Hoppa över navigering
  1. Miljönämnden beslutar om närvarorätt för nyanställda under dagens sammanträde.

  2.   2

    Val av justerare

  3.   5

    Redovisning av delegerade beslut oktober 2024

  4.   6

    Miljödirektören informerar oktober 2024

  5.   7

    Information om öresundsmetron

  6.   8

    Information om nettonoll

  7.   9

    Information om Energimyndighetens utredning som regeringen har beställt om utvecklingsmöjligheter för energi- och klimatrådgivning

  8. Klimatforskningen visar att värmeböljorna kommer bli fler, längre och varmare de kommande decennierna, men de lämnar inte avtryck på stadens infrastruktur på samma sätt som ett stort skyfall. I stället så brukar värmeböljor kallas den “tysta mördaren” då dödsfall från värme drabbar de som redan har det svårt, och ofta i deras hem. Det är lätt att anta att värme inte är ett problem för de nordiska länderna då det större delen av året är kallt. Men faktum är att detta gör att många som bor här inte är acklimatiserade när en värmebölja väl slår till. Enligt Folkhälsomyndigheten är den temperatur där dödligheten ligger som lägst 11–12 grader i Stockholm medan Londons ligger på 20 grader och Miamis på 27 grader. Det senaste exemplet på hur allvarliga effekter en värmebölja kan få kom år 2018 då överdödligheten på grund av värmen i Sverige var cirka 700 personer under sommarmånaderna juni - augusti.

    Bilagor

  9. Enligt Miljöprogram för Malmö stad 2021-2030 ansvarar Miljönämnden för att återkommande sammanställa en miljöredovisning som följer upp måluppfyllelsen av Miljöprogrammet. Bedömningarna i miljöredovisningen bygger dels på Malmö stads tjänstepersoners expertkunskap inom miljöprogrammets olika områden dels på drygt 110 indikatorer och nyckeltal fördelade på miljöprogrammets tolv mål. Sammantaget visar nästan 27 procent av indikatorer/nyckeltalen på förbättrade trender medan 17 procent visar på försämrade trender. För sex av miljöprogrammets mål bedöms utvecklingen vara förbättrad under programperioden. För ett mål bedöms utvecklingen vara oförändrad och för ytterligare ett mål bedöms utvecklingen vara försämrad. För fyra av målen går utvecklingen inte att bedöma då tillräckligt med underlag saknas.

    Bilagor

  10. Malmö stads föreningspris för ideella insatser för en hållbar stad instiftades 2012 i syfte att stimulera och belöna engagemang i hållbarhetsfrågor i stadens föreningsliv. Priskommittén önskar ändring av stadgarna för att tydliggöra syftet med priset samt att ändra nomineringsperioden så att den blir bättre anpassad till föreningarnas möjlighet att inkomma med nomineringar. Beslut om ändring av stadgarna fattas av kommunfullmäktige på initiativ av miljönämnden enligt 6 § Stadgeändring.

    Bilagor

  11. Helena Grahn (M) har inkommit med en motion om flytande våtmarksväxter för att rena vatten från PFAS (svårnedbrytbara högfluorerade ämnen som bland annat används i brandskum, impregneringsmedel och teflonpannor). Forskning har visat att våtmarksväxter kan rena vatten från PFAS. Miljöförvaltningen välkomnar initiativet till rening av PFAS med våtmarksväxter men anser att det i nuläget är för tidigt skede eftersom metoden fortfarande är i försöksstadiet. Under 2024 genomför miljöförvaltningen en förstudie om PFAS i Malmö, som kommer att ge ökad kunskap om lägesbilden gällande PFAS i Malmö. Resultat och rekommendationer från förstudien kommer att utgöra underlag för fortsatt arbete inom området.

    Miljönämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

    Bilagor

  12. Trafikförsörjningsprogram (TFP) för Skåne 2025-2035 syftar till att ge Region Skåne, tillsammans med kommuner, berörda myndigheter och aktörer, en strategisk inriktning för utvecklingen av Skånes regionala kollektivtrafik. Programmet beskriver de mål, ställningstaganden och planeringsprinciper som ska styra den långsiktiga utvecklingen av Skånes kollektivtrafik. Miljöförvaltningen bedömer att TFP har en god ambitionsnivå och konkreta målsättningar, men lyfter behovet av att inkludera Öresundsperspektivet och prioriteringar i det befintliga kollektivtrafiknätet samt förbättringar inom samverkan och innovation.

    Svar till kommunstyrelsen senast 2024-10-31.

    Bilagor

  13. E.ON har inkommit med en så kallad nätutvecklingsplan för samråd. I nätutvecklingsplanen analyseras överföringskapaciteten i elnätet utifrån en prognos om framtida effektbehov. Miljöförvaltningen ställer sig positiv till planen men menar att den är på en för aggregerad nivå för att kunna nyttjas för att optimera arbetet mot stadens klimat- och energimål. Förvaltningen undrar om påföljden av energieffektivisering borde ingå i det prognostiserade behovet för överföringskapacitet samt att behovet av landel i hamnar påverkar identifierade nödvändiga investeringar. Vidare efterfrågas en analys av hur planerade investeringar påverkar elnätsavgiften.

    Svar till kommunstyrelsen 2024-10-25.

    Bilagor

  14. Livsmedelskedjan sträcker sig från jord till bord och omsätter årligen miljarder, vilket medfört att fusk i livsmedelskedjan blivit en del av den kriminella ekonomin och som orsakar stora kostnader för samhället. EU-kommissionen har efter en granskning konstaterat brister i Sveriges kontroll för att upptäcka och motverka livsmedelsfusk. Utredningen föreslår att det huvudsakliga ansvaret för kontrollen av livsmedelsfusk övergår till staten. Vidare föreslås att en nationell fuskstyrka ska inrättas som har förmågan att upptäcka och hantera mer avancerade former av livsmedelsfusk. Miljöförvaltningen har under flera års tid påtalat behovet av en nationell fuskstyrka och ser positivt på förslagen som framförs.

    Svar till kommunstyrelsen 2024-10-25.

    Bilagor

  15. Kommunstyrelsen har skickat över samrådsförslag för revidering av Renhållningsordning 2021-2030 för Burlövs kommun och Malmö stad för direktbesvarande till VA Syd. Renhållningsordningen består av en avfallsplan (kretsloppsplan) och avfallsföreskrifter. Kretsloppsplanen innehåller målområden och mål för förebyggande av avfall, effektiv återanvändning, minskat spill, förtroende och samverkan. Miljöförvaltningen är positivt inställd till förslaget och flera av åtgärderna ingår i grunduppdrag. Miljöförvaltningens åtaganden i planen behöver hanteras i miljöförvaltningens behovs- och tillsynsplaner, kontrollplaner och verksamhetsplaner.

    Svar till VA Syd senast 2024-11-04.

    Bilagor

  16. Trafik- och mobilitetsplanen (TROMP) är ett styrdokument för utvecklingen av transport och mobilitet i Malmö. I förslaget till TROMP beskrivs en vision för Malmös trafik och mobilitet, med ett tydligt fokus på mål för färdmedelsandelar till 2040. För att säkerställa en hållbar omställning av trafik och mobilitet i Malmö anser miljönämnden att målen i TROMP även bör linjeras tydligare med målen i Malmö stads Miljöprogram för Malmö stad 2021-2030 samt Energistrategi för Malmö 2022-2030. Miljöförvaltningen bedömer att planen annars inte kommer att bidra till uppfyllelse av kommunens klimat- och miljömål.

    Svar till tekniska nämnden senast 2024-10-30.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.