Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Stadskontoret har berett grundskolenämnden möjlighet att yttra sig över remiss från Utbildningsdepartementet avseende promemorian Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (Ds 2025:9). Grundskoleförvaltningen bedömer att förslaget skulle kunna vara positivt ur ett likvärdighetsperspektiv. Det finns exempel på skolor i Malmö stad som redan tillämpar ett mobilförbud utifrån nuvarande lagstiftning, och som har positiva erfarenheter. Grundskoleförvaltningen vill dock lyfta några möjliga administrativa och ekonomiska konsekvenser av det föreliggande förslaget.

    Bilagor

  3. Grundskolenämnden har fått möjlighet att yttra sig gällande utredningen ”Skärpta villkor för friskolesektorn (SOU 2025:37)”. Grundskoleförvaltningen bedömer att utredningens förslag får begränsade konsekvenser för kommunala skolhuvudmän. I förvaltningens förslag på yttrande föreslår förvaltningen att nämnden sammantaget ställer sig positiv till utredningens förslag, utifrån hur uppdragets direktiv är utformat och utifrån syftet att de skattemedel som avsätts för skolan används till att finansiera driften av dessa verksamheter, samt till att öka likvärdigheten i skolväsendet.

    Bilagor

  4. En utredning har gjorts kring gallring och bevarande av uppgifter som upprättats och förvarats i IST:s systemmiljö för barn- och elevadministration, IST Extens, IST Dexter och IST Analys inkluderat. Grundskoleförvaltningen föreslår gallring av uppgifter som rör vissa personuppgifter, frånvaro, betalnings- och fakturaunderlag, samt loggar. Stadsarkivarie på Malmö stadsarkiv har, på delegation av kommunstyrelsen, godkänt föreslagen gallringsframställan.

    Bilagor

  5. För perioden januari till mars rapporterar grundskoleförvaltningen ett positivt resultat om 84 mnkr och för helåret 2025 prognostiserar grundskoleförvaltningen en positiv avvikelse om 50 mnkr jämfört med budget.

    Befolkningsansvaret väntas ha en positiv avvikelse i förhållande till budget vid årets slut, vilket framförallt beror på att det är färre elever inskrivna på stadens skolor än väntat. Det kan i sin tur bero på att det är färre individer folkbokförda i åldern 6–15 år än vad grundskolenämnden fått kommunbidrag för.

    Även utbildningsområdena och de förvaltningsövergripande verksamheterna väntas ha en positiv avvikelse vid årets slut, bland annat till följd av att skolorna haft ett förbättrat ekonomiskt utgångsläge 2025 jämfört med föregående år. Resultaten väntas emellertid se olika ut för enskilda skolor inom utbildningsområdena.

    Grundskoleförvaltningen prognostiserar oförändrad investeringsram jämfört med budget.

    Bilagor

  6. Grundskoleförvaltningen har genomfört en kommungemensam intern kontrollgranskning avseende välfärdsbrottslighet. Granskningen har utgjorts av en självskattning kring förvaltningens arbete med att upptäcka och förebygga oegentligheter och har utgått från den kommungemensamma handlingsplan som togs fram i staden 2020. Resultatet ska utgöra ett underlag för stadens fortsatta utvecklingsarbete.

    Sammantaget är bedömningen att förvaltningen har ett gediget arbete som på många sätt utvecklats och intensifierats sedan den gemensamma handlingsplanen togs fram. Utifrån granskningsresultatet bedömer inte förvaltningen att några förbättringsåtgärder behöver vidtas, däremot lyfter förvaltningen några områden som ses som viktiga i det fortsatta arbetet.

    Bilagor

  7. Nämndinitiativet föreslår en utökad bakgrundkontroll i samband med rekrytering för att undvika återanställning av medarbetare som varit föremål för särskilda åtgärder, exempelvis överenskommelser om avslut av anställning. Kontrollen ska ske genom interna register över personer som varit föremål för särskilda åtgärder och rekryteringssystemet ska uppdateras i enlighet med förslaget för att undvika återanställning av någon som varit föremål för nämnda särskilda händelser. Grundskoleförvaltningen föreslår att nämndinitiativet avslås då förslagen inte bedöms vara förenlig med gällande lagstiftning, styrdokument och gällande rekryteringsprocess i Malmö Stad.

    Bilagor

  8. Grundskolenämnden har fått möjlighet av kommunstyrelsen att yttra sig över utbildningsdepartementets remiss ”Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande (SOU 2025:19)”. I grundskoleförvaltningens förslag till yttrande återges grundskoleförvaltningens förslag till grundskolenämnden på synpunkter och resonemang kring remissens olika delar.

    Bilagor

  9. Kommunstyrelsen har gett Malmö stads grundskolenämnd möjlighet att yttra sig om utbildningsdepartementets delbetänkande av remissen ”Förbättrat stöd i skolan” (SOU 2025:44). I denna tjänsteskrivelse återfinns utredningens förslag med grundskole-förvaltningens synpunkter, som också utgör grunden för grundskoleförvaltningens förslag till grundskolenämndens yttrande.

    Bilagor

  10. Grundskolenämnden har fått möjlighet att yttra sig om socialdepartementets remiss ”Omsättningslagring av vissa läkemedel för en stärkt försörjningsberedskap”. I tjänsteskrivelsen återges grundskoleförvaltningens bedömning av remissens förslag som ligger till grund för grundskoleförvaltningens förslag till grundskolenämndens yttrande.

    Bilagor

  11. En förteckning över anmälningar till huvudmannen avseende kränkande behandling enligt 6 kap 10 § skollagen har tagits fram.

     

    Anmälan till huvudmannen innehåller anmälningar inrapporterade mellan 2025-04-16 och 2025-05-19. Visualisering av anmälan om kränkande behandling visar statistik för läsåret 24/25 fram till och med den 30 april 2025.

  12. I Malmö stads budget för 2024 fick kommunstyrelsen tillsammans med arbetsmarknads- och socialnämnden, miljönämnden, grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i uppdrag att stärka och vidareutveckla Malmö stads drogförebyggande arbete med ett särskilt fokus på samordnade insatser riktade till barn och unga. Kommunstyrelsen och därigenom stadskontoret har haft samordningsansvaret för uppdraget och sammanställt resultatet i en rapport som skickats ut till berörda nämnder på remiss, däribland grundskolenämnden. Grundskoleförvaltningen ställer sig positiv till rapportens förslag att inrätta en central ANDTS-samordnare och instämmer i bedömningen att detta skulle få positiva effekter för stadens framtida arbete inom området. Man vill dock betona att tydliga kommunikationsvägar och samverkan mellan förvaltningarna är essentiellt för att samordningsfunktionen ska kunna uppnå önskad effekt. 

    Bilagor

  13. En förteckning över anmälningar till huvudmannen avseende elevers frånvaro enligt 7 kap. 19a § skollagen har tagits fram.

  14. Enligt 6 kap 37 § kommunallagen kan en nämnd lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot eller tjänsteperson. De beslut som fattas på delegation och som nämnden beslutar ska anmälas till nämnden ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

  15. Förvaltningsrådets protokoll från den 12 maj 2025 samt grundskolenämndens arbetsutskotts protokoll från den 16 maj 2025 tillkommer senare.

  16. Anmälan av inkomna och avgivna skrivelser.

  17. Sara Borras, avdelningen stöd och utveckling, informerar grundskolenämnden om halvtidsuppföljningen av Fri från våld.

  18.   19

    Information från förvaltningsdirektören

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.