Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Anmälan av inkomna skrivelser

  3.   3

    Redovisning av delegeringsbeslut

  4. Malmö stad har fått möjlighet att yttra sig över Klimat- och näringslivsdepartementets remiss En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap. Förslagen i utredningen syftar till att stärka Sveriges förmåga att upprätthålla en nödvändig försörjning och därigenom säkerställa tillgång till samhällsviktiga varor och tjänster vid fredstida krissituationer, höjd beredskap och ytterst krig.

    Förslaget innebär tillskapandet av en ny beredskapssektor, som omfattar funktionerna bygg, handel och industri. Dessa funktioner saknar idag hemvist i beredskapssystemet.

    Tillväxtverket, Sveriges geologiska undersökning och Boverket utses till beredskapsmyndigheter. Tillväxtverket och Boverket får dessutom ansvar för en återetablerad byggnads- och reparationsberedskap (BRB) inom sina ansvarsområden i väntan på att ansvarsstruktur och former för BRB utreds. Ytterligare beredskapsmyndigheter kan komma att tillföras i ett senare skede. Tillväxtverket föreslås att utses till sektorsansvarig myndighet, det vill säga expertmyndighet med ansvar i normalläge, vid kris och krig.

    Stadskontoret välkomnar förslaget men betonar vikten av att eventuella kostnader som uppkommer för kommunen finansieras fullt ut i enlighet med den kommunala finansieringsprincipen.

    Bilagor

  5. Föreligger årsredovisning för samordningsförbundet FINSAM i Malmö 2023, fråga om förbundsstyrelsens ansvarsfrihet samt förfrågan om medelstilldelning 2025. Stadskontoret förordar att årsredovisningen läggs till handlingarna, att styrelsen beviljas ansvarsfrihet samt förfrågan om medelstilldelning för 2025 beviljas.

    Bilagor

  6. Kommunfullmäktige i Malmö stad beslutade i maj 2014 att ge dåvarande sociala resursnämnden, genom Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC), ansvar för framtagande, uppföljning och rapportering av Handlingsplan för den nationella minoriteten romer utifrån Policy avseende Malmö stads arbete med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter.

    Från och med 2020 omfattar planen stadens samtliga 14 förvaltningar. En reviderad plan för perioden 2023 – 2025 antogs av kommunstyrelsen i maj 2023.

    Den i ärendet redovisad rapporten är rapport för 2023.

    Bilagor

  7. Kommunfullmäktige beslöt i budget 2023 om en extra satsning på klimat- och miljöfrågor genom att tillföra medel på 10 000 000 kronor. Ärendet är en återrapportering för hur medlen har använts under 2023.

    Stadskontoret bedömer att klimatstrategisk budget för 2023 fördelats på ett konstruktivt sätt och att medlen bidragit till att nämnderna kunnat genomföra viktiga miljösatsningar under 2023. Trots att medlen blev tillgängliga för nämnderna först efter sommaren 2023 har cirka 95 procent av tilldelade medel används för utredningar, pilotprojekt och kunskapshöjande insatser. Utifrån synpunkter som inkommit kommer stadskontoret att fortsätta att se över hur process och förslag till tilldelning av den klimatstrategiska budgeten kan effektiviseras.

    Bilagor

  8. Ärenden som omfattas av visselblåsarlagen (2021:890) återrapporteras till kommunstyrelsen två gånger per år i enlighet med de av kommunstyrelsen beslutade riktlinjerna för visselblåsarfunktionen i Malmö stad (STK-2022-455). Återrapporteringen ska innehålla en kortfattad beskrivning av vilka åtgärder som har vidtagits i ärendena. 

    Den
    interna mottagningsfunktionen återrapporterar härmed i enlighet med ovan nämnda rutiner.

    Bilagor

  9. Den 1 juli 2023 trädde den nya lagen om kommuners ansvar för det brottsförebyggande arbetet i kraft (2023:196). Den innebär en formalisering av samverkan och inriktning av kommunens brottsförebyggande arbete som många större kommuner haft sedan länge. I Malmö har formaliserad samverkan mellan stad och polis och ett gemensamt brottsförebyggande arbete funnits ungefär sedan millennieskiftet.

