Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Anmälan av inkomna skrivelser till kommunstyrelsens sammanträde den 7 maj 2025.

  3. Enligt kommunallagen kapitel 6 § 37-40 kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot, eller en tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattas med stöd av delegation ska redovisas på nästkommande sammanträde.

  4. Malmö stad har valt att yttra sig över Försvarsdepartementets remiss Plikten kallar! En modern personalförsörjning av det civila försvaret (SOU 2025:6).

    Utredningen har kartlagt behoven av personalförstärkning i det civila försvaret vid höjd beredskap. Fokus har legat på att analysera vilka verksamheter som har störst behov och hur dessa bör tillgodoses. Utredningen har också gjort en översyn av regelverket för personalförsörjningen av det civila försvaret.

    Med hänsyn till det allvarliga säkerhetsläget och ökade behov av personalförstärkning i det civila försvaret föreslår utredningen att regeringen aktiverar civilplikten generellt i det civila försvaret. Även mönstring och fullgörande av civilplikt med längre grundutbildning behövs för att trygga personalförsörjningen av det civila försvaret under överskådlig framtid. Den breda aktiveringen av civilplikten innebär dock inte att civilplikt genast kan och bör fullgöras i alla verksamheter. Regeringen bör enligt utredningen prioritera vissa verksamheter där behoven av civilpliktiga är störst.

    Stadskontoret tillstyrker generellt utredningens intention och förslag men med vissa förbehåll. Stadskontoret menar att samtliga områden bör utredas utifrån det samlade behovet av personalförstärkning. Vidare menar stadskontoret att området själavård och sociala insatser bör kvarstå och utredas vidare.

    Stadskontoret delar utredningens resonemang kring att alltför svepande beslut om allmän tjänsteplikt kan bli kontraproduktivt för totalförsvarets förmåga. Stadskontoret menar att det även vid höjd beredskap bör vara anställningar och relaterade avtal som är grunden vid utökade personalbehov.

    Bilagor

  5. Justitiedepartementet har skickat betänkandet SOU 2025:11 Straffbarhetsåldern på remiss till Malmö stad. Betänkandet behandlar frågan om vid vilken ålder barn bör kunna hållas straffrättsligt ansvariga.

    Utredningen föreslår att straffbarhetsåldern sänks till 14 år, men endast för brott med ett minimistraff på fyra års fängelse. Den föreslagna förändringen ska införas som en särskild reglering och vara tidsbegränsad till fem år.

    Internremiss har skickats till grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden samt arbetsmarknads- och socialnämnden. Samtliga tre nämnder har inkommit med yttranden.

    Bilagor

  6. Malmö stad har fått en remiss från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet gällande Livsmedelsverkets rapport om författningsändringar till följd av EU-förordningen om geografiska beteckningar. Förslaget svarar till en ny EU-förordning som började tillämpas den 13 maj 2024 (EU 2024/1143) och syftar till att skapa ett enhetligt skydd för geografiska beteckningar samt att upprätta ett system för skydd av garanterade traditionella specialiteter och frivilliga kvalitetsbegrepp.

    Ärendet har remitterats till miljönämnden. Miljönämnden tillstyrker de ändringar som Livsmedelsverket föreslagit i berörda lagar och förordningar.

    Bilagor

  7. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har gett Malmö stad möjlighet att lämna synpunkter på två olika förslag till ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Ändringarna innebär utökade möjligheter för Arbetsmiljöverkets respektive Skatteverkets personal att stanna eller parkera där det annars är förbjudet. Ärendet har remitterats till tekniska nämnden som inkommit med yttrande. Stadskontoret har även inhämtat synpunkter från Parkeringsövervakning i Malmö

    Bilagor

  8. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig över betänkandet av utredningen om Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan (SOU 2025:8). De samlade förslag som utredningen lämnar syftar till att åstadkomma en varaktigt förbättrad trygghet och studiero i skolan genom flera samverkande åtgärder. Utredningen lämnar också förslag om ett nationellt frånvaroregister. Utredningens författningsförslag föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

    Förskoleförvaltningen, grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har yttrat sig i ärendet. Nämnderna ställer sig positiva till vissa delar av utredningens förslag men anser att flera delar behöver utredas vidare.

