Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Anmälan av inkomna skrivelser till kommunstyrelsens sammanträde den 15 oktober 2024.

  3. Enligt kommunallagen kapitel 6 § 37-40 kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot, eller en tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattas med stöd av delegation ska redovisas på nästkommande sammanträde. 

  4. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig över förslagen och materialet i betänkandet Digitala fastighetsköp & Förköpsrätt vid fastighetstransaktioner (SOU 2024:38) och Lantmäteriets rapport Digitala rättshandlingar på fastighetsrättens område. I betänkandet föreslås sammanfattningsvis att det ska bli tillåtet att upprätta handlingar elektroniskt vid överlåtelse av fast egendom, att staten ska få förköpsrätt till fast egendom för det militära och civila försvaret samt att kommunerna ska få förköpsrätt till fastigheter som behövs för att motverka organiserad brottslighet. I rapporten lämnar Lantmäteriet sitt förslag på en digital infrastruktur med en e-tjänst, för att kunna upprätta rättshandlingar digitalt i stället för med penna och papper.

    Betänkandet och rapporten har internremitterats till tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden. Stadsbyggnadsnämnden har meddelat att den avstår från att yttra sig i ärendet. Av tekniska nämndens yttrande framgår att nämnden bedömer att förslaget som möjliggör att rättshandlingar på det fastighetsrättsliga området kan slutas elektroniskt kommer innebära positiva effekter för fastighets- och gatukontorets arbete, förutsatt att det tekniska förfarandet är tillförlitligt och säkert. När det gäller förslaget till kommunal förköpsrätt ser tekniska nämnden betydande brister i lagförslaget, bland annat vad gäller nytta, effektivitet och rättssäkerhet. För att förslaget ska kunna leda till nytta av någon betydelse behöver, enligt nämnden, vissa ändringar göras i förslaget.

    Bilagor

  5. Malmö stad har av Arbetsmarknadsdepartementet fått möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet Genomförande av lönetransparensdirektivet, SOU 2024:40 i ett remissförfarande. Regeringen beslutade den 23 maj 2023 att låta en särskild utredare ta ställning till hur Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2023/970 av den 10 maj 2023 om stärkt tillämpning av principen för lika lön för lika arbete för kvinnor och män för lika och likvärdigt arbete genom insyn i lönesättningen och efterlevnadsmekanismer (lönetransparensdirektivet) ska genomföras i svensk rätt.

    Utredningen föreslår att flertalet av de nya reglerna träder i kraft 1 juni 2026 med undantag för reglerna om lönerapporteringen som ska börja tillämpas senast 2027.

    Remissen har beretts av stadskontoret. I ärendet lämnar stadskontoret förslag till ett yttrande från Malmö stad angående betänkandet.

    Bilagor

  6. Klimat- och näringslivsdepartementet har översänt en remiss med förslag till ändringar i avfallsförordningen av hur trädgårds- och parkavfall får hanteras. Förändringarna gäller ett förtydligande i förordningen om vad som avses med trädgårdsavfall samt att kravet på dispens för förbränning av utsorterat trädgårds- och parkavfall vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort. Ärendet har remitterats till miljönämnden och tekniska nämnden som båda inkommit med yttrande.

    Bilagor

  7. Malmö stad har av Socialdepartementet fått möjlighet att lämna synpunkter på promemorian Ett fritidskort för barn och unga – en aktiv och meningsfull fritid i gemenskap med andra (Ds 2024:16). I promemorian föreslås att det ska införas ett statligt stöd för barns fritidsaktiviteter i åldern 8–16 år. Detta ska göras i form av ett fritidskort som ska kunna användas för betalning av vissa avgifter för vissa ledarledda fritidsaktiviteter som tillhandahålls av en godkänd utförare. Arbetsmarknads- och socialnämnden, kulturnämnden och fritidsnämnden har yttrat sig i ärendet.

    Stadskontoret delar nämndernas bedömningar att förslaget med ett fritidskort innebär en komplex och kostnadskrävande administration. Förslaget hade behövts ses över så att medlen i större utsträckning kommer utförare samt barn och unga direkt till dels. Stadskontorets bedömning är också att förslaget kräver fördjupade konsekvensanalyser utifrån ett barnrätt-, jämställdhet- och jämlikhetsperspektiv. Vidare är bedömningen att förslagets kriterier för att bli godkänd utförare bör ses över med syftet att främja ett bredare utbud av kultur- och fritidsaktiviteter kopplat till fritidskortet.

