Möte 2022-01-25
-
1
Val av justerare och bestämmande av tid för justering av protokollet
-
2
Fråga om närvarorätt för personalföreträdare
-
3
Fråga om närvarorätt för övriga närvarande tjänstepersoner
-
4
Information om storstadspaketet
-
5
Information - Avvikelser i projektportföljen (kvartal 4 - 2021)
-
6
Information - Kommunens rapportering av Vattenmyndigheternas åtgärdsprogram 2016-2021 för vatten
-
Bilagor
-
38mb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
897kb Ladda ner dokument
-
522kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
-
9
Redovisning av delegerade beslut - januari 2022, MN-2022-24
-
10
Miljödirektören informerar - januari 2022
-
11
Motion av Kay Wictorin (C) och Anton Sauer (C) om att säkerställa miljöarbetet med hjälp av en expert- och forskarpanel, MN-2021-9084
Kommunfullmäktige har översänt en motion om att säkerställa miljöarbetet med hjälp av en expert och forskarpanel. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt kommunstyrelsen att på lämpligt sätt koppla en oberoende extern expert- och forskarpanel till genomförandet av stadens miljöprogram. Miljönämnden håller med om att det finns ett stort värde i att Malmö stads miljöarbete genomlyses av forskare och expertis inom olika områden men anser att staden redan har flera sådana samarbeten och i övrigt besitter stor kompetens på miljöområdet. Miljönämnden föreslår därför att kommunfullmäktige avslår motionen.
Svar till kommunfullmäktige senast 2022-02-09, STK-2021-1022.
-
241kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har översänt en motion om att Malmö stad bör ges ett grönt kunskapslyft i syfte att stärka politikers, tjänstemäns och medborgares kompetens i miljöfrågor. Miljönämnden anser i likhet med motionären att kunskap och kompetens är viktigt för genomförandet av Miljöprogram för Malmö stad 2021-2030. Flera kompetenshöjande insatser planeras redan idag som en del av genomförandet av miljöprogrammet samtidigt som arbetet med klimatkontrakt har inletts. Miljönämnden menar att det är mer effektivt att rikta insatser där det finns ett tydligt behov av kompetensutveckling och genomföra insatserna både inom stadens befintliga budget samt med stöd av extern finansiering.
Svar till kommunfullmäktige senast 2022-02-09, STK-2021-1047.
-
227kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
13
Motion av Anders Andersson (V) och Gunilla Ryd (V) om att införa en Cirkulationsplan för Malmö, MN-2021-8963
Miljönämnden har att yttra sig över en motion av Gunilla Ryd (V) och Anders Andersson (V) om att införa en cirkulationsplan i Malmö. I motionen föreslås kommunfullmäktige besluta om att införa en cirkulationsplan i Malmö och att de resurser som detta kräver tillgodoses. En cirkulationsplan innebär minskad genomfartstrafik i staden och förändrade resvanebeteenden till förmån för aktiva färdsätt, förbättrad framkomlighet för den samhällsnyttiga biltrafiken och kollektivtrafiken. Förändringen medför minskade växthusgasutsläpp från trafiken och möjlighet att omfördela ytor i staden till andra värden än trafik. En cirkulationsplan skulle kunna vara ett verktyg för Malmö stad att accelerera arbetet för att skapa en säker, klimatresilient, tät och hälsosam stad med minimal klimatpåverkan. Men den behöver föregås av en utredning och anpassning efter stadens förutsättningar och invånarnas behov. Det förefaller svårt att ta ställning till om de effekter som har uppnåtts i andra städer kan uppnås även i Malmö utan en mer djupgående analys och utredning.
Svar till kommunfullmäktige senast 2022-02-04, STK-2021-1076.
