Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Anmälan av inkomna skrivelser till kommunstyrelsens sammanträde den 8 januari 2025.

  3. Enligt kommunallagen kapitel 6 § 37-40 kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot, eller en tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattas med stöd av delegation ska redovisas på nästkommande sammanträde. 

  4. Malmö stad har av Arbetsmarknadsdepartementet getts möjlighet att yttra sig över betänkandet Arbetslöshetsförsäkringen vid störning, kris eller krig (SOU 2024:49).

    Regeringen beslutade 2023 att tillsätta en utredning med syfte att se över regelverket för arbetslöshetsförsäkringen och arbetslöshetskassornas deltagande i krisberedskapen och det civila försvaret. Behovet av utredningen grundar sig i det försämrade säkerhetsläget med bland annat en ökad risk för cyberattacker och andra driftstörningar.

    Stadskontoret är positiv till samtliga delar av förslaget. Utredningens förslag bedöms som positivt både för den enskilda och på samhällsnivå.

    Att involvera privata aktörer med samhällsviktiga uppdrag i samhällets krisberedskap och civila försvar är nödvändigt för att skapa ett robust trygghetssystem.

    Bilagor

  5. Malmö stad har getts möjlighet att yttra sig över promemorian En modern krisreglering för verksamheter på skolområdet. Stadskontoret ställer sig i huvudsak positiv till förslagen som bland annat innebär att även enskilda huvudmän kommer att omfattas av de nya bestämmelserna. Stadskontoret vill särskilt framhålla att föreskrifterna bör kompletteras med en gränsdragning av kommunens samordningsuppdrag i kommunikationen till fristående skolhuvudmän. Vidare bör omsorg till vårdnadshavare med samhällsviktiga tjänster bygga på ordinarie regelverk för elevens rätt till fritidshem eller korttidstillsyn för att undvika ytterligare administration. Stadskontoret anser att det även fortsättningsvis bör finnas en möjlighet för kommunen att som en yttersta åtgärd lägga ner gymnasie- och vuxenutbildning till förmån för förskola och grundskola.

     

    Bilagor

  6. Socialdepartementet har gett Malmö stad möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet Stärkt stöd till anhöriga – Ett mer ändamålsenligt stöd till barn och vuxna som anhöriga (SOU 2024:60).

    Utredningen lämnar förslag på hur stödet kan stärkas till anhöriga som är såväl barn som vuxna. Förslagen medför ändringar i socialtjänstlagen (2001:453), i patientsäkerhetslagen (2010:659) samt i hälso- och sjukvårdslagen (2017:30).

    Utredningens deluppdrag har omfattat hur stöd till anhöriga i form av kontaktperson kan utvecklas och att se över behovet av en nationell anhöriglinje för stöd dygnet runt. Utredningens deluppdrag har även omfattat vilken krets av anhöriga och sjukdomstillstånd som ska omfattas, samt förslag som säkrar att personal inom socialtjänst och hälso- och sjukvård har ändamålsenlig kompetens. Förslagen förväntas öka kommunernas kostnader.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden, funktionsstödsnämnden och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har lämnat yttranden.

    Bilagor

  7. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig över remiss från Försvarsdepartementet -Motståndskraft i samhällsviktiga tjänster (SOU 2024:64). 

    Direktivets syfte är att stärka kritiska verksamhetsutövares motståndskraft och förmåga att tillhandahålla samhällsviktiga tjänster på den inre marknaden. Utredningen föreslår att CER-direktivet införlivas genom en ny lag och förordning om Motståndskraft hos kritiska verksamhetsutövare, som träder i kraft 1 augusti 2025.

    Malmö stad välkomnar förslagets ambitioner om att öka motståndskraften hos kritiska verksamhetsutövare och att tillsynsmyndigheter får en stödjande roll. Stadskontoret är dock kritisk till flera andra delar i förslaget.

    Malmö stad ser att de förslag och krav på åtgärder som lyfts fram leder till ökade kostnader. I utredningen föreslås dock inga extra ekonomiska medel utgå för eventuella merkostnader till kritiska verksamhetsutövare. Stadskontoret vill påtala vikten av att förslagen finansieras i enlighet med den kommunala finansieringsprincipen.

