Möte 2021-12-14
-
1
Val av justerare och bestämmande av tid för justering av protokollet
-
2
Fråga om närvarorätt för personalföreträdare
-
3
Fråga om närvarorätt för övriga närvarande tjänstepersoner
-
4
Information - Återkoppling av miljöförvaltningens resultat i medarbetarenkät
-
Rapporten redovisar kvävedioxidhalter vid samtliga cirka 400 förskole- och skolenheter i Malmö. Kartläggningen, som är ett led i arbetet med att säkerställa luftkvaliteten för en känslig grupp i samhället, visar att luftkvaliteten på förskolor och skolor i Malmö är bra och det nationella miljömål där årsmedelvärdet av kvävedioxid skall begränsas till 20 µg/m3 till år 2020 klarades vid samtliga förskole- och skolenheter i Malmö. Dock har flertalet av dessa enheter en utemiljö där kvävedioxidhalten överstiger WHO:s nya rekommendationer för luftkvalitet.
-
209kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
423kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
542kb Ladda ner dokument
-
850kb Ladda ner dokument
-
888kb Ladda ner dokument
-
597kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
-
8
Redovisning av delegerade beslut - december 2021, MN 2021-18
-
9
Miljödirektören informerar - december 2021
-
10
Remiss från Miljödepartementet om Naturvårdsverkets rapport – uppdrag att föreslå genomförande av artikel 22 om bioavfall i Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG i den svenska lagstiftningen, MN-2021-9471
Naturvårdsverket har fått i uppdrag av regeringen att redovisa hur artikel 22 om bioavfall i Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG, direktivet, kan implementeras i den svenska lagstiftningen. Miljönämnden har fått tillfälle att yttra sig över Naturvårdsverkets förslag. Miljönämnden ställer sig generellt positiv till utredningens förslag om ökade krav på materialåteranvändning och utsortering av bioavfall med hänsyn till den ökade miljönyttan det tillför. Naturvårdsverkets förslag främjar den cirkulära ekonomin i stort men miljönämnden anser att rapporten inte redovisar alla konsekvenser som direktivet medför. Nämnden ser ett behov av flera förtydliganden, vilka redovisas i ärendet. Miljönämnden bedömer även att förslagen kan medföra en ökad administrativ belastning på tillsynsmyndigheterna. Strängare krav vad gäller bioavfall kommer med största sannolikhet även medföra ett ökat tillsynsbehov vad gäller livsmedelsverksamheter.
Svar till Kommunstyrelsen senast 2021-12-15, STK-2021-1311.
-
269kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
11
Remiss från Näringsdepartementet – Vägen mot fossiloberoende jordbruk (SOU 2021:67), MN-2021-10722
Miljönämnden har fått den statliga utredningen, Vägen mot fossiloberoende jordbruk (SOU 2021:67), på remiss från kommunstyrelsen. Den innehåller flera förslag som syftar till att minska jordbrukets klimatpåverkan, däribland att den återbetalning av dieselskatt som jord-, skogs- och vattenbruket kan ansöka om fasas ut, att en biopremie för rena biodrivmedel införs samt att den befintliga klimatpremien utvidgas. Miljönämnden tillstyrker utredningens förslag.
Svar till Kommunstyrelsen senast 2021-12-15, STK-2021-1495.
-
224kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
12
Remiss från Livsmedelsverket – Förslag till ny modell för fastställande av kontrollfrekvens för regelbunden riskbaserad offentlig kontroll, mn-2021-9750
Miljönämnden välkomnar Livsmedelsverkets nya förslag på riskklassningsmodell, men anser att den nya riskklassningsmodellen tillsammans med efterhandsdebitering kan skapa stora utmaningar för kontrollmyndigheterna. Kontrollbehov bestäms utifrån en frekvens men debitering sker utifrån tidsåtgången för besöket. Miljönämnden ser därmed en risk att företagens incitament ur ekonomisk synvinkel kommer att vara att hålla kontrollen så kort som möjligt. Miljönämnden ser även en risk med att minska kontrollen i sista led då relevanta lagstiftningsområden inte kommer att kontrolleras. Många verksamheter får enligt den nya modellen kontroller mer sällan. Miljönämnden bedömer vidare att modellen är alltför komplex och detaljerad vilket innebär att riskklassningen av företagen kommer bli tidskrävande. Modellen behöver därför förtydligas hur den ökade tidsåtgången för administration vid införande och upprätthållande av modellen ska finansieras.
