Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop och val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordning

    • Information FIFH

    • Lägesrapport och återrapportering handlingsplan

    • Information från skolchef/förvaltningsdirektör Anneli Schwartz

    • Gymnasieantagning 2024/2025, antagningschef Cecilia Jönsson 

  3. Stadskontoret med representanter från samtliga förvaltningar har tagit fram ett förslag på modell för hållbarhetsanalys (STK-2021-1191), fastställd i kommunstyrelsen. Ett av uppdragen i denna modell är att förvaltningarna i Malmö stad uppmuntras att ta fram förvaltningsspecifika riktlinjer och stöd för hållbarhetsanalyser.

    Syftet är att säkerställa välfungerande integrering i ordinarie arbetsprocesser, relevans samt en effektiv förvaltning. En arbetsgrupp med representanter från Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen har tagit fram ”Riktlinjer för hållbarhetsanalys” utifrån kommunstyrelsens uppdrag. Riktlinjerna ska vara ett stöd i nämndens verksamheter arbete mot hållbara processer.

  4. Budgetskrivelsen är gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens information till kommunstyrelsen inför styrelsens beredning av förslag till kommunfullmäktiges budget. I budgetskrivelsen beskriver nämnden sina största utmaningar på kort och lång sikt utifrån förändringar i omvärlden samt pågående och planerad förändring, effektivisering och kvalitetsutveckling av verksamheten.

  5. Dans o Musikal i Lund AB har hos Skolinspektionen ansökt om riksrekryterande utbildning för gymnasieskolan för en befintlig fristående gymnasieskola vid Lunds Dans- och musikalgymnasium i Lunds kommun från och med läsåret 2025/2026. Malmö stad får möjlighet att yttra sig över ansökan enligt 2 kap. 5 § skollagen.

     

    Dans- och musikalgymnasium i Lunds planerade estetiska spetsutbildning som genomförs enligt examensmål för estetiska programmet bidrar inte enligt Skolverkets planeringsunderlag till en ändamålsenlig dimensionering av gymnasial utbildning inom samverkansområdet Skåne och Västra Blekinge. Ett godkännande av Dans o Musikal i Lund ABs estetiska spetsutbildning som planeras genomföras enligt examensmål för estetiska programmet om sammanlagt 180 platser trots minskad efterfrågan av estetiska programmet, riskerar därför att leda till en överproduktion av utbildningsplatser. Förvaltningen föreslår att nämnden således bedömer att ett godkännande av estetiska spetsutbildning inriktning dans och estetiska spetsutbildning inriktning musik sannolikt skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen och för närliggande kommuner.

  6. Designgymnasiet i Sverige AB har hos Skolinspektionen ansökt om riksrekryterande utbildning för gymnasiet, särskild variant Design och sömnadsteknisk utbildning vid Designgymnasiet Malmö i Malmö kommun från och med läsåret 2025/2026. Malmö stad genom gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ges möjlighet att yttra sig över ansökan i enlighet med 2 kap. 5 § skollagen (2010:800).

    Föreliggande ansökan avser riksrekryterande särskild variant, design och sömnadsteknisk utbildning. Skolverkets planeringsunderlag inkluderar inte bedömning av särskilda varianter. Dock bidrar inte textil design enligt Skolverkets planeringsunderlag till en ändamålsenlig dimensionering av gymnasial utbildning inom Skåne och Västra Blekinge samverkansområde. En utökning med Designgymnasiet Malmös planerade riksrekryterande särskilda variant, design- och sömnadstekniska utbildning om sammanlagt 96 platser fullt utbyggt, riskerar därför att leda till en överetablering av utbildningsplatser. Förvaltningen föreslår att nämnden således bedömer att en utökning med riksrekryterande särskild variant, design- och sömnadsteknisk utbildning vid Designgymnasiet Malmö skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen.

