Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Anmälan av inkomna skrivelser till kommunstyrelsens sammanträde den 10 september 2025.

  3. Enligt kommunallagen kapitel 6 § 37-40 kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot, eller en tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattas med stöd av delegation ska redovisas på nästkommande sammanträde.

  4. Regeringen gav i juli 2024 förvaltningsmyndigheten Statskontoret i uppdrag att utreda och föreslå åtgärder för att förbättra kontrollen och uppföljningen av privata utförare. Finansdepartementet har nu remitterat rapporten Förbättrad kontroll och uppföljning av privata utförare i kommuner och regioner (2025:7) för synpunkter.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden, funktionsstödsnämnden och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har yttrat sig i ärendet. Nämnderna ställer sig i huvudsak positiva till förslagen i utredningen och stadskontoret instämmer i denna bedömning. Det finns dock ett behov av ytterligare vägledning kring ansvarsfördelning vad gäller uppföljning av privata utförare. Vidare föreslås att staten gör en fördjupad utredning gällande verkställighetsfrågor kopplat till personlig assistans.

    Bilagor

  5. Justitiedepartementet har gett Malmö stad möjlighet att yttra sig över remissen Säkerhetsskyddslagen - ytterligare kompletteringar (SOU 2025:42).

    Regeringen beslutade i oktober 2023 att tillsätta en utredning med uppdrag att föreslå åtgärder för att stärka kontrollen av skyddsvärd verksamhet och öka förmågan att möta förändrade förhållanden som innebär ett hot mot Sveriges säkerhet.

    Utredningen föreslår att tillsynsmyndigheterna får utvidgade möjligheter att ingripa vid säkerhetsskyddsavtal där utomstående involveras i den säkerhetskänsliga verksamheten.

    Utredningen föreslår att fler uppgifter ska få hämtas vid registerkontroll vid säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Utredningen föreslår även att vissa säkerhetsprövningsbeslut som innebär att en person inte har klarat säkerhetsprövningen, ska anmälas till Säkerhetspolisen. Förslaget innebär att uppgifterna kommer att kunna hämtas vid registerkontroll avseende samtliga tre säkerhetsklasser.

    Bilagor

  6. Malmö stad och Lunds universitet har sedan tidigare tecknat ett samverkansavtal, med syfte att skapa mervärden både för de egna organisationerna och det omgivande samhället. Föreliggande avsiktsförklaring tar sin utgångspunkt i samverkansavtalet. Avsiktsförklaringen syftar till att visa på Malmö stads och Lunds universitets gemensamma ambition att hjälpas åt i arbetet med att möjliggöra en samlokalisering av Konstnärliga fakultetens verksamheter i Malmö.

    Bilagor

  7. I ärendet sammanfattas återrapportering för verksamhet med medel från Strategiska jobbsatsningar som genomfördes under 2024. Återrapporteringen sker genom sammanställning av tidigare rapportering från respektive förvaltning i Årsanalys 2024.

    Bilagor

  8. Valnämnden har inkommit med en skrivelse där de föreslår att kommunstyrelsen anmodar samtliga nämnder i Malmö stad att från och med hösten 2025 prioritera och vara valnämnden behjälpliga med inventering och bokning av val- och röstningslokaler samt andra eventuella tjänster kopplade till de allmänna valen 2026.

    Valnämnden föreslår även att kommunstyrelsen riktar en särskild uppmaning till kulturnämnden om generösa och enhetliga öppettider under förtidsröstningsperioden på lokala bibliotek samt till grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden om att genom sina skolledningar vara valnämnden behjälpliga med att identifiera och utse lämplig personal som vaktmästare/lokalansvariga på skolor under valdagen.

    Bilagor

  9. Holger Bäckström förordnade i testamente den 18 juni 1997 om inrättandet av Stiftelsen Barbro och Holger Bäckströms stipendiefond. Stiftelsens ändamål är att hälften av avkastningen årligen ska utdelas som ett eller två stipendier. Berättigad att erhålla stipendium är varje ung svensk skulptör, bildkonstnär eller målare. Stiftelsen är idag registrerad med egen förvaltning (egen styrelse) hos Länsstyrelsen, men en närmare genomgång av stiftelsernas föreskrifter visar att anknuten förvaltning är den korrekta förvaltningsformen.