Svar till Livsmedelsverket för direktbesvarande senast 2021-12-31, Dnr 2020-01137.
-
313kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
994kb Ladda ner dokument
-
-
13
Remiss från Livsmedelsverket – Föreskrifter och allmänna råd om kontrollfrekvens för riskbaserad offentlig kontroll, MN-2021-9751
Miljönämnden är positiv till att Livsmedelsverket föreslår en föreskrift för att fastställa kontroll-frekvens för regelbunden riskbaserad offentlig kontroll. Detta ger förutsättningar för en mer likriktad livsmedelskontroll, vilket är viktigt både lokalt och nationellt. Miljönämnden anser dock att det inte är tillräckligt att det anges som allmänt råd att Livsmedelsverkets modell bör följas, utan att detta istället bör föras in som ett ska-krav i själva föreskriften. Miljönämnden anser vidare att kontrollfrekvensen ska fastställas i samband med första kontrollen efter registrering, och inte som det föreslås i samband med eller i nära anslutning till att en verksamhet registreras.
Svar till Livsmedelsverket för direktbesvarande senast 2021-12-31, Dnr 2021-02501.
-
203kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
14
Remiss från Region Skåne – Regional transportinfrastrukturplan för Skåne 2022–2033, MN-2021-10604
Enligt den regionala transportinfrastrukturplanen ska åtgärder som främjar resor med kollektivtrafik och med cykel samt åtgärder som bidrar till att öka valmöjligheterna till hållbara trafikslag prioriteras. Miljönämnden anser att det är positivt med föreslagen finansieringsmodell för cykel, men kommunernas roll i prioriteringsarbetet behöver stärkas. Miljönämnden anser att Öresundsmetron bör lyftas fram tydligare i planen för att avlasta järnvägen.
Svar till Kommunstyrelsen senast 2021-12-16, STK-2021-1507.
-
204kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämnden har översänt förslag till Bostadsförsörjningsprogram 2022–2026 till bland annat miljönämnden för yttrande. Miljönämnden anser att programmet i stora delar är väl utformat men vill att miljö- och hälsoperspektivet betonas i större utsträckning i vissa delar, till exempel i avsnittet om nyproduktion av bostäder samt det befintliga bostadsbeståndet.
Svar till stadsbyggnadsnämnden senast 2021-12-23, SBN-2021-963.
-
196kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2022 – 2023 för miljönämnden. I budget 2018 beslutade kommunfullmäktige att samtliga nämnder ska redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar (över tröskelvärdet) och hållbarhetskrav samt behov av innovativa inköpslösningar. Denna plan ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt, vilken kommer att antas i kommunstyrelsen årligen med start 2022.
Svar till Kommunstyrelsen, STK-2021-1083.
-
193kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
17
Revidering av miljönämndens reglemente inför organisatorisk flytt av konsumentrådgivning till servicenämnden, MN-2021-10828
Kommunfullmäktige beslutade den 24 maj 2017 att uppdra åt kommunstyrelsen att inrätta ett kommungemensamt kontaktcenter som organisatoriskt ska tillhöra Malmö stads servicenämnd. I genomförd utredning föreslås att konsumentrådgivningen är en verksamhet som ska flyttas till kommungemensamt kontaktcenter. Utifrån förstudien ser miljöförvaltningen och serviceförvaltningen att det är lämpligt att föra över konsumentrådgivningen till serviceförvaltningens kontaktcenter från och med den 1 januari 2022. Miljönämnden föreslår därför en ny lydelse i reglemente för Malmö miljönämnd 3 § Särskilda rådgivnings- och vägledningsuppgifter.
