Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop och val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordning

    • Verksamhetsinformation kommunalt aktivitetsansvar (KAA), avdelningschef kommunikation, medborgarkontakt och antagning, Jenny Reiman Ehle
    • Rekryteringsprocess, HR-chef Stefan Gudmundsson
    • Information från skolchef/förvaltningsdirektör Anneli Schwartz
    • Lägesrapport, avdelningschef hållbarhet och nämnd, Elena Zukauskaite
    • Redovisning av inkomna anmälningar om kränkande behandling och rektors beslut om avstängning av elev, avdelningschef hållbarhet och nämnd Elena Zukauskaite
    • Verksamhetsrapportering gymnasieutbildningen, utbildningschef Johan Aspelin
    • Verksamhetsrapportering vuxenutbildningen, utbildningschef Jonas Svensson 
  3. Nuvarande ersättningsmodell ger ersättning för sfi-undervisning för såväl registrerad närvaro som för giltig frånvaro. Exempel på giltig frånvaro är aktiviteter hos arbetsförmedlingen, arbete, läkarbesök och möten hos myndigheter och tjänstepersoner.

    Närvaro är avgörande för elevens progression och måluppfyllelse. Tidsbegränsad sfi gör detta samband ännu mera aktuellt. Med anledning av detta föreslås gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden förändra villkoren för ersättningen. Förslag om ändrade ersättningsvillkor för sfi innebär att ersättning för giltig frånvaro upphör och att ersättning enbart ges för närvarotimmar.

  4. Enligt skollagen 20 kap, 2 § är målet för den kommunala vuxenutbildningen att vuxna ska stödjas och stimuleras i sitt lärande. De ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper och sin kompetens i syfte att stärka sin ställning i arbets- och samhällslivet samt att få stöd i sin personliga utveckling. En förutsättning för att öka andelen Malmöbor som är självförsörjande är ett allsidigt utbud inom reguljär vuxenutbildning och möjlighet till riktade insatser där introduktionsutbildningar utgör ett insteg till reguljära studier. I ärendet redovisar förvaltningen förslag till plan för organisation för vuxenutbildningen budgetåret 2026.

  5. Kommunen är skyldig att erbjuda samhällsorientering till målgrupper som omfattas av lagen (2013:156) om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare. Varje nyanländ ska erbjudas en samhällsorientering som omfattar minst 100 timmar och samhällsorienteringen ska i möjligaste mån bedrivas på modersmålet eller annat språk som den nyanlände behärskar väl.

    Samhällsorienteringsverksamheten inom vuxenutbildningen har behov av en fortsatt samverkan med föreningen Hela människan gällande anordnande av kurser i samhällsorientering riktat till den thailändska gruppen. Det innebär att avtalet om idéburet offentligt partnerskap (IOP) för samverkan mellan gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och Hela människan behöver förlängas.

  6. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden fattade beslut om preliminär organisation för den anpassade gymnasieskolan för läsåret 2026/2027 gällande utbud av program på nämndens skolenheter § 92 GYVF 2025–2282. Beslutet omfattade inga förändringar av den tidigare fastställda anpassade gymnasieorganisationen för 2024/2025 (GYVF-2024-156) § 106.

    Elevantalet på Valdemarsro anpassade gymnasieskola ökar och därför finns ett behov av att utöka ett utbud av nationella program för att möta elevernas efterfrågan. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår nämnden att starta ett nationellt program Samhälle, natur och språk. Enligt programmålen ska utbildningen bland annat utveckla elevernas förmåga att kommunicera på svenska och engelska. Programmet har en profil mot IT och teknik vilket kommer öka elevernas digitala kompetens och bidra till bättre förutsättningar att delta i samhället. Programmet förbereder för arbetsuppgifter i kontor, administration, service, kommunikation och IT-stödd sysselsättning. Utbildningen ska ge eleverna en bred bas för deltagande i samhället och en digital kompetens.

    Nämnden bedriver anpassad gymnasieskola med nationella program och individuella program på Valdemarsro gymnasium samt nationella program på Malmö Restaurangskola och Malmö Idrottsgymnasium. Valdemarsro gymnasium bedriver enbart anpassad gymnasieskola samt LSS korttidstillsyn för elever i den anpassade gymnasieskolan. I nämndens anpassade gymnasieskolor finns 274 elever fördelade mellan Malmö Idrottsgymnasium, 32 elever, Malmö Restaurangskola, 45 elever och Valdemarsro gymnasium 223 elever (september, 2025).

