Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Fråga om närvarorätt för personalföreträdare

  3.   3

    Fråga om närvarorätt för övriga tjänstepersoner

  4. Miljönämnden har i delegationsordning överlåtet beslutanderätten till ordförande, presidiet, vice ordförande, och tjänstepersoner samt beslutat att beslut som omfattas på delegation ska redovisas för nämnden. Redovisningen innebär inte att miljönämnden omprövar eller fastställer besluten.

    Bilagor

  5.   6

    Miljödirektören informerar - november 2022

  6. Olov Källgarn, projektsekreterare, och Nasrin Bigdelou, enhetschef, från miljöstrategiska avdelningen informerar.

  7. Tidigare studier har visat att det finns en stor potential för solenergi i Malmö som inte nyttjas. Vid projektets start uppskattades solelsproduktion i Malmö endast försörja 0,05 procent av den totala energianvändningen i Malmö. En ökad förståelse för hinder och möjligheter vad gäller solcellsutbyggnad i Malmö är en viktig del i det strategiska arbetet för att Malmö ska försörjas av en större andel förnybar energi. Projektet har syftat till att skapa en ökad kunskap om dessa hinder och möjligheter för att accelerera utbyggnadstakten av solceller i Malmö.

    Bilagor

  8. Lotten Johansson, enhetschef, från miljöstrategiska avdelningen informerar.

  9. Eolus Vind AB bjöd sommaren 2021 in till avgränsningssamråd avseende bolagets planer på att uppföra en vindkraftspark nordväst om grundområdet Sjollen i Öresund med tillhörande nedläggning av kablar och anslutning till elnätet. Projektet har övertagits av Sjollen Offshore AB, ett helägt dotterbolag till Eolus Vind AB, som avser söka erforderliga tillstånd enligt miljöbalken, kontinentalsockellagen och ellagen. Sjollen Offshore AB har preciserat och tydligare avgränsat omfattningen av den planerade verksamheten, bland annat avseende maximal totalhöjd, rotordiameter, fundamentstyp och anslutningskorridor. Bolaget önskar med detta kompletterande avgränsningssamråd inhämta eventuella ytterligare synpunkter på verksamheten.

    Miljönämnden har inga ytterligare synpunkter på dessa kompletterande uppgifter utöver de som presenterades i samband med remissrundan för avgränsningssamrådet sommaren 2021.

     

    Svar till kommunstyrelsen senast 2022-11-16.

    Bilagor

  10. Sverigedemokraterna har 2022-01-19 inkommit med motion till kommunfullmäktige, Demokratisk styrning av upphandlingsprocessen.
    I motionen yrkar sverigedemokraterna kommunfullmäktige:
    att uppdra kommunstyrelsen att ta fram förslag till revideringar av Malmö stads inköpspolicy som stärker det politiska ansvaret för upphandlingsprocessen.
    att uppdra samtliga nämnder att ta fram förslag på ett tak för kontraktsvärdet för upphandlingar därifrån tjänstemannastyrning upphör och nämnden måste ta direkta beslut om upphandlingen.

    Miljönämndens inköp är en liten del av miljönämndens totala kostnader. Insyn och påverkansmöjlighet tillgodoses genom årlig redovisning av upphandlingsplan i miljönämnden.

    Miljönämnden lämnar yttrande enligt förvaltningens förslag och föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen av Magnus Olsson (SD) och Nima Gholam Ali Pour (SD) om demokratisk styrning av upphandlingsprocessen.

     

    Svar till kommunfullmäktige senast 2022-12-07, STK-2022-108.

    Bilagor

  11. Kommunfullmäktige har till miljönämnden översänt en motion om marina kolonilotter. I motionen föreslås det att ett projekt kring marina kolonilotter ska initieras någonstans i Malmös kustområde. Förutsättningarna för odling av marina arter i Öresunds brackvatten är begränsade jämfört med till exempel västkusten då vattnet har en lägre salthalt. Miljönämnden anser inte att förutsättningarna i Malmö är de rätta för att anlägga marina kolonilotter och föreslår därför kommunfullmäktige att avslå motionen.

     

    Svar till kommunfullmäktige senast 2022-12-07, STK-2022-1093.

    Bilagor

  12. Naturvårdsverket och Folkhälsomyndigheten har fått i uppdrag att utreda åtgärder för att motverka och förebygga spridning av legionellabakterier från kyltorn. Kyltorn kan, särskilt vid bristfällig skötsel, orsaka sjukdomsutbrott orsakade av legionellabakterier. Befintlig lagstiftning bedöms inte vara ändamålsenlig eftersom många kyltorn finns inom verksamheter som vare sig är anmälnings- eller tillståndspliktiga och därför inte finns registrerade hos tillsynsmyndigheterna. Därför föreslås ett införande av anmälningsplikt av kyltorn i förordningen (1998:889) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Miljönämnden ser positiv på förslaget som innebär att kommunala tillsynsmyndigheter får kännedom om var kyltorn är belägna samt vem som är verksamhetsutövare vilket underlättar vid förebyggande tillsyn och vid smittspårning.

     

    Svar till kommunstyrelsen senast 2022-11-22, STK-2022-1235.

