Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering av protokollet

  2. Kommunstyrelsen i Malmö önskar tekniska nämndens yttrande kring de del- och slutbetänkanden som utgivits av Produktivitetskommissionen. Kommissionen har sedan 2023 haft i uppdrag att analysera och ge förslag till hur produktivitetstillväxten i Sverige kan öka inom näringsliv och offentlig sektor. Ett av områdena som lyfts fram handlar om bostäder och byggande, där ambitionen är att minska de kostnadsdrivande effekterna och öka tillgången till byggbar mark. Förslagen inom området berör huvudsakligen antingen reformer av styrande regelverk, till exempel plan- och bygglagen, eller förändringar i ansvarsfördelning mellan stat, regioner och kommuner.

    Förvaltningen instämmer i behovet av strukturella reformer för att stärka Sveriges långsiktiga produktivitet. Förvaltningen motsätter sig dock flera av förslagen, bland annat vad gäller att frånta kommunerna ansvar kring beslutsfattande om markanvändning samt att införa begränsningar i kommunernas möjlighet att påverka gestaltning i stadsmiljön. Den korta svarstiden försvårar därtill för såväl nämnden som förvaltningen att sätta sig in i det omfattande underlaget och ta fram väl beredda svar.

    Bilagor

  3. På uppdrag av regeringen har Energimarknadsinspektionen bedömt vilka åtgärder som krävs för att genomföra Europaparlamentets och rådets nya direktiv om gemensamma regler på de inre marknaderna för förnybar gas, naturgas och vätgas. Ei föreslår bland annat att en ny gasmarknadslag och gasmarknadsförordning ersätter naturgaslagen och naturgasförordningen.

     

    Förvaltningen föreslår att nämnden ställer sig bakom förslagen i rapporten.

    Bilagor

  4. Region Skåne har skickat förslag till Vägval för Skåne på remiss. Kommunstyrelsen har skickat remissen vidare till miljönämnden, stadsbyggnadsnämnden och tekniska nämnden för yttrande. Vägval för Skåne kommer att utgöra underlag för Region Skånes yttranden i framtida nationella planer och ligga som grund för Region Skånes prioriteringar i de regionövergripande samarbetena. Vägval för Skåne är ett urval av nya statliga infrastrukturåtgärder i Skåne.

    Förvaltningen har tagit fram förslag till yttrande.

    Bilagor

  5. Genom detta ärende återkopplar tekniska nämnden kring ekonomiska och organisatoriska förutsättningar för införandet av en förseningsersättning till kommunfullmäktige samt lämnar över förslag på reglering av förseningsersättning.

    Bilagor

  6. Tekniska nämnden slutrapporterar i enlighet med kommunfullmäktiges beslut 2025-01-30 §12 om förutsättningar för samverkan i fråga om beställningscentral. Den arbetsgrupp som bestått av personal från Malmö stad och Skånetrafiken som utrett förutsättningarna har bedömt att riskerna med att sätta upp en samverkansorganisation är stora.

    Bilagor

  7. Kommunfullmäktige i Malmö har den 2 oktober 2025 beslutat att Parkeringsövervakning i Malmö AB (Pömab) från och med den 1 januari 2026 ska upphöra med all operativ verksamhet samt att all verksamhet och all personal ska överföras till tekniska nämndens ansvarsområde.

    Utkast för övergångsavtal mellan tekniska nämnden och Pömab finns framtaget och bifogas ärendet. I avtalet framgår villkor kring bland annat överlåtelse av anläggningstillgångar, inventarier och personal. Avtalet ska också godkännas av Pömabs styrelse innan det kan träda i kraft.

    Bilagor

  8. Tekniska nämnden beslutade i december 2024 att ge fastighets- och gatukontoret i uppdrag att återkomma till nämnden under 2025 med förslag till ny styrmodell för tekniska nämndens verksamhet utifrån nämndens grunduppdrag. 

     

    Styrmodellen beskriver hur tekniska nämnden omsätter kommunfullmäktiges mål och uppdrag i planering, genomförande och uppföljning av verksamheten i sin helhet. Den syftar till att skapa tydlighet och bidra till en helhetssyn för styrningen inom nämndens ansvarsområde och reglemente.  

