Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Anmälan av inkomna skrivelser till kommunstyrelsens sammanträde den 27 november 2024.

  3. Enligt kommunallagen kapitel 6 § 37-40 kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot, eller en tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattas med stöd av delegation ska redovisas på nästkommande sammanträde. 

  4. Malmö stad har fått möjlighet att inkomma med synpunkter på Region Skånes och Skånetrafikens förslag till Trafikförsörjningsprogram för Skåne 2025-2035. I programmet beskrivs vilka mål, ställningstaganden och planeringsprinciper som ska styra den långsiktiga utvecklingen av kollektivtrafiken i Skåne. Ärendet har remitterats till stadsbyggnadsnämnden och tekniska nämnden.

    Tekniska nämnden, stadsbyggnadsnämnden och miljönämnden ställer sig bakom det gemensamma yttrande som lämnats av MalmöLundregionen. Därutöver har tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden yttrat sig generellt och med specifika förslag till ändringar.

     

    Bilagor

  5. Utbildningsdepartementet har för yttrande översänt utredningen SOU 2024:28 ”Offentlighetsprincipen eller insynslag” samt den kompletterande promemorian, ”Offentlighetsprincipen med lättnadsregler för mindre enskilda huvudmän i skolväsendet”. Promemorians förslag och bedömningar utgör ytterligare ett alternativ till utredningens förslag och bedömningar.

    Bilagor

  6. Malmö stad har fått möjlighet att inkomma med synpunkter på Utbildningsdepartementets remiss avseende utredningen Bildning, utbildning och delaktighet - folkbildningspolitik i en ny tid (SOU 2024:42).

    Utredningen betonar vikten av förbättrad styrning, uppföljning och kontroll på folkbildningsområdet. Det nya övergripande målet för folkbildningspolitiken som utredningen föreslår är höjd bildningsnivå, höjd utbildningsnivå och ökad delaktighet i samhället. Utredningen föreslår även förändringar av statsbidraget i form av nytt syfte samt ny modell för uppföljning och utvärdering. Motiveringen till detta är för att säkerställa finansiering av en infrastruktur för folkbildning i hela landet och för att det finns starka skäl till en regelbunden och mer omfattande utvärdering.

    I beredning av ärendet har kulturnämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden beretts möjlighet att yttra sig. Båda nämnderna håller i allt väsentligt med utredningens förslag och slutsatser. Kulturnämnden menar dock att delmålen hade varit betjänta av ett bredare perspektiv och möjlighet till fler kvalitativa mått. Kulturnämnden välkomnar införandet av en ny modell för uppföljning och utvärdering men betonar vikten att detta måste ske kostnadseffektivt och enkelt.

    Liksom kulturnämnden vill även stadskontoret lyfta fram förslaget att ge Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) ett utökat kontrolluppdrag. Stadskontoret vill dock betona att detta måste göras genom att ge MUCF rätt förutsättningar att genomföra uppdraget på ett tillfredställande sätt.

    Stadskontoret vill även belysa ett par frågor som inte framförts av vare sig utredningen eller remissinstanserna. Det första avser frågan om företrädarregister för föreningar. Stadskontoret ser det som en kritisk förutsättning att kunna följa upp vilka företrädare som är kopplade till vilka organisationer. Stadskontoret vill även lyfta perspektivet att på sikt se över möjligheten att Utbetalningsmyndigheten bevakar utbetalningar av statsbidrag.

    Bilagor

  7. Malmö stad har beretts tillfälle att yttra sig över rubricerad promemoria. Utredningens uppdrag och som har mynnat ut i rubricerad promemoria har varit att lämna förslag som stärker arbetet med att upptäcka och motverka fusk i livsmedelskedjan. Yttrandet ska ha kommit in till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet senast den 5 december 2024. Miljönämnden har i egenskap av facknämnd fått förslagen i promemorian på intern remiss. Nämnden har inkommit med ett yttrande, där man lämnar vissa synpunkter men ställer sig positiv till förslagen.

    Bilagor

  8. Malmö stad har beretts tillfälle att yttra sig över rubricerad promemoria. Yttrandet ska ha kommit in till Finansdepartementet senast den 12 december 2024. Stadskontoret har inhämtat synpunkter underhand från vissa berörda fackförvaltningar.

