Hoppa över navigering
  1. Miljönämnden beslutar om närvarorätt för nyanställda under dagens sammanträde.

  2.   2

    Val av justerare

  3.   3

    Anmälan av inkomna skrivelser - februari 2024

  4.   4

    Anmälan av upprättade och utgående skrivelser - februari 2024

  5.   5

    Redovisning av delegerade beslut - februari 2024

  6.   6

    Miljödirektören informerar - februari 2024

  7. Malmö stad ska arbeta för att öka tryggheten och för att brottsligheten ska minska i Malmö. Detta är också ett mål som ligger i linje med den nationella politikens grundläggande målsättning för hela Sverige. En ökad trygghet och säkerhet i staden kan leda till en ökad social hållbarhet för Malmöborna. Att inte behöva känna rädsla för fara tillhör dessutom en av de mänskliga rättigheterna.

    Kommunala och statliga myndigheters tillsyn har visat sig vara ett effektivt verktyg i brottsförebyggande arbete, men att främja trygghet och förebygga brottslighet är en omöjlig uppgift för en enskild myndighet. Det kräver samverkan mellan flera samhällsaktörer och myndigheter. Tryggare Malmö, som nu varit verksamt i drygt sex år, är en del av Malmö stads särskilda insats för att öka trygghet och säkerhet i Malmö genom samverkan mellan såväl kommunala som statliga myndigheter. De som medverkar regelbundet i satsningen är miljöförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Malmö stad tillsammans med Räddningstjänsten Syd, Polisen, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Kronofogden, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Tullverket. Arbetet bygger framförallt på riktad och uppsökande myndighetsgemensam tillsyn.

  8. Kommunstyrelsen har översänt Remiss från Havs- och vattenmyndigheten om ändring i föreskrifter HVMFS 2012:18 till miljönämnden för direktbesvarande. Havs- och vattenmyndigheten har lagt fram ett förslag om uppdaterade föreskrifter om vad som kännetecknar god miljöstatus samt miljökvalitetsnormer med indikatorer för Nordsjön och Östersjön. Miljöförvaltningen är positiv till förslaget eftersom det bidrar till utförligare data om Malmös marina miljö samt att data bidrar i det kommande arbetet med framtagande av åtgärdsprogram för MKN vatten.

  9. Malmö stad har fått en remiss från Naturvårdsverket avseende vägledning om ansvar för avhjälpande av föroreningsskador. Vägledningen är en uppdatering av den tidigare Efterbehandlingsansvar – en vägledning om miljöbalkens regler och rättslig praxis.

     

    Miljöförvaltningen är positiv till att vägledningen har uppdaterats, men har några förslag på tillägg och justeringar. I huvudsak efterfrågar miljöförvaltningen ett inledande avsnitt om vägledningens syfte och ett resonemang kring vad som kan anses vara vägledande domstolsavgöranden.

  10. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Naturvårdsverket om Naturvårdsverkets tillsynsvägledning gällande i vilka fall som slam-, olje- och fettavskiljare samt dagvatten-anläggningar kan omfattas av krav på anmälan eller tillstånd enligt 13 § förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (FMH). Miljöförvaltningen är positiv till tillsynsvägledningen och instämmer med de ställningstaganden som presenteras i vägledningen. Miljöförvaltningen önskar dock några förtydliganden och utvecklade resonemang för vissa delar i vägledningen. Exempelvis gällande när VA-huvudmannen behöver ansvara för rening av dagvatten från en enskild fastighet och ett detaljplanelagt område, när vatten från en enskild fastighet inte är ett dagvatten utan ett avloppsvatten (annan flytande orenlighet), vem som då ansvarar för kontroll av detta vatten och vem som kan ställa krav gentemot utsläpparen. Det är även önskvärt med tydlig förklaring av begreppet allmän avloppsanläggning.

     

  11. Miljönämnden ska senast 2024-02-23 besluta om årsanalys 2023 och överlämna den till kommunstyrelsen. Årsanalysen omfattar en uppföljning av verksamhetens utveckling, kommunfullmäktiges mål och uppdrag samt ett bokslut med ekonomisk analys. Uppföljningen av kommunfullmäktigemålen visar att tre mål bedöms som uppnådda och två av målen bedöms som delvis uppnådda. Miljönämnden redovisar ett positivt resultat för 2023 med 302 000 kronor. Miljönämnden redovisar ett överskott på 302 000 kronor, vilket överensstämmer väl med den nollprognos nämnden haft under året.

  12. Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för att se till att det finns en god intern kontroll. Förvaltningsdirektörer och bolagsdirektörer ska löpande rapportera till nämnden eller bolagsstyrelser om hur den interna kontrollen fungerar senast den 23 februari 2024. Miljönämnden kontrollområden för 2023 har tagits fram efter genomförd riskanalys. Kommunstyrelsen har beslutat om tre gemensamma granskningsområden för Malmö stads samtliga nämnder och bolag. I rapporten redovisas även en förbättringsåtgärd som föreslagits i samband med tidigare granskning samt en självskattning utifrån kommungemensamma kriterier för utvärdering av intern kontroll.

  13. Enligt Malmö stads reglemente för intern kontroll ska nämnder och bolagsstyrelser årligen besluta om internkontrollplan som beskriver prioriterade åtgärder och granskningar utifrån dokumenterade riskanalyser. Miljönämndens risk- och väsentlighetsbedömning, som åskådliggörs av en riskmatris, har resulterat i förslag till fem granskningsområden och en åtgärd. Malmö stad har beslutat om tre gemensamma granskningsområden för samtliga nämnder och helägda bolag i Malmö stad under 2024.