-
267kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
14
Remiss från Miljödepartementet - Promemorian En förbättrad förpackningsinsamling – nya roller för kommuner och producenter, MN-2021-10713
Kommunerna föreslås ta över det operativa ansvaret för insamlingen av förpackningsavfall från hushåll och verksamheter vars avfallshantering är samlokaliserad med hushåll. De vanligast förekommande förpackningsslagen, dvs pappersförpackningar, plastförpackningar, ofärgade och färgade glasförpackningar och metallförpackningar, ska samlas in fastighetsnära. Övriga förpackningsslag till exempel trä, keramik, och textil och skrymmande förpackningar ska samlas in på lättillgängliga platser. Producenterna ska finansiera kommunernas uppdrag. Infasning av kommunerna i det nya systemet föreslås ske i tre etapper mellan 2024–2026. Kommunerna ska också, på producentansvarsorganisationernas bekostnad, samla in utsorterat förpackningsavfall i utomhusmiljöer med start 2026. Miljönämnden är av uppfattningen att förändringarna som föreslås sannolikt kommer att resultera i ökad materialåtervinning, minskade utsläpp av växthusgaser och minskad förbrukning av jungfruliga råvaror. Miljönämnden anser att tidpunkten för övergången till fullständig fastighetsnära insamling bör flyttas fram två eller tre år samt att skyldigheten för fastighetsägaren att tillhandahålla utrymmen för insamling bör framgå av den generella avfallslagstiftningen och inte endast den lokala.
Svar till Kommunstyrelsen senast 2022-01-25, STK-2021-1491.
-
264kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
15
Remiss från Miljödepartementet - Promemorian Miljösanktionsavgift för överträdelse av förbud mot användning av växtskyddsmedel på vissa platser samt krav på tillstånd vid användning av växtskyddsmedel i handelsträdgårdar, MN-2021-10714
I promemorian föreslås att en miljösanktionsavgift ska införas för överträdelse av förbud mot användning av växtskyddsmedel. Det föreslås även att ett förbud återinförs, så att det krävs kommunalt tillstånd för att yrkesmässigt använda växtskyddsmedel i handelsträdgårdar och andra kommersiella trädgårdar dit allmänheten har tillträde. Bestämmelserna avses träda i kraft den 1 maj 2022. Miljönämnden är positiv till ändringsförslagen men anser att tillämpningen av dessa bör skjutas fram till senare delen av 2022 eller möjligen början av 2023 så att aktörerna hinner bli informerade och därefter eventuellt hinner finna bättre alternativ till de mer skadliga växtskyddsmedlen som kräver tillstånd.
Svar till Miljödepartementet för direktbesvarande, 2022-01-31, omedelbar justering M2021-02061.
-
200kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
16
Remiss från Utrikesdepartementet om Utkast till lagrådsremiss - Anpassningar till EU:s marknadskontrollförordning – del 2, MN-2021-11436
Kommunstyrelsen har översänt Remiss till utkast av lagrådsremiss Anpassningar till EU:s marknadskontrollförordning – del 2. I utkastet behandlas ett antal förslag till lagändringar som en följd av att EU:s nya marknadskontrollförordning tillämpas i Sverige sedan den 16 juli 2021. Miljönämnden har inte några synpunkter på hur lagändringarna som berör statliga aktörer föreslås genomföras. Miljönämnden kvarstår vid tidigare framförda synpunkter om svårigheter med fördelningen av kontrollansvaret mellan statliga och kommunala myndigheter samt oklarheterna vad gäller finansieringen av kommunernas kontrollarbete. Miljönämnden ser dock positivt på att utkastet i högre grad tar hänsyn till de problem som nämnden lyft.
Svar till kommunstyrelsen senast 2022-01-31, STK-2021-1636.
