Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Anmälan av inkomna skrivelser

  3.   3

    Redovisning av delegationsbeslut

  4. Malmö stad har av Finansdepartementet fått möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet En reform för datadelning (SOU 2023:96). Yttrandet ska ha kommit in till Finansdepartementet senast den 3 maj 2024. Betänkandet avser styrning och reglering av interoperabilitet vid datadelning. Interoperabilitet vid datadelning definieras som förmågan att tillhandahålla eller ta del av data genom systemstöd som kan interagera med varandra.

     

    Utredningen anser att det ska vara ett politiskt mål att offentlig förvaltnings mest angelägna datadelning ska vara fullt interoperabel senast år 2030. I betänkandet föreslås bland annat att styrning för att uppnå interoperatibilitet vid datadelning ska samlas i en ny lag benämnd lagen om den offentliga förvaltningens interoperatibilitet. Syftet är att skapa grundläggande förutsättningar för datadelning som utgår från ett sammanhängande regelverk och avser hela offentlig verksamhet. Förslaget innebär vidare att offentlig förvaltning ska använda nationella interoperabilitetslösningar som meddelas genom föreskrifter och att Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ska ansvara för att ta fram interoperabilitetslösningar.

     

    Malmö stad ställer sig i huvudsak positiv till utredningens förslag och anser att framtagandet av ett sammanhållet regelverk avseende interoperabilitet vid datadelning främjar digitaliseringsarbetet.

     

    Förslaget är att kommunstyrelsen godkänner förslag till yttrande.

    Bilagor

  5. Under 2021 beslutade kommunstyrelsen (KS 210818 § 274) om att ingå ett idéburet offentligt partnerskapsavtal (IOP) rörande Kraftsamling Herrgården (STK-2021-567) för perioden 2021–2023. Partnerskapet innefattar förutom kommunstyrelsen även kulturnämnden, fritidsnämnden, Rädda Barnen, Tillsammans i Förening (TiF) och Malmö universitet (Institutionen för urbana studier). Enligt beslutet ska stadskontoret återkomma med en rapport från Kraftsamling Herrgården årligen under avtalsperioden. I detta ärende finns en rapport av den verksamhet som skett inom ramen för IOP-avtalet 2023.

    Partnerskapet syftar till att verka för att Herrgården och Rosengård ska vara en välkommande, trygg och attraktiv del av Malmö, stärka barn och ungas rättigheter i enlighet med barnkonventionen samt stärka lokala Malmöbors egenmakt och öka möjligheterna att påverka i frågor som rör området och dess utveckling

    Stadskontoret gör bedömningen att arbetet skett i enlighet med de prioriteringar som gjorts i avtalet och föreslår därför kommunstyrelsen att godkänna rapporteringen och lägga den till handlingarna.

    Bilagor

  6. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2020 att inrätta en tillväxtkommission för ett inkluderande och hållbart Malmö. Tillväxtkommissionen initierade sitt arbete i mars 2021. Efter drygt två års arbete överlämnade Tillväxtkommissionen i maj 2023 sin slutrapport till kommunstyrelsen. I juni 2023 fattade kommunstyrelsen beslut om att sända slutrapporten på remiss till stadens nämnder och helägda bolag. I föreliggande ärende presenteras inkomna yttranden över kommissionens slutrapport samt stadskontorets bedömning och förslag på arbete framåt.

    Bilagor

  7. Rapporten avseende de samförvaltade stiftelsernas kapitalförvaltning omfattar en beskrivning av utvecklingen av stiftelsernas förvaltade kapital under 2023 och det totala innehavets tillgångsfördelning per den 31 december 2023.

    Bilagor

  8. I december 2023 fattade kommunfullmäktige beslut om att ytterligare växla upp arbetet för att förhindra arbetsplatskriminalitet kopplat till stadens leverantörer. Kommunfullmäktige gav kommunstyrelsen två uppdrag: att inrätta en uppföljningsfunktion med fokus på uppföljning av sociala villkor i stadens avtal samt att tillsammans med servicenämnden, tekniska nämnden och miljönämnden samordna arbetet med uppföljning av sociala villkor i stadens avtal (KF 231221 §250).