  7. Hvilan Utbildning AB har hos Skolinspektionen ansökt om riksrekryterande utbildning för gymnasieskolan för en befintlig fristående gymnasieskola vid Hvilangymnasiet i Staffanstorp kommun från och med läsåret 2025/2026. Malmö stad får möjlighet att yttra sig över ansökan enligt 2 kap. 5 § skollagen.

     

    Ansökan avser riksrekryterande utbildning floristprogrammet. Floristprogrammet bidrar inte enligt Skolverkets planeringsunderlag till en ändamålsenlig dimensionering av gymnasial utbildning inom samverkansområdet. Hvilangymnasiets riksrekryterande spetsutbildning floristprogrammet om sammanlagt 42 platser fullt utbyggt, riskerar därför att leda till en överetablering av utbildningsplatser. Förvaltningen föreslår att nämnden således bedömer att ett godkännande av riksrekryterande spetsutbildning floristprogrammet vid Hvilangymnasiet skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen och för närliggande kommuner.

     

  8. Rytmus AB har ansökt hos Skolinspektionen om godkännande som huvudman för riksrekryterande utbildning vid Rytmus i Malmö med start läsåret 2025/26. Skolan har inte efter 2011 bedrivit estetisk spetsutbildning med inriktning mot musik utan ansökan avser en utökning. För den aktuella utbildningen planerar skolan att anta 12 elever årligen från och med 2025. Fullt utbyggd skulle utbildningen år 2027 ha 36 elever. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över ansökan mot bakgrund av 2 kap.5 § skollagen och huruvida utbildningen innebär påtagliga negativa följder för på lång sikt för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna i den kommun där utbildningen ska bedrivas.

     

    Förvaltningen föreslår att nämnden bedömer att en utökning av estetiska programmet i Malmö bidrar inte till en ändamålsenlig dimensionering av gymnasial utbildning i Malmö och i samverkansområdet. Rytmus AB utökning av platser trots minskad efterfrågan av programmet, riskerar därför att leda till en överetablering av utbildningsplatser. För Malmö stad kan konsekvensen av överetableringen leda till att en skola eller utbildning måste avvecklas och därmed innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen.

  9. Skolinspektionen har skickat ansökan om godkännande som huvudman för särskild variant av naturbruksprogrammet inriktning internationell hästskötare och inriktning skötsel och drift av hästsportanläggningar vid den fristående gymnasieskolan Flyinge Hästsportgymnasium i Lunds kommun, för yttrande till Malmö stad. Nämnden har möjlighet att yttra sig över om utbildningen innebär påtagligt negativa följder för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna.

    Förvaltningen föreslår Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att bedöma att en särskild variant på naturbruksprogrammet med inriktning internationell hästskötare och inriktning skötsel och drift av hästsportanläggningar enligt ansökan sannolikt skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen och för samverkansområdet.

     

  10. Lars-Erik Larsson gymnasiet har ansökt hos Skolinspektionen om godkännande som huvudman för riksrekryterande utbildning med start läsåret 2025/26. Skolan har ansökt om särskild variant inom samhällsvetenskapsprogrammet med musikprofil, särskild variant inom naturvetenskapsprogrammet samhälle med musikprofil och särskild variant inom naturvetenskapsprogrammet med musikprofil. Ansökningarna avser förnyelse av tillstånd och gymnasiet avser att anta 50 elever per utbildning med start höstterminen 2025. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över ansökan mot bakgrund av 2 kap.5 § skollagen och huruvida utbildningarna innebär påtagliga negativa följder för på lång sikt för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna i den kommun där utbildningen ska bedrivas.

    Förvaltningen föreslår Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att bedöma att en förnyelse av särskild variant inom samhällsvetenskapsprogrammet med musikprofil, särskild variant inom naturvetenskapsprogrammet samhälle med musikprofil och särskild variant inom naturvetenskapsprogrammet med musikprofil sannolikt skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen.