    Bilagor

  9. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig över betänkandet av utredningen om införandet av grundläggande svenska och översyn av modersmålsundervisningen, På språklig grund (SOU 2025:9). Utredningen består av två delar.

    I den första delen föreslår utredningen att grundläggande svenska som andraspråk ska införas. I den andra delen har utredaren även haft i uppdrag att analysera om, och i så fall hur, modersmålsundervisningen påverkar elevers integration, studieresultat och kunskapsutveckling i svenska språket.

    Grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har yttrat sig i ärendet. Nämnderna ställer sig i huvudsak positiva till förslagen som presenteras i betänkandet. Synpunkter på delar av betänkandet lämnas i förslag till yttrande.

    Bilagor

  10. Fryshuset Malmö har till kommunstyrelsen inkommit med en ansökan om verksamhetsstöd om 1 025 000 kronor för att bedriva projektet Elektra Malmö. Elektra Malmö är en verksamhet inom Fryshuset som arbetar förebyggande mot hedersrelaterat våld och förtryck. Ansökan avser projektstöd för år 2025 eftersom tidigare EU-finansiering tagit slut. Sökta medel ska främst användas till finansiering av personal, men även till lokal, material, målgruppskostnader, administrativa kostnader samt marknadsföring och PR.

    Fryshuset Malmö erhåller redan ett verksamhetsstöd från kommunstyrelsen om 2 000 000 kronor för verksamhetsår 2025. Stödet erhölls även verksamhetsår 2024 samt har ett inriktningsbeslut för verksamhetsår 2026. Verksamhetsstödet är allmänt hållet och avser främst medel för lokal- och personalkostnader. I stödets motivering ges förutsättningar för bedrivandet av flera av Fryshuset Malmös verksamheter, bland annat Elektra Malmö.

    Bilagor

  11. Den ideella föreningen Malmö Pride har inkommit med en ansökan om bidrag på 1 700 000 kronor för att genomföra Malmö Pride 2025, evenemanget.

    Stadskontorets bedömning är att evenemanget positionerar Malmö stad samt ligger väl i linje med stadens uppdrag att arbeta mot diskriminering och för inkludering.

    Bilagor

  12. Kommunstyrelsen beviljade den 6 december 2023 (§365) Skånes Stadsmission ett bidrag om 1 000 000 kronor för projektet ”Barns Bostad Först” för verksamhetsår 2024. Skånes Stadsmission återrapporterar i aktuellt ärende till kommunstyrelsen hur beviljade medel för verksamhetsperioden 2024 har använts.

    Skånes Stadsmission uppger att syftet med projektet ”Barns Bostad först” är att sänka trösklarna till bostadsmarknaden och att finna nya angreppssätt för att motverka strukturell hemlöshet för barnfamiljer i Malmö. Arbetet utgår från Skånes Stadsmissions barn- och familjeverksamhet ”Unga Forum” där barnfamiljer erbjuds stöd av olika slag. I samarbete med fastighetsägare ska barnfamiljer ges möjligheten till ett varaktigt boende. Skånes Stadsmission ansvarar för urvalet och matchningen av barnfamiljerna för att ge ett individuellt stöd som familjerna kan behöva. Projektet har hittills gett nio barnfamiljer förstahandskontrakt i Malmö.

    Stadskontoret bedömer att ”Barns Bostad först” knyter an till kommunfullmäktigemål om att skapa en mer jämlik stad med goda uppväxtvillkor för barn och unga.

    Bilagor

  13. Sedan 2020 har Malmö stad drivit ett arbete mot antisemitism, rasism och diskriminering kallat Öppna Malmö. Syftet har varit att samla alla stadens förvaltningars olika insatser under ett paraply för att lättare synliggöra allt som pågår och kunna följa upp effekterna av dessa insatser. Arbetet har letts av en styrgrupp på direktörsnivå som samordnats och administrerats av kulturförvaltningen.

    Kommunstyrelsen återremitterade på sitt möte den 5 februari 2024 §76 förslaget om inriktningen med Öppna Malmö till stadskontoret med ett uppdrag att återkomma med ett mer detaljerat förslag.

    Föreslaget ärende innebär i korthet att en årlig aktivitetsvecka benämnd ”Malmö Möts” ersätter konceptet Öppna Malmö. I Malmö Möts samordnas och inkluderas andra aktiviteter och aktörer inom området inkludering och delaktighet. Övergripande vision för Malmö Möts föreslås vara: Malmö- en ledande stad för demokratisk utveckling.

