Möte 2019-11-19
-
1
Anmälan om förhinder att bevista dagens sammanträde
-
2
Val av justerare och bestämmande av tid för justering av protokollet
-
3
Fråga om närvarorätt för personalföreträdare
-
4
Fråga om närvarorätt för övriga närvarande
-
Gunilla Andersson och Louise Dahl, 10 minuter
-
6
Behovsutredning och tillsynsplan 2020-2022 för avdelningen för miljö- och hälsoskydd, MN-2019-8765
-
Johan Emanuelsson och Hanna Björklund från stadsbyggnadskontoret, 15 min
-
Maria Olsbäck och Josephine Nellerup från stadsbyggnadskontoret, 15 minuter.
-
Sofie Holmkvist, 10 minuter
-
10
Redovisning av delegerade beslut - november 2019, MN-2019-15
-
13
Remiss från Justitiedepartementet om kompletterande bestämmelser till EU-förordningen om sprängämnesprekursorer (Ds 2019:17), MN-2019-6884
Miljönämnden har att svara på remiss från Justitiedepartementet om kompletterande bestämmelser till EU-förordningen om sprängämnesprekursorer (Ds 2019:17). EU-förordningen innebär huvudsakligen att de ämnen som är listade i bilaga I till förordningen, benämnda sprängämnesprekursorer som omfattas av restriktioner, fortsatt inte får tillhandahållas, införas, innehas eller användas av enskilda personer. Misstänkta transaktioner samt betydande försvinnanden och stölder avseende de sprängämnesprekursorer som förtecknas i bilaga I och II till EU-förordningen ska fortsatt rapporteras till Polismyndigheten. Skyldigheten utökas nu till att omfatta fler aktörer. Det har i EU-förordningen dessutom tillkommit krav på bland annat medvetandehöjande åtgärder och utökad tillsyn. EU-förordningen ska tillämpas fullt ut från och med den 1 februari 2021. Miljönämnden ser positivt på att regleringen av sprängämnesprekursorer utökas och omfattar fler ämnen och aktörer, dock efterfrågas ett antal förtydliganden i frågor som gäller kommunens tillsyn.
Svar till Justitiedepartementet senast 2019-11-20 (Ju2019/02641/L4)
-
277kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
917kb Ladda ner dokument
-
-
Miljönämnden har att svara på remiss från Naturvårdsverket om Vägledning om 2 kapitlet miljöbalken. Vägledningen riktar sig till prövnings- och tillsynsmyndigheter som tillämpar miljöbalken, samt till verksamhetsutövaren. Miljönämnden anser att det remitterade förslaget till vägledning i sin nuvarande form inte är tillräckligt genomarbetad och inte uppfyller syftet med en vägledning. Miljönämnden avstyrker därför förslaget.
Svar till Naturvårdsverket senast 2019-11-20 (NV-05835-17)
-
222kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
15
Remiss från kommunstyrelsens arbetsutskott om Styrdokument krisberedskap enligt överenskommelse om kommunernas krisberedskap 2019-2022, MN-2019-8029
Miljönämnden har att svara på remiss från kommunstyrelsens arbetsutskott om förslag till Utvecklingsplan för Malmö stads arbete med krisberedskap och civilt försvar 2020-2023, vilket är ett styrdokument framtaget enligt överenskommelse om kommunernas krisberedskap 2019–2022. Kommunstyrelsens arbetsutskott förtydligar i remitterat förslag till styrdokument inriktningar, mål och ansvarsfördelning inom Malmö stads krisberedskap. Styrdokumentet riktar sig till Malmö stads nämnder, bolag och förbund. Miljönämnden anser att föreslaget styrdokument är mycket heltäckande och kommer att vara till stöd och hjälp i stadens och förvaltningarnas arbete med krisberedskap. Miljönämnden tillstyrker därför förslaget med endast ett fåtal synpunkter.
Svar till kommunstyrelsens arbetsutskott senast 2019-12-02 (STK-2019-629)
-
178kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
16
Remiss från kommunstyrelsens arbetsutskott efter uppdrag från kommunfullmäktige att utreda sociala obligationer, MN-2019-7347
Kommunstyrelsens arbetsutskott har till miljönämnden översänt remissförslaget Utredning om möjligheten att införa sociala obligationer. Stadskontoret bedömer att det finns starka motiv att införa sociala obligationer på liknande sätt som beslutats om gröna obligationer. Miljönämnden ställer sig positiv till utredningens övergripande slutsats och menar att det finns stora möjligheter till synergieffekter om klimat- och miljöaspekter hanteras tillsammans med sociala investeringar. Därför bör den långsiktiga ambitionen vara att slå ihop arbetet till en gemensam hållbarhetskommitté för såväl gröna som sociala obligationer i Malmö stad. Men miljönämnden bedömer det i nuläget som olämpligt att en redan igångsatt och fungerande process med gröna obligationer skulle slås ihop med en nystartad process med sociala obligationer.
