Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Anmälan av inkomna skrivelser till kommunstyrelsens sammanträde den 27 november 2024.

  3. Enligt kommunallagen kapitel 6 § 37-40 kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot, eller en tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattas med stöd av delegation ska redovisas på nästkommande sammanträde. 

  4. Malmö stad är sedan den 1 februari 2015 en del av det finska förvaltningsområdet och tar emot ett årligt statsbidrag om 1 980 000 kronor för att genomföra insatser inom ramen för finskt förvaltningsområde. Efter samråd med representanter för berörda förvaltningar och den sverigefinska gruppen föreslås i ärendet fördelning av ovanstående ekonomiska medel för 2025. De prioriterade områdena är förskola, skola, äldreomsorg, kultur och kommunikation.

    Bilagor

  5. Ärende har inkommit från kulturnämnden där nämnden redovisar sitt engagemang i kulturkommittén ’Leading City for Culture’ i nätverket United Cities and Local Governments. Nämnden ger även förslag på att avsluta sitt medlemskap i kulturkommittén samt föreslår att satsa på Eurocities program för samarbete med kultur i relation till klimat- och hållbarhetsutmaningar. United Cities and Local Governments (UCLG) är en internationell intresseorganisation för städer och kommun- och regionförbund med fokus på det globala utvecklingsarbetet. Kulturnämnden har varit aktiv medlem i UCLG:s kulturutskott sedan 2016. I samband med beslut om förlängt medlemskap under 2022–2023 fick kulturnämnden i uppdrag av kommunstyrelsens arbetsutskott att återkomma med redovisning efter avslutad medlemskapsperiod.

    Bilagor

  6. Enligt Malmö stads reglemente för intern kontroll ska nämnder och bolagsstyrelser årligen besluta om internkontrollplan som beskriver prioriterade åtgärder och granskningar utifrån dokumenterade riskanalyser. Då kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för att se till så att det finns en god intern kontroll beslutar kommunstyrelsen årligen om kommungemensamma granskningsområden med tillhörande kontroller. Gemensamma granskningsområden ger möjlighet till lärande, bidrar till att behov av samordning och systemutveckling identifieras samt minimerar risker.

     

    De gemensamma granskningsområdena förväntas därmed bidra till kvalitetssäkring av kommunens processer utifrån ändamålsenlighet och effektivitet. I ärendet föreslås de gemensamma granskningsområden för 2025 vara bisysslor, sociala medier och välfärdsbrottslighet.

     

    Stadskontoret kommer att ta fram konkreta anvisningar kring metod och dokumentation för respektive granskning, samt senaste tidpunkt under året för rapportering av resultatet av respektive granskning. Anvisningarna tillhandahålls förvaltningar och bolag före utgången av 2024.

    Bilagor

  7. KF 241217

    Grundskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av grundskola på fastigheten Mölledalsskolan 1, Mölledalsskolan. Fritidsnämnden har i samband med detta projekt ansökt om godkännande att anskaffa en gymnastiksal på samma fastighet. Den beräknade totalutgiften är om 364,4 mnkr. Färdigställandet bedöms till hösten 2029. Grundskolan planeras för årskurs F – 9 med 700 platser. Grundskolan förväntas lösa en del av den rådande platsbristen i Kirseberg.

    Bilagor

  8. KF 241217

    Tekniska nämnden har i uppdrag att främja att parkering i första hand sker på kvartersmark, men i dagsläget är det dyrare att parkera där än på allmän platsmark. Ledig kapacitet finns i parkeringsanläggningar. Nivåer och villkor behöver därför justeras. Tekniska nämnden har hemställt om att kommunfullmäktige beslutar om en ändrad taxestruktur och införandet av en handläggningsavgift avseende boendeparkeringstillstånd samt en justering av högsta gällande timtaxa för parkering på allmän platsmark.

    Bilagor

  9. KF 241111

    I samband med beslut om budget 2023 beslutade kommunfullmäktige att ge kommunstyrelsen i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder och bolag, inventera vilka modeller för internt köp och sälj som tillämpas i Malmö stad samt utvärdera ändamålsenligheten av sådana styrmodeller för staden som helhet.

    I ärende STK-2023-140 återrapporterades genomförd inventering och utvärdering. Kommunfullmäktige beslutade den 23 maj att uppdra åt kommunstyrelsen att, utifrån redovisningen av budgetuppdraget, återkomma med förslag på riktlinjer för intern prissättning.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade de av stadskontoret föreslagna riktlinjerna för intern prissättning på remiss. Av förslaget till riktlinjer framgår att självkostnad gäller som huvudprincip för samtliga interna köp-säljrelationer mellan stadens nämnder. Av riktlinjerna framgår övergripande instruktioner för hur interna priser bör sättas, följas upp och utvärderas. Det framgår även krav på transparens och skriftlig dokumentation.

