Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop och val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordning

    • Information från skolchef/förvaltningsdirektör Anneli Schwartz

      • Uppföljning av höstmöte stadsrevisionen

      • Lokaler

      • återkoppling från tjänsteresa

    • Kvinnosjukdomar, Märta Palmer, verksamhetschef medicinisk elevhälsa
    • Modern systemmiljö, Lisbeth Gyllander Torkildsen, avdelningschef kvalitet och utveckling
    • Lägesrapport, Elena Zukauskaite, avdelningschef hållbarhet och nämnd 
    • Verksamhetsrapportering gymnasieutbildningen, utbildningschef Johan Aspelin

      • Återkoppling MLC

      • Nödvattenövning på Valdemarsro gymnasium

    • Verksamhetsrapportering vuxenutbildningen, utbildningschef Jonas Svensson

  3. Antagningsenheten för gymnasieskolan har sammanställt en antagningsrapport med bilagor för gymnasieskolorna i Malmö 2024. Rapporten omfattar utbud, sökande och antagna för gymnasieskolorna i Malmö oavsett huvudman samt Malmöungdomars val och antagning i annan kommun eller friskola.

     

    Antagningsenheten för gymnasieskolan avslutade den 15 september 2024 antagningen inför läsåret 2024/2025 till de nationella programmen. Därefter går ansvaret över till rektorerna för dessa program. Antagningen till introduktionsprogrammen ligger kvar på antagningsenheten hela läsåret.

  4. Antagningsenheten har sammanställt antagningsrapport för anpassad gymnasieskola 2024. Rapporten omfattar utbud, sökande och antagna för den anpassade gymnasieskolans program i Malmö samt en prognos för kommande läsår i form av statistik över den anpassade grundskolans elevunderlag.

  5. I Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9), 7 kap. 1 §, där elevhälsan ingår, framgår att arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet ska dokumenteras. Med dokumentationen som utgångspunkt bör det upprättas en sammanhållen kvalitetsberättelse där det framgår hur arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet har bedrivits under föregående läsår, vilka åtgärder som har vidtagits för att säkra verksamhetens kvalitet, och vilka resultat som har uppnåtts.

    Bilagor

  6. I Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2020:64), 7 kap. 1 §, där elevhälsan ingår, framgår att arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet ska dokumenteras. Med dokumentationen som utgångspunkt bör det upprättas en sammanhållen kvalitetsberättelse där det framgår hur arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet har bedrivits under föregående läsår, vilka åtgärder som har vidtagits för att säkra verksamhetens kvalitet, och vilka resultat som har uppnåtts.

  7. Kvalitetsrapporten Elevers utveckling mot målen för gymnasieskolan läsåret 2023/2024 utgår från kapitel 3 i skollagen och utvärderar nämndens arbete med kommunfullmäktigemålen inom målområdet Utbildning och arbete. I kvalitetsrapporten ingår bland annat att följa upp måluppfyllelsen, verksamheternas arbete med ledning och stimulans, elevens tillgång till extra anpassningar och särskilt stöd samt skolornas arbete med likvärdighet. Vidare behandlar rapporten diskrepansen mellan betyg på nationella prov och kursbetyg. Rapporten följer också upp elevernas övergång till arbete och samhällsliv. Genomgången visar att skolorna aktivt och på flera plan arbetar för att förbättra pedagogik och lärmiljöer så att elevernas måluppfyllelse ska öka. Genomgången visar även på flera områden som kräver en mer djupgående analys av bakomliggande orsaker.

  8. Skolinspektionen inledde under hösten 2023 en tillsyn av Bellevue gymnasium i Malmö kommun och beslutade den 12 juni 2024 att förelägga Malmö kommun med stöd av 26 kap. 10 och 27 §§ skollagen (2010:800). 

    Av föreläggandet framgår att Malmö kommun, senast den 12 november 2024, ska ha vidtagit åtgärder avseende påtalade brister och skriftligen redovisa dessa till Skolinspektionen. Föreläggandet rör tre områden: 

    1. Se till att individuella studieplaner för elever på introduktionsprogram i de fall det är aktuellt innehåller uppgifter om insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling och som ingår i elevens utbildning.  

    2. Se till att individuella studieplaner för elever, i de fall det är aktuellt innehåller uppgifter om att eleven följer ett reducerat program.

    3. Se till att utbildningen på introduktionsprogram bedrivs i en omfattning som motsvarar heltidsstudier om det inte finns särskilda skäl att minska utbildningens omfattning för en elev som begär det.

    Malmö stad har vidtagit åtgärder på samtliga punkter i Skolinspektionens föreläggande.

    Nedan följer gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningens förslag till yttrande.

    Bilagor

  9. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har att fastställa sammanträdestider för år 2024. Förslaget har tagit hänsyn till flera aspekter. Dels sammanträdestiderna för kommunstyrelsen och dess beredning, kommunfullmäktige och regionfullmäktige. Dels föreliggande förslag till Malmö stads gemensamma budgetberedningsprocess samt helgdagar och lov. Förslaget till sammanträdestider för nämnden och preliminärt förslag för dess utskott samt beredningar framgår av bilaga 1.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden föreslås fastställa föreslagna sammanträdestider för dess nämndssammanträden i enlighet med bilaga 1.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ordförande föreslås bemyndigas korrigera sammanträdestiderna vid behov i samverkan med det övriga presidiet. Korrigeringarna kan behövas i händelse av exempelvis förändrade sammanträdestider för kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige eller om förslaget om budgetberedningsprocessen förändras.