    Malmö stad vill framhäva vikten av att systematik och terminologi som används i CER- och NIS-direktiven harmonierar mer med varandra men också med annan författning inom området. Det gäller bland annat riskbedömning, åtgärder, bakgrundskontroll och incidentrapportering.

    Malmö stad ser vidare utmaningar med undantag, kategoriseringar av verksamhetsutövare och liknande begrepp. Stadskontoret anser också att sektorn avfallshantering saknas för att lagen om motståndskraft hos kritiska verksamhetsutövare ska få bättre täckning.

    Malmö stad anser att förslaget om bakgrundskontroller är otydligt vilket medför att det är svårt att överblicka omfattningen av de arbetsuppgifter som föreslås.

    Malmö stad ser att kontrollerna kan bli arbetskrävande och kostsamma samtidigt som det finns en risk att de inte uppnår den effekt som eftersträvas.

    Bilagor

  8. Malmö stad har fått utredningen Mottagandelagen – en ny lag för ordnat asylmottagande och effektivt återvändande (SOU 2024:68) på remiss. I huvudsak föreslår utredningen en ny lag för mottagande av asylsökande, och regler för att effektivisera asyl- och återvändandeprocessen. Utredningen föreslår att kommunerna ska ansvara för att bedöma behov och besluta om bistånd för asylsökande som har behov av stöd och hjälp i hemmet, eller insatser i form av särskilda boendeformer. Utredningen föreslår att kommunerna ska ersättas för dessa socialtjänstinsatser. Arbetsmarknads- och socialnämnden, grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har lämnat yttrande.

    Bilagor

  9. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig över Finansdepartementets remiss Ett statligt stöd för driftsäkra och robusta posttjänster. Yttrande ska ha kommit in till Finansdepartementet senast den 24 januari 2025.

    Förslagen innebär att det införs en möjlighet för företag inom postområdet att söka stöd för åtgärder som syftar till att höja driftsäkerheten och robustheten för posttjänster. Förslaget innebär ändringar av förordningen (2018:1300) om statligt stöd för driftsäkra och robusta elektroniska kommunikationer. Förordningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 april 2025.

     

    Bilagor

  10. Malmö stad har beretts möjlighet att yttra sig över rubricerad remiss. Yttrandet ska ha kommit in till Kulturdepartementet senast den 31 januari 2025.

    Förslaget i promemorian innebär att taltidningsverksamheten moderniseras och breddas för att följa medieutvecklingen och ge personer med syn- eller annan läsnedsättning god tillgång till nyheter och samhällsinformation. Det föreslås bland annat en ny förordning som reglerar taltidningsverksamheten och som ersätter den nuvarande förordningen (2013:9) om taltidningar och mottagarutrustning.

    Bilagor

  11. Revisorskollegiet skickade våren 2024 ”Fördjupad granskning av bostadsförsörjning” (SR-2023-89) till kommunstyrelsen, stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden och arbetsmarknads- och socialnämnden för yttrande. Kommunstyrelsen ombads yttra sig vid två tillfällen. Föreliggande förslag till yttrande utgör det andra och uppföljande yttrandet. Utifrån granskningens resultat har revisorskollegiet lämnat två rekommendationer till kommunstyrelsen. De berör beslut och uppföljning av insatser samt involvering av MKB Fastighets AB. Stadskontoret instämmer i den bedömning som Stadsrevisionen har gjort och beskriver hur bostadsförsörjningsarbetet beslutas och följs upp under året i delårs- och helårsuppföljning, samt hur MKB involveras i arbetet.

    Bilagor

  12. Industriellt Utvecklingscentrum Syd, Industrikluster IUC Syd har inkommit med en ansökan om bidrag avseende etablering i Malmö av Industrikluster IUC Syds test, demo och utvecklingsarena för industri. Ansökan avser bidrag med 500 000 kronor per år 2025, 2026 och 2027.

    Stadskontoret anser att IUC Syds industriella utvecklingscentrum i Malmö är betydelsefullt för stadens och regionens industri- och tillverkningssektor. IUC Syds verksamhet riktas i stor utsträckning mot Malmös näringsliv och skapar arbetstillfällen som kompletterar stadens övriga branscher. Industri- och tillverkningssektorn genererar dessutom service- och supportjobb i takt med dess tillväxt. Malmö stad har sedan grundandet en styrelseplats i IUC Syd och var medgrundare tillsammans med Region Skåne och andra aktörer.