-
389kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
I miljönämndens budget för 2022 beskriver nämnden hur arbetet med att bidra till måluppfyllelse av kommunfullmäktiges mål ska ske och anger indikatorer för målen. I miljönämndens nämndsbudget för 2022 finns avsnittet Plan för grunduppdraget, där nämnden beskriver planering och uppföljning av nämndens grunduppdrag utifrån miljönämndens reglemente. Kommunbidraget för miljönämnden under 2022 uppgår till 78 191 000 kronor, vilket är en ökning med 2 885 000 kronor jämfört med 2021 års budget. Ökningen beror på att index för löne- och prisökningar räknats upp med 1 774 000 kronor, nämnden har tilldelats 2 500 000 för att stärka arbetet med kustskydd och ökad resiliens, för att möta framtida klimatförändringar. Kommunbidraget har minskats med 1 089 000 kronor för central finansiering av IT-kostnader samt med 300 000 kronor för sänkt PO-pålägg.
-
174kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
38mb Ladda ner dokument
-
-
18
Reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare, MN-2021-10071
Stadskontoret har upprättat förslag till reviderade principer och kommunstyrelsens arbetsutskott har översänt förslag till Reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare på remiss till samtliga nämnder. Miljönämnden ställer sig positiv till förslaget. Förslaget bedöms göra det lättare att prioritera bland inkomna ansökningar och tydliggör kommunstyrelsens roll som bidragsgivande nämnd. Miljönämnden vill understryka vikten av att följa upp hur beviljade medel har använts av verksamhetsutövaren genom en relevant, träffsäker och effektiv uppföljning.
Svar till Kommunstyrelsen senast 2022-02-01, STK-2021-1081.
-
171kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
I december 2020 genomförde konsultföretaget PwC på uppdrag av stadsrevisionen en granskning av hur kommunen arbetar med digitalisering, med utgångspunkt i det kommunövergripande styrdokumentet Det digitala Malmö 2017–2022. Syftet med granskningen var att bedöma om miljönämnden säkerställer att det finns en ändamålsenlig styrning, hantering och uppföljning av digitaliseringsprojekt som syftar till effektivisering. Miljönämnden fick rekommendationer för det fortsatta arbetet med digitalisering och ombads att i yttrandet över rapporten redovisa vilka åtgärder som planerades att genomföras, deras förväntade effekt samt när de senast ska vara genomförda för respektive rekommendation. Miljönämnden svarade på stadsrevisionens rapport i yttrandet som beslutades av miljönämnden 2021-03-23. Stadsrevisionen har även beslutat att miljönämnden ska inkomma med ett uppföljande yttrande, med en redovisning av vilka åtgärder som vidtagits under 2021 och en redogörelse för vilken effekt dessa har haft i verksamheten. Miljöförvaltningen har under 2021 främst fokuserat på att ta fram ett förslag till digitaliseringsstrategi samt sätta en organisation för förvaltningens digitala team.
Svar till stadsrevisionen senast 2022-01-26, SR-2020-85.
-
237kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
34mb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöförvaltningen har tagit fram ett förslag till strategi som miljönämnden föreslås besluta. Strategin utgår från stadens övergripande strategi, Det digitala Malmö 2017–2022, och redogör för miljöförvaltningens prioriteringar för att nå de kommungemensamma målen, samt vilka effekter förvaltningen vill uppnå inom respektive mål. Förvaltningen har även förankrat huvudansvaret och organisationen för digitaliseringsfrågorna, och ett team har satts samman som ska arbeta för att identifiera, prioritera samt besluta om utvecklingsprojekt inom digitalisering. Strategin ska utgöra det styrande och vägledande dokumentet för teamet, och ska leda arbetet i en tydligare riktning för att följa upp kommunfullmäktigemålet om att ligga i framkant i den digitala utvecklingen.
