konventet 1 samt del av Produkten 1, föreslås upplåtas med tomträtt till Obos och Klarabo för uppförande av bostadsfastighet. Avgäldsunderlaget överstiger 30 000 000 kronor varför kommunfullmäktiges godkännande av upplåtelsen erfordras.
Bilagor
Ändring av tomträttsavtalets årliga avgäld med anledning av ändrad verksamhet.
Bilagor
För fortsatt framdrift i exploateringsprojektet Sege Park, föreslås ett förvärv av fastigheten Malmö Husmor 1 för en köpeskilling om 3 462 000 kr.
Bilagor
Försäljning av fastigheten Mosippan 3 för etablering av kontorslokaler.
Bilagor
Bilagor
Bilagor
Skriftlig information - Hantering och villkor gällande hållbarhet i fastighets- och gatukontorets olika avtalsformer
a) Så jobbar fastighets- och gatukontoret med kommunikation
(20 min plus 10 min frågor)
Annika Abrahamsson, kommunikationschef
Julia Thorfinn, enhetschef kommunikationsavdelningen
Nedanstående muntliga föredragningar ges vid beslutspunkt:
10. Remiss Region Skåne - Transportstrategi för hållbar tillgänglighet i hela Skåne
11.Remiss Region Skåne - Regional transportinfrastrukturplan för Skåne 2026-2037
(10 min plus 10 min frågor)
Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen
30. Objektsgodkännande för Grönstråk norr om Kalkbrottet - projekt 9919
(10 min plus 10 min frågor)
Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö
Sara Lundström, landskapsarkitekt avdelningen för offentlig miljö
Remiss Landsbygds- och infrastrukturdepartementet - Boverkets rapport Lättnader i kraven på byggnader vid ändring och ombyggnad (2025:12), STK-2025-1092
Kommunstyrelsen har översänt Boverkets rapport Lättnader i kraven på byggnader vid ändring och ombyggnad 2025:12 till bland annat tekniska nämnden för samråd. Rapporten presenterar förslag till ändringar i plan- och bygglagen. Bland annat gäller ändringarna att resurshushållning ska kunna vara grund för att lättnader i krav vid ombyggnad eller ändring av byggnad. Lättnaderna skulle innebära utökade undantag från krav på tillgänglighet och hiss i vissa byggnadstyper (vindsvåningar, suterräng).
Fastighets- och gatukontoret föreslår att nämnden ställer sig positiv till förslagen att resurshushållning framhävs för ett mer cirkulärt byggande och användande av befintliga byggnader. Förvaltningen föreslår dock att nämnden framhåller några synpunkter gällande vad förslagen kan komma innebära för tillgänglighet och bostadsanpassning.
Bilagor
Remiss Klimat- och näringslivsdepartementet - Genomförande av delar av det omarbetade energieffektivitetsdirektivet, STK-2025-1107
I den remitterade promemorian ”Genomförandet av delar av det omarbetade energieffektivitetsdirektivet” lämnas förslag som huvudsakligen syftar till att genomföra delar av EU:s omarbetade energieffektivitetsdirektiv. Direktivet ska i huvudsak vara genomfört den 11 oktober 2025. Bland annat föreslås en ny lag som ersättning för den nuvarande lagen om energikartläggning i stora företag.
Förvaltningen föreslår att tekniska nämnden ställer sig bakom promemorian ”Genomförandet av delar av det omarbetade energieffektivitetsdirektivet”, men vill lyfta några synpunkter.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat remiss om nationellt förbud mot tiggeri till tekniska nämnden för yttrande. Remissen är även skickad till arbetsmarknads- och socialnämnden.
Avseende nationellt förbud mot tiggeri har utredningen kommit fram till att ett nationellt förbud mot tiggeri inte behövs, eftersom tiggeriet har minskat och inte längre utgör ett samhällsproblem. I stället bedöms lokala ordningsföreskrifter vara en tillräcklig lösning. Fastighets- och gatukontoret instämmer i detta och lyfter samtidigt fram riskerna med ett nationellt förbud, såsom inskränkningar i mänskliga rättigheter och negativa konsekvenser för utsatta personer. Dessutom har utredaren identifierat angränsningssvårigheter vid tillämpning.
