Hoppa över navigering
  1. Förslag på tid för justering: 20 december 2024.

  2. Grundskolenämndens budget är nämndens övergripande styrdokument för verksamheten under det kommande året. Nämndsbudgeten innehåller kommunfullmäktiges mål och uppdrag som tilldelats nämnden, planering av verksamhet samt planering av ekonomi. Information om förvaltningens åtagandeplan för innevarande läsår medföljer nämndsbudgeten för kännedom.

    Bilagor

  3. Av 14 kap. 1 § skolförordningen (2011:185) framgår bland annat följande:

    Ett bidrag till enskilda huvudmän för förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola och fritidshem ska fastställas per kalenderår.

    Bidraget ska grunda sig på hemkommunens budget för det kommande budgetåret och beslutas före kalenderårets början. För elever som börjar i utbildning eller annan pedagogisk verksamhet under kalenderåret ska hemkommunen besluta bidraget omgående.

    Bilagor

  4. Skolverket höjer från och med den 1 januari 2025 inkomsttaket för maxtaxa inom förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet. Höjningen beror på att inkomsttaket indexerats och kommer för 2025 att vara på 59 440 kronor per månad. Detta innebär att Malmö stads föräldraavgifter bör revideras i enlighet med detta.

    Grundskolenämnden föreslås godkänna det reviderade dokumentet Avgifter för förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet i Malmö, att gälla från och med 1 januari 2025.

    Bilagor

  5. Lokalbehovsplanen utgör grunden för nämndens lokalförsörjningsarbete. Planen uppdateras årligen och beskriver nämndens övergripande lokalbehov för sina verksamheter, till exempel grundskola och anpassad grundskola. I planen beskrivs nyttjandet av befintliga lokaler, hur lokalbehoven utvecklar sig över perioden, samt hur planeringen ser ut för att möta de behoven. Planen beskriver även lokalkostnadsutvecklingen. Lokalbehovsplanen utgör ett underlag dels för den egna verksamheten, dels för stadens samlade lokalförsörjningsarbete.

    Bilagor

  6. Kommunfullmäktige har beslutat att stadens inköpsverksamhet genom en tydlig politisk styrning ska användas som strategiskt verktyg för att bidra till fler och bättre innovationer och att vidareutveckla det påbörjade arbetet med att uppnå sociala och miljömässiga mål.

    Samtliga nämnder ska med anledning av kommunfullmäktiges beslut årligen redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar över tröskelvärdet och hållbarhetskrav i dessa upphandlingar samt produkt- eller verksamhetsområden där innovativa inköpslösningar efterfrågas.

    Nämndens upphandlingsplan ska ligga till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt.

    Vidare är den årliga upphandlingsplan ett effektivt hjälpmedel för förvaltningens långsiktiga planering och styrning av vilka avtal som är på väg att löpa ut och ska förlängas eller avslutas, vilket kan leda till att en upphandling eventuellt måste påbörjas. Alla berörda enheter i förvaltningen ska i deras årliga verksamhetsplanering avsätta tillräckliga personella och finansiella resurser för att kunna hantera aktuella och kommande upphandlingar

    Bilagor

  7. Stadskontoret har berett grundskolenämnden möjlighet att inkomma med yttrande avseende motion från Vänsterpartiet om att ansluta Malmö stad till Skånetrafikens ungdomsbiljett.

    Grundskolenämnden anser att en anslutning till Skånetrafikens ungdomsbiljett skulle erbjuda intressanta möjligheter för ökad jämlikhet och klimatanpassning för unga i staden. Med en central finansiering skulle grundskolenämnden kunna överväga bifall till förslaget, då det även kan medföra administrativa besparingar. Om finansieringen däremot enbart belastar grundskolenämnden riskerar detta att skapa ekonomiska påfrestningar som inte står i proportion till de potentiella fördelarna.

    Avslag föreslås då merkostnaden skulle innebära en betydande ekonomisk belastning för grundskolenämnden och riskera att tränga undan andra viktiga utbildningsrelaterade åtgärder. Om Malmö stad beslutar att täcka kostnaden centralt skulle grundskolenämnden kunna förespråka ungdomsbiljetten, då denna centralisering skulle medföra minskade administrativa kostnader för nämnden och en möjlighet att ge fler ungdomar tillgång till kollektivtrafikens fördelar.

