Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Information från stadsrevisionen

  3. Grundskolenämndens arbetsutskott beslutade vid sitt sammanträde den 8 mars 2024 att ärendet "Nämndinitiativ (M) Angående hedersrelaterat våld och förtryck inom Malmös grundskolor" kombineras med grundskolenämndens arbetsutskotts förslag på uppdrag i ärendet "Information om anmälningar till socialtjänsten relaterade till heder" och bildar ärendet "Uppdrag och nämndinitiativ (M) angående hedersrelaterat våld och förtryck inom Malmös grundskolor" på grundskolenämndens sammanträde den 21 mars 2024.

     

    Grundskoleförvaltningen delar bedömningen att grundskolan har en viktig roll gällande värdegrundsarbetet och att säkerställa barns rättigheter. Grundskoleförvaltningen föreslår att ett första steg för att möta de förslag som återfinns i uppdraget och nämndinitiativet att grundskolenämndens ledamöter får en genomgång av Hanna Cinthio från Pedagogisk Inspiration och Sara Kleijsen Åhlander från arbetsmarknads- och socialförvaltningen för att skapa klarhet i problematiken samt vad genomförandet av uppdraget skulle kunna innebära i tid och hur mycket resurser det bedöms att uppskattas krävas i anspråk. Om grundskolenämnden sedan beslutar att en utvärdering ska göras bör det säkerställas att grundskolenämnden är medvetna om det behov av tid, resurs och personal som kommer att behövas för att göra en utvärdering på ett korrekt sätt. Grundskoleföreslår i förslag till yttrande att utvärderingen presenteras för grundskolenämnden på grundskolenämndens möte i december 2024. Grundskoleförvaltningen anser även att det är viktigt att poängtera att hedersrelaterat våld och förtryck, inte är ett särpräglat fenomen, väsensskilt och oavhängigt från allt annat värdegrundsarbete och därmed enkelt och självklart att urskilja och identifiera.

    Bilagor

  4. Magnus Olsson (SD) har inkommit med ett nämndinitiativ där grundskolenämnden föreslås besluta:

    1. Att ge förvaltningen i uppdrag att tydligt signalera till medarbetare att de ska följa lagstiftningen och upprätta orosanmälningar kopplat till hedersförtryck.
    2. Att ge förvaltningen i uppdrag att tydliggöra för medarbetare att hotfulla föräldrar ska anmälas till Polismyndigheten.
    3. Att ge förvaltningen i uppdrag att tydligt signalera arbetsgivarens helhjärtade stöd till medarbetare, för att de ska känna sig trygga med att upprätta orosanmälningar beträffande barn som lever under hedersförtryck och för att de ska känna sig trygga med att anmäla hotfulla föräldrar till Polismyndigheten.
    4. Att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram stödjande åtgärdsprogram till medarbetare som inte vågar upprätta orosanmälningar eller polisanmälningar av anhöriga.
    5. Att ge förvaltningen i uppdrag att tilldela medarbetare, som upprätthåller hedersnor-mer i tjänsten, en erinran/varning.
    6. Att ge förvaltningen i uppdrag att återkomma till nämnden med en lägesbild kopplat till hedersproblematik i Malmös grundskolor och vilka insatser som gett effekt.

    Utifrån de lagar, förordningar, strukturer och rutiner som finns inom grundskoleförvaltningen idag, samt att ett liknande ärende hanteras vid samma möte för grundskolenämnden (GRF-2024-7633); föreslår grundskoleförvaltningen att grundskolenämnden i sitt svar till nämndinitiativet ska anse att samtliga att-satser ska anses vara besvarade.

    Bilagor

  5. Moderaterna har inkommit med en motion där det föreslås att kommunfullmäktige ska besluta att ge grundskolenämnden i uppdrag att utveckla samarbetet med organisationen Ung Företagsamhet.