    Bilagor

  10. Stadsbyggnadsnämnden har godkänt granskningshandling för fördjupad översiktsplan för Jägersro samt överlämnat planen till kommunstyrelsen för beslut om granskning. Syftet med planen är att utveckla Jägersro till en funktionsblandad och grönskande stadsdel i samspel med det intilliggande verksamhetsområden. Kommunstyrelsen beslöt vid samrådsfasen om att en fördjupad trafikutredningen skulle genomföras vilket kompletterats ärendet. Stadskontoret föreslår att den fördjupade översiktsplanen tillgängliggörs för granskning.

    Bilagor

  11. Helena Nanne (M) har inkommit med ett nämndinitiativ om fler trygghetskameror i Malmö. Nämndinitiativtagaren menar att många Malmöbor, enligt den årliga trygghetsmätningen, upplever otrygghet i det offentliga rummet. Initiativtagaren framhåller att fler kameror är en av flera viktiga åtgärder för att Malmö ska bli tryggare. Med bakgrund av detta yrkar initiativtagaren att kommunstyrelsen ska uppdra åt stadskontoret att: 1) ta fram förslag på en kommunövergripande strategi för att skyndsamt bygga ut användningen av trygghetskameror på offentliga platser och vid kommunala verksamheter; 2) kontinuerligt placera ut fasta och mobila trygghetskameror på offentliga platser och vid kommunala verksamheter utifrån behov; 3) utreda möjligheten till fördjupad samverkan med relevanta aktörer kring utveckling, drift och förvaltning av trygghetskameror, exempelvis genom gemensamma trygghetscentraler; samt 4) återkomma till kommunstyrelsen senast i september 2025.

    Stadskontoret har i beredningen av ärendet skickat nämndinitiativet på remiss till servicenämnden och tekniska nämnden.


    I likhet med remissinstansernas yttranden ser stadskontoret fördelar med en kommunövergripande strategi för användning av trygghetskameror på offentliga platser och vid kommunala verksamheter. Stadskontoret anser dock att en sådan strategi behöver integreras i ett bredare arbete med trygghetsskapande åtgärder, då kamerabevakning endast utgör en liten del av det trygghetsskapande arbetet. Stadskontoret anser inte att en utbyggnad av användningen av kameror bör ske skyndsamt. Kommunen strävar efter att arbeta med utgångspunkt i evidens och långsiktighet. Med hänvisning till detta föreslår stadskontoret att kommunstyrelsen avslår första yrkandet i Helena Nannes (M) nämndinitiativ.

    Stadskontoret anser att stadskontoret inte är rätt aktör för att kontinuerligt placera ut fasta och mobila trygghetskameror eftersom detta inte ligger inom stadskontorets uppdrag. Bedömning av kamerabevakning görs av respektive nämnd. Stadskontoret föreslår därför att kommunstyrelsen avslår andra yrkandet i Helena Nannes (M) nämndinitiativ.

    Stadskontoret instämmer i att det finns behov av att utreda möjligheten till fördjupad samverkan med relevanta aktörer genom gemensamma trygghetscentraler, men lyfter fram att ett sådant arbete redan initierats. Stadskontoret föreslår därför att kommunstyrelsen anser tredje yrkandet i Helena Nannes (M) nämndinitiativ besvarat med hänvisning till vad som redovisas i ärendet.

    Bilagor

  12. KF 251002

    I budget 2024 fick funktionsstödsnämnden och arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att ta fram en modell som underlättar övergångar från daglig verksamhet till en kommunal arbetsmarknadsanställning eller till den reguljära arbetsmarknaden. Funktionsstödsnämnden och arbetsmarknads- och socialnämnden har godkänt återrapportering och ställer sig positiva till den framtagna modellen. I detta ärende föreligger fråga om kommunfullmäktiges godkännande av återrapportering av budgetuppdraget.

    Bilagor

  13. KF 251002

    Malmö stad är medlem av den regionala samarbetsorganisationen STRING. Den reform av hälsovårdssektorn i Danmark som beslutats av Folketinget i år och träder i kraft den 1 januari 2027 kommer att påverka STRING:s organisationsform. STRING:s styrelse har därför godkänt reviderade stadgar som innebär att STRING blir en så kallad icke-näringsdrivande förening (non-commercial association) med säte i Danmark.