    Bilagor

  8. Malmö stad har via Utbildningsdepartementet tagit emot en remiss angående Statens skolverks redovisning av uppdrag om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare inom skolväsendet.

    Ärendet har internremitterats till förskolenämnden, grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. Nämnderna har lämnat synpunkter på redovisningen som sammanställts i ett samlat förslag till yttrande från Malmö stad.

    Bilagor

  9. Region Skåne har skickat ut en begäran till de skånska kommunerna och till Länsstyrelsen Skåne om att inkomma med synpunkter inför kommande aktualitetsprövning av Regionplan för Skåne 2022–2040.

    Malmö stads övergripande synpunkt till Region Skåne är att regionplanen behöver aktualiseras för att fungera som den är tänkt att fungera. Malmö stad ser ett stort behov av att regionplanen tydligare redogör för Skånes samlade potential och planerade utveckling, samt att en mer visionär framtidsbild för detta redovisas. Vidare ser Malmö stad att regionplanen kan utvecklas och förtydligas i vissa delar, bland annat för frågor som rör förnybar elproduktion, det regionala perspektivet på stigande havsnivåer och klimatanpassning.

    Malmö stads yttrande har tagits fram i nära samarbete mellan stadskontoret, stadsbyggnadskontoret, miljöförvaltningen och fastighets- och gatukontoret.Förslaget är att godkänna förslag till yttrande och skicka detta till Region Skåne.

    Bilagor

  10. E.ON Energiinfrastruktur AB (E.ON) avser att söka tillstånd enligt miljöbalken för en ny kraftvärmeanläggning i Malmö. Syftet med anläggningen är att ersätta produktion av fjärrvärme i äldre anläggningar för att säkra hållbar och konkurrenskraftig värmeförsörjning för Malmöborna även i framtiden. Ansökan kommer att omfatta en ny förbränningsanläggning med ångturbin, bränslehantering och rökgasrening samt en anläggning för koldioxidavskiljning. Bränslet för kraftvärmeverket ska huvudsakligen bestå av restprodukter från skogsindustrin och återvunnet trä.

    Inom Malmö stad har ärendet remitterats till miljönämnden, stadsbyggnadsnämnden och tekniska nämnden som samtliga har inkommit med yttranden.

    Bilagor

  11. Föreningen Hela människan i Malmö har inkommit med en reviderad ansökan om tillfälligt stöd om 1,5 miljon kronor avseende år 2024. Den ursprungliga ansökan inkom till stadskontoret den 27 mars 2024 och avsåg tillfälligt krisstöd om 1,5 miljon kronor med anledning av ett oväntat avslag på Socialstyrelsens statsbidrag för 2024 och 2025 till kvinno- och tjejjourer. Då det vid denna tidpunkt inte fanns tillgängliga medel kvar i kommunstyrelsens anslag till föreningsbidrag har handläggningen av ärendet dröjt.

    Förslaget är att bevilja delen som rör verksamhet för återstoden av 2024 om 942 500 kronor men avslå den andra delen av ansökan som rör en allmän förstärkning av föreningens totala ekonomi med anledning av underskott under perioden januari – augusti 2024 om 557 500 kronor.

    Bilagor

  12. Föreliggande ärende innefattar en återrapportering från föreningen Flamman Ungdomarnas Hus gällande det stöd som erhållits från kommunstyrelsen för den öppna mötesplatsen ”Ungdomarnas Hus City” under verksamhetsåret 2023 (STK-2022-622).

    Kommunstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 18 januari 2023 att bevilja Flamman ett årligt stöd om 2 300 000 kronor för driften av mötesplatsen ”Ungdomarnas Hus City” för perioden 2023-2025. I samma ärende anmodade kommunstyrelsen fritidsnämnden att åta sig det fortsatta uppdraget att administrera, bedöma och följa upp stödet till ”Ungdomarnas Hus City” från och med 2024.

    Kommunstyrelsen har omfördelat kommunbidrag om 2 300 000 kronor från kommunstyrelsen till fritidsnämnden för åren 2024 och 2025. Kommunbidraget avser medel till ”Ungdomarnas Hus City”.

    Efter granskning av Flammans årsrapport och ekonomiska redovisning samt kontakt med fritidsförvaltningen gör stadskontoret bedömningen att Flamman använt beviljade medel för 2023 i enlighet med intentionerna i sin ansökan.

    Bilagor

  13. Föreliggande ärende innefattar en återrapportering från Flamman Socialt Förebyggande Centrum gällande det stöd som erhållits från kommunstyrelsen för verksamheten ”Safe Space” under verksamhetsåret 2023 (STK-2022-702).

    Kommunstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 9 november 2022 att bevilja Flamman stöd om 1 500 000 kronor för verksamheten ”Safe Space” för perioden 2023-2025. I samma ärende gav kommunstyrelsen stadskontoret i uppdrag att, tillsammans med arbetsmarknads- och socialförvaltningen och grundskoleförvaltningen, årligen följa upp verksamheten och återrapportera till kommunstyrelsen.

    Baserat på synpunkterna som inhämtats från berörda förvaltningar samt den dialog som förts med Flamman gör stadskontoret bedömningen att verksamheten ”Safe Space” bedrivits i enlighet med intentionerna i den ursprungliga ansökan. Mot bakgrund av ovanstående föreslår stadskontoret kommunstyrelsen att godkänna Flammans återrapportering för verksamhetsåret 2023.

    Bilagor

  14. Fritidsnämnden har skickat en ansökan till kommunstyrelsen för genomförande av Europamästerskapet i handboll för herrar 2026. Mästerskapet ett samarrangemang mellan Danmark, Norge och Sverige. Värdstäder i Sverige är Malmö och Kristianstad. Evenemanget genomförs den 15 januari till den 1 februari 2026 och är ett så kallat megaevenemang. Det förväntas ge hög verkningsgrad i turismekonomi eftersom det genomförs i januari, vilket generellt är en månad med relativt få evenemang.

    Evenemanget har under våren 2024 beretts i MINT-gruppen som tillstyrkt budget och ansökan om stöd hos kommunstyrelsen. Förslaget är att fatta inriktningsbeslut för beviljande om ansökan om medel för budgetåren 2025 och 2026 på sammanlagt 4 500 000 kronor.

    Bilagor

  15. Stadskontoret har tagit fram förslag på reviderat regelverk för stiftelser vad gäller ansökningsprocessen, ansökningshandlingar och utdelningar. Stadskontoret har även utrett möjligheten att delegera beslutanderätten till tjänsteperson när det gäller utdelning från stiftelserna och föreslår att denna beslutanderätt ska delegeras till avdelningschefen för Intern ledning och stöd i stället för som nu till kommunstyrelsens arbetsutskott.

    Bilagor

  16. I finansrapporten redovisas en avstämning mot de gränsvärden som anges i finanspolicyn och en sammanställning av kommunens likviditets- och lånesituation per den 31 augusti 2024.

    Ingen avvikelse mot finanspolicyn har förekommit under tertialet.

    Kommunens räntebärande nettofordran, exklusive pensionsavsättningar, uppgick till +3 404 mnkr.

    Bilagor

  17. Den interna kontrollen utgör en integrerad del i stadskontorets kvalitets- och ledningssystem. Kontrollen syftar till att kommunstyrelsen, med rimlig grad av säkerhet, ska säkerställa att mål uppfylls inom områdena verksamhetsstyrning, tillförlitlig finansiell styrning samt efterlevnad av lagar och regler.

    Stadskontoret har hittills under 2024 genomfört granskningar och åtgärder beslutade av kommunstyrelsen. Uppföljningen behandlar insatser genomförda eller planerade i kommunstyrelsens förvaltningar stadskontoret, förvaltning 102 och finansförvaltningen.

    Bilagor

  18. Stadskontoret har tagit fram ett reviderat förslag till kommunstyrelsens principer för bidragsgivning till externa organisationer. Förslaget har tagits fram efter analys av tidigare bidragsärenden, nu gällande regelverk samt remissrunda till övriga nämnder. Stadskontoret föreslår kommunstyrelsen att anta principerna att gälla från och med den 1 januari 2025.

    Samtliga grundkrav som nämns i Regler och riktlinjer för Malmö stads stöd till idéburen sektor (STK-2018-74), däribland demokratikravet, är även grundkrav för kommunstyrelsens principer avseende bidragsgivning till externa organisationer. Kommunstyrelsens bidragsgivning ska kunna härledas till ett eller flera av kommunfullmäktiges budgetmål och ett eller flera av följande sakområden; näringsliv och kompetensförsörjning, hållbarhet samt evenemang.

    Utöver framtagna principer ämnar stadskontoret att ta fram urvalskriterier, bedömningsgrunder samt tidpunkter för ansökningsperioder i syfte att främja likvärdighet i handläggningen.

    Bilagor

  19. Kommunstyrelsen fick 2020 i uppdrag att i samverkan med Polisområde Malmö utreda och föreslå lämplig organisation för kommunala ordningsvakter (STK-2019-1411).

