Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Redovisning av inkomna skrivelser maj 2025

  3.   3

    Redovisning av upprättade och utgående skrivelser maj 2025

  4.   4

    Anmälan av delegerade beslut maj 2025

  5. Elever från Neptunigymnasiet berättar om sina erfarenheter av arbetsplatsförlagt lärande på miljöförvaltningen. 

  6.   6

    Miljödirektören informerar maj 2025

  7. Förtroendevald i miljönämnden som har deltagit på en förrättning sammanfattar aktuell information för nämnden.

  8. Nils Hermansson, utvecklingssekreterare, informerar nämnden. 

  9. Rapport över utomhusmätningar gällande buller, kväveoxider och partiklar vid Annetorpsvägen under 2024. För kvävedioxid uppmättes halter på ca 9 mikrogram per kubikmeter luft som periodmedelvärde eller 45 procent av nya miljökvalitetsnormen. PM10-halterna var 13 mikrogram per kubikmeter luft eller omkring 60 procent av normen. För PM2.5 var uppmätta halter ca 7 mikrogram per kubikmeter luft eller cirka 70 procent av normen. Ljudnivåmätningarna som har utförts på Annetorpsvägen låg under mätperioden på 59 dBA.

     

    Susanna Gustafsson, miljöingenjör, informerar nämnden. 

  10.   10

    Information om budgetskrivelse

  11. Rasmus Fredriksson, utredare, informerar nämnden.

  12. Ekonomisk prognos är årets första uppföljningsrapport och ska ge kommunstyrelsen och kommunfullmäktige en bild av den ekonomiska utvecklingen i Malmö stad och prognostiserat ekonomiskt utfall för året. Miljönämnden redovisar ett positivt resultat på 3 462 tkr för första tertialet 2025. Trots det relativt höga överskottet är den samlade bedömningen av avdelningarnas prognoser att miljönämnden prognostiserar ett nollresultat för 2025.

  13. Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för att se till att det finns en god intern kontroll. Förvaltningsdirektörer ska löpande rapportera till nämnden om hur den interna kontrollen fungerar. I uppföljningsrapporten per 30 april 2025 redovisas en genomförd direktåtgärd, en kommungemensam granskning och en nämndens granskning enligt internkontrollplanen för 2025.

  14. Remissen gäller rapporter från Boverket om genomförandet av direktivet om byggnaders energiprestanda inom tre områden: solenergi, energideklarationer och hållbar mobilitet. Boverket föreslår att många av de mer specifika ändringarna fastställs i Boverkets föreskrifter i ett senare skede, exempelvis i fråga om utrustning för laddning av elfordon och cykelparkeringsplatser. En del av förslagen i Boverkets rapporter behöver dock redan i detta skede synliggöras och ifrågasättas, vilket redogörs för i mer detalj i förslaget till yttrandet.

     

    Svar till kommunstyrelsen senaste 2025-05-29, STK-2025-554.

  15. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har skickat en remiss som rör Boverkets uppdrag att främja en cirkulär ekonomi i bygg- och fastighetssektorn. Miljöförvaltningen konstaterar att rapporten innehåller flera bra och viktiga förslag. Förvaltningen ser ett tydligt behov av ökad samverkan mellan Boverket och Naturvårdsverket i arbetet med att främja cirkularitet inom bygg- och rivningsverksamhet.

     

    Svar till kommunstyrelsen senaste 2025-05-21, STK-2025-355.

  16. Den 1 februari 2024 trädde en ny bestämmelse i kraft i förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som innebär att det nu är anmälningspliktigt att uppföra eller inneha kyltorn. Med anledning av det har Folkhälsomyndigheten tagit fram förslag till en ny vägledning. Tillsynsvägledningen innefattar bland annat information om hur kyltorn fungerar, hur anmälan och tillsyn av kyltorn går till, vad verksamhetsutövarens egenkontroll bör innehålla samt hur smittspårning vid sjukdomsfall går till. Tillsynsvägledningen innehåller även en lista över kontrollpunkter som kan användas för att ta fram en checklista för tillsyn. Miljöförvaltningen är positiv till den nya föreslagna tillsynsvägledningen om legionella i kyltorn men önskar förtydligande samt tillägg till den nya tillsynsvägledningen.