Svar till kommunstyrelsens arbetsutskott senast 2019-12-02 (STK-2019-949)
-
213kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
319kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Handlingsplan för Malmö stads strategiska kemikaliearbete 2020-2030 kommer ersätta Kemikalieplan med fokus på barn och unga 2017-2019 där samtliga åtgärder till största del kommer uppfyllas. Handlingsplanen kommer utgöra ett betydelsefullt verktyg i arbetet mot ett kemikaliesmartare Malmö. Åtgärderna i handlingsplanen har tagits fram i samverkan mellan förvaltningar och bolag inom Malmö stad där miljöförvaltningen har haft ansvar för att leda och samordna arbetet. Miljönämnden beslutade 2019-05-21 § 90 att skicka förslag till Handlingsplan för Malmö stads strategiska kemikaliearbete på remiss till samtliga Malmö stads nämnder. Samtliga nämnder och bolag som inkommit med remissvar ställer sig bakom handlingsplanen. Miljönämnden har nu att godkänna Handlingsplan för Malmö stads strategiska kemikaliearbete för barn och unga.
-
230kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
385kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
310kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
352kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
324kb Ladda ner dokument
-
385kb Ladda ner dokument
-
593kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt gällande tillsynstaxor (angivet i 2, 3 och 4 §§§) får miljönämnden varje kalenderår (avgiftsår) besluta att höja de i taxorna antagna avgifterna med en procentsats som motsvarar de tolv månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV) räknat fram till den 1 oktober året före avgiftsåret. Prisindex för kommunal verksamhet visar en indexhöjning med 2,7 procent vilket innebär en ökning av timtaxa enligt livsmedels- och foderlagstiftningen från nuvarande 1 330,00 kronor till 1 365,00 kronor och timavgiften för registrering av livsmedelsanläggning ökar från nuvarande 980,00 till 1 005,00 kronor från och med år 2020. Övriga timtaxor ökar från nuvarande 1 120,00 kronor till 1 150,00 kronor från och med år 2020.
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
19
Ändring av taxa enligt livsmedels- och foderlagstiftningen med anledning av EU:S nya kontrollförordning, MN-2019-7899
Den 28 april 2017 trädde EU:s nya kontrollförordning (EU) 2017/625 i kraft. Förordningen kommer till huvudsaklig del att tillämpas från och med den 14 december 2019. Förordningen innebär vissa förändringar av betydelse för utformningen av miljönämndens taxa enligt livsmedels- och foderlagstiftningen. Viktigast är att begreppet extra offentlig kontroll utmönstras. I den nya kontrollförordningen återfinns bestämmelser som i hög grad motsvarar de åtgärder som avsågs med begreppet extra offentlig kontroll. För att säkerställa att miljönämnden även fortsättningsvis kan ta betalt för alla delar av sin kontrollverksamhet behöver taxan delvis anpassas till de nya och ändrade avgiftsgrunderna.
-
429kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
376kb Ladda ner dokument
-
-
I miljönämndens antagna budgetinstruktion framgår det att förändringar av internbudgeten under löpande budgetår ska anmälas till miljönämnden om beslut föreligger om reducerat eller utökat kommunbidrag. Kommunstyrelsen beslutade den 11 september att utöka miljönämndens kommunbidrag under 2019 med 50 000 kronor med finansiering ur anslag till kommunstyrelsens förfogande. Kommunbidraget i internbudgeten för miljöstrategiska avdelningen kommer därför att utökas med 50 000 kronor under 2019 till totalt 44 056 000 kronor.
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
21
Miljödirektören informerar
-
Kommunstyrelsens arbetsutskott har till miljönämnden översänt remissförslaget Utredning om möjligheten att införa sociala obligationer. Stadskontoret bedömer att det finns starka motiv att införa sociala obligationer på liknande sätt som beslutats om gröna obligationer. Miljönämnden ställer sig positiv till utredningens övergripande slutsats och menar att det finns stora möjligheter till synergieffekter om klimat- och miljöaspekter hanteras tillsammans med sociala investeringar. Därför bör den långsiktiga ambitionen vara att slå ihop arbetet till en gemensam hållbarhetskommitté för såväl gröna som sociala obligationer i Malmö stad. Men miljönämnden bedömer det i nuläget som olämpligt att en redan igångsatt och fungerande process med gröna obligationer skulle slås ihop med en nystartad process med sociala obligationer.
-
Handlingsplan för Malmö stads strategiska kemikaliearbete 2020-2030 kommer ersätta Kemikalieplan med fokus på barn och unga 2017-2019 där samtliga åtgärder till största del kommer uppfyllas. Handlingsplanen kommer utgöra ett betydelsefullt verktyg i arbetet mot ett kemikaliesmartare Malmö. Åtgärderna i handlingsplanen har tagits fram i samverkan mellan förvaltningar och bolag inom Malmö stad där miljöförvaltningen har haft ansvar för att leda och samordna arbetet. Miljönämnden beslutade 2019-05-21 § 90 att skicka förslag till Handlingsplan för Malmö stads strategiska kemikaliearbete på remiss till samtliga Malmö stads nämnder. Samtliga nämnder och bolag som inkommit med remissvar ställer sig bakom handlingsplanen. Miljönämnden har nu att godkänna Handlingsplan för Malmö stads strategiska kemikaliearbete för barn och unga.
Izabella Arwidson, projektledare, föredrar ärendet för nämnden.