Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare och bestämmande av tid för justering av protokollet
Fråga om närvarorätt för personalföreträdare
Fråga om närvarorätt för övriga tjänstepersoner
Bilagor
Redovisning av delegerade beslut - maj 2022, MN-2022-24
Miljödirektören informerar - maj 2022
Remiss från Utrikesdepartementet - Kompletterande promemoria till betänkandet Enhetlig och effektiv marknadskontroll (SOU 2020:49) - förslag till förordningsändringar – del 2, MN-2022-2560
Kommunstyrelsen har översänt Remiss från Utrikesdepartementet - Kompletterande promemoria till betänkandet Enhetlig och effektiv marknadskontroll (SOU 2020:49) - förslag till förordningsändringar – del 2 för yttrande av bland annat miljönämnden. I promemorian behandlas ett antal följdändringar på förordningsnivå med anledning av de lagändringar som tidigare föreslagits. Miljönämnden har inte några synpunkter på hur lagändringarna som berör statliga aktörer föreslås genomföras. Miljönämnden anser att tidigare framförda synpunkter till stor del har tagits i beaktande, främst vad gäller gränsdragningen mellan statliga och kommunala kontrollmyndigheters ansvarsområden. Miljönämnden konstaterar dock att reglering saknas för samverkan mellan kommunala och statliga myndigheter och även kommunernas möjlighet till utökat kontrollansvar. Därtill kvarstår vissa frågor om finansiering, bland annat av kontroll som utförs samtidigt som vanlig tillsyn enligt miljöbalken.
Svar till kommunstyrelsen senast 2022-05-17, STK-2022-313.
Bilagor
Remiss från Miljödepartementet om Naturvårdsverkets delredovisning av ett regeringsuppdrag att främja en mer effektiv och enhetlig tillsyn enligt miljöbalken, MN-2022-4608
Regeringen vill ha synpunkter på Naturvårdsverkets förslag om ändrade tidsperioder för planer för tillsynsvägledning och för den nationella tillsynsstrategin vilket omfattar deluppdrag 1 enligt ovan beskrivning. Naturvårdsverket har, efter övervägande, föreslagit att den nationella tillsynsstrategins längd bör omfatta en period om fyra år samt att tillsynsvägledningsplanerna bör omfatta en period om två år. Miljönämnden har inget att erinra mot förslaget men vill samtidigt framföra att arbetsformerna måste kompletteras med remissrundor där de kommunala cheferna och inte minst de kommunala politikerna får möjlighet att komma med inspel och synpunkter.
Svar till kommunstyrelsen senast 2022-05-25, STK-2022-453
Bilagor
Remiss från Energimarknadsinspektionen - Ansökan från Eon Energidistribution AB om nätkoncession (Ei 2018-101783), MN-2022-4669
Eon Energidistribution AB har hos Energimarknadsinspektionen ansökt om tillstånd att använda en befintlig kraftledning (nätkoncession för linje). Energimarknadsinspektionen har gett kommunen tillfälle att yttra sig över ansökan. Ansökan avser en 130 kV kraftledning i markkabelutförande som sträcker sig från Kockums-stationen till Turbinkanalen. Ledningen passerar en befintlig förskola och en planerad förskola i dagsläget. Miljönämnden anser att skyddsåtgärderna som sökanden har vidtagit får anses tillräckliga utifrån rådande markanvändning och bebyggelse.
Svar till Energimarknadsinspektionen Dnr 2018-101783 senast 2022-06-07.
Bilagor
Remiss från kommunstyrelsen - Antagande av nya riktlinjer för informationssäkerhet i Malmö stad, MN-2022-2569
Stadskontoret har tagit fram ett förslag till ny riktlinje för informationssäkerhet i Malmö stad. Förslaget innebär ett helt nytt styrdokument vars övergripande syfte är att på strategisk nivå tydliggöra ansvar, målsättning och arbetssätt avseende informationssäkerhetsarbetet i Malmö stad. Miljönämnden ser vikten av att arbeta mer aktivt med informationssäkerhetsfrågor, och är därmed positiv till stadskontorets översyn av både riktlinjer och arbetssätt. Miljönämnden ser fördelar med den nya dokumentstrukturen och styrningen som föreslås samt den mer kontinuerliga uppföljningen av efterlevnaden av informationssäkerhetsarbetet, men önskar vissa förtydliganden vad gäller exempelvis ansvarsfördelning.