-
160kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
18
Överföring av kommunbidrag till servicenämnden med anledning av organisatorisk förändring för konsumentrådgivningen, MN-2021-7135
Kommunfullmäktige beslutade den 24 maj 2017 att uppdra åt kommunstyrelsen att inrätta ett kommungemensamt kontaktcenter som organisatoriskt ska tillhöra Malmö stads servicenämnd. Konsumentrådgivningen är en sådan verksamhet som ska tillhöra kontaktcenter. Då den idag är en del av miljönämndens uppdrag ska den överföras till servicenämnden från och med den 1 januari 2022. Konsumentrådgivningens verksamhet är i sin helhet finansierad av miljönämndens kommunbidrag. I samband med att konsumentrådgivningens organisatoriska tillhörighet övergår till servicenämnden föreslår miljönämnden att 1 410 000,00 kronor av miljönämndens kommunbidrag förs över från miljönämnden till servicenämnden. Beloppet motsvarar kostnaden för två heltidstjänster inklusive overheadkostnader.
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjer för ekonomisk styrning beskriver ansvars- och befogenhetsfördelningen mellan nämnd och dess förvaltning. Anders Skans (V) föreslog i februari 2020 i en motion ”att kommunstyrelsen får i uppdrag att ta fram nya regelverk för alla nämndernas internbudgetar, där politiska beslut avgör fördelningen av de ekonomiska resurserna”. Kommunfullmäktige beslutade att respektive nämnd ska besluta om detaljnivå för nämndsbudgeten samt principer för fördelning av de ekonomiska resurserna utifrån nämndens verksamhet, organisation och styrning i sina respektive interna riktlinjer för ekonomisk styrning.
Miljönämnden uppdaterar därför sina riktlinjer på så sätt att de ekonomiska ramarna ska fördelas per avdelning och redovisas i relation till föregående års budget. Förändringen gäller från och med år 2022.-
167kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
§ 207
Val av justerare och bestämmande av tid för justering av protokollet
-
§ 208
Fråga om närvarorätt för personalföreträdare
-
§ 209
Fråga om närvarorätt för övriga närvarande tjänstepersoner
-
§ 210
Information - Återkoppling av miljöförvaltningens resultat i medarbetarenkät
-
Rapporten redovisar kvävedioxidhalter vid samtliga cirka 400 förskole- och skolenheter i Malmö. Kartläggningen, som är ett led i arbetet med att säkerställa luftkvaliteten för en känslig grupp i samhället, visar att luftkvaliteten på förskolor och skolor i Malmö är bra och det nationella miljömål där årsmedelvärdet av kvävedioxid skall begränsas till 20 µg/m3 till år 2020 klarades vid samtliga förskole- och skolenheter i Malmö. Dock har flertalet av dessa enheter en utemiljö där kvävedioxidhalten överstiger WHO:s nya rekommendationer för luftkvalitet.
-
209kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
423kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
542kb Ladda ner dokument
-
850kb Ladda ner dokument
-
888kb Ladda ner dokument
-
597kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
-
§ 214
Redovisning av delegerade beslut - december 2021, MN 2021-18
-
Rebecka Persson, miljödirektör, tillsammans med Sofie Holmkvist, avdelningschef, Mathias de Maré, avdelningschef, Ola Gustafsson, avdelningschef samt Pernilla Hedin, HR-chef informerar miljönämnden om:
- Ärenden i media om bland annat beslagtaget japanskt godis som ej är tillåtet att sälja i Sverige.
- Trygghetsberedningens besök i Malmö
- Möte med Miljödepartementet, bland annat diskuterade hantering om miljöbrott samt remisshantering.
- Länsstyrelsens kommande tillsynsbesök under 2022.
- Omorganisationen på miljöstrategiska avdelningen (MSA) från 4 till 3 enheter.
- Ärende om BRF Taxeringsrevisorn 2 kring den nya fastighetsägarens tillträdesdag.