-
172kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad har en gemensam process för kompetensförsörjning och alla nämnder ska därför årligen inkomma med respektive nämnds kompetensförsörjningsplan till stadskontoret. Sammanfattningsvis har miljönämnden en tillfredsställande kompetensförsörjning och de viktigaste framgångsfaktorerna är hög kompetens, kompetensutveckling, delaktighet från medarbetare i verksamhetsutveckling, god arbetsmiljö samt ett närvarande ledarskap. Under 2021, till och med september har förvaltningen genomfört 20 rekryteringsprocesser med totalt 1226 ansökningar, det vill säga 61 sökande i snitt per tjänst. Nämnden ser samma trend i dessa rekryteringar som i de från 2020. Generellt sett finns tillgänglig kompetens på arbetsmarknaden med nyutexaminerade kandidater med rätt utbildningsbakgrund att tillgå. Det är fortfarande lättare att hitta kandidater med längre erfarenhet vid rekrytering till tillsvidareanställningar än till visstidsanställningar.
Svar till STK-2021-236.
-
149kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Avdelningen för miljö- och hälsoskydd har tagit fram en behovsutredning för 2022–2024 med tillsynsplan för 2022. Miljönämnden har enligt nämndens reglemente prövnings-, anmälnings-, tillsyns- och kontrollansvar över miljö- och hälsoskyddsområdet, livsmedels- och foderområdet samt andra närliggande lagstiftningsområden. Föreliggande förslag till behovsutredning och tillsynsplan omfattar miljö- och hälsoskyddstillsynens lagstiftningsområde inom de områden som nämnden ansvarar för inom sitt grunduppdrag. I planen föreslås prioriteringar inom den behovsprioriterade tillsynen. Tillsynsområdena styrd och händelsestyrd tillsyn regleras via lagstiftning, varför prioritering inom dessa tillsynsområden inte bör göras. Dessa tillsynsområden prioriteras alltid framför den behovsprioriterade tillsynen.
-
196kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
412kb Ladda ner dokument
-
392kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-
536kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Kontrollplan för livsmedelskontrollen 2022 - 2024 är en beskrivning av hur miljönämnden ska uppfylla de krav som ställs på offentlig kontroll inom livsmedelskedjan. Varje kontrollmyndighet ska ha en fastställd kontrollplan som beskriver myndighetens planering av verksamheten under treårsperioden, för att uppnå målen för säkra livsmedel, korrekt information och redlighet. Under perioden 2022–2024 kommer miljöförvaltningen att kontrollera samtliga registrerade livsmedelsanläggningar i Malmö. Kontrollen kommer att ha fokus på säker livsmedelshantering, säker specialkost, spårbarhet, säkra kosttillskott, korrekt information och redlighet, korrekt allergimärkning och att tillåtna tillsatser används samt att upptäcka och stävja livsmedelfusk eller bedrägeri. Under kommande år kommer miljöförvaltningen även skapa förutsättningar för införandet av Livsmedelsverkets nya riskklassningsmodell, efterhandsdebitering samt påbörja kontroll av det nya arbetsområdet kontaktmaterial.
-
160kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
725kb Ladda ner dokument
-
-
24
Tillsyns och kontrollplan 2022-2023 för enheten för trygghet och samordnad tillsyn, MN-2021-11568
Tillsyns- och kontrollplan 2022-2023 för enheten för trygghet och samordnad tillsyn utgör ett komplement till miljö- och hälsoskyddsavdelningens behovsutredning och tillsynsplan, samt kontrollplanen för avdelningen för livsmedelskontroll. Planen omfattar de delar av lagstiftningsområden som berör enhetens uppdrag inom livsmedelskontroll och miljö- och hälsoskyddstillsyn. Tillsyn och kontroll ska ske inom ramen för ”Tryggare Malmö” och i samarbete med andra myndigheter där det ger väsentligt mervärde för en eller flera av de deltagande myndigheterna. Det handlar mestadels om uppsökande och händelsestyrt arbete med samordnade kontroller med flera myndigheter på framförallt icke anmälnings- och tillståndspliktiga verksamheter.