     

    Tekniska nämndens styrmodell ska aktualiseras minst var fjärde år i samband med att allmänna val hålls. Aktualisering sker i dialog mellan fastighets- och gatukontoret och tekniska nämnden. 

    Bilagor

  9. Malmö stad upprättar årligen en lokalbehovsplan. Tekniska nämnden ska utifrån sina lokalbehov fram till 2037 upprätta och besluta en lokalbehovsplan 2027–2036.

    Bilagor

  10. I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2026–2027 för tekniska nämnden. I budget 2018 beslutade Kommunfullmäktige att samtliga nämnder ska redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar (över tröskelvärdet), inköpsorganisation och process och rutiner kring avtalsuppföljning. Denna plan ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt, vilken kommer att antas i kommunstyrelsen.

    Bilagor

  11. Malmö stads gemensamma arbetssätt för kompetensförsörjning är ett ledningssystem för att arbeta på ett strukturerat och systematiskt sätt med gemensamma åtgärder och prioriteringar för att möjliggöra en långsiktig kompetensförsörjningsstrategi för Malmö stad.

     

    För att skapa en samlad bild av Malmö stads kompetensutmaningar ska stadens nämnder redovisa kompetensförsörjningsplan till stadskontoret och till respektive nämnd vartannat år. Stadskontoret sammanställer sedan resultatet i en rapport till kommunstyrelsen.

     

    Det systematiska kompetensförsörjningsarbetet i Malmö stad bygger på stegen analysera kompetensbehov, planera insatser, genomföra insatser och följa upp resultatet. Insatserna kan ske inom områdena attrahera, rekrytera, introducera, utveckla och motivera samt avsluta. Syftet är att få en samlad bild av kompetensen både på kort och lite längre sikt för att lösa kompetensutmaningar och möta Malmöbornas behov. När kompetensbehovet är identifierat upprättas en kompetensförsörjningsplan med aktiviteter för de kommande åren.

     

    Bilagor

  12. Idéburet offentligt partnerskap (IOP) är en samverkansmodell mellan idéburen och offentlig sektor med syfte att hantera någon form av samhällsutmaning. Sedan den 28 december 2021 finns ett IOP mellan föreningen Växtvärket och fastighets- och gatukontoret. Samverkan genom IOP-avtalet har under våren 2024 utvärderats av fastighets- och gatukontoret och Tekniska nämnden beslutade 28-05-2024 (TN-2024-1005) att IOP-avtalet med föreningen Växtvärket förlängs med tre år. Överenskommelsen om partnerskap avser perioden 2025-01-01 – 2027-12-31. Avtalet ersatte tidigare IOP-avtal samt skötselavtal mellan parterna.

    Växtvärket har under september 2025 inkommit med en begäran om att revidera det befintliga avtalet kopplat till föreningens beviljade bidrag. Bakgrunden är att föreningens ekonomiansvarig identifierat felberäkningar avseende den arbetsinsats som krävs för att genomföra den avtalade verksamheten.

     

    Växtvärket har fått beviljad 1907 tkr år 2025 samt 1907 tkr plus indexuppräkning för åren 2026–2027. Summan som saknas är 261 000 kr för 2025 samt 2026 och 2027.

     

    Förvaltningen föreslår en justering av avtalet med anledning av den felaktigt beräknade bidragssumman.

    Bilagor

  13. I syfte att skapa bättre överskådlighet samt ändamålsenliga och kvalitetssäkrade processer för samverkansuppdraget, har förvaltningen sett över samverkansmodellens processer och arbetssätt under 2025. Översynen har framför allt skett utifrån erfarenheter kring processen för ansökan och rapportering av stöd och samverkansorganiseringarnas önskemål. Utifrån dessa områden föreslås ett antal justeringar.

     

    De föreslagna justeringarna handlar bland annat om ändrade tidpunkter för ansökan och redovisning för att i högre grad anpassa efter organiseringarnas förutsättningar och följa verksamhetsåret. Utöver detta föreslås ett tydliggörande av nämndens totala ram för samverkansstöd årligen, och en tydligare struktur för återrapportering till nämnden. Föreslagna justeringar bedöms inte påverka samverkansmodellens omfattning eller inriktning, utan fokuserar på att säkerställa att det finns ett mer ändamålsenligt arbetssätt och en struktur som kan stärka effekterna av samverkansuppdraget.

