Upprop och val av justerare
Fastställande av dagordning
Lokalbehovsplanen utgör grunden för nämndens lokalplanering. Planen uppdateras årligen och beskriver nämndens övergripande lokalbehov i nuläget och under planeringsperioden, med utgångspunkt i nämndens uppdrag och kommunfullmäktiges mål. I planen beskrivs hur nämnden använder befintliga lokaler, hur lokalbehoven förväntas utvecklas under perioden samt hur planeringen ser ut för att tillgodose de behoven.
Bilagor
Utvärdering resursfördelningsmodell gymnasieskola år 2025 samt förslag till förändring inför nämndsbudget år 2026
Inför nämndsbudget 2021 beslutade nämnden att anta en ny resursfördelningsmodell för gymnasie- och gymnasiesärskola, med syfte att öka likvärdigheten. Resursfördelningsmodell utvärderas årligen innan beslut om nämndsbudget för kommande år. Utvärderingen innehåller förslag till förändringar utifrån analys av priser, kostnader samt koppling till det systematiska kvalitetsarbetet. Utvärderingen baserar sig på den resursfördelningsmodell som ligger till grund för nämndsbudget 2025 och ger förslag på justeringar inför nämndsbudget 2026 för att främja likvärdighet.
Bilagor
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden fastställer varje år en nämndsbudget som innehåller ”Plan för verksamheten”, ”Plan för kommunfullmäktigemålen” samt ”Plan för ekonomin”. Enligt kommunfullmäktiges tidplan för budget- och uppföljningsprocessen ska nämnderna besluta om Nämndsbudget 2026 senast den 4 februari 2026.
Bilagor
Bidraget till fristående gymnasieskola och anpassad gymnasieskola består av ett grundbelopp och i vissa fall ett tilläggsbelopp. Hemkommunen ska lämna bidrag för varje elev på ett nationellt program vid en fristående gymnasieskola där huvudmannen fått godkännande från Skolinspektionen. Bidrag från hemkommunen till fristående gymnasieskola regleras i 16 kap. 52–55 §§, 17 kap. 31–36 §§ samt 19 kap. 45–48 §§ skollagen (2010:800). I 13 kap. gymnasieförordningen (2010:2039) finns det närmre bestämmelser gällande bidrag till enskilda huvudmän för dessa skolformer. Priserna för grundbelopp är förenliga med nämndsbudget 2026. För att ett beslut om bidrag till enskilda huvudmän ska kunna prövas genom förvaltningsbesvär krävs att beslutet är riktat till just den part det berör (42 § förvaltningslagen SFS 2017:900).
I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2026–2027 för gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. I budget 2018 beslutade kommunfullmäktige att samtliga nämnder ska redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar över tröskelvärdet och hållbarhetskrav samt behov av innovativa inköpslösningar. Upphandlingsplanen ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt, vilken kommer att antas i kommunstyrelsen årligen.
Bilagor
Målsättningen med regler för kontroll av verifikationer är att undvika oavsiktliga eller avsiktliga fel och därigenom säkerställa att transaktioner bokförs så att det är möjligt att kontrollera fullständigheten i bokföringsposterna samt att överblicka verksamhetens förlopp, ställning och resultat. Varje nämnd utser besluts- och behörighetsattestanter samt ersättare för dessa. Uppgifterna sammanställs i en attestförteckning. Nämnden ansvarar för att denna attestförteckning hålls aktuell och förvaras på ett överskådligt sätt.
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen har identifierat behov av ändringar i attestinstruktionen.
De föreslagna ändringarna jämfört med tidigare version framgår av bilagan ”Förslag till reviderad attestinstruktion med tydliga ändringar”. Ändringarna framgår av genomstruken text samt i röd text. Bilagt finns även den reviderade versionen med inarbetade förändringar för gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden som nämnden föreslås fastställa. Ändringarna föreslås gälla från den 1 januari 2026.
Bilagor
Rapport: Övergångar mellan skolformer utgår från skollagens andra och tredje kapitel och behandlar Malmö stads arbete med övergångar mellan och inom skolformer, vilket är ett av nämndens prioriterade utvecklingsområden. I rapporten följs upp hur övergångsarbetet har bidragit till att eleven kunnat fullfölja sin utbildning och huruvida verksamheterna arbetat för att underlätta övergångar från en skolform till en annan samt mellan olika verksamheter inom en skolform. Studie- och yrkesvägledarnas roll i övergångsarbetet följs också upp. Rapporten visar att Malmö stads grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning kontinuerligt arbetar för att elever ska gå igenom utbildningskedjan utan hinder. Skolorna tillämpar rutiner för övergångsarbetet. Antalet elever i gymnasieskolan med övergångshandlingar ligger på ungefär samma nivå som föregående år. Inom komvux arbetar personalen med olika insatser, för att främja övergångar för eleverna. Exempelvis görs kunskapsutbyte mellan lärare inom sfi och grundläggande vuxenutbildning för att skapa gemensam förståelse av nivåer i olika utbildningar.