-
174kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
488kb Ladda ner dokument
-
-
§ 1
Val av justerare och bestämmande av tid för justering av protokollet
-
§ 2
Fråga om närvarorätt för personalföreträdare
-
§ 3
Fråga om närvarorätt för övriga närvarande tjänstepersoner
-
Tobias Nilsson, avdelningschef på fastighets- och gatukontoret presenterar en lägesrapport om storstadspaketet, där bland annat bostadsbyggande och kollektivtrafik ingår.
-
Sofie Holmkvist, avdelningschef på miljöstrategiska avdelningen (MSA) informerar miljönämnden om avvikelser i projektportföljen.
-
§ 6
Information - Kommunens rapportering av Vattenmyndigheternas åtgärdsprogram 2016-2021 för vatten
Ola Gustafsson, avdelningschef på miljö- och hälsoskyddsavdelningen (MHS) informerar miljönämnden om kommunens rapportering av Vattenmyndigheternas åtgärdsprogram 2016-2021.
-
Bilagor
-
38mb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
897kb Ladda ner dokument
-
522kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Redovisning av delegerade beslut - januari 2022, MN-2022-24
-
Rebecka Persson, miljödirektör informerar miljönämnden om:
- Ny kanslichef för kansli- och juridikenheten presenterar sig.
- Avdelningschefen för livsmedelskontrollen slutar i april.
- Konstgjorda halvön Lynetteholm har börjat byggas vid Köpenhamns hamninlopp (slamdumpning).
- Miljölägesdagen onsdagen 16 februari, kl 13.00 - 16.00.
-
§ 11
Motion av Kay Wictorin (C) och Anton Sauer (C) om att säkerställa miljöarbetet med hjälp av en expert- och forskarpanel, MN-2021-9084
Kommunfullmäktige har översänt en motion om att säkerställa miljöarbetet med hjälp av en expert och forskarpanel. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt kommunstyrelsen att på lämpligt sätt koppla en oberoende extern expert- och forskarpanel till genomförandet av stadens miljöprogram. Miljönämnden håller med om att det finns ett stort värde i att Malmö stads miljöarbete genomlyses av forskare och expertis inom olika områden men anser att staden redan har flera sådana samarbeten och i övrigt besitter stor kompetens på miljöområdet. Miljönämnden föreslår därför att kommunfullmäktige avslår motionen.
-
241kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har översänt en motion om att Malmö stad bör ges ett grönt kunskapslyft i syfte att stärka politikers, tjänstemäns och medborgares kompetens i miljöfrågor. Miljönämnden anser i likhet med motionären att kunskap och kompetens är viktigt för genomförandet av Miljöprogram för Malmö stad 2021-2030. Flera kompetenshöjande insatser planeras redan idag som en del av genomförandet av miljöprogrammet samtidigt som arbetet med klimatkontrakt har inletts. Miljönämnden menar att det är mer effektivt att rikta insatser där det finns ett tydligt behov av kompetensutveckling och genomföra insatserna både inom stadens befintliga budget samt med stöd av extern finansiering.
-
227kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
§ 13
Motion av Anders Andersson (V) och Gunilla Ryd (V) om att införa en Cirkulationsplan för Malmö, MN-2021-8963
Miljönämnden har att yttra sig över en motion av Gunilla Ryd (V) och Anders Andersson (V) om att införa en cirkulationsplan i Malmö. I motionen föreslås kommunfullmäktige besluta om att införa en cirkulationsplan i Malmö och att de resurser som detta kräver tillgodoses. En cirkulationsplan innebär minskad genomfartstrafik i staden och förändrade resvanebeteenden till förmån för aktiva färdsätt, förbättrad framkomlighet för den samhällsnyttiga biltrafiken och kollektivtrafiken. Förändringen medför minskade växthusgasutsläpp från trafiken och möjlighet att omfördela ytor i staden till andra värden än trafik. En cirkulationsplan skulle kunna vara ett verktyg för Malmö stad att accelerera arbetet för att skapa en säker, klimatresilient, tät och hälsosam stad med minimal klimatpåverkan. Men den behöver föregås av en utredning och anpassning efter stadens förutsättningar och invånarnas behov. Det förefaller svårt att ta ställning till om de effekter som har uppnåtts i andra städer kan uppnås även i Malmö utan en mer djupgående analys och utredning.