    Kommunstyrelsen gav stadskontoret i uppdrag att fortsätta arbetet med kommunala ordningsvakter enligt framtaget koncept, samt att utöka bevakningsområdet att omfatta Folkets park, Södervärn, Möllevången samt Rådmansvången, (STK-2023-625). Kommunstyrelsen beslutade att avsätta 6,5 miljoner kronor för finansiering av kommunala ordningsvakter.

    Bilagor

  20. Sedan starten 1967 har Vårt Malmö informerat om kommunens beslut och verksamheter för att öka medborgarnas förståelse. I takt med den digitala utvecklingen har kommunikationskanalerna mångfaldigats, och idag når Malmö stad sina invånare genom malmo.se, sociala medier och andra digitala plattformar. Medborgarnas preferenser har förändrats, och intresset för tryckt media minskar, särskilt bland yngre. I dagens medielandskap är papperstidningen mycket kostnadskrävande och inte längre en effektiv kommunikationskanal. Förslaget är att lägga ner tidningen och i stället satsa på nya kommunikationskanaler och digitala lösningar för att nå fler målgrupper och främja en aktiv inkludering och delaktighet bland Malmöborna.

    Bilagor

  21. Stadens tidigare inriktning har varit att decentralisera evenemangssamordningen, med ett större ansvar för lokala och regionala evenemang på nämndnivå. Erfarenheter från pandemin och förändrade ekonomiska förutsättningar har dock visat att en starkare central samordning av evenemang är nödvändig för att det evenemangsarbetet ska kunna bidra till att uppnå Malmö stads långsiktiga mål.

    Därför föreslås nu att kommunstyrelsen får en starkare roll i samordningen, att MINT-strukturen avvecklas samt att en ny evenemangspolicy tas fram i nära samverkan med Destinationssamverkan Malmö och andra relevanta aktörer. Policyn ska styra och stärka stadens samlade evenemangsarbete.

    Bilagor

  22. Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om ett utökat objektsgodkännande för hållplatsombyggnader inom linje 9, Storstadspaketet. Förslaget är att kommunstyrelsen beviljar tekniska nämnden utökat objektsgodkännande om 30 mnkr, vilket är en utökning med 15 mnkr samt godkänner årliga driftkonsekvenser om 2,4 mnkr brutto, vilket är en utökning med 1,2 mnkr.

    Bilagor

  23. Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om ett utökat objektsgodkännande för utbyggnad av allmän platsmark Kvarteret Smedjan, Dp 5460. Förslaget är att kommunstyrelsen beviljar tekniska nämnden utökat objektsgodkännande om 40,7 mnkr, vilket är en utökning med 18,4 mnkr samt godkänner årliga driftkonsekvenser om 3,2 mnkr brutto, vilket är en utökning med 1,4 mnkr.

    Bilagor

  24. Funktionsstödsnämnden ansöker i detta ärende om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av LSS-gruppbostad inom fastigheten Byskolan 1 till en beräknad totalutgift om 40,5 mnkr. Fastigheten ägs av Malmö stad. Lokalen kommer att innehålla sex lägenheter, gemensamhetsutrymmen och personalutrymmen. Byggnationsstart är planerad till 2025 och verksamhetsstart till 2027.

    Bilagor

  25. KF 241031

    Fritidsnämnden ansöker i detta ärende om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av ny Malmö stadion på Stadionområdet inom fastigheten Innerstaden 9:173 till en beräknad totalutgift om 633 mnkr. Syftet med anskaffningen är att bygga en ny tävlingsanläggning för friidrott och fotboll som kan ersätta befintliga Malmö stadion. I ärendet ansöker fritidsnämnden även om utökat kommunbidrag för att kunna hantera de ökande driftkostnaderna som den nya anläggningen medför.

    Bilagor

  26. KF 241031

    Fritidsnämnden har inkommit med en ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende inhyrning av driftlokaler i Stadionområdets södra parkeringshus inom fastigheten Innerstaden 9:173 till en beräknad totalhyra över inhyrningsperioden om cirka 91 mnkr. Syftet med inhyrningen är att ersätta de driftlokaler som idag finns i Malmö stadion som planeras att rivas. I ärendet ansöker fritidsnämnden även om utökat kommunbidrag för att kunna hantera de ökande driftkostnaderna som de nya lokalerna medför.