    Bilagor

  14. Stadskontoret har initierat en extern genomlysning av visselblåsarfunktionen två år efter införandet i enlighet med de av kommunstyrelsen beslutade riktlinjerna, STK-2022-455. Den externa utredaren har bedömt att staden i huvudsak uppfyller kraven i lagstiftningen men att vissa områden kan utvecklas och förfinas för att göra funktionen mer effektiv och robust. Stadskontoret överlämnar förslag till åtgärder med anledning av de rekommendationer som framkommit i rapporten.

    Bilagor

  15. I Malmö stads föreskrifter för den kommunala arkivvården, antagna av kommunfullmäktige den 27 april 2023, fastslås att samtliga nämnder ska redovisa sina arkiv i en verksamhetsbaserad arkivredovisning.

    Kommunstyrelsens arkivredovisning, antagen den 10 mars 2021, underlättar för allmänheten att ta del av dess allmänna handlingar och fungerar internt inom stadskontoret som ett hjälpmedel och styrdokument gällande hantering och gallring av allmänna handlingar. Sedan arkivredovisningen antogs har det skett förändringar inom stadskontorets organisation och det har därför uppstått ett behov av att revidera arkivredovisningen så att den bättre speglar verksamheten.

    Bilagor

  16. KF 250522

    I ärendet presenteras förslag till Lokalförsörjningsplan för Malmö stad 2026–2035. Den utgör stadens övergripande styrdokument för planeringen av verksamhetslokaler. I planen ges en övergripande bild av det befintliga beståndet av verksamhetslokaler, vad lokalerna kostar samt framtida behov av lokaler inom olika verksamhetsområden.


    Kommunfullmäktige föreslås godkänna förslag till Lokalförsörjningsplan för Malmö stad 2026–2035 samt ge servicenämnden i uppdrag att redovisa en övergripande dokumenterad underhållsplan för stadens befintliga bestånd i samband med att nämnden beslutar om lokalförsörjarplan under 2025.

    Bilagor

  17. KF 250522

    Den 29 augusti 2024 beslutade den danska ägaren Udviklingsselskabet By & Havn i/s (By & Havn) om en ägarstrategi för deras ägande i Malmö Copenhagen Port AB (CMP). I dialog med By & Havn, CMP och fastighets- och gatukontoret har stadskontoret tagit fram ett ägardirektiv för Malmö stads ägandeandel i bolaget. Detta för att utveckla en mer samordnad styrning mellan huvudägarna och för att tydliggöra kommunstyrelsens uppsiktsplikt över bolaget. Kommunstyrelsen förslår kommunfullmäktige att fastställa ägardirektiv för Malmö Copenhagen Port AB.

    Bilagor

  18. KF 250522

    Stadskontoret har genomfört en översyn av generella ägardirektiv för de helägda kommunala aktiebolagen samt särskilda ägardirektiv för Malmö Stadshus AB, MKB Fastighets AB, Minc i Sverige AB, Malmö Stadsteater AB, Boplats Syd AB, Malmö Live Konserthus AB, Malmö Kommuns Parkeringsaktiebolag och Malmö Leasing AB.

    Översynen har resulterat i styrdokumentet Ägardirektiv för Malmö stads helägda bolag innehållande generella ägardirektiv för samtliga av Malmö stad helägda aktiebolag samt särskilda ägardirektiv för Malmö Stadshus AB, MKB Fastighets AB, Minc i Sverige AB, Malmö Stadsteater AB, Boplats Syd AB, Malmö Live Konserthus AB, Malmö Kommuns Parkeringsaktiebolag och Malmö Leasing AB.

    Ägardirektiven för Malmö stads helägda bolag syftar till, att likt stadens samlade reglementen för nämnderna, bidra till en bättre överblick över kommunfullmäktiges målsättningar för de helägda kommunala aktiebolagen, bolagens verksamheter och bolagens uppdrag.