-
267kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
§ 14
Remiss från Miljödepartementet - Promemorian En förbättrad förpackningsinsamling – nya roller för kommuner och producenter, MN-2021-10713
Kommunerna föreslås ta över det operativa ansvaret för insamlingen av förpackningsavfall från hushåll och verksamheter vars avfallshantering är samlokaliserad med hushåll. De vanligast förekommande förpackningsslagen, dvs pappersförpackningar, plastförpackningar, ofärgade och färgade glasförpackningar och metallförpackningar, ska samlas in fastighetsnära. Övriga förpackningsslag till exempel trä, keramik, och textil och skrymmande förpackningar ska samlas in på lättillgängliga platser. Producenterna ska finansiera kommunernas uppdrag. Infasning av kommunerna i det nya systemet föreslås ske i tre etapper mellan 2024–2026. Kommunerna ska också, på producentansvarsorganisationernas bekostnad, samla in utsorterat förpackningsavfall i utomhusmiljöer med start 2026. Miljönämnden är av uppfattningen att förändringarna som föreslås sannolikt kommer att resultera i ökad materialåtervinning, minskade utsläpp av växthusgaser och minskad förbrukning av jungfruliga råvaror. Miljönämnden anser att tidpunkten för övergången till fullständig fastighetsnära insamling bör flyttas fram två eller tre år samt att skyldigheten för fastighetsägaren att tillhandahålla utrymmen för insamling bör framgå av den generella avfallslagstiftningen och inte endast den lokala.
-
264kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
§ 15
Remiss från Miljödepartementet - Promemorian Miljösanktionsavgift för överträdelse av förbud mot användning av växtskyddsmedel på vissa platser samt krav på tillstånd vid användning av växtskyddsmedel i handelsträdgårdar, MN-2021-10714
I promemorian föreslås att en miljösanktionsavgift ska införas för överträdelse av förbud mot användning av växtskyddsmedel. Det föreslås även att ett förbud återinförs, så att det krävs kommunalt tillstånd för att yrkesmässigt använda växtskyddsmedel i handelsträdgårdar och andra kommersiella trädgårdar dit allmänheten har tillträde. Bestämmelserna avses träda i kraft den 1 maj 2022. Miljönämnden är positiv till ändringsförslagen men anser att tillämpningen av dessa bör skjutas fram till senare delen av 2022 eller möjligen början av 2023 så att aktörerna hinner bli informerade och därefter eventuellt hinner finna bättre alternativ till de mer skadliga växtskyddsmedlen som kräver tillstånd.
-
200kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
§ 16
Remiss från Utrikesdepartementet om Utkast till lagrådsremiss - Anpassningar till EU:s marknadskontrollförordning – del 2, MN-2021-11436
Kommunstyrelsen har översänt Remiss till utkast av lagrådsremiss Anpassningar till EU:s marknadskontrollförordning – del 2. I utkastet behandlas ett antal förslag till lagändringar som en följd av att EU:s nya marknadskontrollförordning tillämpas i Sverige sedan den 16 juli 2021. Miljönämnden har inte några synpunkter på hur lagändringarna som berör statliga aktörer föreslås genomföras. Miljönämnden kvarstår vid tidigare framförda synpunkter om svårigheter med fördelningen av kontrollansvaret mellan statliga och kommunala myndigheter samt oklarheterna vad gäller finansieringen av kommunernas kontrollarbete. Miljönämnden ser dock positivt på att utkastet i högre grad tar hänsyn till de problem som nämnden lyft.
