Val av justerare
Anmälan av inkomna skrivelser
Redovisning av delegeringsbeslut
Remiss Klimat- och näringslivsdepartementet - Förslag till ändringar i förordning (2014:425) om bekämpningsmedel avseende dispens gällande spridning av växtskyddsmedel för forskning och utveckling
Naturvårdsverket hemställer om ändringar i förordningen (2014:425) om bekämpningsmedel (bekämpningsmedelsförordningen) i syfte att underlätta för forskning och utveckling vid spridning av växtskyddsmedel inom de fastställda skyddsavstånd som regleras i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2015:2) om spridning och viss övrig hantering av växtskyddsmedel.
Ärendet har internremitterats till Miljönämnden, Stadsbyggnadsnämnden och Tekniska nämnden. Stadsbyggnadsnämnden valde att inte lämna svar på remissen, de andra två nämnderna har lämnat svar.
Förslaget är att godkänna förslag till yttrande och skicka det till Klimat- och näringslivsdepartementet.
Bilagor
Remiss Finansdepartementet - Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner (Ds 2024:10)
Malmö stad har av Finansdepartementet fått möjlighet att lämna synpunkter på promemorian Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner (Ds 2024-10).
I aktuell promemoria föreslås en skyldighet för kommuner och regioner att förebygga att förtroendevalda som har ett förtroendeuppdrag på heltid eller betydande del av deltid, som till exempel kommunal- och regionråd, utsätts för ohälsa eller olycksfall till följd av hot och våld. Förtroendevalda som innehar politiska uppdrag på sin fritid omfattas inte av utredningens förslag.
Utredningen menar att förslaget kommer öka tryggheten för kommunal- och regionråd samt deras anhöriga. Den bedömer även att den lokala demokratin stärks genom att kommunal- och regionråden i mindre utsträckning kommer att påverkas i sina förtroendeuppdrag till följd av hot och våld.
Promemorian innehåller även ett förslag om att den interna kontrollen i kommuner och regioner ska förebygga fel och oegentligheter i verksamheten. Förslaget bedöms innebära att kommuner och regioner i högre omfattning kan förebygga, upptäcka och åtgärda fel och oegentligheter i verksamheten, till exempel välfärdsbrottslighet och korruption. Enligt förslaget bedöms därmed ekonomiska och andra skador i verksamheten kunna minska.
Stadskontoret delar i allt väsentligt den bedömning som framförs i promemorian men anser dock att utredningen har underskattat den merkostnad som förslaget kommer att innebära för kommuner och regioner.
Bilagor
Malmö stads yttrande avseende Köpenhamns kommuns samråd om miljökonsekvensbeskrivning för metrolinje M5
Malmö stad välkomnar möjligheten från Köpenhamns kommun att inkomma med synpunkter i samband med samrådet angående miljökonsekvensbeskrivningen för den nya metrolinje M5 inklusive anslutningen av Öresundsmetron i Köpenhamn. Stadskontoret har tagit fram förslag till yttrande baserat på kommunens tidigare politiska beslut och de utredningar som har genomförts inom ramen för Öresundsmetroprojektet sedan 2012. Kommunstyrelsen föreslås besluta att avge yttrande till Köpenhamns kommun i enlighet med stadskontorets förslag.
Bilagor
Ärendet gäller en förlängning av anställning för Malmö stads miljödirektör. Förslaget är att Rebecka Persson från och med 2024-12-01 anställs som miljödirektör i Malmö stad genom en tillsvidareanställning med placering på miljöförvaltningen.
Bilagor
Forum för demokrati och mänskliga rättigheter - Rapport 8 Områdesbaserad dialog från Bunkeflostrand, Tygelsjö, Klagshamn
Den 19 december 2019 beslutade kommunfullmäktige att inrätta Forum för demokrati och mänskliga rättigheter. Det beslutades under våren 2023 att forumets inriktning ska vara en geografiskt inriktad dialog. Under våren 2024 har två dialoger och ett antal möten genomförts med boende och aktörer i Bunkeflostrand, Klagshamn och Tygelsjö. Resultaten från dessa möten och dialoger sammanfattas i den bifogade rapporten. Stadskontoret ser rapporten som en viktig del i det fortsatta arbetet och rapporten kommer att användas som ett underlag för diskussioner om områdets utveckling och för att ta fram åtgärdsförslag i syfte att utveckla Bunkeflostrand, Klagshamn och Tygelsjö.
