Hoppa över navigering
  1.   1

    Fråga om närvarorätt för övriga tjänstepersoner

  2.   2

    Val av justerare

  3.   5

    Redovisning av delegerade beslut - juni 2023

  4.   6

    Miljödirektören informerar - juni 2023

  5.   7

    Information om strategi för kustskydd

  6.   9

    Information om projekt

  7.   10

    Information om eventuella projektavvikelser

  8. Miljöförvaltningen avger årligen en rapport som redovisar arbetet med externfinansierade projekt. Föreliggande rapport innehåller kort information om pågående och avslutade externfinansierade projekt på miljöstrategiska avdelningen för perioden januari till december 2022. I redovisningen framgår respektive projekts bidrag till målen i Malmö stads miljöprogram 2021 – 2030.

    Bilagor

  9. En ny typ av utlysning inom regionalfondsprogrammet har startat och hanteras av Tillväxtverket. En framtagen lokal strategi för hållbar utveckling är en förutsättning för att ta del av finansiering i den nya programperioden 2023–2029.  Malmö stad planerar att ansöka om medverkan inom programmet och har tagit fram en Strategi för hållbar stadsutveckling med fokus på Malmös målsättningar i klimatarbete. Strategin beskriver Malmös behov i generella termer och ger exempel på åtgärder inom ett antal prioriterat område. I ansökan specificeras en rambudget för genomförandet av strategin på uppemot 350 Mkr. Genom en ansökan och deltagande skapar Malmö stad möjlighet att öronmärka extern finansiering från ett program som löper fram till 2030. Om strategin beviljas medel kommer dessa utlysas av Tillväxtverket i överenskommelse med Malmö stad. Malmö stad sätter på så sätt prioriteringarna för användande av dessa medel.

     

  10. Budgetskrivelsen utgör en del av underlaget för kommunstyrelsens prioriteringar i det kommande budgetarbetet. Miljönämndens budgetskrivelse för 2024 beskriver hur förändringar i omvärlden förväntas påverka nämndens arbete under 2024 och framåt. Budgetskrivelsen beskriver också verksamhetsförändringar, effektiviseringar och den kvalitetsutveckling som pågår eller planeras inom nämnden framöver och vilken effekt och betydelse det får för kommande budgetår. Miljönämnden redogör även för vilka förändringar som innebär ökade kostnader eller minskade intäkter under 2024 och framåt. Miljönämnden begär att investeringsramen under 2024 ska uppgå till 1 000 000 kronor.

    Bilagor

  11. Länsstyrelsen Skåne avser att pröva om verksamheten vid godsbangården i Malmö som Trafikverket ansvarar för innebär en sådan fara för att en olycka ska orsaka allvarliga skador på människor eller miljön enlig lag om skydd mot olyckor. Trafikverket och miljönämnden har fått möjlighet att yttra sig och Länsstyrelsen efterfrågar underlag innan beslut tas från Trafikverket i form av riskanalyser, miljörapporter med mera.

     

    Miljönämnden vill därför gärna ta del av de underlag som Trafikverket redovisar till länsstyrelsen samt länsstyrelsens beslut, för att nämnden ska kunna göra en bedömning av om det finns behov av att prioritera tillsynen högre inom bangårdsområdet.

    Bilagor

  12. Miljönämnden har fått en remiss från Livsmedelsverket för samråd gällande EU-kommissionens förslag om ändring av de så kallade frukostdirektiven som reglerar bland annat honung, fruktjuice, sylt och marmelad. De nuvarande frukostdirektiven är över tio år gamla och under det senaste decenniet har marknaderna för livsmedel utvecklats avsevärt som en följd av innovation, förändrade samhällsintressen och förändrad efterfrågan bland konsumenter. För att möta konsumenternas ökade intresse för mer hälsosamma produkter och ge dem möjlighet att göra mer medvetna livsmedelsval presenterade kommissionen ett förslag om ändring av direktiven om honung, fruktjuice, sylt, gelé, marmelad samt sötad kastanjepuré och vissa former av hållbarhetsbehandlad mjölk.

     

    Miljönämnden ser positivt på förslaget som harmoniserar medlemsstaternas lagstiftning om produkterna och anpassar reglerna efter aktuella förväntningar från konsumenter gällande redlighet, konsumentinformation och hälsa. Förslaget ger konsumenterna bättre möjligheter att göra välgrundade och hållbara livsmedelsval.

    Bilagor

  13. Anton Sauer (C) och Martin Molin (C) har inkommit med en motion där de föreslår kommunfullmäktige att ge kulturnämnden i uppdrag att arbeta för att stärka Malmös nattliv och ta fram en strategi för hur detta ska kunna ske. De föreslår även kommunfullmäktige att ge kommunstyrelsen i uppdrag att inrätta ett nattlivsforum i enlighet med motionens intentioner.

