Val av justerare
Anmälan av inkomna skrivelser
Enligt kommunallagen kapitel 6 § 37-40 kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot, eller en tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattas med stöd av delegation ska redovisas på nästkommande sammanträde.
Förslag till förlängning av idéburet offentligt partnerskapsavtal (IOP) avseende Kraftsamling Herrgården 2026
Kommunstyrelsen beslutade den 18 augusti 2021 (§ 274) att ingå ett idéburet offentligt partnerskapsavtal (IOP) rörande Kraftsamling Herrgården, ett avtal som löpte under perioden 2021–2023. Den 6 december 2023 (§ 342) beslutade kommunstyrelsen om en förlängning av avtalet för perioden 2024–2025. Att avtalet löper ut vid årsskiftet har medfört att parterna berett ett förslag till nytt avtal avseende 2026.
Det nya förslaget till IOP-avtal omfattar Rädda Barnen (Region Syd), kommunstyrelsen, fritidsnämnden, kulturnämnden, Malmö universitet (Institutionen för urbana studier), FC Rosengård och Polisen (Lokalpolisområde Rosengård). Tillsammans vill parterna bidra till att Herrgården utvecklas till ett tryggt, inkluderande och livskraftigt område som erbjuder goda förutsättningar för de som bor i området, med särskilt fokus på barn och unga. Detta fokus innebär inte att partnerskapet endast arbetar med barn och unga, utan även med föräldrar och andra vuxna, för att stärka deras kapacitet att främja barns välmående och rättigheter.
Stadskontoret gör bedömningen att arbetet inom ramen för partnerskapet bedrivs i enlighet med de prioriteringar som gjorts i avtalet. Stadskontoret föreslår därför att föreliggande förslag till IOP-avtal för 2026 godkänns av kommunstyrelsen. Förslaget innebär att ett förnyat avtal träder i kraft under förutsättning att kommande återrapportering av 2025 års verksamhet godkänns av kommunstyrelsen.
Bilagor
Sedan 2010 har Malmö stad, Malmö universitet och studentkårerna samarbetat för att stärka Malmö som studentstad. Nuvarande organisationsform gäller till och med 2025 och har utvärderats under året. Utvärderingen visar behov av att bredda samarbetet genom att inkludera Lunds universitet och dess studentkår i Malmö, samt att behålla fokus på studentliv, arbetsliv och studentbostäder, med tillägg av studenthälsa och ett förstärkt näringslivsperspektiv.
För perioden 2026–2028 föreslås ett nytt samarbetsavtal mellan Malmö stad, Malmö universitet och Lunds universitet. Avtalet innebär fortsatt samfinansiering och årliga extra satsningar om 150 tkr per part. Syftet är att genom långsiktig samverkan utveckla Malmö som en attraktiv studentstad med fokus på studentbostäder, studentliv, studenthälsa och starkare kopplingar till arbets- och näringsliv.
Bilagor
Revisorskollegiet, Malmös stadsrevision, har genom konsulten KPMG granskat servicenämnden och tekniska nämnden och dess förebyggande arbetet mot korruption. Kommunstyrelsen, servicenämnden och tekniska nämnden ska yttra sig vid två tillfällen. Det första yttrandet lämnades den 5 mars 2025. Det uppföljande yttrandet ska inkomma senast 5 december 2025. Kommunstyrelsen har granskats utifrån dess uppsiktsplikt.
Stadskontorets förslag till yttrande behandlar de rekommendationer som lämnats utifrån genomförd granskning. Revisorskollegiets bedömning är att kommunstyrelsen utifrån sin uppsiktsplikt delvis har säkerställt en tillräcklig intern kontroll för att förebygga, upptäcka och hantera korruption.
Stadskontorets bedömning är att arbetet med att motverka korruption och oegentligheter är ett ständigt pågående arbete och de åtgärder som vidtagits syftar sammantaget till att hålla frågan aktuell, vilket bidrar till en sund organisationskultur över tid.
Bilagor
I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2026–2027 för kommunstyrelsen. I budget 2018 beslutade Kommunfullmäktige att samtliga nämnder årligen ska besluta om en upphandlingsplan för de kommande två åren. Denna plan ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt och behandlas årligen i kommunstyrelsen.
Bilagor
I den årliga lokalbehovsplanen beskriver stadskontoret sina kort- och långsiktiga lokalbehov.
Kommunstyrelsen och stadskontoret flyttar i början av 2026 den samlade egna verksamheten till lokaler, sammanbyggda med Malmö Rådhus.
Flytten bedöms på sikt innebära verksamhetsmässiga och ekonomiska fördelar för såväl kommunstyrelsen som för staden som helhet och den innebär att kommunstyrelsens lokalbehov under överskådlig framtid är tillfredsställda.