     

  11. De kommunala och fristående skolorna får en ersättning för varje inskriven elev, kallat grundbelopp. Grundbeloppet finansierar exempelvis undervisning, lärverktyg, elevhälsa och måltider. För elever med ett extraordinärt stödbehov eller omfattande behov av stöd så kan ytterligare ersättning tilldelas utöver grundbeloppet (tilläggsbelopp för fristående skolor; ersättning för elever i behov av extraordinära stödåtgärder för kommunala skolor). Ersättningen kan sökas för elev i gymnasieskolans och anpassade gymnasieskolans nationella program och introduktionsprogram programinriktat val (16 kap. 54 § 17 kap. 35-36 §§ och 19 kap. 47 § skollagen (2010:800).  

    Regeringen har beslutat om ändringar i 13 kap. 7 – 7c §§ gymnasieförordningen som omdefinierar de extraordinära stödbehov som krävs för att tilläggsbelopp ska kunna beviljas och syftar till att systemet med tilläggsbelopp ska bli mer likvärdigt, rättvist och rättssäkert. Ändringarna träder i kraft den 1 juli, 2024 (SFS 2024:219). 

    För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i samband att nya bestämmelser träder i kraft 1 juli 2024 behövs förtydligande avseende hur ansökningar om ersättningar utöver grundbelopp ska hanteras.

  12. Intern kontroll är en del i Malmö stads kvalitets- och utvecklingsarbete och syftar till att säkerställa att lagar, policyer, rutiner och andra styrdokument följs och att allvarliga fel upptäcks och åtgärdas. En god intern kontroll tillser att verksamhetssystem och rutiner är ändamålsenliga, att redovisning är korrekt, att information rörande verksamheten är god och att verksamheten skyddas mot förluster eller förstörelse av kommunens tillgångar. 

    ?Arbetet med intern kontroll bygger på riskanalyser som genomförs inom respektive förvaltning för att identifiera, värdera och föreslå hantering av risker. De risker som bedöms vara prioriterade omsätts i internkontrollplaner bestående av planerade granskningar och direktåtgärder. Föreliggande rapport avser återrapportering av risker med höga riskvärden som inte återfinns i internkontrollplanen.

  13. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fattat beslut om gymnasieorganisation för läsåret 2024/2025 (GVN 2023-09-29 § 145). Organisationen justerades ytterligare efter den preliminära gymnasieantagningen via delegationsbeslut 2023-03-11(dnr 2023–2922) för att möta elevernas efterfråga enligt 15 kap. 3b § skollagen.

    Justeringar som föreslås i detta ärende innebär att rektorerna på kommunala gymnasieskolor som erbjuder yrkesprogram ska ha möjlighet att ändra studieform från skolförlagt till lärlingsutbildning om det anses gynna eleverna och om eleverna önskar det. Detta ligger i linje med nämndsbudget 2024 (GVN 2024-01-26 § 4).

  14. Varje kommun har enligt skollagen (2010:800) ansvar för att ungdomarna i kommunen erbjuds anpassad gymnasieutbildning i egen regi eller genom samverkansavtal. Utbildningen i den anpassade gymnasieskolan ska vara öppen för ungdomar vars skolplikt har upphört och som inte bedöms ha förutsättningar att nå upp till gymnasieskolans kunskapskrav på grund av en intellektuell funktionsnedsättning. Det är hemkommunen som beslutar om en sökande tillhör målgruppen.

    Målsättningen är att erbjuda målgruppen ett sa° stort utbud av program som möjligt utifrån individens förutsättningar. Inom skolformen finns nationella och individuella program. Verksamheten ska erbjudas till målgruppen i Malmö stad samt därtill dimensioneras för mottagande från kommuner som inte erbjuder ett visst nationellt program i egen regi eller i samverkan.

    I enlighet med huvudmannens arbetsordning för utbudsdialog och dimensionering ska nämnden besluta om preliminär organisation för den anpassade gymnasieskolan under hösten inför aktuellt verksamhetsår. Om ändringar sker efter föreslagen preliminär anpassad gymnasieorganisation, fastställs en slutlig anpassad gymnasieorganisation av nämnden.