    Bilagor

  13. Begreppet hushållsavfall ersattes 2020 av begreppet kommunalt avfall, vilket har lett till tolkningssvårigheter, eftersom omfattningen av begreppet kommunalt avfall inte i alla avseenden motsvarar det som har benämnts och omfattats av termen hushållsavfall. Att kommunalt avfall idag omfattar strömmar som tidigare enligt praxis utgjorde verksamhetsavfall har både för vissa branscher och för kommunerna inneburit förändringar och krav på anpassning av avfallshantering. Regeringen har givit Naturvårdsverket i uppdrag att analysera om ansvaret för kommunalt avfall kan förändras avseende vissa enskilda avfallsströmmar för att bland annat åtgärda de problem som uppstått. Miljönämnden anser fortfarande att införande av frival generellt sätt riskerar att urholka det system som idag garanterar en välfungerande avfallshantering. Förslaget om frival för detaljhandeln kommer dock inte nödvändigtvis innebära att större förändringar sker. Dock är de handläggningstider som föreslås för att informera om frival och återgång till kommunal hantering alltför korta för att inte riskera ökade kostnader för avfallskollektivet. Miljönämnden anser att det är viktigt att problemen med invasiva främmande arter adresseras och är positiva till avfallskoder införs och att ansvaret läggs på kommunen.

     

    Svar till kommunstyrelsen senast 2022-11-30, STK-2022-1240.

    Bilagor

  14. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga fastigheten Jungmannen 4 m.fl. med bostäder och inslag av centrumverksamheter i bottenvåningarna. Miljönämnden är positiv till planförslaget.

     

    Svar till stadsbyggnadsnämnden senast 2022-11-15, SBN-2019-1130.

    Bilagor

  15. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att uppföra bostäder på en avskild plats för att skapa en lugn boendemiljö. Syftet är även att möjliggöra en trygg entré till Ögårdsparken för gående- och cyklister. Planförslaget avviker från översiktsplanen avseende markanvändning, vilken stadsbyggnadsnämnden bedömer är motiverad. Miljönämnden ställer sig positiv till den förslagna detaljplanen.

     

    Svar till stadsbyggnadsnämnden senast 2022-11-18, SBN-2019-214.

    Bilagor

  16. Miljönämnden har från stadsbyggnadsnämnden emottagit granskningshandlingar till detaljplan för fastigheten Bunkeflostrand 155:5 med flera. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga delar av området med blandad stadsbebyggelse i form av småhus, flerbostadshus och närservice. I den västra delen av planområdet ska detaljplanen säkerställa bevarandet av befintliga naturvärden.

    En dialog har förts med stadsbyggnadskontoret och i början av 2023 går detaljplanen ut på en andra granskning med anledning av målkonflikten mellan bevarande av naturvärden och behov av sanering av markföroreningar. Med anledning av att detaljplanen ska genomgå en andra granskning tar miljönämnden inte ställning till förslaget till detaljplan, utan anser att det behöver kompletteras.

     

    Svar till stadsbyggnadsnämnden senast 2022-11-15, SBN-2018-1058.

    Bilagor

  17. Kulturnämnden har översänt remiss om handlingsplan för den nationella minoriteten romer 2023-2025 som miljönämnden har att besvara. Syftet med handlingsplanen är att implementera policyn avseende den romska minoriteten. Miljönämnden ställer sig positiv till handlingsplanen och lämnar synpunkter på utvecklingsområden för att anpassa och införliva handlingsplanen. Miljönämnden anser att det är viktigt att det rättighetsbaserade arbetet är en del av ordinarie mål- och budgetuppföljning liksom det systematiska kvalitets- och utvecklingsarbetet i Malmö stad. Detta för att undvika parallella planerings- och uppföljningssystem samt behov av att genomföra övergripande barnkonsekvensanalys och prövning av barnets bästa i enlighet med barnkonventionen.

     

    Svar till kulturnämnden senast 2022-11-16, KN-2022-2339.

    Bilagor

  18. En ny mandatperiod börjar från och med 2023-01-01. Den nya miljönämnden ska, vid det konstituerande sammanträdet i januari 2023, besluta om datum och tider för sina sammanträden för år 2023.

    Miljöförvaltningen har tagit fram ett förslag som innebär att nämnden som huvudregel sammanträder en gång per månad, klockan 13:00, förutom i juli månad när nämnden har sommaruppehåll.

    Miljöförvaltningen lämnar också förslag på datum för heldagsutbildningar för miljönämnden, samt förslag på datum för studiebesök.

    Bilagor

  19. Miljöförvaltningen har, enligt beslut från miljönämnden, utrett förutsättningarna för offentliga sammanträden. Utredningen belyser vilka praktiska utmaningar, ekonomiska kostnader och potentiella risker som det skulle innebära för miljönämnden att hålla offentliga sammanträden. Förvaltningen ser att det är möjligt för miljönämnden att ha öppna sammanträden men att det finns flera övervägningar som nämnden behöver göra. Dessa övervägningar inkluderar lokalfrågan, tillkommande kostnader och hur man vill lägga upp sammanträdena om man vill hålla medborgardialog med besökarna. Mot bakgrund av vad som framkommit i ärendet rekommenderar förvaltningen dock att miljönämnden i dagsläget inte går vidare med beslut om offentliga sammanträden.

    Bilagor

  20. Miljönämnden kan varje kalenderår besluta om att höja taxorna för miljönämndens tillsyns- och kontrollområden med en procentsats som motsvarar de tolv senaste månadernas förändring av prisindex för kommunal verksamhet (PKV) räknat fram till den 1 oktober året före avgiftsåret. Prisindex för kommunal verksamhet visar en ökning med 6,0 procent. Samtliga taxor föreslås räknas upp i enlighet med indexförändringen för år 2023.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.