     

    Samtidigt fattade kommunstyrelsen beslut om att beakta medel till såväl kommunstyrelsen som servicenämnden och tekniska nämnden för genomförandet i nämndsbudget under kommunstyrelsens anslag till förfogande. Genom detta ärende avropas medel i enlighet med beslut.

    Bilagor

  9. KF 240523

    Kommunfullmäktige beslutade 2016 att ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram en återkommande hållbarhetsrapport. Föreliggande rapport, framtagen i samverkan mellan stadskontoret, kultur- och fritidsförvaltningen, syftar till att öka kunskapen om unga Malmöbors möjligheter till en meningsfull och utvecklande fritid. Fokus är på det samlade kultur- och fritidsutbud som staden tillhandahåller eller subventionerar. Rapporten kartlägger skillnader i deltagande i och tillgång till kultur- och fritidsaktiviteter bland unga utifrån kön, svensk eller utländsk bakgrund, socioekonomi samt beroende på var man bor. Med utgångspunkt i analyserna diskuteras vad som kan utvecklas för att i högre grad uppfylla de målsättningar som styr stadens arbete kring kultur och fritid. Det handlar bland annat om att fortsätta arbetet med att utveckla utbudet av fritidsaktiveter och öka tillgången till kompensatorisk verksamhet för de barn staden inte når idag.

     

    Parallellt med uppdraget att ta fram denna rapport har stadskontoret initierat ett utvecklingsarbete som kommer resultera i en plattform på Komin och malmo.se. Plattformen kommer samla stadens egna analyser kopplade till de Globala målen, länka till ett digitalt verktyg som samlar statistik kopplad till målen, men också samla relevanta styrdokument för Malmö stads arbete med hållbar utveckling. Syftet med plattformen är dels att ge stöd till förvaltningar och bolag, dels att kommunicera Malmö stads väg mot ökad hållbarhet till medborgare och andra intressenter. De samlande analyser som publiceras kommer till form och innehåll att motsvara de hållbarhetsrapporter som tidigare tagits fram. Stadskontorets bedömning är att plattformen och det digitala verktyget tillsammans kommer att stärka stadens möjlighet att följa upp, samordna och utveckla arbetet med Agenda 2030 och de Globala målen. Stadskontoret föreslår att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att godkänna rapporten, översända den för kännedom till samtliga nämnder och bolag samt att ge kommunstyrelsen i uppdrag att fortsätta vidareutvecklingen av hållbarhetsrapporteringen mot en webbaserad plattform och digitalt verktyg där hållbarhetsuppföljningen sker kontinuerligt.

    Bilagor

  10. KF 240523

    Malmö stads internationella arbete ställs varje år samman i en redovisning med hjälp av underlag som respektive förvaltning har i uppdrag att rapportera. Detta sker i enlighet med Policy för Malmö stads internationella arbete som är ett kommunövergripande styrdokument antagen av kommunfullmäktige 2016 (STK-2015-1008). Syftet med redovisningen är att tydliggöra nyttan med den internationella verksamheten i staden samt att ge en överblick över förvaltningarnas arbete med internationella projekt. Stadskontoret föreslår att redovisningen läggs till handlingarna.

    Bilagor

  11. KF 240523

    Kommunstyrelsen fick i kommunfullmäktiges budget för 2023 i uppdrag att, tillsammans med grundskolenämnden, arbetsmarknads- och socialnämnden och kulturnämnden, brett utreda formerna för stadens arbete mot rasism och för mänskliga rättigheter så att det utformas på ett sätt där staden ytterligare kan kraftsamla och förbättra samordningen på området.

     

    Budgetuppdraget har samordnats med utvecklingen av uppföljningen av stadens arbete med mänskliga rättigheter i årsredovisningen för 2023. Uppföljningen resulterade i en rapport om det systematiska arbetet för mänskliga rättigheter i Malmö stad. Denna rapport utgör en bilaga till årsredovisningen. Återrapporteringen av detta budgetuppdrag tar sin utgångspunkt i de slutsatser som presenteras i rapporten. I återrapporteringen redogörs för det fortsatta arbete som syftar till att förstärka samordningen av arbetet med mänskliga rättigheter och mot rasism i staden.