    Bilagor

  13. Game Habitat Southern Sweden Ideell Förening har inkommit med återrapportering gällande verksamhetsstöd för 2024 om 1 600 000 kronor.

    Stadskontoret bedömer att all planerad verksamhet för att stärka dataspelsindustrin i Malmö genomförts mycket väl, och uppnått goda resultat helt enligt de planerade insatserna och aktiviteterna.

    Bilagor

  14. Game Habitat Southern Sweden Ideell Förening (nedan kallat Game Habitat) ansöker om verksamhetsbidrag för 2025 om 1 800 000 kronor. Game Habitat har sedan 2013 i uppdrag att skapa, utveckla och utöka ett levande, stöttande och inkluderande ekosystem för spelutveckling i södra Sverige. Visionen är att bli Europas ledande dataspelregion och vara känt som den bästa miljön för allt och alla som har med spelutveckling att göra. Stadskontoret bedömer att Game Habitat är en viktig aktör för att förstärka stadens position som ledande inom dataspelsutveckling i Europa, attrahera investeringar och talang, såväl som öka antalet företagsetableringar och arbetstillfällen.

    Kommunstyrelsens beslut förutsätter övrig medfinansiering enligt den finansieringsplan som angetts, samt att Malmö stads medverkan tydligt exponeras i all information och marknadsföring av verksamheten.

    Bilagor

  15. Stadskontoret arbetar tillsammans med stadens startup-hus Minc och näringslivet för att öka förutsättningar för Malmöbaserade startups att få tillgång till nya marknader och globalt kapital. Ett led i detta är ett utvecklat samarbete med den japanska marknaden. Under 2024 etablerades en affärs- och innovationshubb med fokus på japanska marknaden inom ramen för Mincs verksamhet.

    Under 2025 pågår Expo Osaka i Japan som pekats ut som ett delmål i regeringens nya utrikeshandelsstrategi. Strategin betonar även Asien och Japan som särskilt viktiga regioner för landets utrikeshandel framöver. En affärsdelegation planeras från Malmö till Expo Osaka 2025 där hubben spelar en central roll.

    Stadskontoret bedömer att en fortsatt satsning med fokus på Japan har positiv bäring på stadens näringslivsfrämjande arbete, och att Malmö har goda chanser att ta en framstående position i landets utrikeshandelsstrategiska fokus på Asien.

    Bilagor

  16. Ärendet är ett förslag till nämndsbudget 2025 Finansiering. Under budgettiteln Finansiering bedrivs ingen egen verksamhet. Det är i stället ett samlingsbegrepp för ett antal kommungemensamma kostnader och intäkter som ingår i den av kommunfullmäktige beslutade driftbudgeten för Malmö stad år 2025.

    Stadskontorets förslag till beslut innebär att kommunstyrelsen godkänner nämndsbudgeten samt utökar kommunbidraget för 2025 och 2026 enligt beslut om strategiska jobbsatsningar och fördelningsnyckeln från kommunstyrelsens möte den 6 mars 2024.

    Bilagor

  17. Ansvarsfördelningen inom stadens inköps- och upphandlingsarbete regleras i Inköpspolicyn som kompletteras av Riktlinjer för inköpsverksamheten. I detta ärende föreslås en revidering av riktlinjerna. Förslaget innebär förtydliganden kring nämndernas och bolagens ansvar. Exempelvis föreslås att nämnder och bolag, utöver riktlinjer för direktupphandling, även ska besluta om egna interna riktlinjer för inköpsverksamheten. Förslaget har varit på remiss till stadens nämnder och bolag, och de synpunkter som inkommit redovisas i ärendet.

    Bilagor

  18. Kommunstyrelsen gav den 18 oktober 2023 stadskontoret i uppdrag att utreda förutsättningarna för en gemensam lösning avseende larm- och passersystem i staden (STK-2022-1513). Staden saknar idag en stadsövergripande lösning avseende hanteringen av larm- och passersystem. Ett stort antal olika system förekommer och de differentierade lokala lösningarna innebär svårigheter för synergier och helhetsbild.

    Utredningen finner att anvisningar och riktlinjer saknas kring hur uppgiften ska genomföras. Vidare saknas samordning kring upphandling, inköp, drift och liknande delar. För att bemöta dessa problem presenterar utredningen tre förbättringsförslag.