Bilagor
Delegationsförteckning för Malmö stads internbank
Malmö stad är sedan den 1 februari 2015 en del av förvaltningsområdet för finska och har sedan dess tagit emot ett årligt statsbidrag för merkostnader för arbetet med finskt förvaltningsområde. Från och med 2025 är statsbidraget sänkt från 1 980 000 kronor till 1 695 000 kronor.
Utifrån samråd med sverigefinska gruppen och dialog med representanter för berörda förvaltningar föreslås i ärendet fördelning av ovanstående ekonomiska medel för 2026.
De prioriterade områdena för arbetet med finskt förvaltningsområde är förskola, skola, äldreomsorg, kultur och kommunikation.
Bilagor
Objektsgodkännande för projekt 5.1 (3334) Hållplatsombyggnader med mera, inom linje 5, Storstadspaketet, tekniska nämnden
Tekniska nämnden har inkommit med en ansökan om utökat objektsgodkännande för projekt 3334, Hållplatsombyggnader med mera inom linje 5, Storstadspaketet. Projektet avser ombyggnader av hållplatser för att uppnå dagens tillgänglighetskrav. Projektet innefattar också framkomlighetsåtgärder för att förbättra angöring vid hållplatser, ny beläggning samt fler träd och grönska. Vidare omfattar projektet även upprustning ett befintligt hastighetssäkrat övergångsställe och anläggning av ett nytt hastighetssäkrat övergångsställe. Slutligen innefattar projektet en sammanslagning av två hållplatser.
Projektets bruttoutgift beräknas uppgå till 30 mnkr. Inkomsterna genom statlig medfinansiering enligt Ramavtal 8 i Sverigeförhandlingen uppgår till 15 mnkr.
Bilagor
Tekniska nämnden har inkommit med en ansökan om objektsgodkännande för projekt 9918 Infrastruktur kollektivtrafik 2026-2028. Projektet avser att åtgärda framkomlighetsproblem och skapa bättre trygghet- och tillgänglighet på hållplatsområdet samt på sträckan till och från hållplatsen. Dessutom avser projektet komplettera med nya hållplatser för förändrat linjenät utöver de sträckningar som omfattas av storstadspaketet. Projektets bruttoutgift beräknas uppgå till 17 mnkr.
Bilagor
Tekniska nämnden har inkommit med en ansökan om objektsgodkännande för projekt 9919, grönstråk norr om Kalkbrottet. Projektet avser färdigställande av naturmark genom komplettering och utveckling av befintligt gång- och cykelstråk samt omkringliggande naturmark mellan bostadsområde och naturreservat. Projektets bruttoutgift beräknas uppgå till 22 mnkr.
Bilagor
Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om objektsgodkännande för projekt 9914, Trädplantering och vitalisering 2026-2027. Projektet avser trädplanteringar, vitaliseringsåtgärder samt riktade trädplanteringar. Projektets bruttoutgift beräknas uppgå till 28 mnkr.
Bilagor
Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om objektsgodkännande för projekt 9350, Tredje spår Norra hamnen kombiterminal. Projektet avser en utbyggnad av spår och ytor för kombiterminalen inom Copenhagen Malmö Port AB (CMP) nyttjanderättsområde i Norra hamnen. Projektets bruttoutgift beräknas uppgå till 35 mnkr.
Bilagor
Tekniska nämnden har inkommit med en ansökan om utökning av nämndens kommunbidrag som en kompensation för ökade driftskonsekvenser för aktivering av investeringar.
Bilagor
Kommunstyrelsen beslöt år 2023 (STK-2023-448) om att uppdra åt stadskontoret att utveckla och realisera etableringen av Malmö Startup District. Kommunstyrelsen hade tidigare beslutat år 2022 (STK-2022-691) att uppdra åt stadskontoret med flera att utreda en långsiktig lokaliseringslösning för MINC. I ärendet slutrapporteras Malmö startup District som nu utformats till Malmö Generate District. I ärendet rapporteras även om en långsiktig lokallösning för MINC i Sverige AB.
Bilagor
KF 251216
Miljönämnden föreslår ändringar i taxan enligt lag om handel med vissa receptfria läkemedel. Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 2 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.
För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.
Bilagor
KF 251216
Miljönämnden föreslår ändring i taxan enligt strålskyddslagen.
Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 4 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.
För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.
Bilagor
KF 251216
Miljönämnden föreslår ändringar i taxan enligt miljöbalken samt marknadskontroll.
Den föreslagna ändringen gäller dels den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan, dels hur fasta avgifter beräknas. Enligt förslaget ska det antal tillsynstimmar som anges i taxebilagan multipliceras med timavgiften.
Därtill görs justeringar av vissa avgiftsbelopp, tillägg av avgiftskoder samt redaktionella ändringar för att anpassa taxan till aktuella bestämmelser och faktiska förhållanden. För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.
