Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Anmälan av inkomna skrivelser till kommunstyrelsens sammanträde den 10 september 2025.

  3. Enligt kommunallagen kapitel 6 § 37-40 kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot, eller en tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattas med stöd av delegation ska redovisas på nästkommande sammanträde.

  4. Klimat- och näringslivsdepartementet har översänt en remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet gällande analys och förslag till nationella författningsändringar angående klassificering, märkning och förpackning av kemiska produkter inom EU och syftar till att skydda hälsa och miljö för yttrande. Ärendet har remitterats till miljönämnden, tekniska nämnden, stadsbyggnadsnämnden och servicenämnden. Miljönämnden ser positivt på förslagen i remissen, övriga nämnder har avstått från att yttra sig.

    Bilagor

  5. Klimat- och näringslivsdepartementet har remitterat Regelförenkling för viss avfallsbehandling. Bland annat föreslås att möjlighet att anmäla materialåtervinning av farligt avfall i samma organisation där avfallet uppkom ska införas. Detta innebär en regelförenkling i förhållande till dagens tillståndskrav. Ärendet har remitterats till tekniska nämnden, miljönämnden, VA SYD och SYSAV AB. VA SYD och SYSAV har meddelat att de avstår från att svara. Nämnderna bedömer att förändringen är positiv, eftersom den kan leda till en högre återvinningsgrad och färre transporter, och tillstyrker förslaget.

    Bilagor

  6. Klimat- och näringslivsdepartementet har remitterat Genomförande av luftkvalitetsdirektivet i svensk rätt. Direktivet innebär nya lägre miljökvalitetsnormer för luftföroreningar. Det nya EU direktivet för luftföroreningar sätter hårdare krav på exponeringshalter samt mätningar och modelleringar. Utförande av åtgärdsprogram förtydligas och kommer att vara strängare med sanktioner kopplade till uppförande och genomförande av åtgärdsprogrammen. Ärendet har remitterats till miljönämnden som ställer sig positiv till de nya förslagen och ser gärna att den superstation som ska placeras i en av Sveriges tre största städer placeras i Malmö.

    Bilagor

  7. Infrastruktur- och Landsbygdsdepartementet har översänt delbetänkandet av Svesam (utredningen för Sveriges sammanhållna utveckling) ”Ökad tydlighet, stärkt samverkan – förutsättningar för framtidens utvecklingspolitik” SOU 2025:85, till Malmö stad för samråd. Utredningens uppdrag är att lämna förslag till hur den framtida regionala utvecklingspolitiken och landsbygdspolitiken ska inriktas samt ge förslag till hur en mer effektiv, samordnad och långsiktigt hållbar territoriell politik kan utformas. Slutbetänkandet ska presenteras senast i juni 2026.

    Bilagor

  8. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har remitterat slutbetänkandet Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet, Åtgärder som stärker konkurrenskraften för Arlanda flygplats (SOU 2025:67). Utredningen belyser primärt behovet för utbyggnaden av järnväg- och vägförbindelser till Arlanda och har således mer sekundär påverkan på Malmö. Stadskontoret framför att det finns behov av utredning för att säkra transporterna även till Köpenhamns flygplats samt att det tillförs en analys om att etablera automatisk gränskontroll på Kastrup motsvarande det som föreslås införas på Arlanda, Landvetter och Sturup för att underlätta för gränspendlare, näringsliv och övriga resenärer.

    Bilagor

  9. Finansdepartementet har skickat ut en promemoria på remiss med förslag på ändring av kravet på befordringstid i den samhällsomfattande posttjänsten. Förslaget innebär i korthet att kravet på befordringstid inom den samhällsomfattande posttjänsten ändras så att minst 85 procent av de inrikes brev som lämnas in för tredagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid ska ha delats ut inom tre påföljande arbetsdagar och minst 97 procent inom fem påföljande arbetsdagar. Ändringarna görs i postförordningen (2010:1049). Förordningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.

    Ärendet har internremitterats brett inom staden och till vissa bolag.