    I Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete regleras att kommunstyrelsen, eller den nämnd som kommunfullmäktige beslutar, ansvarar för ledningen av kommunens brottsförebyggande arbete och för att rapportera om detta till kommunfullmäktige.

    För att hantera detta i Malmö stads styrmodell föreslår stadskontoret att arbetet fortsätter att bedrivas i enlighet med den modell som anges i samverkansöverenskommelsen med polisen samt att stadskontoret får i uppdrag att återrapportera stadens brottsförebyggande till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

    Bilagor

  10. Servicenämnden har till kommunstyrelsen inkommit med Utvecklingsplan för kommungemensam IT och digitalisering 2025. Servicenämnden ska enligt Riktlinjer för IT och digitalisering (KF 2021-03-31 §100) ta fram en flerårig utvecklingsplan som ska ge riktning för kommungemensam IT. Kommunstyrelsen ansvarar för att besluta om planen. Planen bygger på förvaltningarnas behov av stöd eller gemensam utveckling inom IT för kommande 1-4 år. Planen har varit föremål för en bred förankringsprocess.

    Inriktningen i planen kan sammanfattas med ett ökat fokus på kompetens och implementering jämfört med tidigare utvecklingsinsatser där nyetablering av teknologier har varit i fokus. IT- och cybersäkerhet har också en framträdande roll i utvecklingsplanen.


    Av ärendet framgår att servicenämnden i sin budgetskrivelse 2025 begär medel om totalt 21 mnkr för finansiering av genomförande av 2025 års utvecklingsplan, varav 16 mnkr avser insatser inom IT-säkerhet och fem mnkr för övriga insatser i utvecklingsplanen. Stadskontoret framhåller att finansieringen av planen prövas i den ordinarie budgetberedningsprocessen.

    Stadskontoret bedömer att servicenämnden på ett tillfredsställande sätt har fullföljt uppdraget om att upprätta en flerårig utvecklingsplan som ger riktning för kommungemensam IT. Stadskontoret ser behov av fortsatt utveckling av formerna för uppföljning av planen.

    Stadskontoret betonar vikten av att serviceförvaltningen och stadskontoret i syfte att stärka Malmö stads digitala säkerhet, bibehåller och i vissa avseenden, såsom informationshantering, AI och IT-juridik, förstärker sin samverkan.

    Bilagor

  11. KF 240829

    Nu gällande policy för Malmö stads internationella arbete STK-2015-1008 är ett kommunövergripande styrdokument som antogs av kommunfullmäktige andra november 2016. Styrdokumentet beskriver inriktning, prioriteringar och ansvarsfördelning för Malmö stads internationella arbete. Föreliggande dokument är en reviderad version av den tidigare policyn. I den reviderade versionen tydliggörs bland annat de rutiner som gäller för nämndernas information om EU-projekt till kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen föreslås besluta kommunfullmäktige att godkänna reviderad policy för Malmö stads internationella arbete.

    Bilagor

  12. KF 240829

    I detta ärende presenteras ett förslag till ett nytt sammanhållet reglemente för styrelsen och övriga nämnder. Ärendet är uppdaterat efter återremittering till stadskontoret vid kommunstyrelsens sammanträde 7 maj 2024. Uppdateringen utgörs av vissa justeringar av arbetsformerna. 

    Utgångspunkten för förslaget har varit nuvarande reglementen och bibehållen ansvarsfördelning utifrån dessa. Förslaget innehåller bestämmelser som är gemensamma för alla nämnder och också gemensamma arbetsformer. Samtliga nämnder har yttrat sig kring förslaget och nämndernas yttranden är en bärande del i beslutsunderlaget.

    Stadskontoret föreslår kommunstyrelsen föreslå kommun­fullmäktige att anta förslaget till samlat reglemente att gälla från och med 1 oktober 2024 och att upphäva nuvarande reglementen från samma datum. Vidare föreslås att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att i samverkan med berörda nämnder utreda ansvars­fördelningen vad gäller strategisk energiplanering och andra uppgifter på energiområdet och återkomma till kommunfullmäktige med ett förslag till ansvarsfördelning i reglementet.