  10. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Malmö stad (Nämnden) har den 21 augusti 2024 fått möjlighet att yttra sig över Skolinformationsutredningens (U2021:04) slutbetänkande Offentlighetsprincipen eller insynslag – Allmänhetens insyn i enskilda aktörer inom skolväsendet (SOU 2024:28). Utredningen lämnar två huvudförslag där det ena är att offentlighetsprincipen införs i fristående skolor och det andra är att en insynslag beslutas som reglerar hur insyn i fristående skolor kan regleras. Utbildningsdepartementet har även lämnat en promemoria med ett förslag till s.k. lättnadsregler för små huvudmän angående insyn.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att nämnden tillstyrker förslaget att införa offentlighetsprincipen i fristående skolor och avstyrker förslaget till insynslag samt departementspromemorians förslag till lättnadsregler. Vidare föreslår förvaltningen nämnden att anse att det är viktigt med insyn i fristående skolor och att villkoren bör vara desamma för fristående som för offentliga huvudmän när det gäller tillgång till handlingar.

    Bilagor

  11. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över betänkandet Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid (SOU 2024:42) för yttrande. Utredningens förslag innebär nya mål, nya indikatorer, förstärkt uppföljning och kontroll samt förbättrad utvärdering av folkbildningen och de statsbidrag som används för att bedriva den.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig positiv till de förslag som presenteras i betänkandet och att de förslag som presenteras i betänkandet är rimliga utifrån den problembild som tecknas i utredningen. Vidare föreslår förvaltningen nämnden att tillstyrka förslaget om en fortsatt självförvaltningsmodell men med justerade mål, indikatorer och en mer aktiv utvärdering av Myndighet för kulturanalys (MYKA), Institutet för arbetsmarknads och utbildningspolitiskutvärdering (IFAU) och Centrum för idrottsforskning (CIF) och Riksrevisionens revision. Slutligen föreslår förvaltningen nämnden att bedöma att det är viktigt att statsbidrag kan tas tillbaka och återbetalas.

    Bilagor

  12. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över Remiss Skolverkets avseende förslag till förändringar inom barn- och fritidsprogrammet för att uppnå en mer ändamålsenlig utbildning till barnskötare (U2023/01741 och U2024/01246).

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att välkomna Skolverkets förslag och bedöma att den nya inriktningen barnskötare medför att eleverna blir bättre förberedda för att arbeta i förskola efter avslutad gymnasieutbildning. Vidare föreslår förvaltningen att nämnden ställer sig frågande till att inriktningen barnskötare enligt Skolverkets förslag blir mer omfattande än de två andra inriktningarna inom barn- och fritidsprogrammet.

    Bilagor

  13. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig kring ”Remiss från VA SYD - Samrådsförslag för revidering av Renhållningsordning 2021–2030 för Burlövs kommun och Malmö stad”.  Under 2024 pågår en översyn av gällande Renhållningsordning 2021–2030 för Burlövs kommun och Malmö stad. Syftet med denna plan är att ange riktningen för kommunernas avfallshantering inkluderat förebyggande av avfall och hantering av avfall.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig positiv till förslag på reviderad Renhållningsordning. Målen är tydliga och väl avgränsade samt ligger i linje med Agenda 2030. Förvaltningen föreslår vidare nämnden att särskilt lyfta fram att det är positivt att barnen har haft möjlighet att samverka kring planen.

    Bilagor

  14. Stadsbyggnadskontoret har inkommit med handlingar för samråd för Översiktsplan för Jägersro (2040) till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden för yttrande. Översiktsplanen ska ge förutsättningar för Jägersro att utvecklas till en funktionsblandad och grönskande stadsdel med en variation av bostadstyper, tillskott av arbetsplatser samt kultur- och fritidsverksamhet.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ställa sig positiv till planens tydliga fokus på barn- och ungas uppväxtvillkor, utökning av grönyta samt gång-, cykel- och kollektivtrafik.

    Bilagor

  15. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ge förvaltningen i uppdrag att ansöka om Riksidrottsgymnasium (RIG) i Brottning på Malmö Idrottsgymnasium med start höstterminen 2026. Satsningen ligger i linje med nämndens prioritering av elitutbildning inom idrott och Malmö stads ambition av att vidareutveckla så väl faciliteter som verksamhet på Stadionområdet.

  16. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har aviserat ett ekonomiskt överskott för budgetåret 2024 i samband med delårsrapporten 2024, (GYVF-2024-158). Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att ett antal förstärkningar ska göras under hösten 2024. Detta för att bland annat ge möjlighet till att starta upp arbetet med ämnesbetygsreformen GY25/Komvux25 och digitala nationella prov.

    Bilagor

  17.   18

    Anmälningar för kännedom

  18. Enligt kommunallagen 6 kap. 37 § kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. En nämnd får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Enligt 7 kap. 5-8 §§ samma lag får nämnden även uppdra åt en anställd att besluta. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattats med stöd av delegation ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.