     

    För att bättre kunna hantera ansökningar inför kommande år, samt uppföljningen av stöd för innevarande år, lyfter förvaltningen dessa förslag för beslut som ett separat ärende. Föreslagna justeringar av samverkansmodellen föreslås gälla från och med första januari 2026 och gäller således ansökningar för verksamhetsåret 2027 och återrapportering för verksamhetsåret 2026.

    Bilagor

  14. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen ABC Varvsbassängen är en icke vinstdrivande samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  15. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

    Samverkansorganiseringen Augustenborgs samverkan Ekostaden är en icke vinstdrivande samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  16. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen Bellosamverkan är en icke vinstdrivande samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  17. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen Hyllie Citysamverkan är en samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  18. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025. Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen Klagshamns samverkan – Klagshamn Lyser är en icke vinstdrivande samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 220 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  19. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen Kirsebergs samverkan är en icke vinstdrivande samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  20. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen Rosengårds samverkan är en icke vinstdrivande samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  21. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen Sevedsplans Samverkan är en icke vinstdrivande samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  22. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen Gamla Staden Stralsund är en icke vinstdrivande samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  23. För att samverkansorganiseringar ska kunna erhålla verksamhetsstöd för samverkan ska de insända en utvärdering samt redovisning av hur medel använts under 2025.

    Detta utgör underlag till ett eventuellt beslut om samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen Västra Hamnens Samverkan Have it all är en samverkan/nätverk som arbetar med lokal samverkan enligt samverkansmodellens fokusområden. Fastighets- och gatukontoret har under 2025 erlagt samverkansstöd på 300 000 kronor.

     

    Förvaltningen bedömer att återrapporteringen är korrekt utförd och att verksamheten genomförts i enlighet med ansökan.

    Bilagor

  24. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades 2024-04-23

     

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

     

    Samverkansorganiseringen ABC Södra Varvsbassängen har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 2 och har ansökt om 300 000 kr för 2026. Bakom ansökan står BRF fyrskeppet, Varv Vinbar, La Fonderie, Position Green, Wingårdhs Arkitekter, Malmö Universitet, Media Evolution Southern Sweden AB, Wihlborgs AB, Varvsstaden AB samt Skanska Malmö AB.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden fortsätter att ingå i samverkan med samverkansorganiseringen ABC Varvsbassängen och beviljar samverkansstödet om 250 000 kr för samverkansorganiseringen då förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen nivå 1.

     

    Bilagor

  25. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades samt justerades 2024-04-23

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

    Sevedsplans Samverkan har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 4 och har ansökt om 300 000 kr för 2026. Bakom ansökan står Malmökretsen av Svenska Röda Korset, Nallens Livs, Seved Art District, Skånes Konstförening, Fryshuset Malmö och MKB.

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden ingår samverkan och beviljar samverkansstödet om 250 000 kr för samverkansorganiseringen då förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen nivå 1.

    Bilagor

  26. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades samt justerades 2024-04-23.

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

    Samverkan Gamla staden har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 2 och har ansökt om 300 000 kr för 2026. Bakom ansökan står Stena fastigheter AB, MKB Fastighets AB, Corem, Moderna museet Malmö samt hyresgästföreningen.

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden ingår samverkan samt beviljar samverkansstödet om 250 000 kr för samverkansorganiseringen då förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen nivå 1.

    Bilagor

  27. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades 2024-04-23

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell. Samverkansorganiseringen Ekostaden Augustenborg bestående av MKB, Gnistan, Folkets pops samt hyresgästföreningen har inkommit med en ansökan 2025-10-31 och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2026.

    Samverkan Ekostaden Augustenborgs fokus är att genom samverkan med Malmö stad skapa en trygg, grön och levande stadsdel där hållbarhet, gemenskap och trygghet går hand i hand. Genom att främja alternativa transporter siktar samverkan på att förbättra miljön och öka trivseln i området.

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 250 000 kr för samverkansorganiseringen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  28. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades samt justerades 2024-04-23

     

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

     

    Kirsebergs samverkan är en samverkansorganisering som består av lokala aktörer som har gått ihop för att utveckla det offentliga rummet med Kirsebergstorget samt Beijerspark i fokus.