    Bilagor

  10. Tillgången till läkemedel har central betydelse för en fungerande hälso- och sjukvård och bristande tillgång kan utgöra ett hot mot liv och hälsa. Socialdepartementet har nu översänt ett betänkande som behandlar vissa frågor om dokumentation, begränsningar och tillsyn avseende läkemedelsförskrivningar.

    Funktionsstödsnämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att utredningens förslag är bra och att det finns fördelar med att ha en bred verktygslåda tillgänglig för att på ett situationsanpassat sätt förebygga och hantera läkemedelsbrister.

    Bilagor

  11. Den interna kontrollen utgör en integrerad del i stadskontorets kvalitets- och ledningssystem. Kontrollen syftar till att kommunstyrelsen, med rimlig grad av säkerhet, ska säkerställa att mål uppfylls inom områdena verksamhetsstyrning, tillförlitlig finansiell styrning samt efterlevnad av lagar och regler.

    Stadskontoret har hittills under 2025 genomfört en granskning beslutad av kommunstyrelsen. Uppföljningen behandlar insatser genomförda eller planerade i kommunstyrelsens förvaltningar stadskontoret, förvaltning 102 och finansförvaltningen.

    Bilagor

  12. Ärenden som omfattas av visselblåsarlagen (2021:890) återrapporteras till kommunstyrelsen två gånger per år i enlighet med de av kommunstyrelsen beslutade riktlinjerna för visselblåsarfunktionen i Malmö stad (STK-2022-455). Återrapporteringen ska innehålla en kortfattad beskrivning av vilka åtgärder som har vidtagits i ärendena.

    Den interna mottagningsfunktionen återrapporterar härmed i enlighet med ovan nämnda rutiner ärenden för perioden 1 januari 2025 – 30 juni 2025.

    Bilagor

  13. Enligt Malmö stads reglemente för intern kontroll ska nämnder och bolagsstyrelser årligen besluta om internkontrollplan som beskriver prioriterade åtgärder och granskningar utifrån dokumenterade riskanalyser. Då kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för att se till så att det finns en god intern kontroll beslutar kommunstyrelsen årligen om kommungemensamma granskningsområden med tillhörande kontroller. Gemensamma granskningsområden ger möjlighet till lärande, bidrar till att behov av samordning och systemutveckling identifieras samt minimerar risker.

    De gemensamma granskningsområdena förväntas därmed bidra till kvalitetssäkring av kommunens processer utifrån ändamålsenlighet och effektivitet. I ärendet föreslås de gemensamma granskningsområden för 2026 vara fysisk tillgänglighet, inköps- och avtalsuppföljning och användning av fordon.

    Stadskontoret kommer att ta fram konkreta anvisningar kring metod och dokumentation för respektive granskning, samt senaste tidpunkt för rapportering av resultatet av respektive granskning. Anvisningarna tillhandahålls förvaltningar och bolag före utgången av 2025.

    Bilagor

  14. Ärendet gäller en förlängning av anställning för Malmö stads förskoledirektör. Förslaget är att Serene Rosberg från och med 2026-05-01 anställs som förskoledirektör i Malmö stad genom en tillsvidareanställning med placering på förskoleförvaltningen.

    Bilagor

  15. Tekniska nämnden har inkommit med en ansökan om utökat objektsgodkännande för projekt 8717, Skjutskontoret. Projektet avser utbyggnation av allmän platsmark enligt detaljplanens intentioner. Det innebär byggnation av en ny lokalgata, Skjutsstallsgatan, och nya infarter från allmän platsmark till de nya bostadskvarteren. Därtill ska kvalitetshöjande åtgärder på angränsande Lundavägen och Rosendalsvägen genomföras i form av trädplanteringar och nya gångbanor. Projektets bruttoutgift beräknas uppgå till 16 mnkr.

    Bilagor

  16. Arbetsmarknads- och socialnämnden har genomfört en halvtidsuppföljning av Malmö stads gemensamma plan ”Fri från våld – en gemensam angelägenhet 2022–2026”, i enlighet med beslut i kommunfullmäktige. Uppföljningen visar att fler förvaltningar än tidigare bedriver ett aktivt arbete mot våld i nära relationer och att planen gett struktur och riktning till arbetet. Samtidigt identifieras utvecklingsområden kopplat till arbetsgivarperspektivet, det våldsförebyggande arbetet samt till behovet av att stärka barnperspektivet.