    Bilagor

  19. KF 250522

    Tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden fick i Malmö stads budget 2023 i uppdrag att tillsammans med boende och näringsidkare undersöka hur storstadspaketet kan bidra till fler gröna mötesplatser för umgänge, kvartersparker, delad mobilitet och barns rörelse. Nämnderna ombads återrapportera till kommunfullmäktige i ett särskilt ärende. Återrapportering av uppdraget sker i föreliggande rapport, som godkänts i tekniska nämnden (särskilt yttrande (SD)) och stadsbyggnadsnämnden (särskilt yttrande (M) och (C) samt särskilt yttrande (SD)) i februari 2025.

    Rapporten
    omfattar bland annat följande områden: Koppling till relevanta styrdokument i Malmö stad, kartläggning av förvaltningarnas arbetssätt med delaktighet och involvering av boende och näringsidkare längs Storstadspaketets stråk samt utvärdering av tidigare genomfört arbete i några projekt inom Storstadspaketet. I rapporten beskrivs lärdomar som har dragits under arbetets gång, som nu används i det fortsatta arbetet med genomförande av Storstadspaketet. Vidare redogörs för nämndernas åtgärder i linje med intentionerna i budgetuppdraget.

    Bilagor

  20. KF 250522

    Riksdagen har beslutat om ändringar i alkohollagen för att möjliggöra gårdsförsäljning av alkoholdrycker i samband med besöksarrangemang. Lagändringarna träder i kraft den 1 juni 2025 och ska gälla i sex år och utvärderas under denna period.

    Kommunfullmäktige behöver med anledning av lagändringarna besluta om en ny avgift för prövning av tillstånd samt tillsyn av gårdsförsäljning av alkohol i enlighet med alkohollagen. Arbetsmarknads- och socialnämnden har därför inkommit med förslag på nya avgifter.

    Bilagor

  21. KF 250522

    I samband med Personalredovisning 2023 gav kommunstyrelsen stadskontoret i uppdrag att inom ramen för arbetet med att stärka chefs- och ledarskapet att utreda chefers förutsättningar utifrån antal medarbetare per chef. Som en del i uppdraget har en rapport tagits fram som syftar till att skapa en bild av chefers förutsättningar i Malmö stad kopplat till aktuell forskning inom området.

    Rapporten innehåller förslag på riktvärde om antal medarbetare per chef samt genomförande och tidplan. Malmö stads nämnder och arbetstagarorganisationer har getts möjlighet att lämna synpunkter i ärendet. I ärendet redovisas rapporten och nämndernas samt arbetstagarorganisationernas synpunkter, för ställningstagande i kommunfullmäktige.

    Bilagor

  22. KF 250522

    Nicola Rabi (M) har inkommit med en motion gällande förbättrad tillgång till kulturella aktiviteter för skolbarn genom den kulturella allemansrätten. Motionären framför att det idag finns en ojämlik tillgång till dessa upplevelser.

    Motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt kulturnämnden att utreda om det finns möjlighet att se till att alla elever på Malmös skolor får minst en kulturell upplevelse per år och elev.

    Kulturnämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och grundskolenämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att det pågår ett aktivt arbete med att säkerställa likvärdig tillgång till kulturella upplevelser för skolbarn. Vidare har rektorn en självständig ställning genom sitt ledningsansvar och sin beslutanderätt. Det ansvar och de arbetsuppgifter som rektorn har enligt skollagen och andra författningar kan inte inskränkas av huvudmannen.

    Bilagor

  23. KF 250522

    Tony Rahm (M) och Helena Nanne (M) har inkommit med en motion om att införa ett effektiviseringspolitiskt råd liknande det som införts i Lunds kommun. Stadskontoret bedömer att det kan finnas vissa fördelar med en sådan oberoende funktion, men att nämnder och förvaltningar i Malmö stad redan idag bedriver effektiviseringsarbete inom ramen för stadens budget- och uppföljningsprocess. Förslaget är att motionen avslås med hänvisning till vad som redovisas i ärendet.

    Bilagor

  24. KF 250522

    Tony Rahm (M) inkom den 10 oktober 2024 med en motion om att ge tekniska nämnden i uppdrag att ta fram en prismodell vid markförsäljning som premierar högre byggnadshöjder. Motionen har remitterats till tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden. Båda nämnderna föreslår att motionen avslås motiverat utifrån att befintliga underlag redan idag stödjer uppförandet av höga hus samt att byggaktörer har tillräckliga ekonomiska incitament att göra detta.