    Bilagor

  14. KF 251002

    Tekniska nämnden har inkommit med en ansökan om objektsgodkännande för kaj 22 och bro vid Solhöjdsparken. Projektet avser renovering av 200 meter kaj i Varvsstaden samt byggnation av en gång- och cykelbro vid Solhöjdsparken. Även anläggandet av en mindre park och bevarandet av en travers utmed kajstråket ingår i projektet. Projektets bruttoutgift beräknas uppgå till 103 mnkr.

    Bilagor

  15. KF 251002

    Kommunfullmäktige beslutade i oktober 2024 att bifalla motion om kunskapslyft i elevhälsan kring endometrios och andra kvinnosjukdomar (STK-2024-644). Uppdraget handlar om att stärka kompetensen hos elevhälsan kring endometrios och andra kvinnospecifika sjukdomar. Grundskolenämnden återrapporterar i detta ärende planerade åtgärder som kommer att genomföras under 2025.

    Bilagor

  16. KF 251002

    Helena Nanne (M) och Nicola Rabi (M) har den 10 december 2024 inkommit med en motion och i motionen föreslagit att kommunfullmäktige beslutar att ge kulturnämnden i uppdrag att digitalisera och stärka skyddet av Malmös kulturarv för att möjliggöra bredare tillgång och bevarande i händelse av kris eller krig.

    Motionen har remitterats till kulturnämnden (muntlig reservation M och C) och servicenämnden (muntlig reservation M och SD) som har yttrat sig. Kulturnämnden har framfört att på kulturförvaltningen pågår sedan länge ett flertal lokala, regionala, nationella och internationella samarbeten med viktiga aktörer inom området för att tillgängliggöra kulturarvet. Kulturförvaltningens samlingar är till stor del digitaliserade men offentlig konst och värdefulla byggnader har inte digitaliserats i samma utsträckning. Kulturnämnden har tillsammans med stadsbyggnadsnämnden under 2025 initierat ett arbete med att ta fram ett stadsövergripande kulturmiljöprogram. Servicenämnden har i i likhet med kulturnämnden framhållit att en stor del av kulturarvet redan är digitaliserat. Det finns goda förutsättningar för nämnden att i samverkan med kulturnämnden ha en roll i digitaliseringen framöver. Stadskontoret anser att arbetet med att digitalisera och stärka skyddet av Malmös kulturarv fullgörs genom de åtgärder som nämnderna har redogjort för i sina yttranden. Motionen föreslås därmed besvarad.

    Bilagor

  17. KF 251002

    Anton Sauer (C) och Martin Molin (C) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige om att ge tekniska nämnden i uppdrag att anpassa Kalendegatan, Malmborgsgatan och Göran Olsgatan för cyklister. I motionen pekas dessa gator ut i syfte att förbättra säkerhet, framkomlighet och komfort för cyklister genom cykelanpassningar.

    Motionen har skickats på internremiss till tekniska nämnden som inkommit med svar och föreslår kommunfullmäktige att anse motionen besvarad..

    Bilagor

  18. KF 251002

    John Roslund (-) inkom den 5 februari 2025 med en motion om att uppdra åt servicenämnden att tillsammans med tekniska nämnden, miljönämnden och stadsbyggnadsnämnden undersöka om Vertiscape eller någon liknande lösning kan användas för att försköna tråkiga betongytor i Malmös stadsmiljö.

    Motionen har remitterats till servicenämnden, tekniska nämnden, miljönämnden och stadsbyggnadsnämnden. Servicenämnden och tekniska nämnden konstaterar att staden redan arbetar för ökad grönska och trivsel i staden, där nya lösningar testas och där flera nämnder är involverade. De två nämnderna bedömer därmed motionen besvarad. Miljönämnden bedömer att det går att uppnå högre miljönytta med andra åtgärder och föreslår att motionen avslås. Stadsbyggnadsnämnden bedömer att
    motionens förslag inte faller inom nämndens ansvarsområde.

    Bilagor

  19. KF 251002

    Nina Jakku (V) har inkommit med en motion om tillgång till allmänna samlingslokaler. Motionären framhåller att tillgång till allmänna samlingslokaler centralt är av betydelse för att utveckla och stärka den lokala demokratin. Motionären lyfter i sin motion att det i Malmö finns föreningar som saknar lokaler eller har svårt att hitta lokaler på lämpligt ställe eller till en kostnad som föreningen kan bära. Motionären anser att det finns anledning för Malmö stad att underlätta för civilsamhället och samordna tillgången till lokaler på ett mer effektivt sätt.