    Bilagor

  27. KF 241031

    Fritidsnämnden ansöker i detta ärende om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av hybridgräsplan på Rosengårds södra idrottsplats inom fastigheten Rosengård 131:25 till en beräknad totalutgift om 33,8 mnkr. Syftet med anskaffningen är att tillgodose stadens behov av fotbollsplaner godkända för spel i förbunds- och elitserier i fotboll samt utveckla idrottsplatsen med koppling till utvecklingsarbetet inom Rosengård och Amiralsstaden. Fritidsnämnden ansöker i detta ärende även om utökat kommunbidrag om 2 mnkr för att hantera de utökade driftkostnaderna som investeringen medför.

    Bilagor

  28. KF 241031

    Delårsrapporten är årets andra uppföljningsrapport inom den kommunövergripande budget- och uppföljningsprocessen. Rapporten innehåller en finansiell analys med bedömning av den förväntade ekonomiska utvecklingen och prognostiserat ekonomiskt utfall för året samt ett delårsbokslut per utgången av augusti månad. Rapporten innehåller även en uppföljning av verksamhetens utveckling under året och avstämning av kommunfullmäktiges mål. Delårsrapporter från nämnder, kommunala bolag och kommunalförbund utgör underlag för den kommunövergripande rapporten.

    Den sammantagna bedömningen är att Malmö stad har en fortsatt stark ekonomisk ställning. Den ekonomiska hushållningen är god och ger förutsättningar att möta framtida utmaningar för verksamhet och ekonomi. Vidare är den samlade bedömningen att sex av kommunfullmäktigemålen förväntas uppnås för år 2024, och att nio av målen förväntas delvis uppnås. Även det finansiella målet förväntas uppnås eftersom alla indikatorer ligger inom målvärdena.

    Kommunfullmäktige föreslås godkänna delårsrapport 2024 för Malmö stad, besluta om justeringar i servicenämndens och tekniska nämndens ramar samt besluta att servicenämnden redovisar ett överskott i 2024 års bokslut med 3,6 mnkr motsvarande realisationsvinsten som uppstod vid försäljning av föreningslokal i kvarteret Lärkan. 

    Bilagor

  29. KF 241031

    Samtliga socialnämnder ska en gång i kvartalet lämna statistikrapport till kommunfullmäktige. Rapporten ska redovisa hur många gynnande beslut, enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlag (2001:453) och enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporten ska också redovisa beslut som inte verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten har avbrutits. Rapporteringen i detta ärende avser kvartal 2, 1 april – 30 juni 2024.

    Samtliga tre socialnämnder i Malmö stad rapporterar gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från dagen för beslut. Jämfört med föregående kvartal har antalet rapporterade beslut enligt 4 kap. 1 § SoL minskat från 99 till 97 beslut. Antalet rapporterade beslut enligt 9 § LSS har ökat från 98 till 104 beslut.

    Bilagor

  30. KF 241031

    Planprogrammet syftar till att möta Region Skånes behov av nya vårdbyggnader inom Södra Sjukhusområdet och att utveckla området med nya bostäder, rörelsestråk och en central parkmiljö. Omvandlingen innebär flytt av förskolor och omfattande investeringar.

    Förslagen är att godkänna inriktningen i planprogrammet för omvandlingen av västra Flensburg och att ge berörda nämnder i uppdrag att genomföra omvandlingen i enlighet med planprogrammets intentioner.

    Bilagor

  31. KF 241031

    Kommunalförbundet VA SYD har inkommit med hemställan om kommunfullmäktiges godkännande av förslag till nya taxeföreskrifter för VA SYD:s allmänna vatten- och avloppsanläggning i Malmö kommun. Föreskrifterna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förslaget till ny taxekonstruktion innehåller en föreskrift om att kommunfullmäktige beslutar att delegera rätten att utifrån taxeföreskrifterna fastställa avgifternas belopp till VA SYD.

    Föreskrifterna innebär en gemensam taxekonstruktion med samma nyttofördelning och avgiftsstruktur för samtliga medlemskommuner. Syftet är att effektivisera arbetet i kommunalförbundet och uppnå en rättvist och skäligt fördelad avgift med hänsyn till kostnaderna för respektive vattentjänst.

    Den nya taxekonstruktionen innebär bland annat införandet av ny industriavgift samt införande av en dagvattenavgift för allmän platsmarkhållare.

    Inom Malmö stad pågår även arbete med framtagandet av ett nytt markavtal mellan Malmö stad och VA SYD som innebär att den nya dagvattenavgiften för allmän platsmarkhållare, inte förväntas medföra några större ekonomiska konsekvenser för Malmö stad.