    Kirsebergs samverkan bestående av Bulltofta SIF, Stena Fastigheter, Östervärns SIF, MKB, Hyresgästföreningen, Coop Kirseberg, Rädda Barnen, Backa Kåken, Ikano Bostad har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 2 och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2026.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 250 000 kr för samverkansorganiseringen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  29. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades 2024-04-23

     

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

     

    Samverkansorganiseringen Klagshamn lyser där Klagshamn Byalaget, IFK Klagshamn, samt lokala företag ingår har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 3 och har ansökt om 300 000 kr för att fortsätta utveckla Klagshamn.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstöd om 250 000 kronor för föreningen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen

    Bilagor

  30. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades samt justerades 2024-04-23

     

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

     

    Ekonomiska föreningen Have it all har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 4 och har ansökt om 300 000 kr för att fortsatt utveckla Västra Hamnen tillsammans med sina medlemmar och boende.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 200 000 kronor för föreningen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  31. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades samt justerades 2024-04-23

     

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

     

    Malmö Hyllie Citysamverkan är en organisation som servar boende, kontorsanställda, besökare och fastighetsutvecklare i Hyllie. Granitor Properties AB, BR Roth fastigheter AB, Fler Bostäder, Malmö Pastorat, Hotel Arena AB, Fastighets AB Emporia, BRF Boulevarden samt Easyfairs Nordic är de aktörer som står bakom ansökan 2026.

     

    Ekonomiska föreningen Malmö Hyllie Citysamverkan har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 4 och har ansökt om 300 000 kr för 2026.

     

    Fastighets- och gatukontoret föreslår att nämnden beviljar samverkansstöd om 250 000 kr för föreningen då förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  32. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades 2024-04-23

     

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

    Lorensborg och Bellevuegårdens samverkan är en samverkansorganisering som består av lokala aktörer som har gått ihop för att utveckla sina områden.

     

    Lorensborg och Bellevuegårdens samverkan har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 2 och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2026.

     

    Samverkansorganiseringen Bello samverkan som består av bla MKB, Stena Fastigheter, HSIF Lorensborg, Hyresgästföreningen Lorensborg, Moderna Museet, MFF i samhället, Malmö Squash klubb, Folkets hus, ICA Supermarket Lorensborg och Stadionkyrkan samarbetar tillsammans för att öka tryggheten och trivseln genom lokal samverkan.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 250 000 kr för samverkansorganiseringen ansökan uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  33. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades 2024-04-23

     

    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

     

    Rosengårds Samverkan och mobilisering är en samverkansorganisering som består av lokala aktörer som har gått ihop för att utveckla Rosengård. Samverkansorganiseringen som består av Rosengård Fastighets AB, Hemmaplan AB, Trygg Malmö samarbetar tillsammans för en tryggare och trivsammare Rosengård.

     

    Rosengård samverkan och mobilisering har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 4 och ansökt om 300 000 kr i samverkansstöd för 2026.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstödet om 250 000 kr för samverkansorganiseringen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen.

    Bilagor

  34. Tekniska nämnden beslutade 2020-12-15 (TN§430) att godkänna modellen för samverkansstöd, som gäller inom ramen för tekniska nämndens verksamhetsområde. Modellen justerades 2024-04-23.


    År 2022 fick fastighets- och gatukontoret ett budgetuppdrag att stimulera till samverkan (BID) i Malmös lokalområden. Under 2022 intensifierades kommunikationen kring de möjligheter till samverkan som finns och vilket stöd som går att söka i enlighet med den tekniska nämndens samverkansmodell.

     

    Arkadstadens samverkansorganisering bestående av Fastighets AB Balder, Skandia Fastigheter, Stena Fastigheter, Arkadstaden Trädgårdsförening, Bara Blommor, Stilverket AB, Slice & Serve, Sex Stolar samt butiken Engelska Herr,

    har inkommit med en ansökan 2025-10-31 i enlighet med tekniska nämndens samverkansmodell nivå 1, år 1 och har ansökt om 300 000 kr för att utveckla Arkadstaden.