  14. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet om ytterligare steg för att förbättra genomförandet av MKB-direktivet, där den Europeiska kommissionen har framfört kritik mot det svenska genomförandet. Klimat och näringslivsdepartementet har därför lämnat ett lagförslag som i huvudsak innebär att vissa verksamheter och åtgärder ska anmälas till tillsynsmyndigheten som ska bedöma om verksamheten eller åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

    Miljöförvaltningen är positiv till att ytterligare åtgärder tas för att förbättra det svenska genomförandet av MKB-direktivet. Miljöförvaltningen instämmer i att tidsfristen i anmälningsärenden bör räknas från när ansökan är komplett, men anser att mer utredning och analys av såväl förslaget om föreläggande om komplettering som bestämmelsen i 9 kap. 6 c § miljöbalken som helhet behövs. Därtill bör full kostnadstäckning ges till kommunerna för det extra arbete som åtgärderna kan innebära.

  15. Kommunstyrelsen har översänt Remiss från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet till miljönämnden för besvarande. I promemorian föreslås lag- och förordningsändringar som är nödvändiga för att komplettera EU-förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel. Framför allt föreslås vilka myndigheter som ska ansvara för olika uppgifter, däribland tillsyn, som ska utföras enligt EU-förordningen.

    Miljöförvaltningen ställer sig positiv till en nationell handlingsplan för utbyggnaden av infrastruktur med alternativa drivmedel eftersom det i förlängningen bidrar till minskade utsläpp av koldioxid och partiklar. Utöver det har miljöförvaltningen inga synpunkter på remissen. Förslaget påverkar inte miljöförvaltningens verksamhet.

  16. Kommunstyrelsen har översänt en remiss innehållande en enkät från Vattenmyndigheterna gällande rapportering av genomfört arbete enligt Åtgärdsprogram för vatten 2022–2027 till bland annat miljönämnden för samråd. Miljöförvaltningen har, tillsammans med fastighets- och gatukontoret, stadsbyggnadskontoret och stadskontoret, gemensamt fyllt i enkäten. Enkäten, som innehåller Malmö stads samlade rapportering, skickas in av stadskontoret efter beslut i kommunstyrelsen.

  17. Kommunstyrelsen har översänt förslag till handlingsplan mot islamofobi och antimuslimsk rasism för åren 2024-2027. Handlingsplanen är en del i arbetet mot diskriminering och rasism i enlighet med Malmö stads Policy för mänskliga rättigheter, med fokus på barnets rättigheter, jämlikhet och jämställdhet, och syftar till att stärka Malmö stads arbete mot islamofobi och antimuslimsk rasism. Miljöförvaltningen är positiv till att stadens arbete mot islamofobi och antimuslimsk rasism stärks, men i stället för handlingsplaner för varje enskild rättighetsfråga ser miljöförvaltningen ett behov av ett flexibelt stadsövergripande metodstöd för nämndernas implementering av Malmö stads policy för mänskliga rättigheter (MR-policyn) utifrån de specifika förutsättningarna inom sina respektive verksamheter. I övrigt anser miljöförvaltningen att arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism med fördel kopplas ihop med stadens arbete med ett långsiktigt strategiskt områdeslyft.

  18. Kommunstyrelsen har översänt nämndinitiativet Ett Malmö fritt från rasism från Helena Nanne (M) för samråd. I nämndinitiativet föreslår Helena Nanne för det första att en kartläggning av förekomsten av rasism på Malmö stads skolor ska genomföras och för det andra att kommunstyrelsen ska anmoda samtliga nämnder att alltid polisanmäla brott i eller i anslutning till nämndernas egna verksamheter. Miljönämnden är ombedd att endast yttra sig över det andra förslaget i initiativet och miljöförvaltningens bedömning och förslag till yttrande rör därför endast det. Miljöförvaltningen bedömer att det inte finns förutsättningar att anmoda samtliga nämnder att polisanmäla brott och föreslår nämnden att föreslå för kommunstyrelsen att avslå förslaget.

  19. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet angående Naturvårdsverkets redovisning av regeringsuppdrag om kriteriet yrkesmässig och om kriterier vid prövning av tillstånd för avfallstransport. Förslagen innebär att begreppet yrkesmässig transport av avfall ändras till att i yrkesmässig verksamhet transportera avfall samt att tillstånd för att transportera icke-farligt avfall tidsbegränsas. Miljöförvaltningen ställer sig positiv till de ändringar som föreslås i miljöbalken och i avfallsförordningen. Förslagen kommer att göra lagstiftningen tydligare, underlätta tillsynen samt bidrar till att minska den illegala avfallshanteringen.

  20. Stadsbyggnadsnämnden har för samråd översänt förslag till detaljplan för Hamnen 22:164 i inre hamnen. Detaljplanen möjliggör en ny sträckning för Hans Michelsensgatan, från Universitetsbron i väster till Västkustvägen i öster. Gatan ska utformas som en grön stadshuvudgata. Syftet med detaljplanen är att lägga grunden för ett av de viktigaste rörelsestråken genom den nya stadsdelen Nyhamnen, att ta vara på och utveckla det offentliga rummet på Skeppsbron samt att skydda befintlig bebyggelse på Skeppsbron.

    Miljönämnden tar i samrådsskedet inte ställning till förslaget till detaljplan eftersom nämnden anser att det saknas underlag för att bedöma markens lämplighet för planerat ändamål.

  21. Miljönämnden har under hösten 2023 meddelat en önskan att delta på tillsynsbesök inom ramen för miljönämndens ansvar när det är möjligt. Enligt § 17 i arvodesreglerna har förtroendevalda rätt att få förrättningsersättning för tillsynsbesök utifrån miljönämndens ansvar efter beslut i nämnd.

  22. Miljönämnden har möjlighet att besluta om ersättning för förtroendevalda som har deltagit under beredning av miljönämndens budget 2024.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.