Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Enligt kommunallagen kapitel 6 § 37-40 kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot, eller en tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattas med stöd av delegation ska redovisas på nästkommande sammanträde.

  3. Anmälan av inkomna skrivelser till kommunstyrelsen den 20 augusti 2025.

  4. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig över förslagen och materialet i delbetänkandet Säkrare tivoli (SOU 2025:40). I delbetänkandet föreslår utredningen en ny lag för besiktning och tillsyn av tivolin för att öka tryggheten för besökare. Förslaget innebär att alla säkerhetskrav och bestämmelser om tillsyn samlas i en lag. Utredningen föreslår också att Konsumentverket ska ta över ansvaret för tillsynen av tivolin från Polismyndigheten.

    Delbetänkandet har internremitterats till stadsbyggnadsnämnden och tekniska nämnden.

    Bilagor

  5. Malmö stad har mottagit remiss avseende promemorian Ett höjt bidrag vid återvandring. Regeringen vill stimulera och öka den frivilliga återvandringen från Sverige. Återvandringsbidraget föreslås därför höjas från 10 000 kr till 350 000 kr för vuxna.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden har lämnat yttrande och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har yttrat sig via delegation. Förskolenämnden och grundskolenämnden har avstått från att yttra sig.

    Bilagor

  6. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har gett Malmö stad möjlighet att lämna synpunkter på Transportstyrelsens rapport "Ett ökat hamnskydd. Redovisning av regeringens uppdrag att genomföra en analys av hamnskyddsdirektivets bestämmelser om hamnskyddsgränser och hamnskyddsmyndighet".

    Bilagor

  7. Utbildningsdepartementet har givit Malmö stad möjlighet att lämna synpunkter på promemorian Utökade registerkontroller inom utbildningsväsendet och en ny grund för avskiljande av studenter (U 2025/01126). Syftet med förslagen i promemorian är att skydda barn och elever mot våld och andra övergrepp samt mot skadlig otillbörlig påverkan.

    Utredningen har remitterats till förskolenämnden, grundskolenämnden samt gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. De tre nämnderna berörs framför allt av förslagen som avser registerkontroller inför och under anställning. Därutöver har gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden även yttrat sig över övriga förslag.

    Stadskontoret har berett ärendet och lämnar ett förslag till yttrande från Malmö stad till utbildningsdepartementet. Stadskontoret ställer sig överlag positiv till förslagen i remissen men betonar vikten av att registerutdrag fortsatt hanteras skyndsamt av polismyndigheten för att säkerställa en ändamålsenlig rekryteringsprocess.

    Bilagor

  8. Klimat- och näringslivsdepartementet har remitterat En Skärpt miljöstraffrätt och ett effektivt sanktionssystem (SOU 2025:14). Utredningen har haft i uppdrag att se över det miljörättsliga sanktionssystemet och hur bekämpningen av miljöbrottslighet kan stärkas. Ärendet har remitterats till miljönämnden, stadsbyggnadsnämnden och tekniska nämnden som alla inkommit med yttrande och tillstyrker i stort de förslag som framkommer i remissen.

    Bilagor

  9. KF 250911

    Förslag till sammanträdestider för kommunstyrelsen, kommunstyrelsens beredning och kommunfullmäktige avseende 2026 har tagits fram med hänsyn tagen till sammanträdestider för Sveriges Kommuner och Regioner. Avstämning har även gjorts avseende tidplan för budget- och uppföljningsprocessen samt kommuncentral samverkan i Malmö stad.

    Bilagor

  10. KF 250911

    Kommunfullmäktige beslutar årligen om en tidplan för budget -och uppföljningsprocessen samt arbete med intern kontroll i Malmö stad. I detta ärende lämnas förslag på tidplan för kalenderåret 2026.

    Tidplanen har upprättats i enlighet med kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges sammanträdestider för 2026 samt reglemente för intern kontroll.

    Tidplanen gäller huvudsakligen för Malmö stads nämnder och helägda bolag men styr också rapporteringen från kommunens delägda bolag och kommunalförbund i de fall de omfattas av aktuell process.

    Bilagor

  11. KF 250911

    Samtliga socialnämnder ska en gång i kvartalet lämna statistikrapport till kommunfullmäktige om ej verkställda beslut. Rapporten ska redovisa hur många gynnande beslut, enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlag (2001:453), SoL och enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporten ska också redovisa beslut som inte verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten har avbrutits.


    Rapporteringen i detta ärende avser kvartal 1, 1 januari – 31 mars 2025.

    Samtliga tre socialnämnder i Malmö stad rapporterar gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från dagen för beslut. Jämfört med föregående kvartal har antalet rapporterade ej verkställda beslut enligt 4 kap. 1 § SoL minskat från 101 till 99 beslut. Antalet rapporterade ej verkställda beslut enligt 9 § LSS har minskat från 100 till 88 beslut.

