Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Redovisning av delegeringsbeslut

  3.   3

    Anmälan av inkomna skrivelser

  4. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Naturvårdsverket rörande gränsöverskridande samråd om Danmarks förslag till reviderade vattenområdesplaner 2021 - 2027. I planerna föreslås åtgärder för att minska tillförseln av näringsämnen till kustvatten som kan ha en positiv inverkan även på Sveriges vatten. Tekniska nämnden ställer sig positiv till förslaget.

    Bilagor

  5. Malmö stad har fått en remiss från Remiss Klimat- och näringslivsdepartementet gällande en ny samordnad miljöbedömnings- och tillståndsprövningsprocess (SOU 2024:98). Syftet är att ta ett helhetsgrepp om miljöbedömnings- och tillståndsprövningsprocessen för att göra den enklare, mer effektiv och förutsebar. En stor del har varit att utvärdera hur regelverket kan ändras för att undvika att Sverige ställer högre eller överlappande krav i förhållande till relevanta EU-regelverk, särskilt vad gäller de regler och krav som styr hur själva handläggningen och prövningen går till. Bland annat föreslås inrättandet av en ny miljöprövningsmyndighet som ska sköta miljöprövningsprocessen och därmed ersätta länsstyrelsen och mark- och miljödomstolarna som första instans i dessa mål.

    Ärendet har remitterats till miljönämnden, tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden som alla inkommit med yttranden.

    Bilagor

  6. Malmö stad har fått möjlighet att lämna synpunkter på promemorian Avveckling av studiestartsstödet från Utbildningsdepartementet. Studiestartsstödet är ett komplement till studiemedelssystemet och består av ett bidrag utan lån. Syftet med stödet är att öka rekryteringen till studier bland arbetslösa personer med kort utbildning och stort utbildningsbehov för att stärka deras möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden. Promemorian hänvisar till Riksrevisionens granskning som har visat att stödet i stor utsträckning har betalats ut till personer som inte ingår i målgruppen. Detta innebär att det sker omfattande felaktiga utbetalningar. Utredningen förslår att studiestartsstödet avvecklas och att det ska vara avvecklat den 1 januari 2026. Arbetsmarknads- och socialnämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har lämnat yttrande.

    Bilagor

  7. Utbildningsdepartementet har gett Malmö stad möjlighet att lämna synpunkter på remiss En socionomutbildning i tiden (SOU 2025:27).

    Regeringen gav en särskild utredare i uppdrag att göra en översyn av socionomexamen för att motverka ungdomskriminalitet. Utredaren fick även i tilläggsdirektiv uppdrag om att utreda ifall målen i examensbeskrivningen behövde anpassas efter dagens samhällsutmaningar och kompetensbehov.

    Förslagen medför ändringar i examensordningen för socionomutbildningen, vilken regleras i högskoleförordningen (1993:100). Förslagen syftar till att rusta socionomstudenter för samhällsförändringar och för ökad likvärdighet mellan utbildningsorter. Förslagen handlar om att studenter, för examen, ska visa kunskaper om aktuella samhällsutmaningar, visa förmåga till samverkan och att exempelvis leda, planera och kritiskt granska. Vidare handlar förslagen om likvärdig nationell utbildning i juridik och verksamhetsförlagd utbildning. Det lämnas även förslag utanför uppdragsdirektiven. Dessa handlar om fortsatt utredning av eventuellt behov om förlängd utbildning och att utvärdera kravnivåerna på utbildningen.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden, funktionsstödsnämnden, hälsa-, vård- och omsorgsnämnden, grundskolenämnden och gymnasie-och vuxenutbildningsnämnden har lämnat yttranden gällande förslagen.

    Bilagor

  8. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig över betänkandet ”Ett likvärdigt betygssystem” (SOU 2025:18). Utredaren har haft i uppdrag att analysera och lämna förslag på förändringar i betygssystemet samt systemet för meritvärdering. Förslagen syftar till att betyg och meritvärden från grundskolan, gymnasieskolan och komvux ska spegla elevers ämneskunskaper mer rättvisande samt motverka betygsinflation.

    Grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har yttrat sig i ärendet. Nämnderna ser överlag positivt på förslagen som lämnas i utredningen, men ser också risker med en del av förslagen.

    Bilagor

  9. Malmö stad har av Finansdepartementet fått möjlighet att lämna synpunkter på remissen Organisationsförändring av Post- och telestyrelsen och Myndigheten för digital förvaltning (Fi2025/00654). Yttrandet ska ha kommit in till Finansdepartementet senast den 30 juni 2025.

