Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering av protokollet

  2. Tekniska nämnden har fått en remiss från Justitiedepartementet avseende koordinatbestämda fastighetsgränser. Kommunstyrelsen har även skickat remissen till stadsbyggnadsnämnden och miljönämnden för yttrande.

     

    Fastighets- och gatukontoret är positiv till författningsförslagen i betänkandet.

     

    En övergång till koordinatbestämda fastighetsgränser i enlighet med betänkandet kommer gradvis att medföra en ökad tillförlitlighet till digitala uppgifter om fastighetsgränser. Detta i sin tur är en förutsättning för fortsatt digitalisering och effektivisering inom samhällsbyggnadsprocessen i stort, men också för fortsatt digitalisering och effektivisering av arbetsuppgifterna inom tekniska nämndens ansvarsområde i övrigt.

    Bilagor

  3. Kommunstyrelsen har skickat Remiss Landsbygds- och infrastrukturdepartementet - EU-kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordningar för perioden 2028–2034 till tekniska nämnden och sex andra nämnder.

     

    Förvaltningen har gått igenom det omfattande remissunderlaget och identifierat att det som berör tekniska nämndens ansvar är förordning om stöd till den gemensamma fiskeripolitiken, den europeiska världshavspakten samt unionens havs- och vattenbrukspolitik.

     

    Förslaget möjliggör finansiering av insatser som främjar hållbar blå ekonomi, kustresiliens, energiomställning och småskaligt fiske. Förvaltningen föreslår tekniska nämnden att ställa sig positiv till förslaget och bedömer att flera delar av förslaget är relevanta för Malmö stads arbete med klimatomställning, kustnära utveckling och social hållbarhet, i enlighet med stadens budget 2025 och översiktsplan 2023.

     

    Bilagor

  4. På uppdrag av regeringen har Trafikverket skickat förslag till Nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2026–2037 på remiss. Kommunstyrelsen har skickat remissen vidare till miljönämnden, stadsbyggnadsnämnden och tekniska nämnden för yttrande.

    Planen beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas under de kommande tolv åren. Totalt innehåller planen 1 200 miljarder kronor under planperioden. Utgångspunkterna för framtagandet av planförslaget 2026–2037 är de transportpolitiska målen och principerna, infrastrukturpropositionen och regeringens direktiv. Regeringen har i proposition och direktiv bland annat betonat vikten av underhåll av vägar och järnvägar, att totalförsvarets behov beaktas och att investeringsmedlen ska fördelas så att de ger största möjliga samhällsekonomiska nytta.

    Förvaltningen har tagit fram förslag till yttrande.

    Bilagor

  5. Klimat- och näringslivsdepartementet har översänt en promemoria som innehåller förslag som syftar till att möjliggöra utbyggnaden av kärnkraft inom de s.k. obrutna kustområdena och de s.k. högexploaterade kustområdena, samtidigt som skyddet för natur- och kulturvärden upprätthålls.

     

    Förvaltningen föreslår att tekniska nämnden framför att det behöver göras ett omtag och att förslaget till lagändringar och dess konsekvenser utreds betydligt noggrannare än vad som har gjorts.

    Bilagor

  6. Till fastighets- och gatukontoret har inkommit remiss från stadskontoret (STK 2025–1499) för besvarande. Remissen utgörs av slutbetänkandet i Utredning om en stärkt tillsyn av tivolin och en översyn av vissa uppgifter som utförs av Polismyndigheten (SOU 2025:102).

     

    Första delbetänkandet, Säkrare tivoli (SOU 2025:40) är sedan tidigare överlämnat till regeringen och Malmö stad har yttrat sig över detta delbetänkande (TN-2025-863).

     

    Nu förevarande slutbetänkande omfattar frågor som är av betydelse för tekniska nämndens vidkommande, så kallad vändande av ordningslagen vad avser tillståndsmyndighet för användande av offentlig plats, markupplåtelse, tillstånd till sprängning inom detaljplanelagt område, tillstånd till skjutning med eldvapen inom detaljplanelagt område, tillstånd för den som är under 18 år att använda luft- eller fjädervapen inom detaljplanelagt område utomhus, tillstånd till användning av pyrotekniska varor och tillstånd enligt lokala föreskrifter för att upprätthålla ordningen på offentlig plats. I slutbetänkandet föreslås att kommuner tar över Polismyndighetens uppgifter och att Polismyndigheten i stället erhåller vetorätten som kommunen för närvarande innehar i den nu gällande lagstiftningen.