Bilagor
Remiss Klimat- och näringslivsdepartementet , skyddet genom nationell fridlysning anpassas till arternas skyddsbehov och andra angelägna intressen
Regeringen föreslår ändringar av de nationella fridlysningsbestämmelserna i en promemoria som skickades ut i juli i år. Det övergripande syftet med förändringarna är att ge starkare skydd till de mest hotade arterna samtidigt som reglerna inte i onödan ska försvåra för verksamheter som skogsbruk eller annan markanvändning. Genom att införa skyddskategorier får akut och starkt hotade arter ett mer omfattande skydd – inklusive deras livsmiljöer och känsliga perioder. Arter som inte klassas som akut eller starkt hotade kan få ett svagare skydd eller helt tas bort från fridlysningslistan. Införande av generella undantag för exempelvis jord- och skogsbruk kan minska den faktiska hänsynen till biologisk mångfald i praktiken.
Bilagor
Transportstrategi för hållbar tillgänglighet i hela Skåne beskriver den långsiktiga inriktningen för utvecklingen av Skånes transportsystem. Strategin ska vara vägledande för beslut och prioriteringar inom transportplanering och kollektivtrafik. Målet med strategin är att skapa ett hållbart och tillgängligt transportsystem i hela Skåne.
Transportstrategin anger mål och ställningstaganden för transportsystemets utveckling och är en områdesstrategi kopplad till Skånes regionala utvecklingsstrategi, Det öppna Skåne. Tillsammans med Regionplan för Skåne bidrar den till att genomföra den regionala utvecklingsstrategin.
Transportstrategin styr Region Skånes utvecklingsarbete och vägleder de skånska kommunerna samt andra aktörer. Strategin utgör även ett underlag för påverkansarbete för att utveckla Skåne till en tillgänglig och konkurrenskraftig region.
Förvaltningen har tagit fram förslag till yttrande som kompletterar det gemensamma yttrande som sedan tidigare tagits fram av MalmöLundregionen.
Ärendet kompletteras med muntlig föredragning av Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen.
Bilagor
Region Skåne har tagit fram förslag till regional transportinfrastrukturplan för Skåne 2026–2037. Planen pekar ut riktningen och satsningarna som ska bidra till ett sammanbundet Skåne och skapa förutsättningar för mobilitet och tillgänglighet i hela regionen. Planen innehåller en preliminär ram på 7 382 miljoner kronor.
Förvaltningen har tagit fram förslag till yttrande som kompletterar det gemensamma yttrande som tagits fram av MalmöLundregionen.
Ärendet kompletteras med muntlig föredragning av Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism på remiss.
Kommunstyrelsen gav stadskontoret i oktober 2022 i uppdrag att ta fram förslag till två handlingsplaner; en för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism och en för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism.
Kommunfullmäktige beslutade i juni 2024 att anta Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism. För att skapa ett effektivt och samlat arbete mot olika former av rasism så är utgångspunkten att stadens planer mot rasism ska ha samma grundstruktur.
Efter att Plan mot islamofobi och antimuslimsk rasism antogs, så har Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism skickats på remiss till stadens nämnder och helägda bolag i oktober 2024. Remissversionen av Plan mot afrofobi och antisvart rasism utgick då från samma grundstruktur som den redan antagna Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism.
Av remissyttrandena framgick att det finns behov av att förtydliga planernas struktur, särskilt vad gäller ansvarsfördelning och målsättningar för att skapa förutsättningar för ett effektivt genomförande. Stadskontoret ser också ett behov av att utveckla strukturens utformning i linje med Malmö stads riktlinjer för styrdokument. Med bakgrund i detta har en ny version av Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism tagits fram och som föreslås gälla för perioden 2026 till 2029.