    I brist på konkreta bevis för att en ungdomsbiljett generellt leder till ökad jämlikhet och hållbarare resvanor och då det inte framgår i motionen hur denna satsning ska finansieras yrkar grundskolenämnden på att kommunfullmäktige avslår motionen.

    Bilagor

  8. Stadsbyggnadskontoret har översänt rubricerat detaljplaneförslag för yttrande. Planförslaget innebär att en befintlig verkstadshall samt cirka 6 500 kvadratmeter mark planläggs för skola, kontor, vårdboende och centrumverksamheter. Avsikten är att en förskola för 240 barn ska etableras i byggnaden, och att ytorna runt byggnaden ska användas som förskolegård. Närmast liggande grundskolor finns cirka 400 respektive cirka 450 meter från planområdet: Stapelsbäddsskolan för årskurs F till 3 respektive Västra Hamnens skola för årskurs 4 till 6

    Bilagor

  9. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor och centrumfunktioner. Detaljplanen ska också göra det möjligt att utveckla nya offentliga rum i form av kajytor och en park, samt att koppla samman området med övriga delar av Västra hamnen genom nya gator och gång- och cykelvägar. Planförslaget innebär en fortsatt utbyggnad av Västra hamnen med fem nya kvarter med en blandning av bostäder, kontor, skol- samt centrumfunktioner. Centralt i områdets föreslås en ny park. Utöver den nya bebyggelsen inom planområdet bevaras delar av en äldre byggnad i direkt anslutning till planområdets västra delar. Avsikten är att byggnaden i huvudsak ska användas för förskoleändamål. Förskolan med tillhörande förskolegård kommer att vara en viktig del i utvecklingen av och upplevelsen av området, men hanteras i en separat detaljplan.

    Närmast liggande grundskolor finns cirka 400 respektive cirka 450 meter från planområdet: Stapelsbäddsskolan för årskurs F till 3 respektive Västra Hamnens skola för årskurs 4 till 6.

    Bilagor

  10. Grundskolenämnden har ombetts yttra sig om motion angående normbrytande liv i Malmö stad. Med fokus på normkritiskt tänkande och ett inkluderande arbetssätt ska hbtqia+-perspektivet ska vara en självklar del av grundskoleförvaltningens verksamheter. Arbetet mot olika typer av diskriminering är ett ständigt pågående arbete i grundskoleförvaltningen. Genom att grundskoleförvaltningens elevhälsa är hbtqi-certifierad främjas ett systematiskt och aktivt arbete inom området. Grundskoleförvaltningen bedömer vidare att arbetet med aktiva åtgärder främjar en inkluderande arbetsplats. Grundskoleförvaltningen bedömer att det finns förutsättningar för att förstå levnadsvillkoren för hbtqia+-personer som verksamheten möter samt möjlighet för ett systematiskt kvalitetsarbete som främjar förbättring inom området. Krav på ytterligare rapporter eller planer riskerar att leda till parallella processer som inte främjar förbättring inom området. Mot denna bakgrund föreslår grundskoleförvaltningen att grundskolenämnden föreslår komunnfullmäktige att anse motionen besvarad.

    Bilagor

  11. Anfal Mahdi (V) har inkommit med motion till kommunfullmäktige där kommunfull-mäktige föreslås besluta:

    ”Att uppdra åt kommunstyrelsen att utreda införandet av ungdomsdialoggrupper i olika områden av Malmö.”

    I grundskoleförvaltningens förslag till yttrande föreslås grundskolenämnden att föreslå kommunfullmäktige att besluta att motionen ska anses vara besvarad. Detta utifrån de arbetssätt som redan finns idag.

    Bilagor

  12. I motionen ”Förbättrad tillgång av kulturella upplevelser för skolbarn genom den kulturella allemansrätten” föreslår Nicola Rabi (M) att kommunfullmäktige ska besluta följande:

    ”Att uppdra kulturnämnden att utreda om det finns möjlighet att se till att alla Malmö skolors elever får minst en kulturell upplevelser per år och elev”.

    I grundskoleförvaltningens förslag till yttrande föreslås grundskolenämndens att föreslå kommunfullmäktige att besluta att motionen ska anses vara besvarad, med hänvisning till de insatser som redan görs i skolan idag.