    Bilagor

  32. KF 241031

    Malmö stad tar ut en avgift för stadigvarande förändringar i serveringstillstånd. I syfte att se till att avgifter som tas ut är proportionerliga i förhållande till de kostnader som de medför för kommunen föreslås kommunfullmäktige införa en ny avgift för mindre förändringar eller administrativa åtgärder i befintligt serveringstillstånd enligt alkohollagen (2010:1622). Den nya bestämmelsen om avgift föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.

    Bilagor

  33. KF 241031

    Kay Wiktorin (C) och Albin Schyllert (M) föreslår i en motion för kommunfullmäktige att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden ska uppdras att införskaffa det analys- och rapportverktyg som är kopplat till ”Hemtjänstindex”.

    Hemtjänstindex har utvecklats på initiativ av organisationen SPF seniorerna (Sveriges pensionärsförbund seniorerna) med finansiellt stöd av Allmänna Arvsfonden. Hemtjänstindex indikerar kommunernas kvalitet inom hemtjänst. Genom nyckeltal rankas Sveriges kommuner i ett index. Mot en avgift tar Hemtjänstindex fram en fördjupad kommunrapport till stöd för kvalitetsarbete utifrån en bild av styrkor och förbättringsområden i kommunernas hemtjänst.

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har lämnat yttrande. De skriver att analys- och rapportverktyget kopplat till Hemtjänstindex inte kommer ge nämnden bättre förutsättningar att följa upp och förbättra kvaliteten i hemtjänsten. Data som indexet bygger på har i många fall rapporteras in av hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen till andra myndigheter.

    Bilagor

  34. KF 241031

    Anfal Mahdi (V) har inkommit med en motion gällande kommunövergripande samordnare i arbetet mot antimuslimsk rasism/islamofobi. Motionärerna framför att antimuslimsk rasism/islamofobi är ett stort samhällsproblem som ökat de senaste åren och anser att Malmö stads utarbetade strategiska utvecklingsplan för arbetet mot diskriminering är bra men samtidigt generell. Att den innehåller få förslag på konkreta åtgärder för att uppfylla samhälls-, verksamhets- och arbetsgivarperspektivet. Motionärerna föreslår att kommunstyrelsen får i uppdrag att inrätta en kommunövergripande samordnare i arbetet mot antimuslimsk rasism/islamofobi samt att verksamheten i arbetet mot antimuslimsk rasism/islamofobi utvärderas senast våren 2026.

    I ärendets beredning har grundskolenämnden, hälsa-, vård och omsorgsnämnden, kulturnämnden och servicenämnden getts möjlighet att yttra sig.

    Bilagor

  35. KF 241031

    En motion har inkommit från Vänsterpartiet om att kommunfullmäktige ska besluta att Malmö stad tills vidare inte ska köpa in några israeliska varor.

    Att införa köpstopp av israeliska varor är komplext och omfattande. Stadskontoret har identifierat legala hinder, praktiska och ekonomiska konsekvenser samt finansiella och rättsliga risker med att införa köpstopp av israeliska varor.

    Enligt praxis får en kommun inte ägna sig åt rent statliga angelägenheter såsom försvars- eller utrikespolitik. Om Malmö stad själva skulle besluta om ett köpstopp av israeliska varor skulle det innebära att Malmö stad handhar en icke-kommunal angelägenhet och att den kommunala kompetensen överskrids. För det fall det skulle beslutas om sanktioner på EU-nivå eller på nationell nivå behöver Malmö stad följa dessa.

    Det finns även risk – beroende på vilka varor som identifieras – att Malmö stad hamnar i en situation där lagstadgad verksamhet störs och i värsta fall inte alls kan bedrivas.

    Bilagor

  36. Den 6 december 2023 beviljade kommunstyrelsen studieförbundet Ibn Rushd ett bidrag om 600 000 kronor för år 2024 för genomförande av en årlig Eidfestival (STK-2023-1583). Folkbildningsrådet har därefter identifierat brister i form av att Ibn Rushd haft visst studiematerial länkat till hemsidor som haft odemokratiskt innehåll.

    I avvaktan på vidare utvärderingar och granskningar av studieförbundets verksamhet fattade kommunstyrelsens arbetsutskott den 18 december 2023 beslut om att utbetalning till Ibn Rushd om 600 000 kronor för 2024 för genomförande av årlig Eid-festival inte får verkställas i väntan på resultatet av pågående granskningar (STK 2023–1583).

