Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop och val av justerare

  2. Praktikanter från Malmö Universitet Nevin Wisam och Albin Olsson föreslås ges närvaro- och yttranderätt vid nämndens sammanträde tills deras praktik tagit slut hos Malmö stad 2024-01-12.

  3.   3

    Ändring och fastställande av dagordning

  4. Verksamhetsrapportering för gymnasieområdet, utbildningschef Niklas Anderberg
    Verksamhetsrapportering för vuxenutbildningsområdet, utbildningschef Jonas Svensson
    Preliminär antagningsstatistik, antagningschef Cecilia Jönsson
    Skolsocialt team, lokal brännaren, förvaltningschef Anneli Schwartz och enhetschef fysisk miljö Drilon Iberdemaj
    Information om nyanställd utbildningschef, Johan Aspelin - förvaltningschef Anneli Schwartz
    Information om nyanställd rektor Malmö Restaurangskola, Ayad Abdullah - förvaltningschef Anneli Schwartz
    Information om nyanställd rektor Universitetsholmens gymnasium, Veronica Josefsson samt handlingsplan - förvaltningschef Anneli Schwartz och utbildningschefer 
    Plan för budgetarbetet, ekonomichef Emma Sandberg
    Placering och antagning av elever till följd av avvecklingsbeslut, förvaltningschef Anneli Schwartz

  5. Stadsbyggnadskontoret har sänt Planprogram för västra Flensburg till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden för yttrande. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen är positiv till förslagets fokus på utbildning och en förbättring av cykelinfrastrukturen inom planområdet.

    Utbildning i fokus

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen ser positivt på att planprogrammet ämnar bidra till Malmö som kunskapsstad. Att gymnasie- och vuxentutbildningsnämndens elever får fler möjligheter att utbilda sig inom exempelvis området medicin efter sin gymnasieexamen gynnar såväl eleverna själva som Malmö stad som helhet.

    I nära anslutning till planprogrammets område ligger Malmö Idrottsgymnasium som genom sin idrottsprofil kan gynnas av utökad utbildning och forskning inom medicin och hälsa i nära anslutning till skolan.

    Cykelinfrastruktur

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens elever är många beroende av ett välfungerande cykelbanenät för att ta sig till och från sina respektive gymnasieskolor. Därmed är det positivt att planprogrammet fokuserar på att förbättra cykelinfrastrukturen inom planområdet.

     

     

    Bilagor

  6. Stadsbyggnadskontoret har sänt samråd för förslag till detaljplan för fastigheten Excellensen 5 till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden för yttrande. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen ser en risk för överetablering av gymnasieskolor Malmö stad. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen ser också negativt på en etablering av en ny gymnasieskola i direkt anslutning till två av Malmö stads kommunala större gymnasieskolor.

    Gymnasieskolor i Malmö stad

    I direkt anslutning till fastigheten Excellensen 5 har gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden två större kommunala gymnasieskolor, Malmö Borgarskola och S:t Petri skola, med en kombinerad skolplatskapacitet om cirka 2 300 platser. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden planerar inom den kommande tioårsperioden att öka antalet skolplatser med ca 3 000 i hela beståndet. En nyetablering av gymnasieskola inom fastigheten Excellensen 5 riskerar att leda till riskfylld konkurrens om elever som kan skada både gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, en eventuell fristående huvudman och i förlängningen elever som riskerar att hamna i skolor med dåliga ekonomiska förutsättningar på grund av vikande elevunderlag.

    Myndighetsfrågor vid ombyggnation
    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen vill framföra vikten av att gällande myndighetslagstiftning efterlevs vid ombyggnationen av lokalerna inom fastigheten Excellensen 5 från kontor till gymnasieskola. Exempelvis riskerar takhöjd, ventilation och dagsljusinsläpp att ej nå upp till gällande standard avseende elevers- och personals arbetsmiljö.

    Bilagor

  7. Justitiedepartementet har sänt utredningen Kunskapskrav för permanent uppehållstillstånd (SOU 2023:25) på remiss. Kommunstyrelsen har berett gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden tillfälle att inkomma med yttrande på remissförslaget senast 2023-09-01.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen framför i sitt förslag till yttrande att nämnden bör framhålla behovet av en mer detaljerad bedömning och beräkning av de kostnadsförändringar som förslaget medför till följd av det ökade utbildningsbehovet i svenska för invandrare (SFI) och i samhällsorientering. En finansieringsmodell ska också tas fram.