    Bilagor

  7. MKB Fastighets AB (MKB) har under våren 2025 till kommunfullmäktige hemställt om att få godkännande för att försälja fastigheten Malmö Centralfängelset 1 på öppna marknaden. Under ärendets behandling på stadskontoret har stadens behov av mark i de långsiktiga lokalförsörjnings- och stadsbyggnadsprocesserna lyfts. Man menar att ett kommunalt förvärv av fastigheten Centralfängelset 1 skulle kunna tillgodose potentiella lokaliseringsbehov men även förstärka kommunens roll som utvecklare och möjliggörare. Stadskontoret bedömer att en samordnad affär med MKB avseende fastigheterna Centralfängelset 1, Kampen 25 och Intäkten 5 vore önskvärd. Innan ett slutligt ställningstagande önskar stadskontoret att tekniska nämnden svarar på förslagets legala och ekonomiska förutsättningar, genomförbarhet, strategisk nytta och förutsättningar för finansiering.

    Bilagor

  8. Tekniska nämnden har beretts möjlighet att besvara en motion från Nina Jakku (V) om att öka synligheten och stödet för de nationella minoriteternas kulturer i Malmö Stad.

    Motionen efterlyser en tydligare satsning på och samordning av evenemang och aktiviteter som främjar de nationella minoriteternas kulturer. Fastighets- och gatukontoret välkomnar motionens fokus på kulturell mångfald och inkludering, vilket är viktiga värden för hela staden.

     

    Förslagen i motionen riktar sig till tekniska nämnden, kulturnämnden samt till stadskontoret.

     

    Motionen lyfter fram vikten av att aktivt främja de nationella minoriteternas kulturer i enlighet med Lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Förslagen inkluderar att utöka arrangemang, garantera synlighet i stadsgemensamma evenemang, förbättra samverkan mellan förvaltningar, årligen redovisa arrangemang och insatser som berör nationella minoriteters kulturer och avsätta kommunala medel för finansiering av dessa arrangemang.

     

    Fastighets- och gatukontorets bedömning är att implementering av motionens alla förslag sträcker sig längre än vad som stipuleras i tekniska nämndens reglemente. I övrigt är det positivt till att öka samordning mellan förvaltningarna med syfte att sprida arrangemang som lyfter de nationella minoriteternas kulturer.

    Förvaltningen föreslår tekniska nämnden att inte ta ställning till motionens förslag då dessa i första hand faller inom kulturnämndens och stadskontorets ansvars- och verksamhetsområden.

     

    Bilagor

  9. I en motion till kommunfullmäktige föreslår Anders Olin (SD) att ansvaret för markanvisningar ska flyttas från tekniska nämnden till stadsbyggnadsnämnden. Motionären yrkar bland annat till att detta kan leda till bättre samordning med detaljplaneprocesser och kan skapa effektivare hantering av markanvisningar.

    Sammantaget görs bedömningen att förutsättningarna för att uppnå intentionen i motionen kan uppnås inom befintliga organisatoriska ramar.

    Bilagor

  10. Malmö stads stadsrevision granskade 2024 tekniska nämndens förebyggande arbete mot korruption. Den samlade bedömningen utifrån granskningens syfte var att tekniska nämnden delvis har säkerställt en tillräcklig intern kontroll för att förebygga, upptäcka och hantera korruption.

    Stadsrevisionen rekommenderade tekniska nämnden att säkerställa ett bredare perspektiv på begreppet korruption i sina riskanalyser, säkerställa att befintliga riktlinjer är kända samt att kontinuerliga dialoger kring förebyggande arbete mot korruption genomförs i verksamheterna.

    Tekniska nämnden delade i huvudsak stadsrevisionens bedömning av hur det förebyggande arbetet mot korruption bedrevs inom nämndens verksamhet vid granskningstillfället. Nämnden lämnar nu ett uppföljande yttrande och redovisar åtgärder avseende framför allt beställningar och markavtalsaffärer.

    Bilagor

  11. Stadsrevisionen har genomfört en granskning av tekniska nämndens hantering av ÄTA-arbeten inom bygg- och anläggningsentreprenader. Stadsrevisionen rekommenderar tekniska nämnden att ta fram styrdokument eller dokumenterade rutiner kring process och hantering av ÄTA-arbeten samt säkerställa att tillräckliga förarbeten genomförs i samband med framtagande av upphandlingsdokument och projektering av entreprenader. Vidare rekommenderar stadsrevisionen nämnden att säkerställa att en tillräcklig struktur och systematik implementeras kring erfarenhets- och kunskapsåterföring av ÄTA-arbeten.

