Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Budgetskrivelsen är grundskolenämndens information till kommunstyrelsen inför styrelsens beredning av förslag till kommunfullmäktiges budget. Kommunfullmäktiges budget avser budgetåret 2024 med plan för de kommande åren. Budgetskrivelsen fokuserar på det som nämnden bedömer som mest angeläget för kommunstyrelsen att beakta vid beredningen av budgeten.

    Bilagor

  3. Riktlinjer för ekonomistyrning utgör ett nämnds- och förvaltningsanpassat komplement till Malmö stads riktlinjer för ekonomistyrning och övriga anvisningar för budget och uppföljning.

     

    Grundskolenämnden beslutade den 6 mars 2020 (GRF-2020-6224) att anta Uppdaterade riktlinjer för ekonomistyrning. Riktlinjerna bör uppdateras med tre års mellanrum. Efter att grundskolenämnden beslutade om riktlinjer för ekonomisk styrning har det tagits fram en gemensam mall för stadens nämnder. De nya riktlinjerna har anpassats till den gemensamma mallen.

    Bilagor

  4. I detta ärende presenteras ett förslag till ett nytt sammanhållet reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder. Grundskolenämnden har fått i uppdrag att yttra sig angående kommunfullmäktiges reglementen för nämnder och kommunstyrelse senast den 15 september.

     

    Bilagor

  5. Det har framkommit behov av ändringar under avsnitt 4. Delegationsbeslut – offentlighet och sekretess (p. 4.1 – 4.2) där kanslienheten benämns. Då enheten kommer att avvecklas i juni 2023 ersätts enhetschef för kanslienheten med förvaltningsjurist.

     

    Vidare har det framkommit behov av ändringar i avsnitt 5. Delegationsärenden ekonomi (p. 5.5 Skadestånd och ersättning, p. 5.5.1 - 5.5.4). I punkterna ersätts kanslienheten med ekonomiavdelningen, enheten för lokalplanering.

     

    Det har vidare framkommit att det finns behov av ett tillägg i delegationsordningen när det gäller internationella samarbetsavtal avseende utbildning. Föreslaget har gulmarkerats i det bifogade förslaget till reviderad delegationsordning (p. 8.17).

     

    Förslag till ändringar har gulmarkerats och nuvarande text är genomstruken med rött.

     

    Bilagor

  6. Utifrån en grundskoleförvaltningens internkontroll-granskning avseende risk för brist på digitala hårdvara har följande område granskats:

     

    Risk för avvikelse i leverans av digital hårdvara för infrastrukturen i grundskoleförvaltningen.

     

    Syftet med granskningen var att granska leverantörens kapacitet att leverera digital hårdvara enligt tidsplanering för att säkerställa tillräcklig infrastruktur så att eleverna kan genomföra nationella proven 2025.Granskningen syftar vidare till att undersöka prioriteringsordning för fördelning av hårdvara mellan stadens förvaltningar och vid behov stärka upp arbetsprocesser och samverkan.

     

    Den problematik som tidigare har identifierats har hanterats utifrån att de leveranser som sker nu har återgått till normal leveranstid. Risken bedöms därför vara hanterad.

    Bilagor

  7. Grundskoleförvaltningen har följt upp de förbättringsåtgärder som grundskolenämnden beslutat om utifrån de internkontrollgranskningar som genomfördes under 2022. Förbättringsarbetet har löpt under 2022 och till och med maj 2023. Uppföljning av förbättringsåtgärderna redovisas i uppföljningsrapporten utifrån respektive risk.

    Bilagor

  8. Grundskoleförvaltningen har genomfört en kommungemensam intern kontrollgranskning avseende fysisk tillgänglighet. Granskningen har genomfört utifrån en checklista kring fysisk tillgänglighet på tre skolenheter, därtill har resultatet kompletterats genom ett självskattningsverkyg som förvaltningen tagit fram.

     

    I huvudsak är resultatet av granskningen bra och det har framkommit att förvaltningen har en god systematik i arbetet med tillgängliga lokaler, och utifrån att förvaltningen har gjort tillgängliga lärmiljöer till ett åtagande för 2023 föreslås inga förbättringsåtgärder utifrån granskningen.