    Vidare föreslår förvaltningen att nämnden ska framhålla behovet av enhetliga krav på kunskaper i svenska och samhällskunskap för medborgarskap och för permanent uppehållstillstånd samt att kommunerna ska få söka statsbidrag för utvecklingen och genomförandet av kurser inför proven. Förvaltningen föreslår också att en kursplan för samhällsorientering ska tas fram.

     

    Bilagor

  8. Grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och kommunstyrelsen har tagit emot ett Malmöinitiativ avseende förläggning av studiedagar i samband med religiösa och nationella högtider. I initiativet yrkas att kommunfullmäktige fattar beslut om att förlägga kommunens studiedagar på grund- och gymnasienivå i samband med religiösa och etniska minoriteters högtidsdagar såsom eid, judiska och ortodoxa kristna högtider liksom samiska, finska, tornedalska och romska nationella dagar.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden följer de lagstadgade principer och beaktar pedagogiska behov vid förläggningen av läsåret, inklusive tidpunkter för studiedagar. Förvaltningen bedömer att det inte är möjligt att göra ytterligare anpassningar utifrån de krav som redan åligger huvudmannen i denna planering. 

    Bilagor

  9. John Roslund (M) och Malin Ahlström (M) föreslår i motion daterad 2023-06-14 att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, tillsammans med grundskolenämnden, ska uppdras att utreda möjligheten att skapa kommuncentrala prov i Malmös kommunala skolor i syfte att höja träffsäkerheten mellan betyg och faktisk kunskap hos Malmö stads elever. Dessa prov föreslås också vara digitala. Ärendet är sänt på remiss till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden för besvarande.

    I bilagt förslag till yttrande föreslås gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig bakom slutsats att ytterligare ett prov inte ska kunna ha avgörande påverkan på likvärdighet inom betygsättning.

    Omfattande resurser på nationell nivå används på insatser för att uppnå likvärdiga och rättvisa betyg såsom förberedelser av central rättning av nationella prov, Skolverkets arbete för att undersöka olika modeller för betygsättning och Skolinspektionens uppdrag att arbeta för en mer likvärdig bedömning. Nationella prov tas fram på nationell nivå och betygsättande lärare har möjlighet att särskilt beakta nationella prov i betygsättning.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden förespråkar att nationella prov genomförs i så hög utsträckning som möjligt för att kvalitetssäkra betygsättningen. Vidare vill nämnden tillsätta resurser för förberedelser gällande genomförande av digitala nationella prov. Nämnden vill även satsa för att förbättra förutsättningarna för ledarskap så att rektorer bland annat får möjlighet att fokusera på likvärdig betygsättning utifrån sitt uppdrag.

     

    Bilagor

  10. 2023-05-25 inkom Moderaterna med ett nämndinitiativ med förslag om att gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen skulle uppdras att senast höstterminen år 2023 anordna en träff med Malmö stads samtliga fria och kommunala gymnasierektorer i syfte att bygga upp ett fungerande samarbete. Bakgrunden till förslaget är att Moderaterna anser att förvaltningen inte träffar de fristående gymnasieskolorna i ordnade former i en tillräckligt stor utsträckning i dagsläget, och då den kommunala huvudmannen också är den största utföraren torde de också vara drivande i att träffa de olika professionerna för att gemensamt diskutera exempelvis olika problem, ta upp olika frågeställningar eller för att utbyta erfarenheten mellan varandra. Resonemangen för behov av ett sådant samarbete utgår från lagstiftningskrav att anpassa utbud av gymnasieutbildning både till arbetsmarknadsbehov och ungdomarnas önskemål.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen meddelar att förvaltningen har deltagit i träffar för rektorer från fristående gymnasieskolor sedan år 2007. Fokus för träffarna ligger på frågorna som ingår i rektorernas uppdrag. Förvaltningen bedömer att det inte är lämpligt att diskutera utbud och dimensionering av gymnasieutbildning med rektorerna då det inte ingår i deras ansvar enligt gällande lagstiftning. Utbud och dimensionering av gymnasieutbildning är huvudmännens ansvar. Med anledning av detta anser förvaltningen att nämndinitiativet ska anses besvarat.