    Regeringen har gett Post- och telestyrelsen (PTS) och Myndigheten för digital förvaltning (Digg) i uppdrag att föreslå hur Diggs uppgifter kan överföras till och inordnas i PTS. Uppdraget är en del av regeringens strategi för att effektivisera statsförvaltningen och minska antalet myndigheter. Syftet med uppdraget är bland annat att stärka motståndskraften i den digitala infrastrukturen och öka takten i digitaliseringen av offentliga sektorn. I utredningen har Digg och PTS bedömt konsekvenser samt för- och nackdelar med ett samgående.

    Bilagor

  10. KF 250618

    Fritidsnämnden har i ärende begärt om godkännande att Malmö stad ska stå värd för del av EM i fotboll för damer 2029. Det är
    Svenska Fotbollförbundet och Dansk Boldspil Union som har gjort en intresseanmälan till UEFA om att få samarrangera eventet. Fritidsnämnden har nu återkommit med underlag för ställningstagande.

    Bilagor

  11. Kommunstyrelsen gav stadskontoret i uppdrag (KS 2024-04-10 § 98) att analysera utvecklingen av tjänsteresor över tid och om gjorda tjänsteresor följer resepolicyn. Kommunstyrelsen gav stadskontoret i uppdrag (KS 2025-02-05 § 71) att återkomma med en uppföljning av mötes- och resepolicy med tillhörande riktlinjer till kommunstyrelsen senast juni 2025.

    Den årliga uppföljningen av resor i tjänsten startade 2019 i samband med uppdraget att ta fram en ny mötes- och resepolicy. Det sker en tydlig förflyttning för staden som helhet år för år mot ett alltmer digitaliserat arbetssätt och ett mer hållbart resande, helt i linje med den beslutade mötes- och resepolicyn.

    Ett uppföljningsverktyg har tagits fram, där nämnderna via intranätet kan följa förvaltningens tjänsteresor med tåg och flyg.

    Bilagor

  12. Kommunfullmäktige beslöt i budget 2024 om en extra satsning på klimat- och miljöfrågor genom att tillföra medel på 10 000 000 kronor. Detta ärende är en återrapportering av hur medlen använts under 2024. Stadskontoret bedömning är att klimatstrategisk budget använts på ett sätt som bidragit till att de berörda nämnderna, servicenämnden, stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden, miljönämnden och kommunstyrelsen, kunnat genomföra fler satsningar inom området under 2024. Medlen har använts för utredningar, pilotprojekt och kunskapshöjande insatser. Fortsatt arbete pågår för att underlätta processen både avseende förslag till tilldelning samt för uppföljning.

    Bilagor

  13. Den interna kontrollen utgör en integrerad del i stadskontorets kvalitets- och ledningssystem. Kontrollen syftar till att kommunstyrelsen, med rimlig grad av säkerhet, ska säkerställa att mål uppfylls inom områdena verksamhetsstyrning, tillförlitlig finansiell styrning samt efterlevnad av lagar och regler.

    Stadskontoret har genomfört granskning avseende välfärdsbrott. Uppföljningen behandlar kommunstyrelsens förvaltningar stadskontoret, förvaltning 102, och finansförvaltningen.

    Bilagor

  14. Malmö stad tar varje år fram en prognos över befolkningen i Malmö. Prognosen görs för innevarande år samt 10 år fram i tiden för staden som helhet och fem år fram i tiden för geografiska områden inom Malmö. Det görs även en utblick för de geografiska områdena fram till 2035.

    Årets prognos ligger generellt något lägre än föregående års prognos. Under 2025 förväntas befolkningen öka med 3 200 invånare. I slutet av 2035 förväntas det finnas 395 000 Malmöbor, 29 000 fler än vad som fanns i slutet av 2024.

    Till ärendet finns även rapporten Migrationsdata Malmö mars 2025 bifogad. Migrationsdata Malmö innehåller information om invandringen till Sverige och Malmö med fokus på skyddssökande från Ukraina och asylsökande.

    Bilagor

  15. I enlighet med Malmö stads ramverk för gröna obligationer har Malmö stads Miljökommitté upprättat en årlig rapport som beskriver fördelningen av de godkända gröna investeringarna samt klimat- och miljöeffekter av dessa investeringar. Rapporten ”Grön obligationsrapport 2024” finns bilagd i detta ärende.

    Under 2024 gav Malmö stad ut fem gröna obligationer till ett totalt värde av 3,7 miljarder kronor. Det totala beloppet utestående gröna obligationer uppgick per den 31 december 2024 till 7,15 miljarder kronor, vilket utgjorde 45 % av kommunens totala upplånade medel. De av Miljökommittén godkända gröna investeringarna uppgick till ett belopp om totalt ca 8,9 miljarder kronor.