     

    Grundskoleförvaltningen instämmer i vikten av att redan från tidig ålder förbereda stadens unga inför en föränderlig arbetsmarknad och stärka individens förutsättningar till en framtida självförsörjning. Förvaltningens skolor arbetar i enlighet med skollagen och Lgr22 för att alla elever under hela sin skoltid ska få möjlighet att utvecklas till aktiva, kreativa och kompetenta samhällsmedborgare. Rektor leder och fördelar arbetet med insatser och aktiviteter anpassade utifrån den specifika verksamheten och elevgruppens differentierade behov. Genom Malmö stads samverkansavtal med Ung företagsamhet kan samarbete med organisationen ligga till grund för en sådan insats eller aktivitet. Grundskoleförvaltningen vill betona att det är hos respektive rektor som elevkännedomen ligger och därmed också kunskapen om vilka insatser och aktiviteter som är bäst lämpade utifrån skolans lokala kontext.

     

    Mot bakgrund av ovanstående anser grundskoleförvaltningen att grundskolenämnden ska föreslå kommunfullmäktige att anse motionen besvarad.

    Bilagor

  6. Grundskoleförvaltningen har getts möjlighet att lämna yttrande till kommunfullmäktige gällande remiss angående Malin Ahlströms (M) motion om kunskapslyft i elevhälsan kring endometrios och andra kvinnosjukdomar.

     

    Grundskolenämnden anser motionen besvarad då Malmö Stads skolsköterskor arbetar kontinuerligt med denna viktiga fråga. Skolsköterskorna har i uppdrag att ha enskilda samtal med alla elever i årskurser där hälsobesök utförs, med riktade frågor angående smärta och smärtlindring vid menstruation. Dessutom ska skolsköterskorna delta vid centrala Elevhälsans medicinska insats obligatoriska fortbildningar som nu senast i december innefattande en föreläsning om endometrios.

     

    Bilagor

  7. Socialdepartementet har skickat utredning En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas (SOU 2024:23) på remiss till Malmö stad. Grundskoleförvaltningen ställer sig positiva till utredningens förslag och tillstyrker ny lag samt föreslagna lagändringar. Vidare bedömer grundskoleförvaltningen att utredningens förslag bidrar till ökad likvärdighet över landet i frågorna samt förbättrat skydd för barn- och ungas hälsa, liksom den allmänna folkhälsan, i förebyggande syfte.

     

    Bilagor

  8. En rapportering över anmälningar till huvudmannen avseende missförhållanden eller påtaglig risk för missförhållande har tagits fram.

    Bilagor

  9. Skolverket har fått i uppdrag att utveckla ett nationellt professionsprogram inom skolväsendet. I uppdraget har ingått att ta fram en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare inom skolväsendet samt ett nationellt meriteringssystem för legitimerade lärare och förskollärare. Förslagen i redovisningen har utarbetats av Skolverket i dialog med rådet för professioner i skolväsendet.

     

    Skolverket föreslår att endast rektorer, lärare och förskollärare som är verksamma i yrket bör omfattas, då endast den som är yrkesverksam kan bidra till skolprofessionernas utveckling och till en ökad kvalitet i undervisningen. Skolverket föreslår vidare att professionsprogrammet, i den del som berör lärare och förskollärare, ska riktas mot de som har en behörighetsgivande examen. Skolverkets bedömning är att detta är en viktig förutsättning för professionsprogrammets legitimitet.

    Bilagor

  10. Grundskolenämnden har tilldelats 59 mnkr i utökat kommunbidrag 2024. Kommunfullmäktige har i samband med ärendet Ekonomisk prognos 2024 tilldelat grundskolenämnden 51 mnkr år 2024 för engångskostnader så som exempelvis inköp av läromedel. Via kommunstyrelsens medel till förfogande har grundskolenämnden tilldelats 6,5 mnkr för ”unga i risk” samt 1,5 mnkr för att förstärka arbetet för mänskliga rättigheter och mot rasism.