Bilagor
En genomtänkt och strategisk kompetensförsörjning är en förutsättning för att kunna genomföra nämndens bidrag till kommunfullmäktigemålen och möta förändringar i samhället. Detta kräver många olika insatser på kort och lång sikt. Malmö stads ledningssystem för kompetensförsörjning lägger grunden för ett strukturerat, gemensamt och systematiskt kompetensförsörjningsarbete. Arbetssättet innebär att förvaltningarna vartannat år analyserar verksamheternas behov och tillgång av kompetens i verksamheten. Genom att jämföra behovet av kompetens med tillgången till kompetens framkommer ett kompetensgap.
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens kompetensgapanalys omfattar yrkeskategorierna ämneslärare, yrkeslärare, rektor samt biträdande rektor. Gapanalysen visar ett fortsatt stort estimerat rekryteringsbehov i nämndens verksamhet.
I riskanalysen för nämndens verksamhet har det bedömts få allvarliga konsekvenser för verksamhet och måluppfyllelse om yrkeskategorierna ämneslärare, yrkeslärare och rektor inte kan rekryteras i enlighet med verksamhetens kompetensbehov. Yrkeskategorin biträdande rektor har inte samma ansvar som rektor enligt skollagen och det prognosticerade kompetensgapet har därför bedömts som mindre allvarligt.
Bilagor
Remiss angående remiss Finansdepartementet - Goda möjligheter till ökat välstånd (SOU 2024:29) och Fler möjligheter till ökat välstånd (SOU 2025:96)
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över Produktivitetskommissionen delbetänkande Goda möjligheter till ökat välstånd (SOU 2024:29) och slutbetänkande Fler möjligheter till ökat välstånd (SOU 2025:96). Produktivitetskommissionen har undersökt vilka skäl som kan ligga bakom den måttliga produktivitetstillväxt som har präglat Sverige sedan finanskrisen 2008–2009. Produktivitetskommissionen anser att det inte går att söka efter specifika åtgärder inom ett antal utvalda områden för att öka produktiviteten utan att det gäller att arbeta brett och kontinuerligt tillgodose reformbehov inom olika samhällsområden.
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att nämnden anser att produktivitetskommissionens arbete är välkommet och lämnar viktiga bidrag till samhällsdebatten inom flera områden. Förvaltningen föreslår att nämnden avgränsar sitt yttrande till nämndens ansvarsområde - gymnasie- och vuxenutbildning.
Förvaltningen föreslår att nämnden lyfter att det har genomförts många utredningar inom utbildningsområden de senaste åren samt att det finns en utmaning med att förslagen från utredningarna ska genomföras samtidigt och på kort tid. Förvaltningen föreslår att nämnden också lyfter att det finns kostnader kopplade till genomförande av reformerna. I dessa kostnader ingår administrativa kostnader, kostnader för utbildningar kopplade till nya regler samt att det finns utmaningar och områden som inte beaktats i respektive betänkandes konsekvensanalys. Förvaltningen föreslår därför att nämnden anser att produktivitetkommissionens förslag visserligen är viktigt men att det finns en risk för att vinsten i effektivitet blir mindre än förväntad då kostnader för reformer och utmaningar kopplade till flera omfattande förändringar samtidigt inte beaktas tillräckligt i betänkandet.
Bilagor
Remiss angående Motion Jenny Bengtsson (SD) och Jacqueline Marly (SD) - Förbättrad prioriteringsordning vid handläggning av skolskjutsärenden
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att svara på motion från Jenny Bengtsson (SD) och Jacqueline Marly (SD) - Förbättrad prioriteringsordning vid handläggning av skolskjutsärenden.
Inom gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ansvarsområde är det enbart elever inom anpassad gymnasieskola som har rätt till skolskjuts. Gymnasie- och vuxenutbildningen vill tydliggöra att det är servicenämnden som ansvarar för avtal och upphandling med de transportbolag som utför skolskjutsen. Nämndens verksamhet följer de beslutade rutinerna och anser att nuvarande rutiner möjliggör för elever att få skolskjuts i samband med skolstart samt att det finns en möjlighet att initiera skolskjuts omgående om behovet uppkommer först efter skolstart.
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden gör bedömningen att motionens intentioner redan är tillgodosedda inom nämndens verksamheter och anser därför motionen besvarad med hänvisning till det som framkommer i ärendet.
Bilagor
Moderaterna har den 26 november 2026 inkommit med nämndinitiativ ”Ändring av delegationsordning för kurser och konferenser” (GYVF-2025-5135) till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. I nämndinitiativet föreslås att delegationsordningen avseende deltagande i kurser och konferenser flyttas från arbetsutskottet till nämnden. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har beslutat att återremittera ärendet till förvaltningen för vidare beredning med uppdrag att återkomma med reviderad delegationsordning (GVN 2025-11-28 §180). I enlighet med uppdraget föreslår förvaltningen att punkten 4.1.4 Beslut om förtroendevaldas deltagande i kurser och konferenser samt ersättning för förlorad arbetsförtjänst i delegationsordningen (GYVF-2025-2320) återkallas från arbetsutskottet och återgår till nämnden. En reviderad gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens delegationsordning bifogas ärendet. Ändringen synliggörs i rött. Numreringen av delegationspunkter justeras i enlighet med förslag till beslut.
Bilagor
Anmälningar för kännedom