    Bilagor

  12. KF 240523

    I samband med beslut om budget 2023 beslutade kommunfullmäktige att ge kommunstyrelsen i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder och bolag, inventera vilka modeller för internt köp och sälj som tillämpas i Malmö stad samt utvärdera ändamålsenligheten av sådana styrmodeller för staden som helhet. I detta ärende återrapporteras genomförd inventering och utvärdering. Utvärderingen är sammanfattad i en rapport som innehåller förslag på fortsatta utredningar.

    Bilagor

  13. KF 240523

    Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskola på fastigheten Tage 12, Bellevues förskola, till en beräknad totalutgift om 73 mnkr. Färdigställandet bedöms till hösten 2026. Förskolan planeras för 98 platser varav 18 platser på en äventyrsavdelning. Förskolan byggs på befintlig detaljplan och ersätter tidigare förskola på samma fastighet som redan är riven.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  14. KF 240523

    Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskola på fastigheten Statisten 1, Svågetorps förskola, till en beräknad totalutgift om 80 000 000 kronor. Färdigställandet bedöms till hösten 2027. Förskolan planeras för 144 platser varav 24 platser på en äventyrsavdelning. Förskolan byggs på befintlig detaljplan och ersätter tidigare förskola på samma fastighet som redan är riven på grund av problem med fukt och mögel i konstruktionen.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  15. KF 240523

    Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskola på Landskamreren 5, Ardennernas förskola på Rosengård, till en beräknad totalutgift om 57 mnkr. Färdigställandet bedöms till årsskiftet 2026/2027. Förskolan planeras för 80 platser.

     

    Förskolan är en nybyggnation för att minska bristen på förskoleplatser i Rosengård på kort och lång sikt. För att förskolenämnden ska kunna avveckla lokaler som inte är ändamålsenliga behövs det fler förskoleplatser i området.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  16. KF 240523

    Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskola på fastigheten Hyllie 165:61, Frejas förskola, till en beräknad totalutgift om 78 000 000 kronor. Färdigställandet bedöms till hösten 2027. Förskolan planeras för 110 platser. Förskolan ska lösa en del av den rådande platsbristen i Hyllie.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  17. KF 240523

    Funktionsstödsnämnden ansöker i detta ärende om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av LSS-gruppbostad inklusive daglig verksamhet inom fastigheten Käglinge 11:3 till en beräknad totalutgift om 55,1 mnkr. Fastigheten ägs av Malmö stad. Verksamheten är till för brukare med stora stödbehov och lokalbehovet föranleds av att funktionsstödsnämnden behöver kunna tillgodose fler brukares behov av boende i stimulianpassad miljö. Byggnationsstart är planerad till 2025 och verksamhetsstart förväntas kunna ske hösten 2026.

     

    När ärendet behandlades av kommunfullmäktige i februari 2024 (KF 240201 §8) beslutades genom minoritetsåterremiss att det skulle återremitteras till funktionsstödsnämnden. Motivet för återremissen var att ärendet skulle remitteras till de organisationer som är knutna till funktionsstödsförvaltningens brukarråd för att ge dem möjlighet att lämna synpunkter. Ärendet har behandlats av funktionsnämnden (FSN 240325 §36) efter återremissen utan att ha remitterats till berörda organisationer eftersom nämnden bedömer att ärendet inte är av principiell karaktär.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  18. KF 240523

    Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om objektsgodkännande för en ombyggnad av Södra Förstadsgatan, från Föreningsgatan till Bergsgatan, samt insatser kopplade till trygghet och vistelsekvalité på Rådmansvången. Den totala investeringen uppgår till 108 mnkr. Förslaget är att kommunfullmäktige beviljar tekniska nämnden objektsgodkännande om 108 mnkr samt godkänner årliga driftkonsekvenser om 6,7 mnkr brutto.

    Bilagor

  19. KF 240523

    Förbundsfullmäktige i VA SYD beslutade den 26 mars år 2024 att översända förslag till investeringsavtal avseende MAXIMA - en regional infrastruktursatsning med ett nytt gemensamt system för en hållbar och robust avloppsrening för kommunerna Burlöv, Lomma, Lund och Malmö för godkännande i respektive kommunfullmäktige senast den 12 juni 2024.

