Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop och val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordning

    • Uppföljning av höstmöte stadsrevisionen, ordförande Juan-Tadeo Espitia (S)

    • Information från skolchef/förvaltningsdirektör Anneli Schwartz

      • Tillsyn och kvalitetsgranskningar Skolinspektionen

      • Strategi för språkutveckling i ämnesundervisningen

    • Redovisning av inkomna anmälningar om kränkande behandling och rektors beslut om avstängning av elev, avdelningschef hållbarhet och nämnd Elena Zukauskaite
    • Lägesrapport, avdelningschef hållbarhet och nämnd Elena Zukauskaite

  3.   4

    Beviljande av närvaro- och yttranderätt

  4. Antagningsenheten för gymnasieskolan har sammanställt en antagningsrapport med bilagor för gymnasieskolorna i Malmö 2025. Rapporten omfattar utbud, sökande och antagna för gymnasieskolorna i Malmö oavsett huvudman samt Malmöungdomars val och antagning i annan kommun eller friskola.

     

    Antagningsenheten för gymnasieskolan avslutade den 15 september 2025 antagningen inför läsåret 2025/2026 till de nationella programmen. Därefter går ansvaret över till rektorerna för dessa program. Antagningen till introduktionsprogrammen ligger kvar på antagningsenheten hela läsåret.

    Bilagor

  5. Antagningsenheten har sammanställt antagningsrapport för anpassad gymnasieskola 2025. Rapporten omfattar utbud, sökande och antagna för den anpassade gymnasieskolans program i Malmö samt en prognos för kommande läsår i form av statistik över den anpassade grundskolans elevunderlag.

    Bilagor

  6. Kvalitetsrapporten Elevers utveckling mot målen för gymnasieskolan läsåret 2024/2025 utgår från kapitel 3 i skollagen samt analyserar nämndens arbete med kommunfullmäktigemålen inom målområdet Utbildning och arbete. I kvalitetsrapporten ingår bland annat en uppföljning av måluppfyllelsen, verksamheternas arbete med ledning och stimulans, elevens tillgång till extra anpassningar och särskilt stöd samt skolornas arbete med likvärdighet. Rapporten följer också upp elevernas övergång till arbete och samhällsliv. Genomgången visar att skolorna vidareutvecklar pedagogik och lärmiljöer så att eleverna ska uppnå målen med sin utbildning.

    Bilagor

  7. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fattat beslut om preliminär gymnasieorganisation för läsåret 2026/2027 (GVN 2025-08-29 §109). Efter den avslutade gymnasieantagningen till innevarande läsår 2025/2026 har det visat sig att några justeringar behöver göras i den beslutade organisationen.

    Ändringarna gäller introduktionsprogram (se bilaga 1, ändringar i rött).

  8. I Plan för utbildningar på introduktionsprogram fastställer gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden utbildningarnas syfte, huvudsakliga innehåll och längd. Utbildningsplanen utgör ett underlag för uppföljning, analys och förbättring av Malmö stads kommunala introduktionsprogram.

    Bilagor

  9. För att få starta en spetsutbildning krävs tillstånd från Skolverket. För att Skolverket ska kunna ge tillstånd krävs att utbildningen innehåller nivåer med särskild fördjupning eller breddning inom det område som utbildningen riktar sig mot, att skolan bedriver ett samarbete med en högskola och att eleverna kan delta i kurser vid en högskola. Malmö Borgarskola har sedan flera år tillbaka bedrivit undervisning i matematik på hög nivå och önskar ansöka om tillstånd från Skolverket att bedriva spetsutbildning i matematik.

    Spetsutbildning i matematik ligger i linje med nämndens prioritering att utveckla matematikundervisningen och stärker även nämndens satsningar inom STEM – området. Första möjliga tillfälle för att starta en spetsutbildning är läsåret 2027/28 och ansökan behöver skickas under perioden oktober till januari innevarande läsår. Förvaltningen föreslår att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att ansöka om spetsutbildning i matematik och delegerar till förvaltningsdirektören att skicka in en ansökan.

  10. Intern kontroll är en del i Malmö stads kvalitets- och utvecklingsarbete och syftar till att säkerställa att lagar, policyer, rutiner och andra styrdokument följs och att allvarliga fel upptäcks och åtgärdas. En god intern kontroll tillser att verksamhetssystem och rutiner är ändamålsenliga, att redovisning är korrekt, att information rörande verksamheten är god och att verksamheten skyddas mot förluster eller förstörelse av kommunens tillgångar.