     

    Fastighets- och gatukontoret förslår att nämnden beviljar samverkansstöd om 250 000 kronor för föreningen förslaget uppfyller samtliga kriterier i samverkansmodellen

    Bilagor

  35. Seniorbiljetten infördes i Malmö den 1 december 2018 och erbjuds till alla Malmöbor som fyllt 70 år. Syftet vid införandet var ”För att bryta ofrivillig ensamhet och isolering hos äldre genomförs en satsning på att äldre ska få åka billigare på bussar i stadstrafik.”.

     

    Seniorbiljetten innebär i nuläget gratis resande med kollektivtrafik inom kommunen och har en tidsbegränsning som innebär att den inte gäller under högtrafik, dvs vardagar mellan 04.00-09.00 och 15.00–18.00. Under dessa tider kan de som fyllt 70 år lösa en biljett med 25% rabatt på normalpris (seniorrabatt).

     

    Tidsbegränsningen som finns för seniorbiljetten idag innebär en begränsning av seniorernas möjlighet att resa gratis och ett borttagande av tidsbegränsningen skulle öka flexibiliteten för gratis resande med kollektivtrafik för denna åldersgrupp. Det innebär också en ökad belastning på kollektivtrafiken under dessa tider jämfört med idag.

     

    Att ta bort tidsbegränsningen bedöms medföra en kostnadsökning för kommunen på ca 9 mnkr under 2026.

    Bilagor

  36. Sommarbiljett kommun är ett nytt biljetterbjudande som Skånetrafiken införde sommaren 2025 och som kommuner har möjlighet att erbjuda sina ungdomar som fyllt 13–19 år för avgiftsfria kollektivtrafiktrafikresor under sommaren. Biljetten köps in åt alla ungdomar inom ett valt åldersspann och som är folkbokförda i kommunen.

     

    Sommarbiljett kommun främjar bland annat ungas självständighet och rörelsefrihet, minskar familjers bilberoende och stimulerar kollektivt resande hos unga.

     

    Förslaget till beslut innebär att under sommaren 2026 köpa in Sommarbiljett kommun till alla ungdomar i gymnasieålder och som är folkbokförda i Malmö kommun. Med gymnasieålder avses de medborgare som är födda 2008-2010 och som fyller 16, 17 eller 18 år under 2026. Det innebär de som är i ålder att börja årskurs 1-3 på gymnasiet efter sommaren 2026. Enligt Malmös befolkningsprognos motsvarar detta ca 12 300 ungdomar.

    Bilagor

  37. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för upprustning och omgestaltning av Holmastigen i Holma till en beräknad bruttoutgift om 24 mnkr, med en beräknad nettoutgift på 20 mnkr och ökade årliga driftkostnader om 420 tkr vilket medger totala årliga driftskostnader på 660 tkr (brutto).

     

    Bilagor

  38. Ärendet avser beslut om att ansöka hos Kommunfullmäktige om objektsgodkännande för ombyggnad av Davidshallstorg, till en beräknad bruttoutgift om 70 mnkr.

     

    Muntlig information lämnades till arbetsutskottet 11 november 2025 om objektsgodkännande.

     

    Bilagor

  39. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för åtgärder inom Beläggningsreinvesteringar gator 2026-2028.

    Beläggningsreinvesteringar omfattar samtliga hårdgjorda ytor, totalt är det 1307 km asfalterade vägar, 25 km stenbelagda vägar, 25 km grusvägar, 550 km cykelvägar, 806 km friliggande gångvägar, 825 busshållplatser, 241 000 m² P-ytor och 138 000 m² torgytor utifrån reinvesteringsbehov.

    Projekttiden är tre år och har en budget på totalt 430 mnkr över hela projekttiden baserat på prisläget i oktober 2025. Den totala driftskonsekvensen beräknas uppgå till 37,1 mnkr.

    Bilagor

  40. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännande för åtgärder inom arbetet med områdesutveckling av Möllevången, Paket Möllan. Investeringen innebär trädplantering i hårdgjorda ytor, tillfällig utformning och reglering, möblering samt trafiksäkerhetsåtgärder. Arbetet med Paket Möllan pågår under 5 år 2025-2029 varpå detta objektsgodkännande avser åtgärder och investeringar för etapp 1, till en beräknad bruttoutgift om 8 mnkr.

    Bilagor

  41. Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för utbyggnad av allmän plats inom Dp 5653 till en beräknad bruttoutgift om 50 mnkr/tkr.

