Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop och val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Beviljande av närvaro- och yttranderätt

    • Sveriges kommuner och regioner (SKR), Maria Caryll och Ulrika Pudas 

    • Välkommen Cecilia Ericsson - ny utbildningschef  

    • Antagningsstatistik, Cecilia Jönsson 

    • Avgångselevers kunskapsresultat, Lisbeth Gyllander Torkildsen 

    • Återkoppling referensgruppsmöte Skolverket, Lisbeth Gyllander Torkildsen 

    • Plan för budgetarbetet, Filippa Mellbourn 

    • Nya lagar som träder i kraft, Elena Zukauskaite

    • Uppföljning Skolinspektionen, Elena Zukauskaite 

    • Verksamhetsrapportering gymnasieutbildningen, utbildningschef Johan Aspelin

    • Verksamhetsrapportering vuxenutbildningen, utbildningschef Jonas Svensson 

  4. Stadsbyggnadskontoret har sänt granskning av förslag till detaljplan för fastigheten Innerstaden 9:173 med flera till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden för yttrande. Planförslagets syfte är att möjliggöra nybyggnad av bland annat lokaler för gymnasieutbildning och en multisporthall. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår nämnden att ställa sig positiv till planförslaget.

     

    Bilagor

  5. Förslaget till preliminär gymnasieorganisation inför nästkommande läsår 2025/26 har justerats utifrån den organisation som gällde under innevarande läsår 2024/25. Justeringarna har gjorts med hänsyn till elevernas efterfrågan, nämndens prioriteringar och kommunfullmäktiges mål. Preliminär gymnasieorganisation påverkas också av nya bestämmelser i skollagen. Bestämmelserna innebär att elevernas efterfrågan och arbetsmarknadens behov ska påverka dimensioneringen samt att andra kommuners utbud och dimensionering av gymnasieutbildning i samverkansområdet ska beaktas. Vidare tas hänsyn till förändringar kopplade till ämnesbetygsreformen Gy 25.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att fastställa preliminär gymnasieorganisation för läsåret 2025/26.

     

    Bilagor

  6. Rapport Elevers upplevelse av sin utbildning inom gymnasieskola och anpassad gymnasieskola utgår från skollagens kapitel 4 och 5, och följer upp verksamheternas arbete med elevernas inflytande över utbildningen, läroplanernas demokratiuppdrag samt elevernas upplevelse av trygghet. Vidare följer rapporten upp verksamheternas arbete med att öka elevernas trygghet, integration, delaktighet och sociala sammanhållning. Genomgången av skolornas arbete visar att samtliga skolor uppfyller demokratiuppdraget där delaktighet och inflytande är centrala aspekter. Resultaten inom området trygghet och studiero är generellt höga på samtliga nämndens skolor. Vidare upplever eleverna att det finns respekt för olikheterna mellan människorna i skolan.

    Bilagor

  7. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ge förvaltningen i uppdrag om att ansöka om Riksidrottsgymnasium (RIG) i Triathlon på Malmö Idrottsgymnasium med start höstterminen 2026. Satsningen ligger i linje med nämndens prioritering av elitutbildning inom idrott och Malmö stads ambition av att vidareutveckla så väl faciliteter som verksamhet på Stadionområdet.

  8. Tekniska nämnden har tagit fram ett förslag till Åtgärdsprogram mot omgivningsbuller år 2024–2033. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Enligt Förordning (2004:675) om omgivningsbuller ska kommuner med mer än 100 000 invånare vart femte år ha kartlagt omgivningsbullret från trafik i kommunen och tagit fram strategiska bullerkartor som visar bullersituationen. I förslaget till åtgärdsprogram anges tre inriktningar för arbetet med buller. Inriktningarna gäller ljudmiljö i boendemiljöer, förskolors- och grundskolors utemiljöer samt parker och liknande utemiljöer. Bullernivåer i dessa miljöer är lagstadgade.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens verksamheter berörs i låg grad av åtgärdsprogrammet, eftersom verksamheterna ofta inte omfattas av aktuell lagstiftning kring buller. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår nämnden att lyfta fram att även om nämndens verksamheter inte direkt omfattas av åtgärdsprogrammet, så är det viktigt att Malmö stad planerar för en så bullerfri miljö som möjligt för gymnasieskolor och andra verksamheter inom nämndens ansvarsområde.

    Bilagor

  9. Kommunstyrelsen har givit stadskontoret i uppdrag att utreda förutsättningarna för en gemensam lösning avseende larm- och passersystem i staden. Nuläget i staden är varierat både inom och mellan förvaltningar då stadsövergripande riktning på området saknas, vilket resulterar i utmaningar kopplat till samordning kring upphandling, inköp och drift samt otydlighet vad gäller ansvarsfrågor.