    Utredningens uppdrag har varit att kartlägga och analysera statens former för samverkan och dialog med kommuner och regioner. En uppgift har varit att bedöma om nuvarande former är lämpliga och tillräckliga eller om det finns behov av nya former för samverkan såväl i normala tider som vid fredstida kriser.

    Utredningen har också haft i uppdrag att analysera och ta ställning till om kommunallagens reglering av fullmäktige- och nämndsammanträden är ändamålsenligt utformad för att möjliggöra att såväl distansdeltagande som digitala sammanträden kan genomföras på ett demokratiskt, rättssäkert och praktiskt sätt.

    Utredningen innehåller specifika förslag beträffande följande. Länsstyrelsens roll som länk mellan regeringen och den kommunala sektorn, utredning av offentlighetens eventuella tillämplighet och införande i SKR:s verksamhet, en stärkt roll för Socialstyrelsen mellan staten och huvudmännen, införande av krav i hälso-sjukvårdslagen som innebär att de regioner som ingår i en samverkansregion ska samverka i en gemensam nämnd eller genom ett kommunförbund, formalisering genom lag av hur överläggningar mellan regeringen och kommunsektorn ska ske och översyn av de formella kraven i kommunallagen gällande distansdeltagande på fullmäktige och i nämnder.

    Bilagor

  9. Internationella Kvinnoföreningen i Malmö (IKF) har inkommit med en ansökan om ett årligt ekonomiskt stöd på 1 221 311 kronor för åren 2024-2026. Ansökan avser lön till tre studiegruppsledare, andra löner och löpande kostnader.

    Kommunstyrelsen har nyligen beslutat om nya Principer för Malmö stads bidragsgivning till externa organisationer som träder i kraft 1 januari 2025. I samband med detta kommer mallar, urvalskriterier och bedömningsgrunder tas fram. Stadskontoret ser därför att en finansiering för verksamhet av återstoden av 2024 är möjlig men vad gäller långsiktig finansiering vill stadskontoret invänta de nya förhållningssätt som kommer tas fram för bidragsprocessen.

    Stadskontoret behöver dessutom göra en avvägning gentemot flera andra ansökningar som inkommit under 2024. Förslaget är att kommunstyrelsens arbetsutskott beviljar IKF ett bidrag om 300 000 kronor för 2024 med återrapportering från IKF senast april 2025. Vidare föreslås att stadskontoret, i samarbete med arbetsmarknads- och socialförvaltningen, hanterar ansökan avseende kommande år och återkommer med förslag till beslut senast maj 2025.

    Bilagor

  10. Malmö stad är sedan den 1 februari 2015 en del av det finska förvaltningsområdet och tar emot ett årligt statsbidrag om 1 980 000 kronor för att genomföra insatser inom ramen för finskt förvaltningsområde. Efter samråd med representanter för berörda förvaltningar och den sverigefinska gruppen föreslås i ärendet fördelning av ovanstående ekonomiska medel för 2025. De prioriterade områdena är förskola, skola, äldreomsorg, kultur och kommunikation.

    Bilagor

  11. Ärende har inkommit från kulturnämnden där nämnden redovisar sitt engagemang i kulturkommittén ’Leading City for Culture’ i nätverket United Cities and Local Governments. Nämnden ger även förslag på att avsluta sitt medlemskap i kulturkommittén samt föreslår att satsa på Eurocities program för samarbete med kultur i relation till klimat- och hållbarhetsutmaningar. United Cities and Local Governments (UCLG) är en internationell intresseorganisation för städer och kommun- och regionförbund med fokus på det globala utvecklingsarbetet. Kulturnämnden har varit aktiv medlem i UCLG:s kulturutskott sedan 2016. I samband med beslut om förlängt medlemskap under 2022–2023 fick kulturnämnden i uppdrag av kommunstyrelsens arbetsutskott att återkomma med redovisning efter avslutad medlemskapsperiod.