-
§ 216
Remiss från Miljödepartementet om Naturvårdsverkets rapport – uppdrag att föreslå genomförande av artikel 22 om bioavfall i Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG i den svenska lagstiftningen, MN-2021-9471
Naturvårdsverket har fått i uppdrag av regeringen att redovisa hur artikel 22 om bioavfall i Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG, direktivet, kan implementeras i den svenska lagstiftningen. Miljönämnden har fått tillfälle att yttra sig över Naturvårdsverkets förslag. Miljönämnden ställer sig generellt positiv till utredningens förslag om ökade krav på materialåteranvändning och utsortering av bioavfall med hänsyn till den ökade miljönyttan det tillför. Naturvårdsverkets förslag främjar den cirkulära ekonomin i stort men miljönämnden anser att rapporten inte redovisar alla konsekvenser som direktivet medför. Nämnden ser ett behov av flera förtydliganden, vilka redovisas i ärendet. Miljönämnden bedömer även att förslagen kan medföra en ökad administrativ belastning på tillsynsmyndigheterna. Strängare krav vad gäller bioavfall kommer med största sannolikhet även medföra ett ökat tillsynsbehov vad gäller livsmedelsverksamheter.
-
269kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
§ 217
Remiss från Näringsdepartementet – Vägen mot fossiloberoende jordbruk (SOU 2021:67), MN-2021-10722
Miljönämnden har fått den statliga utredningen, Vägen mot fossiloberoende jordbruk (SOU 2021:67), på remiss från kommunstyrelsen. Den innehåller flera förslag som syftar till att minska jordbrukets klimatpåverkan, däribland att den återbetalning av dieselskatt som jord-, skogs- och vattenbruket kan ansöka om fasas ut, att en biopremie för rena biodrivmedel införs samt att den befintliga klimatpremien utvidgas. Miljönämnden tillstyrker utredningens förslag.
-
224kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
§ 218
Remiss från Livsmedelsverket – Förslag till ny modell för fastställande av kontrollfrekvens för regelbunden riskbaserad offentlig kontroll, MN-2021-9750
Miljönämnden välkomnar Livsmedelsverkets nya förslag på riskklassningsmodell, men anser att den nya riskklassningsmodellen tillsammans med efterhandsdebitering kan skapa stora utmaningar för kontrollmyndigheterna. Kontrollbehov bestäms utifrån en frekvens men debitering sker utifrån tidsåtgången för besöket. Miljönämnden ser därmed en risk att företagens incitament ur ekonomisk synvinkel kommer att vara att hålla kontrollen så kort som möjligt. Miljönämnden ser även en risk med att minska kontrollen i sista led då relevanta lagstiftningsområden inte kommer att kontrolleras. Många verksamheter får enligt den nya modellen kontroller mer sällan. Miljönämnden bedömer vidare att modellen är alltför komplex och detaljerad vilket innebär att riskklassningen av företagen kommer bli tidskrävande. Modellen behöver därför förtydligas hur den ökade tidsåtgången för administration vid införande och upprätthållande av modellen ska finansieras.
-
313kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
-
§ 219
Remiss från Livsmedelsverket – Föreskrifter och allmänna råd om kontrollfrekvens för riskbaserad offentlig kontroll, MN-2021-9751
Miljönämnden är positiv till att Livsmedelsverket föreslår en föreskrift för att fastställa kontroll-frekvens för regelbunden riskbaserad offentlig kontroll. Detta ger förutsättningar för en mer likriktad livsmedelskontroll, vilket är viktigt både lokalt och nationellt. Miljönämnden anser dock att det inte är tillräckligt att det anges som allmänt råd att Livsmedelsverkets modell bör följas, utan att detta istället bör föras in som ett ska-krav i själva föreskriften. Miljönämnden anser vidare att kontrollfrekvensen ska fastställas i samband med första kontrollen efter registrering, och inte som det föreslås i samband med eller i nära anslutning till att en verksamhet registreras.
