Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Bilagor

  3.   4

    Anmälan av delegerade beslut augusti 2025

  4. Pernilla Fahlstedt, miljö- och hälsoskydd informerar om miljömål avseende ny järnvägsbro över Sege å.

  5. Thea Ohlander Arfwidsson, miljöstrategiska avd. informerar om eventuella avvikelser i projektportföljen. 

  6. Jonas Standar trafikplanerare stadsbyggnadskontoret och Roland Zinkernagel miljöstrategiska avd. informerar om ärendet.

  7.   8

    Miljödirektören informerar augusti 2025

  8. Förtroendevald i miljönämnden som har deltagit på en förrättning sammanfattar aktuell information för nämnden. 

  9. Kontrollorganisationen i Sverige avseende livsmedel, foder, animaliska biprodukter och djurskydd vid slakt utövas i dag av 270 kontrollmyndigheter på lokal, regional och nationell nivå. Detta medför att såväl kontrollen som avgifterna skiljer sig åt runtom i landet. Många kontrollmyndigheter bedöms dessutom vara små och sårbara. I utredningen föreslås därför en centralisering av ansvaret för kontrollen i livsmedelskedjan till Livsmedelsverket respektive Jordbruksverket. Syftet med förslaget är att skapa bättre förutsättningar för att uppnå en likvärdig och enhetlig kontroll. Miljöförvaltningen delar utredningens uppfattning att det finns brister i dagens system, men anser att det vore kostsamt och tidskrävande att bygga upp en helt ny centraliserad livsmedelskontroll.

    Svar: Kommunstyrelsen senast 2025-09-09.

  10. Fastighets- och gatukontoret har gjort en översyn av Malmö kommuns lokala ordningsstadga då det fanns behov av språkliga ändringar samt kartbilagor för att göra föreskrifterna tydligare och mer lättbegripliga. Det har också tillkommit ett antal författningsändringar och ny rättspraxis. Det finns även nya frågor eller företeelser som har lett till diskussion om möjlig reglering i ordningsföreskrifterna. Miljöförvaltningen ser positivt på att regelverket förtydligas språkligt och med nya kartbilagor, samt att föreskrifterna harmoniseras med aktuell lagstiftning.

    Svar: Fastighets- och gatukontoret 2025-08-28

    Bilagor

  11. Regeringen har beslutat om ändringar i avfallsförordning (2020:614) som avser hantering av trädgårds- och parkavfall. Ändringarna innebär att ett bemyndigande i 40 § 8 p förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som kommuner använt för att meddela föreskrifter om eldning i de lokala miljö- och hälsoskyddsföreskrifterna upphör den 30 december 2025. De lokala föreskrifterna behöver därför upphävas senast detta datum. Nya lokala föreskrifter för eldning av trädgårdsavfall kommer att meddelas med stöd av avfallsförordningen. Detta kommer att göras i ett separat ärende.

    Parallellt med denna ändring gör miljöförvaltningen en genomgång av samtliga paragrafer i de lokala miljöföreskrifterna, främst med språkliga förtydliganden och förenklingar.

    Svar: Kommunstyrelsen

    Bilagor

  12. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet gällande analys och förslag till nationella författningsändringar, för yttrande. Miljöförvaltningen ser positivt på förslagen i remissen.

    Svar: Kommunstyrelsen senast 2025-09-05.

  13. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet om regelförenkling för viss avfallshantering för yttrande. Miljöförvaltningen ser positivt på förslagen i remissen.

    Svar: Kommunstyrelsen senast 2025-09-05.

    Bilagor

  14. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra utbyggnad av en underhållsdepå för tåg (Arlövsdepån) med tillhörande spåranslutningar till Södra stambanan. Syftet är också att säkerställa anläggningens funktion och lämplighet i förhållande till dess utbredning inom både Malmö kommun och Burlövs kommun.
    Miljönämnden ställer sig positiv till detaljplanen men önskar bättre beskrivningar av hur vatten ska hanteras inom planområdet.