    Stadskontoret bedömer att det pågående arbetet som sker utifrån planen är i linje med kommunfullmäktiges beslut samt den nationella strategin om att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor. Samtidigt ser stadskontoret behov av en mer sammanhållen samordning och uppmanar därför arbetsmarknads- och socialförvaltningen att inrätta en stadsövergripande styrgrupp för att underlätta det gemensamma arbetet med att nå handlingsplanens mål i tid.

    Stadskontoret delar inte uppfattningen att nuvarande arbetssätt med arbetsgivarperspektivet riskerar att skapa ojämlikhet för medarbetare i Malmö stad. Slutligen delar stadskontoret arbetsmarknads-och socialnämndens bedömning att planen bör förlängas efter 2026.

    Bilagor

  17. Servicenämnden har till kommunstyrelsen inkommit med Utvecklingsplan för kommungemensam IT och digitalisering 2026. Servicenämnden ska enligt Riktlinjer för IT och digitalisering (KF 2021-03-31 §100) årligen ta fram en utvecklingsplan som ska ge riktning för kommungemensam IT. Kommunstyrelsen ansvarar för att besluta om planen. Planen bygger på förvaltningarnas behov av stöd samt behov av gemensam utveckling inom IT och digitalisering för kommande år. Planen har varit föremål för en bred förankringsprocess i stadens förvaltningar.

    Fokus i 2026 års plan är på information och samverkan. Information är en strategisk resurs i staden som rätt utnyttjad kan ge stora värden genom exempelvis förändrade arbetssätt, faktabaserade beslutsunderlag och förmåga till förebyggande arbete. Samverkan handlar i planen om att nyttja den kompetens som etablerats i staden för att tillsammans realisera dess fulla potential.

    Av serviceförvaltningens tjänsteskrivelse framgår att servicenämnden ser behov av totalt 7 mnkr, relaterade till främst personella resurser, för att kunna realisera 2026 års utvecklingsplan för kommungemensam IT och digitalisering och att behovet även lyfts i servicenämndens budgetskrivelse 2026. Av servicenämndens budgetskrivsels framgår att dessa 7 mnkr utgör en del av servicenämndens äskande om totalt 41 mnkr som en permanent budgetförstärkning avseende driftskonsekvenser inom IT och digitalisering. Enligt stadskontorets uppfattning bör finansiering av utvecklingsplanen beaktas jämte servicenämndens totala äskande om budgetförstärkning inom IT och digitalisering, i beredningen av kommunfullmäktigesbudget för år 2026.

    Stadskontoret betonar vikten av att serviceförvaltningen och stadskontoret i syfte att stärka Malmö stads digitala säkerhet, bibehåller och i vissa avseenden såsom informationshantering, AI och IT-juridik, förstärker sin samverkan.

    Stadskontoret bedömer att servicenämnden på ett tillfredsställande sätt har fullföljt uppdraget om att upprätta en flerårig utvecklingsplan som ger riktning för kommungemensam IT. Stadskontoret delar serviceförvaltningens syn på behovet av en översyn av Riktlinjer för IT och digitalisering (KF 2021-03-31 § 100) och föreslår att kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att i samverkan med serviceförvaltningen se över styrningen av kommungemensam IT och digitalisering som idag regleras i Riktlinjer för IT och digitalisering.

    Bilagor

  18. I finansrapporterna redovisas en avstämning mot de gränsvärden som anges i finanspolicyn och en sammanställning av kommunens likviditets- och lånesituation per den 31 augusti 2025.

    Ingen avvikelse mot finanspolicyn förekom under månaden.

    Kommunens räntebärande nettofordran, exklusive pensionsavsättningar, uppgick per den 31 augusti till +3 115 mnkr.

    Bilagor

  19. KF 251030

    Stadsbyggnadsnämnden har inkommit med förslag innebärande att taxan för sotning och brandskyddskontroll ska ändras vad gäller index för justering så att taxan årligen ska justeras enligt PKV (Prisindex för kommunal verksamhet) att gälla från den 1 januari 2027. Stadsbyggnadsnämndens föreslår vidare att nämnden bemyndigas av kommunfullmäktige att företa årliga återkommande indexjusteringar baserat på PKV (Prisindex för kommunal verksamhet).