    I ärendets beredning har fritidsnämnden, kulturnämnden, servicenämnden och stadsbyggnadsnämnden getts möjlighet att yttra sig. Nämnderna har i sina yttranden beskrivit sina uppdrag i förhållande till motionärens yrkanden. I yttrandena betonas vikten av dialog och en långsiktig samverkan mellan nämnder för att underlätta tillgången av lokaler för civilsamhällets organisationer, liksom vikten av en dialog med civilsamhällets organisationer.

    Stadskontoret anser att motionärens yrkande om att i planering av nya områden ta behovet av samlingslokaler i beaktande redan faller inom ramen för stadens gällande styrdokument på området. Stadskontoret vill lyfta att kommunfullmäktige i budget 2025 gett kommunstyrelsen i uppdrag att, tillsammans med stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden, servicenämnden och kulturnämnden, föreslå en organisatoriskt och ekonomiskt hållbar lösning för lokaler åt det fria kulturlivet och icke-kommersiella kreativa näringar. Resultatet av ovan nämnda uppdrag i kommunfullmäktiges budget bör framöver beaktas i det fortsatta arbetet. Stadskontoret ser i nuläget inte något behov av att kommuncentralt avsätta pengar för att finansiera samlingslokaler.

    Mot bakgrund av det pågående arbetet och vad som redovisas i ärendet föreslår stadskontoret att motionen anses besvarad med hänvisning till vad som redovisats i ärendet.

    Bilagor

  20. Servicenämnden har till kommunstyrelsen inkommit med Utvecklingsplan för kommungemensam IT och digitalisering 2026. Servicenämnden ska enligt Riktlinjer för IT och digitalisering (KF 2021-03-31 §100) årligen ta fram en utvecklingsplan som ska ge riktning för kommungemensam IT. Kommunstyrelsen ansvarar för att besluta om planen. Planen bygger på förvaltningarnas behov av stöd samt behov av gemensam utveckling inom IT och digitalisering för kommande år. Planen har varit föremål för en bred förankringsprocess i stadens förvaltningar.

    Fokus i 2026 års plan är på information och samverkan. Information är en strategisk resurs i staden som rätt utnyttjad kan ge stora värden genom exempelvis förändrade arbetssätt, faktabaserade beslutsunderlag och förmåga till förebyggande arbete. Samverkan handlar i planen om att nyttja den kompetens som etablerats i staden för att tillsammans realisera dess fulla potential.

    Av serviceförvaltningens tjänsteskrivelse framgår att servicenämnden ser behov av totalt 7 mnkr, relaterade till främst personella resurser, för att kunna realisera 2026 års utvecklingsplan för kommungemensam IT och digitalisering och att behovet även lyfts i servicenämndens budgetskrivelse 2026. Av servicenämndens budgetskrivsels framgår att dessa 7 mnkr utgör en del av servicenämndens äskande om totalt 41 mnkr som en permanent budgetförstärkning avseende driftskonsekvenser inom IT och digitalisering. Enligt stadskontorets uppfattning bör finansiering av utvecklingsplanen beaktas jämte servicenämndens totala äskande om budgetförstärkning inom IT och digitalisering inom ramen för den ordinarie budgetberedningsprocessen.

    Stadskontoret betonar vikten av att serviceförvaltningen och stadskontoret i syfte att stärka Malmö stads digitala säkerhet, bibehåller och i vissa avseenden såsom informationshantering, AI och IT-juridik, förstärker sin samverkan.

    Stadskontoret bedömer att servicenämnden på ett tillfredsställande sätt har fullföljt uppdraget om att upprätta en flerårig utvecklingsplan som ger riktning för kommungemensam IT. Stadskontoret delar serviceförvaltningens syn på behovet av en översyn av Riktlinjer för IT och digitalisering (KF 2021-03-31 § 100) och föreslår att kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att i samverkan med serviceförvaltningen se över styrningen av kommungemensam IT och digitalisering som idag regleras i Riktlinjer för IT och digitalisering.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.