    Folkbildningsrådets granskning resulterade i vissa återbetalningskrav av utbetalda medel till Ibn Rushd samt krav på åtgärdsplan från studieförbundet. Även kulturnämnden i Region Skåne har genomfört en extern granskning och beslutat att inte utbetala medel till Ibn Rushd under 2024, samt att se över möjligheten till att återkalla tidigare utbetalda medel från 2021 och 2023.

    Den 27 augusti 2024 §§ 82 och 83 avslog Malmö stads kulturnämnds Ibn Rushds ansökan om stöd till studieförbundet 2024 samt ansökan om särskilt stöd för folkbildande kulturverksamhet med motiveringen att organisationen inte uppfyller gällande stödvillkor i fråga om respekt för grundläggande demokratiska värderingar (KN-2024-611). Vidare beslutade nämnden att det reserverade anslaget om 978 860 kronor istället används som en resurs för den fördjupade översyn av stödet till studieförbunden som kulturnämnden tidigare har beslutat om samt för att förstärka anslaget för projektstöd 2024.

    Stadskontorets förslag är att kommunstyrelsen upphäver sitt beslut om bidrag till Ibn Rushd fattat den 6 december 2023 mot bakgrund av kulturnämndens beslut den 27 augusti 2024 §§ 82 och 83.

    Bilagor

  37. Helena Nanne (M), Håkan Fäldt (M) och Anton Sauer (C) har inkommit med ett nämndinitiativ om att riva upp beslutet om bidrag till Ibn Rushd för årlig Eidfestival. I initiativet första del föreslås att kommunstyrelsen ska upphäva sitt beslut från den 6 december 2023 i ärendet ”Långsiktig samverkan med Ibn Rushd studieförbund om en årlig Eidfestival i Malmö” STK-2023-1583. I initiativets andra del föreslås att 600 000 kronor ska överföras till tekniska nämnden för genomförande av nämnda festival för år 2024.

    Den 6 december 2023 beviljade kommunstyrelsen studieförbundet Ibn Rushd ett bidrag om 600 000 kronor för år 2024 för genomförande av en årlig Eidfestival. Strax därefter konstaterade Folkbildningsrådet att de vid en granskning funnit att visst studiematerial som Ibn Rushd använt hade odemokratiskt innehåll. I avvaktan på vidare utvärderingar och granskningar av studieförbundets verksamhet fattade kommunstyrelsens arbetsutskott den 18 december 2023 beslut om att utbetalning till Ibn Rushd om 600 000 kronor för 2024 för genomförande av årlig Eid-festival inte får verkställas i väntan på resultatet av pågående granskningar (STK 2023–1583).

    Folkbildningsrådets granskning resulterade i vissa återbetalningskrav av utbetalda medel till Ibn Rushd samt krav på åtgärdsplan från studieförbundet. Även kulturnämnden i Region Skåne har genomfört en extern granskning och beslutat att inte utbetala medel till Ibn Rushd under 2024, samt att se över möjligheten till att återkalla tidigare utbetalda medel från 2021 och 2023.

    Kulturnämnden i Malmö stad beslutade den 27 augusti 2024 att avslå ansökan från Ibn Rushd om stöd till studieförbunden 2024 samt ansökan om särskilt stöd för folkbildande kulturverksamhet med motiveringen att organisationen inte uppfyller gällande stödvillkor i fråga om respekt för grundläggande demokratiska värderingar.

    Tekniska nämnden och kulturnämnden har getts möjlighet att yttra sig över nämndinitiativet. Dessa yttranden inkom i januari 2024.

    Kommunstyrelsen föreslås anse första delen av nämndinitiativet besvarad avseende att upphäva tidigare fattat beslut i kommunstyrelsens arbetsutskott från den 6 december 2023 (STK-2023-1583). Bedömningen är gjord utifrån att kommunstyrelsen den 15 oktober 2024 ska behandla ett ärende som rör upphävande av beslut om bidrag till Ibn Rushd (STK-2024-1316).

    Vidare föreslår stadskontoret kommunstyrelsen att avslå nämndinitiativets andra del, om att överföra 600 000 kronor till tekniska nämnden för genomförande av Eidfestival för år 2024 med finansiering från anslaget projekt och utredningar.

    Bilagor

  38. Kommunstyrelsens arbetsutskott beviljade föreningen Amanah ett ekonomiskt bidrag om 500 000 kronor för verksamhetsåret 2023. I samma ärende fick stadskontoret i uppdrag att i dialog med Amanah ta fram ett förslag på idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Amanah som sträcker sig fram till slutet av mandatperioden.

