Hoppa över navigering
  1. Miljönämnden beslutar om närvarorätt för nyanställda under dagens sammanträde.

  2.   2

    Val av justerare

  3.   3

    Anmälan av inkomna skrivelser - jan 2024

  4.   4

    Anmälan av upprättade och utgående skrivelser - jan 2024

  5.   5

    Redovisning av delegerade beslut - jan 2024

  6.   6

    Miljödirektören informerar - jan 2024

  7.   7

    Information om eventuella projektavvikelser

  8.   8

    Information om Europeiska regionala utvecklingsfonden

  9. I miljönämndens budget för 2024 beskriver nämnden sitt ansvar, planering för verksamheten samt plan för ekonomin under året. Planen innehåller utveckling av verksamheten, prioriteringar under året samt vilken effekt och resultat som prioriteringarna förväntas ha.

    Kommunbidraget för 2024 uppgår till 83 210 000 kronor, vilket är en nettoökning med 1 500 000 kronor jämfört med budget 2023. Ökningen består av indexuppräkning och justering för nytt personalomkostnadspålägg. Nämnden har även fått ett effektiviseringskrav med 3,0%.

  10. Miljönämnden har, enligt nämndens reglemente, prövnings-, anmälnings-, tillsyns- och kontrollansvar över miljö- och hälsoskyddsområdet, livsmedels- och foderområdet samt andra närliggande lagstiftningsområden. Föreliggande förslag till behovsutredning och tillsynsplan omfattar miljö- och hälsoskyddstillsynens lagstiftningsområde inom de områden som nämnden ansvarar för i sitt grunduppdrag enligt kommunens målkedja.

     

    I planen föreslås prioriteringar inom den behovsprioriterade tillsynen. Tillsynsområdena styrd- och händelsestyrd tillsyn regleras via lagstiftning varför prioritering inom dessa tillsynsområden inte bör göras. Dessa tillsynsområden prioriteras alltid framför den behovsprioriterade tillsynen.

  11. Miljönämnden fastställde i januari 2022 en kontrollplan för livsmedelskontrollen 2022-2024 som innehåller en beskrivning av hur de krav som ställs på offentlig kontroll inom livsmedelskedjan ska uppfyllas. Kontrollplanen omfattar prioriteringar som ska revideras årligen. Prioriteringarna baseras på omvärldsbevakning, förvaltningens egen erfarenhet av verksamheterna samt anpassning efter nationella mål inom livsmedelskontrollen. Livsmedelsverket har tagit fram och föreskrivit om en ny modell för riskklassning för en mer riskbaserad offentlig kontroll som gäller från 1 januari 2024, samtidigt som efterhandsdebitering av livsmedelskontrollen blir obligatoriskt. Detta innebär att miljöförvaltningen behöver uppdatera kontrollplanen för att säkerställa att den offentliga kontrollen utförs riskbaserat, effektivt och verkningsfullt.

     

  12. Kommunstyrelsen har bett miljönämnden om yttrande gällande en remiss från Kemikalieinspektionen om framställan om utvidgat tillsynsansvar för Kemikalieinspektionen.

     

    Miljöförvaltningen är positiv till de förslagna ändringarna i miljötillsynsförordningen (2011:13). Förändringarna handlar om att utvidga kemikalieinspektionens tillsynsansvar för kontroll av växtskyddsmedel till att omfatta alla verksamheter som släpper ut sådana produkter på marknaden i hela leverantörskedjan. Vidare föreslås att kemikalieinspektionen får ansvar för tillsynen av att alla verksamheter som är anmälningspliktiga till produktregistret fullgör den skyldigheten och att miljötillsynsförordningen ändras för att tydliggöra att betat utsäde ska kontrolleras av Kemikalieinspektionen enligt bestämmelserna i miljöbalken. Förändringarna innebär att tillsynen skulle förenklas och effektiviseras om kemikalieinspektionen hade tillsynsansvar för hela leverantörskedjan i all sin tillsyn av växtskyddsmedel, biocidprodukter, andra kemiska produkter, varor och biotekniska organismer.