     

    Skickas till Folkhälsomyndigheten senast 2025-05-30, 05353-2023.

  17. I motionen föreslås det att servicenämnden tillsammans med tekniska nämnden, miljönämnden och stadsbyggnadsnämnden ska undersöka lösningar för att försköna betongytor i staden med mossa. I motionen framhålls flera positiva effekter av förslaget förutom de rent förskönande, så som att mossan kan bidra till att ta upp koldioxid och andra skadliga ämnen från luften, ge viss svalkande effekt samt vara ljuddämpande och klotterhindrande. Även om miljöförvaltningen är positiv till idén att öka grönskan i staden, finns i dagsläget för lite underlag och forskning som visar på att mossa på väggarna skulle vara effektivt för att uppnå dessa positiva klimat- och miljöeffekter i vårt nordliga klimat. Utifrån det föreslår miljöförvaltningen att miljönämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

     

    Svar till kommunfullmäktige senast 2025-06-05, STK-2025-322.

  18. Kommunstyrelsen har översänt en remiss om ”Återrapportering av uppdrag budget 2024 – stärka och vidareutveckla Malmö stads drogförebyggande arbete med ett särskilt fokus på samordnade insatser riktade mot barn och unga” till miljönämnden för yttrande.

    Malmö stads budget för 2024 ger kommunstyrelsen tillsammans med flera nämnder i uppdrag att stärka och vidareutveckla det drogförebyggande arbetet, med särskilt fokus på samordnade insatser för barn och unga.

    Kartläggningen av insatser som genomförts visar att staden har ett aktivt arbete enligt ANDTS (alkohol, narkotika, dopning, tobaks- och nikotinprodukter samt spel om pengar). För att stärka arbetet ytterligare föreslås att en central ANDTS-samordningsfunktion bör inrättas med placering på Arbetsmarknads- och socialförvaltningen, vilket miljöförvaltningen ser positivt på.

     

    Svar till kommunstyrelsen senast 2025-05-31, STK-2024-185.

  19. Fastighets- och gatukontoret har översänt granskningsversionen av ”Vattentjänstplan för Malmö stad” på remiss till bland annat miljönämnden för yttrande. Vattentjänstplanen är en plan som enligt ”Lag om allmänna vattentjänster” ska finnas i varje kommun. Kommunfullmäktige ska minst vart fjärde år pröva om vattentjänstplanen är aktuell. Planens tidshorisont är 12 år och beskriver kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses. Miljöförvaltningen bedömer att planen utgör en bra kunskapssammanställning som beskriver dagens situation och behoven framåt, men att den inte kan vara vägledande för beslut eftersom ambitionsnivå och prioritering saknas och att åtgärderna i första hand är riktade till VA SYD och Sydvatten utan att planen tas i respektive organisations beslutande instanser.

     

    Svar till tekniska nämnden, senast 2025-05-30, TN-2024-1721.

  20. Stadskontoret har översänt en remiss från KRAV ekonomisk förening till miljönämnden för direktbesvarande. Under 2025-2028 kommer KRAV ekonomisk förening att genomföra en översyn över hela KRAVs regelverk och önskar en förankring kring förändringarna med så många samhällsaktörer som möjligt. Syftet med översynen är att förenkla och förtydliga reglerna.

    Miljöförvaltningen ser positivt på förslagen och anser att ändringarna förtydligar flera av certifieringens krav. Det är även positivt att det sker en harmonisering med EU-lagstiftningen där kraven som ställs är likvärdiga eftersom det kan ge positiva synergieffekter mellan livsmedelskontrollen och certifieringen.