     

    Med anledning av granskningens resultat avser tekniska nämnden att förtydliga rutiner för ÄTA-arbeten i förvaltningens projekthandbok, utveckla arbetssätt inför upphandling av entreprenad samt även för erfarenhetsåterföring.

     

    Bilagor

  12. Syftet med översiktsplanen är att utveckla Jägersro till en funktionsblandad och grönskande stadsdel i samspel med intilliggande verksamhets- och bostadsområden.

    Planområdet föreslås innehålla såväl verksamheter som bostäder, parker, handel, kommunal service med mera. Planförslaget bygger vidare på den kommuntäckande översiktsplanens inriktning, att skapa förutsättningar för en nära, tät, grön och funktionsblandad stad.

    Förslaget till översiktsplan antas medföra betydande miljöpåverkan enligt 6 kap 3 § miljöbalken och därför görs en miljöbedömning (i ärendet benämnd Hållbarhetsbedömning) parallellt med översiktsplanen. Miljöbedömningen är en del av ärendets Hållbarhetsbedömning vilket innebär bland annat att en miljökonsekvensbeskrivning, MKB, har inarbetats i Hållbarhetsbedömningen.

    Planförslaget har tidigare varit utsänt på samråd och aktuella handlingar avser yttrande i planprocessens granskningsskede.

    Bilagor

  13. Planläggningen motiveras av att avloppstunneln är en förutsättning för fortsatt utbyggnad av Malmö och intilliggande kommuner.

     

    Ett genomförande av detaljplanen, det vill säga byggnationen av avloppstunneln, bidrar till att Malmö med omnejd kommer att kunna fortsätta växa, genom att avloppsvatten kan omhändertas på ett nödvändigt och yteffektivt sätt.

     

    Tekniska nämnden yttrande sig i planens samrådsskede den 29 april 2025. Nämndens synpunkter finns kommenterade av stadsbyggnadskontoret i samrådsredogörelsen.

    De handlingar som nu är utsända berör planprocessens granskningsskede.

     

    Sedan samrådet har ett antal ändringar genomförts som på flera sätt påverkar stadsmiljön i centrala delar av Malmö. Förvaltningen föreslår därför att tekniska nämnden framför att det är av stor vikt att förvaltningen blir delaktig i att studera konsekvenser av dessa, samt möjligheten att finna alternativa lösningar.

     

    Bilagor

  14. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en ny sträckning för Hans Michelsensgatan från Universitetsbron i väster till Frihamnsallén i öster. Målet med detaljplanen är att lägga grunden för ett av de viktigaste rörelsestråken genom den nya stadsdelen. Gatan ska fungera som huvudgata för Nyhamnen och innehålla funktioner för gående, cyklister, kollektivtrafik och biltrafik inklusive genomfartstrafik. Gatubredden på ca 40 meter bedöms kunna rymma en sektion som kan uppfylla alla dessa behov.

     

    Detaljplanen ska också möjliggöra visst skydd mot stigande havsnivåer samt genomförandet av planerad avloppstunnel i den del som går igenom planområdet.

    I samrådsskedet ingick även Skeppsbrokajen i planområdet, men den delen har brutits ut och kommer att genomföras i en separat detaljplan.

     

    Sträckningen av gatan har justerats söderut sedan samrådsskedet, och sammanfaller nu en lång sträcka med den befintliga dragningen av Jörgen Kocksgatan. Den nya gatusträckningen bedöms vara mer genomförandeinriktad då den till största delen kan genomföras utan intrång i privata fastigheter. Endast små delar av de privata fastigheterna Hamnen 22:188 och Kattegatt 1 berörs av detaljplanen. Dessa kommer att lösas in när detaljplanen vinner laga kraft.

    Bilagor

  15. Kommunstyrelsen beslutade 2015 att ge tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att ta fram en ny grönplan för Malmö.

     

    I mars 2019 beslutade tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden att godkänna fastighets- och gatukontorets och stadsbyggnadskontorets förslag till Plan för Malmös gröna och blå miljöer, samt att skicka planen till kommunfullmäktige för antagande.

