Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop och val av justerare

  2.   2

    Fastställande av dagordning

    • Modern systemmiljö, avdelningschef kvalitet och utveckling, Lisbeth Gyllander Torkildsen och Max Felixson, serviceförvaltningen
    • Information från skolchef/förvaltningsdirektör Anneli Schwartz

      • Återrapportering konfliktmedel  

      • Verksamhetsförändring Communities That Care (CTC)

      • FIFH Malmö, Idéburet offentligt partnerskap (IOP)

      • Justering av Gymnasieorganisation 2025/2026

    • Redovisning av inkomna anmälningar om kränkande behandling och rektors beslut om avstängning av elev, Blerina Nerjovaj, förvaltningsjurist 
    • Lägesrapport, Elena Zukauskaite, avdelningschef hållbarhet och nämnd
    • Verksamhetsrapportering gymnasieutbildningen, utbildningschef Johan Aspelin
    • Verksamhetsrapportering vuxenutbildningen, utbildningschef Jonas Svensson 

  3. Enligt skollagen 20 kap, 2 § är målet för den kommunala vuxenutbildningen att vuxna ska stödjas och stimuleras i sitt lärande. De ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper och sin kompetens i syfte att stärka sin ställning i arbets- och samhällslivet samt att få stöd i sin personliga utveckling. En förutsättning för att öka andelen Malmöbor som är självförsörjande är ett allsidigt utbud inom reguljär vuxenutbildning och möjlighet till riktade insatser där introduktionsutbildningar utgör ett insteg till reguljära studier. I ärendet redovisar förvaltningen förslag till plan för organisation för vuxenutbildningen budgetåret 2025.

    Bilagor

  4. Intern kontroll är en del i Malmö stads kvalitets- och utvecklingsarbete och syftar till att säkerställa att lagar, policyer, rutiner och andra styrdokument följs och att allvarliga fel upptäcks och åtgärdas. En god intern kontroll tillser att verksamhetssystem och rutiner är ändamålsenliga, att redovisning är korrekt, att information rörande verksamheten är god och att verksamheten skyddas mot förluster eller förstörelse av kommunens tillgångar.

    Arbetet med intern kontroll bygger på riskanalyser som genomförs inom respektive förvaltning för att identifiera, värdera och föreslå hantering av risker. De risker som bedöms vara prioriterade omsätts i internkontrollplaner bestående av planerade granskningar och direktåtgärder. Föreliggande rapport avser återrapportering av risker med höga riskvärden som inte återfinns i internkontrollplanen.

  5. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över departementspromemorian – En modern krisreglering för verksamheter på skolområdet (U2024/02201). Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att anse att det finns ett stort värde i att det lämnas ett förslag till ett sammanhållet regelverk för att hantera krigs- och krissituationer. Vidare möjliggör det för alla huvudmän att ta sitt ansvar och som även tar hänsyn till andra krissituationer än sådana som uppstår i samband med krig. Förvaltningen föreslår dock vidare att nämnden ska anse att flera av förslagen behöver förtydligas ytterligare samt att konsekvensutredningen inte tar hänsyn till kostnaderna för det ökade ansvar som förslagen innebär för kommunen.

    Bilagor

  6. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över Remiss Justitiedepartementet - Mottagandelagen - en ny lag för ordnat asylmottagande och effektivt återvändande (SOU 2024:68). Yttrandet innehåller endast de förslag och bedömningar som berör gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ansvarsområden och där nämnden har synpunkter och kommentarer.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att instämma med utredningen om vikten av att placeringen av asylboendet/mottagandecentret underlättar barnens rätt till skola och vård, på samma sätt som andra barn i Sverige. Förvaltningen anser att nämnden ska ställa sig frågande till om närvarokontroll/anmälningsplikt för barn över 16 år kan bedömas vara barnens bästa då även äldre barn är i behov av en så normal tillvaro som möjligt med fokus på skolarbete och fritid. Vidare föreslår förvaltningen nämnden att framhålla vikten av att en eventuell närvarokontroll/anmälningsplikt för barn över 16 år ska göras på ett sådant sätt att den inte inskränker barnets grundläggande rättigheter.

    Förvaltningen föreslår nämnden att se behov av ett förtydligande avseende omfattningen av statens ekonomiska ansvar för att ersätta kommunernas kostnader relaterade till mottagande av asylsökande.

     

    Bilagor

  7. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har fått möjlighet att svara på en remiss angående ”Motion av Emma-Lina Johansson (V) om ökad kunskap om nationella minoriteter och minoritetslagstiftning”. I remissen föreslås att chefer och andra personer i ledande ställning inom Malmö stad ska kompetensutvecklas i minoritetslagstiftning.

    Chefer, rektorer och annan personal i ledande ställning inom gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen är väl insatta i lagstiftning kring minoriteter, och kompetensutveckling sker kontinuerligt. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår därmed gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att anse att ytterligare insatser, i enlighet med förslag i remissen, inte bedöms som nödvändiga.

    Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden med detta yttrande anser remissen som besvarad.

    Bilagor

  8. Stadsbyggnadskontoret har sänt granskning av förslag till detaljplan för fastigheten Kranen 5 m.fl. till gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden för yttrande. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen föreslår gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden att det anses finnas en risk för överetablering av gymnasieskolor i Malmö stad. Förvaltningen föreslår därmed nämnden att de ska ställa sig negativ till förslaget.

     

     

    Bilagor

  9. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden beslutade 2024-03-28 § 56 att utse Linnea Jacobsson (S) till ersättare för perioden 2024-04-01 till 2026-12-31. 

    Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 27 september 2024 har avsägelse kommit in för politiska uppdrag för Linnea Jacobsson (S) (STK-2024-1369). 

    Nämnden ska enligt nämndens arbetsordning utse ny ersättare i arbetsutskottet bland nämndens ledamöter eller ersättare. Arbetsutskottet behandlar förslag till ny ersättare för socialdemokraterna från och med 2024-12-01 - 2026-12-31. 

    Paragrafen föreslås att justeras omedelbart.

  10.   11

    Anmälningar för kännedom

  11. Enligt kommunallagen 6 kap. 37 § kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. En nämnd får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Enligt 7 kap. 5-8 §§ samma lag får nämnden även uppdra åt en anställd att besluta. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning. Alla beslut som fattats med stöd av delegation ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.