    Bilagor

  20. KF 251030

    År 2026 är det allmänna val och inför valår ser valnämnden över valdistriktens storlek och utformning. Utifrån den nu gjorda översynen föreslår valnämnden förändringar innebärande en ökning med ett nytt valdistrikt från nuvarande 214 till 215.

    Ärendet om förändring av valdistrikt inför 2026 års val gick upp för beslut i kommunfullmäktige den 22 maj 2025. Kommunfullmäktige beslutade då att genom en minoritetsåterremiss återremittera ärendet till valnämnden för att bredda ärendet genom att utreda möjligheten att slå samman Malmö stads två valkretsar till en.

    Valnämnden har i beslut den 15 september 2025 bedömt att nuvarande valkretsindelning med hänsyn till Malmös befolkningsmängd, den etablerade valkretsstrukturen samt det kommunproportionella systemets utjämnande effekt, fortsatt uppfyller kraven på representativitet, rättvisa och stabilitet.

    Valnämnden beslutade därför att föreslå kommunstyrelsen hemställa att kommunfullmäktige fattar beslut om att behålla nuvarande valkretsindelning i Malmö kommun inför valen 2026.

    Bilagor

  21. KF 251030

    Samtliga socialnämnder ska en gång i kvartalet lämna statistikrapport till kommunfullmäktige om ej verkställda beslut. Rapporten ska redovisa hur många gynnande beslut, som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlag (2001:453), SoL och enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Rapporten ska även redovisa beslut som inte verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten har avbrutits.


    Denna rapportering avser kvartal 2, 1 april – 30 juni 2025.

    Samtliga tre socialnämnder i Malmö stad rapporterar gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från dagen för beslut. Jämfört med föregående kvartal har antalet rapporterade ej verkställda beslut enligt 4 kap. 1 § SoL ökat från 99 till 138 beslut. Antalet rapporterade ej verkställda beslut enligt 9 § LSS har ökat från 88 till 97 beslut.

    Bilagor

  22. KF 251030

    Tekniska nämnden har översänt Vattentjänstplan för Malmö stad till stadskontoret. Målet med Malmö stads vattentjänstplan är, utöver att
    uppfylla lagkrav, att också vara ett samlande och orienterande planeringsdokument rörande vattentjänster samt regnvattenhantering. Vattentjänstplanen är vägledande och redovisar bedömt behov av VA-utbyggnad, beskrivning av nuläge och behov av åtgärder inom den befintliga VA-anläggningen, samt antagna strategier kopplat till dag- och skyfallshantering. Planens tidsperspektiv är tolv år, men vissa åtgärder har en längre genomförandetid. Stadskontoret föreslår, i enlighet med lagen om allmänna vattentjänster, att Vattentjänstplan för Malmö stad antas av kommunfullmäktige samt att upphäva två tidigare beslutade dokument.

    Bilagor

  23. KF 251030

    Fritidsnämnden ansöker i detta ärende godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av simanläggning inom fastigheten Värmepannan 8 till en beräknad totalutgift om 556 mnkr. Simanläggningen är utformad för att innehålla en 50 meters bassäng för träning och tävling med läktarkapacitet samt tre mindre bassänger anpassade för simundervisning. I ärendet ansöker fritidsnämnden om utökat kommunbidrag för att kunna hantera lokal- och personalkostnader för den nya simanläggningen. Simanläggningen beräknas kunna tas i bruk under hösten 2028.

    Bilagor

  24. KF 251030

    Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2020 att inrätta en tillväxtkommission för ett inkluderande och hållbart Malmö. Utifrån kommissionens slutrapport uppmanade kommunfullmäktige i juni 2024 arbetsmarknads- och socialnämnden att, tillsammans med berörda nämnder, utreda förutsättningarna för försöksverksamhet i Malmö för arbetsmarknadsreformer.