     

    Grundskoleförvaltningen föreslår att det utökade kommunbidraget om 51 mnkr fördelas ut till verksamheten genom ett budgettillskott i september. Beloppet per elev blir oavsett skolform och huvudman 1 211 kr/elev. Till beloppet per elev i fristående verksamhet tillkommer administrationspåslag (3 %) och momskompensation (6 %). Av grundskolenämndens del av kommunbidragsökningen uppgår den fristående verksamhetens del till ca 8,2 mnkr.

     

    Grundskoleförvaltningen föreslår att den fristående verksamheten kompenseras för insatser avseende ”unga i risk”. Beloppet per elev till de fristående verksamheterna blir 154 kr/elev. På beloppet per elev i fristående verksamhet tillkommer administrationspåslag och momskompensation 6 %. Den fristående verksamhetens del uppgår till ca 1,1 mnkr.

     

    Grundskoleförvaltningen föreslår att den fristående verksamheten kompenseras för att förstärka arbetet för mänskliga rättigheter och mot rasism för målgruppen barn och unga. Beloppet per elev till de fristående verksamheterna blir 36 kr/elev. På beloppet per elev i fristående verksamhet tillkommer administrationspåslag och momskompensation 6 %. Den fristående verksamhetens del uppgår till ca 0,2 mnkr. Insatsen väntas finnas även åren 2025–2027.

     

    Bilagor

  11. Kommunstyrelsen har givit grundskolenämnden i uppdrag att inkomma med synpunkter på Riktlinjer för intern prissättning. Huvudprincipen för prissättningen föreslås vara självkostnad, vilket grundskolenämnden i huvudsak ställer sig positiva till. Grundskolenämnden önskar emellertid vissa ytterligare förtydliganden kring vilka förhållningsregler som gäller vid framtagandet av självkostnadspriset.

    Bilagor

  12. Inom fastigheten Mölledalsskolan 1 föreslås nybyggnation av en grundskola för årskurs F-9 (skolan), med skolkök, till en beräknad totalutgift om 287 800 000 kronor. Enligt grundskoleförvaltningens lokalprogram innebär detta en kapacitet på upp till 780 grundskoleplatser fördelat på 26 klasser. Till grundskolan behöver man även bygga en gymnastiksal. Gymnastiksalen kommer att nyttjas av både grundskole- och fritidsförvaltningen, med fritidsförvaltningen som primärhyresgäst.

    Bilagor

  13. Tekniska nämnden har givit grundskolenämnden möjlighet att inkomma med synpunkter på Malmö stads åtgärdsprogram mot omgivningsbuller år 2024-2033 för att få generella synpunkter. En i ärendet presenterad kartläggning visar att 200 av Malmö stads 377 för- och grundskolor har bullernivåer där god ljudnivå inte uppfylls. Grundskoleförvaltningen påtalar vikten av delaktighet i åtgärder utifrån denna plan som påverkar verksamheten för att möta medarbetarens och elevens arbetsmiljö.

    Bilagor

  14. Sverigedemokraterna har inkommit med ett nämndinitiativ om att utreda rektorers arbetsmiljö.

    SD föreslår:

     

    Att ge förvaltningen i uppdrag att göra en ordentlig granskning av organisation och bemanning på huvudmannanivå.

    Att ge förvaltningen i uppdrag att redovisa vilka riskbedömningar som är gjorda kopplat till rektors arbetsmiljö inför besparingsbeslut.

     

    Bilagor

  15. En förteckning över anmälningar till huvudmannen avseende kränkande behandling enligt 6 kap 10 § skollagen har tagits fram.

  16. En förteckning över anmälningar till huvudmannen avseende elevers frånvaro enligt 7 kap. 19a § skollagen har tagits fram.

  17. Enligt 6 kap 37 § kommunallagen kan en nämnd lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot eller tjänsteperson. De beslut som fattas på delegation och som nämnden beslutar ska anmälas till nämnden ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

  18. Anmälan av inkomna och avgivna skrivelser

  19. Förvaltningsrådets protokoll från den 12 augusti 2024 samt grundskolenämndens arbetsutskotts protokoll från den 16 augusti 2024.

  20.   20

    Information från förvaltningsdirektören

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.