    För att bemöta problemen föreslås att roller och ansvar förtydligas och att en gemensam tjänsteägare skapas, anvisningar och riktlinjer tas fram som beskriver ett ramverk kring hur uppgiften ska bedrivas, samt att tjänsteägaren får i uppdrag att ta fram en gemensam tjänstekatalog som möter verksamheternas behov. Övergången till det nya systemet föreslås ske i samband med nybyggnation, större renovering eller när larm- och passersystemet nått sin tekniska livslängd.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig positiv till åtgärdsförslag. Vidare föreslår förvaltningen att nämnden lyfter vikten av att det görs en gradvis övergång till den nya strukturen samt att resurser för genomförande och förvaltningen av den nya systemen behöver säkerställas.

     

    Bilagor

  10. Stadskontoret har tagit fram förslag på riktlinjer för intern prissättning. Riktlinjerna avser stadens nämnder och inte kommunkoncernens bolag och kommunförbund. Av förslaget framgår att självkostnad gäller som huvudprincip för interna köp och sälj mellan stadens nämnder.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig positiv till att staden tar fram gemensamma riktlinjer för intern prissättning vid köp- och sälj mellan nämnder för att på så sätt få fram tydligare, mer transparenta och standardiserade riktlinjer för den interna prissättningen. Vidare föreslår förvaltningen att nämnden även ska ställa sig bakom att självkostnad ska vara huvudprincipen för samtliga interna köp- och säljrelationer mellan nämnder med krav på skriftlig dokumentation av överenskommelser.

    Förvaltningen föreslår nämnden att lyfta fram ett behov av ett förtydligande kring principerna för självkostnad, standardberäkning av overheadkostnader/administrationskostnader och avtalsmallar för att minska det administrativa arbetet.

     

    Bilagor

  11. Skolverket har fått i uppdrag att utveckla ett nationellt professionsprogram inom skolväsendet (U2022/02319). Uppdraget innebär att ta fram en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare inom skolväsendet samt ett nationellt meriteringssystem för legitimerade lärare och förskollärare.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att i grunden ställa sig positiv till det nationella professionsprogrammet för legitimerade lärare och förskollärare samt för rektorer. Programmet kan bidra till yrkenas attraktivitet och ge förutsättningar för en nationell likvärdighet avseende den kompetens som professionerna bör besitta. Professionsprogrammet kan även bidra till en tydlighet och skapa likvärdiga förutsättningar för kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare oavsett skolhuvudman. Förvaltningen föreslår vidare att nämnden föreslås att lyfta att redovisningen inte har inte i tillräcklig utsträckning beaktat vilka personella och ekonomiska konsekvenser införandet av det nationella professionsprogrammet får för skolhuvudmännen samt att den saknar tydlighet gällande ledning och styrning av deltagande på professionsprogrammet.

    Bilagor

  12. Läget på den svenska arbetsmarknaden kännetecknas av obalans mellan utbud och efterfrågan på arbetskraft. Antalet lediga arbeten är på en historiskt hög nivå och det råder brist på arbetskraft på flera områden på arbetsmarknaden. Det finns därmed behov av att underlätta för fler arbetssökande att ta del av utbildning inom komvux. Utredningen presenterar förslag som innebär utökade krav på kommunen och Arbetsförmedlingen att utbyta information sinsemellan.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig positiv till syftet med förslagen i denna utredning. Det är prioriterat att åstadkomma ett förbättrat utbyte av uppgifter mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna om arbetssökande, som har behov av utbildning inom komvux. Vidare föreslår förvaltningen att nämnden lyfter behov av resurser för utveckling av ett gemensamt IT-system på nationell nivå, där informationsutbytet kan ske. Förslagen kommer att medföra ökad administration ock kräva utbildningsinsatser inom såväl kommuner som inom Arbetsförmedlingen. Statliga resurser måste tillföras för detta ändamål.

    Bilagor

  13. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över Remiss Socialdepartementet – En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas (SOU 2024:23).

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att välkomna utredningens förslag. Förvaltningen föreslår nämnden att ställa sig positiv till utredningens förslag om att förbjuda försäljning av lustgas till personer under 18 år samt att begränsa försäljningen av lustgas i övrigt.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig positiv till utredningens förslag om att knyta rökförbudet till den tid då undervisning pågår och/eller då skolan har ansvar för eleverna, det vill säga under elevernas skoltid. Därtill föreslår förvaltningen att nämnden även ställer sig positiv till utredningens bedömning om att införa ett förbud för elever att använda även andra tobaks- och nikotinprodukter under skoltid än sådana som går att röka. Förvaltningen föreslår nämnden att lyfta att utredningens förslag om en rök, tobaks- och nikotinfri skoltid kan stärka elevers möjlighet till att vistas i en hälsofrämjande skolmiljö fri från tobak och nikotin.