-
203kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
§ 220
Remiss från Region Skåne – Regional transportinfrastrukturplan för Skåne 2022–2033, MN-2021-10604
Enligt den regionala transportinfrastrukturplanen ska åtgärder som främjar resor med kollektivtrafik och med cykel samt åtgärder som bidrar till att öka valmöjligheterna till hållbara trafikslag prioriteras. Miljönämnden anser att det är positivt med föreslagen finansieringsmodell för cykel, men kommunernas roll i prioriteringsarbetet behöver stärkas. Miljönämnden anser att Öresundsmetron bör lyftas fram tydligare i planen för att avlasta järnvägen.
-
204kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
54kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämnden har översänt förslag till Bostadsförsörjningsprogram 2022–2026 till bland annat miljönämnden för yttrande. Miljönämnden anser att programmet i stora delar är väl utformat men vill att miljö- och hälsoperspektivet betonas i större utsträckning i vissa delar, till exempel i avsnittet om nyproduktion av bostäder samt det befintliga bostadsbeståndet.
-
196kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2022 – 2023 för miljönämnden. I budget 2018 beslutade kommunfullmäktige att samtliga nämnder ska redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar (över tröskelvärdet) och hållbarhetskrav samt behov av innovativa inköpslösningar. Denna plan ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt, vilken kommer att antas i kommunstyrelsen årligen med start 2022.
-
193kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
43kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
§ 223
Revidering av miljönämndens reglemente inför organisatorisk flytt av konsumentrådgivning till servicenämnden
Kommunfullmäktige beslutade den 24 maj 2017 att uppdra åt kommunstyrelsen att inrätta ett kommungemensamt kontaktcenter som organisatoriskt ska tillhöra Malmö stads servicenämnd. I genomförd utredning föreslås att konsumentrådgivningen är en verksamhet som ska flyttas till kommungemensamt kontaktcenter. Utifrån förstudien ser miljöförvaltningen och serviceförvaltningen att det är lämpligt att föra över konsumentrådgivningen till serviceförvaltningens kontaktcenter från och med den 1 januari 2022. Miljönämnden föreslår därför en ny lydelse i reglemente för Malmö miljönämnd 3 § Särskilda rådgivnings- och vägledningsuppgifter.
-
160kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
§ 224
Överföring av kommunbidrag till servicenämnden med anledning av organisatorisk förändring för konsumentrådgivningen, MN-2021-7135
Kommunfullmäktige beslutade den 24 maj 2017 att uppdra åt kommunstyrelsen att inrätta ett kommungemensamt kontaktcenter som organisatoriskt ska tillhöra Malmö stads servicenämnd. Konsumentrådgivningen är en sådan verksamhet som ska tillhöra kontaktcenter. Då den idag är en del av miljönämndens uppdrag ska den överföras till servicenämnden från och med den 1 januari 2022. Konsumentrådgivningens verksamhet är i sin helhet finansierad av miljönämndens kommunbidrag. I samband med att konsumentrådgivningens organisatoriska tillhörighet övergår till servicenämnden föreslår miljönämnden att 1 410 000,00 kronor av miljönämndens kommunbidrag förs över från miljönämnden till servicenämnden. Beloppet motsvarar kostnaden för två heltidstjänster inklusive overheadkostnader.
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjer för ekonomisk styrning beskriver ansvars- och befogenhetsfördelningen mellan nämnd och dess förvaltning. Anders Skans (V) föreslog i februari 2020 i en motion ”att kommunstyrelsen får i uppdrag att ta fram nya regelverk för alla nämndernas internbudgetar, där politiska beslut avgör fördelningen av de ekonomiska resurserna”. Kommunfullmäktige beslutade att respektive nämnd ska besluta om detaljnivå för nämndsbudgeten samt principer för fördelning av de ekonomiska resurserna utifrån nämndens verksamhet, organisation och styrning i sina respektive interna riktlinjer för ekonomisk styrning.
Miljönämnden uppdaterar därför sina riktlinjer på så sätt att de ekonomiska ramarna ska fördelas per avdelning och redovisas i relation till föregående års budget. Förändringen gäller från och med år 2022.-
167kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-