    Den 1 juli 2025 införs ämnesbetyg i den anpassade gymnasieskolan för utbildning som påbörjas den 1 juli 2025 eller senare. I samband med reformen beslutade riksdagen att två program i den anpassade gymnasieskolan som erbjuds av gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ska byta namn. Programmet för handel, administration och varuhantering byter namn till Programmet för handel och service. Programmet för fastighet, anläggning och byggnation byter namn till Programmet för fastighet och byggnation. Därmed ändras namn på dessa program i preliminär anpassad gymnasieorganisation 2025/2026.

     

  15. Drogpolicyn är framtagen för att öka likvärdigheten mellan skolorna i det drogförebyggande arbetet och förtydliga förhållningssätt och ansvarsfördelning vid misstänkt eller konstaterat missbruk. Nämnden upprättade 2019 en drogpolicy som nu revideras.

  16. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ingick ett samarbetsavtal med den idéburna organisationen Boost by FC Rosengård (Boost by FCR) under perioden 2022-05-01 – 2023-04-30. Inom ramen för samarbetsavtalet genomfördes ett pilotprojekt med fokus på målgruppen inom kommunal aktivitetsansvar (KAA) som är i behov av individanpassat stöd för att komma in i självförsörjning, genom arbete eller studier. Avtalet finansierades av kommunstyrelsen med 4 mnkr i Jobbpaktsmedel.

    Gymnasie och vuxenutbildningsnämnden beslutade att förlänga samverkansavtalet under perioden 2023-05-01 -- 2024-04-30 (GVN 2023-02-25 § 35). Det förlängda avtalet finansierades av kommunstyrelsen med 2 mkr i Jobbpaktsmedel.

    Denna rapport avser resultat för samverkansprojektet under perioden 2023-05-01 – 2024-04-30. Målet för perioden var att ha 40 samtida deltagare. Detta uppnåddes enbart under december 2023 – april 2024. Under projektåret har Boost by FCR totalt haft 117 ungdomar i KAAs målgrupp i åtgärd. 47 av de inskrivna ungdomarna har gått vidare till arbete/praktik eller utbildning.

    Gymnasie och vuxenutbildningsnämnden fattade ett beslut om att inte förlänga samverkansavtalet med Boost by FCR (GVN 2024-02-23 § 38). Projektet har under april månad arbetat utifrån en avvecklingsplan. Alla ungdomar inskrivna i projektet har slussats tillbaka till KAA eller till annan lämplig aktör, samt fått en långsiktig planering.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen gör bedömningen att samverkan mellan KAA och Boost by FCR skapar värde för målgruppen, men att det administrativa och kvalitetssäkrande arbetet i samverkan är resurskrävande. Vidare uppnår projektet inte målet avseende antal deltagare. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden är i övrigt fortsatt positiva till samverkan med civilsamhället.

  17. Vid nämndens sammanträde den 26 januari 2024 beslutades 2023 års revidering av nämndens arkivredovisning (GVN 2024-01-26 § 12). I efterhand har ett fel upptäckts som behöver korrigeras för att förvaltningen ska kunna göra en korrekt hantering av handlingar utifrån aktuella förordningar och hantering av personuppgifter. Förslag till rättelse i arkivredovisning har presenterats till stadsarkivet, som i enlighet med föreskriften för den kommunala arkivvården i Malmö stad genomfört tillsyn av och godkänt förslaget.

  18. Arkivredovisning för gymnasie- och vuxenutbildningsnämnd version 2.1 beslutades vid nämndens sammanträde den 14 juni 2024. Gallringsfristen för akt över ungdom som upprättas inom verksamhet för kommunalt aktivitetsansvar (KAA-Ung Malmö) har rättats, från bevarande till gallring när ungdom fyller 21. Rättelsen följer förordning 2006:39 som fastställer att personuppgifter ska gallras från verksamhetens register senast när ungdom fyllt 21. För att säkerställa en korrekt personuppgiftshantering av handlingarna föreslås den rättade gallringsfristen gälla även för de akter över ungdomar som upprättats innan den 14 juni 2024.

