Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop och val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordning

    • Antagning omvalssiffror, Antagningschef Cecilia Jönsson

    • Nationellt kvalitetssystem, Avdelningschef kvalitet och utveckling, Lisbeth Gyllander Torkildsen

    • Information från skolchef/förvaltningsdirektör Anneli Schwartz

    • Redovisning av inkomna anmälningar om kränkande behandling och rektors beslut om avstängning av elev, avdelningschef hållbarhet och nämnd Elena Zukauskaite 

    • Lägesrapport, Elena Zukauskaite

    • Extrainsatt nämndssammanträde 29 augusti kl. 13.00-15.30, Ordförande Juan-Tadeo Espitia (S) 

  3. Budgetskrivelsen är gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens information till kommunstyrelsen inför styrelsens beredning av förslag till kommunfullmäktiges budget. I budgetskrivelsen beskriver nämnden sina största utmaningar på kort och lång sikt utifrån förändringar i omvärlden samt pågående och planerad förändring, effektivisering och kvalitetsutveckling av verksamheten.

    Bilagor

  4. Intern kontroll är en del i Malmö stads kvalitets- och utvecklingsarbete och syftar till att säkerställa att lagar, policyer, rutiner och andra styrdokument följs och att allvarliga fel upptäcks och åtgärdas. En god intern kontroll tillser att verksamhetssystem och rutiner är ändamålsenliga, att redovisning är korrekt, att information rörande verksamheten är god och att verksamheten skyddas mot förluster eller förstörelse av kommunens tillgångar.

    Arbetet med intern kontroll bygger på riskanalyser som genomförs inom respektive förvaltning för att identifiera, värdera och föreslå hantering av risker. De risker som bedöms vara prioriterade omsätts i internkontrollplaner bestående av planerade granskningar och direktåtgärder. Föreliggande rapport avser återrapportering av risker med höga riskvärden som inte ingår i intern kontrollplan.

  5. Malmö stadsrevision har genomfört en granskning av gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens efterlevnad av ”Malmö stads policy för mänskliga rättigheter” (MR-policyn). Stadsrevisionens bedömning är att nämnden bedriver ett aktivt arbete med mänskliga rättigheter, men att implementeringen av de vägledande principerna inte har skett på ett helt ändamålsenligt och systematiskt sätt inom hela verksamheten. För att besvara revisionens rekommendationer har nämnden beslutat att ta fram riktlinjer kring arbetet med mänskliga rättigheter inom nämndens verksamheter.

    Bilagor

  6. I enlighet med huvudmannens arbetsordning för utbudsdialog och dimensionering ska nämnden besluta om preliminär organisation för den anpassade gymnasieskolan. Det förslag om preliminär organisation för den anpassade gymnasieskolan för läsåret 2026/2027 gällande utbud av program på skolenheter omfattar inga förändringar av den tidigare fastställda anpassade gymnasieorganisationen för 2024/2025 (GYVF-2024-156) § 106. 

    Bilagor

  7. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att inkomma med synpunkter på ”Återrapportering kring kraftsamlande insatser; nu fråga om remiss”.

    Kommunfullmäktige beslutade den 26 september 2024 §189 att ge kommunstyrelsen samordningsansvaret för kraftsamlande insatser och även uppdraget att utarbeta formerna för processen i stort, ta fram förslag på geografiska områden samt föreslå vilka nämnder och bolag som ska få ett särskilt ansvar i det fortsatta arbetet.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att nämnden anser att förslagen kring kraftsamlande insatser på sikt kan leda till att fler barn och unga i Malmö garanteras goda uppväxtvillkor och att insatserna kan bidra till att minska segregation. Vidare föreslår förvaltningen att behovet av att nämnden ingår i styrgruppen lyfts fram.

    Bilagor

  8. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att inkomma med synpunkter på ”Uppdrag budget 2024 - ta fram ett samlat näringslivsprogram för Malmö; nu fråga om remiss”.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår nämnden att ställa sig positiv till förslaget på näringslivsprogram. Den vision som beskrivs för Malmö som näringslivsstad 2050 stämmer väl överens med behov som framkommer i stadens omvärldsbevakning i övrigt, bland annat i Tillväxtkommissionens rapport. Förvaltningen föreslår dock att nämnden påpekar att lyfta fram den sociala och mänskliga aspekten i föreliggande förslag till näringslivsprogram, i enlighet med hur Malmö stad presenteras i Tillväxtkommissionens rapport.

    Bilagor

  9. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att inkomma med synpunkter på ärendet ”Samordning av evenemang inom Malmö stad och framtagande av evenemangspolicy; nu fråga om remiss”.

    Policyns syfte är att vägleda Malmö stads nämnder, bolag och externa aktörer i samarbeten där Malmö stad är part i evenemangsarbetet. I policyn anges riktning och ansvarsfördelning för Malmö stads arbete med publika evenemang, positionering av staden och ambitionen att Malmö ska vara en evenemangsstad i världsklass. Policyn ska fungera som ett strategiskt verktyg för Malmö stads nämnder och bolag och ge vägledning för hur evenemang kan användas för att bidra till statens övergripande mål.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig positiv till policyn.