    Nämndens Drogpolicy för Gymnasie och vuxenutbildningen (reviderad den 14 juni 2024, §107) är framtagen som en förebyggande åtgärd för att tillförsäkra att alla elever på skolan har trygghet och studiero samt för att främja elevers hälsa. Förvaltningen föreslår nämnden att bedöma att utredningens förslag avseende lustgas, tobak och nikotin överensstämmer med nämndens drogpolicy och kan underlätta nämnden arbete med frågor rörande ANDTS.

     

    Bilagor

  14. Skolinspektionen har skickat ansökan om godkännande som huvudman för riksrekryterande utbildning avseende internationell hästskötare på naturbruksprogrammet vid den fristående gymnasieskolan Flyinge Hästsportgymnasium i Lunds kommun från och med läsåret 2025/2026 till Malmö stad. Ansökan avser en ny utbildning. Nämnden har möjlighet att yttra sig över om utbildningen innebär påtagligt negativa följder för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna.

    Förvaltningen föreslår att nämnden bedömer att riksrekryterande utbildning avseende internationell hästskötare på naturbruksprogrammet enligt ansökan sannolikt skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen och för samverkansområdet.

     

     

    Bilagor

  15. Skolinspektionen har skickat ansökan om godkännande som huvudman för riksrekryterande utbildning avseende hästskötare med inriktning skötsel och drift av hästsportanläggningar på naturbruksprogrammet vid den fristående gymnasieskolan Flyinge Hästsportgymnasium i Lunds kommun från och med läsåret 2025/2026 till Malmö stad. Ansökan avser förnyelse. Nämnden har möjlighet att yttra sig över om utbildningen innebär påtagligt negativa följder för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna.

    Förvaltningen föreslår att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden bedömer att riksrekryterande utbildning hästskötare med inriktning skötsel och drift av hästsportanläggningar på naturbruksprogrammet vid den fristående gymnasieskolan Flyinge Hästsportgymnasium i Lunds kommun enligt ansökan sannolikt skulle innebära påtagligt negativa följder på lång sikt för den kommunala skolorganisationen och för samverkansområdet.

     

    Bilagor

  16. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att svara på en motion från Malin Ahlström (M) avseende kunskapslyft i elevhälsan kring endometrios och andra kvinnosjukdomar. Motionären framhåller att elevhälsan har en unik möjlighet att nå ut till alla tonåringar, framför allt flickor, om såväl endometrios som andra besvär som hindrar just flickor att delta fullt ut i skolarbetet. Därför är det angeläget att stärka kompetensen hos elevhälsan kring dessa frågor så att denna kunskap i förlängning ska nå ut och stärka flickor.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltning föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att föreslå kommunfullmäktige att anse motionen besvarad med hänvisning till det som framkommer i ärendet.

     

    Bilagor

  17. Helena Nanne (M) föreslår att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden får i uppdrag att erbjuda samtliga elever på Malmö stads gymnasieskolor möjligheten att driva ett UF-företag. Enligt motionen har Malmö stad ett samverkansavtal med Ung Företagsamhet vilket innebär att alla kommunala gymnasieskolor hade kunnat erbjuda sina elever att driva UF-företag men att endast fyra av nämndens gymnasieskolor gör det idag. Enligt motionen är UF-företagen kopplade till ekonomiprogrammet men borde avse fler program och även yrkesprogram.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden föreslår kommunfullmäktige att anse motionen besvarad med hänvisning till det som framkommer i ärendet.

     

    Bilagor

  18. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att svara på en motion från Anders Olin (SD) angående personalrekrytering i kommunala verksamheter. Motionären lyfter fram att flera av landets kommuner och så även Malmö Stad idag har svårt att rekrytera personal till flera av sina verksamheter. Anders Olin föreslår att kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa en modell för unga att kunna arbeta i kommunala verksamheter, i syfte att skapa ett intresse för yrkeskategorier där staden har svårt att rekrytera, samt att identifiera vilka kategorier som skulle vara lämpliga för denna modell. Ungdomarna får en meningsfull sysselsättning och kan bli intresserade av yrkesområdet, vilket förhoppningsvis leder till att de sedan ansöker till exempelvis vård- och omsorgsprogrammet. För arbetsgivarna kan ungdomarna bli ett värdefullt stöd för vårdtagarna och de anställda.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden bedömer att ungdomars möjlighet att prova på och testa olika yrken är en viktig fråga för nämnden. Förvaltningen föreslår vidare att nämnden inte har möjlighet att ge uppdrag till Kommunstyrelsen och avstår därmed från att ta ställning till en eventuell utredning.

    Bilagor

  19.   20

    Anmälningar för kännedom

  20. Enligt kommunallagen 6 kap. 37 § kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. En nämnd får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Enligt 7 kap. 5-8 §§ samma lag får nämnden även uppdra åt en anställd att besluta. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattats med stöd av delegation ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.