  19. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden beslutade 2023-12-08 §184 att utse Jonathan Rosenqvist (M) till ersättare för perioden 2024-01-01 till 2024-06-30. Nämnden ska enligt nämndens arbetsordning utse en ny ersättare i arbetsutskottet bland nämndens ledamöter eller ersättare. Arbetsutskottet behandlar förslag till ny ersättare för moderaterna från och med 2024-07-01 till 2024-12-31. 

    Paragrafen föreslås att justeras omedelbart.  

  20. För att kunna kvalitetssäkra Borgarskolans IB program föreslås att en ny skolenhet anmäls till Skolverket. Detta för att inte förlora certifieringar och kunna representera skolan på konferenser där titel Head of School krävs.

    Ny  skolenhet ska ledas av en rektor, en så kallad programrektor istället för som idag en biträdande rektor. IB programmets övrig organisation påverkas inte av beslutet. Ett sådant beslut kommer att beröra ca 300 elever om det verkställs.

     

  21.   22

    Redovisning av delegerade beslut gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden under perioden 2024-05-21 – 2024-06-10

  22.   23

    Anmälningar för kännedom

  1. Dans o Musikal i Lund AB har hos Skolinspektionen ansökt om riksrekryterande utbildning för gymnasieskolan för en befintlig fristående gymnasieskola vid Lunds Dans- och musikalgymnasium i Lunds kommun från och med läsåret 2025/2026. Malmö stad får möjlighet att yttra sig över ansökan enligt 2 kap. 5 § skollagen.

     

    Dans- och musikalgymnasium i Lunds planerade estetiska spetsutbildning som genomförs enligt examensmål för estetiska programmet bidrar inte enligt Skolverkets planeringsunderlag till en ändamålsenlig dimensionering av gymnasial utbildning inom samverkansområdet Skåne och Västra Blekinge. Ett godkännande av Dans o Musikal i Lund ABs estetiska spetsutbildning som planeras genomföras enligt examensmål för estetiska programmet om sammanlagt 180 platser trots minskad efterfrågan av estetiska programmet, riskerar därför att leda till en överproduktion av utbildningsplatser. Förvaltningen föreslår att nämnden således bedömer att ett godkännande av estetiska spetsutbildning inriktning dans och estetiska spetsutbildning inriktning musik sannolikt skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen och för närliggande kommuner.

  2. Designgymnasiet i Sverige AB har hos Skolinspektionen ansökt om riksrekryterande utbildning för gymnasiet, särskild variant Design och sömnadsteknisk utbildning vid Designgymnasiet Malmö i Malmö kommun från och med läsåret 2025/2026. Malmö stad genom gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ges möjlighet att yttra sig över ansökan i enlighet med 2 kap. 5 § skollagen (2010:800).

    Föreliggande ansökan avser riksrekryterande särskild variant, design och sömnadsteknisk utbildning. Skolverkets planeringsunderlag inkluderar inte bedömning av särskilda varianter. Dock bidrar inte textil design enligt Skolverkets planeringsunderlag till en ändamålsenlig dimensionering av gymnasial utbildning inom Skåne och Västra Blekinge samverkansområde. En utökning med Designgymnasiet Malmös planerade riksrekryterande särskilda variant, design- och sömnadstekniska utbildning om sammanlagt 96 platser fullt utbyggt, riskerar därför att leda till en överetablering av utbildningsplatser. Förvaltningen föreslår att nämnden således bedömer att en utökning med riksrekryterande särskild variant, design- och sömnadsteknisk utbildning vid Designgymnasiet Malmö skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen.