    I detta ärende har remissvaren sammanställts och riktlinjerna för intern prissättning justerats.

    Bilagor

  10. KF 241217

    Den policy som föreslås här avser att fastställa ansvarsfördelning, reglera risktagande samt rutiner för rapportering avseende elhandel. Behovet av en policy grundar sig i att det kommer att genomföras förändringar i stadens elhandelsavtal till följd av ändrade förutsättningar på elmarknaden. Riskhanteringen blir en mer central fråga i nästa elhandelsavtal och därför finns ett behov av att staden antar en policy för elhandel inför genomförandet av upphandlingen.

    Bilagor

  11. KF 241217

    Räddningstjänsten Syd redovisar för perioden januari-augusti 2024 intäkter om 279 mnkr och ett resultat efter finansiella poster om +7 mnkr med ett negativt balanskravsresultat om -3 mnkr. För år 2024 som helhet prognostiseras ett underskott om 3 mnkr med ett negativt balanskravsresultat om 13 mnkr att jämföra mot årets budgeterade balanskravsresultat på ett underskott om 16 mnkr. Balanskravsresultatet för såväl perioden som för helårsprognosen är negativa. Detta

    innebär att förbundet inte lever upp till balanskravet. Räddningstjänsten Syds egna kapital vid årsskiftet beräknas fortsatt vara positivt. Förbundets övriga mål för god ekonomisk hushållning bedöms i stort kunna infrias.

    Bilagor

  12. KF 241217

    Marek Lakatos (V) har inkommit med en motion om utsatta områden i Malmö. Motionären föreslår att kommunfullmäktige ger arbetsmarknads- och socialnämnden samt fritidsnämnden i uppdrag att utreda möjligheten att införa bemanning i riskområde och särskilt utsatta områden alla dagar i veckan inklusive kvällar och helger med särskilt fokus på idrott och hälsa. Dessutom föreslås att idrottshallar och andra lokaler där barn och unga vistas samt utemiljöer, bemannas med personal med kompetens inom fritid och/eller socialt arbete.

     

    I ärendets beredning har arbetsmarknads- och socialnämnden och fritidsnämnden getts möjlighet att yttra sig. De redogör för sitt redan pågående arbete med att bland annat skapa trygghet genom uppsökande och förebyggande arbete för att förhindra att ungdomar hamnar i kriminalitet. Fritidsnämnden anser att motionärens förslag är en del av stadens kommande arbete med hållbar lokal utveckling samt att andemeningen i förslaget framöver bör beaktas och utredas vidare inom ramen för detta. Stadskontoret bedömer att nämndernas redan idag pågående arbete för att ge barn och unga goda uppväxtvillkor är i linje med motionens ambitioner. Liksom intentionerna med arbetet kring lokal utveckling och det pågående arbetet med kraftsamlande insatser.

    Bilagor

  13. KF 241217

    Kommunfullmäktige har att ta ställning till en motion från Anders Olin (SD) där motionären föreslår att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa en modell för unga att kunna arbeta i kommunala verksamheter i syfte att skapa ett intresse för yrkeskategorier där staden har svårt att rekrytera samt att identifiera vilka kategorier som skulle vara lämpliga för denna modell. Synpunkter på motionens förslag har inhämtats från arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, funktionsstödsnämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden samt hälsa-, vård- och omsorgsnämnden.

    Bilagor

  14. KF 241217

    Anfal Mahdi (V) föreslår i en motion att Malmö stad årligen ska erkänna och uppmärksamma den 15 mars, FN:s internationella dag för bekämpandet av islamofobi. Kulturnämnden har yttrat sig i ärendet. Av yttrandet framkommer att nämnden sedan flera år har bedrivit verksamhet med särskilt fokus mot islamofobi och afrofobi, bland annat genom att årligen uppmärksamma den 15 mars i form av publika evenemang. Stadskontoret konstaterar att det redan finns ett antal satsningar i staden i syfte att motverka islamofobi, bland annat genom uppmärksammandet av den internationella dagen för att bekämpa islamofobi den 15 mars.

    Bilagor

  15. KF 241217

    Anders Andersson (V) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att hälsa-, vård-, och omsorgsnämnden ges i uppdrag att ta fram en strategi för att bättre ta tillvara språkkompetensen hos personalen för att bättre kunna möta behoven hos äldre med annat modersmål än svenska.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har yttrat sig angående motionen och föreslår att motionen avslås.

    Bilagor

  16. KF 241217

    Helena Nanne (M) har inkommit med ett nämndinitiativ där hon mot bakgrund av en redogörelse för lotteriverksamheten inom bolaget Kombispel föreslår att kommunfullmäktige ska frysa Socialdemokraterna i Malmös partistöd och ge kommunstyrelsen i uppdrag att genomföra en extern granskning av Socialdemokraterna i Malmö utifrån lotteriverksamheten.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.