    Bilagor

  12. Enligt Malmö stads reglemente för intern kontroll ska nämnder och bolagsstyrelser årligen besluta om internkontrollplan som beskriver prioriterade åtgärder och granskningar utifrån dokumenterade riskanalyser. Då kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för att se till så att det finns en god intern kontroll beslutar kommunstyrelsen årligen om kommungemensamma granskningsområden med tillhörande kontroller. Gemensamma granskningsområden ger möjlighet till lärande, bidrar till att behov av samordning och systemutveckling identifieras samt minimerar risker.

     

    De gemensamma granskningsområdena förväntas därmed bidra till kvalitetssäkring av kommunens processer utifrån ändamålsenlighet och effektivitet. I ärendet föreslås de gemensamma granskningsområden för 2025 vara bisysslor, sociala medier och välfärdsbrottslighet.

     

    Stadskontoret kommer att ta fram konkreta anvisningar kring metod och dokumentation för respektive granskning, samt senaste tidpunkt under året för rapportering av resultatet av respektive granskning. Anvisningarna tillhandahålls förvaltningar och bolag före utgången av 2024.

    Bilagor

  13. I Lokalbehovsplanen redogörs för kommunstyrelsens och stadskontorets kort- och långsiktiga lokalbehov. 

    Kommunstyrelsen kommer, i januari 2026, att flytta stadskontorets och kommunstyrelsens samlade verksamhet till lokaler som är i sammanbyggda med Malmö Rådhus. Flytten bedöms på sikt innebära verksamhetsmässiga och ekonomiska fördelar för såväl kommunstyrelsen som för staden som helhet.


    Kommunstyrelsen bedömer också att de nya lokalerna kommer att tillfredsställa den egna verksamhetens lokalbehov under överskådlig framtid.

    Bilagor

  14. Kommunstyrelsen har gett stadskontoret i uppdrag den 15 april 2020 (STK-2020-95, §124) att utveckla stadens arbete mot diskriminering och antisemitism. Uppdraget finansieras inom kommunstyrelsens befintliga ram mot diskriminering och för en öppen stad. Delar av arbetet bedrivs idag inom ramen för konceptet Öppna Malmö, som drivs av kulturnämnden med hjälp av en förvaltningsövergripande styrgrupp.

     

    I fördelningsbeslutet för 2024, STK-2024-613, beslutades att stadskontoret under 2024 i samverkan med kulturförvaltningen, grundskoleförvaltningen och fritidsförvaltningen ska genomföra en översyn av Öppna Malmö- en översyn som för närvarande pågår. I samma ärende initierades ett arbete med en migrationsutställning kopplat till Wisdome.

     

    För att färdigställa utställningen föreslår stadskontoret, efter dialog med kulturförvaltningen, att kommunstyrelsen beviljar 1 220 000 kronor för 2025 från kommunstyrelsens anslag till förfogande till kulturnämnden, inom ramen för Öppna Malmö, för produktion av migrationsutställning på Wisdome. Vidare föreslår stadskontoret att kommunstyrelsen beaktar 655 000 kronor i beredningen av kommunfullmäktiges budget år 2026 för finansiering av produktion av migrationsutställning på Wisdome inom ramen för Öppna Malmö.

    Bilagor

  15. Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om objektsgodkännande för projekt 7344 Söder om MIS (Malmö International School) i sydvästra Hyllie. Projektet ska möjliggöra för uppförande av bostäder och kommersiella lokaler samt genomföra flytt av VA-ledning och anlägga gång- och cykelväg. Den beräknade bruttoutgiften för projektet är 23 mnkr och driftkonsekvenserna beräknas uppgå till 870 tkr. Totala intäkter i projektet bedöms till 107 mnkr, vilket ger ett positivt projektnetto om 84 mnkr.

    Bilagor

  16. KF 241217

    Tekniska nämnden avser att avyttra fastigheterna Lockarp 27:19 och 27:20 samt delar av Lockarp 27:15 och 31:1 till Region Skåne via Regionfastigheter. Regionfastigheter avser att bygga en bussdepå på fastigheterna vilken ska hyras ut till Skånetrafiken. Tekniska nämnden har nu anhållit om att kommunfullmäktige godkänner i ärendet upprättat köpeavtal avseende fastigheterna Lockarp 27:19 och 27:20 samt delar av Lockarp 27:15 och 31:1.