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har nu utrett frågan i samarbete med stadskontoret. Bedömningen är att det i nuläget inte finns några öppningar för försöksverksamhet i Malmö för arbetsmarknadsreformer som kräver undantag från befintlig lagstiftning. Inom ramen för gällande regelverk på arbetsmarknadsområdet finns det dock möjligheter för staden att prova nya arbetssätt. Detta kan exempelvis göras genom projekt eller genom utveckling inom ordinarie verksamhet, internt inom staden eller tillsammans med andra parter.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden beslutade 28 augusti 2025 att godkänna utredningen av förutsättningarna för försöksverksamhet i Malmö för arbetsmarknadsreformer enligt förvaltningens förslag. I ärendet inkom (M) och (SD) med särskilda yttranden.

    Bilagor

  25. KF 251030

    Jaqueline Maly (SD), Lisbeth Persson Ekström (SD) och Magnus Olsson (SD) har inkommit med en motion om att öka förskrivningen av fysisk aktivitet på recept (FaR) riktat till barn och ungdomar inom elevhälsovården. Motionärerna lyfter att fysisk aktivitet på recept är en evidensbaserad metod för att stödja individer till att öka sin fysiska aktivitet och kan användas både i sjukdomsförebyggande och behandlande syfte. Motionärerna föreslår att FaR kan användas för minska barns stillasittande, öka barns vardagsaktivitet och för att barn ska komma i gång med någon form av fysisk träning.

    Motionärerna föreslår att berörda nämnder får i uppdrag att utbilda de skolsköterskor som inte innehar kompetensen i metoden fysisk aktivitet på recept inom Malmö stads skolor samt att berörda nämnder genomför informationsinsatser till skolsköterskorna om att använda metoden FaR inom elevhälsans verksamhet.

    Motionen har remitterats till grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. Stadskontoret instämmer med nämnderna att det i dagsläget redan finns en grundläggande kunskap om förskrivningen av FaR hos legitimerade sjuksköterskor.

    Bilagor

  26. KF 251030

    Helena Nanne (M) och Farishta Sulaiman (M) har inkommit med en motion avseende införandet av avhopparprogram för barn i kriminalitet. Motionärerna framhåller att det i Malmö sker en alarmerande utveckling gällande barn som dras in i tung kriminalitet. Vidare framför motionärerna att de insatser som finns inom socialtjänsten främst handlar om tidiga insatser för tidiga problem. Med utgångspunkt i ovanstående föreslår motionärerna att kommunfullmäktige beslutar att ge arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att utforma och införa ett avhopparprogram för barn i kriminalitet.

    Stadskontoret instämmer i arbetsmarknads- och socialnämndens bedömning att de verksamheter, insatser och samverkansstrukturer som redan finns inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen, och som bedrivs med stöd av gällande lagstiftning, i nuläget tillgodoser målgruppens behov av ändamålsenliga arbetsformer. Sammantaget är det redan ett väl prioriterat område inom ramen för stadens samlade trygghetsarbete. Mot denna bakgrund bedömer stadskontoret att syftet med motionen redan bemöts i det pågående arbetet.

    Bilagor

  27. KF 251030

    Anfal Mahdi
    (V) inkom den 4 mars 2025 med en motion om att uppdra åt tekniska nämnden att införa laddstationer för cykelbatterier i Malmö stads offentliga rum.

    Motionen har remitterats till tekniska nämnden som konstaterar att en kommun enligt svensk lag varken kan sälja eller ge bort el. Hanteringen av el för batteriladdning kan således inte skötas av stadens förvaltningar. Nämnden lyfter också Parkering Malmös pågående test av laddskåp för elcykelbatterier vars resultat bör inväntas innan beslut tas kring frågan. Tekniska nämnden bedömer utifrån denna information motionen besvarad.

    Bilagor

  28. Helena Nanne (M) har inkommit med ett nämndinitiativ om att göra Malmö till en industristad igen. I nämndinitiativet lyfts att utvecklingen har präglats av en förskjutning mot tjänstesektorn, akademin och kreativa näringar. Detta är delar som är viktiga för stadens moderna ekonomi, men för många innebär det också att tröskeln till arbetsmarknaden idag är för hög. För att få fler Malmöbor ska kunna gå från bidrag till arbete är en del av lösningen att industrin åter få en plats i staden.