    Bilagor

  10. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över remissen Utbildningsdepartementet – Förbättrat stöd i skolan (SOU:44).

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig positiv till utredningens förslag om att bestämmelserna i skollagen behöver förtydligas så att lärarens och förskollärarens ansvar att utforma undervisningen för elevers olika behov framgår tydligare. Förvaltningen föreslår nämnden att inte ha några invändningar till utredningens förslag om att avskaffa extra anpassningar i skolan och ersätta det med naturligt stöttande arbetsmetoder inom ramen för ledning och stimulans samt stöd inom ordinarie undervisning. Förvaltningen föreslår nämnden att anse att det finns behov av att dokumentera de åtgärder som genomförs inom ramen för ledning och stimulans och inom ramen för stöd inom ordinarie undervisning.

    Förvaltningen föreslår nämnden att ställa sig negativ till utredningens förslag att det inte ska finnas något krav på att annat stöd ska ha getts innan en utredning om särskilt stöd inleds. Utredningsarbete bör inledas först efter att insatser på tidigare nivå i stödprocessen erbjudits och utvärderats.

    Gällande elever som behöver stöd som inte är stödundervisning eller särskilt stöd föreslår utredningen att specialpedagoger och speciallärare kan finnas med i undervisningen för att ge stöd. Förvaltningen föreslår nämnden att påpeka att specialpedagoger och speciallärare har olika uppdrag i skolan. Speciallärare finns redan idag i undervisningen. Specialpedagogen ger stöd till läraren att utforma undervisning och genomför utredningar inom ramen för särskilt stöd. Att enligt utredningen ge specialpedagoger uppdrag att finnas med i undervisningen kan leda till att specialpedagogers kompetens inte används enligt professionens uppdrag.

    Förvaltningen föreslår att nämnden att se både möjligheter och risker kopplade till förslaget om stödundervisning. Det är positivt att stödundervisningen ska vara flexibel och utgå från identifierade behov. Forskningen visar att det finns risker med särskiljande stödåtgärder, såsom utanförskap, låg motivation att lära och sämre självkänsla. Dessa konsekvenser riskerar att påverka elever som vid stödundervisning, enligt utredningens förslag, kommer särskiljas från sin klass och sitt sammanhang i upp till två månader.

    Förvaltningen föreslår nämnden att ställa sig positiv till utredningens förslag att anpassad studiegång enbart får ges om alla de möjligheter till särskilt stöd som regleras i 3 kap. är uttömda eller bedömts olämpliga. Liknande hantering efterfrågas för reducerat program inom gymnasieskolan eftersom det är en åtgärd som ofta innebär att eleven inte tar sin gymnasieexamen.

    Bilagor

  11. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över remisspromemorian Utökade registerkontroller inom utbildningsväsendet och en ny grund för avskiljande av studenter (U2025/01126) gällande registerkontroller inom skolväsendet och avskiljande av studenter i högskolan.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att nämnden ställer sig positiv till förslagen i promemorian och välkomnar att regleringen om registerutdrag uppdateras. Förvaltningen föreslår att nämnden lyfter fram vikten av att registerutdrag fortsatt hanteras skyndsamt av polismyndigheten för att säkerställa ändamålsenlig rekryteringsprocess.

    Förvaltningen föreslår att nämnden bedömer att förslaget om kravet på misstankeregister ger ett bra verktyg för att kunna avsluta en rekryteringsprocess och gå vidare med en annan kandidat med lagstöd. Utredningen avråder från att införa en regel som tillåter registerutdrag under pågående anställning bland annat eftersom arbetsgivaren får kännedom om en anställd begår brott under sin anställning eller med anknytning till arbetsgivarens verksamhet genom bland annat polisens utredningsåtgärder. Förvaltningen föreslår att nämnden delar utredningens bedömning och anser att det inte finns något behov av sådana regler.

    Bilagor

  12. Lag (2025:170) om skyldighet att lämna uppgifter till de brottsbekämpande myndigheterna har trätt i kraft den 1 april 2025. I enlighet med lagstiftningen har förvaltningen tagit fram ett förslag på huvudmannarutin för uppgiftslämnande till brottsbekämpande. Syftet med rutinen är att säkerställa en rättssäker och enhetlig hantering av uppgifter till brottsbekämpande myndigheter, samt att ge skolledare vägledning i hur avvägningar ska göras i enlighet med gällande sekretesslagstiftning.

    Bilagor

  13.   14

    Anmälningar för kännedom

  14. Enligt kommunallagen 6 kap. 37 § kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. En nämnd får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Enligt 7 kap. 5-8 §§ samma lag får nämnden även uppdra åt en anställd att besluta. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattats med stöd av delegation ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

  15.   16

    Avstängning av elev på Malmö Neptunigymnasium

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.