     

    Detaljplanen Dp 5653 för del av fastigheten Rosengård 130:406 möjliggör för uppförandet av Jägersro Hästcenter, en häst- och besöksanläggning för bland annat travsport. Allmän plats i detaljplanen utgörs av en genomgående gata samt ett naturområde. VA-syd utför dagvattendammar i naturområdet.

     

    Skriftlig information lämnades till arbetsutskottet 11 november 2025 om utökat objektsgodkännande.

    Bilagor

  42. Storstadspaketet innebär en kraftfull satsning på en hållbar stadsutveckling i ett växande Malmö. Kollektivtrafiksatsningar och bostadsutbyggnad i hållplats- och stationsnära lägen skapar möjligheter och förutsättningar för ett ökat hållbart resande.

     

    MEX linje 4 är ett av sammanlagt nio kollektivtrafikobjekt som ingår i avtalet för Malmö Stad. Linjen sträcker sig från Segevång i öster via Värnhem och Malmö C till Limhamn. Linjen ska på sikt trafikeras av eldrivna 24-meters bussar. För linjen har fattats beslut om sex olika objektsgodkännanden.

     

    Två av objektsgodkännandena (4.1 Segesvängen samt 4.5.1 Värnhem mindre ombyggnader) har slutförts till kostnad inom den tillåtna avvikelseramen, ett av objektsgodkännandena (4.10-4.15 Limhamn) har utförts till en lägre kostnad än den beslutade ramen, och tre av objektsgodkännandena (4.2.4.3 Kirseberg, 4.4-4.8 Centrum samt 4.9.1-4.9.3 Regementsgatan) bedöms överskrida ramen. Då objektsgodkännandet beslutas, vilket grundar sig i utförd förstudie, finns stora osäkerheter i kalkylerna. Detta då fördjupad kunskap kring genomförandet och förutsättningar ännu inte finns eftersom projekteringen inte är utförd. När projekten är belägna i befintlig stad är förutsättningarna svårbedömda vilket ökar osäkerheten i kalkylerna ytterligare. De största kostnadsförändringarna i de berörda objektsgodkännandena beror på okända ledningar under mark, svårigheter att återanvända material i planerad omfattning och behov av mer komplicerade trafikavstängningar än planerat.

     

    Den sammantagna objektsgodkännanderamen för projekten inom MEX linje 4 är 753 mnkr och den sammantagna prognosen för projekten är 777 mnkr. För projekten inom MEX linje 4 finns sedan tidigare beslut i kommunfullmäktige STK-2017-946 att genomföra åtgärder längs MEX linje 4 till en total omfattning om 820 mnkr (alla kostnader i 2025 års prisnivå).

     

    Ärendet avser ansökan om utökat objektsgodkännande för MEX4 Kirseberg, MEX4 Centrum och MEX4 Regementsgatan för att kunna fullfölja åtgärder i planerad omfattning.

    De utökade objektsgodkännandena finansieras inom linje 4 då MEX4 Limhamn (innefattande projekten 3323,3324,3325,3326,3327,3328,3394) förväntas redovisa ett överskott i samband med slutrapporten 2026. Resterande del hanteras inom kommunfullmäktigebeslutet för hela linje 4 (STK 2017-946) då beloppen fortfarande är inom ramen för beslut i MEX4. Beskrivning om utfördelningen från MEX4 Limhamn sker i samband med slutrapportering.

     

    Muntlig information kring ekonomisk status för projekten inom MEX4 har hållits i Tekniska nämndens trafikutskott i februari 2025 och i Tekniska nämnden i november 2025.

    Bilagor

  43. Ärendet avser ett markanvisningsavtal med NCC Property Nittiofyra AB, org. nr 559364–4080, på fastigheten Kvarntullen 1 inom exploateringsprojekt Öster om Hyllievångsparken, i Hyllie.

    Bilagor

  44. Ärendet avser ett markanvisningsavtal med NCC Property Sjuttiofem AB, org. nr. 559169-9706, på del av fastigheterna Hyllie 4:3 och Hyllie 165:61, inom exploateringsprojekt Öster om skolan i Hyllie.