    Bilagor

  16. Enligt beslutad nämndsbudget 2025 för finansiering (STK-2024-141), finns till kommunstyrelsen anslag till förfogande avsatt 20 mnkr under rubriken ”Unga i risk”. Medlen är riktade till arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, funktionsnämnden, grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och kulturnämnden.

    Bilagor

  17. I Malmö stads budget 2025 anges att arbetsskor ska införas i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden och funktionsstödsnämndens verksamheter. Medel för införandet har avsatts inom kommunstyrelsens anslag till förfogande. I ärendet har nämnderna inkommit med underlag för beslut om fördelning av dessa medel, i enlighet med anmodan från kommunstyrelsen (§18, 2025-01-08).

    Nämnderna uppmanar även kommunstyrelsen att årligen tilldela dem medel för kostnader för att kunna tillhandahålla arbetsskor.

    Bilagor

  18. I delegationsordningen delegerar en nämnd visst beslutsfattande till annan instans – exempelvis till utskott eller till tjänstepersoner i förvaltningen. Tillsammans med reglementet blir delegationsordningen ett sätt att ta ett helhetsgrepp om grunduppdraget och att signalera ordning och reda i kommunen. En gemensam mall för nämndernas delegationsordningar bidrar positivt till detta och stadskontoret har tillsammans med nämndernas förvaltningar tagit fram en sådan mall.

    Stadskontoret har nu tagit fram ett förslag till en reviderad delegationsordning för kommunstyrelsen utifrån den gemensamma mallen. Förslaget är att kommunstyrelsen godkänner förslaget att gälla från och med 1 augusti 2025. Kommunstyrelsen föreslås också anmoda samtliga nämnder att vid nästa revidering av respektive nämnds delegationsordning använda den gemensamma mallen enligt vad som anförs i ärendet.

    Bilagor

  19. Klaganden har begärt laglighetsprövning av kommunfullmäktiges beslut 2025-03-27 § 59 om att anse motion av Emma-Lina Johansson (V) om ökad kunskap om nationella minoriteter och minoritetslagstiftning besvarad med hänvisning till vad som redovisas i ärendet.

    Klaganden har yrkat att beslutet ska upphävas då kommunen i ärendet inte har följt 5 § i lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk om att ge de nationella minoriteterna möjlighet till inflytande i frågor som berör dem och så långt det är möjligt samråda med minoriteterna i sådana frågor.

    Kommunen har av förvaltningsrätten förelagts att yttra sig med anledning av vad klaganden anfört.

    Bilagor

  20. Malmö stad ingick hösten 2017, efter beslut i kommunfullmäktige, ett avtal med staten och Region Skåne om finansiering och medfinansiering av utbyggnad av kollektivtrafik, cykelbanor och bostadsutbyggnad, inom ramen för Sverigeförhandlingen. Årsrapporten för 2024, baserad på underlag från Malmö stad och övriga parter, har nu fastställts av ramavtalets styrelse.

    Bilagor

  21. Malmö stad gör inköp för 9–10 miljarder kronor varje år. Nästan all typ av verksamhet som kommunen bedriver kräver inköp av varor, tjänster och entreprenader av olika slag. Upphandlingsplan 2025-2026 ger en översiktlig bild av de upphandlingar som planeras, vilka ekologiska och sociala krav kommunen ställer och hur dessa följs upp. I planen beskrivs kommunens utvecklingsarbete för att stärka inköpsverksamheten och därmed bidra till en socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar stad.

    Bilagor

  22. I finansrapporterna redovisas en avstämning mot de gränsvärden som anges i finanspolicyn och en sammanställning av kommunens likviditets- och lånesituation per den 30 april 2025.

    Ingen avvikelse mot finanspolicyn förekom under månaden.

    Kommunens räntebärande nettofordran, exklusive pensionsavsättningar, uppgick per den 30 april till +2 869 mnkr.

    Bilagor

  23. Kommunstyrelsens budgetskrivelse är ett underlag inför beredningen av förslag till kommunfullmäktiges budget. Budgetskrivelsen redovisar de utmaningar som har identifierats för kommunstyrelsen från 2026 och framåt samt verksamhetens planerade utveckling för att möta identifierade utmaningar och behov – både i den egna verksamheten och till viss del inom nämnder, bolag och kommunalförbund.