Fastighets- och gatukontorets bedömning är att det är positivt att det tas fram en plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism och att den tar avstamp i stadens Policy för mänskliga rättigheter. Det behövs ett effektivt och samlat arbete mot olika former av rasism från Malmö stads sida. Därför är det positivt med den föreslagna förändringen av ansvars- och målstruktur.
Det är också bra att nämnder och helägda bolag ska ta fram en handlingsplan på det sättet som det beskrivs remissförslaget till planen. Dock bör uppföljning av nämndens arbete bör ske inom ramen för den ordinarie uppföljningsprocessen i delårsrapport och årsanalys.
Bilagor
Bostadsförsörjning är ett kommunalt grunduppdrag i enlighet med gällande lagstiftning.
Enligt Lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar är det varje kommuns ansvar att med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Detta program utgör Malmö stads riktlinjer för bostadsförsörjningen. Ett program definieras i Malmö stad som ett strategiskt dokument för ett visst område som pekar ut långsiktiga mål, och som därför inte behandlar praktiskt genomförande.
Riktlinjer för bostadsförsörjning ska enligt lagen innehålla kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet, planerade insatser för att nå målen samt hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen. Riktlinjerna ska grunda sig på en analys av bostadsbeståndet, behoven och bostadsmarknaden i kommunen. Lagstiftningen stadgar att riktlinjer ska antas av kommunfullmäktige under varje mandatperiod.
Detta bostadsförsörjningsprogram ersätter gällande Bostadsförsörjningsprogram 2022–2026. För implementering och samordning av insatser och åtgärder samt uppföljning ansvarar respektive nämnd och förvaltning genom årlig verksamhetsplanering.
Bilagor
Ett förslag till revidering av policy för mobilitet och parkering är remitterat av stadsbyggnadskontoret. Fastighets- och gatukontoret ställer sig bakom intentionerna och huvuddragen i policyn avseende parkering och mobilitetsåtgärder. Styrdokumentet visar en framåtsyftande färdriktning och speglar Malmö som en stad i framkant inom mobilitet och parkering. Fastighets- och gatukontoret vill emellertid lämna övergripande synpunkter på struktur, innehåll och process.
Bilagor
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga planområdet med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor och centrumfunktioner. Detaljplanen möjliggör även för ny allmän platsmark i form av ett parkstråk med små fristående byggnader längs med den västra kajen. Syftet är vidare att koppla samman planområdet med övriga delar av Nyhamnen genom att möjliggöra för nya gator, gång- och cykelvägar. I detaljplanen tas hänsyn till kulturhistoriska värden som befintliga byggnader, siktlinjer och gröna områden genom att planförslaget utgår ifrån platsens historia.
Bilagor
Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra en ny friidrotts- och fotbollsanläggning (ny stadion) på Malmö Stadions plats. Detaljplanen ska även säkra nödvändiga fria ytor kring anläggningen.
En ny anläggning med plats för uppdaterade funktioner innebär att Stadionområdet kan stärka sin position som destination för idrott och evenemang, såväl nationellt som internationellt.
Detaljplanens mål är att i så hög utsträckning som möjligt värna Stadionområdets gröna kvaliteter.
Bilagor
Denna information utgör årlig återrapportering av arbetet med bidragsfinansierad utredning av markföroreningar. Skrivelsen innehåller bakgrund samt en kort beskrivning av pågående projekt.
Tekniska nämnden beslutade i februari att fastighets- och gatukontoret i uppdrag att påbörja arbetet med gestaltning av Malmö stadsmiljö som sätter riktning och tar ett helhetsgrepp kring gestaltningen av både befintliga och nya stadens offentliga rum.
Bakgrunden var ett identifierat ett behov av ett tydliggörande kring nämndens och förvaltningens arbete med gestaltning i och av stadsmiljön och särskilt allmän platsmark.
Nämndens uppdrag enligt reglementet innebär ett ansvar i alla delar av processen kring gestaltningen av stadens rum: planeringen, dialog, platsutvecklingen, gestaltningen, utförandet, aktiveringen och förvaltningen. I de tidiga skeendena och i aktiveringen sker arbetet tillsammans med flera förvaltningar medan utförandet och förvaltningen alltid ansvaras för och utförs av fastighets- och gatukontoret.