    Bilagor

  17. KF 241217

    Grundskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av grundskola på fastigheten Mölledalsskolan 1, Mölledalsskolan. Fritidsnämnden har i samband med detta projekt ansökt om godkännande att anskaffa en gymnastiksal på samma fastighet. Den beräknade totalutgiften är om 364,4 mnkr. Färdigställandet bedöms till hösten 2029. Grundskolan planeras för årskurs F – 9 med 700 platser. Grundskolan förväntas lösa en del av den rådande platsbristen i Kirseberg.

    Bilagor

  18. KF 241217

    Sydskånes Avfallsaktiebolag, SYSAV har den 20 juni 2024 tillskrivit ägarkommunerna med en hemställan om aktieägarnas ställningstagande om att uppföra en koldioxidinfångningsanläggning med en fungerande värdekedja (Carbon Capture, Utilization and Storage, CCUS). Förutsättningar för att SYSAV ska investera i CCUS i enlighet med styrelsens inriktningsbeslut är att det finns en lönsamhetskalkyl med positivt nuvärde genom säkrade intäkter samt att investeringen inte överstiger budgetramen 3,2 miljarder kronor med mer än plus 5 procent i 2023 års penningvärde.

    Bilagor

  19. KF 241217

    Länsstyrelsen Skåne beslutade den 6 september 2022 att överlåta tillsynen enligt 9 kapitlet miljöbalken avseende Sjölunda och Klagshamns avloppsreningsverk till miljönämnden i Malmö stad. För de båda avloppsreningsverken sker det också återkommande tillsyn enligt 10 kapitlet miljöbalken (Verksamheter som orsakar miljöskador). Denna tillsyn utförs idag av Länsstyrelsen Skåne. Både miljöförvaltningen och Länsstyrelsen Skåne anser att det delade ansvaret gör tillsynen mindre effektiv och att det är en fördel om även tillsyn enligt 10 kap miljöbalken överförs till miljönämnden.

    För att tillsynen ska kunna överlåtas behöver Länsstyrelsen Skåne fatta ett beslut om överlåtelsen. Malmö stad behöver innan dess göra en hemställan om överlåtelsen och i samband med detta visa att miljönämnden uppfyller de krav som finns för att kunna bedriva den operativa tillsynen.

    Bilagor

  20. KF 241217

    Tekniska nämnden har i uppdrag att främja att parkering i första hand sker på kvartersmark, men i dagsläget är det dyrare att parkera där än på allmän platsmark. Ledig kapacitet finns i parkeringsanläggningar. Nivåer och villkor behöver därför justeras. Tekniska nämnden har hemställt om att kommunfullmäktige beslutar om en ändrad taxestruktur och införandet av en handläggningsavgift avseende boendeparkeringstillstånd samt en justering av högsta gällande timtaxa för parkering på allmän platsmark.

    Bilagor

  21. KF 241111

    I samband med beslut om budget 2023 beslutade kommunfullmäktige att ge kommunstyrelsen i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder och bolag, inventera vilka modeller för internt köp och sälj som tillämpas i Malmö stad samt utvärdera ändamålsenligheten av sådana styrmodeller för staden som helhet.

    I ärende STK-2023-140 återrapporterades genomförd inventering och utvärdering. Kommunfullmäktige beslutade den 23 maj att uppdra åt kommunstyrelsen att, utifrån redovisningen av budgetuppdraget, återkomma med förslag på riktlinjer för intern prissättning.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade de av stadskontoret föreslagna riktlinjerna för intern prissättning på remiss. Av förslaget till riktlinjer framgår att självkostnad gäller som huvudprincip för samtliga interna köp-säljrelationer mellan stadens nämnder. Av riktlinjerna framgår övergripande instruktioner för hur interna priser bör sättas, följas upp och utvärderas. Det framgår även krav på transparens och skriftlig dokumentation.

    I detta ärende har remissvaren sammanställts och riktlinjerna för intern prissättning justerats.

    Bilagor

  22. KF 241217

    Den policy som föreslås här avser att fastställa ansvarsfördelning, reglera risktagande samt rutiner för rapportering avseende elhandel. Behovet av en policy grundar sig i att det kommer att genomföras förändringar i stadens elhandelsavtal till följd av ändrade förutsättningar på elmarknaden. Riskhanteringen blir en mer central fråga i nästa elhandelsavtal och därför finns ett behov av att staden antar en policy för elhandel inför genomförandet av upphandlingen.