    Bilagor

  24. Stadskontoret har sammanställt ekonomisk rapport för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

    Kommunstyrelsens prognostiserade helårsresultatet är ett överskott om 1,5 Mkr.

    För investeringarna på kommunstyrelsen pekar prognosen mot att budgeten följs.

    Kommunfullmäktiges helårsprognos visar ett överskott på 0,8 Mkr.

    Investeringsprognosen för kommunfullmäktige visar på ett behov av utökat investeringsanslag om 2,0 Mkr.

    Bilagor

  25. KF 250618

    Kommunalförbundet Räddningstjänsten Syd har upprättat årsredovisning för 2024. För 2024 redovisar förbundet ett negativt resultat om 5 753 tkr och ett negativt balanskravsresultat om 17 608 tkr.

    Bilagor

  26. KF 250618

    I Malmö stads budget 2024 gavs kommunstyrelsen i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder, identifiera och föreslå vilka förändringar på energimarknaden som krävs för att de som bor och verkar i Malmö ska få rimliga och förutsägbara elpriser.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott remitterade i januari 2025 slutrapporten ”Elmarknadsdesign och elpris – en utredning om rimliga och förutsägbara elpriser i Malmö” till tekniska nämnden, miljönämnden och servicenämnden. Inkomna synpunkter finns sammanfattat i en till ärendet tillhörande remissammanställning.

     

    Bilagor

  27. KF 250618

    Kommunstyrelsen ska ha löpande uppsikt över kommunal verksamhet som bedrivs i kommunala aktiebolag. Utöver detta har kommunstyrelsen en så kallad förstärkt uppsiktsplikt över de kommunala aktiebolagen. Den förstärkta uppsiktsplikten innebär att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje bolag ska pröva om den verksamhet som bolaget bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.

    Om kommunstyrelsen bedömer att verksamheten inte har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna, ska kommunstyrelsen till kommunfullmäktige lämna förslag om nödvändiga åtgärder.

    Bilagor

  28. KF 250618

    Varje år sammanställer stadskontoret Malmö stads internationella arbete baserat på underlag som tillhandahålls från nämnderna. Redovisningen sammanställs enligt Policy för internationellt arbete som är ett kommunövergripande styrdokument antagen av kommunfullmäktige (STK-2024-820).  Syftet med redovisningen är att tydliggöra nyttan och ge en överblick av det internationella arbetet i staden. Inledningsvis refererar ärendet till nämnder då det är nämnden som ansvarar för förvaltningens operationella internationella arbete.

    Bilagor

  29. KF 250618

    Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om objektsgodkännande för projekt 5328, Stadion. Projektet avser utbyggnad och iordningställande av kvartersmark samt färdigställande av allmän platsmark inom detaljplan 5833. Projektet omfattar även ombyggnad av del av John Ericssons väg samt ombyggnad av gångbana vid Östra Stadionparken till gång- och cykelväg. Projektet är en del i utvecklingen av Stadionområdet.

    Bilagor

  30. KF 250618

    Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) föreslår i en motion att kulturnämnden ska initiera en utredning för att undersöka möjligheterna att inrätta ett nytt idrottsmuseum i Malmö. Motionärerna anser att Malmö har en rik idrottshistoria som spelar en central roll i många Malmöbors liv och identitet och därför förtjänas att uppmärksammas. Därutöver anser motionärerna att återupprättandet av ett idrottsmuseum är en viktig del i arbetet med att stärka Malmös identitet som en kulturstad som har mycket att erbjuda både malmöbor och besökare. Motionen har remitterats till fritidsnämnden och kulturnämnden.

    Bilagor

  31. KF 250618

    Anfal Mahdi (V) har inkommit med en motion om ungdomsdialoggrupper. Motionären framför att barn och unga har rätt att höras i frågor som rör dem samt att Malmö stad behöver arbeta för att öka ungas delaktighet och inkludering i stadens utveckling. Motionären menar att dialoggrupper mellan stadens politiker, ungdomar och andra aktörer i Malmö stad är ett aktivt sätt att ge ungdomar mer inflytande. Dialoggrupperna är även ett viktigt sätt för politiker att få en respons på hur unga uppfattar politik som berör dem. Motionären vill att kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda införandet av ungdomsdialoggrupper i olika områden av Malmö.

    I ärendets beredning har fritidsnämnden, grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden getts möjlighet att yttra sig. Nämnderna instämmer i vikten av att barn och ungas röster blir hörda i beslut som rör dem. Nämnderna har redan pågående arbetsformer och strukturer för att uppnå detta samt ser inget behov av ytterligare parallella processer. Stadskontoret ser inte att specifika ungdomsdialoggrupper skulle få ett större genomslag än en utveckling av redan pågående processer och delaktighetsarbeten.