    Bilagor

  12. KF 250911

    Kommunfullmäktige beslutade 2016 att ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram en återkommande hållbarhetsrapport. I detta ärende redovisas Hållbarhetsrapport En fördjupad analys av unga Malmöbors fritid, som är den senast framtagna hållbarhetsrapporten. När hållbarhetsrapporten gick upp i kommunstyrelsen våren 2024 beslutades (§128) att rapporten skulle återremitteras till stadskontoret med uppdraget att, i samråd med berörda nämnder, ta fram konkreta förslag för att främja en mer jämlik tillgång till en meningsfull och utvecklande fritid för stadens barn och unga med utgångspunkt i forskning och beprövad erfarenhet. Detta ärende innehåller därmed även en återrapportering av detta uppdrag. Vidare ges i ärendet förslag på inriktning för den fortsatta hållbarhetsrapporteringen i Malmö stad.

    Bilagor

  13. KF 250911

    Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om objektsgodkännande för projekt 6657, Amphitrite på Universitetsholmen. Projektet möjliggör Malmö universitets expansion genom att en ny byggnad, för i huvudsak universitetsverksamhet, kan uppföras. Projektet avser färdigställande av allmän platsmark inom detaljplan 5792. Projektets bruttoutgift beräknas uppgå till 50 mnkr.

    Bilagor

  14. KF 250911

    År 2021 gav kommunstyrelsen stadskontoret i uppdrag att tillsammans med berörda förvaltningar utreda lämpliga och innovativa genomförandemodeller för ett nytt konstmuseum. Detta ärende syftar till att fastställa riktning och möjliggöra fortsatt planering och arbete inför lokalanskaffning av ett nytt konstmuseum i Kungsparken. I inriktningsbeslutet föreslås även att en betydande del av finansieringen ska ske genom extern medfinansiering i samarbete med Stiftelsen för Malmö Konstmuseum.

    Bilagor

  15. KF 250911

    Tekniska nämnden har tagit fram ett förslag till Åtgärdsprogram mot omgivningsbuller år 2024–2033.

    Enligt Förordning (2004:675) om omgivningsbuller ska kommuner, med mer än 100 000 invånare, vart femte år ha kartlagt omgivningsbullret från trafik och industri  i kommunen och tagit fram strategiska bullerkartor som visar bullersituationen. Ett åtgärdsprogram ska fastställas av Kommunfullmäktige senast två år efter att kartläggningen är genomförd.

    I förslaget till åtgärdsprogrammet föreslås åtgärder fram till 2033. Åtgärdsprogrammet är allmänt hållet och ger exempel på åtgärder. Respektive nämnd utreder och beslutar om åtgärder inom sitt ansvarsområde.

    Förslaget till åtgärdsprogram har tagits fram i samarbete mellan fastighets- och gatukontoret, miljöförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och serviceförvaltningen.

    Bilagor

  16. KF 250911

    Efter en ändring i kommunallagen 1 juli 2024 ska kommunfullmäktige för varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för utförare av kommunal verksamhet – oavsett om dessa utförs i egen regi eller av en privat utförare. Ändringen innebär en utvidgning av den tidigare bestämmelsen att kommuner ska ha ett program med mål och riktlinjer endast för privata utförare.

    Stadskontoret har nu tagit fram ett förslag till program med mål och riktlinjer för utförare av kommunal verksamhet. I linje med regeringens hållning har befintliga mål och riktlinjer tagits in i programmet. Förslaget innehåller därför inga nya mål och riktlinjer för den kommunala organisationen att förhålla sig till – det är istället ett befästande av sådant som redan idag utgör ramar för styrningen av och i kommunerna.

    Kommunstyrelsens
    arbetsutskott beslutade 13 januari 2025 (§ 7, STK-2024-1462) att utan eget ställningstagande skicka förslaget på remiss till samtliga nämnder och helägda bolag med sista svarsdag 30 april. Föreliggande ärende är en antagandehandling utifrån synpunkter från nämnder och bolag. Det uppdaterade programmet föreslås ersätta det nuvarande och gälla från och med 1 november 2025.

    Bilagor

  17. KF 250911

    Kommunfullmäktige beslutade i april 2023 att bifalla en motion (STK-2021-416) av John Roslund (M), Tony Rahm (M) och Helena Nanne (M) om en utredning av förstahandskontrakt för våldsutsatta kvinnor. Kommunfullmäktige beslutade även att ge arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att tillsammans med MKB Fastighets AB (MKB) utreda frågan.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden har tillsammans med MKB genomfört en utredning om förstahandskontrakt till lägenhet hos MKB för personer utsatta för våld i nära relation. Arbetsmarknads- och socialnämnden fattade 2024-10-24 beslut om att godkänna utredningen och att skicka den till kommunfullmäktige.

    Kommunfullmäktige beslutade 2025-02-27, i enlighet med yrkande från Helena Nanne (M), Magnus Olsson (SD) och Anton Sauer (C), att återremittera ärendet till arbetsmarknads- och socialnämnden. Beslutet fattades med stöd av minoritetsåterremiss enligt 5 kap. 50 § kommunallagen. Syftet med återremissen är att undersöka möjligheten för våldsutsatta som inte bor i MKB:s bestånd att få förtur till förstahandskontrakt, i enlighet med kommunfullmäktiges beslut.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden fattade nytt beslut om att godkänna utredningen 2025-04-25. Nämnden vidhåller sin tidigare bedömning att de insatser som redovisas i utredningen förväntas förbättra möjligheten för våldsutsatta personer att få ett förstahandskontrakt, både hos MKB och hos privata hyresvärdar. Mot denna bakgrund bedömer nämnden att det i nuläget inte finns skäl att vidta ytterligare åtgärder för att möjliggöra förtur till förstahandskontrakt hos MKB.