    Stadskontoret bedömer att förbättringsförslagen kan hanteras inom ramen för stadens lokalförsörjningsprocess. Genom att sammankoppla ansvaret för säkerhetsanläggningar med ansvaret för lokalförsörjning kan synergieffekter skapas.

    För att uppnå en gemensam lösning avseende larm- och passersystem i staden har utredningen tagit fram förslag på inriktning, prioriteringar samt roller och ansvarsfördelning för det kommande arbetet. Stadskontoret bedömer att det mandat och den styrning och ledning som behövs redan finns i Policy för lokalförsörjning i Malmö stad (STK-2020-540).

    Stadskontorets rapport har remitterats till stadens förvaltningar. Samtliga är överlag positiva till rapportens förslag.

    Bilagor

  19. Stadskontoret har tillsammans med berörda förvaltningar genomfört en utredning om skor till medarbetare inom Malmö stad som går och står mycket i sitt arbete. Uppdraget har genomförts tillsammans med hälsa, vård- och omsorgsförvaltningen, funktionsstödsförvaltningen, förskoleförvaltningen, fritidsförvaltningen och grundskoleförvaltningen. Även serviceförvaltningen har inventerat förekomst och behov av skor i sina verksamheter.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott (231211 §615) remitterade utredningens rapport till berörda nämnder med en önskan om att nämnderna utifrån verksamhetsmässiga aspekter inkommer med synpunkter på utredningens bedömningar.

    I ärendet redovisas utredningen samt nämndernas yttranden till kommunstyrelsen.

    Bilagor

  20. KF 250130

    Funktionsstödsnämnden har ansökt om godkännande för lokalanskaffning genom nybyggnation av lokaler för daglig verksamhet på fastigheten Vårberga 1.

    Den beräknade totala investeringsutgiften är 42,3 mnkr och färdigställandet av lokalerna beräknas till hösten 2027. Lokalerna är planerade för 10 till 14 brukare och 21 personal och ska bidra till att lösa den rådande platsbristen inom daglig verksamhet.

    Bilagor

  21. KF 250130

    Samtliga socialnämnder ska en gång i kvartalet lämna statistikrapport till kommunfullmäktige om ej verkställda beslut. Rapporten ska redovisa hur många gynnande beslut, enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlag (2001:453), SoL och enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporten ska också redovisa beslut som inte verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten har avbrutits.


    Rapporteringen i detta ärende avser kvartal 3, 1 juli – 30 september 2024.

    Samtliga tre socialnämnder i Malmö stad rapporterar gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från dagen för beslut. Jämfört med föregående kvartal har antalet rapporterade beslut enligt 4 kap. 1 § SoL ökat från 97 till 117 beslut. Antalet rapporterade beslut enligt 9 § LSS har ökat från 104 till 125 beslut.

    Bilagor

  22. KF 250130

    I Malmö stads budget 2023 gavs tekniska nämnden ett uppdrag gällande färdtjänst inom dåvarande målområde trygghet och delaktighet. Nämnden återrapporterar nu uppdraget. Återrapporteringen omfattar dels förutsättningarna för en beställningscentral för färdtjänst i egen eller regional regi, och dels en översyn av färdtjänstregelverket.


    Tekniska nämnden rapporterar tre alternativ för en beställningscentral för färdtjänst. Färdtjänst helt i egen regi, helt i regional regi samt i samverkan mellan Malmö stad och Skånetrafiken.

    I översyn av färdtjänstregelverket har nämnden utrett förutsättningar för införande av resegaranti (förseningsersättning) i färdtjänsten. De redogör för färdtjänstresor och avgifter inom färdtjänst och riksfärdtjänst samt föreslår en ny avgifts- och beräkningsmodell. Slutligen medför nämndens förslag ändringar av Riktlinjer för färdtjänst, Riktlinjer för riksfärdtjänst och av nämndens Tillämpningsanvisningar för färdtjänst och riksfärdtjänst.