    Bilagor

  13. KF 240829

    I ärendet presenteras förslag till Lokalförsörjningsplan för Malmö stad 2025–2034. Den utgör stadens övergripande styrdokument för planeringen av verksamhetslokaler. I planen ges en övergripande bild av det befintliga beståndet av verksamhetslokaler, vad lokalerna kostar samt framtida behov av lokaler inom olika verksamhetsområden.

    När ärendet behandlades av kommunfullmäktige i april 2024 (KF 240425 §72) beslutades genom minoritetsåterremiss att ärendet skulle återremitteras till kommunstyrelsen. Motivet för återremissen var att lokalförsörjningsplanen skulle kompletteras med en plan för underhåll av befintliga lokaler. Stadskontoret delar bilden av att underhållsplaneringen av stadens befintliga lokaler behöver utvecklas, framför allt gällande dokumentation och kommunikation till lokalnyttjande nämnder. Därför föreslår stadskontoret att underhållsplaneringen ska beskrivas mer utförligt i lokalförsörjarplanen som servicenämnden beslutar om årligen och att stadskontoret får i uppdrag att revidera anvisningarna för lokalförsörjarplanen utifrån det. Lokalförsörjarplanen ska enligt beslutad tidplan antas av servicenämnden senast i december månad.

    Bilagor

  14. KF 240829

    Förslag till sammanträdestider för kommunstyrelsen, kommunstyrelsens beredning och kommunfullmäktige avseende 2025 har tagits fram med hänsyn tagen till sammanträdestider för Sveriges Kommuner och Regioner samt förslag till sammanträdestider för Regionfullmäktige 2025. Avstämning har även gjorts avseende tidplan för budget- och uppföljningsprocessen samt kommuncentral samverkan i Malmö stad

    Bilagor

  15. KF 240829

    Kommunfullmäktige beslutar årligen om en tidplan för budget -och uppföljningsprocessen samt arbete med intern kontroll i Malmö stad. I detta ärende lämnas förslag på tidplan för kalenderåret 2025. Tidplanen har upprättats i enlighet med kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges sammanträdestider för 2025 samt reglemente för intern kontroll. Tidplanen gäller huvudsakligen för Malmö stads nämnder och helägda bolag men styr också rapporteringen från kommunens delägda bolag och kommunalförbund i de fall de omfattas av aktuell process. Förslaget är att kommunfullmäktige föreslås godkänna tidplan för budget och uppföljning under år 2025, under förutsättning att kommunstyrelsen respektive kommunfullmäktige godkänner förslaget till sammanträdestider för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige för 2025 (STK-2024-565). Förslaget är även att kommunstyrelsen vid behov får besluta om mindre justeringar av tidplanen.

    Bilagor

  16. KF 240829

    Samtliga socialnämnder ska en gång i kvartalet lämna statistikrapport till kommunfullmäktige. Rapporten ska redovisa hur många gynnande beslut, enligt 4 kap 1 § socialtjänstlag (2001:453) och enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporten ska också redovisa beslut som inte verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten har avbrutits. Rapporteringen i detta ärende avser kvartal 1, 1 januari - 31 mars 2024.

    Jämfört med föregående kvartal har antalet rapporterade beslut enligt 4 kap 1 § SoL minskat från 100 till 99 beslut. Antalet rapporterade beslut enligt 9 § LSS har ökat från 79 till 98 beslut. Samtliga tre socialnämnder rapporterar gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från dagen för beslut.

    Förslaget är att lägga rapporten till handlingarna.

    Bilagor

  17. KF 240829

    Kommunfullmäktige biföll den 3 februari 2022 en motion av Anders Andersson (V) om att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheten att skapa förutsättningar för trygghetsboenden i det befintliga beståndet av boenden och hyreslägenheter i Malmö. Stadskontoret har utrett frågan och föreslår att återrapporteringen av utredningen ska godkännas.

    En extern konsult har bistått i att utreda möjligheten att skapa förutsättningar för trygghetsboenden i det befintliga beståndet av boenden och hyreslägenheter i Malmö. Syftet har varit att utforska situationen kring bostäder för äldre, med särskilt fokus på Malmö stads nuvarande utmaningar och möjligheter inom trygghetsboende som ett boendealternativ för den åldrande befolkningen.