Bilagor
Kommunstyrelsen beslutade 24 maj 2017 att ingå en överenskommelse för samverkan mellan idéburen sektor i Malmö och Malmö stad (STK-2017-381), även kallad Malmöandan. I början av 2021 godkände kommunstyrelsen (KS 210113 § 11) en revidering av samarbetsplanen för Malmöandan och avsatte resurser för att finansiera samordningen i den idéburna sektorn under perioden 2021–2026 (STK-2020-1357).
Enligt beslutet ska stadskontoret återkomma med en rapport från Malmöandan årligen under avtalsperioden. I detta ärende finns en rapport av den verksamhet som skett inom ramen för överenskommelsen under 2023.
Stadskontoret föreslår att kommunstyrelsen godkänner rapporten för verksamhetsåret 2023 och skickar den till stadens övriga nämnder för kännedom.
Bilagor
För att kunna möta samhällets ökade säkerhetskrav, ny lagstiftning och behov av försörjning av dricksvatten samt bortförande av dagvatten och spillvatten krävs en omfattande utbyggnad av det regionala avloppsreningssystemet. Utvecklingen av ett nytt avloppsreningssystem behöver också ske på ett kostnadseffektivt sätt med hänsyn till bland annat hushållen. För att möta dessa utmaningar beslutade kommunfullmäktige den 23 maj 2024 att godkänna förslag på investeringsavtal avseende MAXIMA – en regional infrastruktursatsning med ett nytt gemensamt system för en hållbar och robust avloppsrening för kommunerna Burlöv, Lomma, Lund och Malmö. Av projektets totalbudget om 17,5 mdkr godkände kommunfullmäktige - Malmös del - en låneram motsvarande 14,5 mdkr indexerat i januari 2024 års penningvärde. MAXIMA-projektet är Malmö stads enskilt största satsning. Byggstart planeras till år 2027 och hela systemet beräknas vara i drift år 2035.
Denna första lägesrapport behandlar centrala delar i principer kring samverkan, kommunikation, uppföljning, riskhantering, inköp och betalningsrutiner.
Stadskontoret föreslår kommunstyrelsen besluta att lägga informationen till handlingarna och översända rapporten till VA SYD.
Bilagor
Alla kommuner ska enligt lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Syftet med planeringen ska vara att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs. I ärendet presenteras förslag på kommunstyrelsens riktlinjer för framtagande av bostadsförsörjningsprogram.
Bilagor
Tekniska nämnden har inkommit med en ansökan om utökning av nämndens kommunbidrag som en kompensation för ökade driftskonsekvenser för aktivering av investeringar.
Bilagor
Ett Malmöinitiativ om hjälp från Malmö stad att hitta en ersättningslokal med en hyra som är rimlig har publicerats. Initiativet har nått över 100 röster och har därför överlämnats till kommunstyrelsen för hantering.
Bilagor
Det har inkommit ett initiativ från föräldrar, elever, lärare och andra Malmöbor som engagerar sig i nätverket Malmöskolor mot nedskärningar. Deras motiv är att de inte accepterar de effektiviseringar som kommunfullmäktige beslutat om i budget för 2024. I initiativet finns tre frågeställningar som behandlas av kommunstyrelsen, förskolenämnden, grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.
Kommunstyrelsen beslutade den 5 juni 2024 att återremittera ärendet till stadskontoret för justering av svaret med anledning av kommunstyrelsens beslut den 5 juni 2024 § 172 att under 2024 tillfälligt tillföra skolnämndernas kommunbidragsramar 90 mnkr.
Bilagor
Lokalanskaffning genom investering av omläggning av grusplan till konstgräsplan vid Gullviksborgs Idrottsplats, fritidsnämnden
KF 240926
Fritidsnämnden vill lägga om en grusfotbollsplan till konstgräsplan på Gullviksborgs idrottsplats i Malmö. Beslut om omläggningen har ursprungligen fattats av fritidsnämnden i december 2021, men nytt beslut krävs till följd av ökade kostnader i projektet där investeringen nu överstiger 15 mnkr. Investeringsutgiften bedöms till 16 mnkr. Tillkommande hyreskostnader beräknas kunna hanteras inom fritidsnämndens befintliga ram. Stadskontoret förslår kommunstyrelsen att godkänna anläggning av konstgräsplan vid Gullviksborgs idrottsplats till en beräknad totalutgift om 16 mnkr, och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra investeringen.