    Bilagor

  23. KF 241217

    Enligt kommunallagen får kommuner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Enligt Malmö stads regler ska mottagare av partistöd årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för det ändamål som anges i kommunallagen. Till redovisningen ska fogas ett granskningsintyg. Samtliga partier i kommunfullmäktige som mottagit partistöd avseende år 2023 har inkommit med en redovisning och granskningsrapport inom föreskriven tid. Hur storleken på partistödet beräknas bestäms av Malmö stads regler för kommunalt partistöd.

    Bilagor

  24. KF 241217

    Räddningstjänsten Syd redovisar för perioden januari-augusti 2024 intäkter om 279 mnkr och ett resultat efter finansiella poster om +7 mnkr med ett negativt balanskravsresultat om -3 mnkr. För år 2024 som helhet prognostiseras ett underskott om 3 mnkr med ett negativt balanskravsresultat om 13 mnkr att jämföra mot årets budgeterade balanskravsresultat på ett underskott om 16 mnkr. Balanskravsresultatet för såväl perioden som för helårsprognosen är negativa. Detta

    innebär att förbundet inte lever upp till balanskravet. Räddningstjänsten Syds egna kapital vid årsskiftet beräknas fortsatt vara positivt. Förbundets övriga mål för god ekonomisk hushållning bedöms i stort kunna infrias.

    Bilagor

  25. KF 241217

    Marek Lakatos (V) har inkommit med en motion om utsatta områden i Malmö. Motionären föreslår att kommunfullmäktige ger arbetsmarknads- och socialnämnden samt fritidsnämnden i uppdrag att utreda möjligheten att införa bemanning i riskområde och särskilt utsatta områden alla dagar i veckan inklusive kvällar och helger med särskilt fokus på idrott och hälsa. Dessutom föreslås att idrottshallar och andra lokaler där barn och unga vistas samt utemiljöer, bemannas med personal med kompetens inom fritid och/eller socialt arbete.

     

    I ärendets beredning har arbetsmarknads- och socialnämnden och fritidsnämnden getts möjlighet att yttra sig. De redogör för sitt redan pågående arbete med att bland annat skapa trygghet genom uppsökande och förebyggande arbete för att förhindra att ungdomar hamnar i kriminalitet. Fritidsnämnden anser att motionärens förslag är en del av stadens kommande arbete med hållbar lokal utveckling samt att andemeningen i förslaget framöver bör beaktas och utredas vidare inom ramen för detta. Stadskontoret bedömer att nämndernas redan idag pågående arbete för att ge barn och unga goda uppväxtvillkor är i linje med motionens ambitioner. Liksom intentionerna med arbetet kring lokal utveckling och det pågående arbetet med kraftsamlande insatser.

    Bilagor

  26. KF 241217

    Anton Sauer har motionerat om att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att utreda möjligheten att fördjupa relationen med Taiwan genom ett tydligt tematiskt partnerskapsprojekt eller vänortsavtal. Kommunfullmäktige har antagit en reviderad policy för internationellt samarbete som innebär att staden sedan en tid tillbaka avvecklar vänskapsorter och liknanden samarbeten och inte bör teckna nya vänortsavtal. Mot bakgrund av att befintliga vänortssamarbeten inte är så aktiva och att stadens samarbeten stad-till-stad främst sker genom medlemskap i multilaterala nätverk samt att enligt Malmö stads reviderade policy för internationella samarbeten ska nya samarbeten vara tidsbegränsade och kopplade till strategiska utvecklingsområden bedömer stadskontoret att det inte är relevant att utreda ett samarbete med Taiwan och föreslår därför att motionen avslås.

    Bilagor

  27. KF 241217

    Kommunfullmäktige har att ta ställning till en motion från Anders Olin (SD) där motionären föreslår att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa en modell för unga att kunna arbeta i kommunala verksamheter i syfte att skapa ett intresse för yrkeskategorier där staden har svårt att rekrytera samt att identifiera vilka kategorier som skulle vara lämpliga för denna modell. Synpunkter på motionens förslag har inhämtats från arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, funktionsstödsnämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden samt hälsa-, vård- och omsorgsnämnden.