     

  7. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden fastställde preliminär gymnasieorganisation för läsåret 2026/27 den 20 augusti 2025 (GVNAU §104 2025-08-20). Det har nu visat sig att det behöver göras ändringar i den beslutade organisationen till följd av att elevvolymerna på Malmö Citadellsgymnasiums nationella program ökar.

    Introduktionsprogrammet individuellt alternativ (IMA) ryms inte längre på Malmö Citadellgymnasium utan behöver flyttas. IMA föreslås att flytta till Pauliskolan då det finns plats där till följd av minskade elevvolyrmer på introduktionsprogrammet språkintroduktion (IMS).

    Vidare föreslås att IMS inte längre ska vara sökbart på Pauliskolan då elevantalet minskar.

    • IMA flyttar från Malmö Citadellgymnasium till Pauliskolan.
    • IMS på Pauliskolan blir inte längre sökbart.

    Beslutet bedöms vara i enlighet med 15 kap. 30 b § skollagen om arbetsmarknadens behov och ungdomarnas efterfrågan.

  8. Det nationella professionsprogrammet erbjuder lärare, förskollärare och rektorer kvalitativ kompetensutveckling i sina yrkesroller. Programmet utvecklas tillsammans med skolans och förskolans professioner och forskare från olika lärosäten. För legitimerade lärare och förskollärare införs ett frivilligt meriteringssystem som gör det möjligt att få sin erfarenhet och kompetens erkänd. Skolverket ansvarar för att utveckla innehållet i professionsprogrammet och för att handlägga ansökningar om meritering. Ansökningsavgiften för meritering är 990 kronor. För att tydliggöra nämndens ställningstagande och arbete utifrån det skollagsstyrda ansvaret att ge legitimerade lärare och förskollärare möjlighet att delta i meriterande kompetensutveckling har nämnden beslutat om Huvudmannaplan för professionsprogrammet (GVN 2025-09-25 § 127).

    I nämndens verksamheter finns i nuläget ca 231 lärare som uppfyller kravet för meriteringsnivå 1. Ytterligare 70–100 lärare förväntas uppfylla kraven under 2026. Förvaltningen föreslår nämnden att ersätta ansökningsavgift för meriteringsnivå 1. Förslaget innebär kostnader mellan 229 000 kronor och max 250 000 kronor för 2025. Förslaget ligger i linje med kommunfullmäktigemålet - Malmö stad är en attraktiv och inkluderande arbetsgivare genom att säkerställa en god arbetsmiljö och trygga anställningar.

    Bilagor

  9. Intern kontroll är en del i Malmö stads kvalitets- och utvecklingsarbete och syftar till att säkerställa att lagar, policyer, rutiner och andra styrdokument följs och att allvarliga fel upptäcks och åtgärdas. En god intern kontroll tillser att verksamhetssystem och rutiner är ändamålsenliga, att redovisning är korrekt, att information rörande verksamheten är god och att verksamheten skyddas mot förluster eller förstörelse av kommunens tillgångar.

    Arbetet med intern kontroll bygger på riskanalyser som genomförs inom respektive förvaltning för att identifiera, värdera och föreslå hantering av risker. De risker som bedöms vara prioriterade omsätts i internkontrollplaner bestående av planerade granskningar och direktåtgärder. Föreliggande rapport avser återrapportering av risker med höga riskvärden som inte ingår i intern kontrollplan.

  10. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över ett budgetuppdrag angående en samverkansmodell för att fler barn och unga ska ha ett aktivt fritidsliv. Nämnden ingår för närvarande inte i samarbetet men det föreslås att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ska ingå i det strategiska samverkansforumet tillsammans med grundskolenämnden, kulturnämnden, funktionsstödsnämnden och fritidsnämnden för att skapa en heltäckande representation i arbetet för barn och ungas aktiva fritidsliv.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att nämnden anser att det finns ett värde i att delta i samarbetet för fritidsaktiviteter för barn och unga. Att nämnden deltar bedöms kunna stärka stadens arbete med att skapa goda uppväxtvillkor för barn och unga. Det bedöms även kunna bidra till kommunfullmäktigemålet en mer jämlik stad och en stad fri från segregation. Förvaltningen föreslår att nämnden anser att nämndens roll behöver bli tydligare än vad som framgår av förslaget, för att kunna bedöma resursåtgången som kan behövas för att utveckla samverkan. Förvaltningen föreslår att nämnden anser att det är viktigt att utöka gymnasieungdomars deltagande i fritidsaktiviteter och därmed ställa sig positiv till förslaget att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ingår i det strategiska samverkansforumet.

    Bilagor

  11. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att inkomma med synpunkter på remiss från Justitiedepartementet - ”Skärpta villkor för anhöriginvandring (SOU 2025:95)”. Det är oklart hur många individer som berörs av utredningens förslag och som är i kontakt med nämndens verksamheter, men sannolikt finns det individer som berörs.