Bilagor
Fritidsnämnden ansöker i detta ärende om godkännande av lokalanskaffning avseende ombyggnation av fotbollsplan 7 på Stadionområdet inom fastigheten Innerstaden 9:173 till en beräknad totalutgift om 26,1 mnkr. Syftet med anskaffningen är att höja kvalitén på planen genom att lägga hybridgräs och tillföra kringfunktioner såsom planvärme, bevattningssystem och belysning. Driftkostnaderna för planen kommer att finansieras gemensamt av Malmö stad och Malmö Fotbollförening (MFF).
Bilagor
Lokalanskaffning genom investering av till- och ombyggnation gällande Klövervallens förskola inom fastigheten Kronofogden 1 - förskolenämnden
KF 240926
Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende om- och utbyggnad av förskolan Klövervallen på fastigheten Kronofogden 1 i Rosengård. Förskolan är beräknad till en totalutgift om 77,2 mnkr. Befintlig förskola med 70 platser kommer att renoveras och byggas ut för att i framtiden kunna rymma 150 platser. Förskolenämnden bedöms få tillgång till lokalen januari 2027. Lokalerna finansieras av förskolenämnden inom tilldelat kommunbidrag.
Bilagor
Avtal om upphörande av tomträtten till fastigheten Malmö Hammaren 10 och lösen av byggnader på tomträtten
KF 240926
Tekniska nämnden har inkommit med förslag till avtal om upphörande av tomträtt för kommunfullmäktiges godkännande.
Bilagor
Objektsgodkännande för ombyggnation Stadiongatan - Nydalavägen inom MEX-linje 8 och Munkhättegatan etapp 1 inom MEX-linje 2, Storstadspaketet - tekniska nämnden
KF 240926
Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om objektsgodkännande för ombyggnation av Stadiongatan- Nydalavägen inom MEX-linje 8 och Munkhättegatan etapp 1 inom MEX-linje 2, Storstadspaketet till en beräknad bruttoutgift om 186 mnkr. Förslaget är att kommunfullmäktige beviljar tekniska nämnden objektsgodkännande om 186 mnkr samt godkänner årliga driftkonsekvenser om 12,5 mnkr brutto.
Bilagor
Principer och modeller för tilldelning av budgetram från kommunfullmäktige till funktionsstödsnämnden
KF 241031
Kommunfullmäktige behandlade 2023-09-28 §178 rapporten Genomlysning av funktionsstödsnämndens ekonomi. Då beslutades att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda principer och modeller för tilldelning av budgetram från kommunfullmäktige till funktionsstödsnämnden. Den rapport som biläggs ärendet innehåller förslag till justeringar i enlighet med uppdraget. Funktionsstödsnämnden har lämnat synpunkter på förslagen i rapporten. Stadskontoret föreslår en tilldelning av budgetram till funktionsstödsnämnden i tre delar. Ett äskande för utbyggnad av LSS-boenden även fortsättningsvis, men med avdrag för avveckling av LSS-boenden/boendeplatser. En volymjusterad demografieffekt för insatserna daglig verksamhet, korttidsvistelse och -tillsyn, särskilt boende samt boendestöd. En demografieffekt på samma sätt som idag för övriga insatser samt nämnds- och förvaltningsövergripande verksamhet.
Bilagor
KF 240926
Svedala kommun har ansökt om inträde i VA SYD vars förbundsfullmäktige beslutade, 2024-06-18, att godkänna Svedala kommuns ansökan om medlemskap från och med den 1 januari 2025. Beslutet villkoras med att medlemskommunernas kommunfullmäktige fattar motsvarande beslut.
Beslutet om Svedala kommuns inträde i VA SYD förutsätter också att medlemskommunerna godkänner föreslagna ändringar i förbundsordningen och tillhörande reglementen samt föreslaget samverkansavtal och nytt reglemente för Svedala kommuns ägarnämnd.
De föreslagna ändringarna i förbundsordningen innebär bland annat utökandet av antalet ledamöter och ersättare i förbundsfullmäktige, förbundsstyrelsen och en tillkommande revisor i revisionen.
Bilagor
Uppdrag budget 2023 - Definiera och starta ett långsiktigt och strategiskt områdeslyft i Malmös socioekonomiskt svaga delar med särskilt fokus på barn och ungas uppväxtvillkor
KF 240926
Kommunstyrelsen har fått i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder och bolag, definiera och starta ett långsiktigt och strategiskt områdeslyft, här kallat kraftsamlande insatser (STK-2023-137). Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade den 2 oktober 2023 att skicka ut ärendet om förslag på organisering på remiss till berörda nämnder och kommunala bolag.