Bilagor
KF 251216
Miljönämnden föreslår ändringar i taxan enligt lagen om sprängämnesprekursorer.
Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 7 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.
För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.
Bilagor
KF 251216
Miljönämnden föreslår ändringar i taxan för tillsyn över avfallshantering i fritidsbåtshamnar.
Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 8 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.
För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.
Bilagor
KF 251216
Miljönämnden föreslår revidering av taxan enligt livsmedels- och foderlagstiftningen. Den paragraf som reglerar indexjustering, § 5, ändras för att tydliggöra att nämnden får justera taxan utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV).
För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.
De paragrafer som rör kontrollavgifter för foder- och biproduktanläggningar, §§ 10-13, tas bort eftersom den tidigare regleringen har upphört och tillsynen nu finansieras genom efterhandsdebitering.
Bilagor
Kf 251216
Miljönämnden föreslår ändringar i taxan enligt lagen om skydd mot internationella hot mot människors hälsa. Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 3 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.
För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.
Bilagor
KF 251216
Enligt kommunallagen får kommuner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Enligt Malmö stads regler ska mottagare av partistöd årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för det ändamål som anges i kommunallagen. Till redovisningen ska fogas ett granskningsintyg. Samtliga partier i kommunfullmäktige som mottagit partistöd avseende år 2024 har inkommit med en redovisning och granskningsintyg inom föreskriven tid. Hur storleken på partistödet beräknas bestäms av Malmö stads regler för kommunalt partistöd.
Bilagor
KF 251216
Räddningstjänsten Syds redovisade för perioden januari-augusti 2025 ett positivt resultat om 21,8 mnkr vilket är 20 mnkr bättre än budget för perioden. Balanskravsresultatet för perioden är 21,8 mnkr. För år 2025 som helhet prognostiseras ett resultat på 10 mnkr att jämföra med budgeterat årsresultat på 0 mnkr.
Balanskravsresultatet för året beräknas till 9,8 mnkr. Räddningstjänsten Syds egna kapital vid årsskiftet beräknas fortsatt vara positivt. Förbundets övriga mål för god ekonomisk hushållning bedöms i stort kunna infrias.
Bilagor
Bemyndigande till tekniska nämnden gällande tomträttsavtal inom exploateringsprojekt 7363 Öster om mässan
KF 251216
Tekniska nämnden anhåller om kommunfullmäktiges bemyndigande att med tomträtt få upplåta del av fastigheten Konventet 1 samt del av fastigheten Produkten 1. Avgäldsunderlaget överstiger 30 000 000 kr varför kommunfullmäktiges bemyndigande erfordras. Stadskontoret förordar att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att ge tekniska nämnden det anhållna bemyndigandet.
Bilagor
KF 251216
Kommunfullmäktige har gett kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram förslag på interna verksamhetsöverlåtelser till Malmö Energi och Hållbarhet AB. Stadskontoret har på uppdrag av kommunstyrelsen genomfört en första inventering. De verksamheter som föreslås överlåtas från servicenämnden till Malmö Energi och Hållbarhet AB är:
I ärendet föreligger förslag om interna verksamhetsöverlåtelser som Malmö Energi och Hållbarhet AB ställer sig bakom och som Malmö Stadshus AB, för sin del godkänt, samt att överlämna ärendet till kommunfullmäktige för slutligt ställningstagande.
Bilagor
KF 251216
Stadsbyggnadsnämnden har beslutat att godkänna förslag till detaljplan och översända den till kommunfullmäktige för antagande. Detaljplanen har hanterats med utökat förfarande för att kunna hantera risk för betydande miljöpåverkan. Genom anpassning i plan och tekniska åtgärder har stadsbyggnadsnämnden gjort bedömningen att det färdiga förslaget inte kommer innebära betydande miljöpåverkan.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra underhållsdepå för tåg med tillhörande tåganslutningar till Södra stambanan. Planområdet är del av en större sammanhängande anläggning, delvis även belägen i Burlövs kommun.
Bilagor
KF 251216
Malmö stad har, som huvudman för kommunens färdtjänstuppdrag, en lagstadgad skyldighet att anta trafikförsörjningsprogam för färdtjänst och riksfärdtjänst. Programmet ska antas av kommunfullmäktige. Kommunfullmäktige har tidigare beslutat om Trafikförsörjningsprogam för färdtjänst och riksfärdtjänst att gälla för perioden 2022–2024.
Tekniska nämnden, som ansvarar för Malmö stads färdtjänst, föreslår för kommunfullmäktige att programmet förlängs till och med verksamhetsåret 2026.
Tekniska nämnden hänvisar till pågående förändringar av flera styrdokument gällande färdtjänst.
Malmö stads funktionshinderråd har getts möjlighet att lämna synpunkter.