    Amanah har nu inkommit med en återrapportering av beviljade medel. Där anges bland annat att bidraget från Malmö stad i huvudsak använts för att genomföra verksamhet som riktar sig till elever och lärare i Malmös skolor, öppna studiegrupper, stöd och vägledning till Malmös skolledare samt religiös medling.

    Stadskontoret ser att Amanah ändrat sin planering under året och därmed fullföljt färre skolbesök och studieträffar än vad som angavs i ansökan om medel. I övrigt anser stadskontoret att Amanah har lämnat en fullgod redogörelse för beviljade medel. Förslaget är att godkänna återrapporteringen.

    Vad gäller frågan om IOP så har det framkommit att flera nyckelpersoner har lämnat föreningen Amanah och att föreningen inte längre har någon tydlig koppling till Malmö. Det är även oklart i nuläget vilken verksamhet föreningen kommer att bedriva framåt.

    Bedömningen är därför att det under nuvarande omständigheter inte finns förutsättningar för Malmö stad att ingå i ett IOP med Amanah. Förslaget är att upphäva tidigare beslut om att ge stadskontoret i uppdrag att i dialog med Amanah ta fram ett förslag på IOP.

    Bilagor

  39. Helena Nanne (M) har till kommunstyrelsen inkommit med ett nämndinitiativ- Inga skattepengar till extremister. Kommunstyrelsen beslutade på dess sammanträde den 14 augusti 2024 (§213) att ge stadskontoret i uppdrag att bereda nämndinitiativet. I initiativet uppmanas kommunstyrelsen att uppdra åt stadskontoret att tillsammans med berörda förvaltningar genomföra en genomlysning av de föreningar som mottar bidrag av Malmö stad i syfte att säkerställa att ingen av organisationerna har deltagit i hyllande av Hamas, andra terrororganisationer eller på annat sätt agerat i strid mot Malmö stads riktlinjer för bidragsgivning och återrapportera till kommunstyrelsen.

    Stadskontoret ser att förslaget om en genomlysning av samtliga organisationer som i dag får bidrag från Malmö stad endast skulle ge en ögonblicksbild för stunden. I stället arbetar Malmö stad kontinuerligt med stickprovskontroller samt utökade granskningar i särskilt utvalda fall, när till exempel information inkommit till staden som föranleder detta.

    Bilagor

  40. KF 241031

    Föreningen Drömmarnas hus har funnits sedan 1990 och bedrivit verksamhet i Rosengård, främst riktat till barn och unga i området. Verksamheten utgår från Herrgården på Frölichs väg. Barn- och ungdomskultur är en viktig hörnsten för Drömmarnas hus. Från kommunstyrelsen har utgått ett verksamhetsbidrag om
    4 000 000 kronor per år, medan kulturnämnden har lämnat ett hyresbidrag om 900 000 kronor.

    När grundarna, som drivit och utvecklat verksamheten sedan starten, bestämt sig för att dra sig tillbaka och inte funnit andra ideella krafter beredda att ta över verksamheten under givna ekonomiska förutsättningar, har de vänt sig till Malmö stad och i dialog med Malmö stadsteater funnit en lösning för verksamhetens fortlevnad. En lösning som också är helt i linje med Malmö stadsteaters önskan om att utveckla en filial.

    I dialogen med Malmö stadsteater har framkommit att det finns många likheter när det gäller mål och innehåll. Stadsteatern önskar därför ta över Drömmarnas hus, både lokalerna och resurserna och hela kontaktnätet samt kärnan i det varumärke som har byggts under årens lopp och driva verksamheten vidare under namnet Malmö Stadsteater Rosengård. För att bedriva verksamheten menar Malmö Stadsteater AB att bolaget behöver ett ekonomiskt tillskott motsvarande det bidrag från kommunstyrelsen som hittills beviljats föreningen Drömmarnas hus samt täckning för hyresavtalet motsvarande det bidrag från kulturnämnden som hittills beviljats föreningen.

    Stadskontoret delar stadsteaters bedömning om värdet i att en verksamhet med utgångspunkt i det arbete Drömmarnas Hus har bedrivit sedan lång tid tillbaka får leva vidare. Malmö Stadsteater AB bedöms vara en lämplig huvudman för den framtida verksamheten med inriktning enligt vad som föreslås i ärendet. Enligt stadskontorets mening är det rimligt att Malmö stad avsätter medel för verksamheten i nivå med vad Föreningen Drömmarnas hus har fått.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.