Svar till kommunstyrelsen 2022-05-17, STK-2021-1717.
Bilagor
Remiss från kommunstyrelsen Uppdrag budget 2021 – Utredning av förutsättningarna för en stärkt utveckling av hållbar godstrafik i Malmö med syfte att främja fler arbetstillfällen i staden, MN-2022-5528
Miljönämnden konstaterar att utredningen om hållbar godslogistik ligger i linje med stadens översiktsplan, styrdokument och transportmål. Miljönämnden anser att utredningen är informativ och att den på ett förtjänstfullt sätt beskriver stadens nutida och framtida utmaningar med fjärrgodstrafiken. Miljönämnden instämmer i att stadens infrastruktur behöver rustas för en potentiell fördubbling av godstrafik. I remissyttrandet lyfter därför nämnden fram synpunkter kring bland annat kvarstående markreserv, yteffektivitet, elförsörjning och laddningsinfrastruktur.
Skickas till kommunstyrelsen senast 2022-05-18, STK-2021-1302
Bilagor
Nuvarande naturvårdsplan för Malmö antogs av kommunfullmäktige år 2012. Sedan 2012 har cirka 16 procent av naturvårdsplanens utpekade områden av olika anledningar fått försämrade naturvärden. År 2018 gav stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att ta fram en aktualiserad naturvårdsplan och detta följdes år 2020 av samma uppdrag från tekniska nämnden och miljönämnden. Ett förslag till ny naturvårdsplan för Malmö 2022-2030 har nu tagits fram, i syfte framför allt att konkretisera miljöprogrammets mål om biologisk mångfald och rekreation. Planen antas av stadsbyggnadsnämnden, miljönämnden och tekniska nämnden. Till naturvårdsplanen hör ett underlag i form av områdesbeskrivningar och karta över Malmös mest värdefulla naturområden. Detta underlag antas inte politiskt. Planen kommer att genomföras genom ett förvaltningsövergripande arbete. Ärendet kommer även upp i tekniska nämnden och miljönämnden för beslut under maj månad.
Bilagor
Miljönämnden har fått information om att verksamheten Liwa Färg AB har upphört efter att bolaget försatts i konkurs den 11 juni 2019. Miljönämnden har inte fått någon anmälan om att tillståndet övertagits av någon annan verksamhetsutövare. Med anledning av att bolaget har försatts i konkurs och ingen verksamhet med anknytning till tillståndet bedrivs idag på det aktuella verksamhetsområdet får verksamheten anses ha upphört slutligt i enlighet med 24 kap. 3 § femte punkten miljöbalken, varför miljönämnden ansöker om återkallelse av tillståndet.
Bilagor
Malmö stad upphandlar och köper in produkter och tjänster för närmare sex miljarder kronor per år. Vid upphandling ställs skarpa kemikaliekrav, vilket är ett viktigt instrument för att fasa ut farliga ämnen och bidra till att det svenska miljökvalitetsmålet Giftfri miljö kan uppnås. Malmö stad har i stadens avtal för kökstillbehör ställt ett flertal miljökrav och önskar genom denna uppföljning säkerställa att Malmö stads leverantörer av kökstillbehör följer avtalade villkor för kemiskt innehåll i produkterna samt materialval. Uppföljningen visar att majoriteten av de undersökta produkterna på avtalet klarar kraven.
Bilagor
Malmö stads nämnder och bolagsstyrelser ska senast den 27 maj besluta om ekonomisk prognos 2022. Ekonomisk prognos är årets första uppföljningsrapport och syftar till att ge kommunstyrelsen och kommunfullmäktige en bild av den ekonomiska utvecklingen i Malmö stad och prognostiserat ekonomiskt utfall för året. Miljönämnden redovisar ett positivt resultat på 2 733 262,06 till och med april 2022. Bedömningen är att överskottet till och med april 2022 minskar med motsvarande belopp under årets resterande månader varför miljönämnden prognostiserar ett nollresultat för 2022.
Bilagor
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för att se till att det finns en god intern kontroll. Förvaltningsdirektörer och bolagsdirektörer ska löpande rapportera till nämnden eller bolagsstyrelser om hur den interna kontrollen fungerar. I uppföljningsrapporten redovisas för miljönämnden en genomförd direktåtgärd och en kommungemensam granskning enligt planen för intern kontroll 2022.
Bilagor