    Stadskontoret har berett de sex förslag till uppdrag som kommunstyrelsen föreslås ge stadskontoret.

    Bilagor

  29. Magnus Olsson (SD) har inkommit med ett nämndinitiativ om att Malmö stad behöver utöka samverkan med Polismyndigheten och andra relevanta myndigheter för att stävja våldet.

    Magnus Olsson beskriver att det har skett flera sprängningar eller andra detonationer i Malmö under 2025. Han yrkar därför på att kommunstyrelsen tillskriver Polismyndigheten behovet av en ny polisoperation riktad mot kriminella aktörer i Malmö.

    Polisen har gjort en förstärkning till polisområdets driftscenter, polisområdesoperation Albert, med anledning av den senaste tidens våldsdåd. Stadskontoret bedömer därför inte att det är nödvändigt att tillskriva Polismyndigheten behovet av en ny polisoperation.

    Bilagor

  30. Kommunstyrelsen fick 2020 i uppdrag att i samverkan med Polisområde Malmö utreda och föreslå lämplig organisation för kommunala ordningsvakter (STK-2019-1411).

    Kommunstyrelsen gav stadskontoret i uppdrag att fortsätta arbetet med kommunala ordningsvakter enligt framtaget koncept, samt att utöka bevakningsområdet att omfatta Folkets park, Södervärn, Möllevången samt Rådmansvången, (STK-2023-625).

    Kommunstyrelsen har avsatt medel för finansiering av kommunala ordningsvakter.

    Bilagor

  31. 2024 tillsattes utredningen Ett samhälle anpassat till klimatförändringarna (Dir.2024:31). Betänkandet är nu på remiss. Elva förslag till förändringar i befintlig lagstiftning föreslås, som tillsammans med lagförslag och uppdrag ska skapa bättre förutsättningar för att kunna genomföra klimatanpassningsåtgärder. Ärendet har remitterats till miljö-, service, stadsbyggnads- och tekniska nämnderna, som inkommit med samstämmiga yttranden. Stadskontoret har sammanställt ett förslag till yttrande baserat på nämndernas svar, med förslag till justeringar och kompletteringar för att betänkandet ska bli än mer relevant för Sveriges klimatanpassning.

    Bilagor

  32. Malmö stad har av Socialdepartementet fått möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet Sveriges internationella adoptionsverksamhet – lärdomar och vägen framåt (SOU 2025:61). Utredningens slutsats är att det har förekommit oegentligheter i de internationella adoptionerna till Sverige och att Sverige inte kan garantera att oegentligheterna upphör. Utredningen menar vidare att internationell adoptionsförmedling inte längre är en hållbar lösning för att skydda barns intressen. Förslaget är att verksamheten med att förmedla barn genom internationella adoptioner ska avvecklas och vara helt avslutad den sista december 2028. Vidare föreslås bland annat att ett nationellt resurscentrum för adopterade och adoptionsspecifika frågor inrättas.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden har yttrat sig i ärendet och ställer sig bakom utredningens förslag i sin helhet.

    Bilagor

  33. En kommungemensam granskning, inom ramen för arbetet med intern kontroll, har genomförts utifrån risk för att Malmö stad utsätts för välfärdsbrott. Arbetet med att motverka välfärdsbrott har utgått från handlingsplanen ”Att förebygga och hantera ekonomisk brottslighet och oegentligheter i välfärden”, (STK 2019–1285) som kommunstyrelsen beslutade om i augusti 2020.

    Granskningen redovisas utifrån handlingsplanens fyra områden; stöd till enskilda, stöd till företag och föreningar, inköp och upphandling samt otillåten påverkan och interna oegentligheter. Det finns även ett avsnitt som beskriver befintliga och nya utmaningar.

    Granskningen visar att arbetet har utvecklats positivt, men att det fortfarande bedrivs ojämnt mellan och inom förvaltningar och bolag. Nya riskområden har identifierats sedan handlingsplanen togs fram, exempelvis risker förknippade med upplåtelse av kommunal mark och lokaler.

    Stadskontoret bedömer att staden har kommit långt, men att fortsatt utveckling krävs, bland annat vad gäller bakgrundskontroller, underrättelseskyldighet och digitalt stöd.