    Bilagor

  13. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2022 att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag på handlingsplan mot afrofobi (STK-2022-950). I ärendet har stadskontoret gjort bedömningen att benämningen handlingsplan ska ändras till plan för att följa riktlinjerna för utformning av styrdokument i Malmö stad. Stadskontoret har tagit fram ett förslag till Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism för åren 2025–2028. I detta ärende redovisas bakgrunden till uppdraget och processen för hur förslaget på planen har tagits fram. Därefter beskrivs föreslagets disposition, ansvarsfördelning och strategiska arbetsområden. Förslaget på plan föreslås skickas på remiss till berörda nämnder och kommunala helägda bolag, utan eget ställningstagande, för inhämtande av synpunkter.

    I grundskoleförvaltningens förslag till yttrande återges förslag på grundskolenämndens synpunkter gällande planens innehåll. Det framgår att arbetet mot afrofobi och antisvart rasism är en mycket viktig fråga och att det är viktigt att betona att området är något som grundskoleförvaltningen redan arbetar med, dels ute på skolorna, dels genom de insatser som genomförs centralt av grundskoleförvaltningens stödfunktioner och med stöd från statliga myndigheter som till exempel Skolverket. I förslaget lyfts också vikten av att vara medveten om de krav som de nationella styrdokumenten ställer på grundskolenämndens verksamheter.

    I och med att detta är den andra planen som tas fram i år baserat på en del av en av diskrimineringsgrunderna; anser grundskoleförvaltningen att det är viktigt att påpeka att nämnderna även har Malmö stads policy för mänskliga rättigheter att beakta när planer för olika diskrimineringsgrunder ska implementeras.

    Bilagor

  14. På grundskolenämndens möte i augusti 2024 beslutades att grundskoleförvaltningen skulle inkomma med en utvärdering och rekommendationer till grundskolenämndens möte den 18 december 2024. Den bifogade rapporten ”Återrapportering hedersproblematik HT2024” är framtagen utifrån detta beslut.

    Bilagor

  15. Grundskoleförvaltningens kvalitetsrapport för läsåret 2023/2024 är en del av förvaltningens systematiska kvalitetsarbete. Syftet med rapporten är att beskriva den samlade resultatutvecklingen inom grundskolenämndens verksamheter och presentera en grundläggande analys av resultaten. Syftet är också att skapa ett underlag för fortsatt planering och utveckling av verksamheten. I grundskoleförvaltningens åtagandeplan för läsåret 2024/2025 presenteras de åtgärder som planeras för nästa läsår utifrån kvalitetsrapportens analys och slutsatser. Uppföljning av kunskapsresultaten i sin helhet redovisas i Kunskapsresultatrapporten 2023/2024 och följer med som bilaga till kvalitetsrapporten.

    Bilagor

  16. Sverigedemokraterna har inkommit med ett nämndinitiativ. Sverigedemokraterna yrkar att grundskolenämnden beslutar:

    - att förvaltningen ska se till att alla grundskolor informerar och utbildar eleverna om vad som står i Miljöbalken om nedskräpning i alla årskurser årligen.

    - att förvaltningen ska införa en obligatorisk skräpplockardag i kommunens regi årligen i alla årskurser för att barn och ungdomar ska få kunskap och erfarenheter kring nedskräpning och miljövård.

    Bilagor

  17. Sverigedemokraterna har inkommit med ett nämndinitiativ. Sverigedemokraterna yrkar att grundskolenämnden beslutar:

    - att förvaltningen i enlighet med nämndinitiativet tar fram ett förslag på hur ett förbud mot godis och läsk kan genomföras.

    - att förvaltningen i enlighet med nämndinitiativet tar fram ett förslag på hur förbudet efter en testperiod kan utvärderas.

    Bilagor

  18. En förteckning över anmälningar till huvudmannen avseende kränkande behandling enligt 6 kap 10 § skollagen har tagits fram.

  19. En förteckning över anmälningar till huvudmannen avseende elevers frånvaro enligt 7 kap. 19a § skollagen har tagits fram

  20. Enligt 6 kap 37 § kommunallagen kan en nämnd lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till exempelvis ett utskott, en ledamot eller tjänsteperson. De beslut som fattas på delegation och som nämnden beslutar ska anmälas till nämnden ska redovisas på nästa nämndsammanträde.

  21. Anmälan av inkomna och avgivna skrivelser

  22. Förvaltningsrådets protokoll från den 2 december 2024 och den 10 december 2024 samt grundskolenämndens arbetsutskotts protokoll från den 6 december 2024.

  23.   23

    Information från förvaltningsdirektören

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.