  3. Hvilan Utbildning AB har hos Skolinspektionen ansökt om riksrekryterande utbildning för gymnasieskolan för en befintlig fristående gymnasieskola vid Hvilangymnasiet i Staffanstorp kommun från och med läsåret 2025/2026. Malmö stad får möjlighet att yttra sig över ansökan enligt 2 kap. 5 § skollagen.

     

    Ansökan avser riksrekryterande utbildning floristprogrammet. Floristprogrammet bidrar inte enligt Skolverkets planeringsunderlag till en ändamålsenlig dimensionering av gymnasial utbildning inom samverkansområdet. Hvilangymnasiets riksrekryterande spetsutbildning floristprogrammet om sammanlagt 42 platser fullt utbyggt, riskerar därför att leda till en överetablering av utbildningsplatser. Förvaltningen föreslår att nämnden således bedömer att ett godkännande av riksrekryterande spetsutbildning floristprogrammet vid Hvilangymnasiet skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen och för närliggande kommuner.

     

  4. Rytmus AB har ansökt hos Skolinspektionen om godkännande som huvudman för riksrekryterande utbildning vid Rytmus i Malmö med start läsåret 2025/26. Skolan har inte efter 2011 bedrivit estetisk spetsutbildning med inriktning mot musik utan ansökan avser en utökning. För den aktuella utbildningen planerar skolan att anta 12 elever årligen från och med 2025. Fullt utbyggd skulle utbildningen år 2027 ha 36 elever. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över ansökan mot bakgrund av 2 kap.5 § skollagen och huruvida utbildningen innebär påtagliga negativa följder för på lång sikt för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna i den kommun där utbildningen ska bedrivas.

     

    Förvaltningen föreslår att nämnden bedömer att en utökning av estetiska programmet i Malmö bidrar inte till en ändamålsenlig dimensionering av gymnasial utbildning i Malmö och i samverkansområdet. Rytmus AB utökning av platser trots minskad efterfrågan av programmet, riskerar därför att leda till en överetablering av utbildningsplatser. För Malmö stad kan konsekvensen av överetableringen leda till att en skola eller utbildning måste avvecklas och därmed innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen.

  5. Skolinspektionen har skickat ansökan om godkännande som huvudman för särskild variant av naturbruksprogrammet inriktning internationell hästskötare och inriktning skötsel och drift av hästsportanläggningar vid den fristående gymnasieskolan Flyinge Hästsportgymnasium i Lunds kommun, för yttrande till Malmö stad. Nämnden har möjlighet att yttra sig över om utbildningen innebär påtagligt negativa följder för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna.

    Förvaltningen föreslår Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att bedöma att en särskild variant på naturbruksprogrammet med inriktning internationell hästskötare och inriktning skötsel och drift av hästsportanläggningar enligt ansökan sannolikt skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen och för samverkansområdet.

     

  6. Lars-Erik Larsson gymnasiet har ansökt hos Skolinspektionen om godkännande som huvudman för riksrekryterande utbildning med start läsåret 2025/26. Skolan har ansökt om särskild variant inom samhällsvetenskapsprogrammet med musikprofil, särskild variant inom naturvetenskapsprogrammet samhälle med musikprofil och särskild variant inom naturvetenskapsprogrammet med musikprofil. Ansökningarna avser förnyelse av tillstånd och gymnasiet avser att anta 50 elever per utbildning med start höstterminen 2025. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över ansökan mot bakgrund av 2 kap.5 § skollagen och huruvida utbildningarna innebär påtagliga negativa följder för på lång sikt för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna i den kommun där utbildningen ska bedrivas.

    Förvaltningen föreslår Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att bedöma att en förnyelse av särskild variant inom samhällsvetenskapsprogrammet med musikprofil, särskild variant inom naturvetenskapsprogrammet samhälle med musikprofil och särskild variant inom naturvetenskapsprogrammet med musikprofil sannolikt skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen.

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.