     

    Enligt investeringsavtalet förbinder sig Burlöv, Lomma, Lund och Malmö att låna ut medel till VA SYD för genomförandet av berörda anläggningsdelar, för programgemensamma kostnader samt för osäkerheter och risker respektive anläggningsdel medför. Investeringen beräknas uppgå till 17 500 miljoner kronor varav Malmö stads finansiella åtagande uppgår till 14 537 miljoner kronor. VA SYD:s lånekostnader belastar därefter VA-kollektivet i respektive kommun.

     

    Kommunfullmäktige i respektive kommun har att godkänna investeringsavtalet i dess helhet i befintligt skick, utan tillägg eller justeringar. Tidplanen för genomförandet bedöms till tio år från förbundsfullmäktiges planerade beslut den 18 juni 2024.

     

    Stadskontoret föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige godkänna investeringsavtalet gällande genomförandet av MAXIMA.

    Bilagor

  20. KF 240523

    Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om godkännande av förvärv av fastigheterna Malmö Stettin 13 och 18 till en köpeskilling om 47 mnkr för båda fastigheterna samt tillkommande stämpelskatt om 705 tkr. Förslaget är att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att godkänna förvärvet av fastigheterna samt uppdra åt servicenämnden att förvalta dem och upplåta dem till arbetsmarknads- och socialnämnden.

    Bilagor

  21. KF 240523

    Funktionsstödsnämnden har inkommit med en ansökan om godkännande för lokalanskaffning avseende inhyrning av en hjälpmedelscentral i Malmö. Inhyrningen ska ske genom en hyresvärdsupphandling där hyresramen är satt till 10,5 mnkr om året.

     

    Hjälpmedelscentrum har i uppdrag att erbjuda funktioner för inköp, lagerhållning, distribution, teknisk service, konsultationshjälp utprovning, recirkulation, utbildning, information, IT-stöd och miljövänlig destruktion av hjälpmedel. Förfarandet med hyresvärdsupphandling innebär att kravspecifikationer, villkor och kriterier som ingår i upphandlingsunderlaget är bindande. I detta ärende lyfts förslag på de bindande kraven inför hyresvärdsupphandlingen. Kraven beskrivs i bilagorna i ärendet. Hyresavtalet tilldelas och tecknas med den hyresvärd som kan uppfylla ställda krav för lägst årlig hyra. Hyran ska dock, enligt detta förslag till beslut, vara högst 10,5 mnkr för första året.

     

    Genom att godkänna detta ärende ges direktören för funktionsstödsförvaltningen rätt att teckna hyresavtal med den anbudsgivare som tilldelas hyresavtalet efter genomförd upphandling. Avtalslängden på det avtal som upphandlas uppgår till 10 år.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen.

    Bilagor

  22. KF 240523

    Malmö stads strategiska omvärldsprogram godkändes av kommunfullmäktige den 26 januari 2017 (STK-2015-1006). Omvärldsprogrammet har idag inte den funktion i det dagliga omvärldsarbetet som var tanken när programmet togs fram.

     

    Omvärldsarbetet bedrivs inom ramen för stadens internationella och gränsregionala och regionala samarbeten, vars samverkansformer uppdateras löpande. Staden har också en ambition att minska antalet styrdokument för den dagliga driften av verksamheten. Därför föreslår stadskontoret att programmet upphävs och att stadens omvärldsarbete och påverkansarbete i stället knyts tätare till kommunfullmäktigemålen och uppdrag i stadens budget.

    Bilagor

  23. KF 240523

    I detta ärende presenteras ett förslag till ett nytt sammanhållet reglemente för styrelsen och övriga nämnder. Utgångspunkten för förslaget har varit nuvarande reglementen och bibehållen ansvarsfördelning utifrån dessa. Förslaget innehåller bestämmelser som är gemensamma för alla nämnder och också gemensamma arbetsformer. Samtliga nämnder har yttrat sig kring förslaget och nämndernas yttranden är en bärande del i beslutsunderlaget. Stadskontoret föreslår att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att anta förslaget till samlat reglemente att gälla från och med 1 juli 2024.