    Stadskontorets bedömning är att det finns möjlighet att skapa trygghetsboende i befintligt bestånd. Det återstår dock avgörande frågeställningar på operativ nivå för staden att ta ställning till.
    Dessa är framför allt att definiera vilka krav och kriterier som trygghetsboenden i Malmö ska ha samt i förlängningen ta fram en hållbar finansieringsmodell. Stadskontoret föreslår att MKB fortsatt utreder de delar som kvarstår i ärendet.

    Bilagor

  18. KF 240829

    Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskolan Regndroppen på fastigheten Badankan 1 i Hyllievång. Förskolan är beräknad till en totalutgift om 86 mnkr. Förskolan med 120 platser kommer att placeras på de tre nedre våningsplanen med lägenheter ovanför som ska uppföras och ägas av MKB.

    Bilagor

  19. KF 240829

    Stadsbyggnadsnämnden ansvarar för två olika kommunbidragsramar; nämndens verksamhet och bostadsanpassningsbidrag. För helåret 2024 prognostiserade nämnden i Ekonomisk prognos 2024 ett underskott på 8 mnkr för nämndens verksamhet. Stadsbyggnadsnämnden har inkommit med ett ärende där de begär en omföring av 8 mnkr från ramen för bostadsanpassningsbidrag till ramen för stadsbyggnadsnämnden. Prognosen för ramen för bostadsanpassningsbidrag är ett överskott på 12 mnkr.

    Med tanke på det rådande ekonomiska läget bedömer stadskontoret att det är rimligt att medel förs över till ramen för stadsbyggnadsnämnden för året 2024. Nämnden uppmanas att följa utvecklingen nogsamt och fortsätta vidta åtgärder för att uppnå en ekonomi i balans.

    Bilagor

  20. KF 240829

    Anfal Mahdi (V) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige där motionären yrkar att kommunfullmäktige ska besluta att utreda införandet av arbetstidsförkortningsmodellen 80-90-100 i samverkan med fackförbunden.

    En pensionsförmån vid flexibel avgång finns sedan tidigare i Malmö stads pensionsriktlinjer. Förmånen beskrivs i ärendet och förslaget är att motionen anses besvarad med vad som redovisas i ärendet.

    Bilagor

  21. KF 240829

    Anfal Mahdi (V) och Carin Gustafsson (V) har inkommit med en motion om att låta alla elever få rätt till förskoleklass. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige ger grundskolenämnden i uppdrag att:
     

    • skapa förskoleklasser inom den anpassade grundskolan,
    • skapa möjlighet för mottagande i särskilda undervisningsgrupper för elever i förskoleklass, samt
    • skapa förskoleklasser inom skolor med specifik kompetens för elever med särskilda behov i de fall som förskoleklass inte redan finns i verksamheten.


    Grundskolenämnden och funktionsstödsnämnden har yttrat sig i ärendet. I merparten av grundskolenämndens specialiserade lärmiljöer finns redan förskoleklass. I anpassade grundskolan eller i särskilda undervisningsgrupper finns inget stöd i skollagen för att inrätta förskoleklasser. Funktionsstödsnämnden ställer sig bakom grundskolenämndens förslag.

    Förslaget är att kommunfullmäktige avslår motionen.

    Bilagor

  22. KF 240829

    I december 2023 gick fotbollsspelaren Bosse Larsson bort. Bosse Larsson spelade under många år i Malmö FF. Magnus Olsson (SD) och Anders Olin (SD) har lämnat in en motion med förslag på att hedra den meritfulle fotbollsspelaren. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige ska besluta att uppdra åt berörda nämnder att utreda möjligheten att låta uppföra antingen ett par avgjutna skor eller en staty av Bosse Larsson. Motionen har skickats på remiss till fritidsnämnden, kulturnämnden, tekniska nämnden och servicenämnden. Ingen av nämnderna vill bifalla motionen. Stadskontoret föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige avslå motionen.