    Bilagor

  28. KF 241217

    Anfal Mahdi (V) föreslår i en motion att Malmö stad årligen ska erkänna och uppmärksamma den 15 mars, FN:s internationella dag för bekämpandet av islamofobi. Kulturnämnden har yttrat sig i ärendet. Av yttrandet framkommer att nämnden sedan flera år har bedrivit verksamhet med särskilt fokus mot islamofobi och afrofobi, bland annat genom att årligen uppmärksamma den 15 mars i form av publika evenemang. Stadskontoret konstaterar att det redan finns ett antal satsningar i staden i syfte att motverka islamofobi, bland annat genom uppmärksammandet av den internationella dagen för att bekämpa islamofobi den 15 mars.

    Bilagor

  29. KF 241217

    Anders Andersson (V) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att hälsa-, vård-, och omsorgsnämnden ges i uppdrag att ta fram en strategi för att bättre ta tillvara språkkompetensen hos personalen för att bättre kunna möta behoven hos äldre med annat modersmål än svenska.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har yttrat sig angående motionen och föreslår att motionen avslås.

    Bilagor

  30. Samordningsansvaret för Malmö stads arbete med de nationella minoriteterna är uppdelat mellan två nämnder i Malmö stad. Ansvaret för samordning med den romska minoriteten ligger på kulturnämnden, medan kommunstyrelsen har samordningsansvar för arbetet med övriga nationella minoritetsgrupper.

     

    2018 inrättades Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer med representanter från föreningar inom den romska grupper. Rådet är underställt kommunstyrelsen men har administrerats av Romskt informations- och kunskapscenter via kulturnämnden. En översyn av Romska rådets verksamhet genomfördes under 2023.

     

    Rådet ligger under kommunstyrelsen medan samordningen av arbetet med romsk inkludering ligger under kulturnämnden. Stadskontoret menar att det skapar en otydlig struktur och ansvarsfördelning. Dessutom behövs ett klargörande gällande skillnaden mellan de öppna samråden mellan romer och tjänstepersoner i relation till en romsk-politisk dialog. Den nuvarande strukturen skapar även begränsningar i förankringen av arbetet med romsk inkludering brett i staden. Syftet med rådets arbete behöver därför förtydligas samtidigt som kopplingen till stadens övriga arbete med romsk inkludering behöver ses över.

     

    Utöver det har det förekommit en medial uppmärksamhet som lett till ett bristande förtroende för rådets arbete och bristande rådighet över granskning av ledamöter.

     

    Stadskontoret föreslår därför att kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att genomföra en genomlysning av stadens arbete med romsk inkludering. Genomlysningen ska svara på om nuvarande organisationsform ger förutsättningar för att uppfylla kraven i aktuell lagstiftning och ambitionerna i Policy avseende Malmö stads arbete med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter. Genomlysningen föreslås genomföras av en extern resurs.

     

    Stadskontoret föreslås även få i uppdrag att genomföra en uppföljning av Romska rådets verksamhet. Uppföljningen ska svara på vilka anpassningar som behöver göras för att skapa ett inkluderande forum för dialog och samverkan med en närvaro från alla partier som representeras i kommunstyrelsen. Uppföljningen föreslås genomföras av en extern resurs. Under den period som uppföljningen genomförs bör Romska rådets verksamhet pausas, med undantag för genomförandet av rådets årliga konferens och Förintelsens minnesstund i januari 2025.

     

    Genomlysningen av det samlade arbetet och uppföljningen av Romska rådet ska göras i dialog med romska Malmöbor och syfta till att förändra och förbättra samarbetet med och för den romska minoriteten.

    Bilagor

  31. Magnus Olsson (SD) har inkommit med ett nämndinitiativ om att avveckla Malmö stads romska råd och utreda RIKC (Romskt informations och kunskapscenter). Vid kommunstyrelsens möte den 10 oktober 2024 fick stadskontoret i uppdrag att bereda ärendet.