    Det beslutade boknings- och bidragssystemet bör implementeras av samtliga berörda nämnder och avtalsuppföljning bör prioriteras mer systematiskt. Arbetet mot välfärdsbrott kräver fortsatt samverkan, kunskapsutveckling och en sund kontrollmiljö, samt att inte avsteg görs från beslutade rutiner och processer.

    Bilagor

  34. KF 251030

    Delårsrapporten är årets andra uppföljningsrapport inom den kommunövergripande budget- och uppföljningsprocessen. Rapporten innehåller en finansiell analys med bedömning av den förväntade ekonomiska utvecklingen och prognostiserat ekonomiskt utfall för året samt ett delårsbokslut per utgången av augusti månad. Rapporten innehåller även en uppföljning av verksamhetens utveckling under året och avstämning av kommunfullmäktiges mål. Delårsrapporter från nämnder, kommunala bolag och kommunalförbund utgör underlag för den kommunövergripande rapporten.

    Den sammantagna bedömningen är att kommunkoncernen uppfyller kraven på god ekonomisk hushållning och har därmed förutsättningar att möta både kortsiktiga och långsiktiga utmaning-ar inom verksamhet och ekonomi.

    Malmö stad bedöms ha en fortsatt god ekonomisk ställning. Delårsrapporten visar att nio av kommunfullmäktiges mål för 2025 förväntas uppnås och sex bedöms delvis uppnås. Resultat och investeringsnivåer ligger på en nivå som ger kommunen handlingsutrymme och bedömningen är att utvecklingen över tid är ekonomiskt hållbar.

    Bilagor

  35. Helena Nanne (M) har inkommit med ett nämndinitiativ om att motverka korruption och jäv i Malmö stad.

     

    Vid gruppledarmöte den 28 oktober 2021 träffades överenskommelse om hantering av nämndinitiativ. Enligt överenskommelsen ska initiativet överlämnas till stadskontoret för beredning.

    Bilagor

  36. Kommunstyrelsen beslutade den 27 november 2024 att ge stadskontoret i uppdrag att genomföra en genomlysning av stadens samlade arbete med romsk inkludering samt en uppföljning av Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer och dess verksamhet under 2025.

    Den externa konsulten Rights Hand har under våren 2025 genomfört genomlysningen och i sin slutrapport inkommit med följande tre rekommendationer:

    Den första åtgärden är att samla delar av det samordnande arbetet med romsk inkludering, inklusive uppföljning, på stadskontoret. Vidare föreslår konsulten att en strukturerad process för intern samverkan och uppföljning kopplat till arbetet med romsk inkludering ska tas fram. Det sista förslaget är att reformera och förnya Malm
    ö stads råd för den nationella minoriteten romer och att detta ska ske i nära samråd med den romska befolkningen inför nästa mandatperiod.

    Enligt gällande lagstiftning och stadens policys ska den romska gruppen ges möjlighet till inflytande och delaktighet i frågor som berör dem. Stadskontoret ser att en bredare inkludering och förstärkt tillit mellan Malmö stad och den romska gruppen är en förutsättning för romsk inkludering.

    Stadskontoret föreslås därför få i uppdrag
    att ta fram förslag, efter samråd med romska Malmöbor, kring hur dialogen och förankringen mellan staden och den nationella minoriteten romer ska ske, inklusive eventuella förslag på förändringar av Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer samt återkomma till kommunstyrelsen under första kvartalet 2026.

    Bilagor

  37. Mot bakgrund av uppdraget i Malmö stads budget 2025 har stadskontoret genomfört en utredning av en ny modell för att fler som kan och vill jobba längre ges möjlighet till detta. I ärendet redovisas två modeller som föreslås utformas som ett arbetsgivarverktyg, som förvaltningarna utifrån verksamhetens kompetensförsörjningsbehov och förutsättningar har möjlighet att erbjuda medarbetare. Förslaget är att stadskontoret får i uppdrag att gå vidare med att implementera dessa i stadens pensionsriktlinjer samt att ta fram stödmaterial till chefer i arbetet med att möjliggöra ett förlängt arbetsliv.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.