-
389kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
I miljönämndens budget för 2022 beskriver nämnden hur arbetet med att bidra till måluppfyllelse av kommunfullmäktiges mål ska ske och anger indikatorer för målen. I miljönämndens nämndsbudget för 2022 finns avsnittet Plan för grunduppdraget, där nämnden beskriver planering och uppföljning av nämndens grunduppdrag utifrån miljönämndens reglemente. Kommunbidraget för miljönämnden under 2022 uppgår till 78 191 000 kronor, vilket är en ökning med 2 885 000 kronor jämfört med 2021 års budget. Ökningen beror på att index för löne- och prisökningar räknats upp med 1 774 000 kronor, nämnden har tilldelats 2 500 000 för att stärka arbetet med kustskydd och ökad resiliens, för att möta framtida klimatförändringar. Kommunbidraget har minskats med 1 089 000 kronor för central finansiering av IT-kostnader samt med 300 000 kronor för sänkt PO-pålägg.
-
174kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
38mb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
§ 18
Reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare, MN-2021-10071
Stadskontoret har upprättat förslag till reviderade principer och kommunstyrelsens arbetsutskott har översänt förslag till Reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare på remiss till samtliga nämnder. Miljönämnden ställer sig positiv till förslaget. Förslaget bedöms göra det lättare att prioritera bland inkomna ansökningar och tydliggör kommunstyrelsens roll som bidragsgivande nämnd. Miljönämnden vill understryka vikten av att följa upp hur beviljade medel har använts av verksamhetsutövaren genom en relevant, träffsäker och effektiv uppföljning.
-
171kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
I december 2020 genomförde konsultföretaget PwC på uppdrag av stadsrevisionen en granskning av hur kommunen arbetar med digitalisering, med utgångspunkt i det kommunövergripande styrdokumentet Det digitala Malmö 2017–2022. Syftet med granskningen var att bedöma om miljönämnden säkerställer att det finns en ändamålsenlig styrning, hantering och uppföljning av digitaliseringsprojekt som syftar till effektivisering. Miljönämnden fick rekommendationer för det fortsatta arbetet med digitalisering och ombads att i yttrandet över rapporten redovisa vilka åtgärder som planerades att genomföras, deras förväntade effekt samt när de senast ska vara genomförda för respektive rekommendation. Miljönämnden svarade på stadsrevisionens rapport i yttrandet som beslutades av miljönämnden 2021-03-23. Stadsrevisionen har även beslutat att miljönämnden ska inkomma med ett uppföljande yttrande, med en redovisning av vilka åtgärder som vidtagits under 2021 och en redogörelse för vilken effekt dessa har haft i verksamheten. Miljöförvaltningen har under 2021 främst fokuserat på att ta fram ett förslag till digitaliseringsstrategi samt sätta en organisation för förvaltningens digitala team.
-
237kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
34mb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöförvaltningen har tagit fram ett förslag till strategi som miljönämnden föreslås besluta. Strategin utgår från stadens övergripande strategi, Det digitala Malmö 2017–2022, och redogör för miljöförvaltningens prioriteringar för att nå de kommungemensamma målen, samt vilka effekter förvaltningen vill uppnå inom respektive mål. Förvaltningen har även förankrat huvudansvaret och organisationen för digitaliseringsfrågorna, och ett team har satts samman som ska arbeta för att identifiera, prioritera samt besluta om utvecklingsprojekt inom digitalisering. Strategin ska utgöra det styrande och vägledande dokumentet för teamet, och ska leda arbetet i en tydligare riktning för att följa upp kommunfullmäktigemålet om att ligga i framkant i den digitala utvecklingen.