    Föreliggande rapport avser uppföljning januari-september 2025. I uppföljningen redovisas nämndens granskning Bristfällig avtalsföljsamhet, Bristande efterlevnad av rutiner för inköp och Felaktiga utbetalningar till fristående skolor. I de fall som granskningar visar på avvikelse har förbättringsåtgärder tagits fram.

  11. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden fastställer sammanträdestider för år 2026. Förslaget har tagit hänsyn till flera aspekter. Dels sammanträdestiderna för kommunstyrelsen och dess beredning, kommunfullmäktige och regionfullmäktige. Dels föreliggande förslag till Malmö stads gemensamma budgetberedningsprocess samt helgdagar och lov. Förslaget till sammanträdestider för nämnden framkommer i tjänsteskrivelsen.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ordförande föreslås bemyndigas att korrigera sammanträdestiderna vid behov. Korrigeringarna kan behövas i händelse av exempelvis förändrade sammanträdestider för kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige eller om förslaget om budgetberedningsprocessen förändras.

  12. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att svara på en remiss angående ”Remiss angående motion Linda Obiedzinski (M) - För ett mer demokratiskt Malmö”. I motionen föreslås att kommunfullmäktige ska besluta att ge kommunfullmäktiges presidium, kommunstyrelsen och andra berörda nämnder i uppdrag att regelbundet hålla öppet hus på Rådhuset för Malmös skolklasser och allmänhet. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår nämnden att avslå dessa förslag, eftersom nämnden inte har rådighet över aktiviteter som genomförs i Rådhuset.

    Motionären föreslår vidare att ge gymnasie-och vuxenutbildningsnämnden i uppdrag att säkerställa att politiska företrädare tillåts bedriva informations- och kampanjverksamhet på samtliga kommunala gymnasieskolor. Detta regleras dock i skollagen och rektor beslutar i frågor som handlar om att bjuda in politiska representanter till skolan. Förvaltningen föreslår att nämnden med detta förtydligande anser denna att-sats som besvarad.

    Bilagor

  13. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över en motion om digitala redskap för minskade tolkkostnader av Jacqueline Maly (SD) och Magnus Olsson (SD). Motionärerna skriver att utvecklingen på detta område har gått mycket fort de senaste åren och att Malmö stad lägger mycket pengar på att anlita tolk. Motionärerna föreslår:

    • Att berörda nämnder i samråd med kommunstyrelsen uppdras att utreda möjligheterna för en fullständig övergång till automatiserade tjänster för produktion av textbaserat innehåll på främmande språk.
    • Att berörda nämnder i samråd med kommunstyrelsen uppdras att utreda användningen av automatiserade tjänster som en ersättning för tolktjänst i lämpliga fall.
    • Att berörda nämnder i samråd med kommunstyrelsen uppdras att ta fram en risk och konsekvensanalys för en avveckling av tolkanvändning till förmån för automatiserade tjänster.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår nämnden att anse att det finns viktiga argument som talar mot automatisk tolkning av kommunala dokument. Vidare föreslår förvaltningen att nämnden anser att informationssäkerhet exempelvis gällande sekretessbelagd information och persondata inte kan säkerställas i AI tjänster. Det saknas också möjlighet att kontrollera kvaliteten, riktighet och precision av översättning vilket är avgörande i myndighetens kontakt med den enskilde.

    Förvaltningen föreslår nämnden att föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen.

    Bilagor

  14. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över en remiss från Justitiedepartementet – Sänkt straffbarhetsålder för allvarliga brott.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig negativ till förslaget om att sänka straffbarhetsåldern till 13 år för vissa allvarliga brott. Vidare föreslår förvaltningen nämnden att ställa sig negativ till Justitiedepartementets förslag om att den som fyllt 13 år ska kunna dömas till samma påföljder som andra lagöverträdare under 18 år. Förvaltningen föreslår nämnden att ställa sig negativ till förslaget om att det vid utredning av brott som omfattas av den särskilda regleringen om sänkt straffbarhetsålder ska de regler som gäller för en misstänkt som har fyllt 15 år tillämpas. I det fall som förslaget avseende särskild reglering om sänkt straffbarhetsålder realiseras, föreslår förvaltningen nämnden att ställa sig positiv till att förändringen tidsbegränsas. Förvaltningen föreslår nämnden att se en risk för ökade kostnader för kommunen.

    Bilagor

  15. John Roslund (politiskt obunden) har den 16 oktober 2025 inkommit med ett nämndinitiativ till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. I nämndinitiativet föreslås gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden besluta om att säkerställa så att åtminstone en lämplig lokal för filmvisning erbjuds under Judiska filmfestivalen i Malmö JIFF. 

    Bilagor

  16.   17

    Anmälningar för kännedom

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.