    Bilagor

  45. En följd av utbyggnaden av storstadspaketet medför att Fastigheten Malmö Lektorn 1 behöver inskränkas med ett område om ca 59 m2. Det avgående området ska fastighetsregleras till den av Kommunen ägda fastigheten Malmö Fosie 165:136.

    Bilagor

  46. Fastigheten Kvarnvingen 1 i Hyllie föreslås upplåtas med tomträtt till INKLD Projektutveckling Theta AB, org. nr 559419–3152, för uppförande av flerbostadshus. Avgäldsunderlaget överstiger 30 miljoner kronor varför kommunfullmäktiges godkännande av upplåtelsen krävs.

    Bilagor

  47. På grund av att tiden för att träffa avtal om ny avgäld för de i bilagan angivna tomträtterna för flerbostadshusändamål utgår 2025-12-31 och att tomträttshavarna ännu inte undertecknat avtalsförslag, finns behov av att nämnden delegerar rätten att träffa tilläggsavtal rörande ny avgäld till fastighets- och gatudirektören avseende dessa tomträtter.

    Bilagor

  48. På grund av att tiden för att träffa avtal om ny avgäld för de i bilagan angivna tomträtterna för industriändamål utgår 2025-12-31 och att tomträttshavarna ännu ej undertecknat avtalsförslag, finns behov av att nämnden delegerar rätten att träffa tilläggsavtal rörande ny avgäld till fastighets och gatudirektören avseende dessa tomträtter.

    Bilagor

  49. På grund av att tiden för att träffa avtal om ny avgäld för de i bilagan angivna tomträtterna för småhusändamål utgår 2025-12-31 och att tomträttshavarna ännu inte undertecknat avtalsförslag, finns behov av att nämnden delegerar rätten att träffa tilläggsavtal rörande ny avgäld till fastighets- och gatudirektören avseende dessa

    Bilagor

  50.   53

    Skriftlig information - Uppdrag från nämnden - Förvaltningen återkommer till tekniska nämnden med en resultat- och balansräkning för elproduktionsanläggningen inom Malmö hamn

  51.  

    a) Avrapportering Storstadspaketet – sammanfattning av status

    (20 min plus 10 min frågor)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Lotta Ahlfors, projektledare stadsutvecklingsavdelningen

    Aziza Holm, planarkitekt stadsbyggnadskontoret

    Jessica Pettersson, utvecklingssamordnare stadskontoret

     

    b) Strategi för stadskärnan

    (20 min plus 10 min frågor)

    Andy Roberts, avdelningen för offentlig miljö

    Patrik Widerberg, strateg kvalitets- och kansliavdelningen

    Hanna Björklund, planeringssekreterare stadsbyggnadskontoret

     

    c) Nämndsbudgetuppdrag - Riktade trädplanteringsprojekt

    (15 min plus 10 min frågor)

    Viktoria Morén, avdelningschef fastighetsavdelningen

    Ann Häger, strateg fastighetsavdelningen

    Elin Karlsson, landskapsarkitekt avdelningen för offentlig miljö


    d) Nämndsbudgetuppdrag - Barnstadsdel Norra Sofielund

    (15 min plus 10 min frågor)

    Maria Hultin, avdelningschef kvalitets- och kansliavdelningen

    Max Hanander, strateg fastighetsavdelningen

    Daniel Wolski, utvecklingssekreterare kvalitets- och kansliavdelningen

     

    e) Organisationsförändring fastighets- och gatukontoret

    (5 min plus 5 min frågor)

    Tobias Nilsson, direktör

  52. Ärendet avser ansökan om objektsgodkännandet för uppförandet av en parkanläggning i Limhamns Sjöstad till en beräknad bruttoutgift om 35 mnkr.

    Tekniska nämnden beslutade 25 november att godkänna investeringsutgift för projekt 9540 Gjuteriparken om 35 mnkr och driftskostnader om 2,2 mnkr (brutto).

    Då investeringsprojektet överstiger den beloppsgräns som gäller för när investeringsärenden ska beslutas av kommunstyrelsen behöver tekniska nämnden fatta ett nytt beslut.

    Bilagor

  53. Anders Pripp (SD) föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att tekniska nämnden uppdrar åt fastighets- och gatukontoret att, i samråd med andra berörda förvaltningar, ta fram en masterplan för Möllevångstorget i enlighet med initiativet.

     

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.