    Bilagor

  18. KF 250911

    Emma-Lina Johansson (V) har inkommit med en motion om normbrytande liv i Malmö. Motionären framhåller att Malmö stad har ett ostrukturerat arbete för hbtqia+ personers livsvillkor i Malmö. Vidare anser motionären att det är oklart hur situationen för hbtqia+ personer ser ut eftersom inga studier om hur det är att leva och/eller arbeta i Malmö stad som hbtqia+ person har genomförts. Motionären föreslår att kommunstyrelsen får i uppdrag att i samverkan med akademin och civilsamhället ta fram en rapport, med rekommendationer, om hur det är att leva ett normbrytande liv i Malmö. Vidare vill motionären att de rekommendationer en sådan rapport tar fram omvandlas till en plan för hur Malmö stad ska arbeta för att förbättra hbtqia+ personers livsvillkor i Malmö.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, funktionsstödsnämnden, grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, hälsa-, vård- och omsorgsnämnden, kulturnämnden, miljönämnden, servicenämnden, stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden samt valnämnden har getts möjlighet att yttra sig. Endast tre nämnder anser att ett kunskapsunderlag enligt motionärens förslag kan vara viktigt att ta fram som ett viktigt led i ett mer strukturerat arbete. Flera nämnder anser att motionen istället ska anses vara besvarad. Nämnderna är tydliga med att det inte finns behov av några nya handlingsplaner parallellt med Malmö stads policy för mänskliga rättigheter.

    Stadskontoret gör bedömningen att det redan idag finns pågående arbete som svarar på motionärens yrkande om lokal kartläggning, inte minst inom ramen för implementeringen av policyn för mänskliga rättigheter. Även uppbyggnaden av ett kompetenscentrum för att samordna stadens arbete med mänskliga rättigheter ligger i linje med motionärens ambitioner.

    Vidare ser stadskontoret inte något behov av att nya handlingsplaner i nuläget kan förstärka det nu redan pågående samlade implementeringsarbetet med policy för mänskliga rättigheter.

    Bilagor

  19. KF 250911

    Magnus Olsson (SD) och Anders Pripp (SD) har inkommit med motion där de föreslår att tekniska nämnden får i uppdrag att:

     

    • redovisa för fullmäktige Malmö stads kostnader och utfall i förhållande till budgeten för MEX-objekten.
    • tillsammans med berörda aktörer redogöra för fullmäktige samhällskostnaderna för ingreppen som MEX-objekten har inneburit för Malmö.
    • redogöra för fullmäktige huruvida alternativ till MEX-objekten (till exempel 18 meters buss istället för 24 meters buss) hade varit mer fördelaktiga för staden.


    Tekniska nämnden har inkommit med yttrande i ärendet. Tekniska nämnden anser att motionen ska anses besvarad med hänvisning till vad som framförts i ärendet.

    Bilagor

  20. Malmö stad har sedan 2012 arbetat tillsammans med Köpenhamns kommun med utredning och planering av en metrolinje mellan städerna. År 2022 godkände kommunstyrelsen stadsbyggnadsnämndens begäran att ta fram förslag till fördjupad översiktsplan för Öresundsmetron. Stadsbyggnadsnämnden har i ärende (SBN-2022-835) godkänt samrådshandling till Fördjupad översiktsplan för Öresundsmetron samt överlämnat planen till kommunstyrelsen för beslut om samråd.

    Bilagor

  21. Enligt plan- och bygglagen ska varje kommun ha en aktuell översiktsplan vilken ska prövas av kommunfullmäktige minst en gång per mandatperiod. Malmö stads gällande översiktsplan antogs av kommunfullmäktige den 28 sep 2023. För att stadsbyggnadsnämnden ska kunna påbörja arbetet med att aktualisera gällande Översiktsplan för Malmö föreslås kommunstyrelsen ge nämnden i uppdrag att påbörja arbetet enligt den till ärendet bifogade uppdragsbeskrivningen.

    Bilagor

  22. Rapporten Malmö stads kostnader för hemlöshet 2024 visar att de direkta kostnaderna för boenden under perioden 2020–2024 ökat något, från 355 mnkr till 374 mnkr. Under periodens senare del har det skett en ökning av kostnaderna från 262 mnkr 2022, huvudsakligen på grund av att behoven inom målgruppen förändrats och blivit mer komplexa.

    Förslaget är att kommunstyrelsen godkänner redovisningen av Malmö stads kostnader för hemlöshet 2024 och lägger rapporten till handlingarna samt att kommunstyrelsen beslutar att uppföljning av Malmö stads kostnader för hemlöshet i fortsättningen sker inom ramen för den ordinarie budget- och uppföljningsprocessen.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.