     

  13. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet om Naturvårdsverkets skrivelse Åtgärder för att öka materialåtervinningen av avfall. År 2025 måste 55 procent av Sveriges kommunala avfall materialåtervinnas eller förberedas för återanvändning enligt EU:s återvinningsmål. Naturvårdsverket har tagit fram fyra författningsförslag och ytterligare åtgärder som behöver vidtas för att arbeta mot målet. Miljöförvaltningen är positiv till de författningsförslag och åtgärder som Naturvårdsverket har tagit fram.

  14. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Naturvårdsverket om förslag för att minska risken att systemet med anmälningsplikt utnyttjas för avfallsbrottslighet. Miljöförvaltningen är positiv till förslaget. Miljöförvaltningen anser att det behövs ytterligare åtgärder då avfallsbrottslighet är ett växande problem. Det behöver införas en administrativ åtgärd/sanktion kopplat till bygg- och rivningsavfall som inte sorterats på plats för att kunna få effekt i tillsynen. Miljöförvaltningen instämmer även med att det finns skäl att se över sexveckorsregeln för anmälan av miljöfarlig verksamhet.

  15. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet om förslag till att förhindra spill av plastpellets till miljönämnden för samråd. För att minska spill av plastpellets föreslår EU-kommissionen att företag inom EU, som hanterar plastpellets ska arbeta aktivt med att minska spillet och rapportera sina åtgärder till en nationell myndighet. Miljöförvaltningen är positiv till förslaget eftersom det bidrar till Malmö stads arbete med att minska föroreningarna i stadens blå och gröna miljöer.

  16. Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Havs- och vattenmyndigheten om Marin strategi för Nordsjön och Östersjön 2024–2029 - Samråd om bedömning av miljötillstånd och socioekonomisk analys till bland annat miljönämnden för yttrande. Bedömningen om miljötillståndet är en del av arbetet med att genomföra EU:s havsmiljödirektiv och ska fungera som underlag vid exempelvis fastställande av miljökvalitetsnormer och framtagande av åtgärdsprogram. Sammanfattningsvis visar resultaten från bedömningen att tillståndet för havsmiljöns arter och livsmiljöer är fortsatt kritiskt och att nyttjandet inte är hållbart.

  17. Miljönämnden har från stadsbyggnadsnämnden mottagit granskningshandlingar till detaljplan för fastigheten Bunkeflostrand 155:5 med flera. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga den östra delen av området med blandad stadsbebyggelse i form av småhus, flerbostadshus och närservice. I den västra delen av planområdet ska detaljplanen säkerställa bevarandet av befintliga naturvärden. Miljönämnden tillstyrker förslaget till detaljplan men anser att planbeskrivningen behöver förtydligas i vissa delar när det gäller hur sanering av mark, bevarande av naturvärden och lokalisering av ytor för hantering av dagvatten ska hanteras för att undvika målkonflikter.

  18. Kulturnämnden har översänt förslag till kulturstrategiskt program för Malmö stad 2024-2030. Programmet syftar till att staka ut en långsiktig kulturstrategisk riktning för hela Malmö stad som bygger på tre grundprinciper: kulturens självständighet, kulturens demokratiska grund och kulturens kraft i byggandet av Malmö. Miljöförvaltningen välkomnar att det finns en koppling till samtliga hållbarhetsdimensioner i programmet och att kultur ses som en viktig del i samhällsutvecklingen. Programmet öppnar för goda möjligheter att fördjupa och vidareutveckla miljöförvaltningens olika samarbeten med kulturförvaltningen.

     

  19.   19

    Nämndinitiativ från Jenny Bengtsson (SD) om miljöpåverkan efter upplopp i Malmö

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.