    Samordningsansvaret för arbetet med nationella minoriteter är uppdelat mellan två nämnder i Malmö stad. Ansvaret för samordning av arbetet med den romska minoriteten ligger på kulturnämnden, medan kommunstyrelsen ansvarar för samordningen av arbetet med övriga nationella minoritetsgrupper. Romska rådet som plattform för samverkan och dialog utreddes 2023. Stadskontoret konstaterar att rådet har visat sig ha svårt att fullt ut uppnå sitt syfte som forum för dialog med den nationella minoritetsgruppen romer och stadens förtroendevalda.

    Efter dialog med ordföranden i Romska rådet och genomgång av tidigare fattade beslut rörande rådet och RIKC, föreslår stadskontoret i ett separat ärende (STK-2024-1544)

    att kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att genomföra en genomlysning av stadens arbete med romsk inkludering. Genomlysningen ska svara på om nuvarande organisationsform ger förutsättningar för att uppfylla kraven i aktuell lagstiftning och ambitionerna i Policy avseende Malmö stads arbete med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter. Genomlysningen föreslås genomföras av en extern resurs.

     

    Stadskontoret föreslås även få i uppdrag att genomföra en uppföljning av Romska rådets verksamhet. Uppföljningen ska svara på vilka anpassningar som behöver göras för att skapa ett inkluderande forum för dialog och samverkan med en närvaro från alla partier som representeras i kommunstyrelsen. Uppföljningen föreslås genomföras av en extern resurs. Under den period som uppföljningen genomförs bör Romska rådets verksamhet pausas, med undantag för genomförandet av rådets årliga konferens och Förintelsens minnesstund i januari 2025. Genomlysningen av det samlade arbetet och uppföljningen av Romska rådet ska göras i dialog med romska Malmöbor och syfta till att förändra och förbättra samarbetet med och för den romska minoriteten.

    Bilagor

  32. Helena Nanne (M) och Anton Sauer (C) har inkommit med ett nämndinitiativ om att lägga ner Romska rådet. Vid kommunstyrelsens möte den 11 september 2024 fick stadskontoret i uppdrag att bereda ärendet.

     

    Samordningsansvaret för arbetet med nationella minoriteter är uppdelat mellan två nämnder i Malmö stad. Ansvaret för samordning av arbetet med den romska minoriteten ligger på kulturnämnden, medan kommunstyrelsen ansvarar för samordningen av arbetet med övriga nationella minoritetsgrupper. Romska rådet som plattform för samverkan och dialog utreddes 2023. Stadskontoret konstaterar att rådet har visat sig ha svårt att fullt ut uppnå sitt syfte som forum för dialog med nationella minoritetsgruppen romer och stadens förtroendevalda.

     

    Efter dialog med ordföranden i Romska rådet och genomgång av tidigare fattade beslut rörande rådet och Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC), föreslår stadskontoret i ett separat ärende (STK-2024-1544) att kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att genomföra en genomlysning av stadens arbete med romsk inkludering. Genomlysningen ska svara på om nuvarande organisationsform ger förutsättningar för att uppfylla kraven i aktuell lagstiftning och ambitionerna i Policy avseende Malmö stads arbete med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter. Genomlysningen föreslås genomföras av en extern resurs.

     

    Stadskontoret föreslås även få i uppdrag att genomföra en uppföljning av Romska rådets verksamhet. Uppföljningen ska svara på vilka anpassningar som behöver göras för att skapa ett inkluderande forum för dialog och samverkan med en närvaro från alla partier som representeras i kommunstyrelsen. Uppföljningen föreslås genomföras av en extern resurs. Under den period som uppföljningen genomförs bör Romska rådets verksamhet pausas, med undantag för genomförandet av rådets årliga konferens och Förintelsens minnesstund i januari 2025.

    Genomlysningen av det samlade arbetet och uppföljningen av Romska rådet ska göras i dialog med romska Malmöbor och syfta till att förändra och förbättra samarbetet med och för den romska minoriteten.

    Bilagor

  33. KF 241217

    Helena Nanne (M) har inkommit med ett nämndinitiativ där hon mot bakgrund av en redogörelse för lotteriverksamheten inom bolaget Kombispel föreslår att kommunfullmäktige ska frysa Socialdemokraterna i Malmös partistöd och ge kommunstyrelsen i uppdrag att genomföra en extern granskning av Socialdemokraterna i Malmö utifrån lotteriverksamheten.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.