    Bilagor

  9. Malmö stadsrevision har granskat arbetsmarknads- och socialnämndens och grundskolenämndens arbete med placerade barn och unga på HVB. Den sammanvägda bedömningen är bland annat att nämnderna inte helt säkerställer att placerade barn och unga får sin rätt till utbildning tillgodosedd. Revisionen har granskat flera aspekter av arbetsmarknads- och socialnämndens kärnprocess men i denna tjänsteskrivelse redovisas de rekommendationer som berör grundskolenämnden och de åtgärder som nämnden har vidtagit under läsåret 2022–2023.

     

    Grundskoleförvaltningen har gemensamt med arbetsmarknads- och socialförvaltningen tillsatt en arbetsgrupp som har förenklat och förtydligat socialtjänstens och skolans samverkansrutiner. Rutinerna har även reviderats för att öka rektors delaktighet i placeringsprocessen genom ökad insyn. Därutöver har grundskoleförvaltningen tillsammans med arbetsgruppen tagit fram en FAQ med svar på vanliga frågor som kan uppstå när en elev placeras utanför hemmet för att underlätta arbetet för placerande socialsekreterare. Arbetsgruppens uppdrag är slutfört och förvaltningarna samverkar fortsatt genom etablerade nätverk på lednings- och handläggarnivå. Det är i stora drag för tidigt för att se några tydliga effekter av de vidtagna åtgärderna för enskilda elever men förvaltningarna har nu goda förutsättningar för att upprätthålla en god samverkan och vidareutveckla gemensamma arbetsprocesser på lång sikt.

    Bilagor

  10. Rubricerad detaljplan avser att möjliggöra för ytterligare byggnation i planområdet av bland annat bostäder och skola. Planområdet är beläget i norra delen av Elinelund och är idag bebyggt med bland annat samlingslokal, äldreboende, förskola och skola. Idag bedrivs grundskoleverksamhet av en fristående verksamhet i en skolbyggnad på ett plan i planområdets södra del. Detaljplanen möjliggör för en utbyggnad av befintlig skolbyggnad till tre plan samt möjlighet för byggnation av ytterligare skolbyggnad på tre plan i den sydöstra delen av planområdet.

     

    Grundskolenämnden föreslås ställa sig positiv till att planförslaget möjliggör för ytterligare byggnation av skola i planområdet. Det finns ett behov av fler grundskoleplatser i Limhamnsområdet både på kort och lång sikt, men det finns få tillgängliga tomter i området och begränsade möjligheter för ny- eller tillbyggnation av grundskola. Detaljplanen möjliggör för byggnation av en mindre grundskola och grundskolenämnden föreslås framhålla vikten av att det skapas förutsättningar för större skolenheter. Detta då större grundskoleenheter är fördelaktiga ur ett organisatoriskt, verksamhetsmässigt och ekonomiskt perspektiv.

    Bilagor

  11. Vänsterpartiet har inkommit med ett nämndinitiativ om bemanning i grundskola och fritidshem.

    Vänsterpartiet föreslår:

    • Att förvaltningen återkommer med en redogörelse för hur tjänstebeskrivningarna för elevassistenter, lärarassistenter och fritidshemspersonal överensstämmer med deras faktiska arbetsuppgifter.
    • Att förvaltningen i samband med sin redogörelse tar fram förslag på eventuella förbättringar för att tydliggöra tjänstebeskrivningarna.
    • Att om hur normen om heltid efterföljs för anställningar för de pedagogiska yrkeskategorierna inom skolan ser ut kartläggs.
    • Att en kartläggning görs om i vilken utsträckning anställningar kortare än ett år förekommer.

    Bilagor

  12. Vänsterpartiet, genom Lisa Claesson och Charlotta Tjärdahl, har inkommit med ett nämndinitiativ angående att utreda nedskärningarnas effekter. 