Bilagor
KF 251216
Gunilla Ryd (V) och Tobias Persson (V), har inkommit med en motion om att återkommunalisera elnätet.
Motionärerna menar på att den kraftiga höjningen av elnätsavgiften de senaste två åren inte är samhällsnyttigt försvarbar och att Malmö stad behöver agera för samhällets och medborgarnas bästa.
Motionärerna föreslår kommunfullmäktige besluta att uppdra åt Malmö Energi och Hållbarhet AB att återkommunalisera elnätet i Malmö.
Stadskontoret har berett ärendet och föreslår att motionen avslås med anledning av Malmö stads befintliga arbete avseende rimliga och förutsägbara elpriser och Malmö stads tydliga intention att ha en nära samverkan med EON gällande energifrågor.
Bilagor
Motion Helena Nanne (M) och Farishta Sulaiman (M) om att kartlägga flickors inblandning i kriminalitet
KF 251216
Helena Nanne (M) och Farishta Sulaiman (M) har till kommunfullmäktige inkommit med en motion om att kartlägga flickors inblandning i kriminalitet.
Motionärerna framhåller att det under de senaste åren blivit alltmer uppenbart att flickors inblandning i gängbrottslighet och annan kriminalitet har underskattats och att det är sannolikt att det finns ett stort mörkertal. Rättsväsendet vittnar i allt större utsträckning om att flickor tar en alltmer aktiv roll i den kriminella verksamheten.
Vidare framför motionärerna att det finns en kunskapsbrist kring den roll som flickor spelar i kriminaliteten vilket försämrar förutsättningarna för en effektiv brottsbekämpning. Kunskapsbristen kan leda till att flickor som befinner sig i riskzon inte uppmärksammas i tid och därmed går miste om de sociala insatser som pojkar i samma situation får ta del av.
Malmö stad borde enligt motionärerna skaffa sig en bättre lägesbild för att skapa en tryggare stad där man tidigt fångar upp alla barn som är på väg åt fel håll, oavsett kön eller bakgrund.
Därför föreslår motionärerna att kommunfullmäktige beslutar att ge arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att genomföra en kartläggning av flickors inblandning i kriminalitet och redovisa kartläggningen för kommunfullmäktige.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig i ärendet. Nämnden bedömer att den praktiska nyttan av en lokal kartläggning inte är fastställd och att det finns utmaningar med att genomföra en sådan kartläggning. Mot bakgrund av detta föreslår arbetsmarknads- och socialnämnden att motionen ska anses vara besvarad.
Bilagor
KF 251216
Anders Andersson (V) föreslår i en motion att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden och servicenämnden får i uppdrag att utreda ett fördjupat samarbete mellan nämnderna. Motionären skriver om hälsa-, vård- och omsorgsnämndens kompetensutmaningar och servicenämndens ansvar för att utföra servicetjänster.
Motionären skriver att utredningen bör innefatta städ av lokaler, städ av brukares hem, inköp och hemleverans av mat till brukare, samt distribution av seniorrestaurangers måltider till äldre.
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden samt servicenämnden har yttrat sig över förslaget.
Bilagor
KF 251216
Nina Jakku (V), inkom den 21 juli 2025, med en motion om att inrätta ett kommunalt byggbolag.
Motionären menar på att Malmö stad har en skyldighet att tillgodose efterfrågan av bostäder, oavsett konjunktur och nationell politik och kommunfullmäktige bör därmed besluta att inrätta ett kommunalt byggbolag.
Motionen har skickats på remiss för yttrande till servicenämnden, stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden och MKB Fastighets AB.
Baserat på inkomna yttranden och kommunfullmäktiges tidigare ställningstaganden, bedömer stadskontoret att inrättandet av ett kommunalt byggbolag inte bör förordas då ett byggbolag i kommunal regi saknar marknadsmässiga och organisatoriska förutsättningar för att vara konkurrenskraftigt och bidra till lägre byggkostnader samt vara ekonomiskt försvarbart ur ett hållbarhetsperspektiv för kommunkoncernen.
Bilagor
Magnus Olsson (SD) har inkommit med ett nämndinitiativ – Lokal för Judisk filmfestival JIFF. Kommunstyrelsen beslutade på sitt sammanträde den 30 oktober 2025 att ge stadskontoret i uppdrag att bereda ärendet. I initiativet uppmanas kommunstyrelsen att ge stadskontoret i uppdrag att säkerställa att en lämplig lokal erbjuds under Judiska filmfestivalen i Malmö JIFF.
Sedan nämndinitiativet inkom har arrangören hittat en lämplig lokal och festivalen kommer att äga rum i Malmö under nästa år. Kulturförvaltningen har bistått med förslag på platser där filmfestivalen skulle kunna arrangeras. Förslaget är att kommunstyrelsen anser initiativet besvarat i sin helhet.
Bilagor