Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Information från representanter från det centrala elevrådet om deras arbete samt några frågor som eleverna har förberett till grundskolenämnden. Det finns även utrymme för frågor från nämnden till eleverna.

  3. Enligt 3 kap. 3 § skolförordningen (2010:185) ska huvudmannen besluta om dagarna för höst-och vårterminens början och slut.

    Bilagor

  4. Den 26 april 2017 beslutade grundskolenämnden om riktlinjer för elevhälsans arbete i Malmö stads grundskolor.

     

    Vid revideringen av riktlinjerna har vissa justeringar genomförts så att informationen i styrdokumentet överensstämmer med dagens organisering i förvaltningen såväl som gällande lagstiftning.

     

    Elevhälsans uppdrag är sedan tidigare att stödja elevers utveckling för att nå utbildningens mål och att elevhälsan främst ska vara förebyggande och främjande. Sedan den 2 juli 2023 gäller nya skrivningar i skollagen om skolans elevhälsoarbete för all personal i skolan. Där anges bland annat att elevhälsan ska vara en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Kravet på att ha en separat elevhälsoplan på skolorna har därför tagits bort i förvaltningens riktlinjer.

     

    Vidare har begreppet ”grundsärskola” i förvaltningens riktlinjer ersatts med begreppet ”anpassad grundskola” i enlighet med riksdagens beslut i juni 2023 om namnbyte.

     

    Genomförda ändringar i riktlinjerna innebär på så sätt inga förändringar avseende inriktningen i elevhälsans arbete i Malmö stads grundskolor. Mot bakgrund av detta föreslås grundskolenämnden godkänna reviderade riktlinjer.

  5. Arbetsmarknadsdepartementet har skickat utredning Ut ur utsatthet (SOU 2023:97) på remiss till Malmö stad. Grundskoleförvaltningen ställer sig generellt positiva till utredningens förslag och tillstyrker föreslagna lagändringar. Vidare bedömer grundskoleförvaltningen att utredningens förslag bidrar till ökad likvärdighet över landet vad gäller barns tillgång till skydd, vård och stöd. Grundskoleförvaltningen tillstyrker föreslaget program för att stötta barn ut ur sexuell exploatering. Förslagen om att samordna stödmaterial och kunskapssatsningar från olika myndigheter inom angränsande områden är välkommet.

    Bilagor

  6. Arbetsmarknadsdepartementet har skickat utredningen Sexuellt utnyttjande i pornografiska syften – våldsutsatthet som behöver synliggöras (SOU 2023:98) på remiss till Malmö stad. Grundskoleförvaltningen ställer sig positiv till de förslagen som berör grundskole-nämndens verksamhetsområde. Ett nationellt stödmaterial bedöms främja en god kvalitet i undervisningen, men bör kompletteras med ett fortbildningsmaterial för de lärare som ska bedriva undervisningen. Vidare instämmer grundskoleförvaltningen i att skolan måste bli bättre på att våga fråga elever om utsatthet för pornografi och ser positivt på att Vägledning för elevhälsa uppdateras i detta syfte. Förslag om att avsätta medel för utvecklingsarbete är välkomnat och skapar förutsättningar för kompetensutveckling inom området. Grundskoleförvaltningen hade däremot gärna önskat att nationella kunskapshöjande insatser även riktats mot vårdnadshavare.

    Bilagor

  7. Ärendet är det andra förslaget från regeringens särskilda skolsäkerhetsutredare. Grundskoleförvaltningen ser överlag positivt på att fokus läggs på att ytterligare förbättra utbildnings- och arbetsmiljön i våra skolor, men har några förslag och perspektiv som kan bidra till utveckling av förslaget. Bland annat att skolans huvuduppdrag med undervisning i högre grad betonas och att förebyggande strukturer som redan finns såsom samarbete med andra myndigheter görs tydligare och kan utvecklas utifrån skolenhetens behov.

    Bilagor

  8. Ekonomisk prognos är nämndens första ekonomiska uppföljningsrapport för året. Den syftar till att ge kommunstyrelsen och kommunfullmäktige en bild av utvecklingen av ekonomin i Malmö stad och prognostiserat ekonomiskt utfall för året. Rapporten avser perioden januari-april 2024.