  21. Tobias Petersson (V) har inkommit med ett nämndinitiativ gällande solceller. 

  1. § 82

    Val av justerare

  2. § 83

    Redovisning av inkomna skrivelser maj 2025

  3. § 84

    Redovisning av upprättade och utgående skrivelser maj 2025

  4. § 85

    Anmälan av delegerade beslut maj 2025

  5. Houda Wazzan och Dewa Chamto från Neptunigymnasiet berättar om sina erfarenheter av arbetsplatsförlagt lärande på miljöförvaltningen. Projektledare Linn Piros deltar också. 

  6. Miljödirektören Rebecka Persson informerar miljönämnden om aktuellt i media samt aktuella verksamhetsfrågor. 

  7. Inget att återrapportera vid detta sammanträde.

  8. Nils Hermansson utvecklingssekreterare, informerar nämnden om dataskyddsombudets granskning 2024.

  9. Rapport över utomhusmätningar gällande buller, kväveoxider och partiklar vid Annetorpsvägen under 2024. För kvävedioxid uppmättes halter på ca 9 mikrogram per kubikmeter luft som periodmedelvärde eller 45 procent av nya miljökvalitetsnormen. PM10-halterna var 13 mikrogram per kubikmeter luft eller omkring 60 procent av normen. För PM2.5 var uppmätta halter ca 7 mikrogram per kubikmeter luft eller cirka 70 procent av normen. Ljudnivåmätningarna som har utförts på Annetorpsvägen låg under mätperioden på 59 dBA.

     

    Susanna Gustafsson miljöingenjör, informerar nämnden. 

  10. Miljödirektör Rebecka Persson informerar nämnden om budgetskrivelsen. 

  11. Rasmus Fredriksson utredare, Charlotte Ekborg miljöinspektör och Sara Marklund projektledare informerar nämnden om PFAS.

  12. Ekonomisk prognos är årets första uppföljningsrapport och ska ge kommunstyrelsen och kommunfullmäktige en bild av den ekonomiska utvecklingen i Malmö stad och prognostiserat ekonomiskt utfall för året. Miljönämnden redovisar ett positivt resultat på 3 462 tkr för första tertialet 2025. Trots det relativt höga överskottet är den samlade bedömningen av avdelningarnas prognoser att miljönämnden prognostiserar ett nollresultat för 2025.

  13. Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för att se till att det finns en god intern kontroll. Förvaltningsdirektörer ska löpande rapportera till nämnden om hur den interna kontrollen fungerar. I uppföljningsrapporten per 30 april 2025 redovisas en genomförd direktåtgärd, en kommungemensam granskning och en nämndens granskning enligt internkontrollplanen för 2025.

  14. Remissen gäller rapporter från Boverket om genomförandet av direktivet om byggnaders energiprestanda inom tre områden: solenergi, energideklarationer och hållbar mobilitet. Boverket föreslår att många av de mer specifika ändringarna fastställs i Boverkets föreskrifter i ett senare skede, exempelvis i fråga om utrustning för laddning av elfordon och cykelparkeringsplatser. En del av förslagen i Boverkets rapporter behöver dock redan i detta skede synliggöras och ifrågasättas, vilket redogörs för i mer detalj i förslaget till yttrandet.

  15. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har skickat en remiss som rör Boverkets uppdrag att främja en cirkulär ekonomi i bygg- och fastighetssektorn. Miljöförvaltningen konstaterar att rapporten innehåller flera bra och viktiga förslag. Förvaltningen ser ett tydligt behov av ökad samverkan mellan Boverket och Naturvårdsverket i arbetet med att främja cirkularitet inom bygg- och rivningsverksamhet.