    Bilagor

  24. KF 240523

    Hösten 2022 beslutade kommunfullmäktige att anta ett nytt delvis omarbetat arvodesreglemente. En av förändringarna innebar en ny inplacering av gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ordförande och 1:e och 2:e vice ordförande, presidiet, i grupp tre i arvodesreglementet. Tidigare återfanns de i grupp två och då med ett högre fast arvode. Efter förändringen har frågan lyfts om huruvida inplaceringen i grupp tre överensstämmer med den faktiska arbetsbelastningen för presidiet i gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens presidium.

     

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens verksamhet har under innevarande mandatperiod blivit större. Ett antal nya program har startats och antalet elever har vuxit med cirka 2 000 vilket har medfört en större arbetsbelastning än som förväntades inför tidigare beslut om förändring av arvodesreglementet.

     

    Med anledning av ovanstående föreslår arvodeskommittén kommunfullmäktige besluta att gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens presidium flyttas från grupp tre till grupp två i arvodesreglementets bestämmelser om ersättning till fast arvoderade förtroendevalda.

    Bilagor

  25. KF 240523

    Nima Gholam Ali Pour (SD) föreslår i en motion att kommunen ska trappa upp det alkohol-, narkotika-, drog-, tobaks- och spelförebyggande arbetet (ANDTS). Grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har yttra sig över motionen. Stadskontoret instämmer i stort i skolnämndernas yttranden att det redan sker systematisk samverkan mellan skolförvaltningarna, andra myndigheter och den idéburna sektorn.

     

    I Malmö stads budget för 2024 gavs kommunstyrelsen, tillsammans med arbetsmarknads- och socialnämnden, miljönämnden, grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, i uppdrag att stärka och vidareutveckla Malmö stads drogförebyggande arbete med ett särskilt fokus på samordnande insatser riktade mot barn och unga (STK-2024-185).

     

    I Malmö stads budget 2023 gavs kommunstyrelsen i uppdrag att definiera och starta ett långsiktigt och strategiskt områdeslyft i Malmös socioekonomiskt svaga delar med särskilt fokus på barn och ungas uppväxtvillkor (STK-2023-137).

     

    Stadskontoret bedömer att de båda ovan nämnda budgetuppdragen har potential att effektivisera och kvalitetssäkra det lokala och förebyggande arbetet i stort samt både stärka och vidareutveckla stadens ANDTS-förebyggande arbete. Förslaget är att kommunfullmäktige anser motionen vara besvarad.

    Bilagor

  26. KF 240523

    En motion har inkommit från Helena Grahn (M) om att undersöka möjligheten att fylla på stadens dammar med dagvatten. Motionären skriver att Pildammarna läcker efter rensning på 1980-talet och att både den och Slottsparkens damm fylls på med stora mängder dricksvatten, till en hög kostnad. Den förvaltning som ansvarar för detta, Fastighets- och gatukontoret, är på grund av detta en av de större förbrukarna av dricksvatten i Malmö. Motionen har remitterats till Tekniska nämnden som i sitt yttrande svarar att arbetsgrupper tillsatts för att utreda grundvattentillförsel, dagvattentillförsel samt läckage av Pildammarna. Utredningarna ska redovisas hösten 2024 och ett underlag med förslag till hur arbetet ska bedrivas vidare ska presenteras för tekniska nämnden. Stadskontoret föreslår därför kommunstyrelsen förorda att motionen ska anses besvarad.

    Bilagor

  27. John Eklöf (M) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ger grundskolenämnden i uppdrag att utforma ett system där skolpengen successivt trappas ner vid långvarig elevfrånvaro och omfördelas till insatser som syftar till att elevens studier ska återupptas. Motionären föreslår också att grundskolenämnden får i uppdrag att undersöka möjligheterna att centralisera elevhälsan och skolans kompletterande kompetenser.

     

    Grundskolenämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att det redan pågår flera insatser för att möta behoven vad gäller god elevhälsa, ökad närvaro och ökad likvärdighet. Den föreslagna centraliseringen av elevhälsan bedöms inte stödja tvärprofessionella insatser i elevens närmiljö. En centralisering skulle inte heller vara gynnsam för rektors mandat att samordna sådana insatser.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige avslår motionen.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.