    Förslaget är att godkänna regelverk med ny avgiftsmodell och vid detta beslut revidera riktlinjer för färdtjänst och riksfärdtjänst. Förslaget är även att tekniska nämnden återkommer till kommunfullmäktige med slutrapport om förutsättningar för samverkan i fråga om beställningscentral. Gällande förseningsavgifter föreslås att tekniska nämnden återkommer med ekonomiska konsekvenser och förslag på regelverk för förseningsersättning.

    Bilagor

  23. KF 250130

    I samband med att kommunfullmäktige beslutade om att godkänna Svedala kommuns inträde i kommunalförbundet VA SYD från och med den 1 januari 2025 (KF 2024-09-26 § 198), beslutade kommunfullmäktige även att godkänna föreslagen förbundsordning för VA SYD där antalet ledamöter och ersättare i förbundsfullmäktige föreslogs utökas från 17 ledamöter och 17 ersättare till 21 ledamöter och 21 ersättare från och med 1 januari 2025. Malmö stad tilldelades därmed 11 ledamotplatser och 11 ersättarplatser istället för 9 ledamotplatser och 9 ersättarplatser.

    Kommunfullmäktige beslutade vidare att anmoda VA SYD att snarast möjligt göra en översyn av förbundsordningen för att säkerställa tillämpningen av principen om kommunproportionalitet i VA SYDs förbundsfullmäktige.

    VA SYD har genomfört en översyn av förbundsordningen, baserat på analys av befolkningsprognoserna för medlemskommunerna, vilket har resulterat i förslag på ytterligare revidering av förbundsordningen avseende antalet ledamöter och ersättare i förbundsfullmäktige.

    Förutsatt att samtliga medlemskommuner godkänner föreslagna ändringar kommer förbundsfullmäktige under 2025 att utökas från 21 ledamöter och 21 ersättare till 23 ledamöter och 23 ersättare. Ändringen avser 2 ledamotplatser och 2 ersättarplatser som tilldelas Malmö stad.

    Bilagor

  24. KF 250130

    ”Malmö stads föreningspris för ideella insatser för en hållbar stad” instiftades år 2012 i syfte att stimulera och belöna engagemang i hållbarhetsfrågor i stadens föreningsliv.

    På initiativ av föreningsprisets priskommitté har miljönämnden nu beslutat att föreslå kommunfullmäktige att ändra föreningsprisets stadgar för att tydliggöra syftet med priset samt för att ändra nomineringsperioden så att den blir bättre anpassad till föreningarnas möjlighet att inkomma med nomineringar. Miljönämnden föreslår även att prisbeloppet höjs till 30 000 kronor.

    Bilagor

  25. KF 250130

    Emma-Lina Johansson (V) har inkommit med en motion om att redovisa och utvärdera arbetet med CTC (Communities That Care). Motionären föreslår att kommunstyrelsen får i uppdrag att återkomma till kommunfullmäktige med en redovisning för arbetet med CTC i enlighet med de beslut som fattades i samband med införandet av densamma. Vidare föreslås att kommunstyrelsen ska redovisa till kommunfullmäktige vilka årliga kostnader det finns för CTC.

    Kommunstyrelsen beslutade den 11 september 2024 att upphäva sitt tidigare beslut (STK-2016-166) om att anta CTC som metod för systematiskt trygghetsarbete. Vidare beslutade kommunfullmäktige den 26 september 2024 att överföra ansvaret och samordningen av det universella preventionsarbetet rörande normbrott bland barn från kommunstyrelsen till arbetsmarknads- och socialnämnden. Kommunstyrelsen har även uppdragit åt arbetsmarknads- och socialnämnden att återkomma till kommunstyrelsen med en rapport om hur man tagit arbetet vidare vad gäller tidigare åtgärder och effekter av CTC-arbetet.

    Stadskontoret ser att det inom CTC-modellen till viss del funnits en uppföljningsstruktur för arbetet. I ärendet bifogas en rapport från enkätundersökningen 2023, bilaga 2 - Uppväxtvillkor för barn och unga i Malmö. En redovisning till kommunstyrelsen skulle ske året efter en genomförd enkätundersökning det vill säga 2020, 2022 och 2024. Olika omständigheter har medfört att en rapport ej redovisats till kommunstyrelsen 2022.