     

    Miljönämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen då förslaget skulle kunna innebära en ökad risk för störningar från krog- och musikbuller; speciellt ökar risken om flera verksamheter i ett område eller i hela staden skulle utöka sina öppettider. Inför ett eventuellt införande av utökade serveringstider skulle verksamheterna behöva genomföra en mer omfattande egenkontroll för att uppnå kraven i lagstiftningen. Idag finns även ett krognätverk som skulle kunna fungera som det nattlivsforum som efterfrågas.

     

    Bilagor

  14. Promemorian lämnar ett förslag på implementering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG om avfall som innebär att medlemsstaterna ska införa en separat insamling av textil och textilavfall. Medlemsstaterna ska även förebygga avfallsgenerering av textilier. Miljönämnden ställer sig positiv till förslaget men understryker vikten av att insamlingen ska vara fysiskt tillgänglig för hushåll, att krav behöver ställas på minskad klimatpåverkan i samband med transporten av textilavfall och textilåtervinning samt att reparation och återbruk av textilier ska vara tillgängligt som alternativ.

    Bilagor

  15. EU-kommissionen föreslår en certifiering av miljöpåståenden och märkningar på den europeiska marknaden. Miljöpåståenden och märkningar föreslås kontrolleras avseende påstådda miljöeffekter kan styrkas samt hur miljöeffekterna kommuniceras. Miljönämnden ställer sig positiv till förslaget men önskar större tydlighet i vad som gäller för mikroföretag och hur märkningar ska kunna jämföras. Miljönämnden anser även att certifiering av social hållbarhet bör inkluderas i märkningarna.

    Bilagor

  16. Förslag till ändringar i förordning (EG) 648/2004 om tvätt- och rengöringsmedel syftar till att minska den administrativa bördan för tillverkare genom förenklade regler. Märkningskraven ska förenklas och bli lättare att efterleva. De flesta märkningskrav som finns idag behålls men det kommer att finnas möjlighet att lämna viss information digitalt. Genom att eliminera överflödiga regelöverlappningar som i dagsläget finns mellan tvättmedelsförordningen och andra delar av EU:s kemikalielagstiftningen lättas regelbördan utan att äventyra den nuvarande nivån på miljö-och hälsoskydd.

     

    Miljönämnden ser positivt på förslag till ändringar som bland annat innebär att nuvarande lagstiftning kommer att förstärkas med ytterligare lagkrav än vad som finns idag. Förslaget kommer även att leda till att möjligheterna för digital märkning utökas vilket kan förenkla för såväl myndigheter som konsumenter att hitta relevant information om tvättmedels och rengöringsprodukter.

    Bilagor

  17. Miljönämnden har att svara på remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet avseende ändringar i ellagen och IKN-förordningen. De föreslagna ändringarna syftar till att anpassa det svenska regelverket så att det är förenligt med EU:s elmarknadsdirektiv. Miljöförvaltningens bedömning är att föreslagna ändringar i ellagen kan bidra till ett leveranssäkert och flexibelt energisystem eftersom ändringarna innebär möjlighet för slutna distributionssystem att producera och lagra el, vilket ökar möjligheten till smart styrning av distributionssystemets energiförsörjning. Miljöförvaltningen välkomnar också förslaget i remissen om att ändra i IKN-förordningen så att elnät kan byggas och användas utan nätkoncession för att tillgodose elbehovet till fartyg. Detta ser förvaltningen som gynnsamt för etableringen av verksamheter i Malmös hamnområde.

    Bilagor

  18. Miljönämnden har att svara på en remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet om Naturvårdsverkets skrivelse, Delredovisning 1 inom Uppdrag om Producentansvaret för förpackningar. Syftet med ändringarna är att det nya förpackningssystemet ska fungera både för Naturvårdsverket, producentansvarsorganisationerna och kommunerna från och med 1 januari 2024. Miljönämnden är positiv till de ändringar som Naturvårdsverket föreslår.

    Bilagor

  19. Inom ramen för arbetet med miljöövervakning har inventering av mossor och lavar genomförts i Malmö under 2022 och 2023. Undersökningen tillför ökad kunskap om naturmiljöer och biologisk mångfald i Malmö vilket ger underlag till uppföljning av mål 9 Ökad biologisk mångfald i Miljöprogram för Malmö stad 2021 - 2030.

     

    Sju dellokaler i Malmö har undersökts: Bunkeflo strandängar, Bunkeflo strandängars norra mader, Lernacken norra, Lernacken södra, Limhamns skjutbana, Tygelsjö kyrka och Klagshamns udde. Vid inventeringen hittades fem rödlistade mossor och sex rödlistade epifytiska lavar. Även marklevande lavar undersöktes vid tre lokaler och där noterades en rödlistad art. Bland marklevande arter noterades en ny art för Skåne – mossfjällav.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.