    Bilagor

  11. Vänsterpartiet (V) inkom 2023-05-24 med ett nämndinitiativ till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden med förslag att nämnden skulle uppdra åt förvaltningen att utreda hur SFI-undervisning kan bedrivas på ett säkert och inkluderande sätt för HBTQIA+-personer, finna finansieringsmöjligheter till detta, finna lämpliga och trygga lokaler för detta samt överväga att utnyttja RFSL Newcomers erbjudande om att nyttja deras lokaler. Nämnden skulle också uppdra åt förvaltningen att på längre sikt erbjuda SFI-lärare fortbildningsmöjligheter i HBTQIA+- och människorättsundervisning genom ett samarbete med HBTQIA+-organisationer, ta fram pedagogiska material och/eller en digital resursbank.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen klargör att förvaltningen idag bedriver särskilda satsningar som exempelvis utåtriktad SFI-undervisning för föräldralediga på tre öppna förskolor i Malmö. Den utåtriktade SFI-undervisningen syftar till att erbjuda en introduktion i SFI för föräldralediga på en trygg och välbekant plats, att underhålla och utveckla individernas kunskaper i svenska under föräldraledigheten och ska underlätta för individen att påbörja ordinarie SFI-studier efter sin föräldraledighet.

    Förvaltningen ser en möjlighet och nytta i att utvidga sina möjligheter till att erbjuda en utåtriktad SFI verksamhet mot relevanta och intresserade målgrupper utifrån identifierade behov.

    För att möjliggöra satsningen på att nå ut med SFI-undervisning till fler grupper och för de som är intresserade av detta föreslår förvaltningen att den särskilda satsningen som görs, i form av en heltidstjänst, utökas från en till totalt två heltidstjänster under år 2024.

    Satsningen föreslås genomföras på prov under hela år 2024 och ska utvärderas kontinuerligt under året.

    Slutligen klargör förvaltningen att kompetensutvecklingsinsatser inom våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och HBTQIA+ frågor redan har påbörjats. Förvaltningen redovisar också sitt samarbete med RFSL och hänvisar även till sitt arbete mot diskriminering.

    Ärendet behandlades av gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens arbetsutskott 2023-08-23 som överlämnade ärendet till nämnden för beslut, efter revidering av arbetsutskottets givna direktiv.

    Bilagor

  12. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen ser, utifrån Malmö Neptunigymnasiums verksamhetsidé, ett behov av att erbjuda de elever som studerar på de högskoleförberedande programmen en veckas arbetsplatsförlagt lärande (APL) inom varje årskurs för att underlätta elevernas etablering på arbetsmarknaden och för att öka elevernas kunskap om framtida yrkesroller.

    Huvudmannen får enligt gymnasieförordningens 4 kapitel 12 § besluta att APL ska finnas på högskoleförberedande program och i vilken omfattning detta ska erbjudas. Huvudmannen ansvarar vidare för anskaffandet av dessa platser.

    Bilagor

  13. Den logopediska verksamheten inom skolan som är en hälso- och sjukvårdsverksamhet regleras i hälso- och sjukvårdslagen. För all hälso- och sjukvård ska det finnas en tydligt definierad vårdgivare. Malmö stad (Kommunfullmäktige) är vårdgivare för all hälso- och sjukvård som sker inom organisationen. Kommunfullmäktige har, genom beslut om nämndens reglemente, beslutat att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden representerar vårdgivaren avseende logopedverksamheten för stadens gymnasieskolor samt anpassad gymnasieskola.

    Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska vårdgivaren utse en verksamhetschef för hälso- och sjukvården som svarar för att verksamheten tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet i vården samt främjar kostnadseffektivitet. Ansvarsfördelning mellan vårdgivare, verksamhetschef samt hälso- och sjukvårdspersonal regleras i ledningssystem för logopedverksamheten.

     

  14. Enligt kommunallagen 6 kap. 37 § kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. En nämnd får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Enligt 7 kap. 5-8 §§ samma lag får nämnden även uppdra åt en anställd att besluta. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattats med stöd av delegation ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

    Bilagor

  15. Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.