Stadskontoret har efter inkomna remissvar identifierat ett behov av att samla och synliggöra stadens processer kring samtliga tre hållbarhetsdimensioner och lokala utvecklingsfrågor i stort. Det stadsövergripande arbetet med lokal utveckling är en grund för de kraftsamlande insatserna som ska ske i några få av stadens geografiska områden. Båda processerna kring lokal utveckling och kraftsamlande insatser behöver därför beskrivas i ärendet.
Lokal utveckling utgår från Agenda 2030 i de 14 geografiska statistikområdena med alla Malmöbor som målgrupp. Kraftsamlande insatser föreslås ske i några få geografiska områden med barn och unga i fokus. Förslaget är att fritidsnämnden får den samordnande funktionen för lokal utveckling.
Förslaget är också att staden, parallellt med arbetet med lokal utveckling, ska påbörja ett arbete med kraftsamlande insatser. Till skillnad från arbetet med lokal utveckling är bedömningen att det för de kraftsamlande insatserna även finns ett behov av kommungemensam styrning, prioritering och uppföljning. Kommunstyrelsen föreslås få samordningsansvaret för kraftsamlande insatser och i uppdrag att utarbeta formerna för processen i stort, ta fram förslag på geografiska områden samt föreslå vilka nämnder och bolag som ska få ett särskilt ansvar i arbetet.
I samband med detta ärende föreslår stadskontoret att ett tidigare budgetuppdrag kring att öka tryggheten och stärka den sociala hållbarheten för att bryta segregationen anses vara återrapporterat. Även det tidigare ärendet om ett samlat grepp om lokal utveckling föreslås godkännas som återrapporterat.?
Bilagor
KF 240926
Malmö stads arbete med universell prevention rörande normbrott bland barn och unga har bedrivits inom ramen för preventionssystemet Communities That Care (CTC). CTC har inte implementerats i stadens organisation på de sätt som planerats, och en genomlysning av strukturen har därför genomförts. Utifrån detta föreslår stadskontoret en förändring avseende ansvaret för den universella preventionsnivån och därmed också en verksamhetsförändring inom CTC.
Stadskontoret presenterar i ärendet förslag till förändrad organisationsstruktur och en hantering av de ekonomiska konsekvenserna av en sådan förändring, med syfte att skapa förutsättningar för en utveckling av stadens arbete på den universella preventionsnivån.
Förslaget har remitterats till berörda nämnder och deras yttranden redovisas i ärendet.
Bilagor
KF 240926
Regeringen har beslutat att Skolverket ska betala ut 500 miljoner kronor till landets kommuner. Bidraget betalas ut till alla kommuner för att stödja olika insatser i både kommunala och fristående skolor. Malmö erhåller 16 493 tkr av bidraget och detta föreslås fördelas ut till förskolenämnden 4 280 tkr, grundskolenämnden 9 041 tkr och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden 3 172 tkr.
Bilagor
Revidering av Policy avseende Malmö stads arbete med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter
KF 240629
Kommunfullmäktige i Malmö stad beslutade 2014 om Policy avseende Malmö stads arbete med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter. Syftet med policyn är att säkerställa att Malmö stad arbetar aktivt med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter utifrån rådande lagstiftning. Policyn ska ses över i slutet av varje mandatperiod för att se om det finns behov att revidera policyn. Översyn samt eventuell revidering ska göras i samråd med de nationella minoriteterna och i dialog med kulturnämnden. Detta ärende beskriver översynen samt förslag på ändringar i policyn.
Bilagor
KF 240926
Tekniska nämnden (reservation M och C) har inkommit med förslag till reviderad taxa för upplåtelser på offentlig plats då behov därav finns.
Bilagor
KF 240926
Josefin Anselmsson (M) föreslår i en motion för kommunfullmäktige att funktionsstödsnämnden ska ges i uppdrag att erbjuda en daglig verksamhet med rehabiliterande profil och legitimerad personal inriktad mot personkrets 2. Det gäller personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranlett av yttre våld eller kroppslig sjukdom. Motionären hänvisar till organisatoriska förändringar inom funktionsstödsförvaltningen.