     

    För 2024 prognostiserar grundskoleförvaltningen med ett nollresultat jämfört med budget.

    Bilagor

  9. Sedan införandet av den nya skollagen har Malmö stad kompenserat fristående/ enskilda verksamheter i de fall den kommunala verksamheten under året förbrukat mer resurser än vad som ingick i de ursprungliga beräkningarna som legat till grund för bidragen. Syftet är att utifrån skollagens bestämmelser om lika villkor ge fristående verksamheter samma ekonomiska förutsättningar som den kommunala verksamheten.

    Avstämningen av det framräknade utfallet för 2023 visar att i den kommunala verksamheten har kostnaden per elev för de kostnadsposter som ingår i grundbeloppet varit högre än budgeterat för verksamheterna inom förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola och fritidshem. För fritidshem anpassad grundskola har kostnaderna varit lägre än budgeterat.

    För förskoleklass, anpassad grundskola och fritidshem föreslås ingen justering av grundbeloppet, då dessa verksamheter under perioden 2020 - 2023 ackumulerat haft en lägre kostnadsnivå än vad som budgeterats. Under denna tidsperiod har fristående skolhuvudmän fått en högre ersättning än den kommunala verksamheten. Det ackumulerade överskottet tar kommunen nu i anspråk för att täcka 2023 års underskott och ingen justering görs av grundbeloppet.

     

    Det föreslås att fristående och enskilda verksamheter kompenseras i enlighet med utfallet i den kommunala verksamheten för verksamheten grundskola då här endast kvarstår 30 kr i överskott att ta i anspråk för att täcka 2023 års underskott. En justering görs därmed av grundbeloppet med 1 516 kronor för verksamhet grundskola.

     

    Kompensationen till fristående verksamhet för år 2023 uppgår till totalt 9 455 tkr. Fristående grundskolor tillförs 9 455 tkr. Beloppen är inklusive schabloniserad administration och momskompensation.

     

    Bilagor

  10. I Malmöinitiativet föreslås Malmö stad ska erbjuda skolskjutstaxi till fritids under lov och studiedagar för elever i anpassad grundskola.

    Grundskolenämnden har ingen skyldighet enligt skollagen att erbjuda skolskjuts till fritids, varken under terminstid eller under lov och studiedagar. Elever med funktionsnedsättningar som är i behov av transport till och från fritids har möjlighet att ansöka om färdtjänst. Inom ramen för färdtjänsttillståndet kan resor till och från fritids under såväl terminstid som under lov och studiedagar genomföras. Om Grundskolenämnden skulle överväga att erbjuda skolskjuts till fritids under lov och studiedagar skulle det medföra ökade kostnader, alternativt omfördelning av kostnader från ordinarie verksamhet, att – beaktat likställighetsprincipen – även andra grupper av elever i samma situation ska få denna rättighet och att Grundskolenämnden tar över ansvaret för vissa av de transporter som idag ligger hos andra nämnder.

     

    Bilagor

  11. Erik Kytömäki från avdelningen kvalitet och myndighet, utbildningschef Linda Deltinger och Jenny Bergwall, rektor på Bäckagårdsskolan, informerar kring ärenden om kränkande behandling.

  12. En förteckning över anmälningar till huvudmannen avseende kränkande behandling enligt 6 kap 10 § skollagen har tagits fram.

  13. En förteckning över anmälningar till huvudmannen avseende elevers frånvaro enligt 7 kap. 19a § skollagen har tagits fram.

  14. Enligt 6 kap 37 § kommunallagen kan en nämnd lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot eller tjänsteperson. De beslut som fattas på delegation och som nämnden beslutar ska anmälas till nämnden ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

  15. Anmälan av inkomna och avgivna skrivelser.

  16. Förvaltningsrådets protokoll från den 29 april 2024 och den 13 maj 2024. Grundskolenämndens arbetsutskotts protokoll från den 17 maj 2024 tillkommer senare.

  17.   17

    Information från förvaltningsdirektören

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.