-
172kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad har en gemensam process för kompetensförsörjning och alla nämnder ska därför årligen inkomma med respektive nämnds kompetensförsörjningsplan till stadskontoret. Sammanfattningsvis har miljönämnden en tillfredsställande kompetensförsörjning och de viktigaste framgångsfaktorerna är hög kompetens, kompetensutveckling, delaktighet från medarbetare i verksamhetsutveckling, god arbetsmiljö samt ett närvarande ledarskap. Under 2021, till och med september har förvaltningen genomfört 20 rekryteringsprocesser med totalt 1226 ansökningar, det vill säga 61 sökande i snitt per tjänst. Nämnden ser samma trend i dessa rekryteringar som i de från 2020. Generellt sett finns tillgänglig kompetens på arbetsmarknaden med nyutexaminerade kandidater med rätt utbildningsbakgrund att tillgå. Det är fortfarande lättare att hitta kandidater med längre erfarenhet vid rekrytering till tillsvidareanställningar än till visstidsanställningar.
-
149kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Avdelningen för miljö- och hälsoskydd har tagit fram en behovsutredning för 2022–2024 med tillsynsplan för 2022. Miljönämnden har enligt nämndens reglemente prövnings-, anmälnings-, tillsyns- och kontrollansvar över miljö- och hälsoskyddsområdet, livsmedels- och foderområdet samt andra närliggande lagstiftningsområden. Föreliggande förslag till behovsutredning och tillsynsplan omfattar miljö- och hälsoskyddstillsynens lagstiftningsområde inom de områden som nämnden ansvarar för inom sitt grunduppdrag. I planen föreslås prioriteringar inom den behovsprioriterade tillsynen. Tillsynsområdena styrd och händelsestyrd tillsyn regleras via lagstiftning, varför prioritering inom dessa tillsynsområden inte bör göras. Dessa tillsynsområden prioriteras alltid framför den behovsprioriterade tillsynen.
-
196kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
412kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
392kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-
536kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Kontrollplan för livsmedelskontrollen 2022 - 2024 är en beskrivning av hur miljönämnden ska uppfylla de krav som ställs på offentlig kontroll inom livsmedelskedjan. Varje kontrollmyndighet ska ha en fastställd kontrollplan som beskriver myndighetens planering av verksamheten under treårsperioden, för att uppnå målen för säkra livsmedel, korrekt information och redlighet. Under perioden 2022–2024 kommer miljöförvaltningen att kontrollera samtliga registrerade livsmedelsanläggningar i Malmö. Kontrollen kommer att ha fokus på säker livsmedelshantering, säker specialkost, spårbarhet, säkra kosttillskott, korrekt information och redlighet, korrekt allergimärkning och att tillåtna tillsatser används samt att upptäcka och stävja livsmedelfusk eller bedrägeri. Under kommande år kommer miljöförvaltningen även skapa förutsättningar för införandet av Livsmedelsverkets nya riskklassningsmodell, efterhandsdebitering samt påbörja kontroll av det nya arbetsområdet kontaktmaterial.
-
160kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
725kb Ladda ner dokument
-
-
§ 24
Tillsyns och kontrollplan 2022-2023 för enheten för trygghet och samordnad tillsyn, MN-2021-11568
Tillsyns- och kontrollplan 2022-2023 för enheten för trygghet och samordnad tillsyn utgör ett komplement till miljö- och hälsoskyddsavdelningens behovsutredning och tillsynsplan, samt kontrollplanen för avdelningen för livsmedelskontroll. Planen omfattar de delar av lagstiftningsområden som berör enhetens uppdrag inom livsmedelskontroll och miljö- och hälsoskyddstillsyn. Tillsyn och kontroll ska ske inom ramen för ”Tryggare Malmö” och i samarbete med andra myndigheter där det ger väsentligt mervärde för en eller flera av de deltagande myndigheterna. Det handlar mestadels om uppsökande och händelsestyrt arbete med samordnade kontroller med flera myndigheter på framförallt icke anmälnings- och tillståndspliktiga verksamheter.
-
174kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
488kb Ladda ner dokument
-
-
§ 25
Miljölägesdagen 2022 - Beslut om deltagande och rätt till arvode och förlorad arbetsförtjänst