    I oktober 2021 beslutade kommunstyrelsen att återremittera förslaget till stadsbyggnadsnämnden och tekniska nämnden med en anmodan om att nämnderna ska inkomma med återrapportering och bedömning av hur de olika frågorna och förslagen i den nya föreslagna planen kan eller har inarbetats i andra planer och styrdokument.

     

    I förslag till yttrande redogörs för bedömning om hur Plan för Malmös gröna och blå miljöer har inarbetats i andra planer och styrdokument. Mot bakgrund av återrapporteringen föreslås nämnden även besluta att föreslå fullmäktige att avaktualisera befintlig Grönplan för Malmö 2003.

    Bilagor

  16. I rapporten över Malmö stads fastighetsägande redovisas hur stadens fastighetsinnehav utvecklas över tid och med särskilt fokus på utvecklingen under 2024.

    Rapporten är tänkt att vara ett kunskapsunderlag för politiker och tjänstepersoner och redovisar vilken mark som staden äger både inom den egna kommungränsen och i andra kommuner. I rapporten framkommer också vilka fastighetsköp och försäljningar som staden har gjort de senaste åren. Stadens fastighetsägande är ett verktyg som kan användas för att nå olika mål om hur marken ska användas, till exempel för bostadsförsörjning, näringslivsutveckling och värden kopplade till social och miljömässig hållbarhet.

    Nytt för årets rapport är att utvecklingen vad gäller markreservationer och anvisningsförfarande redovisas.

    Antalet markförsäljningar för flerbostadshus, kontor och verksamheter har minskat i Malmö sedan 2021, dock har försäljning av småhus/radhustomter varit relativt stabilt. Det är flera faktorer som har påverkat detta. De senaste åren har präglats av högre räntor och ökad ekonomisk osäkerhet. När inflationen går upp möts detta av höjda styrräntor från Riksbanken. Räntehöjningarna under 2022 och 2023, har gjort det dyrare att låna pengar både för byggföretag och privatpersoner. Detta påverkar byggföretagens vilja att investera i nya projekt, eftersom de får högre finansieringskostnader och osäkra framtidsutsikter för försäljning eller uthyrning. Samtidigt tog riksdagen bort investeringsstödet för byggande av hyresrätter. 

    Konjunkturläget och läget på fastighetsmarknaden har inneburit att intresset för stadens markanvisningar har minskat.

    Länk till fastighetsrapporten: Malmö stads fastighetsägande 2024 (malmo.se) 

     

    Bilagor

  17. Tekniska nämnden föreslås ingå i ett samarbetsprojekt med kulturnämnden i syfte att bevara minnen från Kockumsvarvet. För att finansiera uppstartsfasen föreslås tekniska nämnden avsätta 500 000 under 2025.

    Bilagor

  18. Av tekniska nämndens interna kontrollplan 2025 framgår att granskning av uppföljningen av samverkansstöd under 2025 ska redovisas i samband med årsuppföljningen.

    Stadsrevisionen har under hösten 2025 inlett en fördjupad granskning av tekniska nämndens stöd till idéburen sektor. Granskningen bedöms motsvara den granskning som är planerad inom ramen för den tekniska nämndens interna kontrollplan för 2025.

    Förvaltningen föreslår därför att tekniska nämndens interna kontrollplan 2025 justeras genom att granskningen av uppföljning av samverkansstöd under 2025 utgår, med hänvisning till den pågående revisionen.

     

    Bilagor

  19. Allmänna ordningsföreskrifter för kommuner är lokala regler som beslutas av kommunfullmäktige för att komplettera ordningslagen och anpassas efter lokala behov i kommunen. De talar om vad som är tillåtet och inte på allmänna platser som gator, parker och torg. Syftet är att skapa ordning och säkerhet, skydda både människor och egendom samt se till att stadens gemensamma platser fungerar på ett bra sätt för alla.

     

    Fastighets- och gatukontoret har gjort en översyn av Malmö stads lokala ordningsstadga. Översynen har lett fram till ett antal förslag om ändringar. Ändringarna syftar till att föreskrifterna bättre ska motsvara gällande rätt och dagens behov. Ett namnbyte till Allmänna lokala ordningsföreskrifter återspeglar mer korrekt juridisk terminologi på området.

    Bilagor

  20. I mars 2024 beslutade tekniska nämnden att Masterplan för Malmö hamn ska revideras (TN-2024-298). Som grund för revideringen finns en rad omvärldsfaktorer och förändringar i vår omvärld.