    Svar: Stadsbyggnadsnämnden senast 2025-08-28.

    Bilagor

  15. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga planområdet med blandad stadsbebyggelse i form av bostäder, kontor och centrumfunktioner. Detaljplanen möjliggör även för ny allmän platsmark i form av ett parkstråk, med små fristående byggnader längs med den västra kajen.
    Miljönämnden kan i nuläget inte ta ställning till planförslaget då viktiga utredningar och åtgärder kring bland annat vattenhantering, omgivningsbuller och markmiljö ännu inte presenterats.

    Svar: Stadsbyggnadsnämnden senast 2025-08-28.

    Bilagor

  16. I betänkandet Bättre förutsättningar för klimatanpassning lämnas elva förslag till förändringar i befintlig lagstiftning, samt flera olika uppdrag föreslås, som skapar bättre förutsättningar för genomförandet av klimatanpassningsåtgärder. Malmö stad har under flera års tid drivit ett aktivt nationellt påverkansarbete för att få till stånd förbättrad lagstiftning och tydlighet gällande finansiering, ansvar och ägande av klimatanpassningsåtgärder. Miljöförvaltningen ser att det finns möjlighet till förbättringar av förslaget så att Sveriges klimatanpassning kan bli mer ändamålsenlig och effektivare.

    Svar: Kommunstyrelsen senast 2025-09-04.

    Bilagor

  17. Miljöförvaltningen ställer sig positiv till Energi- och klimatplanen och anser att den är ambitiös och utgör en bra grund för hur Lomma kommun kan arbeta med sina övergripande energi och klimatmål.

    Svar: Kommunstyrelsen i Lomma senast 2025-09-04.

    Bilagor

  18. Gunilla Ryd (V) och Tobias Petersson (V) har inkommit med en motion om att ta fram en trädplan för Malmö eftersom det idag upplevs saknas en samlad politisk styrning.

    Miljöförvaltningen anser att översiktsplanen bör hantera frågan eftersom dess syfte är att väga allmänna intressen mot varandra. Där finns möjlighet att tydliggöra trädens vikt i relation till andra anspråk av mark i staden.

    Svar: Kommunstyrelsen/Kommunfullmäktige senast 2025-09-04.

    Bilagor

  19. Remissen gäller ett delbetänkande om framtidens regionala utvecklings- och landsbygdspolitik. Miljöförvaltningen är positiv till utredningens inriktning, särskilt med betoning på behovet av fler insatser för att nå klimat- och miljömålen och förslagen om ökad inkludering av civilsamhälle, näringsliv, nationella minoriteter och kommuner i samverkan. Det är även positivt att utredningen lyfter kommunernas roll och vikten av tydlig ansvarsfördelning och långsiktig styrning. Mer detaljer väntas i slutbetänkandet 2026.

    Svar: Kommunstyrelsen senast 2025-09-04.

    Bilagor

  20. Ärendet innehåller personuppgifter och publiceras således ej.

     

    Svar: Verksamhetsutövaren. 

  21. Det nya reviderade luftkvalitetsdirektivet ska föras in i svensk lag senast 11 december 2026. Direktivet innebär nya lägre miljökvalitetsnormer (MKN) för luftföroreningar; NO2, SO2, PM10, PM2.5, bensen och O3. Det nya EU direktivet för luftföroreningar sätter hårdare krav på exponeringshalter samt mätningar och modelleringar. Utförande av åtgärdsprogram förtydligas och kommer att vara strängare med sanktioner kopplade till uppförande och genomförande av åtgärdsprogrammen. Miljöförvaltningen ställer sig positiv till de nya förslagen och ser gärna att den superstation som ska placeras i en av Sveriges tre största städer placeras i Malmö.

     

    Svar: Kommunstyrelsen senast 2025-09-04.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.