    Bilagor

  23. KF 240829

    Rickhard ”Ricky” Bruch var en svensk friidrottsman verksam i diskus och kulstötning. Ricky flyttade till Malmö i tidig ålder och slog under sin idrottskarriär en rad stora internationella och nationella rekord. Ricky Bruch avled 2011. Magnus Olsson (SD) har lämnat in en motion med förslag på att ta fram en minnesmärkning till minne av Ricky Bruch. Motionären föreslår därför att kommunfullmäktige ska besluta att uppdra åt berörda nämnder att utreda och ta fram ett förslag på minnesmärkning i Klagshamn till minne av Ricky Bruch. Motionen har remitterats till fritidsnämnden, kulturnämnden och tekniska nämnden som samtliga föreslår att motionen avslås. Stadskontoret instämmer i nämndernas yttranden att föreslå kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen.

    Bilagor

  24. KF 240829

    Lisbeth Persson-Ekström (SD) föreslår i en motion att berörda instanser och nämnder får i uppdrag att utreda möjligheterna att köpa in ett antal CRP-instrument. Halten av CRP i blodet ökar om det finns en infektion eller inflammation i kroppen. Provet kan tas som ett stick i fingret eller med en tunn nål i armen. Ibland kallas provet för snabbsänka.

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att förslaget innebär att ta över ansvaret för en medicinteknisk produkt. Utrustningen kräver att den regelbundet kalibreras för att ge korrekta resultat och att den personal som använder utrustningen får rätt kompetens för att utföra uppgiften. Det skulle också innebära en kostnad för inköp av utrustningen. Dessutom är det Region Skåne som är ansvarig för att diagnostisera utifrån de testresultat som mätningen av CRP ger.

    Förslaget är att kommunfullmäktige avslår motionen.

    Bilagor

  25. Förslag till samrådshandling för Översiktsplan för Jägersro (ÖP2040). Syftet med planen är att utveckla Jägersro till en funktionsblandad och grönskande stadsdel i samspel med intilliggande verksamhetsområden.

    Förslagen är att godkänna förslag till samrådshandling samt att uppdra åt stadsbyggnadsnämnden att genomföra en utredning avseende godstrafikflöden i Jägersro inför granskningsskedet.

    Bilagor

  26. Stadskontorets remissvar begränsas till de förslag som kan få konsekvenser för kommunala verksamheter. Huvudförslaget i utredningen är att tillståndskravet i kamerabevakningslagen avskaffas. Stadskontoret bedömer att ett avskaffat tillståndskrav för kamerabevakning innebär risker för felaktig tillämpning som öppnar upp för godtycklighet och rättsosäkerhet. Detta kan leda till risker som medför större intrång i enskildas grundläggande fri- och rättigheter.

    Stadskontoret delar utredarens uppfattning att förslagen kräver ytterligare integritetsskyddsåtgärder och ett ökat behov av tillsyn för att se till att lagstiftningen följs. Stadskontoret konstaterar att tillståndskravet i sig upplevs inte som något hinder för kamerabevakning och att förtydligad lagstiftning och erforderliga resurser till Integritetsskyddsmyndigheten bör vara en mer rimlig åtgärd. Stadskontoret instämmer i utredarens bedömning om att det ska finnas integritetsskyddande åtgärder och rättssäkerhetsgarantier vid ett avskaffat tillståndskrav. Stadskontoret tillstyrker förslaget att det ska införas en rättslig grund för kommuners kamerabevakning som tydliggör kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. Stadskontoret välkomnar förslagen avseende förteckningskrav och dokumentationskrav eftersom dessa medför en tydlig koppling till de krav för personuppgiftsbehandling i EU:s dataskyddsförordning och den nationella dataskyddslagstiftningen.

    Bilagor

  27. Justitiedepartementet har bett om yttrande på promemorian ”Biträde åt väljare Ju2024/00970”. I promemorian föreslås ändringar i vallagen som innebär att en röstmottagare alltid ska vara närvarande när en väljare på grund av funktionsnedsättning eller liknande anlitar ett biträde för att göra i ordning sina röster eller ta valsedlar. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juni 2025.

    Det förordas att promemorians förslag till ändringar avstyrks och att kommunstyrelsen beslutar att avge yttrande till justitiedepartementet vari valnämndens yttrande åberopas.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.