     

    Det huvudsakliga syftet med Masterplan för Malmö hamn är att beskriva hur staden, utifrån ett markägarperspektiv, vill att utvecklingen av Malmö hamn ska se ut de närmaste 30 åren. Planen ska svara på vilka målsättningar Malmö stad har med hamnen i ett långsiktigt perspektiv och hur vi ska arbeta för att nå målen, utifrån rollen som markägare.

     

    Revideringen skedde i samverkan med Copenhagen Malmö Port AB (CMP), stadskontoret, stadsbyggnadskontoret och miljöförvaltningen. Dialog har skett med flera av de stora aktörerna i hamnområdet som VA-syd, Sysav, Eon med flera.

     

    Den reviderade versionen av Masterplanen för Malmö hamn skickades ut på remiss under våren 2025. Fastighets- och gatukontoret har reviderat och uppdaterat dokumentet utifrån många av remissinstansernas synpunkter.

    Bilagor

  21. Kommunfullmäktige beslutade den 17 december 2024 att ge tekniska nämnden möjlighet att årligen justera parkeringsavgifter på allmän plats utifrån konsumentprisindex (KPI). Fastighets- och gatukontoret föreslår ett system för att årligen inkomma med förslag till beslut om justering av parkeringsavgifter utifrån konsumentprisindex.

    Bilagor

  22. Ärendet utdraget och flyttat till tekniska nämnden 15 december.

  23. Ärendet utdraget och flyttat till tekniska nämnden 15 december.

  24. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för åtgärder inom barns rörelsefrihet 2026-2028. Projektet omfattar fysiska åtgärder på allmän platsmark som syftar till att öka barn och ungas trafiktrygghet och trafiksäkerhet vid skolor, på skolvägar och där barn och unga rör sig. Projektet omfattar tre år och har en budget på totalt 15 mnkr över hela projekttiden.

    Bilagor

  25. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännandet för uppförandet av en parkanläggning i Limhamns Sjöstad till en beräknad bruttoutgift om 35 mnkr.

    Bilagor

  26. Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för restaurering av Belvederen i Kungsparken till en beräknad bruttoutgift om 4,05 mnkr.

     

    Projekt 9926 Belvederen beslutades i tekniska nämnden i januari 2024. Kostnaden för objektsgodkännandet uppgick då till 2 mkr, varav 1,55 mkr var bidrag från Malmö Förskönings- och planteringsförening. Kostnadsuppskattningen som användes som grund kom från en specialist inom stenarbeten och visade sig senare vara kraftigt underskattad. Det medför att projektet behöver tas upp igen i tekniska nämnden med en utökad budget. Malmö Förskönings- och Planteringsförening har ökat sitt bidrag till projektet.

     

    Bilagor

  27. Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för genomförandet av detaljplan 5529 som vann laga kraft 2020-06-11 samt för genomförandet av en mindre del av detaljplan 4704 som vann laga kraft 2003-04-22. Syftet med projektet är att utveckla Västra hamnen från industri- och hamnområde till en blandad stad. Projektet möjliggör för upprättandet av en byggnad med cirka 160 bostäder samt 17 780 m2 BTA kontor och centrumverksamhet samt ombyggnation av anslutande allmän platsmark. Den nya byggnaden är ett landmärke som ramar in- och markerar Dockanområdet.

     

    Beslut om objektsgodkännande för projektet fattades av tekniska nämnden i december 2020 (TN-2020-2903). Beslutet innebar ett godkännande av en investeringsutgift för projektet om 7,5 mnkr och driftkostnader om 600 tkr (brutto). Aktualisering av kalkyler under 2025, i samband med kommande upphandling av entreprenadarbetena för allmän platsmark, visar att de bedömda utgifterna för projektet överstiger den kalkyl som gjordes i samband med beslut om objektsgodkännande.

     

    Projektets totalram beräknas till detta utökade objektsgodkännande uppgå till totalt 14,6 mnkr. De bedömda inkomsterna som består av gatukostnadsersättning från privat exploatör beräknas till 14,6 mnkr. Driftkonsekvenserna som projektet ger upphov till har ökat till 1,1 mnkr brutto per år. Investeringsutgifterna och inkomsterna är bedömda i prisläge september 2025.