     

    Utifrån arbetsmiljölagen bedriver grundskoleförvaltningen ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). Det grundläggande syftet med det systematiska arbetsmiljöarbetet är att förebygga ohälsa och främja en god arbetsmiljö och hälsa (AFS 2001:1)

     

    Det systematiska arbetsmiljöarbetet är en viktig nyckel för att förvaltningen ska lyckas med varje elevs bästa skola. Hur medarbetarna upplever sina förutsättningar utifrån tex hur arbetsplatsen är organiserad och bemannad, hur dialogen med chef och övriga kollegor fungerar, hur närvarande ledarskapet är, hur väl scheman och arbetstider fungerar samt om arbetsbelastningen upplevs rimlig är arbetsmiljöfrågor, men även förutsättningar för att kunna prestera och bidra till goda resultat för verksamheten. Denna helhetssyn krävs för att kunna skapa goda resultat. Hur väl arbetsmiljön stödjer verksamhetens resultat följs upp genom olika indikatorer (processdata) inom det systematiska kvalitetsarbetet. Det finns ett framtaget SAM Årshjul som följs i verksamheterna. I januari gjorde förvaltningen en risk- och friskbedömning och handlingsplan för en god arbetsmiljö i GRF 2023.

     

    Grundskoleförvaltningen har den 20 januari 2023 gjort en risk- och konsekvensanalys i samverkan med fackliga företrädare som belyser många av Vänsterpartiets frågor in enlighet med arbetsmiljölagen och AFS 2001:1. Denna analys ska fortlöpande följas upp på förvaltningsrådet. Varje skola inom förvaltningen gör också en risk- och konsekvensanalys på skolnivå, som först följs upp i utbildningsområdet och sedan på förvaltningsnivå, även detta ska ske regelbundet. Förvaltningsledning lyfter att det är viktigt med information, medvetenhet och transparens samt regelbunden dialog med verksamheten och de fackliga företrädarna

    Bilagor

  13. Moderaterna har inkommit med ett nämndinitiativ om Räddningspaket för Malmös skolor.

     

    Moderaterna presenterar ett antal åtgärder för förvaltningen att utreda.

     

    Utifrån den ansträngda ekonomin som finns 2023 och signaler om ett eventuellt ytterligare försämrat läge inför 2024 har grundskoleförvaltningen börjat det interna arbetet med nämndsbudgeten för 2024. Grundskoleförvaltningen har börjat med att belysa ett antal områden, vilket också beskrivs i budgetskrivelsen för 2024.

    Bilagor

  14. En förteckning över anmälningar till huvudmannen avseende elevers frånvaro enligt 7 kap. 19a § skollagen har tagits fram.

    Bilagor

  15. Enligt 6 kap 37 § kommunallagen kan en nämnd lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot eller tjänsteperson. De beslut som fattas på delegation och som nämnden beslutar ska anmälas tillnämnden ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

    Bilagor

  16. Protokoll från grundskolenämndens arbetsutskott från den 9 juni 2023 samt från förvaltningsrådet från den 15 maj 2023 och 5 juni 2023.

    Bilagor

  17. Anmälan av inkomna och avgivna skrivelser

    Bilagor

  18. Maria Stellinger Ernblad, avdelningschef för utvecklingsavdelningen och Lars Wallström, enhetschef med ansvar för förskoleförvaltningens kommunikation, IT och digitalisering informerar grundskolenämnden om moderna systemmiljöer.

    Bilagor

  19. Angelina Briggner, utvecklingssekreterare, informerar om TRR och uthållighetsplanen.

     

    Grundskoleförvaltningen i Malmö deltar sedan år 2020 i utvecklingsarbetet Styrning och ledning, Tänka, resonera och räkna F-3 (TRR).  Upplägget med styrning och ledning har utgått från en styrningsmodell som tagits fram av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Den forskningsbaserade undervisningsmodellen samt tillhörande kompetensutvecklingsmodell har arbetats fram av Nationellt centrum i matematik (NCM). Från och med VT-2023 avslutas samarbetet med SKR medan samarbetet med NCM kommer att fortsätta. En uthållighetsplan är framtagen som syftar till att strukturera förvaltningens arbete från och med HT-23 till och med VT-25.

    Bilagor

  20.   22

    Information från förvaltningsdirektören

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.