I ärendet har funktionsstödsnämnden lämnat yttrande. Nämnden beskriver den organisationsförändring som genomfördes i förvaltningen under 2023. Förändringen innebar att anställda fysioterapeuter i daglig verksamhet organisatoriskt övergick till förvaltningens hälso- och sjukvårdsenhet. Förvaltningen har, enligt delegation från nämnden, ansvar för att organisera arbetet på ett sätt som gynnar både brukare och personal. Nämnden bedömer att förändringen lett till ökad tydlighet kring de rehabiliterande åtgärderna. Nämnden rapporterar vidare att de förändringar som förvaltningen genomfört inte förändrar stödet till de enskilda brukarna utan handlar om att insatsen ska organiseras och utföras på bästa sätt. Nämnden menar vidare att organisationsförändringarna inte heller påverkar principiella nämndbeslut gällande rehabilitering till personer inom LSS, personkrets 2. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
Motion Anfal Mahdi (V), Carin Gustafsson (V) och Emma-Lina Johansson (V) om screening under arbetstid
KF 240926
Kommunstyrelsen har att yttra sig över motion av Anfal Mahdi (V), Carin Gustafsson (V) och Emma-Lina Johansson (V) med yrkande om att kommunstyrelsen får i uppdrag att tillsammans med de fackliga organisationerna hitta en modell för anställdas deltagande i screeningundersökningar, för att undersöka och upptäcka cancer, på betald arbetstid.
Stadskontoret menar att det finns åtgärder som Malmö stad som arbetsgivare kan göra för att bidra i arbetet men eftersom besök inom sjukvård på arbetstid är reglerat i centrala kollektivavtal och frågan om screening för cancer var ett yrkande i senaste avtalsrörelsen gör stadskontoret bedömningen att frågan även fortsättningsvis bör hanteras av Sveriges kommuner och regioner (SKR) och de centrala fackliga organisationerna.
Bilagor
Magnus Olsson (SD) har inkommit med ett nämndinitiativ vid kommunstyrelsens sammanträde den 20 mars 2024. Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig.
I nämndinitiativet föreslås att kommunstyrelsen anmodar arbetsmarknads- och socialnämnden att i samråd med Malmö kvinnojour ta fram ett program för en långsiktigt hållbar verksamhet. Vidare föreslås att kommunstyrelsen beviljar Malmö kvinnojour ekonomiska medel motsvarande underskottet för 2024 samt att kommunstyrelsen beaktar 4 miljoner kronor i stöd till Malmös kvinnojourer inför budgetarbetet 2025.
Stadskontoret instämmer i arbetsmarknads- och socialnämndens bedömning om vikten av att hantering av bidrag och ansökningar ska ske utifrån uppsatta riktlinjer. Detta för att tjänstepersoner ska kunna göra kvalificerade och professionella bedömningar och att likvärdighet ska kunna säkerställas. Malmö kvinnojour och flera andra av stadens kvinnojourer erhåller redan idag organisationsbidrag från Malmö stad.
Vidare ställer sig stadskontoret frågande till varför framtagandet av ett program för en långsiktigt hållbar verksamhet endast föreslås involvera en av stadens kvinnojourer. Dessutom menar stadskontoret att det redan finns goda möjligheter för stadens kvinnojourer att lyfta behov, eventuella problem samt ta initiativ till nya former av samarbete eller samverkan med Malmö stad kontinuerligt. Stadskontoret menar att ett initiativ om ett sådant program bör komma från kvinnojourerna själva.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beslutat vid sitt sammanträde 2024-05-30 §179 att förvaltningen reserverar budgeten på 1 miljon kronor för nämndens 1-åriga bidrag för 2025 och utlyser medlen i syfte att stödja stadens kvinnojourer att klara omställning utifrån ny lagstiftning som införts från 1 april 2024.
Bilagor
Demokrati utgår från idén om politisk jämlikhet, att alla ska ha möjlighet att vara med och påverka. Genom att människor i samhället engagerar sig fylls demokratin med innehåll och mening. Allt för många står dock utanför demokratin, viket innebär att samhället går miste om viktiga åsikter och perspektiv. Det är därför viktigt att fortsätta utveckla och förenkla möjligheterna till delaktighet, där fler inkluderas i det demokratiska samtalet.
Fokus kommer ligga på att lägga en grund inför framtida insatser samt att inhämta kunskap för att kunna prioritera de viktigaste åtgärderna för att stödja arbetet med den långsiktiga och aktivt inkluderande demokratiutvecklingen. Inriktningen fokuserar på tre huvudsakliga områden:
Bilagor
KF 240926
Tekniska nämnden har inkommit med en hemställan om ändringar i den lokala ordningsstadgan med anledning av bruket av lustgas i berusningssyfte.
Bilagor