     

    Bilagor

  28. Ärendet avser föreslagen förlängning av markreservation åt Wihlborgs Fastigheter AB för en sammanlagd byggrätt om ca 25 000 m² BTA för kontor inom del av fastigheterna Hamnen 22:164 m.fl. i Nyhamnen till och med 2027-12-31.

    Bilagor

  29. Ärendet avser en förlängning av markanvisningsavtal med MKB Fastighets AB, org. nr 556049–1432, inom del av fastigheten Badankan 1 i Hyllie.

    Bilagor

  30. Förlängning av markanvisningsavtal för fastigheten Klohackan 1 i Holma, tidigare del av fastigheterna Hyllie 165:61 och 165:64, till Riksbyggen ekonomisk förening (Riksbyggen) för uppförande av flerbostadshus inom projekt 3007 Södra och Mellersta Holma.

    Bilagor

  31. Förlängning av markanvisningsavtal för fastigheten Rensjärnet 1 i Holma, tidigare del av fastigheterna Hyllie 165:61, 165:63 och 165:64, till Södra Holmastan Fastighets AB (Utopia) för uppförande av flerbostadshus inom projekt 3007 Södra och Mellersta Holma.

    Bilagor

  32. Förlängning av markanvisningsavtal för fastigheten Planteringsspaden 1 i Holma, tidigare del av fastigheten Hyllie 165:61, till Malmö kommuns parkeringsaktiebolag (P-Malmö) för uppförande av mobilitetshus inom projekt 3007 Södra och Mellersta Holma.

    Bilagor

  33. Fastigheten Väderkvarnen 2 i Hyllie föreslås upplåtas med tomträtt till ByggVesta Hyllievångsparken AB, organisationsnummer 559537-1351, för uppförande av flerbostadshus. Avgäldsunderlaget överstiger 30 000 000 kronor varför kommunfullmäktiges godkännande av upplåtelsen krävs.

    Bilagor

  34. Cirka 50 000 m2 av fastigheten Hamnen 22:164 föreslås upplåtas med tomträtt till Swedish Logistic Property Förvärv 3 AB för deras hyresgäst Salix Group AB (Salix) för uppförande av lager och logistikanläggning för leverans av material till byggindustrin och byggfackhandel. Avgäldsunderlaget överstiger 30 miljoner kronor varför kommunfullmäktiges godkännande av upplåtelsen krävs.

    Bilagor

  35. Cirka 60 000 m2 av fastigheten Hamnen 22:164 föreslås upplåtas med tomträtt till Polypeptide Laboratories Holding AB för läkemedelsproduktion. Avgäldsunderlaget överstiger 30 miljoner kronor varför kommunfullmäktiges godkännande av upplåtelsen krävs.

    Bilagor

  36. Under 2026 löper 2 tomträttsavtal ut för fastigheter upplåtna för flerbostadsändamål. Tomträttshavarna föreslås att få teckna nya tomträttsavtal enligt nu gällande lagstiftning med start från 1 januari 2027.

    Bilagor

  37. Fastigheten Vomb 50:6 i Lunds kommun som ägs av staden sedan 1951 men stått outhyrd sedan 2022, försäljes via upphandlad fastighetsmäklare för 2 850 000 kronor.

    Bilagor

  38. Bilagor

  39.  

    a) Masterplan Malmö Hamn

    Ges i samband med beslutsärende 20. Masterplan för Malmö Hamn

    (10 min plus 10 min frågor)

    Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen

    Olle Anderberg, strateg fastighetsavdelningen

    Jenny Blom, utvecklingssekreterare fastighetsavdelningen

     

    b) Ny styrmodell för tekniska nämndens verksamhet utifrån nämndens grunduppdrag

    (10 min plus 10 min frågor)

    Maria Hultin, avdelningschef kvalitet- och kansliavdelningen

    Daniel Wolski, utvecklingssekreterare kvalitet- och kansliavdelningen

    Åsa Andersson, enhetschef kvalitet- och kansliavdelningen

     

    c) Lekplatsupprustningar 2022-2024 samt pågående projekt 2025-2027 

    (10 min föredragning och 10 min frågor)

    Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö

    Åsa Holmqvist, landskapsarkitekt avdelningen för offentlig miljö

    Petra Bengtsson, landskapsarkitekt avdelningen för offentlig miljö

     

    d) Kommande objektsgodkännanden MEX 4

    (10 min plus 10 min frågor)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Emilie Wieslander, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen

     

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.