    Då CTC inte har implementerats i stadens organisation på det sätt som planerats har en genomlysning av strukturen genomförts. Utifrån denna rapport fattade kommunstyrelsen och kommunfullmäktige beslut om en förändring avseende ansvaret för den universella preventionsnivån och därmed också en verksamhetsförändring inom CTC. Kommunstyrelsen kommer framöver från arbetsmarknads- och socialnämnden få redovisat hur arbetet med universell prevention tagits vidare.

    Enligt en sammanställning som stadskontorets ekonomiavdelning har tagit fram, är kostnaden för CTC under 2018–2023 cirka 50 miljoner kronor.

    Bilagor

  26. KF 250130

    Den 29 februari 2024 inkom Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) med motionen där motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt berörda nämnder att utreda förutsättningarna för ett nytt konstmuseum i Kungsparken.

     

    Motionen har skickats för internremiss till kulturnämnden, tekniska nämnden och servicenämnden. Samtliga nämnder anser att motionen är besvarad med hänsyn till att Malmö stad i dagsläget arbetar med riktningen att ett nytt konstmuseum ska uppföras i Kungsparkens restaurangpaviljong.

    Bilagor

  27. KF 250130

    Helena Nanne har lämnat in en motion som innebär att kommunfullmäktige ska ge gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i uppdrag att erbjuda samtliga elever på Malmös stads gymnasieskolor möjligheten att driva ett UF-företag samt att ge grundskolenämnden i uppdrag att utveckla samarbetet med Ung Företagsamhet. Motionen har remitterats till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden samt grundskolenämnden, som båda anser att befintliga möjligheter och samarbeten redan möter de behov som motionen adresserar.

     

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden framhåller att konceptet UF redan erbjuds på flera skolor och att alla gymnasieskolor har möjlighet att implementera konceptet om rektor och utbildningschef så beslutar. Grundskolenämnden betonar vikten av entreprenöriellt lärande men anser att samarbeten bör initieras av skolorna själva med bedömning utifrån elevernas behov.

     

    Stadskontoret bedömer att Malmö stad redan har ett tillräckligt samarbete med UF och att både grund- och gymnasieskolorna har förutsättningar att bedriva entreprenörsutbildning. Det finns därmed inget behov av ytterligare åtgärder i enlighet med motionens förslag.

    Bilagor

  28. KF 250130

    Carin Gustafsson (V), Lisa Stolpe (V) och Nina Jakku (V) föreslår i en motion om maxtak i förskolan, det vill säga att minska storleken på barngrupperna i förskolan.

    Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:

    • Uppdra åt förskoleförvaltningen att säkerställa att storleken på barngrupperna i Malmö stads förskolor inte överskrider Skolverkets rekommendationer.
    • Uppdra åt förskoleförvaltningen att säkerställa att Malmö stads förskolor inför regelverk där barngrupper med barn i åldern 1 – 3 år innehåller högst tre barn per heltidsanställd och barngrupper med barn i åldern 4 – 5 år innehåller högst fem barn per heltidsanställd.
    • Barngruppernas storlek samt personaltäthet varje år redovisas i förskolenämndens årsanalys med avseende på medelvärden och andel som lever upp till intentionerna i detta beslut.
    • Uppdra åt kommunstyrelsen att ta detta i beaktande inför kommande budget.
    • Uppdra åt kommunstyrelsen att tillskriva regeringen om medel för att kunna följa Skolverkets rekommendationer.

    Bilagor

  29. Magnus Olsson (SD) har inkommit med ett nämndinitiativ om att utreda Flamman.

     

    Vid gruppledarmöte den 28 oktober 2021 träffades överenskommelse om hantering av nämndinitiativ. Enligt överenskommelsen ska initiativ överlämnas till stadskontoret för beredning.

    Bilagor

  30. Ander Skans (V) och Anfal Mahdi (V) har inkommit med ett nämndinitiativ om att avbryta samarbetet med Flamman.

     

    Vid gruppledarmöte den 28 oktober 2021 träffades överenskommelse om hantering av nämndinitiativ. Enligt överenskommelsen ska initiativ överlämnas till stadskontoret för beredning.

    Bilagor

  31. Helena Nanne (M) har inkommit med ett nämndinitiativ om genomlysning av mötes- och resepolicyn.

     

    Vid gruppledarmöte den 28 oktober 2021 träffades överenskommelse om hantering av nämndinitiativ. Enligt överenskommelsen ska initiativ överlämnas till stadskontoret för beredning.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.