    Stadskontoret delar nämndernas bedömning och har tagit fram ett förslag till beslut baserat på nämndernas yttranden.

    Bilagor

  25. KF 250522

    Tony Rahm (M) har inkommit med motion om smidigare bygglovsprocess. I motionen föreslås att stadsbyggnadsnämnden får i uppdrag att införa en princip om att samtliga bygglov som nekas och som avser redan existerade byggnader ska beslutas i stadsbyggnadsnämnden, samt att anpassningar av privatbostad för uthyrning ska vara bygglovsbefriade. Motionen har remitterats till stadsbyggnadsnämnden (muntlig reservation (M), (C) och (SD)), som föreslår att motionen avslås. Beslut om bygglov är inte en uppgift som delegeras av kommunfullmäktige. I enlighet med PBL prövas ansökan om bygglov av kommunens byggnadsnämnd. Det ligger inom nämndens eget beslutsutrymme, att avgöra vilka beslut som ska delegeras till förvaltningen. Vad gäller förslag om att anpassningar av privatbostäder för uthyrning ska vara bygglovsbefriade, påpekar stadsbyggnadsnämnden att kommunen inte har handlingsutrymme att besluta om lovbefrielse för vissa åtgärder. Stadskontoret delar nämndens bedömning.

    Bilagor

  26. KF 250522

    John Roslund (M) föreslår i en motion att ge grundskolenämnden i uppdrag att undersöka möjligheterna att införa skolpoliser på Malmös grundskolor igen.

    Grundskolenämnden och tekniska nämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att det i Malmö stad redan pågår ett mångsidigt arbete med det som motionären vill adressera, det vill säga en ökad trafiktrygghet och trafiksäkerhet för barn och unga. Vidare är det vårdnadshavare som har tillsynsansvaret för sitt barn mellan bostaden och skolan eller fritidshemmet.

    Bilagor

  27. Länsstyrelsen Skåne har bjudit in till samråd gällande förslag till Klimat- och energistrategi för 2025–2030. Länsstyrelsen Skåne har tillsammans med Region Skåne och Energikontor Syd tagit fram ”Klimat- och energistrategi för Skåne 2025–2030” inom ramen för samarbetet Klimatsamverkan Skåne. Strategin ska fungera som en vägledning för klimat- och energiarbetet i Skåne och innehåller regionala mål och prioriterade åtgärder för att nå dessa mål fram till år 2030. Miljöförvaltningen är generellt positiv till strategin men har ett antal synpunkter inom de olika åtgärdsområdena, bland annat att strategin saknar åtgärder kring havsbaserad vindkraft och att klimatfrågan inte lyfts tillräckligt gällande effektiva och fossilfria bostäder och fastigheter.

    Inom Malmö stad har ärendet remitterats till miljönämnden, tekniska nämnden. och stadsbyggnadsnämnden som har inkommit med yttranden.

    Bilagor

  28. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har gett Malmö stad möjlighet att yttra sig över Avgift för områdessamverkan – och andra åtgärder för trygghet i byggd miljö, SOU 2025:5.

    Den 22 juni 2023 beslutade regeringen att ge en särskild utredare i uppdrag att analysera i vilken omfattning samverkan bör vara obligatorisk mellan det offentliga och fastighetsägare i syfte att stärka trygghet, attraktivitet och det lokala näringslivet samt lämna nödvändiga författningsförslag.

    Utredningens författningsförslag innebär möjligheter att införa en avgift som blir obligatorisk för alla fastighetsägare inom ett samverkansområde. Enligt förslaget kan en majoritet av fastighetsägarna i ett samverkansområde skapa en samverkansförening och initiera en avgift. Vid behov kan även kommunen initiera en samverkan och införa en kommunal avgift. Syftet är att stärka samverkan inom ett utpekat område för att ge förutsättningar för ett långsiktigt förbättringsarbete som kan förebygga brott och stärka trygghet, attraktivitet och det lokala näringslivet.

    Utredningens utgångspunkt vid utformningen av lagförslaget är att frivillig områdessamverkan fortsatt kommer att vara den vanligaste formen. Utredningens bedömning är att den föreslagna lagstiftningen skulle kunna fungera som ett incitament för att fler fastighetsägare ska välja att delta i områdessamverkan.