  16. Den 1 februari 2024 trädde en ny bestämmelse i kraft i förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som innebär att det nu är anmälningspliktigt att uppföra eller inneha kyltorn. Med anledning av det har Folkhälsomyndigheten tagit fram förslag till en ny vägledning. Tillsynsvägledningen innefattar bland annat information om hur kyltorn fungerar, hur anmälan och tillsyn av kyltorn går till, vad verksamhetsutövarens egenkontroll bör innehålla samt hur smittspårning vid sjukdomsfall går till. Tillsynsvägledningen innehåller även en lista över kontrollpunkter som kan användas för att ta fram en checklista för tillsyn. Miljöförvaltningen är positiv till den nya föreslagna tillsynsvägledningen om legionella i kyltorn men önskar förtydligande samt tillägg till den nya tillsynsvägledningen.

  17. I motionen föreslås det att servicenämnden tillsammans med tekniska nämnden, miljönämnden och stadsbyggnadsnämnden ska undersöka lösningar för att försköna betongytor i staden med mossa. I motionen framhålls flera positiva effekter av förslaget förutom de rent förskönande, så som att mossan kan bidra till att ta upp koldioxid och andra skadliga ämnen från luften, ge viss svalkande effekt samt vara ljuddämpande och klotterhindrande. Även om miljöförvaltningen är positiv till idén att öka grönskan i staden, finns i dagsläget för lite underlag och forskning som visar på att mossa på väggarna skulle vara effektivt för att uppnå dessa positiva klimat- och miljöeffekter i vårt nordliga klimat. Utifrån det föreslår miljöförvaltningen att miljönämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

  18. Kommunstyrelsen har översänt en remiss om ”Återrapportering av uppdrag budget 2024 – stärka och vidareutveckla Malmö stads drogförebyggande arbete med ett särskilt fokus på samordnade insatser riktade mot barn och unga” till miljönämnden för yttrande.

    Malmö stads budget för 2024 ger kommunstyrelsen tillsammans med flera nämnder i uppdrag att stärka och vidareutveckla det drogförebyggande arbetet, med särskilt fokus på samordnade insatser för barn och unga.

    Kartläggningen av insatser som genomförts visar att staden har ett aktivt arbete enligt ANDTS (alkohol, narkotika, dopning, tobaks- och nikotinprodukter samt spel om pengar). För att stärka arbetet ytterligare föreslås att en central ANDTS-samordningsfunktion bör inrättas med placering på Arbetsmarknads- och socialförvaltningen, vilket miljöförvaltningen ser positivt på.

  19. Fastighets- och gatukontoret har översänt granskningsversionen av ”Vattentjänstplan för Malmö stad” på remiss till bland annat miljönämnden för yttrande. Vattentjänstplanen är en plan som enligt ”Lag om allmänna vattentjänster” ska finnas i varje kommun. Kommunfullmäktige ska minst vart fjärde år pröva om vattentjänstplanen är aktuell. Planens tidshorisont är 12 år och beskriver kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses. Miljöförvaltningen bedömer att planen utgör en bra kunskapssammanställning som beskriver dagens situation och behoven framåt, men att den inte kan vara vägledande för beslut eftersom ambitionsnivå och prioritering saknas och att åtgärderna i första hand är riktade till VA SYD och Sydvatten utan att planen tas i respektive organisations beslutande instanser.

  20. Under 2025-2028 kommer KRAV ekonomisk förening att genomföra en översyn över hela KRAVs regelverk och önskar en förankring kring förändringarna med så många samhällsaktörer som möjligt. Syftet med översynen är att förenkla och förtydliga reglerna.

    Miljöförvaltningen ser positivt på förslagen och anser att ändringarna förtydligar flera av certifieringens krav. Det är även positivt att det sker en harmonisering med EU-lagstiftningen där kraven som ställs är likvärdiga eftersom det kan ge positiva synergieffekter mellan livsmedelskontrollen och certifieringen.

  21. Tobias Petersson (V) inkommer med ett nämndinitiativ gällande solceller. 

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.