    Utredningens förslag kommer att innebära att färre personer kommer uppfylla kraven för att beviljas uppehållstillstånd i Sverige på grund av anknytning. Utredningen föreslår att införa krav på minst två års vistelse i Sverige med uppehållstillstånd innan en ansökan om anhöriginvandring ska kunna lämnas in och beviljas. Detta innebär att möjligheterna till familjeåterförening, och för vissa personer familjebildning, kommer att begränsas eller skjutas upp, något som kan få negativa effekter för berörda personers psykiska mående och integration i samhället. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att nämnden anser att effekterna för barn och familjer är särskilt negativa och kan leda till splittring av familjer. Utredningens förslag kan bryta mot barnkonventionen och konventionen om mänskliga rättigheter.

    Utredningens förslag bedöms kunna medföra ökade kostnader för stat och kommun som uppgår till betydande belopp. Förvaltningen föreslår att nämnden anser att utredningen inte tydligt visar hur kostnadsökningarna skulle påverka stat, region och kommun.

    Utifrån ovan nämnda synpunkter föreslår förvaltningen att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden avstyrker utredningens förslag.

    Bilagor

  12. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att inkomma med synpunkter på remiss från Justitiedepartementet – ”Ändring av permanent uppehållstillstånd för vissa utlänningar (SOU 2025:99)”. Enligt Migrationsverket berörs drygt 3000 personer av utredningens förslag i Malmö stad. Det är oklart hur många av dessa individer som är i kontakt med nämndens verksamheter, men sannolikt finns det individer som berörs.

    Utredningen föreslår att permanenta uppehållstillstånd ska återkallas och ersättas med tidsbegränsade uppehållstillstånd (TUT), förutsatt att det finns skäl för det.

    Förslaget innebär en skärpning av migrationspolitiken, och gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att nämnden anser att detta riskerar att medföra negativa konsekvenser för både rättssäkerheten och möjligheten till långsiktig och hållbar integration.

    Den föreslagna lagen har en retroaktiv verkan, vilket riskerar att försämra tilliten till rättsväsendet och samhället i stort. I Sverige finns en tradition att gynnande myndighetsbeslut i regel inte kan ändras till nackdel för den enskilde, och denna praxis kommer i så fall att förändras om utredningens förslag blir verklighet. Många individer i målgruppen förvärvsarbetar idag exempelvis inom vården, skolan och i serviceyrken, och det är negativt att dessa individer riskerar fråntas möjlighet att bidra till samhället och till sin egen försörjning.

    Utredningens förslag bedöms kunna medföra ökade kostnader för stat och kommun som uppgår till betydande belopp. Förvaltningen föreslår att nämnden anser att utredningen inte tydligt visar hur kostnadsökningarna skulle påverka stat, region och kommun.

    Utifrån ovan nämnda synpunkter föreslår förvaltningen att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden avstyrker utredningens förslag.

    Bilagor

  13. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över promemorian från Utbildningsdepartementet Registerkontroll inför antagning till vissa högskoleutbildningar (U2025/01933). Samtidigt remitteras Universitetskanslersämbetets rapporter, En översyn av bestämmelserna om antagningsregister – delredovisning av ett regeringsuppdrag 2023:1 och En översyn av förordningen (1993:1) om redovisning av studier m.m. vid universitet och högskolor 2023:22. Rapporterna innehåller förslag för en översyn av förordningen (1993:1153) om redovisning av studier m.m. vid universitet och högskolor.

    Promemorian om registerkontroll är en komplettering av förslagen i Belastningskontroll och avskiljande av studenter (SOU 2021:83) som föreslår en utökning av antalet utbildningar där studenterna vid antagning ska omfattas av belastningsregisterkontroll. Rapporterna berör bl.a. direktåtkomst till uppgifter i antagningsregistret för statliga universitet och högskolor och för enskilda utbildningsanordnare som vid tillämpningen av offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) ska jämställas med myndigheter.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår nämnden att yttra sig över de förslag som har konsekvenser för gymnasie- och vuxenutbildningen och föreslår att nämnden därför enbart yttrar sig över promemorian om Registerkontroll inför antagning till vissa utbildningar.

    Förvaltningen föreslår att nämnden ställer sig positiv till att Regeringskansliet återkommer med en remiss som innebär att samtliga utbildningar som leder till yrken där utövarna kommer i kontakt med barn och unga omfattas av belastningsregisterkontroll.

    Bilagor

  14.   15

    Anmälningar för kännedom

  15.   16

    Avstängning av elev på Iris Hadar

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.