    Stadskontorets anser att utredningen inte har kunnat visa på behovet av en formaliserad och obligatorisk områdessamverkan utöver den frivilliga samverkan som redan bedrivs och avstyrker därför förslaget om att införa en lag om obligatorisk avgift för områdessamverkan. I stället bör möjligheterna att stärka frivilliga samverkansmodeller genom incitament och stöd prövas.

    Bilagor

  29. Kommunstyrelsen beslutade hösten 2023 att bevilja FC Rosengård ett verksamhetsbidrag om 150 000 kr för återstoden av 2023 samt ett årligt bidrag om upp till 600 000 kr för åren 2024 och 2025 för genomförandet av Move by FCR.

    Move by FCR syftar till att sprida kunskap om hur fysisk aktivitet och en aktiv livsstil kan vara avgörande faktorer för att förebygga livsstilsrelaterade sjukdomar.

    I ärendet redovisas återrapportering från Move by FCR för 2023 och 2024. Stadskontoret bedömer att bidraget använts till de ändamål som ansökan anger och föreslår att redovisningen för 2023 och 2024 godkänns.

    Bilagor

  30. Kommunstyrelsen beslutade den 6 december 2023 (§ 342) att godkänna en förlängning av det idéburna offentliga partnerskapsavtalet rörande Kraftsamling Herrgården (STK-2021-567) för perioden 2024–2025. Partnerskapet avser förutom kommunstyrelsen även kulturnämnden, fritidsnämnden, Rädda Barnen, Tillsammans i Förening (Tif) och Malmö universitet (Institutionen för urbana studier). Enligt beslutet ska stadskontoret återkomma med en rapport från Kraftsamling Herrgården årligen under avtalsperioden. I föreliggande ärende finns en rapport av den verksamhet som skett inom ramen för partnerskapet 2024.

    Partnerskapet syftar till att verka för att Herrgården och Rosengård ska vara en välkommande, trygg och attraktiv del av Malmö, stärka barn och ungas rättigheter i enlighet med barnkonventionen samt stärka lokala Malmöbors egenmakt och öka möjligheterna att påverka i frågor som rör området och dess utveckling.

    Stadskontoret gör bedömningen att arbetet skett i enlighet med de prioriteringar som gjorts i avtalet.

    Bilagor

  31. Kommunstyrelsen har genom ett inriktningsbeslut den 17 maj 2023 (STK 2023–446) gett Malmö mot Diskriminering möjlighet att avropa medel för sin grundverksamhet om 1 300 000 kronor för 2023 och 1 345 000 kronor för 2024 och 2025. I aktuellt ärende sker en återrapportering av beviljade medel om 1 345 000 kronor avseende verksamhet 2024.

     

    Bilagor

  32. Strategiska jobbsatsningar är utvecklingsmedel kommunstyrelsen fördelar till särskilda insatser som bedöms öka måluppfyllelsen för kommunfullmäktigemålet Malmö stad ska verka för att öka andelen Malmöbor som är självförsörjande. Medlen ska bidra till kommunfullmäktigemålet genom att fokusera på nytänkande idéer och utvecklingsinsatser som har särskilt stor effekt på måluppfyllelsen.

    Bilagor

  33. En av de viktigaste demokratiska rättigheterna är att rösta i allmänna val. De senaste valen har dock valdeltagandet generellt minskat i hela landet. Orsakerna kan vara många och handla om allt från bristande framtidstro, låg kunskap om demokratiska rättigheter till olika praktiska hinder i vardagen. Detta beskrivs i Malmö stads kunskapsunderlag som praktiska, kunskapsmässiga och emotionella barriärer. Dessa behöver hanteras med olika strategier för att öka engagemanget och viljan hos Malmöborna att delta i de demokratiska processerna.

    Kommunstyrelsen har getts i uppdrag att arbeta med initiativ som kan öka valdeltagandet i Sveriges allmänna val. För att fortsätta det långsiktiga arbetet att minska de praktiska, kunskapsmässiga och emotionella barriärerna ska stadskontorets kommunikationsavdelning inför de allmänna valen 2026 ta fram en fördjupad kommunikationsstrategi med fokus på den fysiska platsnärvaron och förstärkta insatser i prioriterade områden. Animerade filmer kommer också tas fram för att öka kunskapen om hur allmänna val går till.

    Bilagor

  34. Ärendet utgår från sammanträdet.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.