    Bilagor

  32. Lisa Stolpe (V) föreslår i en motion att uppdra åt berörda nämnder att ta fram förslag för hur alla ungdomar i Malmö stad i åldrarna 13–19 kan anslutas till Skånetrafikens ungdomsbiljett.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och tekniska nämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att ett införande av en
    ungdomsbiljett skulle kunna ha en positiv inverkan på rörlighet, delaktighet, jämlikhet och skolnärvaro. Ungdomsbiljetter medför dock också betydande kostnadsökningar och finansieringen är oklar. Slutligen är bedömningen att det är svårt att motivera införande av en ungdomsbiljett i en stad av Malmös storlek. I Malmö är utbudet av aktiviteter för unga större och mer geografiskt närliggande än vad det är i de mindre kommuner som infört ungdomsbiljett.

    Bilagor

  33. KF 250618

    Kaj Wiktorin (C) föreslår i en motion att äldrefrågorna stärks. Motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar följande förslag. 1: Att uppdra åt kommunstyrelsen att årligen lämna en lägesrapport till kommunfullmäktige om medlemskapet i WHO-nätverket ”Äldrevänliga städer”. 2: Att stadens äldreombudsman som en kommungemensam resurs i äldrefrågor organisatoriskt ska placeras på stadskontoret under kommunstyrelsen. 3: Att den rapport som äldreombudsmannen avger vartannat år ska tillställas såväl kommunfullmäktige som samtliga nämnder och kommunala bolag.

    Sju nämnder och tre bolag har getts möjlighet att yttra sig (arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, funktionsstödsnämnden, hälsa-, vård- och omsorgsnämnden, kulturnämnden, Malmö Live Konserthus AB, MKB fastighets AB, Malmö Stadsteater AB, stadsbyggnadsnämnden samt tekniska nämnden).

     

    Bilagor

  34. KF 250618

    Magnus Olsson (SD), Michael Hård af Segerstad (SD) och Lisbeth Persson Ekström (SD) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att i samråd med berörda nämnder ta fram ett förslag till fullmäktige på måltidspolicy för Malmö stad med utgångspunkt i den svenska husmanskosten. Motionärerna föreslår också att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att föreslå revideringar i andra styrande dokument som motverkar den föreslagna måltidspolicyn.

    Funktionsstödsnämnden, förskolenämnden, grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, hälsa-, vård- och omsorgsnämnden och servicenämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att måltidsområdet redan är reglerat i riktning mot en varierad och näringsriktig kost inklusive svensk husmanskost.
    Vidare arbetar Malmö stad just nu gemensamt med nya måltidsriktlinjer. Riktlinjerna kommer att grunda sig i Livsmedelsverkets rekommendationer för hälsosamma och hållbara måltider.

    Bilagor

  35. KF 250618

    Jacqueline Maly (SD), Lisbeth Persson Ekström (SD) och Michael Hård af Segerstad (SD) har inkommit med en motion som föreslår kommunfullmäktige att uppdra åt förskolenämnden att i samråd med berörda nämnder utreda var fler uteförskolor i kommunal regi kan etableras.

    Förskolenämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att uteavdelningar eller uteprofiler på befintliga förskolor, framförallt för de äldre barnen, är mer lämpligt än fler renodlade uteförskolor.

     

    Bilagor

  36. KF 250618

    Jacqueline Maly (SD), Lisbeth Persson Ekström (SD) och Michael Hård af Segerstad (SD) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att uppdra åt förskolenämnden att utreda förutsättningarna för att utöka antalet förskolor som erbjuder nattomsorg.

    Förskolenämnden har yttrat sig i ärendet. Ellstorps förskola, som idag erbjuder nattomsorg fyller idag ungefär en tredjedel av sina nattomsorgsplatser.

    Bilagor

  37. Ärendet kompletteras senare med protokollsutdrag från kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträde den 2 juni 2025.

    Bilagor

  38. Ärendet kompletteras senare med protokollsutdrag från kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträde den 2 juni 2025.

    Bilagor

  39. Ärendet kompletteras senare med protokollsutdrag från kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträde den 2 juni 2025.

  40. Ärendet kompletteras senare med protokollsutdrag från kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträde den 2 juni 2025.

  41. Ärendet kompletteras senare med protokollsutdrag från kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträde den 2 juni 2025.

  42. Ärendet kompletteras senare med protokollsutdrag från kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträde den 2 juni 2025.

    KF 250618

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.