Fastighets- och gatukontoret har tagit fram ett förslag på ett övergripande dokument, Inriktning för gestaltning av Malmös stadsmiljö, som sätter riktning och tar ett helhetsgrepp kring gestaltningen av både befintliga och nya stadens offentliga rum. Dokumentet innehåller förslag på tekniska nämndens inriktningar och tydliggör ställningstaganden. Hållbarhets- och miljöaspekten är en viktig del av framtidens stad och i gestaltningen av den.
Fastighets- och gatukontoret föreslår att dokumentet skickas på remiss under perioden 2025-10-01 tom 2026-01-07 enligt det bifogade remissmissivet.
Bifogat i dokumentet finns en bilaga med goda exempel på väl gestaltad livsmiljö som fastighets- och gatukontoret tagit fram som inspiration.
Fastighets- och gatukontoret arbetar vidare med ett antal fördjupningsuppdrag som syftar till att stärka gestaltningsperspektivet i förvaltningens interna arbetssätt och processer. Detta arbete är ett led i att implementera inriktningarna och gör det även möjligt att följa upp inriktningarna på sikt. Fördjupningsuppdragen handlar om att stärka gestaltningsperspektivet i upphandlingar samt i förvaltningens arbetssätt och processer. Vidare att stärka förvaltningsperspektivet i gestaltningsfrågor och arbeta mer långsiktigt men även använda möjligheten att genomföra tester i stadsmiljön.
Bilagor
Objektsgodkännande för projekt 5.1 (3334) Hållplatsombyggnader med mera, inom linje 5, Storstadspaketet
Detta objektsgodkännande omfattar ombyggnader av hållplatser längs Östra Varvsgatan, Amiralsgatan och Stenkällevägen för att uppnå dagens tillgänglighetskrav. Projektet innefattar också framkomlighetsåtgärder för att förbättra angöring vid hållplatser, ny beläggning samt fler träd och grönska. Vidare omfattar projektet även upprustning ett befintligt hastighetssäkrat övergångsställe och anläggning av ett nytt hastighetssäkrat övergångsställe. Slutligen innefattar projektet en sammanslagning av två hållplatser.
Den totala investeringen för projektet beräknas till 30 mnkr, medan de bedömda inkomsterna för kollektivtrafik genom statlig medfinansiering enligt Ramavtal 8 i Sverigeförhandlingen uppgår till 15 mnkr, vilket ger ett projektnetto om 15 mnkr. Driftskonsekvenserna för detta projekt är beräknat till 2,4 mnkr brutto och 1,3 mnkr netto.
Bilagor
Projektet har flera olika syften som tillsammans bidrar till målet om fler kollektivtrafikresenärer och i förlängningen ett attraktivare, effektivare, säkrare, tillgängligare och miljövänligare trafiksystem. Detta genom att genomföra åtgärder för att:
Utgifterna bedöms uppgå till 17 mnkr brutto och 8,5 mnkr netto.
Driftskonsekvensen beräknas till 1,36 mnkr brutto och 725 tkr netto per år.
Bilagor
Markanvisningsavtal avseende fastigheten Handräfsan 3, projekt 3007 Södra och Mellersta Holma, Dp 5546
Ärendet avser markanvisningsavtal med Stadsbron Fastigheter AB avseende fastigheten Malmö Handräfsan 3 i Holma för uppförande av flerbostadshus inom exploateringsprojekt 3007 Södra och Mellersta Holma.
Bilagor
Markanvisningsavtal avseende Konventet 1 och Produkten 1, inom Öster om mässan, Dp 5530, projekt 7363
OBOS och KlaraBo har tillsammans sedan 2024-05-28 ett markanvisningsavtal avseende fastigheterna Konventet 1 och Produkten 1 för byggnation av bostäder. Tiden för markanvisningen löper ut 2025-09-30. Markanvisningsavtalet föreslås nu förlängas till och med 2025-12-31.
Bilagor